PDA

Bekijk Volledige Versie : Nelson Mandela overleden.



knots71karel
05-12-13, 22:17
Nelson Mandela (95) overledendonderdag 5 dec 2013, 22:45 (Update: 05-12-13, 22:50)
http://content.nos.nl/data/image/xxl/2012/12/15/452002.jpg» (http://content.nos.nl/data/image/xxl/2012/12/15/452002.jpg)Nelson MandelaEPA

In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.
De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.
Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.
Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.
Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.
Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.
Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.
Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.
Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.

knots71karel
05-12-13, 22:35
Een ''groot' man' en buiten bijzonder mens is heen gegaan !
Hij was een toonbeeld van verzoening ,Zuid Afrika verliest en van zijn beroemdste zonen.
Een terechte winner van de Nobel prijs voor de Vrede .
Jammer dat hij zijn droom niet helemaal af kon maken , want nog steeds is er helaas onderscheid tussen de rassen .
Maar wel vrijheid en gelijkheid voor iedere bewoner van zijn land dank zij Mandela,

Marsipulami
06-12-13, 02:16
Nelson Mandela (95) overledenAan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.
Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede.

De levensgeschiedenis van Mandela was prachtig, indrukwekkend. Iemand die zijn hele leven lang heeft gestreden voor gelijkberechtiging tussen mensen verdient niets dan respect.

Mandela kwam bovendien na 30 jaar uit de gevangenis met opgeheven hoofd / rechte rug / niet gebroken door tientallen jaren persoonlijke onderdrukkingen / vernederingen.

(Zwarte) Leiders zoals Mandela die hun hele leven opkwamen voor gelijke rechten voor blank en zwart ondanks gevangenisstraffen en veel meer, zo' n leiders verdienen respect.

Evenwel (blanke) leiders zoals De Klerk die ging overleggen met de levenslang veroordeelde Mandela, hem uit de gevangenis haalde / vrij liet gaan. Bovendien verzaakte aan de macht van de blanke en zonder bloedvergieten de macht van het blanke establischment doorgaf aan zwarte democratisch verkozen leiders. Zo'n leiders verdienen ook enorm veel respect.

BoerHarms
06-12-13, 04:55
Hij was een groot man en zo zal ie ook de geschiedenis in gaan,

R.I.P.

Umarvlie
06-12-13, 07:28
Een groot en goed mens is heengegaan, een zwaar verlies voor met name Zuid Afrika maar ook voor ons allemaal.

knuppeltje
06-12-13, 08:18
When freedom rises from the killing floor
no lock or iron or rivet can restrain the door
and no kind of army can hope to win a war
it's like trying to stop the rain or still the lion's roar.
(Joe Strummer)



The old mans roar will last for ever.

super ick
06-12-13, 08:23
En zo jong nog, vreselijk.

knuppeltje
06-12-13, 08:30
En zo jong nog, vreselijk.

Ongel..... Ach, laat me maar niets zeggen.

mark61
06-12-13, 09:58
Zo'n leiders verdienen ook enorm veel respect.

Hij was anders overspelig en gaat vast branden.

knuppeltje
06-12-13, 10:16
Hij was anders overspelig en gaat vast branden.

Volgens De Klerk kon hij ook ruw en oneerlijk zijn. :duizelig:

Interview Frederik Willem de Klerk: 'Mandela kon ruw en oneerlijk zijn' - Nelson Mandela - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12004/Nelson-Mandela/article/detail/3361649/2013/12/05/Interview-Frederik-Willem-de-Klerk-Mandela-kon-ruw-en-oneerlijk-zijn.dhtml)

super ick
06-12-13, 10:34
Volgens De Klerk kon hij ook ruw en oneerlijk zijn. :duizelig:

Interview Frederik Willem de Klerk: 'Mandela kon ruw en oneerlijk zijn' - Nelson Mandela - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12004/Nelson-Mandela/article/detail/3361649/2013/12/05/Interview-Frederik-Willem-de-Klerk-Mandela-kon-ruw-en-oneerlijk-zijn.dhtml)

Ongel........ Ach laat me maar niets zeggen.

knuppeltje
06-12-13, 10:48
Ongel........ Ach laat me maar niets zeggen.

Lijkt me prima.

Soldim
06-12-13, 11:16
Hij was anders overspelig en gaat vast branden.

Oh, gelukkig. Ik was al bang dat er niets negatiefs over hem te zeggen zou zijn :D

super ick
06-12-13, 15:07
Lijkt me prima.

Ik ga er vanuit dat je het zelf ook inziet.

knots71karel
06-12-13, 20:58
Helaas was dit niet mijn bedoeling van dit TOPIC
Het lijkt me beter om dit Topic te beeindigen.
Voor roddel en achterklap kan ik het onderstaande TOPIC aan bevelen .

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/368843-mandela.html

Marsipulami
06-12-13, 23:35
Hij was anders overspelig en gaat vast branden.

Tja, hij was een groot politiek leider en een groot mens.

Zijn persoonlijk leven liep echter niet van een leien dakje. Hij was drie keer getrouwd/gescheiden, hij verloor meerdere van zijn kinderen, o.m. door aids.

Zijn meest bekende echtgenote Winnie Mandela bleek (feiten bekend geworden na zijn vrijlating) bleek betrokken bij het martelen en vermoorden van opponenten (o.m. het martelen en vermoorden van de 14-jarige Stompie).

Op zijn sterfbed in het voorbije jaar trokken 2 van zijn dochters naar de rechtbank om hun vader aan te klagen. Zie: Dochters dienen klacht in tegen Mandela | Clint (http://www.clint.be/actua/dochters-dienen-klacht-tegen-mandela)

Zijn oudste overlevende dochter stelt zich de vraag of Nelson Mandela wel ooit van haar gehouden heeft: Zie: Nelson Mandela's daughter: I don't know if my father loves me. Sometimes children are not really loved by their parents | Mail Online (http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1321130/Nelson-Mandelas-daughter-I-dont-know-father-loves-Sometimes-children-really-loved-parents.html)

Ik persoonlijk heb meestal de neiging om al dan niet zelfverklaarde wereldverbeteraars te beoordelen op basis van de kwaliteit van de relaties die ze hebben met hun ouders/kinderen/familie/buren. Dit vanuit het motto "verbeter de wereld, begin bij jezelf (en je directe omgeving)". Wat Nelson Mandela betreft wil ik een uitzondering maken.

Nelson Mandela had succes als politiek leider en veel minder succes als echtgenoot/vader/grootvader. Hij kwam op voor zijn idealen, hij bleef ze consequent trouw, hij heeft veel geleden (in de gevangenis). Toen hij de gevangenis mocht verlaten deed hij dat met rechte rug en zonder bitterheid. Hij riep onmiddelijk nadien op tot verzoening en samenwerking tussen bevolkingsgroepen in Zuid Afrika.

In jouw karikaturale verwrongen opinie over het christendom moet hij branden in de hel. Maar van mij mag hij direct naar de hemel. Hij heeft de mensheid echt iets geleerd. De mislukkingen die hij heeft gehad in zijn persoonlijke levenssfeer zullen hem door ons aller God (Eirahman Eirahim) zeker van harte vergeven worden.

knots71karel
06-12-13, 23:55
Oh, gelukkig. Ik was al bang dat er niets negatiefs over hem te zeggen zou zijn :D
We vergeten maar al te gauw dat het MANDELA ook gewoon mens was , met al zijn onhebbelijkheden die bij het mens zijn behoren .
Ik heb ook wel ''buiten de pot gepist "" maar voel me niet een slecht mens .

knots71karel
06-12-13, 23:59
Tja, hij was een groot politiek leider en een groot mens.

Zijn persoonlijk leven liep echter niet van een leien dakje. Hij was drie keer getrouwd/gescheiden, hij verloor meerdere van zijn kinderen, o.m. door aids.

Zijn meest bekende echtgenote Winnie Mandela bleek (feiten bekend geworden na zijn vrijlating) bleek betrokken bij het martelen en vermoorden van opponenten (o.m. het martelen en vermoorden van de 14-jarige Stompie).

Op zijn sterfbed in het voorbije jaar trokken 2 van zijn dochters naar de rechtbank om hun vader aan te klagen. Zie: Dochters dienen klacht in tegen Mandela | Clint (http://www.clint.be/actua/dochters-dienen-klacht-tegen-mandela)

Zijn oudste overlevende dochter stelt zich de vraag of Nelson Mandela wel ooit van haar gehouden heeft: Zie: Nelson Mandela's daughter: I don't know if my father loves me. Sometimes children are not really loved by their parents | Mail Online (http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1321130/Nelson-Mandelas-daughter-I-dont-know-father-loves-Sometimes-children-really-loved-parents.html)

Ik persoonlijk heb meestal de neiging om al dan niet zelfverklaarde wereldverbeteraars te beoordelen op basis van de kwaliteit van de relaties die ze hebben met hun ouders/kinderen/familie/buren. Dit vanuit het motto "verbeter de wereld, begin bij jezelf (en je directe omgeving)". Wat Nelson Mandela betreft wil ik een uitzondering maken.

Nelson Mandela had succes als politiek leider en veel minder succes als echtgenoot/vader/grootvader. Hij kwam op voor zijn idealen, hij bleef ze consequent trouw, hij heeft veel geleden (in de gevangenis). Toen hij de gevangenis mocht verlaten deed hij dat met rechte rug en zonder bitterheid. Hij riep onmiddelijk nadien op tot verzoening en samenwerking tussen bevolkingsgroepen in Zuid Afrika.

In jouw karikaturale verwrongen opinie over het christendom moet hij branden in de hel. Maar van mij mag hij direct naar de hemel. Hij heeft de mensheid echt iets geleerd. De mislukkingen die hij heeft gehad in zijn persoonlijke levenssfeer zullen hem door ons aller God (Eirahman Eirahim) zeker van harte vergeven worden.

Krijg wel het idee dat zijn dochtertjes doodsbenauwd waren om een deel van het ''slijk der aarde ''te moeten missen.
:boeps:

H.P.Pas
07-12-13, 00:41
In jouw karikaturale verwrongen opinie over het christendom moet hij branden in de hel. Maar van mij mag hij direct naar de hemel.

Dit gaat niet over Christendom maar over Islam. En het is geen karikatuur maar, toegegeven bizarre, realiteit.
Een ijzeren geloofswaarheid (http://www.islam-qa.com/en/ref/727).

Can a non-muslim enter paradise, for example, a Christian who believes in God (believing Jesus is a prophet) and his prophets, excluding Mohammad ?


Praise be to Allaah.

The answer to this question is presumably quite clear to all Muslims, because it is one of the obvious matters of ‘aqeedah (belief).
In answer to this question, it is sufficient to quote one aayah and one hadeeth.

The aayah is (interpretation of the meaning): "And whoever seeks a religion other than Islaam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers." [Aal ‘Imraan 3:85]

The hadeeth is: "By the One in Whose hand is the soul of Muhammad, there is no-one of this ummah, Jew or Christian, who hears of me then dies without believing in that with which I have been sent, but he will be one of the people of Hell." (Reported by Muslim, may Allaah have mercy on him, in al-Saheeh, 153).



Ik heb nog geeen moslim getroffen die openlijk een andere mening waagt te uiten.
Mandela zal branden want hij was geen moslim. As simple as that.

Marsipulami
07-12-13, 01:14
Dit gaat niet over Christendom maar over Islam.

Nah, lees het nog eens allemaal na in deze thread. Ik heb geen moslim of geen christen horen beweren dat Nelson Mandela naar de hel moet. Enkel Mark61 als (bekrompen, bevooroordeelde, gehersenspoelde en zielige) atheïst heeft de misplaatste pretentie de opinie van gelovigen te doorgronden en wenst ongevraagd op te treden als vertolker van de mening van christenen en moslims in dezen.

Al Sawt
07-12-13, 01:35
Helaas was dit niet mijn bedoeling van dit TOPIC
Het lijkt me beter om dit Topic te beeindigen.
Voor roddel en achterklap kan ik het onderstaande TOPIC aan bevelen .

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/368843-mandela.htmlDank dat je mijn topic promoot. Overigens zie ik het als compliment om mijn topic als roddel en achterklep te kwalificeren.

Geeft precies aan hoe schijnheilig en vooral leugenachtig het Westen haar eigen geschiedenis mbt Apartheid probeert te verdoezelen.

knuppeltje
07-12-13, 08:12
Dank dat je mijn topic promoot. Overigens zie ik het als compliment om mijn topic als roddel en achterklep te kwalificeren.

Geeft precies aan hoe schijnheilig en vooral leugenachtig het Westen haar eigen geschiedenis mbt Apartheid probeert te verdoezelen.

Tja, de verhalen zullen wel losbarsten. Iedereen kan nu vrijelijk er zijn eigen kleur en inbreng aan geven. Ze zullen dus niet allemaal even fris zijn.

Ibrah1234
07-12-13, 10:03
Naar mijn mening bestaat de verdienste van Mandela grotendeels uit de transitie van het Apartheidsregime naar een ANC regering zonder bloedvergieten. Bisschop Tutu zijn rol hierin dient ook niet onderschat te worden.

Wanneer men Mandela en het ANC gaat afreken op de bereikte resultaten scoort Mandela slecht in mijn opinie. Zuid-Afrika staat er in veel opzichten veel slechter voor dan voorheen. Duizenden boeren met hun gezinsleden die zijn vermoord. Een dagelijks verschijnsel in Zuid-Afrika.

"Kill de boer" werd zelfs door Zuma op het ANC congres gezongen.

Zo, en nu even een paar uurtjes onderduiken :D

The_Grand_Wazoo
07-12-13, 10:15
Dank dat je mijn topic promoot. Overigens zie ik het als compliment om mijn topic als roddel en achterklep te kwalificeren.

Geeft precies aan hoe schijnheilig en vooral leugenachtig het Westen haar eigen geschiedenis mbt Apartheid probeert te verdoezelen.

Het westen ....

Zucht

:droef:

knuppeltje
07-12-13, 10:33
Wanneer men Mandela en het ANC gaat afreken op de bereikte resultaten scoort Mandela slecht in mijn opinie.

Na, gelukkig telt jouw opinie niet. De mijne ook niet, maar daar gaat het even niet om.

knots71karel
07-12-13, 14:33
Dank dat je mijn topic promoot. Overigens zie ik het als compliment om mijn topic als roddel en achterklep te kwalificeren.

Geeft precies aan hoe schijnheilig en vooral leugenachtig het Westen haar eigen geschiedenis mbt Apartheid probeert te verdoezelen.

De enige reden waarom jij een ander topic opent over het zelfde onderwerp (het overlijden van MANDELA )
was bij jou overigens je ziekelijke haat t.o.v het Westen !
Want voor de rest zal het je WORST ZIJN wie er is overleden doet er niet toe , de haat zaaiende machine moet lopen , jammer voor jou ,maar mogelijk zie je nog en klein kansje om Israel er ook bij te betrekken .
Veel sukses met je ''propaganda ''voor de rest van de Vredelievende landen die uiteraard hoofdzakelijk Islamitisch zijn .

:rolleyes:

knots71karel
07-12-13, 21:44
Nah, lees het nog eens allemaal na in deze thread. Ik heb geen moslim of geen christen horen beweren dat Nelson Mandela naar de hel moet. Enkel Mark61 als (bekrompen, bevooroordeelde, gehersenspoelde en zielige) atheïst heeft de misplaatste pretentie de opinie van gelovigen te doorgronden en wenst ongevraagd op te treden als vertolker van de mening van christenen en moslims in dezen.

Uiteraard zal geen weldenkende Moslim beweren dat Mandela naar de hel moet ,
want laten we eerlijk wezen ,
het zijn vooral de moslims onderling die elkaar min of meer naar de ''HEL sturen !

knots71karel
09-12-13, 12:48
Nelson Mandela (95) overleden

donderdag 5 dec 2013, 22:45 (Update: 05-12-13, 22:50)
http://content.nos.nl/data/image/xxl/2012/12/15/452002.jpg» (http://content.nos.nl/data/image/xxl/2012/12/15/452002.jpg)Nelson MandelaEPA

In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.
De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.
Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.
Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.
Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.
Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.
Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.
Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.
Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.

Blijkbaar niet zo veel voor Israel .
Israel niet naar begrafenis Mandela, want dat is te duur
maandag 9 december 2013, 07:38 in categorie: Politiek (http://www.welingelichtekringen.nl/category/politiek)

http://cdn.welingelichtekringen.nl/wp-content/uploads/2013/10/netanyahu-zou-ontmoeting-met-rohani-overwegen1380887538.jpeg
Israel had een bijzondere band met Zuid Afrika. Tijdens de apartheid was Israel een van de laatste landen die de Zuid Afrikaanse blanken met woord en daad bleef steunen, onder meer met wapenleveranties. Vandaar dat het opvallend is dat
de Israëlische premier Benjamin Netanyahu de herdenking van Nelson Mandela niet gaat bijwonen vanwege de hoge kosten die gepaard zouden gaan met zijn reis naar Zuid-Afrika. Netanyahu had zich al aangemeld, maar trok zich terug toen bleek dat het bezoek 1,5 miljoen euro zou gaan kosten. Dat bericht Haaretz, de belangrijkste krant van Israel.
Alleen al de inzet van een privévliegtuig van de nationale luchtvaartmaatschappij El Al zou 2,8 miljoen sjekel kosten (ongeveer 600.000 euro), schrijft Haaretz. Het transport van materieel en veiligheidspersoneel met een legervliegtuig zou 3,2 miljoen sjekel (666.000 euro) extra hebben gekost. Andere uitgaven zijn nog niet meegerekend.
De Israëlische eerste minister lag recent nog onder vuur in de media omdat de belastingbetaler vorig jaar had opgedraaid voor bijna 700.000 euro aan onderhoudskosten voor zijn drie residenties.

knots71karel
09-12-13, 12:52
De enige reden waarom jij een ander topic opent over het zelfde onderwerp (het overlijden van MANDELA )
was bij jou overigens je ziekelijke haat t.o.v het Westen !
Want voor de rest zal het je WORST ZIJN wie er is overleden doet er niet toe , de haat zaaiende machine moet lopen , jammer voor jou ,maar mogelijk zie je nog en klein kansje om Israel er ook bij te betrekken*)
Veel sukses met je ''propaganda ''voor de rest van de Vredelievende landen die uiteraard hoofdzakelijk Islamitisch zijn .

:rolleyes:

p.s *)
O, ja je kunt evt weer een apart topic openen over het feit dat Israel niet komt op dagen !
veel sukses en plezier !
:lole:

knots71karel
10-12-13, 23:06
De enige reden waarom jij een ander topic opent over het zelfde onderwerp (het overlijden van MANDELA )
was bij jou overigens je ziekelijke haat t.o.v het Westen !
Want voor de rest zal het je WORST ZIJN wie er is overleden doet er niet toe , de haat zaaiende machine moet lopen , jammer voor jou ,maar mogelijk zie je nog en klein kansje om Israel er ook bij te betrekken .
Veel sukses met je ''propaganda ''voor de rest van de Vredelievende landen die uiteraard hoofdzakelijk Islamitisch zijn .

:rolleyes:

het hoogte punt van de herdenkings plechtigheid van Mandela , was de toespraak van de '' donkere'' President van Amerika !
Door: redactie
10/12/13 - 19u44 Bron: vtm.be
video Nelson Mandela is op een indrukwekkende wijze herdacht. Tienduizenden Zuid-Afrikanen kwamen samen in het voetbalstadion in Soweto, Johannesburg. Ook tientallen wereldleiders waren er deze middag bij. De herdenking was een feest, om het leven van Mandela te vieren. Hoogtepunten waren de toespraken van zijn kleinkinderen
en van de Amerikaanse president Obama.
En een bijkomstigheid ,dat hij ook nog eens de hand schudde van de president van CUBA !
:duim:

knots71karel
10-12-13, 23:08
het hoogte punt van de herdenkings plechtigheid van Mandela , was de toespraak van de '' donkere'' President van Amerika !
Door: redactie
10/12/13 - 19u44 Bron: vtm.be
video Nelson Mandela is op een indrukwekkende wijze herdacht. Tienduizenden Zuid-Afrikanen kwamen samen in het voetbalstadion in Soweto, Johannesburg. Ook tientallen wereldleiders waren er deze middag bij. De herdenking was een feest, om het leven van Mandela te vieren. Hoogtepunten waren de toespraken van zijn kleinkinderen
en van de Amerikaanse president Obama.
En een bijkomstigheid ,dat hij ook nog eens de hand schudde van de president van CUBA !
:duim:

http://static2.syndication.vmma.be/sites/syndication.vmma.be/files/styles/vmmaplayer_big/public/videocms/image/2013/12/d1bc2e418c68cd6ea56cfd52461f292c.jpg?itok=NdmwuGgE
HLN | Uitbundig afscheid van Mandela