PDA

Bekijk Volledige Versie : Minister Geens wil stukken van 1 en 2 cent uit roulatie halen



Marsipulami
06-12-13, 15:16
Minister Geens wil stukken van 1 en 2 cent uit roulatie halen

Vandaag om 15:22 | Bron: BELGA

Minister van Financiën Koen Geens bereidt een wetsontwerp voor dat afrondingsregels vastlegt waardoor de muntjes van 1 en 2 cent overbodig worden. Uit een studie die de minister aan de Nationale Bank gevraagd had blijkt dat het symmetrisch afronden - het parallel afronden naar boven en naar beneden - op 5 cent van te betalen bedragen geen inflatie-verwekkend karakter heeft.

Per Belg zijn er in ons land meer dan 120 muntjes van 1 en 2 cent in omloop (in totaal ruim 672 miljoen muntjes van 2 cent en een kleine 682 miljoen van 1 cent). Uit de Eurobarometer van 2012 blijkt dat 91% van de Belgische consumenten wil dat de 1-eurocentjes verdwijnen en 83% is voorstander van het verdwijnen van de 2-eurocentjes.

Ook voor de handelaar worden de centjes als een last aangevoeld. Maar minister Geens stelt dat hij als nationaal ministers deze muntjes niet kan afschaffen, maar wel afrondingsregels kan opleggen.

Hij vroeg aan de Nationale Bank om te onderzoeken wat de gevolgen zouden zijn van symmetrisch afronden op 5 cent van te betalen bedragen. De studie, die vrijdag door de Nationale Bank gepubliceerd werd, toont aan dat de afronding geen inflatie-verwekkend karakter heeft. Het aantal muntjes in omloop zou dalen.

De studie leert voorts dat een grote meerderheid het goed zou vinden dat de muntjes van 1 en 2 cent uit omloop zouden verdwijnen. In Nederland wordt sinds 2004 afgerond op vijf cent tot tevredenheid van de consumenten, terwijl een test van Unizo en de Franstalige tegenhanger UCM in 2008 in Waregem en Wezet leidde tot tevredenheid bij 78 procent van de consumenten.

Geens zal met zijn collega’s van Economie en Middenstand overleg plegen over het wetsontwerp.

Marsipulami
06-12-13, 15:21
Ik zou:

Munten

1 cent behouden
2 cent afschaffen
5 cent behouden
10 cent afschaffen
20 cent behouden
50 cent behouden
1 euro behouden
2 euro afschaffen

briefjes

5 euro behouden
10 euro behouden
20 euro behouden
50 euro behouden
100 euro behouden
200 euro afschaffen
500 euro afschaffen

Soldim
06-12-13, 15:37
Ik zou:

50 cent behouden


Die vind ik nou weer nergens goed voor.

Marsipulami
06-12-13, 16:28
Die vind ik nou weer nergens goed voor.

OK dan, die mag ook weg van mij.

knots71karel
06-12-13, 21:03
Die vind ik nou weer nergens goed voor.
Wel makkelijk voor het ''boodschappen karreretje'' .
:jeweetog:

knots71karel
06-12-13, 21:05
Kan me voorstellen elke cent kost ong 12 euro cent om te maken !
:hihi:

Marsipulami
06-12-13, 22:05
Kan me voorstellen elke cent kost ong 12 euro cent om te maken !
:hihi:

Bij nader inzien denk ik dat het ook nog wenselijk is om behalve de munten van 50 cent ook de munten van 10 cent af te schaffen.

We behouden dus uiteindelijk de munten:

1 eurocent
5 eurocent
20 eurocent
1 euro

Het behoud van de allerkleinste munt voorkomt prijsstijgingen of de neiging van verkopers om hun prijzen (naar boven) af te ronden op 5 cent.

Het afschaffen van de munten van 2 cent, 10 cent, 50 cent en 2 euro voorkomt dat je steeds met een halve kilo aan munten in je broekzak moet rondlopen. Oftewel dat je munten gaat stockeren in een bloemenvaas bij je thuis en dus niet bij je hebt als je ze nodig hebt om iets te betalen.

Wat briefjes betreft zou ik behouden:

5 euro
20 euro
50 euro
100 euro

De briefjes van 10 euro, 200 euro en 500 euro zou ik afschaffen.

Briefjes van 200 euro en 500 euro dienen ongeveer uitsluitend het belang van witwassers, drugshandelaren, fraudeurs, maffiosi en terroristen. Als een modale burger zijn aankopen wil betalen met briefjes van 200 of 500 euro krijgt wekt hij steevast de irritatie op van de winkelier dewelke al zijn wisselgeld kwijt is door de aankoop met zo'n briefjes. Grotere bedragen dan 100 euro kunnen perfect met een bankkaart of overschrijving gebeuren (in het slechtste geval met meerdere briefjes van 100 euro - je kan dan een mooi huis kopen met een pakje bankbiljetten van 2 cm dik met briefjes van 100 euro).