PDA

Bekijk Volledige Versie : Russisch Hooggerechtshof: veroordeling Pussy Riot moet worden herzien



knuppeltje
12-12-13, 11:31
12 december 2013, 11:11
Russisch Hooggerechtshof: veroordeling Pussy Riot moet worden herzien
YE Russia Punks vs Putin

Drie leden van Pussy Riot zitten in een cel in de rechtbank van Moskou, in augustus 2012. De derde vrouw, Jekaterina Samoetsevitsj, werd na haar veroordeling in hoger beroep vrijgelaten. Foto AP / Sergey Ponomarev
door Laura Klompenhouwer
Buitenland

De straf van de twee gevangen leden van punkgroep Pussy Riot, moet worden herzien. Dat heeft het Russische Hooggerechtshof vandaag bepaald, meldt persbureau AFP. Het hof vindt dat de veroordeling van de jonge vrouwen onvoldoende is onderbouwd.

Bandleden Nadezjda Tolokonnikova en Maria Aljochina werden vorig jaar veroordeeld voor “door religieuze haat gevoed hooliganisme”. Maar die beweegreden, religieuze haat, acht het hooggerechtshof niet bewezen. Een ander punt van kritiek is dat de rechtbank in Moskou in eerste instantie niet heeft overwogen de leden van de punkgroep strafuitstel te geven, terwijl zij jonge kinderen hebben.
Pussy Riot protesteerde met een punkgebied tegen Poetin

De Russische punkband Pussy Riot bestaat uit vier vrouwelijke leden. Zij gaven op 21 februari een ‘spontaan’ concert in de Christus Verlosserskathedraal in Moskou om te protesteren tegen de hechte band tussen de Russisch Orthodoxe kerk en het autoritaire regime in hun land. Ze riepen de maagd Maria op Vladimir Poetin te verdrijven, scholden op de FSB en op seksistische mannen. De rechter stelde dat de vrouwen de gevoelens van gelovigen ernstig hadden gekwetst.

Eerder deze week schreef de krant Izvestia dat Tolokonnikova en Aljochina misschien in aanmerking komen voor amnestie. Deze wordt verleend in verband met het twintigjarig bestaan van de grondwet van de Russische federatie. (NRC.nl)


Wie had dat nu gedacht. Volgens mij moet dit van bovenaf georkestreerd zijn.

mark61
12-12-13, 11:40
Denk ik ook. De Olympische Spelen moeten zonder wanklank passeren.

Daarna pakken we ze gewoon weer op :strik:

knuppeltje
12-12-13, 14:59
Denk ik ook. De Olympische Spelen moeten zonder wanklank passeren.

Daarna pakken we ze gewoon weer op :strik:

Volgens mij heeft de Duitse president en nog een of ander andere hoge ome inmiddels laten weten niet naar die spelen te gaan uit protest tegen het beleid tov homoseksuelen. Daar moeten niet teveel andere hoge omes bijkomen, zullen ze denken.