PDA

Bekijk Volledige Versie : Woordenschat



knuppeltje
16-12-13, 08:41
Nederlanders hebben grotere woordenschat dan Vlamingen
Bewaar

Door: redactie
15-12-13 - 09:13 bron: Belga © anp.

Nederlanders hebben een grotere woordenschat dan Vlamingen. Uit het vijfde Groot Nationaal Onderzoek, waaraan 400.000 mensen over de landsgrenzen heen 600.000 keer deelnamen, blijkt verder dat er geen sprake is van taalverloedering, zo bericht wetenschap24.nl, de wetenschapssite van de omroepen NTR en VPRO.

Bij de woordentest, onder leiding van de Vlaamse taalpsycholoog professor Marc Brysbaert, konden deelnemers online van honderd woorden beoordelen of een woord wel of niet bestond. De score daarop werd gebaseerd op het aantal juiste bestaande woorden en het aantal als bestaand herkende nepwoorden. Gemiddeld behaalden deelnemers 71,6 procent, wat neerkomt op een woordenschat van zo'n 38.000 basiswoorden. Uit het onderzoek bleek dat leeftijd de belangrijkste invloed had op de behaalde score. Wie de basisschool verlaat, beschikt over een basiswoordenschat van ongeveer 27.000 woorden. Daarna is er een continue groei van bijna 16.000 woorden tot aan het tachtigste levensjaar.

Geen taalverloedering
'Het feit dat we elk jaar woorden blijven leren en deze bijna niet vergeten, verklaart waarom ouderen vaak de indruk hebben dat de woordenschat van jongeren beperkt is', zo staat in het onderzoek. 'Zij vergeten hierbij dat hun eigen woordenschat op die leeftijd hoogstwaarschijnlijk even klein was. Er is in dit opzicht geen sprake van taalverloedering, maar van een individueel leerproces.' In die optiek moet ook deels het verschil tussen Nederlanders en Vlamingen gezien worden. Nederlands scoorden gemiddeld 74 procent, tegenover 71,6 procent bij de Vlamigen. 'Een deel van dit verschil wordt verklaard door de hogere gemiddelde leeftijd van de Nederlanders, maar zelfs na correctie hiervoor blijft er een verschil over van 1,5 procent.'

Man/vrouw
Verder bleken ook relatief weinig typische 'jongerenwoorden': zo'n 200 op een totale lijst van 53.000 (0,4 procent). Er zijn ook geen noemenswaardige verschillen tussen links- en rechtshandigen. Het verschil tussen mannen en vrouwen is weliswaar groter, maar geslacht lijkt volgens de onderzoekers geen doorslaggevende invloed te hebben op de woordenschat.

Het taalonderzoek is de vijfde editie van het Groot Nationaal Onderzoek, een initiatief van de Nederlandse omroep, NTR en VPRO en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), en werd uitgevoerd door het departement experimentele psychologie aan de Universiteit Gent. (AD.nl)

Ik maar denken: hoe kom ik aan zoveel woorden. :brozac:

Umarvlie
16-12-13, 09:01
Maw wij Nederlanders lullen te veel. Of ga ik nu te kort door de bocht?

Oiseau
16-12-13, 09:04
Ik ben dus geen gevaar voor de Nederlandse Taal.
Hoe komt men aan "gefaket verloedering"?

mark61
16-12-13, 10:24
Ze maken om te beginnen geen onderscheid tussen actieve en passieve woordenschat. De actieve is een drama.

Ik heb dat testje zelf gedaan; vragen naar of een woord bestaat is geen test van woordenschat. Het meet hoogstens hoe goed iemand is in het herkennen van Nederlandse letterpatronen.

Als je wil weten wat de woordenschat is van mensen moet je ze vragen wat gepresenteerde woorden betekenen. Maar dat is online niet te testen, of kost ze teveel moeite.

Verder is het verwarrend omdat Noord- en Zuid-Nederlandse woorden door elkaar worden gegooid, te herkennen door Nederlanders en Vlamingen.

Het nodeloos gebruiken van vreemde woorden is ook een vorm van taalverloedering :lachu: Net als basale grammaticale fouten en het foutieve gebruik van uitdrukkingen en zegswijzen.

Oiseau
16-12-13, 10:41
Belcampo:

'Wat in mij opwelt is eigenlijk geen letterkunst of woordkunst. Het is gedachtenkunst, geen monument van de taal. De taal is slaaf, een karretje dat voert door landschappen van gedachten.