PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Gevaarlijke polarisatie in moslimgemeenschappen'



Umarvlie
18-12-13, 07:17
Niet alleen felle islamcritici zoals PVV-leider Geert Wilders worden in Nederland bedreigd, maar ook moslims die jihadreizen naar Syrië openlijk afkeuren. In Nederlandse moslimgemeenschappen is 'een gevaarlijke polarisatie' aan de gang, zeggen het Eindhovense CDA-raadslid en jongerenwerker Ibrahim Wijbenga en de Amsterdamse jongerenimam Yassin Elforkani.

Zelfs in moskeeën is de sfeer soms grimmig. Debatten over islam en democratie en de strijd in Syrië kunnen nauwelijks meer zonder beveiliging worden georganiseerd.

Afgelopen vrijdag liepen in het Partycentrum Noord in Amsterdam zowel agenten in burgers als privébeveiligers rond bij een Syrië-debat, waarvoor ook radicale moslimjongeren waren uitgenodigd. Wijbenga paste de avond voor het debat een kogelvrij vest. Hij heeft het, vanwege de extra beveiliging, uiteindelijk niet gedragen.

Een van de radicale jongeren, die de bijeenkomst boycotte omdat hij niet met 'de leugenaar' Elforkani aan één tafel wilde zitten, had een surprise voor de jongerenimam bedacht. 'Een bosje brandnetels met de boodschap: voor de domme circusbeer die danst naar het pijpen van Den Haag en de AIVD', vertelde de jongen de Volkskrant-verslaggeefster.

'Een gek kan toeslaan'
Als hij van huis vertrekt om te gaan prediken of debatteren, is Elforkani nooit gerust op de goede afloop. 'Ik ben altijd blij als ik weer thuis ben', zegt hij. 'Ik kan de risico's niet helemaal inschatten. Maar je moet rekening houden met een gek die kan toeslaan.'

Ze hebben allebei aangifte gedaan van ernstige bedreigingen. Wijbenga kreeg, na publicatie van een twistgesprek in de Volkskrant waarin hij Syriëgangers en hun sympathisanten 'tikkende tijdbommen' noemde, een lading beledigingen over zich heen. Hij ontving ook een tweet van een ROC-leerling met de zwarte vlag en een kalasjnikov. 'Je bent gewaarschuwd', was de boodschap. Op drie adressen waar Wijbenga geregeld vertoeft, zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen.

Elforkani, die in zijn preken afstand neemt van de jihadgang, wordt op straat bespuugd en uitgemaakt voor afvallige, hypocriet, verrader. In een in Syrië geschoten filmpje (hieronder) worden hij en een kritische Belgische imam (Taouil) aangevallen.

(Bron: Volkskrant)

super ick
18-12-13, 07:27
En nu?

Mark
18-12-13, 07:59
dat is een zaak van moslims onderling, net als syrie.

super ick
18-12-13, 08:04
dat is een zaak van moslims onderling, net als syrie.

Ze mogen elkaar de keel afsnijden als ze de rommel maar opruimen?

Iznogoodh
18-12-13, 08:57
Ik snap maar niet dat die jongeren radicaliseren. Dat kan nooit op basis van islamitische teksten zijn want die staan van kaft tot kaft vol met vredelievende zinnen.

super ick
18-12-13, 10:09
Misschien, heel misschien is er niet zoveel ervaring met discussie en is alles meer zwart / wit. Koppel dat aan machomannetjes die hun territorium afpissen en je hebt twee goede ingredienten voor het recept geweld.

Het is deels giswerk. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook schijten om hun territorium af te bakenen.

Soldim
18-12-13, 11:06
Misschien, heel misschien is er niet zoveel ervaring met discussie en is alles meer zwart / wit. Koppel dat aan machomannetjes die hun territorium afpissen en je hebt twee goede ingredienten voor het recept geweld.


Pubers die problemen hebben met kritiek en meningen die niet zwart-wit zijn.

Kennen we hier geloof ik ook :hihi: