PDA

Bekijk Volledige Versie : Holebimagazine roept paus uit tot "figuur van het jaar"



Marsipulami
18-12-13, 14:50
deredactie.be video: Het journaal 1 - 18/12/13 (http://cobra.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/EP_131218_JO1?playlist=7.39642&video=1.1809095)

Marsipulami
18-12-13, 14:58
Ik heb deze paus nog geen half woord of geen komma weten afwijken van het standpunt dat door zijn voorgangers terzake werd geformuleerd. Dat geldt ook m.b.t. andere etische kwesties.

knuppeltje
18-12-13, 15:02
Ik heb deze paus nog geen half woord of geen komma weten afwijken van het standpunt dat door zijn voorgangers terzake werd geformuleerd. Dat geldt ook m.b.t. andere etische kwesties.

Ook die kunnen een beetje verward zijn.

Marsipulami
18-12-13, 15:03
Ook die kunnen een beetje verward zijn.

Je bedoelt de makers van het holebimagazine ?

knuppeltje
18-12-13, 15:05
Je bedoelt de makers van het holebimagazine ?

Wat denk je zelf?

Soldim
18-12-13, 15:06
Ik heb deze paus nog geen half woord of geen komma weten afwijken van het standpunt dat door zijn voorgangers terzake werd geformuleerd. Dat geldt ook m.b.t. andere etische kwesties.

"In a remarkable change from his predecessor Benedict, who said homosexuality was an intrinsic disorder, Francis said that when homosexuals told him they were always condemned by the Church and felt "socially wounded", he told them "the Church does not want to do this"."

Marsipulami
18-12-13, 15:08
Wat denk je zelf?

Misschien is het een strategiewijziging van de holebilobby. In plaats van met eieren en tomaten gooien naar de paus met bloemetjes gooien om de opponent van standpunt te laten veranderen.

Marsipulami
18-12-13, 15:11
"In a remarkable change from his predecessor Benedict, who said homosexuality was an intrinsic disorder, Francis said that when homosexuals told him they were always condemned by the Church and felt "socially wounded", he told them "the Church does not want to do this"."

Is een correcte weergave van het officiële standpunt dat beide pausen kunnen onderschrijven.

Umarvlie
18-12-13, 15:19
Volgens mij wil de Paus meer dan alleen door een Holebi tot man van het jaar worden gekozen - zelfs marxisten gaan nu al achter hem aanlopen... hij is toch niet ambitieus he?

Communiste: Merkel moet de paus gaan lezen

BERLIJN - Het kabinet-Merkel III is woensdag voor het eerst in debat gegaan met de Duitse Bondsdag. Als grootste oppositiepartij vond de Grote Coalitie daarbij Die Linke tegenover zich, waarin oud-communisten uit de ex-DDR en teleurgestelde sociaaldemocraten samenwerken.

Namens Die Linke verweet Sahra Wagenknecht, jarenlang aanvoerster van het Communistische Platform, de 'zwart-rode' regering een „politiek voor de markten en tegen de kleine lieden” te voeren. Zij adviseerde de christendemocratische bondskanselier Angela Merkel het pauselijke schrijven Evangelii Gaudium te lezen, waarin Franciscus stelt dat het geld de mensen moet dienen. „Wij nemen de pauselijke boodschap serieus”, aldus de marxiste.

De andere oppositiepartij, de Groenen, verweet de regering dat zij belastinggeld blijft gebruiken om banken te redden. Op Europees vlak worden weliswaar plannen gemaakt om de bankensector zelf te laten opdraaien voor het redden van zwakke broeders, maar onder druk van Duitsland worden die plannen op de lange baan geschoven, stelde fractievoorzitster Katrin Göring-Eckardt volgens de krant Süddeutsche Zeitung.

(Bron: Telegraaf)

H.P.Pas
18-12-13, 15:20
Ik heb deze paus nog geen half woord of geen komma weten afwijken van het standpunt dat door zijn voorgangers terzake werd geformuleerd. Dat geldt ook m.b.t. andere etische kwesties.

Jezus wenste ook 'geen tittel of jota' aan de wet te veranderen. Hij wenste wel de betekenis van de wet te relativeren : 'De sabbath dient de mens, niet de mens de sabath'. 'Wat uit de mond komt maakt maakt de mens onrein, niet wat erin komt'.
Deze paus wil, naar mijn bescheiden atheïstische mening, hetzelfde.

knuppeltje
18-12-13, 15:20
Misschien is het een strategiewijziging van de holebilobby. In plaats van met eieren en tomaten gooien naar de paus met bloemetjes gooien om de opponent van standpunt te laten veranderen.

We zullen dan maar afwachten of dat wat oplevert.

knuppeltje
18-12-13, 15:23
Is een correcte weergave van het officiële standpunt dat beide pausen kunnen onderschrijven.

Tja, ik denk dat we beter op zijn daden dan op zijn woorden kunnen gaan letten om te zien of er werkelijk een ander beleid van de kerk komt.

Marsipulami
18-12-13, 15:26
Jezus wenste ook 'geen tittel of jota' aan de wet te veranderen. Hij wenste wel de betekenis van de wet te relativeren : 'De sabbath dient de mens, niet de mens de sabath'. 'Wat uit de mond komt maakt maakt de mens onrein, niet wat erin komt'.
Deze paus wil, naar mijn bescheiden atheïstische mening, hetzelfde.

Hier zit wat in. In ieder geval levert een welwillende lezing van de kerkelijke standpunten in dezen een heel ander beeld op dan de karikaturen die daarover al decennialang in de media verschijnen.

Marsipulami
18-12-13, 15:30
Tja, ik denk dat we beter op zijn daden dan op zijn woorden kunnen gaan letten.

Tja, daden in plaats van woorden die aantonen dat het standpunt m.b.t. homoseksualiteit is geëvolueerd ? Moet hij dan met vaste vriend hand in hand op het balkon verschijnen om met pasen de urbi en orbi zegen te geven aan Rome en de wereld ?

knuppeltje
18-12-13, 15:33
Tja, daden in plaats van woorden die aantonen dat het standpunt m.b.t. homoseksualiteit is geëvolueerd ? Moet hij dan met vaste vriend hand in hand op het balkon verschijnen om met pasen de urbi en orbi zegen te geven aan Rome en de wereld ?

Het zou heel mooi zijn Mars. En zeker als dan dat stel dat dan met een fikse tongzoen zouden afronden. :blowen:

H.P.Pas
18-12-13, 15:35
Hier zit wat in. In ieder geval levert een welwillende lezing van de kerkelijke standpunten in dezen een heel ander beeld op dan de karikaturen die daarover al decennialang in de media verschijnen.

Als de kerk een slechte pers heeft, kan dat aan de pers liggen.
Of aan de kerk.
Of aan beide natuurlijk.

Soldim
18-12-13, 15:40
Als de kerk een slechte pers heeft, kan dat aan de pers liggen.
Of aan de kerk.
Of aan beide natuurlijk.

Persoonlijk heb ik van de pers geen hoge pet op.

knuppeltje
18-12-13, 15:43
Persoonlijk heb ik van de pers geen hoge pet op.

Het gaat deze keer niet over Europa, ja. :brozac:

Marsipulami
18-12-13, 15:45
Als de kerk een slechte pers heeft, kan dat aan de pers liggen.
Of aan de kerk.
Of aan beide natuurlijk.

Deze paus heeft de perceptie bij de pers en de publieke opinie (voorlopig) aan zijn kant. Hij is veel spontaner, eenvoudiger en directer in zijn manier van communiceren en dat slaat blijkbaar aan.

Ik verdenk hem er echter van conservatiever te zijn dan zijn voorganger. Ratzinger was een boekenwurm en een intellectueel. Hij was te intelligent om een overtuigde conservatief te zijn.

H.P.Pas
18-12-13, 15:46
Persoonlijk heb ik van de pers geen hoge pet op.

Kan ik in meegaan. Anderzijds heb ik ook over de kerk mijn twijfels.

Marsipulami
18-12-13, 15:54
Kan ik in meegaan. Anderzijds heb ik ook over de kerk mijn twijfels.

De kerk heeft zich in vergelijking met de 20 eeuwen voordien de laatste vijftig jaar nog nooit zo voorbeeldig gedragen en nog nooit zoveel verstandige dingen gezegd. Het probleem is echter dat de samenleving geëvolueerd is en de cultuur verandert. Op zich is daar niets mis mee. In deze veranderende cultuur wordt de kerk en haar boodschap steeds meer gezien als achterhaald en iets van het verleden waar je vooral mee mag spotten. Blijft de vraag of men met het badwater ook niet het kind heeft weggegooid.

Umarvlie
18-12-13, 16:00
De kerk heeft zich in vergelijking met de 20 eeuwen voordien de laatste vijftig jaar nog nooit zo voorbeeldig gedragen en nog nooit zoveel verstandige dingen gezegd. Het probleem is echter dat de samenleving geëvolueerd is en de cultuur verandert. Op zich is daar niets mis mee. In deze veranderende cultuur wordt de kerk en haar boodschap steeds meer gezien als achterhaald en iets van het verleden waar je vooral mee mag spotten. Blijft de vraag of men met het badwater ook niet het kind heeft weggegooid.

Beetje eigen schuld. De RK heeft eeuwen lang geprobeert de tijd stil te laten staan, tot het moment dat de wereld er echt vandoor ging. Vanaf dat moment lopen (nu al rennen) ze er achteraan en is het de vraag of ze dat ooit nog gaan inhalen.

Wiens verlies dat is zal de tijd leren.

mark61
18-12-13, 16:02
Bijna 2000 jaar antisemitisme, misogynie en homofobie. Voorwaar een eerbiedwaardige traditie.

Mediagenieke pausen veranderen daar niet zoveel aan.

Marsipulami
18-12-13, 16:05
De RK heeft eeuwen lang geprobeert de tijd stil te laten staan, tot het moment dat de wereld er echt vandoor ging.

Ook dat is perceptie. Doorheen de donkere middeleeuwen en daarvoor waren abdijen en kloosters vrijwel de enige plekken waar aan onderwijs en wetenschap werd gedaan. Copernicus die het heliocentrisme formuleerde was een katholieke geestelijke. De grondlegger van de oerknaltheorie over het uitdijnen van het heelal was ook een katholieke geestelijke (bovendien Belg).

Umarvlie
18-12-13, 16:06
misogynie

Jeetje, gebruik eens normale woorden .. deze week nog kwam naar voren dat Vlamingen niet zo'n grote woordenschat hebben als nederlanders.

mark61
18-12-13, 16:12
Jeetje, gebruik eens normale woorden .. deze week nog kwam naar voren dat Vlamingen niet zo'n grote woordenschat hebben als nederlanders.

Dat is een normaal woord. Ben jij Belg? :hihi:

Ik geloof die uitkomst trouwens niet. Ik denk dat het Belgische onderwijs nog steeds beter is dan het Nederlandse.

Marsipulami
18-12-13, 16:13
Bijna 2000 jaar antisemitisme.

Tja, dat antisemitisme in het Vaticaan zet zich onverminderd door. De paus blijkt tijd te hebben om dieven in de gevangenis te bezoeken, maar niet om Netanyahu te ontmoeten.



Netanyahu woedend omdat paus hem niet kan ontmoeten

21/10/13 - 14u44 Bron: ANP

Een aangekondigde ontmoeting woensdag in Rome tussen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en paus Franciscus gaat niet door. Dat heeft het kantoor van Netanyahu vandaag laten weten, aldus de Israëlische krant Haaretz.

Vorige week hadden medewerkers van Netanyahu laten weten dat de premier tijdens een reis naar Rome ook een ontmoeting met de paus zou hebben. Er waren echter geen afspraken met het Vaticaan gemaakt. Een poging van de Israëliërs om de ontmoeting alsnog op de agenda van de paus te krijgen, mislukte. Het Vaticaan liet weten dat het protocol van de kerkelijke staat zeer complex is en dat het niet mogelijk is binnen een week een ontmoeting met de paus te regelen.

Volgens Haaretz zijn de adviseurs van Netanyahu woedend over de reactie van het Vaticaan.

Umarvlie
18-12-13, 16:13
Dat is een normaal woord. Ben jij Belg? :hihi:

Nee, maar zelfs ik moest het al gaan opzoeken... maar dat bewijst dan misschien wel je 2e regel.

knuppeltje
18-12-13, 16:22
Ook dat is perceptie. Doorheen de donkere middeleeuwen en daarvoor waren abdijen en kloosters vrijwel de enige plekken waar aan onderwijs en wetenschap werd gedaan. Copernicus die het heliocentrisme formuleerde was een katholieke geestelijke. De grondlegger van de oerknaltheorie over het uitdijnen van het heelal was ook een katholieke geestelijke (bovendien Belg).

Tja, als er helemaal niets goeds gebeurde binnen de kerk, dan had die zeker geen bestaansrecht.

super ick
18-12-13, 16:30
Jeetje.......

Gaan we grof worden?

Soldim
18-12-13, 17:26
Kan ik in meegaan. Anderzijds heb ik ook over de kerk mijn twijfels.

Ik dacht, ik zal Mars voorwezen :hihi:

De hoeders van de kerk staan er in mijn beleving inderdaad niet veel beter op als de pers ;)

H.P.Pas
18-12-13, 18:00
Namens Die Linke verweet Sahra Wagenknecht, jarenlang aanvoerster van het Communistische Platform, de 'zwart-rode' regering een „politiek voor de markten en tegen de kleine lieden” te voeren. Zij adviseerde de christendemocratische bondskanselier Angela Merkel het pauselijke schrijven Evangelii Gaudium te lezen, waarin Franciscus stelt dat het geld de mensen moet dienen. „Wij nemen de pauselijke boodschap serieus”, aldus de marxiste.



zelfs marxisten gaan nu al achter hem aanlopen


In zijn algemeenheid zit hij daar niet mee:



Some of the passages in the “Evangelii Gaudium” attracted the criticism of ultraconservatives in the USA. As a Pope, what does it feel like to be called a “Marxist”?

“The Marxist ideology is wrong. But I have met many Marxists in my life who are good people, so I don’t feel offended.” --Interview met La Stampa.



Dat hij daarbij in het bijzonder aan mevrouw Wagenknecht heeft gedacht lijkt me onwaarschijnlijk.
Maar dat is een ander verhaal.

Ibrah1234
18-12-13, 23:33
Tja, dat antisemitisme in het Vaticaan zet zich onverminderd door. De paus blijkt tijd te hebben om dieven in de gevangenis te bezoeken, maar niet om Netanyahu te ontmoeten.

Ik snap daar werkelijk helemaal niets van. De Joden worden al duizenden jaren vervolgd en gehaat. Om wat eigenlijk?

H.P.Pas
19-12-13, 00:34
Ik snap daar werkelijk helemaal niets van. De Joden worden al duizenden jaren vervolgd en gehaat. Om wat eigenlijk?
Netanyahu verspilt geen geld aan Mandela en de paus geen tijd aan Netanyahu. Wat is daar moeilijk aan te begrijpen ?

super ick
19-12-13, 08:21
Netanyahu verspilt geen geld aan Mandela en de paus geen tijd aan Netanyahu. Wat is daar moeilijk aan te begrijpen ?

Als het Rutte was geweest of Merkel dan had de paus het druk. Nu is het netanyahu en dan is er sprake van jodenhaat.

Wat is dat toch met die gelovigen. Alle misdaden die ze zelf begaan hebben nooit enig verband met hun geloof. Worden ze benadeeld, krijgen ze kritiek, etc dan schijnt dat ineens WEL te komen door hun geloof. Jodenhater, moslimhater, etc. Het ligt vaak voor in de mond.

Ibrah1234
19-12-13, 11:52
Netanyahu verspilt geen geld aan Mandela en de paus geen tijd aan Netanyahu. Wat is daar moeilijk aan te begrijpen ?

Door eerdere posters werd een causaal verband gelegd tussen RKK en 2000 jaar antisemitisme.

Een fenomeen wat al in de vroege geschiedenis tot uiting kwam. In Egypte begon de farao en eindigden de moslims ermee. Dus geloof lijkt mij niet de enige plausibele verklaring.

Mijn vraag is waarom eigenlijk. Waar kan het grondslag in vinden?

H.P.Pas
19-12-13, 11:56
Door eerdere posters werd een causaal verband gelegd tussen RKK en 2000 jaar antisemitisme. Mijn vraag is waarom eigenlijk. Waar kan het grondslag in vinden?

Mars heeft een wat bizarre humor, die mij vaak in het verkeerde keelgat schiet. Deze grap vond ik persoonlijk wel geslaagd. Zoek er niet meer achter als er is.

mark61
19-12-13, 13:33
Door eerdere posters werd een causaal verband gelegd tussen RKK en 2000 jaar antisemitisme.

Een fenomeen wat al in de vroege geschiedenis tot uiting kwam. In Egypte begon de farao en eindigden de moslims ermee. Dus geloof lijkt mij niet de enige plausibele verklaring.

Mijn vraag is waarom eigenlijk. Waar kan het grondslag in vinden?

Ken je echt de geschiedenis niet? Alsjeblieft: Antisemitisme - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme#Geschiedenis)

Kort gezegd, een combinatie van theologie en xenofobie. Christelijke theologie nam hier duidelijk het voortouw in. De Reformatie veranderde daar niets aan; Luther was ook een antisemiet. 'Ze weigeren zich te bekeren tot het ware geloof en 'ze' hebben Jezus vermoord'.

Verhalen over de farao hebben geen duidelijke historiografische basis.

Wat is er met moslims? In Europa vervolgde joden vluchtten over het algemeen naar Islamitische gebieden, Marokko en het Osmaanse rijk, waar ze bescherming zochten en vonden.

Je moet je niet laten meeslepen door het 'zionistische vertoog', dat de joden voorstelt als een groep die altijd en overal vervolgd werd. Dat is niet waar. Ze werden vervolgd in het Christelijke Europa. Punt.

Ibrah1234
19-12-13, 14:18
Progroms hebben niet alleen plaatsgevonden in de christelijke maar ook in de Arabische (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom) wereld. De holocaust lijkt me ook nu ook bepaald niet ingegeven door onderliggende christelijke motieven.

Kortom, het is mij nog niet geheel duidelijk.

mark61
19-12-13, 14:32
Progroms hebben niet alleen plaatsgevonden in de christelijke maar ook in de Arabische (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom) wereld. De holocaust lijkt me ook nu ook bepaald niet ingegeven door onderliggende christelijke motieven.

Kortom, het is mij nog niet geheel duidelijk.

De schaal is werkelijk niet te vergelijken. Het is tegenwoordig populair om de 'islamitische geschiedenis' na te vlooien op geweld tegen joden. Er is echter in de islam geen ideologie / theologische stroming die ook maar in de buurt komt van het mainstream antisemitisme van het christendom.

Ik zou echt niet beweren dat sommige volkeren of geloofsgemeenschappen 'beter' zijn dan andere. Alle mensen zijn zo'n beetje even goed of slecht, overal en altijd. Echter, zowel structureel als getalsmatig springt Europa er toch echt uit in dit verband.

De Holocaust kon voortbouwen op, en vond een voedingsbodem in, het 1000-jarige christelijke antisemitisme. Lijkt me moeilijk te ontkennen. Dat daarbij al die tijd ook 'gewone' xenofobie een rol speelde lijkt me duidelijk.

Het is overigens interessant om te zien hoe alleen het Nederlandse wiki-artikel 'Arabische / islamitische' slachtpartijen erbij haalt, waar de Engelse, Franse en Duitse artikelen dat niet doen.

Ibrah1234
19-12-13, 22:09
Zocht Hitler niet simpelweg een zondebok voor de financiële crisis en de grote depressie van de jaren dertig van de vorige eeuw? En dat alles uiteraard voor eigen politiek gewin.

Joden waren toch enigszins well-established en redelijk succesvol in Duitsland. Dan is een zondebok al snel gevonden.

Wellicht dat latent antisemitische sentimenten ingegeven door religie in meer of mindere mate aanwezig zijn geweest, maar de holocaust lijkt mij een problematiek van geheel andere orde.

mark61
19-12-13, 22:31
Heel Europa was antisemitisch. In mindere of meerdere mate. Al 10 eeuwen dus. Weliswaar kregen joden eindelijk burgerrechten in de 19e eeuw, het Volksempfinden dacht daar vaak anders over. Dreyfus?

99% van de Duitse joden waren net zo arm als iedereen. Die anderhalve rijke bankier was de stok om de hond te slaan.

Welke andere orde?

H.P.Pas
19-12-13, 23:29
Zocht Hitler niet simpelweg een zondebok voor de financiële crisis en de grote depressie van de jaren dertig van de vorige eeuw? En dat alles uiteraard voor eigen politiek gewin.



Hitler persoonlijk was een overtuigd, ik zou bijna zeggen gelovig, antisemiet. De passage in Mein Kamp waarin hij uitlegt hoe hij daartoe gekomen is leest als een klassiek bekeringsverhaal. Naar studie-materiaal om zijn overtuiging te voeden hoefde hij niet ver te zoeken, dat was in overvloed voorhanden.


Wellicht dat latent antisemitische sentimenten ingegeven door religie in meer of mindere mate aanwezig zijn geweest
't Is maar wat je latent noemt:

Verkiezingsplakkaat uit 1920 (http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5cZkjvx1mmRje4vGgwt1z_l2pEJGsb m6BNMTRfIST8N1RJ0H5)van de CSU, een grote regeringspartij in 1893 opgericht door de, door Hitler zeer bewonderde, Karl Lueger (http://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Lueger).

knots71karel
20-12-13, 00:29
Ken je echt de geschiedenis niet? Alsjeblieft: Antisemitisme - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme#Geschiedenis)

Kort gezegd, een combinatie van theologie en xenofobie. Christelijke theologie nam hier duidelijk het voortouw in. De Reformatie veranderde daar niets aan; Luther was ook een antisemiet. 'Ze weigeren zich te bekeren tot het ware geloof en 'ze' hebben Jezus vermoord'.

Verhalen over de farao hebben geen duidelijke historiografische basis.

Wat is er met moslims? In Europa vervolgde joden vluchtten over het algemeen naar Islamitische gebieden, Marokko en het Osmaanse rijk, waar ze bescherming zochten en vonden.

Je moet je niet laten meeslepen door het 'zionistische vertoog', dat de joden voorstelt als een groep die altijd en overal vervolgd werd. Dat is niet waar. Ze werden vervolgd in het Christelijke Europa. Punt.

Nou met die zgn ''bescherming '' vaan Joden in MOSLIM landen viel ook wel tegen (ze moesten er genoeg voor laten en betalen !
Ze waren gewoon toen al ''untermenschen '' niks meer en niks minder ! PUNTJE PUNTJE !!!!


Joden zijn tweederangs burgers binnen de islam | Mijn kijk op ... (http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/8559-joden-zijn-tweederangs-burgers-binnen-de-islam.html)mijn-kijk-op.infonu.nl › Mens en samenleving (http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/)‎

In cache (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:wenRXiXuZNwJ:mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/8559-joden-zijn-tweederangs-burgers-binnen-de-islam.html+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl)
Vergelijkbaar (https://www.google.nl/search?biw=1592&bih=696&q=related:mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/8559-joden-zijn-tweederangs-burgers-binnen-de-islam.html+WAREN+DE++JODEN+BESCHERMD+IN+DE++MOSLIM +LANDEN+%3F&tbo=1&sa=X&ei=V4GzUrPMAq2M7AbekYCYDw&ved=0CDcQHzAA)




Anti-joodse geschriften waren er nauwelijks, behalve van de Spaanse polemicus Ibn .... Er zijn in 1948 meer dan 800.000 Joden uit moslim landen gevlucht naar Israël .... Omdat niet-moslims werden beschermd door moslims moest daar iets ...

knuppeltje
20-12-13, 09:58
Zocht Hitler niet simpelweg een zondebok voor de financiële crisis en de grote depressie van de jaren dertig van de vorige eeuw? En dat alles uiteraard voor eigen politiek gewin.

Joden waren toch enigszins well-established en redelijk succesvol in Duitsland. Dan is een zondebok al snel gevonden.

Wellicht dat latent antisemitische sentimenten ingegeven door religie in meer of mindere mate aanwezig zijn geweest, maar de holocaust lijkt mij een problematiek van geheel andere orde.

Sjezusmina. Natuurlijk waren de joden de zondebok. Alleen niet omdat ze zo succesvol waren, want het tegendeel was juist het geval. Onder aanvoering van de kerk van van alles en nog wat uitgesloten in Europa, behoorden zij, ook in Duitsland, al vele eeuwen tot de armsten onder de bevolking, en leefden het liefst, om zoveel moeilijkheden te voorkomen, zo weinig opvallend mogelijk. Joden werden in Europa in vele landen als paria behandeld. Lees Geert Mak, of Amos Oz, en kraam niet meer van die onzin uit.

Fobie is gegrondvest op angst, al zijn daar niet alle zielenknijpers het daarover eens. Angst, vooral voor het onbekende, het bijna onzichtbare. Dat maakt het zo makkelijk om er elk etiket op te plakken dat je maar verzinnen kunt. Als dat dan ook nog gepaard gaat aan indoctrinatie van bovenaf, dan kan men de meute gestuurd ergens op los laten.
Met iets wat duidelijk zichtbaar en herkenbaar is, is dat veel moeilijker zonder dat je meteen voor gek verklaard wordt.
Vandaar dat er op de joden elk etiket kon worden geplakt dat men wilde.

Ibrah1234
20-12-13, 13:20
Sjezusmina. Natuurlijk waren de joden de zondebok. Alleen niet omdat ze zo succesvol waren, want het tegendeel was juist het geval. Onder aanvoering van de kerk van van alles en nog wat uitgesloten in Europa, behoorden zij, ook in Duitsland, al vele eeuwen tot de armsten onder de bevolking, en leefden het liefst, om zoveel moeilijkheden te voorkomen, zo weinig opvallend mogelijk. Joden werden in Europa in vele landen als paria behandeld. Lees Geert Mak, of Amos Oz, en kraam niet meer van die onzin uit.

Wat ben je toch een opgewonden standje zeg. Rustig aan kerel. Klap de laptop anders even dicht en ga even een uurtje fietsen :blowen:

Welnu, van alle uitgereikte Nobelprijzen ging tot dusverre iets van 25% naar wetenschappers van Joodse origine. Dat terwijl ze maar 0.2% van de wereldbevolking uitmaken. Dat was in de vorige eeuw niet anders.

Schakers, wetenschappers, musici en kunst en cultuur et cetera.

knuppeltje
20-12-13, 16:41
Wat ben je toch een opgewonden standje zeg. Rustig aan kerel. Klap de laptop anders even dicht en ga even een uurtje fietsen :blowen:

Ben een paar uur wezen fietsen, maar bij nader inzien, blijft het toch grote onzin wat je postte.

H.P.Pas
21-12-13, 00:21
Welnu, van alle uitgereikte Nobelprijzen ging tot dusverre iets van 25% naar wetenschappers van Joodse origine. Dat terwijl ze maar 0.2% van de wereldbevolking uitmaken. Dat was in de vorige eeuw niet anders.


Je cijfertjes zijn een beetje opgefleurd. Nobelprijzen landden logischerwijze daar waar een wetenschapsbedrijf bestond: Stedelijke gebieden in Westeuropa en Noord-Amerika en ook nog een beetje in Rusland. In dat deel van de wereld maakten de Joden natuurlijk veel meer dan 0,2 % van de bevolking uit. Joden waren bij Nobelprijzen (en überhaupt in de wetenschap) oververtegenwoordigd, dat klopt, maar niet met een factor 125. Over de welstand van de Joodse bevolking in zijn geheel zegt dat natuurlijk niet zoveel.
Erg rozig stonden ze er niet voor, anders dan in het clichébeeld dat velen en kennelijk ook jij in het hoofd hadden en hebben. Ter lering ende vermaak heb ik een oude (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/328860-de-eigen-cultuur-wordt-gebruikt-schild-15.html#post4679048) discussie (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/328860-de-eigen-cultuur-wordt-gebruikt-schild-15.html#post4679071)voor je opgegraven; het thema is hier al vaker aan bod gekomen.