PDA

Bekijk Volledige Versie : NOS heult met Zionistische propaganda!



Al Sawt
20-12-13, 12:00
Haaretz: Mossad trainde Mandela
vrijdag 20 dec 2013, 04:35 (Update: 20-12-13, 04:53)


Nelson Mandela heeft judo-, sabotage- en wapentraining gehad van de Israëlische geheime dienst Mossad. Dat gebeurde in 1962 in Ethiopië, toen Mandela Zuid-Afrika was ontvlucht omdat hij werd gezocht voor het organiseren van een nationale staking.

Dat schrijft de Israëlische krant Haaretz op basis van een brief van een medewerker van de Israëlische ambassade in Ethiopië. Volgens Haaretz was deze medewerker een Mossad-agent.
David Mobsari

De man schreef in 1962 in deze brief aan het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken dat hij een "leerling" uit Rhodesië, het huidige Zimbabwe, onder zijn hoede kreeg. Hij noemde zich David Mobsari.

Mobsari bleek goed op de hoogte van de problemen van Israël en de Joden en wekte de indruk een intellectueel te zijn. Hij was zeer geïnteresseerd in de methoden van de Haganah, de paramilitaire Joodse strijdgroep uit de tijd dat Palestina een Brits Mandaatgebied was (1920-1948).
Foto's

Maanden later zag de Mossad-agent Mobsari terug op foto's in de krant. Mobsari werd in die krant Nelson Mandela genoemd, een zeer belangrijke ANC-leider die na terugkeer naar Zuid-Afrika was opgepakt.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken antwoordde de agent dat Mobsari en Mandela inderdaad een en dezelfde persoon waren. Ook die brief is in handen van Haaretz.
Omslag

Het verhaal past in de geschiedenis van de Israëlisch-Zuidafrikaanse betrekkingen. Israël steunde in de jaren zestig de anti-apartheidsstrijd in Zuid-Afrika.

Dat veranderde in de jaren zeventig. Toen werden de banden met het apartheidsregime juist aangehaald.


Haaretz: Mossad trainde Mandela - NOS Nieuws (http://nos.nl/artikel/588792-haaretz-mossad-trainde-mandela.html)

Dus net als het Westen en fantasten zoals superdick en Tomas, proberen ook de Zionisten te parasiteren op dood van Nelson Mandela. Dat het een leugen is, staat buiten kijf.

Mandela heeft nooit en te nimmer de training door de Mossad gemeld tijdens zijn bezoek aan Israel. Ook heeft hij dat nooit in zijn autobiografie gemeld. Wel heeft hij gemeld hoe hij getraind werd door de Algerijnse FLN in Marokko in militaire tactieken.


Het is intriest dat NOS zich voor het karretje laat spangen van het Zionisme! En P.S. Israel had geen belang bij om anti apartheid beweging te steunen. Zij steunden hun mede fascisten van apartheid. Aangezien Israel en blanken samenwerkten op gebied van kernwapens.

Tomas
20-12-13, 12:38
Uit zo heel veel zinnen bestaat het stukje niet. Je zou een poging kunnen doen het te lezen.

Al Sawt
20-12-13, 12:40
Uit zo heel veel zinnen bestaat het stukje niet. Je zou een poging kunnen doen het te lezen.

Heb het gelezen! Maar zelfs jij kan niet ontkennen dat het stuk een leugen is.

Tomas
20-12-13, 12:47
Het lijkt me sterk, misschien moet je het eens moet google translate proberen.

Al Sawt
20-12-13, 12:50
Het lijkt me sterk, misschien moet je het eens moet google translate proberen.
Verklaar je nader?

H.P.Pas
20-12-13, 14:09
Heb het gelezen! Maar zelfs jij kan niet ontkennen dat het stuk een leugen is.

Omdat het niet in je referentiekader past ?
Onmogelijk lijkt het me zeker niet. Israël heeft in de 60-er jaren inderdaad nogal wat geïnvesteerd in betrekkingen met het vers dekoloniseerde Afrika.(Zo hebben ze bv. het vliegveld Entebbe gebouwd). Voor de juni-oorlog had die politiek succes; daarna niet meer zodat ze zich anders hebben georiënteerd.

Bart.NL
20-12-13, 15:31
Dus net als het Westen en fantasten zoals superdick en Tomas, proberen ook de Zionisten te parasiteren op dood van Nelson Mandela. Dat het een leugen is, staat buiten kijf.

Mandela heeft nooit en te nimmer de training door de Mossad gemeld tijdens zijn bezoek aan Israel. Ook heeft hij dat nooit in zijn autobiografie gemeld. Wel heeft hij gemeld hoe hij getraind werd door de Algerijnse FLN in Marokko in militaire tactieken.


Het is intriest dat NOS zich voor het karretje laat spangen van het Zionisme! En P.S. Israel had geen belang bij om anti apartheid beweging te steunen. Zij steunden hun mede fascisten van apartheid. Aangezien Israel en blanken samenwerkten op gebied van kernwapens.

Het een sluit het ander niet uit. Het zijn verschillende tijdsperiodes.

Bovendien is Haaretz nou niet bepaald een zionistisch blaadje.

Al Sawt
20-12-13, 15:33
Omdat het niet in je referentiekader past ?
Onmogelijk lijkt het me zeker niet. Israël heeft in de 60-er jaren inderdaad nogal wat geïnvesteerd in betrekkingen met het vers dekoloniseerde Afrika.(Zo hebben ze bv. het vliegveld Entebbe gebouwd). Voor de juni-oorlog had die politiek succes; daarna niet meer zodat Israël zich anders moest oriënteren.
Met zo`n simplistische benadering past het inderdaad niet in mijn referentiekader.

Mandela werd in 1962 getraind door de Algerijnse FLN in Marokko, voorts krijgt hij ook hulp van landen die links georiënteerd waren. Al die landen voerden een anti kapitalistisch en vooral anti Westerse koers. Israël was dan een zeer vreemde eend in het bijt.

Overigens heeft Nelson Mandela nooit en te nimmer gesproken over de steun vanuit Israël. Wel over de Algerijnse steun. Wat in zijn ogen een belangrijke mijlpaal was.

Tenzij Israël net als het Westen last hebben van wat ik nu Tomascomplex noem; Eigen steun zien als sleutelrol bij het val van apartheidsbewind.

Al Sawt
20-12-13, 15:44
Het een sluit het ander niet uit. Het zijn verschillende tijdsperiodes.

Bovendien is Haaretz nou niet bepaald een zionistisch blaadje.
Dus je beweert; Mandela ging in 1962 naar Maghreb regio om zich door pan Arabische nationalisten te laten trainen, en om vervolgens door zionisten te laten trainen?

En waarom heeft hij nooit gesproken over Israelisch steun en training?

Bart.NL
20-12-13, 16:10
Dus je beweert; Mandela ging in 1962 naar Maghreb regio om zich door pan Arabische nationalisten te laten trainen, en om vervolgens door zionisten te laten trainen?

En waarom heeft hij nooit gesproken over Israelisch steun en training?

Het gaat er om of het waar is of niet. Ik kan dat niet controleren. Normaal gesproken doet een journalist een bepaald onderzoek. En al is het propaganda, de beste propaganda is gebaseerd op feiten (met weglating van bepaalde andere feiten).

Mandela kan er niets meer over zeggen. In die tijd kan hij van iedereen hulp hebben aanvaard omdat hij weinig keus had. In die tijd was Israël nog geen apartheidsstaat. De meeste Arabieren waren verdreven en degenen die waren overgebleven hadden burgerrechten.

Ook al zou het waar zijn, dan verandert dat weinig aan de persoon van Mandela of aan legitimiteit van Israël. Dus ik zou me er niet zo druk over maken.

Eke
20-12-13, 16:37
Helen Suzman - Wikipedia (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Helen_Suzman)

De oplossing van je probleem, Al Sawt. Jaren zestig,he ?

Eke
20-12-13, 16:47
Harry Schwarz - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Harry_Schwarz)

Hier nog een bevlogen jonge joodse anti.apartheidsstrijder, actief in die tijd in Zuid.Afrika.

super ick
20-12-13, 17:00
Dus net als het Westen en fantasten zoals superdick en Tomas, proberen ook de Zionisten te parasiteren op dood van Nelson Mandela. Dat het een leugen is, staat buiten kijf.

Mandela heeft nooit en te nimmer de training door de Mossad gemeld tijdens zijn bezoek aan Israel. Ook heeft hij dat nooit in zijn autobiografie gemeld. Wel heeft hij gemeld hoe hij getraind werd door de Algerijnse FLN in Marokko in militaire tactieken.


Het is intriest dat NOS zich voor het karretje laat spangen van het Zionisme! En P.S. Israel had geen belang bij om anti apartheid beweging te steunen. Zij steunden hun mede fascisten van apartheid. Aangezien Israel en blanken samenwerkten op gebied van kernwapens.

Nelson wie? Nooit van gehoord.

knots71karel
20-12-13, 21:08
OOOOOOO wat een belangrijk nieuws ! het was onderhand ook de hoogste tijd dat er weer een topic over Israel enz te openen.
de laatste was over een tunneltje als ik me niet vergis :jeweetog:

20-10-2013, 14:14

wat vond je van de youtube film? Van de tunnel toch bedoel je tja wat moet ik daar van vinden... Die joden worden al bang van Palestijnse scheet dus tja Ze vinden een tunnel dus moet het groot nieuws zijn natuurlijk want kijk ons nou ze graven een tunnel om onze zielige soldaten te vermoorden.... :kwaad: dit hoor ik tig jaren en lees het tig jaren en dat zal altijd zo blijven tot de einde van de wereld...

knuppeltje
21-12-13, 10:11
In die tijd was Israël nog geen apartheidsstaat. De meeste Arabieren waren verdreven en degenen die waren overgebleven hadden burgerrechten.

Oeps, en dat in twee zinnen. Israël was al bij stichting van de staat een regelrechte apartheidsstaat. Dat was dan ook vooraf al de bedoeling, namelijk: het stichten van een joods huis, als joodse staat. Als het een louter katholiek huis/staat had moeten worden, dan was dat ook een regelrechte apartheidsstaat geweest, idem dito voor een louter-moslim-staat.

Daarbij kregen die zogenaamde nog aanwezigen Arabieren, Palestijnen dus, maar aangezien Arabieren per definitie de doodsvijanden, is het dus fijn is om Palestijnen ook maar Arabieren te noemen, lang niet allemaal burgerrechten. In tegendeel zelfs, inmiddels is die groep uitgegroeid tot zo'n goeie 4 miljoen Palestijnen. Die hebben geen enkele rechten, worden als illegalen behandeld, worden officieel aangeduid als de 'niet geregistreerde aanwezigen' en vallen onder militair gezag.

super ick
21-12-13, 11:17
Daarbij kregen die zogenaamde nog aanwezigen Arabieren, Palestijnen dus, maar aangezien Arabieren per definitie de doodsvijanden, is het dus fijn is om Palestijnen ook maar Arabieren te noemen, lang niet allemaal burgerrechten. In tegendeel zelfs, inmiddels is die groep uitgegroeid tot zo'n goeie 4 miljoen Palestijnen. Die hebben geen enkele rechten, worden als illegalen behandeld, worden officieel aangeduid als de 'niet geregistreerde aanwezigen' en vallen onder militair gezag.


4 miljoen is veel.
vertel, hoeveel Joden wonen er bij Hamas en hoe worden ze behandeld?

knuppeltje
21-12-13, 12:08
4 miljoen is veel.
vertel, hoeveel Joden wonen er bij Hamas en hoe worden ze behandeld?

Inderdaad, het is 4 miljoen teveel. Blij dat je het met me eens bent.

Bartje maakte een opmerking over de burgerrechten van de Palestijnen in Israël. Wat heeft Hamas daar in godsnaam mee te maken?

Rechtvaardigheid
21-12-13, 14:31
http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/368891-ware-gezicht-nelson-mandela-1928-2013-a.html

super ick
21-12-13, 19:44
Inderdaad, het is 4 miljoen teveel. Blij dat je het met me eens bent.

Bartje maakte een opmerking over de burgerrechten van de Palestijnen in Israël. Wat heeft Hamas daar in godsnaam mee te maken?

Nergens heb ik het woord teveel gebruikt. Niet mijn woorden verdraaien en daar direct een conclusie aanhangen.

Ik vroeg het me af en dacht; weet je wat? Ik vraag het aan een deskundige. Sorry, ik zoek wel een echte.

knuppeltje
22-12-13, 08:33
Nergens heb ik het woord teveel gebruikt. Niet mijn woorden verdraaien en daar direct een conclusie aanhangen.

Ik vroeg het me af en dacht; weet je wat? Ik vraag het aan een deskundige. Sorry, ik zoek wel een echte.

Ook weer aangebrand. :jammer:

mark61
22-12-13, 15:00
Mandela heeft 2 maanden een training gehad in Ethiopië, dat staat vast. Wie die training gaf, da weet ik niet. Officieel het Ethiopische leger.

CONTRA
22-12-13, 15:11
Het een sluit het ander niet uit. Het zijn verschillende tijdsperiodes.

Bovendien is Haaretz nou niet bepaald een zionistisch blaadje.

israel was voorstander van de zuid-afrikaanse apartheidsstaat. de mosssad heeft mandela nooit getraind.

haaretz is zionistisch

H.P.Pas
22-12-13, 16:49
israel was voorstander van de zuid-afrikaanse apartheidsstaat.

Israël en ZA waren/zijn beide paria's waarmee maar weinigen wilden samenwerken. Dus zochten ze elkaar op. Niet uit liefde en wederliefde maar bij gebrek aan alternatieven.

Bart.NL
22-12-13, 20:03
haaretz is zionistisch

Haaretz describes itself as broadly liberal on domestic issues and international affairs.[35] Others describe it alternatively as liberal,[36][37][38][39][40] centre-left,[41] left-wing,[42][43][44] or far-left.[45][46] In 2006, the BBC said it has a moderate stance on foreign policy and security issues.[47] David Remnick in The New Yorker described Haaretz as "easily the most liberal newspaper in Israel", its ideology as left-wing and its temper as "insistently oppositional."[48] The newspaper's op-ed pages are open to a variety of opinions.[49]

J. J. Goldberg, the editor of the American The Jewish Daily Forward, describes Haaretz as "Israel's most vehemently anti-settlement daily paper".[50] US weekly The Nation describes Haaretz as "Israel's liberal beacon", citing its editorials voicing opposition to the occupation, the security barrier, purportedly discriminatory treatment of Arab citizens, and the mindset that led to the Second Lebanon War.[7]

Andrea Levin, executive director of the Committee for Accuracy in Middle East Reporting (CAMERA), stated in 2008 that among Israelis Haaretz is seen as a "rather far-left publication" and accused the newspaper of doing "damage to the truth" and failing to correct errors.[51] Earlier, in 2001, Levin criticized Haaretz correspondent Amira Hass for inaccurate reporting and charged Haaretz with fueling anti-Israel bias.[52] However, a 2003 study in The Harvard International Journal of Press/Politics found that Haaretz reporting was more favorable to Israelis than Palestinians and more likely to report stories from the Israeli side.[53]

Haaretz - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Haaretz)

Tomas
22-12-13, 20:40
Mandela heeft 2 maanden een training gehad in Ethiopië, dat staat vast. Wie die training gaf, da weet ik niet. Officieel het Ethiopische leger.

Ik zou het wel heel ironisch vinden als de Mossad dat heeft gedaan zonder dat te weten. En te willen. Ik hou van die ironie.

Ik kende een Namibier die eind jaren 80 naar Nederland kwam met zijn zwangere vrouw. Hij had wat vage connecties met de Swapo, en het werd 'm te heet onder de voeten, en daarom Nederland. Ik ben er nooit achter gekomen wat ie nu precies deed voor of met de Swapo. Maar dat was wel de reden. Schijnt.

Al rap na haar bevalling vond zij een leuke baan bij een aardoliehandelsmaatschappij. Zij deed iets met telefonisch handeldrijven, olie inkopen en verkopen. Zonder dat die olie ooit in Nederland kwam of aandeed. Scheepsladingen werden onderweg opgekocht en verkocht. Of zoiets.

Ze had er maar weinig moeite mee dat ze regelmatig de olieboycot omzeilde voor Zuid-Afrika. Het was namelijk leuk werk. En er moet brood op tafel komen. Hij was nog veel opportunistischer, maar dat is een ander verhaal.

mark61
22-12-13, 23:21
Ik zou het wel heel ironisch vinden als de Mossad dat heeft gedaan zonder dat te weten. En te willen. Ik hou van die ironie.

Ik kende een Namibier die eind jaren 80 naar Nederland kwam met zijn zwangere vrouw. Hij had wat vage connecties met de Swapo, en het werd 'm te heet onder de voeten, en daarom Nederland. Ik ben er nooit achter gekomen wat ie nu precies deed voor of met de Swapo. Maar dat was wel de reden. Schijnt.

Al rap na haar bevalling vond zij een leuke baan bij een aardoliehandelsmaatschappij. Zij deed iets met telefonisch handeldrijven, olie inkopen en verkopen. Zonder dat die olie ooit in Nederland kwam of aandeed. Scheepsladingen werden onderweg opgekocht en verkocht. Of zoiets.

Ze had er maar weinig moeite mee dat ze regelmatig de olieboycot omzeilde voor Zuid-Afrika. Het was namelijk leuk werk. En er moet brood op tafel komen. Hij was nog veel opportunistischer, maar dat is een ander verhaal.

Ik dacht dat Israël in die tijd nog niet zulke innige banden had met ZA.

Heel apart. Mja, vaak waren mede-Swapoleden geloof ik gevaarlijker dan de vijand.

H.P.Pas
23-12-13, 00:59
Ik dacht dat Israël in die tijd nog niet zulke innige banden had met ZA.



Ik kan mij nog herinneren, dat Israel in Afrika een fiks charme-offensief, compleet met ontwukkelingshulp voerde. Dat is tussen 1967 en 1973 op de klippen gelopen.

super ick
23-12-13, 08:25
Ik kan mij nog herinneren, dat Israel in Afrika een fiks charme-offensief, compleet met ontwukkelingshulp voerde. Dat is tussen 1967 3n 1973 op de klippen gelopen.

Dat kan niet zonder daar kwaadaardige bedoelingen mee te hebben. Weet je zeker dat het israel was?

knuppeltje
23-12-13, 09:09
South Africa and weapons of mass destruction - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/South_Africa_and_weapons_of_mass_destruction)

Tomas
23-12-13, 14:17
Ik dacht dat Israël in die tijd nog niet zulke innige banden had met ZA.

Dat is juist de ironie. Kijk, ik heb nog nergens gelezen dat de Mossad ook daadwerkelijk wist tijdens de training van Nelson, dat het om een ANC lid ging. In ieder geval wist de Mossad trainer het niet. Die kwam er pas later achter. Ik kan me de band tussen Israel en Ethiopie wel voorstellen. Niet precies, maar er is iets met Ethiopische joden.

Maar ik weet ook niet hoe de connecties historisch gezien tussen Israel en ZA en de ANC hebben gelopen. Zowel vele blanken als vele zwarte ANC leden zijn en waren christelijk, met een mogelijke voorliefde voor Israel. Ik denk dat Israel het niet uitmaakte wie de macht heeft of had in ZA, zolang het maar handel wilde drijven. En ik denk dat de politiek in Israel in de loop van de decennia sinds de oorlog sterk is verrechts.

Al Sawt
23-12-13, 15:02
Het gaat er om of het waar is of niet. Ik kan dat niet controleren. Normaal gesproken doet een journalist een bepaald onderzoek. En al is het propaganda, de beste propaganda is gebaseerd op feiten (met weglating van bepaalde andere feiten).

Mandela kan er niets meer over zeggen. In die tijd kan hij van iedereen hulp hebben aanvaard omdat hij weinig keus had. In die tijd was Israël nog geen apartheidsstaat. De meeste Arabieren waren verdreven en degenen die waren overgebleven hadden burgerrechten.

Ook al zou het waar zijn, dan verandert dat weinig aan de persoon van Mandela of aan legitimiteit van Israël. Dus ik zou me er niet zo druk over maken.

Dat het niet waar is, is buiten kijf. Vraag is waarom NOS en andere media zich lenen om Israëlische leugens te verspreiden. En zoals gezegd,Mandela was heel openlijk over steun die hij genoot van Algerije, Cuba, Zambia, Libie etc.

mark61
23-12-13, 15:03
Dat is juist de ironie. Kijk, ik heb nog nergens gelezen dat de Mossad ook daadwerkelijk wist tijdens de training van Nelson, dat het om een ANC lid ging. In ieder geval wist de Mossad trainer het niet. Die kwam er pas later achter. Ik kan me de band tussen Israel en Ethiopie wel voorstellen. Niet precies, maar er is iets met Ethiopische joden.

Maar ik weet ook niet hoe de connecties historisch gezien tussen Israel en ZA en de ANC hebben gelopen. Zowel vele blanken als vele zwarte ANC leden zijn en waren christelijk, met een mogelijke voorliefde voor Israel. Ik denk dat Israel het niet uitmaakte wie de macht heeft of had in ZA, zolang het maar handel wilde drijven. En ik denk dat de politiek in Israel in de loop van de decennia sinds de oorlog sterk is verrechts.

Yep. Veel blanke leden van de SACP waren / zijn joden, maar of die nou zo dol op Israël zijn weet ik niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel%E2%80%93South_Africa_relations#Israeli_rela tions_with_apartheid_South_Africa Israël voerde een soort twee-sporenbeleid, tot 1967.

mark61
23-12-13, 15:04
Dat het niet waar is, is buiten kijf. Vraag is waarom NOS en andere media zich lenen om Israëlische leugens te verspreiden. En zoals gezegd,Mandela was heel openlijk over steun die hij genoot van Algerije, Cuba, Zambia, Libie etc.

Hoe weet jij dat zo zeker dan? Ik zie ook niet in wat het zou uitmaken. Ik kan me er niet over opwinden either way.

Al Sawt
23-12-13, 15:06
Helen Suzman - Wikipedia (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Helen_Suzman)

De oplossing van je probleem, Al Sawt. Jaren zestig,he ?En wat heeft die Helen Suzman te maken met Israël?

knuppeltje
23-12-13, 15:19
Ik wil er niet veel over zeggen. Maar dat het apartheidsregime, Israël, dat zulke nauwe vriendschapsbanden met dat Afrikaanse apartheidsregime onderhield, zodanig dat het dat Afrikaanse regime aan atoomwapens hielp, dat juist dat apartheidsregime een verklaard tegenstander en bestrijder van dat zo bevriende Afrikaanse apartheidsregime zou willen tranen om tegen dat regime te vechten, lijkt mij toch echt een raar idee.
Was vast en zeker een deserteerde spijtoptant van de Mossad. :hihi:

Kernmacht - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernmacht)

mark61
23-12-13, 15:21
Ik wil er niet veel over zeggen. Maar dat het apartheidsregime, Israël, dat zulke nauwe vriendschapsbanden met dat Afrikaanse apartheidsregime onderhield, zodanig dat het dat Afrikaanse regime aan atoomwapens hielp, dat juist dat apartheidsregime een verklaard tegenstander en bestrijder van dat zo bevriende Afrikaanse apartheidsregime zou willen tranen om tegen dat regime te vechten, lijkt mij toch echt een raar idee.
Was vast en zeker een deserteerde spijtoptant van de Mossad. :hihi:

Kernmacht - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernmacht)

Lees even mijn link in mijn reactie op Tomas. Daar staat o.a. in:

In the 1950s and 1960s, Israel had prioritized building relations with the newly independent states of sub-Saharan Africa; this, in turn, led it to take a critical stance on the question of apartheid.

knuppeltje
23-12-13, 15:37
Lees even mijn link in mijn reactie op Tomas. Daar staat o.a. in:

In the 1950s and 1960s, Israel had prioritized building relations with the newly independent states of sub-Saharan Africa; this, in turn, led it to take a critical stance on the question of apartheid.

Ze beleden het dus met de mond. Wat er achter de schermen gebeurde?

super ick
23-12-13, 15:50
Ze beleden het dus met de mond. Wat er achter de schermen gebeurde?

Of je zit er gewoon naast. Zou ook zomaar kunnen.

H.P.Pas
23-12-13, 16:01
Lees even mijn link in mijn reactie op Tomas. Daar staat o.a. in:

In the 1950s and 1960s, Israel had prioritized building relations with the newly independent states of sub-Saharan Africa; this, in turn, led it to take a critical stance on the question of apartheid.


Het geheugen van de oude Pas (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/369302-nos-heult-zionistische-propaganda-3.html#post5278955)funktioneert nog. Dat doet me deugd. :ego:

Tomas
23-12-13, 16:13
Was vast en zeker een deserteerde spijtoptant van de Mossad. :hihi:

In alle berichten die ik er over gelezen heb, inclusief het OP bericht staat dat de Mossad trainer niet wist dat het om Nelson ging. Of de Mossad als organisatie het wist tijdens Nelson's training heb ik ook nergens gelezen. Niet dat ik er echt veel over gelezen heb. Wie dat wel ergens gelezen heeft mag mij daar op attenderen.

Dat is de ironie die ik uit dit bericht haal. Of Israel toendertijd er bewust voor heeft gekozen om ANC leden te trainen, weet ik niet. Maar het lijkt me sterk.

Ik heb tegen mijn principes in maar wat vet gemaakt, omdat ik het vermoeden heb dat er nogal wat mede bewoners van deze planeet een heel ander verhaal hebben gelezen. Ik dacht eerst dat het Alswat alleen was, maar ik ben bang dat het er veel meer zijn.

Al Sawt
23-12-13, 16:29
Hoe weet jij dat zo zeker dan? Ik zie ook niet in wat het zou uitmaken. Ik kan me er niet over opwinden either way.
Het past niet in logica van destijds. Er was duidelijk een kamp van ongebonden landen die een linkse en antikapitalistisch koers varen. Ook veel bewegingen, ook ANC, waren gelieerd of sympathiseerden met derde wereld.

Een militaire training volgen in Algerije en vervolgens in een adem door een training volgen van de Mossad? Overigens; waarom vermeld NOS niet dat Algerije Mandela getraind heeft?

mark61
23-12-13, 16:52
Het past niet in logica van destijds. Er was duidelijk een kamp van ongebonden landen die een linkse en antikapitalistisch koers varen. Ook veel bewegingen, ook ANC, waren gelieerd of sympathiseerden met derde wereld.

Een militaire training volgen in Algerije en vervolgens in een adem door een training volgen van de Mossad? Overigens; waarom vermeld NOS niet dat Algerije Mandela getraind heeft?

In die tijd zocht Israël juist nog toenadering tot de ongebonden landen, en meer speciaal, de nieuwe onafhankelijke landen in Afrika. Zie mijn citaat uit het wiki-artikel.

Waar ook te lezen staat:

However in 1963, Israel informed the United Nations Special Committee on Apartheid that it had taken steps to comply with the military boycott of apartheid South Africa and had recalled its ambassador to South Africa.[10] [11] Israel was openly critical of apartheid through the 1950s and 60s as it allied itself with post-colonial African states.

Dingen zijn nooit zwart-wit. Al helemaal niet in de internationale politiek, die draait om belangen en noodzaak, vóór ideologie.

Dat wij nu 'apartheid' en 'de Israëlische behandeling van Palestijnen' op één lijn zetten wil niet zeggen dat dat altijd zo geweest is, of dat Israël zelf dat verband legde of legt.

Bovendien, pragmatisme in internationale politiek leidt gemakkelijk tot inconsequenties. Zoals mensen altijd inconsequent zijn. Politiek is geen wiskunde of logica.

H.P.Pas
23-12-13, 16:58
Het past niet in logica van destijds.
Ik ben, anders dan jij, in de logica van destijds opgegroeid, en wel in, grof gezegd, sociaaldemocratische kring.
Daar hoorden destijds inderdaad derde wereld-sympathiën bij en Israël-sympathiën. Ben Goerion was daarbij de held, van Jabotinsky heb ik pas veel later überhaupt gehoord. Israël, waarin destijds de Histradroet (http://en.wikipedia.org/wiki/Histadrut) bijna almachtig was, werd gezien als een socialistisch project en zag zichzelf ook zo. Die, uiteindelijk vruchteloze, avances naar de jonge Afrikaanse landen pasten daar naadloos in. De wereld was toen al minder overzichtelijk dan jij je voorstelt en dat zal altijd zo blijven.

Ibrah1234
23-12-13, 21:04
Daar hoorden destijds inderdaad derde wereld-sympathiën bij en Israël-sympathiën. Ben Goerion was daarbij de held, van Jabotinsky heb ik pas veel later überhaupt gehoord.

Enkele mensen die ik ken hebben na de middelbare school nog een tijdje gewerkt in een kibboets. Dat deed men toen wel meer. Past in de tijdsgeest welke je schetst.

Anders dan nu gold er een enorme bewondering voor de briljante strategen van het IDF in de Israelisch-Arabische oorlogen. Dat de complete Egyptische luchtmacht in amper 3 uur tijd werd vernietigd in de Zesdaagse oorlog oogstte bewondering alom.

Exemplarisch voor de toenmalige verhouding met Israël was, dat naar ik meen Vredeling, nog een luchtbrug heeft geopend om Israël van wapens te voorzien. Acteur in dezen betrof een sociaal-democraat.

Moet je nu eens mee aankomen :cool:

Eke
23-12-13, 21:06
En wat heeft die Helen Suzman te maken met Israël?




In Zuid-Afrika woonde een groep joden die vanwege discriminatie van het tsarenbewind Rusland ontvlucht was. Kinderen van hen( van de generatie van Mandela) raakten betrokken bij de anti-apartheidstrijd en sommigen werden lid van het ANC.

Ik noemde je er een paar als voorbeeld waaronder Helen Suzman en voeg er nog Nadine Gordimer aan toe * .


De band tussen de families in Israel en Zuid-Afrika is sterk en bestaat nu nog steeds. 8 van de 10 Joodse families heeft bv. Israel bezocht.
Het lijkt mij plausibel dat bv. een nichtje dat aktief is bij het ANC haar militaire oom in Israel opbelt om te vragen of een vriend van haar mee mag trainen bij die en die,in Ethiopie. Hoe heet ie ? Mwah, ik kijk wat ik voor je doen kan... Nog een telefoontje en het is gepiept. We hebben het over de jaren '60.

In ieder geval waren er stevige informele banden met Israel !!!




Ik las trouwens dat tijdens het 60-jarig bestaan van Israel een Zuid-Afrikaanse Nobelprijswinnares en ANC-strijdster, met joods Russische roots,niet welkom was bij een groep Israeli .Geheel in de lijn van de strijd tegen apartheid had zij zich uitgesproken tegen de praktijk van de Israelische bezette gebieden..Dat is dus diezelfde Nadine Gordimer...




*citaat :
In 1956 ontmoet Gordimer voor het eerst Nelson Mandela. Ze is aanwezig tijdens het eerste proces tegen al diegenen die zich tegen de apartheid verzetten, het zogenaamde Treason Trial in Drill Hall Johannesburg. Ze heeft er de gelegenheid om met de beklaagde Mandela uitvoerig te praten. Ze zou ook het jarenlang durende proces blijven volgen.

Echt actief in de anti-apartheidsstrijd wordt ze in 1960 wanneer de politie in Sharpeville 69 zwarte betogers tegen de segregatiepolitiek van de regering neerschiet. Ze treedt toe tot het verboden ANC........einde citaat
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/08/20/een-tijd-als-nooit-tevoren-nadine-gordimers-balans-twintig-jaar-einde-apartheid

H.P.Pas
24-12-13, 00:18
Exemplarisch voor de toenmalige verhouding met Israël was, dat naar ik meen Vredeling, nog een luchtbrug heeft geopend om Israël van wapens te voorzien. Acteur in dezen betrof een sociaal-democraat.


Klok en klepel.
[H.P.vertelt]
Die luchtbrug is geopend door Nixon (geen sociaaldemocraat :) ) : De zg. operatie Nickel Grass. (http://de.wikipedia.org/wiki/Operation_Nickel_Grass)
De de Europese landen (ook Nederland) hadden alle strijdende partijen onder een wapembargo gesteld zoals oder UNO-regels gebruikelijk. Echt relevant was dat niet; die wapens kwamen sowieso uit de USA resp. (voor de tegenpartij) uit de Sovjet Unie.
Het betekende alleen dat de Amerikanen een hele wilde route moesten vliegen om Italiaans luchtruim te ontwijken.
Die Amerikaanse luchtbrug was kritisch; in de eerste oorlogsdagen leek het erop dat Israël onder de voet zou worden gelopen. Vredeling kwam in het spel toen bleek dat de USA een cruciaal vliegtuig reserveonderdeel niet konden leveren waar de IDF dringend behoefte aan had. Nederland had, als enige NATO-lid, die dingen in voorraad en Vredeling ontving uit Washington een dringend verzoek om bijstand, er was haast bij. Vredeling heeft dat op eigen houtje (hij raadpleegde alleen nog Stemerdink, zijn eigen staatssekretaris) onmiddellijk ingewilligd en omdat de KGB toen nog goed functioneerde kreeg Nederland per kerende post een olieboycott in de bus, die er overigens op neerkwam dat de Saudische olie eerst in kleine tankertjes werd overgeladen voor ze in de Botlek aankwam. (Die kleine tankertjes heb ik nog zien liggen.) Vredeling (een rondborstig type en een verdienstelijk oud-verzetsman) heeft acheraf (in een interview met Vrij Nederland) ook nog uitgelegd waaromhij dat deed: 'Ik dacht: één keer hebben we de Joden laten barsten; dat overkomt me geen tweede keer.'
[/H.P.vertelt]

knuppeltje
24-12-13, 08:37
Of je zit er gewoon naast. Zou ook zomaar kunnen.

Ik sluit het niet uit. Maar toch vind ik het raar.

knuppeltje
24-12-13, 08:46
In alle berichten die ik er over gelezen heb, inclusief het OP bericht staat dat de Mossad trainer niet wist dat het om Nelson ging. Of de Mossad als organisatie het wist tijdens Nelson's training heb ik ook nergens gelezen. Niet dat ik er echt veel over gelezen heb. Wie dat wel ergens gelezen heeft mag mij daar op attenderen.

Dat is de ironie die ik uit dit bericht haal. Of Israel toendertijd er bewust voor heeft gekozen om ANC leden te trainen, weet ik niet. Maar het lijkt me sterk.

Ik heb tegen mijn principes in maar wat vet gemaakt, omdat ik het vermoeden heb dat er nogal wat mede bewoners van deze planeet een heel ander verhaal hebben gelezen. Ik dacht eerst dat het Alswat alleen was, maar ik ben bang dat het er veel meer zijn.

Mogelijk wist Nelson ook niet dat het om een agent van de Mossad ging. Wie zal het zeggen?
En misschien doen ze nu in Israël een beetje aan lijkenpikkerij... als wiedergutmachung voor dat wegblijven op die begrafenis en willen ze zo hun blazoen weer een beetje oppoetsen. Wie zal het zeggen? :student:

Ibrah1234
24-12-13, 08:50
Klok en klepel.
[H.P.vertelt]
Die luchtbrug is geopend door Nixon (geen sociaaldemocraat http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/smile.png ) : De zg. operatie Nickel Grass. (http://de.wikipedia.org/wiki/Operation_Nickel_Grass)

Als oud dienstplichtig cavalerist werd mij door de Ritmeester verteld dat in zijn tijd Centurion tanks door Nederland over nacht Israël zijn ingevlogen. Nederland moderniseerde toen al samen met Israël de Centurion tanks.

Het ging in dit geval niet om slechts enkele cruciale vliegtuigonderdelen. Vanuit militaire luchtmachtbasis Gilze Rijen werden tonnen aan wapens Israël ingevlogen. Kisten van El-Al en Nederlandse defensie vlogen af en aan.

Of dit ooit wereldkundig is gemaakt weet ik niet.

Dankzij de Nederlandse modificaties presteerden ze goed in de woestijnomstandigheden en de tankslagen in de Sinaï en de Golan.

Legendarisch is de tankslag in de 'tranenvallei' waarbij 170 Israëlische tanks (jawel de gemodificeerde Centurions) zich tegenover een gigantische overmacht van 5 Syrische divisies stonden.

Vredeling (sociaal-democraat) handelde op eigen initiatief zonder den Uyl en van der Stoel erover in te lichten. Toen Golda Meir later Joop den Uyl innig omhelsde snapt den Uyl er dan ook niets van. Dat werd hem later pas duidelijk :nerveus:

H.P.Pas
24-12-13, 10:11
Of dit ooit wereldkundig is gemaakt weet ik niet.



Voor mij is het gloednieuw.
De Amerikanen hebben inderdaad tanks overgevlogen waar kennelijk dringend behoefte aan was; ze werden direct van het vliegveld de slag in gereden. In mijn tijd (lichting 69/3) was de vevanging van de Centurion door de Leopard in volle gang; Nederland had dus inderdaad Centurions over. Dat die voor 1973 in Israël terechtgekomen zijn is goed mogelijk.
In een bliksemoperatie per luchtbrug tanks overvliegen is geen sinecure: een Centurion weegt 50 ton; zelfs een Boeing 747 kan er hoogstens twee transporteren. Dat in het geheim vanuit Nederland door te voeren, zonder dat, wegens het wapen embargo, andere EEG-landen het mogen weten; dat lijkt me heel moeilijk uitvoerbaar.
Ik heb dus mijn twijfels. Je hebt me wel benieuwd gemaakt.

knuppeltje
24-12-13, 13:42
Voor mij is het gloednieuw.
De Amerikanen hebben inderdaad tanks overgevlogen waar kennelijk dringend behoefte aan was; ze werden direct van het vliegveld de slag in gereden. In mijn tijd (lichting 69/3) was de vevanging van de Centurion door de Leopard in volle gang; Nederland had dus inderdaad Centurions over. Dat die voor 1973 in Israël terechtgekomen zijn is goed mogelijk.
In een bliksemoperatie per luchtbrug tanks overvliegen is geen sinecure: een Centurion weegt 50 ton; zelfs een Boeing 747 kan er hoogstens twee transporteren. Dat in het geheim vanuit Nederland door te voeren, zonder dat, wegens het wapen embargo, andere EEG-landen het mogen weten; dat lijkt me heel moeilijk uitvoerbaar.
Ik heb dus mijn twijfels. Je hebt me wel benieuwd gemaakt.

Het zou om Centurions gaan die wij in bruikleen hadden van de Amerikanen. Daarvan zouden er een stel naar Israël kunnen zijn verscheept. Zie blz 10 hieronder.

http://gurth.home.xs4all.nl/troep/Centurion.pdf

Ook is het leuk om bij wiki te lezen waarom wij die centurions kregen en andere, belangrijker geachte bondgenoten, weer andere tanks.

Centurion (tank) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Centurion_(tank))

Ibrah1234
24-12-13, 14:59
Het zou om Centurions gaan die wij in bruikleen hadden van de Amerikanen. Daarvan zouden er een stel naar Israël kunnen zijn verscheept. Zie blz 10 hieronder.

De Amerikanen zouden ze kunnen hebben gefinancierd vlak na de oorlog. Ik geloof niet dat de Amerikanen ons de tanks in bruikleen hebben gegeven. Het betreft hier immers een Britse tank. Volgens mij hebben de yanks nooit Centurions gehad.

Vlak na de oorlog is er financiële ondersteuning geweest om de stokoude Shermans te vervangen door de Centurions. Maar dan praat je denk ik over begin vijftiger jaren.

Eind zestiger en zeventiger jaren was van een militaire Marshallhulp richting Nederland al lang geen sprake meer.

Ik heb die dingen nog wel zien schieten. Was een punt 50 parallel langs de loop gemonteerd. Als de lichtspoormunitie het doel trof schoot het grote kanon.

knuppeltje
24-12-13, 15:03
De Amerikanen zouden ze kunnen hebben gefinancierd vlak na de oorlog. Ik geloof niet dat de Amerikanen ons de tank in bruikleen hebben gegeven. Het betreft hier immers een Britse tank. Volgens mij hebben de yanks nooit Centurions gehad.

Eind zestiger en zeventiger jaren was van een militaire Marshallhulp richting Nederland al lang geen sprake meer.

Wiki gelezen?

Ibrah1234
24-12-13, 15:11
Wiki gelezen?

Wiki heeft het over 1953 Knuppel. Vlak na de oorlog. Dat was ver voor de Jom Kippoer en Zesdaagde oorlog. We zaten toen al lang in de slipstream van het Wirtschafswunder oostelijk van ons :nerveus:

super ick
24-12-13, 15:56
Mogelijk wist Nelson ook niet dat het om een agent van de Mossad ging. Wie zal het zeggen?
En misschien doen ze nu in Israël een beetje aan lijkenpikkerij... als wiedergutmachung voor dat wegblijven op die begrafenis en willen ze zo hun blazoen weer een beetje oppoetsen. Wie zal het zeggen? :student:

Jaja, onder het motto 'wie zal het zeggen' ga je toch maar van het negatieve uit. Geen goed woord voor Israel. Allemaal tokkies net als PVV stemmers en die hele volksstammen waar je zo graag naar verwijst :hihi:

knuppeltje
25-12-13, 08:52
Jaja, onder het motto 'wie zal het zeggen' ga je toch maar van het negatieve uit. Geen goed woord voor Israel. Allemaal tokkies net als PVV stemmers en die hele volksstammen waar je zo graag naar verwijst :hihi:

Het is dat het kerstmis is, anders zou ik zeggen dat er over bepaalde zaken helemaal niets goeds te zeggen valt.

super ick
25-12-13, 12:52
Het is dat het kerstmis is, anders zou ik zeggen dat er over bepaalde zaken helemaal niets goeds te zeggen valt.

Lekker man! Zwart-Wit-denken geeft rust en duidelijkheid. Hele volksstammen, allemaal Tokkies.

Vrolijk kerstfeest.

knots71karel
25-12-13, 14:16
Jaja, onder het motto 'wie zal het zeggen' ga je toch maar van het negatieve uit. Geen goed woord voor Israel. Allemaal tokkies net als PVV stemmers en die hele volksstammen waar je zo graag naar verwijst :hihi:
wo 25 dec 2013, 11:13
Zware bomaanslag bij kerk in Irak BAGDAD - Een bomaanslag bij een kerk heeft in Irak het leven gekost aan zeker 14 mensen. De autobom ontplofte bij een kerstviering in het zuiden van de hoofdstad Bagdad.





http://images0.tcdn.nl/buitenland/article22167680.ece/BINARY/d/Viering+kerstmis+in+kerk+Irak.jpg Viering kerstmis in kerk IrakFoto: AFP





De gelovigen kwamen net uit de kerk toen de bom ontplofte. Volgens de politie zijn de meeste slachtoffers christenen.
Ook in andere christelijke delen in Bagdad zijn op eerste kerstdag bomaanslagen geweest, meldt Al Jazeera. Volgens de nieuwszender zijn daardoor in totaal 24 mensen om het leven gekomen. Vooralsnog heeft niemand de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanslagen.
Dinsdag konden christenen in Irak voor de eerste keer sinds 2003 kerstavond met een dienst vieren. De veiligheidsmaatregelen in de stad zijn opgevoerd. In 2010 werd een mis op kerstavond afgelast toen de christelijke gemeenschap in Irak dreigementen ontving van al-Qaeda in het land.
Veel christenen in Irak zijn op de vlucht geslagen voor het aanhoudende geweld tegen hen. Het land telde ooit 1,5 miljoen christenen




het boven staande stukje is'' off topic'' mogelijk ook niet want Knuppeltje en zijn boezemvrienden mijden dergelijke topic,s als de pest , het zelfde als de topic,s die ik opende als zijnde onbelangrijk !
het is inderdaad onbelangrijk in hun ogen , de Gewoonste Zaak van de ''WERELD "
Lief zijn voor elkaar ? BEKIJK HET MAAR !
EN VOORAL NIET OP DE WAARHEID REAGEREN !

:tik:

super ick
25-12-13, 22:48
wo 25 dec 2013, 11:13
Zware bomaanslag bij kerk in Irak BAGDAD - Een bomaanslag bij een kerk heeft in Irak het leven gekost aan zeker 14 mensen. De autobom ontplofte bij een kerstviering in het zuiden van de hoofdstad Bagdad.





http://images0.tcdn.nl/buitenland/article22167680.ece/BINARY/d/Viering+kerstmis+in+kerk+Irak.jpg Viering kerstmis in kerk IrakFoto: AFP





De gelovigen kwamen net uit de kerk toen de bom ontplofte. Volgens de politie zijn de meeste slachtoffers christenen.
Ook in andere christelijke delen in Bagdad zijn op eerste kerstdag bomaanslagen geweest, meldt Al Jazeera. Volgens de nieuwszender zijn daardoor in totaal 24 mensen om het leven gekomen. Vooralsnog heeft niemand de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanslagen.
Dinsdag konden christenen in Irak voor de eerste keer sinds 2003 kerstavond met een dienst vieren. De veiligheidsmaatregelen in de stad zijn opgevoerd. In 2010 werd een mis op kerstavond afgelast toen de christelijke gemeenschap in Irak dreigementen ontving van al-Qaeda in het land.
Veel christenen in Irak zijn op de vlucht geslagen voor het aanhoudende geweld tegen hen. Het land telde ooit 1,5 miljoen christenen




het boven staande stukje is'' off topic'' mogelijk ook niet want Knuppeltje en zijn boezemvrienden mijden dergelijke topic,s als de pest , het zelfde als de topic,s die ik opende als zijnde onbelangrijk !
het is inderdaad onbelangrijk in hun ogen , de Gewoonste Zaak van de ''WERELD "
Lief zijn voor elkaar ? BEKIJK HET MAAR !
EN VOORAL NIET OP DE WAARHEID REAGEREN !

:tik:

Standaard reactie: Iedereen is daar slachtoffer van aanslagen. Geloof speelt geen enkele rol.

mark61
27-12-13, 03:05
Mandela was never trained by Israeli agents, says Foundation

21 Dec 2013 16:22 Sapa

The Nelson Mandela Foundation quashed reports that the former president received training from Israeli agents in 1962.

"Media have picked up on a story alleging that in 1962 Nelson Mandela interacted with an Israeli operative in Ethiopia," the foundation said in a statement. "The Nelson Mandela Foundation can confirm that it has not located any evidence in Nelson Mandela's private archive…that he interacted with an Israeli operative during his tour of African countries in that year."

British national daily newspaper the Guardian website reported on Friday that Mandela apparently underwent weapons training by Mossad agents in Ethiopia in 1962 without the Israeli secret service knowing his true identity. They attributed their report to "an intriguing secret letter lodged in the Israeli state archives".

The site reported that the missive, revealed by the Israeli paper Haaretz – two weeks after Madiba's death – that he was instructed in the use of weapons and sabotage techniques and was encouraged to develop Zionist sympathies. The foundation has however denied that such a thing occurred.

"In 1962 Mandela received military training from Algerian freedom fighters in Morocco and from the Ethiopian Riot Battalion at Kolfe outside Addis Ababa, before returning to South Africa in July 1962.

"In 2009 the Nelson Mandela Foundation's senior researcher travelled to Ethiopia and interviewed the surviving men who assisted in Mandela's training and no evidence emerged of an Israeli connection," read the statement. – Sapa

Mandela was never trained by Israeli agents, says Foundation | News | National | Mail & Guardian (http://mg.co.za/article/2013-12-21-mandela-not-trained-by-israeli-agents-says-foundation)

super ick
27-12-13, 07:57
Vind het veel interessanter waar die tolk getraind is.

mark61
27-12-13, 10:36
Vind het veel interessanter waar die tolk getraind is.

Voor het commerciële deel: de ANC. Dat is de organisatie waar je leert belastinggeld te stelen voor je eigen bv'tje.

knots71karel
27-12-13, 21:36
Standaard reactie: Iedereen is daar slachtoffer van aanslagen. Geloof speelt geen enkele rol.

Nou dat valt me nog mee , eerder kun je verwachten dat de Christenen het zelf uit gelokt hebben door mogelijk de klokken te laten beieren of zoiets van eigen schuld dikke bult .
Maar o wee als het omgekeerd zou zijn .:cheefbek: