PDA

Bekijk Volledige Versie : "Dit is een totale overwinning voor de West-Vlamingen"



Marsipulami
24-12-13, 14:24
Gerrit Callewaert - alle 4 delen - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM)



"Dit is een totale overwinning voor de West-Vlamingen"


di 24/12/2013 - 13:30 Wouter Carton

"Eigen kweek", een van de kijkcijfertoppers van het voorbije jaar, werd niet ondertiteld, hoewel er West-Vlaams gesproken werd in de reeks. Deredactie.be vroeg aan Gerrit Callewaert, notoir voorvechter van de West-Vlamingen in tv-programma's, wat hij daarvan vindt.

VRT

"Elk zinne g'ndag. Ik zin Herrit Callewoart ut Boavikove, djčlgemjčnte van Oarelbeke." Zo begon de aanklacht van Gerrit Callewaert, een typetje van Wim Opbrouck in "In de Gloria", ruim tien jaar geleden. De West-Vlaamse man kan er niet mee leven dat West-Vlamingen telkens ondertiteld worden als ze op tv komen.

Met "Eigen kweek", dat zich afspeelde in Wijtschate, lijkt de man zijn slag thuis gehaald te hebben. De reeks werd niet ondertiteld, hoewel de personages West-Vlaams spraken, of toch een gekuiste vorm ervan. Deredactie.be belde met Gerrit Callewaert en vroeg hem wat hij daarvan vond.


"De West-Vlaming is niet langer "the nigger of the world""

't Es čn overwinninge up Brussel č voorol up de dictateure van d' Antwirpeneir'n. Eindelik čt de West-Vloaming olles werehepakt woa dat'n recht up čt. De joarnlange stried voe 't West-Vloams čt eindelik zin doel bereikt: Me zie wieder perfect te verstoan! Je moe geweune čn mjirderen effort doen!

Mo fictiereeksn, tot doaran toe. Herrit Callewoart goat deure met zin stried totda ze ginjčn West-Vloaming noh oendertiteln up den tv. Nie in't joernaol, nie in "telefacts" of "iederjin beroemd" of in "komm'n eet'n". Ik goa me plakkoat'n gon bivakkeern voa de deure van de media totda ze stoppn me ondertieteln.

Herrit Callewoart is de Fidel Castro van de West-Vloaming'n. Zelfst oetn doad es, bluftn strie'n.


Voor de niet-West-Vlamingen: de vertaling in het Nederlands


Het is een totale overwinning voor de West-Vlamingen. We zijn niet langer "the nigger of the world".

Het is een overwinning op Brussel en vooral op de dictatuur van de Antwerpenaren. Eindelijk heeft de West-Vlaming alles teruggenomen waar hij recht op heeft. De jarenlange strijd voor het West-Vlaams heeft eindelijk zijn doel bereikt: wij zijn perfect te verstaan. Je moet enkel een grotere inspanning doen.

Maar fictiereeksen, tot daar aan toe. Gerrit Callewaert gaat door met zijn strijd tot er geen enkele West-Vlaming nog ondertiteld wordt op de tv. Niet in "Het journaal", niet in "Telefacts" of "Iedereen beroemd" of "Komen eten". Ik ga met protestborden bivakkeren voor de deur van de media tot ze stoppen met ondertitelen.

Gerrit Callewaert is de Fidel Castro van de West-Vlamingen. Zelfs als hij dood is, blijft hij strijden.

knuppeltje
24-12-13, 14:44
Jullie blijven gewoon met jullie derde wereldoorlog doorgaan. :haha:

super ick
24-12-13, 16:58
O lord. Dacht dat het alleen Walen en Vlamingen waren maar er zijn dus meer splintergroepen die zich achtergesteld voelen in Belgie?

Wat is dat toch?