PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohamed Merah, Frankrijks jihadi (Panorama)



Marsipulami
28-12-13, 19:44
deredactie.be video: Panorama - 26/12/13 (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/panorama/EP_131226_Panorama?playlist=7.39652)

Marsipulami
01-01-14, 01:17
Tot dusver 130 clix op deze pagina maar nog geen enkele inhoudelijke reactie.

mark61
01-01-14, 01:28
Deze video is nog niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.

Kunt u het even samenvatten? Ik denk dat ie nooit beschikbaar wordt voor ollanders.

Marsipulami
01-01-14, 01:46
Deze video is nog niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.

Kunt u het even samenvatten? Ik denk dat ie nooit beschikbaar wordt voor ollanders.

Ik zou toch maar eens mijn geld terugvragen aan je internetleverancier.

Maar goed, hieronder een persartikel over Mohamed Merah. De panorama-uitzending die op het internet staat en Hollanders blijkbaar niet kunnen bekijken schetst de hele voorgeschiedenis voorafgaand aan onderstaand persartikel.



Moordende jihadist Mohamed Merah omgekomen in spectaculaire raid



Door: Lode Delputte − 23/03/12, 06u48 − Bron: De Morgen



© ap.

Mohamed Merah is dood. De 24-jarige moordenaar kreeg een politiekogel in het hoofd terwijl hij door het raam van zijn flat sprong. Vlak ervoor was hij zwaar gewapend uit de badkamer gestormd waarin hij zich verschanst had. Toulouse haalt opgelucht adem. .






Merah stormde de badkamer uit en opende het vuur. Het ging er bijzonder hard aan toe
Claude Guéant, Franse binnenlandminister

"Hij is dood. Il est mort." Buurtbewoners en journalisten spreken op gedempte toon, alsof ze de surreële ingetogenheid niet willen storen die de Côte Pavéewijk in de ban heeft. Maar dan, pal op de middag, beginnen vlakbij de kerkklokken te luiden, het onbedoelde signaal dat de politie-operatie afgelopen is.

Tweeëndertig uur lang heeft Toulouse op het puntje van zijn stoel gezeten, zopas kreeg de zaak zijn beslag met een sprong door het raam en een kogel in het hoofd. "Als ik sterf vertrek ik naar het paradijs", had Mohamed Merah aan de politie gezegd. "Als jullie doodgaan, is dat jullie probleem."

Gerecht en politie hadden tot het bittere einde 's mans overgave gewild, maar de jongeman bleef zich verschansen. Om halfelf gisterochtend klonken nog drie knallen, de laatste overredingspoging van de politie, zo zou later blijken. Toen er na tien minuten geen reactie kwam, een aanwijzing dat Merah misschien zelfmoord had gepleegd, werd bij mokerslag de aanval ingezet: ratelvuur als uit een mitrailleur, ripostes van zwaar kaliber, opfladderende vogels.

Iedereen houdt de adem in, maar dan wordt het rustig. Omwonenden en journalisten, die op 150 meter van de rue du Sergent Vigné staan, grijpen het moment aan om te sms'en of een telefoongesprek te houden. Maar het respijt is van korte duur. Een halve minuut later herbegint het schieten, intenser dan eerst, tot er een ultieme knal volgt.

Hoe lang heeft de raid geduurd? Vier minuten? Zeven? De percepties zijn verdeeld. Maar dood is Merah alleszins, minister van Binnenlandse Zaken Claude Guéant komt het zelf bevestigen, streng en strak: "De leden van de raidpolitie zijn de flat langs twee wegen binnengegaan, enerzijds via de deur, anderzijds via het balkon. Daarna stormde Merah de badkamer uit en opende hij het vuur. U heeft het zelf gehoord, het is er bijzonder hard aan toegegaan. Een agent van de raid getuigde dat hij nooit eerder een dergelijke schietpartij had meegemaakt." Terwijl dinsdag drie agenten gewond raakten, waren dat er gisteren twee. Zij werden met ambulances afgevoerd.

Voor een complete reconstructie van de feiten bleef het wachten op procureur van de Republiek François Molins, later op de dag. Molins, die de pers in een nabijgelegen legerkazerne toesprak, bevestigde onder meer dat Merah zijn moorden heeft gefilmd. "Die beelden zijn extreem expliciet. Aan de eerste militair die hij neerschoot zei hij 'jij hebt mijn broeders gedood, nu dood ik jou'. Toen hij een tweede keer moordde, vorige donderdag, riep hij 'Allah is groot'. Alle verklaringen die hij tijdens de onderhandelingsfase afgelegde, werden opgenomen en zullen gebruikt worden voor het onderzoek."

Dat laatste eindigt uiteraard niet met Merahs dood. 's Mans broer, zijn schoonzus en moeder zijn allen gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid. De speurders willen weten hoe de dader zo'n wapenarsenaal kon aanleggen, hoe een gevangenisstraf enkele jaren geleden in gewelddadig jihadisme kon ontaarden en hoe Merah, die geen uiterlijke kentekens van militantie droeg, onder de radar van de veiligheidsdiensten kon blijven.

Terwijl Merahs lijk voor autopsie naar Bordeaux is overgebracht, moeten zijn buren in Toulouse nog bekomen. Een vrouw van middelbare leeftijd, Jacqueline, verbijt haar tranen. "Ik wil me niet laten vangen aan medelijden, zijn daden zijn gruwelijk. En toch: die jongen zag er niet kwaad uit. Was er dan echt niets wat we konden doen?"

Vogel voor de kat
Matthias Amrani, net als Merah een jonge twintiger, vreest dat de dader geen goede voorbeelden heeft gezien. "Niet bij zijn ouders, niet op school. Dat soort jongens belandt makkelijk in de cel. Daar zijn ze een vogel voor de kat. Ze komen buiten zonder andere perspectieven dan snel geldgewin en blinde ijver. Dat moet anders."

Of er is Mehdi, een leeftijdgenoot van Merah. "Er zijn geen woorden voor zijn wreedheid. En toch, die kerel zat slecht in zijn vel. Voor ons migranten is dit barslecht nieuws. We worden al zo met de vinger nagewezen. Dit zal het alleen maar erger maken."

mark61
01-01-14, 11:00
Ik zou toch maar eens mijn geld terugvragen aan je internetleverancier.

Waar slaat dat nou weer op? Doe niet zo dom.

Wat voegt dit artikel toe dan aan wat we al weten? Niks.

Kenner
01-01-14, 11:11
Je ziet dus wel dat zulke jihadi's een lose-lose-situatie betekenen. De enige winst is dat de jihadi niet hoeft te worden opgesloten met alle kosten van dien.

super ick
01-01-14, 13:58
Je ziet dus wel dat zulke jihadi's een lose-lose-situatie betekenen. De enige winst is dat de jihadi niet hoeft te worden opgesloten met alle kosten van dien.

En dat hij garantie heeft op een toegangsbewijs paradijs incl. de maagden. Jummie, jummie.

Good Kahuna
01-01-14, 15:29
Ik vond het toen al een triest geval, en dat blijft het.

Marsipulami
01-01-14, 16:44
Waar slaat dat nou weer op? Doe niet zo dom.

Wat voegt dit artikel toe dan aan wat we al weten? Niks.

Voor jou ook een voorspoedig nieuwjaar, een goede gezondheid en veel vreugde in alles wat je onderneemt in 2014 !

Wat die niet-werkende link betreft. Dat ligt volgens mij aan je internetprovider. Ik kan alles bekijken ook wat de NL zenders op het net gooien alsook de uitzendingen van welk land ook ter wereld.

Good Kahuna
01-01-14, 17:26
Wat die niet-werkende link betreft. Dat ligt volgens mij aan je internetprovider. Ik kan alles bekijken ook wat de NL zenders op het net gooien alsook de uitzendingen van welk land ook ter wereld.

Ik krijg dezelfde foutmelding als Mark.

Marsipulami
01-01-14, 17:39
Ik krijg dezelfde foutmelding als Mark.

Zelfde internetprovider ?

Good Kahuna
01-01-14, 18:24
Zelfde internetprovider ?

Geen idee, in elk geval hetzelfde land.

mark61
01-01-14, 20:03
Voor jou ook een voorspoedig nieuwjaar, een goede gezondheid en veel vreugde in alles wat je onderneemt in 2014 !

Wat die niet-werkende link betreft. Dat ligt volgens mij aan je internetprovider. Ik kan alles bekijken ook wat de NL zenders op het net gooien alsook de uitzendingen van welk land ook ter wereld.

Ja heel leuk. Blijf gezond.

Alleen in België staat eronder. Niet gezien?

Voor aangekochte programma's is de 'hervertoning' doorgaans beperkt tot het land waarvoor de licentie is verleend. Sowieso is de VRT niet scheutig met toegang tot al uitgezonden programma's, daar moeten ook Vlamingen een abonnement voor nemen. Net Gemist | VRT (http://www.vrt.be/digitale-televisie/netgemist) Weet je dat allemaal niet?

Van bijv. de BBC is ook niet alles voor surfers in het buitenland beschikbaar.

Marsipulami
01-01-14, 21:39
Alleen in België staat eronder. Niet gezien?

Nee, bij mij werkt die geplaatste link gewoon zonder verdere complicaties. Mogelijks is dat bij jou anders maar in je eerdere posts zei je niet dat de link 'alleen in België' werkte.


Voor aangekochte programma's is de 'hervertoning' doorgaans beperkt tot het land waarvoor de licentie is verleend. Sowieso is de VRT niet scheutig met toegang tot al uitgezonden programma's, daar moeten ook Vlamingen een abonnement voor nemen. Net Gemist | VRT (http://www.vrt.be/digitale-televisie/netgemist) Weet je dat allemaal niet?

Ik weet in ieder geval zeker dat de link bij mij werkt en dat ik nooit een abbonnement heb gehad of zal nemen om vooraf uitgezonden afleveringen te kunnen bekijken tegen betaling. Ik weet dat van commerciele zenders sommige uitzendingen enkel te bekijken zijn via het internet tegen betaling. Maar in dat geval verschijnt er een klare mededeling met rekeningnummer of andere betalingsmogelijkheden. Maar uit jouw reactie bij het aanklikken van betreffende link, blijkt niet dat dit het geval is.

Samir75017
04-01-14, 18:01
Panorama - Merah, Frankrijks jihadi - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=WuDJn9yK_M0)

Bofko
04-01-14, 20:11
Goede reportage. Thnx