PDA

Bekijk Volledige Versie : Het einde van het gedoogbeleid inzake canabis in België



Marsipulami
07-01-14, 11:03
Voor het eerst sinds Antwerpse nultolerantie druggebruikers veroordeeld

VRT

di 07/01/2014 - 11:16 Alexander Verstraete

De rechtbank van Antwerpen heeft een twintigtal mensen veroordeeld voor druggebruik. Het is de eerste keer dat om deze reden een proces is gevoerd sinds de stad afgelopen september een nultolerantie invoerde.

Belga

Tot voor kort werd het op zak hebben van minder dan drie gram cannabis door alle parketten van het land gedoogd. In september kondigde burgemeester van Antwerpen Bart De Wever (N-VA) echter aan dat in zijn stad voortaan een nultolerantie zou gelden voor drugbezit, dus ook voor wie minder dan 3 gram cannabis in haar of zijn bezit heeft.

Al wie de voorbije maanden met drugs werd betrapt, moest hierdoor een minnelijke schikking betalen. Zo'n 24 mensen die dat niet hadden gedaan, hebben nu van de rechter een boete gekregen. Voor de cannabisgebruikers gaat het om een bedrag van 450 euro. De harddruggebruikers moeten 900 euro ophoesten. De meeste verdachten hebben hun kat naar de rechtbank gestuurd.

CONTRA
07-01-14, 16:17
De meeste verdachten hebben hun kat naar de rechtbank gestuurd.

:verward:

mischien is dit gebruikelyk in belgië maar in nederland is het tamelyk ongewoon om een kat naar de rechtbank te sturen. die komt niet eens door de detectiepoortjes heen

H.P.Pas
07-01-14, 16:38
:verward:

mischien is dit gebruikelyk in belgië maar in nederland is het tamelyk ongewoon om een kat naar de rechtbank te sturen.

In dit geval is het wel terzake. Het gaat tenslotte om de kat z'n.., enfin laat maar.

Marsipulami
08-01-14, 01:06
Ik vind het wel goed dat gebruikers van illegale drugs een boete krijgen. Natuurlijk moet men niet iedereen die een jointje rookt in de gevangenis opsluiten. Maar als ik met mijn wagen parkeer op een geldige parkeerplaats, bovendien een parkeerticket betaal, maar 5 minuten te laat vertrek heb ik soms ook al een briefje achter mijn ruitenwissser dat een boete aankondigt. Ik denk dat het belangrijk is dat er duidelijke lijnen getrokken worden, zonder overdrijvingen wat sancties bij overtredingen betreft. Al dat halfslachtig gedoe omtrent gedogen en laagste prioriteit van vervolging, aantal grammen cannabis op zak enz. Verkopen mag maar kweken of invoeren niet, enz. Dat is onzin.

super ick
08-01-14, 07:38
Iets met boter en hoofd.

mark61
08-01-14, 15:38
Bartje gaat los. Ik denk niet dat het veel stemmen oplevert.

super ick
08-01-14, 19:44
Bartje gaat los. Ik denk niet dat het veel stemmen oplevert.

Drooglegging werkt als een gek. Niemand doet het meer omdat het niet mag dus kunnen de dealers niets meer kwijt en stopt het druggebruik.
In de V.S. hebben ze er de maffia min of meer mee in het zadel geholpen.
De prijzen stijgen en de criminaliteit wordt dus harder. Echt een briljante oplossing van wereldvreemde theoretici.

H.P.Pas
08-01-14, 20:06
. Echt een briljante oplossing van wereldvreemde theoretici.

Eh.., nee.
Geen theoreticus zal dit bepleiten. Dit is iets voor de volksverbonden jongens van het gezonde verstand.

mark61
08-01-14, 23:29
Echt een briljante oplossing van wereldvreemde theoretici.

Bartje De Wever is geen wereldvreemde theoreticus maar een rechtse populist die zo denkt stemmen te trekken.

De hele 'drugsproblematiek' interesseert hem geen klap.

super ick
09-01-14, 07:33
Bartje De Wever is geen wereldvreemde theoreticus maar een rechtse populist die zo denkt stemmen te trekken.

De hele 'drugsproblematiek' interesseert hem geen klap.

Dat is een aanname.

Onno Hoes dacht ook met sluiten en verbieden de strijd aan te gaan. Dat heeft ook averecht gewerkt. Ik ben het wel met je eens dat rechts over het algemeen voor handhaven en aanpakken is waar maar dat komt ook voort uit een halsstarrige overtuiging.

De meeste problemen waar politici over beslissen zijn ver van hun bed. Het raakt de meeste ook niet werkelijk. Niet alleen rechts is wat dat betreft 'los' van de kiezer. Je vindt ze in alle partijen.

super ick
09-01-14, 08:28
Hoewel???

Een VVD-er:

'Wethouder was spil in wietplantage' - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] (http://www.telegraaf.nl/binnenland/22196251/___Wethouder_spil_wietplantage___.html)

mark61
09-01-14, 13:48
Dat is een aanname.

Onno Hoes dacht ook met sluiten en verbieden de strijd aan te gaan.

Nee, dat is geen aanname.

Onno dacht dat ie landelijk beleid ging uitvoeren. Bedacht in Den Haag.

Waarom ze in Maastricht niet gewoon misdadigers oppakken en koffieshops met rust laten is mij nooit duidelijk geworden.

Zal wel passen in het beleid van de weg van de minste weerstand / inspanning.