PDA

Bekijk Volledige Versie : "Het was erger dan in de film "De hel van Tanger""



Marsipulami
07-01-14, 12:27
"Het was erger dan in de film "De hel van Tanger""

di 07/01/2014 - 07:59 Ellen Maerevoet

De Gentse cipier Ronny De Smet is opnieuw thuis nadat hij meer dan 3 maanden in een Tunesische gevangenis gezeten heeft. De Smet was in het islamitische land aangehouden wegens homoseksuele contacten. In Het Nieuwsblad en aan "De ochtend" op Radio 1 deed hij zijn verhaal.


De Smet had op vakantie in Sousse een man leren kennen. "Toen we in de tuin van een verlaten hotel intiem werden, was er meteen politie in burger die mij aangehouden heeft. Ik ben ook geslagen. Ik ben meegenomen voor verhoor en ik heb 6 dagen in een politiecel gezeten. Die agenten vroegen mij om geld. Als ik betaalde, wilden ze me laten gaan, maar daar heb ik nooit aan toegegeven."

"Homoseksuele contacten kunnen in Tunesië niet, dat staat zo in hun wet. Dat kan beteugeld worden tot 3 jaar effectieve opsluiting. Bij ons in Europa, in België staat dat er niet in."

"Bij de eerste veroordeling zat ik zonder advocaat, er was totaal geen recht op verdediging en toen heb ik de maximumstraf gekregen. In beroep is het met behulp van een advocaat nog wel redelijk goed in orde gekomen", zegt De Smet. De cipier werd veroordeeld tot zes maanden effectieve celstraf, waar hij al meer dan de helft van had uitgezeten. Vlak voor nieuwjaar mocht hij de gevangenis verlaten.

"De cel loopt vol met kakkerlakken"

Volgens De Smet is de situatie in de Tunesische gevangenissen mensonterend. Zelf zat hij in de gevangenis van Messadine. "Het was erger dan in de film "De hel van Tanger" (foto: uit film). Het is er overbevolkt. Er waren 44 bedden, we zaten er met 94 mensen. Drie maanden en 13 dagen lag ik daar op de grond onder een deken dat mijn familie gekocht had. Je kan het je echt niet voorstellen, de cel loopt vol met kakkerlakken. Hygiëne is er 0,0."

"Ik heb het gevoel dat het een valstrik was omdat er onmiddellijk na mijn aanhouding al geld werd gevraagd. Een politieman zou mij helpen. Ik had dan blijkbaar niet genoeg geld bij. Ik vond het allemaal heel erg, omdat wij zulke toestanden niet gewoon zijn."

Tijdens zijn verblijf in de gevangenis heeft De Smet wel contact gehad met de Belgische overheid. "De Belgische consul is bij mij geweest, we hebben er een goed gesprek over gehad, maar ik vermoed dat er wel veel tegenwerking was van de Tunesische autoriteiten, er moest altijd een toelating van hen zijn."

Binnenkort gaat De Smet opnieuw aan de slag in de gevangenis in Gent, maar hij is nog volop bezig met de verwerking van zijn verblijf in de gevangenis van Messadine. "Ik word 's nachts nog altijd wakker en denk dat ik mij voorzichtig moet draaien omdat er iemand naast mij ligt. Ik denk 's nachts nog altijd dat ik in die gevangenis ben. Ik probeer het wel zo snel mogelijk te vergeten en mijn leven van vroeger weer op te nemen. Ik heb veel steun van familie, vrienden en collega's. Ik denk dat het wel zal lukken."