PDA

Bekijk Volledige Versie : Spaarpotje centrale bank bevat miljoen kronen voor elke Noor



super ick
09-01-14, 08:07
Spaarpotje centrale bank bevat miljoen kronen voor elke Noor
08/01/14, 20:14 − bron: ANP

© THINKSTOCK. Noorse kronen.
Een bijna een kwart eeuw geleden opgezet Noors spaarfonds beschikt inmiddels over omgerekend 605 miljard euro. Dat uit olie- en gasinkomsten opgebouwde nationale spaarpotje bevat dus nu ruim 5,1 biljoen Noorse kronen. Dat is volgens meldingen van de centrale bank in Oslo vanaf vandaag een miljoen keer het aantal inwoners van het land.

Als het fonds zou worden verdeeld over de inwoners, waren alle ruim 5 miljoen Noren nu gerekend in Noorse kronen miljonair. Dat is omgerekend ongeveer 119 duizend euro. De directeur van de centrale bank, Thomas Sevang, zei woensdag dat het nog niet eerder was voorgekomen dat het spaarpotje in kronen een miljoen keer het aantal inwoners bevat.

Uitgeven mogen de 'miljonairs' het geld echter niet. Het Scandinavische land heeft na de ontdekking van de waardevolle delfstoffen in 1969 besloten dat er gespaard moet worden voor magere jaren. De minister van Financiën, Siv Jensen, wijst erop dat veel landen met tijdelijke grote inkomsten uit natuurlijke hulpbronnen relatief korte tijden van voorspoed beleven, gevolgd door een erg moeilijke aanpassing aan minder voorspoed. Dat mag de Noorse miljonairs niet overkomen (één euro is ongeveer 8,4 Noorse kronen).

Spaarpotje centrale bank bevat miljoen kronen voor elke Noor - Economie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3574045/2014/01/08/Spaarpotje-centrale-bank-bevat-miljoen-kronen-voor-elke-Noor.dhtml)

super ick
09-01-14, 08:08
Het bestaat dus wel, verstandig financieel beleid door een overheid.

Umarvlie
09-01-14, 08:17
Verstandig? Waarom betalen ze hun staatschuld er dan niet mee af?

knuppeltje
09-01-14, 08:44
Verstandig? Waarom betalen ze hun staatschuld er dan niet mee af?

Dat niet alleen, maar in 2000 bedroeg de staatsschuld 23,47 procent van het BNP en in 2010 was dat volgens het IMF gestegen naar 54,3 procent van het BNP. Met al die oliedollars die er jaarlijks binnenstromen, inderdaad, helemaal niet zo verstandig.

Noorwegen - StaatsschuldNoorwegen, Staatsschuld - Interessante Grafieken en feiten (http://wikifigures.com/noorwegen-staatsschuld-gedetailleerde-grafiek-gegevens-du-12-793)

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CEAQFjAC&url=http%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FLijst_v an_landen_naar_staatsschuld&ei=UWDOUuq5FI-c0wX24ICoBg&usg=AFQjCNGLAtaSR9voFpqEkMLNux0NgBtz1g&sig2=4O5rsh_f9MSSzWn4pHgCMg&bvm=bv.59026428,d.d2k

super ick
09-01-14, 09:08
Verstandig? Waarom betalen ze hun staatschuld er dan niet mee af?

Daar heb je een punt. Dat zou inderdaad verstandiger zijn. Hoewel......als het rendement over dat potje vele malen hoger is dan de rente die betaald moet worden op de staatsleningen dan......

knuppeltje
09-01-14, 09:15
Daar heb je een punt. Dat zou inderdaad verstandiger zijn. Hoewel......als het rendement over dat potje vele malen hoger is dan de rente die betaald moet worden op de staatsleningen dan......

Is het nog heel dom. Ooit raken ook hun fossiele reserves op. Als ze daarbij dan ook nog eens hun staatsschuld in een zelfde tempo laten oplopen, dan is het nog veel dommer.

Umarvlie
09-01-14, 10:13
Daar heb je een punt. Dat zou inderdaad verstandiger zijn. Hoewel......als het rendement over dat potje vele malen hoger is dan de rente die betaald moet worden op de staatsleningen dan......

Klinkt bijna als beleggen met geleend geld .. hopelijk gebruiken ze Scheringa niet als adviseur.

The_Grand_Wazoo
09-01-14, 12:36
Daar heb je een punt. Dat zou inderdaad verstandiger zijn. Hoewel......als het rendement over dat potje vele malen hoger is dan de rente die betaald moet worden op de staatsleningen dan......

Er is, denk ik, een aantal redenen waarom het verstandiger is, in het huidige economische systeem, om een gedeelte aan schulden aan te houden. Door inflatie is op langere termijn genomen, het maken van schulden een (relatief) goedkopere manier van het financieren van grote uitgaven dan het direct eigen vermogen tegen aan te gooien.
Uitstaande obligaties geven bovendien een extra instrument om de waarde van de eigen munt ten opzichte van andere valuta te manipuleren door de rente te beinvloeden (bijv. door eigen schulden op te kopen of juist te verkopen).
Volledige schuldenloos willen zijn kan wel eens onprettig voor je liquiditeitspositie uitpakken op het moment dat je wel plotseling geld nodig hebt. Bijv. wanneer je je arctische olievelden moet verdedigen tegen Ivan.

Tenslotte, je 'koopt' er goodwill mee door derde partijen een zeer veilige vluchthaven te bieden voor hun kapitaal (da's een geen economisch, maar een politiek argument).

Ben geen econoom, maar dies ar mai faiv sents

super ick
09-01-14, 12:50
Klinkt bijna als beleggen met geleend geld .. hopelijk gebruiken ze Scheringa niet als adviseur.

Geld lenen landen als Noorwegen tegen plm een kwart procent. Dan levert een paar procent rente per jaar al snel meer op.
Het is werkelijkheid geen speculeren. Stel je voor dat je een hypotheek hebt met een rente van een kwart en een spaarrekening waar je 3 procent krijgt. Niemand die jou adviseert om die hypotheek af te lossen.
Is het uiteraard wel zaak dat het een normale spaarrente betreft.

mark61
09-01-14, 13:29
Daar heb je een punt. Dat zou inderdaad verstandiger zijn. Hoewel......als het rendement over dat potje vele malen hoger is dan de rente die betaald moet worden op de staatsleningen dan......

Dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Ze zijn niet gek.

Mensen verwarren vaak het morele idee van 'geen schulden hebben is goed' met financiële logica.

Intussen hebben ze niet echt wat aan zo'n spaarpotje. Tenslotte is elk bedrag eindig. De vraag is eerder: wat gaat Noorwegen doen om geld te verdienen als de olie op is?

Het gaat bij economieën, net als bij individuen, om 'verdiencapaciteit'. Die heeft Noorwegen nauwelijks, tenminste, vis en hout schiet niet erg op denk ik, en ik zie ook niet hoe dat gaat veranderen.

Intussen hebben ze vrolijk een overschot van 13,8% op de begroting :hihi:

super ick
09-01-14, 17:52
Dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Ze zijn niet gek.

Mensen verwarren vaak het morele idee van 'geen schulden hebben is goed' met financiële logica.

Intussen hebben ze niet echt wat aan zo'n spaarpotje. Tenslotte is elk bedrag eindig. De vraag is eerder: wat gaat Noorwegen doen om geld te verdienen als de olie op is?

Het gaat bij economieën, net als bij individuen, om 'verdiencapaciteit'. Die heeft Noorwegen nauwelijks, tenminste, vis en hout schiet niet erg op denk ik, en ik zie ook niet hoe dat gaat veranderen.

Intussen hebben ze vrolijk een overschot van 13,8% op de begroting :hihi:

Ze hebben staal, delfstoffen waaronder diverse metalen, hout. En uiteraard diensten, handel en toerisme. Visserij is marginaal zover ik weet.

Ik maak me geen zorgen over Noorwegen. Volgens mij zijn de mensen daar nog gelukkiger dan hier.

mark61
09-01-14, 18:36
Ze hebben staal, delfstoffen waaronder diverse metalen, hout. En uiteraard diensten, handel en toerisme. Visserij is marginaal zover ik weet.

Ik maak me geen zorgen over Noorwegen. Volgens mij zijn de mensen daar nog gelukkiger dan hier.

Ik maak me ook geen zorgen. Of ze gelukkiger zijn betwijfel ik. Vraag me altijd of daar nou echt verschil in zit, van land tot land. Scandinavië lijkt me in het algemeen zwaarmoedig terrein :hihi:

super ick
09-01-14, 20:43
Ik maak me ook geen zorgen. Of ze gelukkiger zijn betwijfel ik. Vraag me altijd of daar nou echt verschil in zit, van land tot land. Scandinavië lijkt me in het algemeen zwaarmoedig terrein :hihi:

In Denemarken is het best goed toeven. Kopenhagen is echt aan te bevelen. Ik ben enkele jaren achter elkaar in Noorwegen geweest. Ingevlogen in het noorden. 1 van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben.

Bofko
09-01-14, 22:30
Skandinavie is niet het paradijs

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1374612

Ibrah1234
09-01-14, 23:29
In Denemarken is het best goed toeven. Kopenhagen is echt aan te bevelen. Ik ben enkele jaren achter elkaar in Noorwegen geweest. Ingevlogen in het noorden. 1 van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben.

Laatst met iemand gesproken die daarheen is gefietst. Was net zo lyrisch als jij. Ook m.b.t. kamperen in de vrije natuur en de nog voorhanden ruimte.

mark61
09-01-14, 23:52
Skandinavie is niet het paradijs

Licht op het Noorden: Stine Jensen in Noorwegen - Uitzending Gemist (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1374612)

Was een leuke serie. Al kan ik die Stine J. niet uitstaan :hihi:

mark61
09-01-14, 23:53
In Denemarken is het best goed toeven. Kopenhagen is echt aan te bevelen. Ik ben enkele jaren achter elkaar in Noorwegen geweest. Ingevlogen in het noorden. 1 van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben.

Ik ben één keer in Denemarken geweest en ik vond de mensen net zombies. Ongeveer zoals Zuid-Europeanen Nederlanders zien, denk ik :hihi:

Mooi is het zeker.

Bofko
09-01-14, 23:57
Was een leuke serie. Al kan ik die Stine J. niet uitstaan :hihi:
Hee.... Ik kan me niet voorstellen dat dat aan die serie ligt . Dus hoe dat zo ?

mark61
09-01-14, 23:59
Hee.... Ik kan me niet voorstellen dat dat aan die serie ligt . Dus hoe dat zo ?

Oh, das persoonlijk :hihi: Heb haar ooit ontmoet.

super ick
10-01-14, 08:17
Laatst met iemand gesproken die daarheen is gefietst. Was net zo lyrisch als jij. Ook m.b.t. kamperen in de vrije natuur en de nog voorhanden ruimte.

Ik heb daar enkele keren pooltraining gehad. Wij werden ingevlogen maar het staat nog op mijn lijstje om er naartoe te gaan en dan van Zuid naar Noord te reizen met de auto.
Magoed, ik zou nu in Argentinië hebben gezeten maar dat is ook in het water gevallen.

super ick
10-01-14, 08:21
Ik ben één keer in Denemarken geweest en ik vond de mensen net zombies. Ongeveer zoals Zuid-Europeanen Nederlanders zien, denk ik :hihi:

Mooi is het zeker.

Kopenhagen is geen Amsterdam maar je kunt er goed uitgaan. Wat mij vooral opviel was dat de dames veel gewilliger waren dan hier.
Overdag op straat en in de supermarkt zijn ze niet zo spontaan maar zie ze hier eens in de trein op weg naar hun werk. Daar raak je ook niet van in de feeststemming.

Umarvlie
10-01-14, 09:29
Wat mij vooral opviel was dat de dames veel gewilliger waren dan hier.

Kun je het nog wel dames noemen dan?

knuppeltje
10-01-14, 09:39
Kun je het nog wel dames noemen dan?

Weet jij met wat voor soort dames hij zich daar ophield? :hihi:

super ick
10-01-14, 16:11
Kun je het nog wel dames noemen dan?

Ik zou niet weten waarom niet. Een hele gezellige avond kan wel eens tot aan de ontbijttafel duren.

Of zijn vrouwen met een wat lossere seksuele moraal in jou ogen vieze pleurishoeren?

super ick
10-01-14, 16:12
Weet jij met wat voor soort dames hij zich daar ophield? :hihi:

Ja aan jou klasse kunnen we allemaal een puntje zuigen. Jij staat natuurlijk op eenzaam hoog niveau.

Umarvlie
10-01-14, 16:13
Ik zou niet weten waarom niet.

Of zijn vrouwen met een wat lossere seksuele moraal in jou ogen vieze pleurishoeren?

Dus voor jou zijn vrouwen ofwel Dames ofwel vieze pleurishoeren? Geen gradaties?

mark61
10-01-14, 16:21
Dus voor jou zijn vrouwen ofwel Dames ofwel vieze pleurishoeren? Geen gradaties?

Het zijn dames tot het tegendeel bewezen is. 'Gewillig zijn' is voor mij geen hoedanigheid die damesschap ehm aantast.

Umarvlie
10-01-14, 16:25
Het zijn dames tot het tegendeel bewezen is. 'Gewillig zijn' is voor mij geen hoedanigheid die damesschap ehm aantast.

Goed, maar dan vervallen ze toch niet in een keer van dame naar vieze pleurishoer? Er zitten toch meerder gradaties tussen, zoals ehhh... huisvrouw bijvoorbeeld?

mark61
10-01-14, 16:30
Goed, maar dan vervallen ze toch niet in een keer van dame naar vieze pleurishoer? Er zitten toch meerder gradaties tussen, zoals ehhh... huisvrouw bijvoorbeeld?

Super informeerde even naar de gedachte achter jouw vraag.

Umarvlie
10-01-14, 16:37
Super informeerde even naar de gedachte achter jouw vraag.

Ja, dat begreep ik. Maar ik vond het merkwaardig dat hij maar over twee opties sprak, ik dacht niet dat ik mij zodanig profileerde hier, dus ik was bang dat hij zijn eigen gedachten op mij probeerde te projecteren.

Joesoef
10-01-14, 19:21
Skandinavie is niet het paradijs

Licht op het Noorden: Stine Jensen in Noorwegen - Uitzending Gemist (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1374612)

was dat niet met die blackmetal idioten? Mooi land zonde van de inwoners. Breivik's.

Joesoef
10-01-14, 19:24
Wat mij vooral opviel was dat de dames veel gewilliger waren

wanhopig. Al die kerels met zware zwarte make-up...

super ick
10-01-14, 23:40
wanhopig. Al die kerels met zware zwarte make-up...

Wanhoop?

Vrouwen zijn ook wel eens geil en dan hoef je er niet eerst mee te trouwen. En ik ben woest aantrekkelijk, dat scheelt ook.