PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Biersmokkel' langs grens neemt toe



Marsipulami
11-01-14, 10:12
'Biersmokkel' langs grens neemt toe


vrijdag 10 jan 2014, 16:25 (Update: 10-01-14, 20:21)


Aan de andere kant van de grens wordt scherp geadverteerd om Nederlandse klanten te lokkenNOS.

Er wordt steeds meer bier gesmokkeld, zeggen bierbrouwers tegen de NOS. Bij Grolsch, Gulpener en ook Bavaria hebben ze flink last van kroegeigenaren en particulieren die net over de grens massaal bier kopen, dat in België en Duitsland veel goedkoper is.

"Er zijn de laatste tijd heel veel winkels vlak over de grens neergezet, die zich vooral op de Nederlandse markt richten", zegt Jean Paul Rutten van de Limburgse bierbrouwer Gulpen. Hoeveel winkels het zijn, weet hij niet, maar wel dat in heel Limburg geadverteerd wordt met speciale aanbiedingen.

"Veel bier dat weglekt"

"Pure smokkel", noemt Cees Jan Adema van de Nederlandse Brouwers het. Harde cijfers over hoeveel liters worden meegenomen, heeft hij niet.

"We hebben indirect bewijs. We zien die winkels langs de grens toenemen. We zien daar heel veel Nederlandse auto's die volgeladen de grens overgaan. Er zijn ook steeds meer websites die zich speciaal op de Nederlandse markt richten. We missen daardoor inkomsten."

Dat laatste wordt bevestigd door de brouwers. Bij Bavaria spreken ze van een enorme handel en hebben ze het over "echt veel bier dat weglekt". "Bovendien", zo zegt topman Swinkels, "kost het banen. Doordat we minder verkopen, staat er werkgelegenheid op de tocht."

Aanhangwagen

De Bierschuur is een winkel net over de grens tussen Nederland en België. Eigenaar Rick Vermeulen merkt dat de verkoop van vooral tabak en drank in de lift zit. "We verkopen gemiddeld aan 2500 klanten per week drank en sigaretten. Onze klanten komen voor 90 procent van over de grens. Er zijn zelfs mensen uit Groningen die hiernaartoe rijden om flink in te slaan."

Vermeulen kan niet zien of het voor particulier of voor zakelijk gebruik is. Het interesseert hem ook niet. "Ik zie hier wel regelmatig busjes en aanhangwagens met reclame voor horecabedrijven."

Op de parkeerplaats van De Bierschuur staat een man met een aanhangwagen. Hij is bezig om drank te stapelen. Het is voor de hobbyclub in Goirle. Hij heeft voor ruim 100 euro ingeslagen. "Het is echt veel goedkoper in België", laat hij lachend weten.

Afnemende dorst

De besparingen zijn fors. Een fust van 50 liter levert, als het over de grens wordt gekocht, al snel een besparing van bijna 20 euro op. Bij een gewoon kratje scheelt het al snel 3 euro. Formeel mogen particulieren tot 110 liter voor eigen gebruik invoeren.

Voor ondernemers geldt die vrijstelling niet. "Het is heel lastig om kroegbazen te betrappen", zeggen bijna alle brouwers. In Limburg merken ze het vooral aan de omzet. "Onze agenten verkopen gewoon minder. En wel zo veel minder dat het niet alleen aan de crisis of afnemende dorst kan liggen", zegt Rutten.

Vergelijking:

Krat JUPILER - België 12,15 euro; Nederland 13,39 euro

Krat DUVEL - België 26,53 euro; Nederland 29,96 euro

Krat WESTMALLE DUBBEL - België 21,63 euro; Nederland 31,92 euro

Ibrah1234
11-01-14, 15:28
Niet alleen goedkoper maar ook het bier uit Duitsland smaakt beter. Paar keer per jaar ga ik de grens over om een kratje Jever bier te halen.

mark61
11-01-14, 16:41
Ik begrijp dat het gewoon om Nederlands bier gaat.

Blijkbaar maken ze hier hogere winst dan in B en D.

Parallelimport, daar houden die lui nooit van :hihi:

super ick
11-01-14, 17:46
Niet alleen goedkoper maar ook het bier uit Duitsland smaakt beter. Paar keer per jaar ga ik de grens over om een kratje Jever bier te halen.

Prijs van Schultenbrau | biernet.nl (http://www.biernet.nl/bier/prijzen/schultenbrau)

Ik ben niet zo'n grote bierdrinker. Alleen in de zomer als het erg warm is en dan het bier zo koud mogelijk. Ik drink dan bier van Aldi (zie link). Die zit bij mij om de hoek. Daar werd door de Heinekendrinkers nogal laatdunkend over gedaan. Las ik onlangs een test waar dat merk er bijzonder goed uitkwam.

Ibrah1234
11-01-14, 20:36
Ik begrijp dat het gewoon om Nederlands bier gaat.

Blijkbaar maken ze hier hogere winst dan in B en D.

Parallelimport, daar houden die lui nooit van :hihi:

Het is grotendeels te verklaren door verschillen in accijns.

super ick
12-01-14, 00:03
Het is grotendeels te verklaren door verschillen in accijns.

En BTW


Verhoging bieraccijnzen schaadt schatkist en brouwers | Nederlandse Brouwers (http://www.nederlandsebrouwers.nl/publicaties/columnarchief/verhoging-bieraccijnzen-schaadt-schatkist-en-brouwers)

mark61
12-01-14, 02:08
Het is grotendeels te verklaren door verschillen in accijns.

Wat is dan het probleem?

Ibrah1234
12-01-14, 02:11
Wat is dan het probleem?

Voor dat prijsverschil haalt men dus blijkbaar het gerstenat uit Duitsland.

super ick
12-01-14, 09:20
Wat is dan het probleem?
Je betaald gemiddeld € 3 minder aan accijns en BTW op een kratje. Niet echt hemelschreiend veel maar er is meer verschil. Brandstof, tabak en drank.
Als je dan zorgt dat je met een zo goed als lege tank in Belgie aankomt en daar aftankt en voldoende shag en drank inkoopt dan kan je een dagje Belgie er van maken dat geld oplevert.

Ook vanuit Leiden.