PDA

Bekijk Volledige Versie : Aartsbisschop Léonard op de bres voor uitgeprocedeerde Afghanen



Marsipulami
12-01-14, 15:06
Voettocht Afghanen - Aartsbisschop Léonard vraagt moratorium op uitwijzingen

11/1/2014 07:48 | Door Belga, Belga News Agency | Persagentschap | Agence de Presse - Belga (http://www.belga.be)

Aartsbisschop André-Jozef Leonard vraagt aan de regering om voorlopig geen Afghanen meer uit te wijzen, minstens tot er meer duidelijkheid is over de situatie in Afghanistan, die hij bijzonder gevaarlijk en explosief noemt. Dat heeft de prelaat gezegd in een toespraak die hij zaterdagavond hield voor de Afghanen die te voet op weg zijn van Brussel naar Gent. De aartsbisschop voegt er wel aan toe dat hij niet de bedoeling heeft kritiek te leveren op staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block of op de regering.


"Mijn tussenkomst van vanavond is ook niet rechtstreeks politiek", zei aartsbisschop Léonard, "maar veeleer van een morele of humanitaire orde. Ik wil veeleer de publieke opinie wakker schudden, opdat die het geheel van de politiek zou kunnen sturen in de richting van een grotere openheid, wanneer men overweegt om kandidaat-politiek vluchtelingen terug te sturen naar een uitzonderlijk gevaarlijk land, waar de situatie instabiel is en de komende maanden nog dreigt te verergeren." De aartsbisschop maakte een vergelijking met zijn eerste levensmaanden, die hij, bij het begin van Wereldoorlog II als vluchteling doorbracht in Frankrijk. "Veel Belgen vreesden toen immers dat de bezettingstroepen dezelfde wreedheden zouden begaan als in de periode 1914-1918. Als dat het geval zou geweest zijn, zouden de Belgische vluchtelingen in Frankrijk of elders dan gewaardeerd hebben dat ze onder dwang zouden gerepatrieerd zijn?" "Ik ben zo vrij te pleiten voor een moratorium op alle uitwijzingen", ging aartsbisschop Léonard verder, "door, volgens de mogelijkheden die de wet biedt, een tijdelijk verblijf toe te kennen aan mijn Afghaanse broeders en zusters, tot men klaarder ziet in deze bijzonder gevaarlijke en explosieve situatie."