PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds meer kritiek op 'zware delegatie' Sotsj



knuppeltje
13-01-14, 09:04
Steeds meer kritiek op 'zware delegatie' Sotsji
Door: Maartje Bakker, Redactie − 13/01/14, 06:54

UPDATE De kritiek op de zware afvaardiging die het kabinet naar de Olympische Spelen in Sotsji wil sturen zwelt aan. PvdA-leider Diederik Samsom en twee prominente VVD'ers, Neelie Kroes en Frans Weisglas, vielen het kabinetsbesluit dit weekend af. Zij vinden het te veel eer om met de koning, de koningin, de minister-president en de minister van Sport af te reizen naar Rusland.

© anp.
Europees commissaris Neelie Kroes.


Sotsji is een prestigeproject van Poetin en zo'n hoge Nederlandse delegatie geeft daar veel te veel glans aan

Frans Weisglas

Volgens Samsom moet premier Rutte volgende maand op de Winterspelen de slechte positie van homoseksuelen in Rusland bij premier Poetin aankaarten, zei de PvdA-leider gisteravond in het programma Nieuwsuur.

Samsom reageerde op het nieuws van afgelopen vrijdag dat Rutte heeft besloten om volgende maand zelf naar de spelen te gaan en daarnaast ook koning Willem-Alexander en koningin Máxima te sturen. 'Ik had persoonlijk een andere afweging gemaakt, maar ik kan dit besluit wel begrijpen', aldus Samsom.

Wat hem betreft had Rutte zelf wel thuis kunnen blijven. 'Je geeft nu het signaal dat je het aan de orde wilt stellen. Dus ik verwacht nu ook van de premier dat hij dat doet. Laat zien wat je opstelling is en breng dat aan de orde.'

Kroes: onsje minder
Eerder op zondag uitte Eurocommissaris Neelie Kroes (VVD) kritiek op het besluit van Rutte. Volgens Kroes is het moeilijk uit te leggen dat Nederland met de zwaarst mogelijke delegatie gaat. 'Als je vindt dat er daar iets moet veranderen, dan vind ik niet dat je erheen zou moeten gaan. Het had best een onsje minder gekund.' Frans Weisglas, oud-voorzitter van de Tweede Kamer, sloot zich bij haar aan. 'Sotsji is een prestigeproject van Poetin en zo'n hoge Nederlandse delegatie geeft daar veel te veel glans aan', meent hij.

Premier Rutte erkent dat Nederland 'duidelijk verdeeld' is over de gewichtige delegatie die Rusland zal bezoeken. Hij verdedigt de voltallige Nederlandse aanwezigheid door te zeggen dat de Russen op die manier kunnen worden aangesproken op de schending van de rechten van homoseksuelen en politieke tegenstanders.

© anp.
PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom.


Wij willen laten zien waar we voor staan, in plaats van ervoor weg te lopen. En we klappen daar niet voor Vladimir Poetin, maar voor Sven Kramer en Ireen Wüst

Tweede Kamerlid Han ten Broeke
© anp.
Frans Weisglas, oud-voorzitter van de Tweede Kamer.

Voor Rutte zelf geldt dat hij met zijn aanwezigheid in de voetsporen treedt van zijn voorgangers. Zo was premier Balkenende aanwezig bij de opening van de Spelen in China. Enerzijds wil Rutte 'als één man en vrouw' achter de Nederlandse sporters staan. Anderzijds plaatst hij het sportevenement op een lijn met de handelsbetrekkingen die Nederland onderhoudt met minder democratische landen. 'Als je contacten hebt, kun je de dialoog voeren', sprak Rutte. 'Anders sta je met schone handen, maar ook met lege handen.'

Koning erelid IOC
Dat verklaart misschien de aanwezigheid van Rutte, maar niet die van koning Willem-Alexander, die zich zo min mogelijk met politiek dient in te laten. Maar de koning heeft zo zijn eigen redenen om erbij te willen zijn: hij is erelid van het Internationaal Olympisch Comité (IOC). 'Hij zou wel gek zijn om als erelid niet te gaan', zei Rutte zondag in het tv-programma Buitenhof. Het is voor het eerst dat het Nederlandse staatshoofd de openingsceremonie van Olympische Spelen bijwoont. Zelfs toen ze in Amsterdam plaatsvonden, liet koningin Wilhelmina verstek gaan.

In de VVD-fractie in de Tweede Kamer vindt de kritiek van partijgenoten Kroes en Weisglas vooralsnog geen weerklank. 'Russische homo's en lesbiennes hebben niets aan de boycot van de andere regeringsleiders, want niemand zegt erbij waarom hij wegblijft', zegt Tweede Kamerlid Han ten Broeke. 'Wij willen laten zien waar we voor staan, in plaats van ervoor weg te lopen. En we klappen daar niet voor Vladimir Poetin, maar voor Sven Kramer en Ireen Wüst.'

Andere partijen in de Tweede Kamer weigeren zich bij het kabinetsbesluit neer te leggen. D66 wil een debat - ook al heeft D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma weinig hoop het besluit te kunnen terugdraaien. Ook de SP heeft zich tegen de prominente Nederlandse aanwezigheid in Sotsji gekeerd. Harry van Bommel: 'Er ontstaat straks misschien een pijnlijk beeld: de koning en de premier aan weerszijden van Poetin en verder een vrij lege tribune.'

De Franse president Hollande en de Duitse president Gauck lieten eerder al weten dat ze uit protest niet naar de Olympische Spelen in Rusland gaan. President Obama stuurt oud-tennisster Billie Jean King, lesbiënne en homorechtenactiviste, in zijn plaats. (VK.nl)

Waar denkt dat stelletje maffe piassen zoals Rutte eigenlijk aan? Dat Put echt de tijd gaat nemen om naar hen te luisteren, en dat er daardoor ook maar iets ten goede zal veranderen aan de alsmaar slechter wordende omstandigheden voor homoseksuelen in Rusland? Of dat al die duizenden gastarbeiders uit klein-Azië die al die tijd zwaar onderbetaald en alsmaar uitgebuit aan dat project hebben gewerkt, en waarvan velen zelfs zonder betaling weer naar huis zijn gestuurd, ooit nog hun achterstallig loon krijgen uitbetaald?

Zeg dan eerlijk dat je bang bent dat als je wegblijft de gasprijs flink omhoog gaat, en dat in geval Put zich wil verwaardigen om toch nog even naar je te luisteren, dat je dan heel voorzichtig en zachtjes zult zeggen: Meneer Putin, als het mogelijk is, zou dan..... blablabla.

We zullen wel daarover wel eens even een stevig gesprek aangaan met die Russen, of ze dat leuk vinden of niet. Geloof je het zelf Rutte? :maf:

Bar
13-01-14, 09:28
Steeds meer kritiek op 'zware delegatie' Sotsji

Waar denkt dat stelletje maffe piassen zoals Rutte eigenlijk aan? Dat Put echt de tijd gaat nemen om naar hen te luisteren, en dat er daardoor ook maar iets ten goede zal veranderen aan de alsmaar slechter wordende omstandigheden voor homoseksuelen in Rusland? Of dat al die duizenden gastarbeiders uit klein-Azië die al die tijd zwaar onderbetaald en alsmaar uitgebuit aan dat project hebben gewerkt, en waarvan velen zelfs zonder betaling weer naar huis zijn gestuurd, ooit nog hun achterstallig loon krijgen uitbetaald?

Zeg dan eerlijk dat je bang bent dat als je wegblijft de gasprijs flink omhoog gaat, en dat in geval Put zich wil verwaardigen om toch nog even naar je te luisteren, dat je dan heel voorzichtig en zachtjes zult zeggen: Meneer Putin, als het mogelijk is, zou dan..... blablabla.

We zullen wel daarover wel eens even een stevig gesprek aangaan met die Russen, of ze dat leuk vinden of niet. Geloof je het zelf Rutte? :maf:

Stoer hoor...

Wie weet, misschien denkt men wel: laten wij nou even de zaak niet op de spits drijven en de man een brokje toewerpen. Iets van diplomatie ofzo.... zodat die potentaat de hakken niet helemaal in het zand zet. Een klein land is daar geschikter voor.

Of, gewaagder, misschien heeft het iets te maken met de vrijlating van gevangenen......

knuppeltje
13-01-14, 09:36
Stoer hoor...

Wie weet, misschien denkt men wel: laten wij nou even de zaak niet op de spits drijven en de man een brokje toewerpen. Iets van diplomatie ofzo.... zodat die potentaat de hakken niet helemaal in het zand zet. Een klein land is daar geschikter voor.

Of, gewaagder, misschien heeft het iets te maken met de vrijlating van gevangenen......

Als ze nog niet doorhebben dat Put zelf bepaalt waarin hij zijn hakken zet, dan zijn ze wel helemaal dom.

Dat laatste kunnen ze voorlopig weer op hun buik schrijven, denk ik.

super ick
13-01-14, 09:56
Als ze nog niet doorhebben dat Put zelf bepaalt waarin hij zijn hakken zet, dan zijn ze wel helemaal dom.

Dat laatste kunnen ze voorlopig weer op hun buik schrijven, denk ik.

Put roept alleen wat het volk wil horen. Heeft van zichzelf een imago neergezet wat de Rus wil zien en horen. Met ontblote torso op een paard, in een judopak, in ijshokeyuitrusting, etc. Allemaal om het beeld van de stoere macholeider te bevestigen. Hij bepaalt dus helemaal niet zelf waar hij zijn hakken inzet maar maakt het liever zijn eigen bevolking naar de zin dan die paar Hollanders.

Sport en handel hebben niets met politiek te maken. Als ik een auto ga kopen en de prijs is goed koop ik hem ook als de verkoper zijn vrouw slaat.
Ik kan mij ook niet herinneren dat jij op de bres stond bij de olympische spelen in China? Alsof dat zo'n verlicht land is. Ik heb er geen onderzoek over gelezen maar denk zomaar dat er meer landen zijn waar homoseksualiteit niet volledig geaccepteerd is dan wel. Als je in Amsterdam hand in hand loopt, loop je ook een zeker risico.

Zo gaat dat ook al jaren met olie en Arabieren. Hebben we nog nooit naar gekeken. Vrouwenrechten, rechtssyteem, etc.
Als we overal een moreel etiketje op zouden moeten plakken dan kunnen we nergens meer zaken doen.

Soldim
13-01-14, 11:44
Mensen die graag een boycot willen moeten gewoon hun TV uitdoen als er iets van de OS uitgezonden wordt.

De rest is hypocriet gezwets.

The_Grand_Wazoo
13-01-14, 13:31
Vind de reactie van Samsom wel aardig. Nu moet Rutte dit wel aan de orde stellen.

knuppeltje
13-01-14, 15:41
Put roept alleen wat het volk wil horen.

Sport en handel hebben niets met politiek te maken.

Ik kan mij ook niet herinneren dat jij op de bres stond bij de olympische spelen in China?

Zo gaat dat ook al jaren met olie en Arabieren. Hebben we nog nooit naar gekeken. Vrouwenrechten, rechtssyteem, etc.
Als we overal een moreel etiketje op zouden moeten plakken dan kunnen we nergens meer zaken doen.

Volgens mij roept hij alleen maar wat hij zelf wil horen.

Dat is nu juist wat er hier aan de hand is. Hier wordt door Put de sport gebruikt, louter om het prestige van Put. Als net als de Duitse en Franse staatshoofden de rest ook thuisblijven, dan gaan die spelen ook wel door. Niet dat ze dat van mij moeten, maar laten ze dat gaan zonder een totaal onzinnig verhaal op te hangen dat ze dat ook doen om met Put in gesprek te blijven over de mensenrechten in Rusland. Alsof ze daarvoor de kans zullen krijgen.

Slecht geheugen? Ook daarvan heb ik toen hier, wegens de verschrikkelijke manier waarop vele Chinezen die daarvoor moesten verkassen werden behandeld, gesteld dat we er niet aan zouden moeten deelnemen.
Achteraf zeggen al die sporters die ook al met de Chinezen in gesprek wilden gaan over de mensenrechten in China, dat daar geen enen moer van terecht kwam. Dat gaat nu in Rusland ook niet gebeuren.
In Sotsji zijn nu duizenden gastarbeiders al die tijd uitgebuit, werden niet of nauwelijks betaald, en velen van hen zijn na twee jaar arbeid zonder loon weer naar huis gestuurd. Afgezien van het politiek gedeelte, zou elke sporter eens achter zijn oren moeten krabben en moeten nadenken of hij of zij daar wel zijn kunstje moet doen.

Dat zal wel, maar we hebben wel altijd onze mond vol over dat gebrek aan die mensenrechten in die landen, jij ook, gelukkig. Maar als het om de Olympische spelen of Wereldkampioenschappen gaat, dan gelden er blijkbaar weer andere normen.

knuppeltje
13-01-14, 15:43
Mensen die graag een boycot willen moeten gewoon hun TV uitdoen als er iets van de OS uitgezonden wordt.

De rest is hypocriet gezwets.

Hypocriet is het vooral om te zeggen dat je daar wel eens even over de schending van mensenrechten zult gaan hebben.

super ick
13-01-14, 16:04
Volgens mij roept hij alleen maar wat hij zelf wil horen.

Dat is nu juist wat er hier aan de hand is. Hier wordt door Put de sport gebruikt, louter om het prestige van Put. Als net als de Duitse en Franse staatshoofden de rest ook thuisblijven, dan gaan die spelen ook wel door. Niet dat ze dat van mij moeten, maar laten ze dat gaan zonder een totaal onzinnig verhaal op te hangen dat ze dat ook doen om met Put in gesprek te blijven over de mensenrechten in Rusland. Alsof ze daarvoor de kans zullen krijgen.

Slecht geheugen? Ook daarvan heb ik toen hier, wegens de verschrikkelijke manier waarop vele Chinezen die daarvoor moesten verkassen werden behandeld, gesteld dat we er niet aan zouden moeten deelnemen.
Achteraf zeggen al die sporters die ook al met de Chinezen in gesprek wilden gaan over de mensenrechten in China, dat daar geen enen moer van terecht kwam. Dat gaat nu in Rusland ook niet gebeuren.
In Sotsji zijn nu duizenden gastarbeiders al die tijd uitgebuit, werden niet of nauwelijks betaald, en velen van hen zijn na twee jaar arbeid zonder loon weer naar huis gestuurd. Afgezien van het politiek gedeelte, zou elke sporter eens achter zijn oren moeten krabben en moeten nadenken of hij of zij daar wel zijn kunstje moet doen.

Dat zal wel, maar we hebben wel altijd onze mond vol over dat gebrek aan die mensenrechten in die landen, jij ook, gelukkig. Maar als het om de Olympische spelen of Wereldkampioenschappen gaat, dan gelden er blijkbaar weer andere normen.

Geen andere normen. Alleen je moet een land nooit helemaal afserveren ala de koude oorlog. Daar bereik je het tegenovergestelde mee. Gewoon in contact blijven en ter sprake brengen. Meer kan je niet doen.

Natuurlijk zijn we allemaal hypocriet. Jij ook.

Hawa
13-01-14, 16:14
Ik ga voor de sporters. De atleten, de schaatsers,
en al die honden die geen brood van lusten zal mijn rotzorg zijn.

Laten die Russen,Russen zijn....

Nederland hoeft niet met haar vinger te wijzen.

We hebben genoeg veroorzaakt.

En laten we daar genoeg aan hebben!

knuppeltje
13-01-14, 16:22
Geen andere normen. Alleen je moet een land nooit helemaal afserveren ala de koude oorlog. Daar bereik je het tegenovergestelde mee. Gewoon in contact blijven en ter sprake brengen. Meer kan je niet doen.

Natuurlijk zijn we allemaal hypocriet. Jij ook.

En daarbij vooral niet een grote broek aantrekken en doen alsof je Put eens even de oren zal wassen. Daar bereik je dus helemaal niets mee. En die contacten kan via normaal diplomatiek verkeer ook. Daar zijn die spelen helemaal niet voor nodig.

Ik? :stomp: