PDA

Bekijk Volledige Versie : Rusland hekelt mensenrechtensituatie Nederland



Mark
15-01-14, 10:17
Rusland hekelt mensenrechtensituatie Nederland
Het Russische ministerie van buitenlandse zaken heeft woensdag op zijn website een rapport gepubliceerd over de mensenrechten in de Europese Unie. Ook Nederland wordt daarin genoemd.

Foto: ANP
De Russen hekelen de behandeling van de Russische activist Aleksandr Dolmatov, die in januari 2013 in een cel in Rotterdam overleed en hebben kritiek op de wijze waarop Nederland omgaat met pedofilie.
Ook wijst Moskou op de behandeling van illegalen en asielzoekers, mensenhandel in het Caribische deel van het koninkrijk en het verzamelen van privacygevoelige gegevens.
In het 153 pagina's tellende rapport zijn negen pagina's ingeruimd voor Nederland. Het Russische ministerie noemt de situatie van buitenlanders die in Nederland worden vastgehouden zorgelijk en wijst op rapporten van Amnesty International waarin staat dat Nederland detentie inzet 'als middel voor intimidatie en bestraffing'.
Bovendien zouden de Nederlandse autoriteiten detentie te vaak inzetten tegen kwetsbare groepen mensen, zoals mensen die gemarteld zijn of zwangere vrouwen. Daarnaast worden volgens Moskou mensen vaak lange tijd vastgezet.
Asielaanvragen
Ook bespreekt het verslag de behandeling van asielaanvragen. Uit een rapport van het Europees Comité voor de Preventie van Foltering en Onmenselijke of Vernederende Behandeling of Bestraffing (CPT) blijkt volgens de Russen dat Nederland achteloos omgaat met asielaanvragen en er bovendien weinig aandacht is voor de gezondheidstoestand van asielzoekers.
De omstandigheden in asielzoekerscentra zijn volgens het Comité slecht en dit leidt volgens het Russische rapport geregeld tot hongerstakingen en zelfmoorden. Rusland meent tevens dat asielzoekers worden behandeld als criminelen. Dit werkt 'stereotypering en xenofobe sentimenten' in de hand.
Als voorbeeld wordt de zaak van Aleksandr Dolmatov aangehaald. Uit onderzoek van de Nationale Ombudsman blijkt volgens Rusland niet alleen dat de Nederlandse autoriteiten nalatig hebben gehandeld, maar ook dat de procedures en informatiesystemen van de Nederlandse overheid gebrekkig zijn. Het rapport heeft volgens Rusland tot een golf van kritiek geleid van mensenrechtenorganisaties.
Allochtonen
Rusland maakt zich blijkens het rapport ook zorgen om de behandeling van allochtonen die legaal in Nederland verblijven. Minderheden zouden gediscrimineerd worden, met name op het gebied van zorg, onderwijs, huisvesting en werk.
Het aantal meldingen van discriminatie neemt toe en Rusland stipt en passant ook het Polenmeldpunt van de PVV aan. Moskou meent bovendien dat het niet goed gesteld is met de gelijkheid tussen man en vrouw.
De Russische president Vladimir Poetin had eerder al forse kritiek op Nederland in verband met de vereniging Martijn. Het Russische ministerie lijkt die kritiek te delen en baseert zich daarbij op de vragen die over Martijn zijn gesteld door Italiaanse afgevaardigen zijn gesteld aan de Raad van Europa.
Diezelfde afgevaardigden hebben ook vragen gesteld over oud-secretaris-generaal van Justitie Joris Demmink. Hij wordt al jaren beschuldigd van misbruik van minderjarigen. Rusland meent dat Nederland meer maatregelen zou moeten nemen om seksueel misbruik van kinderen te voorkomen.
Politie
Ook zet het Russische ministerie vraagtekens bij de handelswijze van de Nederlandse politie en de inlichtingendiensten. Nederland kent onder andere een hoger aantal telefoontaps dan de omringende landen en bij het aanleggen van een gegevensbestand over een persoon worden soms ernstige fouten gemaakt.
De werkwijze van justitie is volgens de Russen in sommige gevallen in strijd met de mensenrechten. Fijntjes wordt er op gewezen dat in een rapport van het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt opgemerkt dat de afluisterpraktijken van de overheid zelden leiden tot het oplossen van misdaden. Ook wordt melding gemaakt van het illegaal afluisteren van twee verslaggevers van De Telegraaf.
Privacy
Het massaal verzamelen van privacygevoelige gegevens is voor Rusland eveneens een steen des aanstoots. Vooral het 'hergebruik' van gegevens voor andere doeleinden dan waarvoor ze oorspronkelijk verzameld werden lijkt de Russen tegen de borst te stuiten.
Het Caribisch deel van het koninkrijk komt in het rapport van het ministerie ook aan de orde. Wederom wordt verwezen naar stukken van het CPT. Volgens Moskou is er weliswaar een lichte verbetering te zien in de omstandigheden in gevangenissen, maar zijn er nog altijd problemen, zoals overvolle cellen, een gebrek aan ventilatie en slechte gezondheidszorg.
Tevens wordt in het rapport gewag gemaakt van mensenhandel in de Cariben, het feit dat er op Aruba nog altijd lijfstraffen kunnen worden uitgedeeld en het verbod op staken op Curaçao en Sint Maarten.
Sotsji
De timing van het rapport is uitgekiend. Over drie weken beginnen de Olympische Winterspelen in het Russische Sotsji. Er is veel kritiek op Rusland, met name de antihomowetgeving is de internationale gemeenschap in het verkeerde keelgat geschoten.
Dinsdag beloofde premier Mark Rutte nog dat hij de mensenrechtensituatie aan de kaak zal stellen als hij een bezoek brengt aan de Spelen. Namens Nederland gaan behalve Rutte ook koning Willem-Alexander, koningin Máxima en minister Edith Schippers van Sport naar Sotsji.

Umarvlie
15-01-14, 11:15
:gniffel:

Iznogoodh
15-01-14, 11:23
We zijn onder de indruk. Als je kritiek krijgt van zo een correct een voorbeeldig land, dan wordt je even stil.

Tomas
15-01-14, 12:25
Even ter herinnering: Aleksandr Dolmatov pleegde zelfmoord in een cel waar ie op zijn uitzetting naar Rusland wachtte.

The_Grand_Wazoo
15-01-14, 12:41
Aha ... wat nu?
Een advies van het Russische ministerie om niet naar Nederland te vluchten?

Karin.N
15-01-14, 12:45
Op de een of andere manier weten we als klein landje wel iedere keer de belangstelling te trekken van het o zo grote Rusland http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-69404.gif (http://www.animaatjes.nl/smileys/)

Mark
15-01-14, 13:27
Op de een of andere manier weten we als klein landje wel iedere keer de belangstelling te trekken van het o zo grote Rusland http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/lachen/animaatjes-lachen-69404.gif (http://www.animaatjes.nl/smileys/)

het is een rapport over alle EU landen. van wat ik zag vonden ze alleen van Luxemburg dat ze het goed doen.

knots71karel
15-01-14, 13:34
Even ter herinnering: Aleksandr Dolmatov pleegde zelfmoord in een cel waar ie op zijn uitzetting naar Rusland wachtte.
Dat is toch bij zaak , de stakker is hier omgekomen , dit klote landje had beter op zijn'' loge '' moeten passen .
:rolleyes:

Karin.N
15-01-14, 13:38
Dat is toch bij zaak , de stakker is hier omgekomen , dit klote landje had beter op zijn'' loge '' moeten passen .
:rolleyes:

In de voormalige USSSR ben ik eens ondergebracht in een hotelkamer met alleen aan de buitenkant deur 1 deurknop. Was een heel aparte belevenis.

Umarvlie
15-01-14, 13:41
het is een rapport over alle EU landen. van wat ik zag vonden ze alleen van Luxemburg dat ze het goed doen.

Ze spreken daar onder andere Frans dus kan het niet goed zijn met de mensenrechten.

mark61
15-01-14, 13:48
Even ter herinnering: Aleksandr Dolmatov pleegde zelfmoord in een cel waar ie op zijn uitzetting naar Rusland wachtte.

Waar hij niet heen wilde vanwege angst voor de Russische mensenrechtensituatie.

Bietje bizar dat ze dat nou net vergeten te vertellen. Een halfslimme Rus moet zich toch wel afvragen waarom een andere Rus asiel aanvraagt in NL :hihi:

CONTRA
15-01-14, 14:23
Rusland hekelt mensenrechtensituatie Nederland

gek genoeg reppen ze met geen woord over het afranselen en wetteloos arresteren van de russische diplomaat borodin

Karin.N
15-01-14, 16:19
Misschien is het rapport geschreven voor dat bewuste incident

mark61
15-01-14, 16:26
gek genoeg reppen ze met geen woord over het afranselen en wetteloos arresteren van de russische diplomaat borodin

Dat heeft met mensenrechten niks te maken. Bovendien is ie niet afgeranseld en ook niet gearresteerd, vzv. ik weet.

super ick
15-01-14, 18:13
Dat heeft met mensenrechten niks te maken. Bovendien is ie niet afgeranseld en ook niet gearresteerd, vzv. ik weet.

Wel een arrestatie, omdat men vreesde voor de veiligheid van zijn kinderen. Geen afranseling.

CONTRA
15-01-14, 19:24
Wel een arrestatie, omdat men vreesde voor de veiligheid van zijn kinderen. Geen afranseling.

hy is in de ambtswoning met de wapenstok geslagen en hardhandig tegen de grond gewerkt en door 4 agenten afgevoerd

knots71karel
15-01-14, 20:52
het is een rapport over alle EU landen. van wat ik zag vonden ze alleen van Luxemburg dat ze het goed doen.

Dan is de top van het Topic weer eens een foutieve weergave !

knots71karel
15-01-14, 21:02
gek genoeg reppen ze met geen woord over het afranselen en wetteloos arresteren van de russische diplomaat borodin

Uiteraard DIK je de zaak weer aan , die vent was zo lazerus als een aap , zijn vrouw had in dezelfde toestand een paar auto,s totaal loss gereden , vind je het gek dat de politie al geprikkeld was, en als er dan bovendien kinderen in het''spel''zijn ja dan vraag je om ingrijpen !
Ik vind trouwens dat ze die zgn ''onschendbaarheids regels moeten aanpassen , je hebt je te gedragen in een ander land ! en bepaalde overtredingen strafbaar maken !

Mark
16-01-14, 06:47
Dan is de top van het Topic weer eens een foutieve weergave !

mijn topic titel is niet door mij verzonnen maar door de auteur van het artikel

daarnaast is de titel 100% juist aangezien Rusland in dit Rapport Nederland hekelt.

super ick
16-01-14, 07:28
hy is in de ambtswoning met de wapenstok geslagen en hardhandig tegen de grond gewerkt en door 4 agenten afgevoerd

Dat mag niet. Ik weet het.

mark61
16-01-14, 10:50
Wel een arrestatie, omdat men vreesde voor de veiligheid van zijn kinderen. Geen afranseling.

Hij is aangehouden. Dat is volgens mij wat anders.

Nederlandertje
16-01-14, 12:54
Rusland het land dat het best is voor de mensenrechten. Daar zitten geen 10.000 politieke gevangenen onterecht vast. Als je kritiek hebt op dictators Poetin en Medvedev wordt je absoluut niet in een werkkamp opgesloten. Steunt ook niet terroristen als Assad

CONTRA
16-01-14, 19:40
Hij is aangehouden. Dat is volgens mij wat anders.

:hihi:

dat is hetzelfde

CONTRA
16-01-14, 19:46
Uiteraard DIK je de zaak weer aan

ik dikte het niet aan


vind je het gek dat de politie al geprikkeld was

vd haagse smeris vind ik dat niet gek nee. die staat in myn kring bekend om een kort lontje en agressiviteit

knots71karel
16-01-14, 21:14
ik dikte het niet aan



vd haagse smeris vind ik dat niet gek nee. die staat in myn kring bekend om een kort lontje en agressiviteit
Ik ken de man niet persoonlijk ,maar vind wel dat er mogelijk te veel geweld is gebruikt ,maar ik was er niet bij , en afgezien daarvan die RUS was zo bezopen als wat , stel dat hij en kind had doodgereden?
Dan mag hij nog vrijuit gaan ,? ik vind die regel van onschendbaarheid absurt en zeker in bepaalde gevallen.

knots71karel
16-01-14, 21:20
mijn topic titel is niet door mij verzonnen maar door de auteur van het artikel

daarnaast is de titel 100% juist aangezien Rusland in dit Rapport Nederland hekelt.
OKE !