PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands leren voor je bijstand.



super ick
23-01-14, 10:07
Eenieder die in de toekomst in Nederland bijstand wil trekken zal daarvoor de Nederlandse taal moeten kunnen spreken, dan wel op een Nederlandse taalcursus moeten gaan.


Staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA) ziet graag dat Nederlanders, inwoners van de EU en immigranten van daarbuiten Nederlands moeten (leren) spreken als zij een uitkering willen vangen. Wie de taal niet leert en geen diploma haalt zal tijdelijk geen uitkering ontvangen.

De ministerraad zal zich vrijdag over het voorstel van Klijnsma buigen. Het kabinet hoopt met de nieuwe eis de kans op werk te vergroten en de integratie in Nederland te bevorderen.

Afzwakking afspraak regeerakkoord

Het voorstel is een afzwakking van een afspraak die door de VVD en PvdA in het regeerakkoord werd opgenomen. De partijen hadden in eerste instantie graag gezien dat het beheersen van de Nederlandse taal als voorwaarde zou gaan gelden om bijstand te ontvangen. Een dergelijke eis zou echter discriminerend en niet haalbaar zijn, zo stelt het internationaal recht.

'Vinden van werk mag niet belemmerd worden door boerka'

Het nieuwste voorstel moet een aanvulling zijn op een pakket van meer nieuwe eisen voor het vangen van bijstand zoals die in november door Klijnsma naar de Tweede Kamer werd gestuurd. Dit pakket van eisen vraagt onder meer om een verplichte tegenprestatie, en stelt dat het vinden van werk niet belemmerd mag worden "door kleding, gebrek aan persoonlijke verzorging of gedrag", wat zoveel betekent als dat de sollicitant zijn of haar kleding aan moet passen als in die kleding geen werk te vinden is. Bijstandsontvangers die bijvoorbeeld in boerka solliciteren moeten andere kleding aantrekken als deze boerka een bezwaar vormt voor werkgevers.

PowNed : Nederlands leren voor je bijstand (http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2014/01/nls_leren_voor_je_bijstand.html)

:hihi: dat wordt nog een hele kluif dan voor die Limburgers...

H.P.Pas
23-01-14, 11:32
Klinkt leuk maar ik zie de practijk niet zo voor me.
-Wie gaat lesgeven aan een klasje tegenheugenmeugers, die daar alleen zitten om hun uitkering zeker te stellen ?
-Wat doen we met weigeraars ? Laten verhongeren ? Uit de ouderlijke macht ontzetten ? Zonee wat doen we met hun kinderen ?

Ibrah1234
23-01-14, 13:01
Wat doen we met weigeraars ? Laten verhongeren ? Uit de ouderlijke macht ontzetten ? Zonee wat doen we met hun kinderen ?

Zeer voor de hand liggende mogelijkheden heer Pas in het geval van een bijstandsuitkering. :watte?:

Eke
23-01-14, 13:01
Ik zie het wel voor me. Niet uren zitten in een klasje. Wel al doende taal verwerven in kleine groepen..Enkele uren per dag...en geen huiswerk.

Werken buiten, met naaimachines, in keukens, naar de markt. En soms verder,naar de havens, naar zee, naar een museum e.d. Horizon verbreden. Uitstapjes natuurlijk niet elke week. Maar het is wel stimulerend. Het moet prettiger zijn dan thuis blijven.Met Nederlandse stagiaires. Ervaren lesgever/organisator op achtergrond.Die netwerk kan opbouwen voor dit werk.
De kleine kinderen van de lesnemers komen mee !

Dat moet maar eens uitgeprobeerd worden hier en daar in Nederland. Gezamenlijk ervaringsforum opzetten. En een leerlingenforum natuurlijk in 't Nederlands. PC's doen ook mee....
Wat blijken de hobbels en hoe pak je die aan ? Wat stimuleert en werkt als een speer --en voor wie ? Wie zet je bij voorkeur bij elkaar ?


Eerst maar eens uitproberen in de praktijk. Dan invoeren.

Umarvlie
23-01-14, 13:03
Ik zie het wel voor me. Niet uren zitten in een klasje. Wel al doende taal verwerven in kleine groepen..Enkele uren per dag...en geen huiswerk.

Werken buiten, met naaimachines, in keukens, naar de markt. En soms verder,naar de havens, naar zee, naar een museum e.d. Horizon verbreden. Uitstapjes natuurlijk niet elke week. Maar het is wel stimulerend. Het moet prettiger zijn dan thuis blijven.
Met Nederlandse stagiaires. Ervaren lesgever/organisator op achtergrond.Die netwerk kan opbouwen voor dit werk.
De kleine kinderen van de lesnemers komen mee !

Dat moet maar eens uitgeprobeerd worden hier en daar in Nederland. Gezamenlijk ervaringsforum opzetten. En een leerlingenforum natuurlijk in 't Nederlands. PC's doen ook mee....
Wat blijken de hobbels en hoe pak je die aan ? Wat stimuleert en werkt als een speer --en voor wie ? Wie zet je bij voorkeur bij elkaar ?


Eerst maar eens uitproberen in de praktijk. Dan invoeren.

Ik dacht dat de bedoeling moest zijn om ze uiteindelijk UIT de bijstand te krijgen, maar zoals jij het nu neerzet wil ik er ook graag in :D

Eke
23-01-14, 13:12
Ik dacht dat de bedoeling moest zijn om ze uiteindelijk UIT de bijstand te krijgen, maar zoals jij het nu neerzet wil ik er ook graag in :D

Als je Nederlands leert spreken met een glimlach in je hart sta je sterker als je je op de (moeilijke)banenmarkt moet begeven.

mark61
23-01-14, 14:18
Klinkt leuk maar ik zie de practijk niet zo voor me.
-Wie gaat lesgeven aan een klasje tegenheugenmeugers, die daar alleen zitten om hun uitkering zeker te stellen ?
-Wat doen we met weigeraars ? Laten verhongeren ? Uit de ouderlijke macht ontzetten ? Zonee wat doen we met hun kinderen ?

Komt nog bij dat ik me afvraag voor wie dit gaat gelden, in de praktijk. Zie alleen een paar gescheiden vrouwen met kinderen voor me. En ouderen die sowieso geen baan gaan krijgen, al spreken ze perfect Nederlands.

Nederland is tegenwoordig vooral bezig met symboolwetgeving. Alles om maar geen echte problemen aan te pakken, want dan moeten er impopulaire knopen worden doorgehakt.

Totale aderverkalking. Die zich uit in een stagnerende economie. Soort Japan.

mark61
23-01-14, 14:18
Zeer voor de hand liggende mogelijkheden heer Pas in het geval van een bijstandsuitkering. :watte?:

Wat bedoel je? Gezinnen die over straat zwerven, lekker Amerikaans?

Ibrah1234
23-01-14, 14:32
Wat bedoel je? Gezinnen die over straat zwerven, lekker Amerikaans?

Bij een onwillige houding mee te werken aan een taalcursus om zo bijvoorbeeld de kans op een betaalde baan te vergroten zou overwogen kunnen worden de uitkering gedeeltelijk te korten?

Zo enorm rigoureus hoeft het nu ook weer niet. Voor mijn part een paar tientjes per maand als er maar een soort van signaal afgegeven wordt.

Bovendien werkt het integratie bevorderend.

Vandaar mijn opmerking richting heer Pas. Gedeeltelijk korten op de uitkering lijkt mij een stimulans bij uitstek.

knuppeltje
23-01-14, 14:40
Weer een proefballonnetje.

Umarvlie
23-01-14, 14:47
Weer een proefballonnetje.

Piew ... pffllrlrlrlrllrlslrlrllslrlrlrlrlrlrlrrl

Zo .. ook weer opgelost :D

Eke
23-01-14, 15:29
Weer een proefballonnetje. Om iets tegenover je bijstand te zetten is een heel oud plan.

Gewoon..je ontvangt geld van de samenleving en doet iets terug.
Korten op uitkering... Hoeveel kun je hooguit korten ? Een tientje ???
Je moet mensen niet willen uitknijpen. Worden ze ziek, zwak en misselijk van als ze al een tijd schrapen.......
Wel matsen..want we zijn allemaal ..uh...mensen.

En sommige mensen kun je beter stilletjes lekker aso laten wezen. Daar helpt geen lieve moedertje aan.

mark61
23-01-14, 15:31
Bij een onwillige houding mee te werken aan een taalcursus om zo bijvoorbeeld de kans op een betaalde baan te vergroten zou overwogen kunnen worden de uitkering gedeeltelijk te korten?

Zo enorm rigoureus hoeft het nu ook weer niet. Voor mijn part een paar tientjes per maand als er maar een soort van signaal afgegeven wordt.

Bovendien werkt het integratie bevorderend.

Vandaar mijn opmerking richting heer Pas. Gedeeltelijk korten op de uitkering lijkt mij een stimulans bij uitstek.

Symboolpolitiek. Het zal hier gaan om ouderen die toch al geen kans op een baan hebben, en wat éénoudergezinnen. Die kunnen al niet rondkomen, dus hey, een paar tientjes helpt vast om ze het licht te laten zien.

Er zijn helemaal geen banen voor die mensen. Ook niet voor de autochtone variant.

Hoe bevordert het in vredesnaam de integratie? Het schept nog meer resentment.

super ick
23-01-14, 16:30
Komt nog bij dat ik me afvraag voor wie dit gaat gelden, in de praktijk. Zie alleen een paar gescheiden vrouwen met kinderen voor me.

Huh?

Er komen ieder jaar duizenden asielzoekers binnen. Veel van hen zijn na vele jaren de taal nog niet machtig.
Het hoeft helemaal niet in een klasje. Het kan ook ala Eke. Verstaan en verstaanbaar maken kan in praktijkvormen binnen een half jaar.

mark61
23-01-14, 16:56
Huh?

Er komen ieder jaar duizenden asielzoekers binnen. Veel van hen zijn na vele jaren de taal nog niet machtig.
Het hoeft helemaal niet in een klasje. Het kan ook ala Eke. Verstaan en verstaanbaar maken kan in praktijkvormen binnen een half jaar.

Het gaat hier over bijstandtrekkers. Heb jij cijfers over asielzoekers die in de bijstand zitten? Je gaat toch niet 'zwarteschapen' hè? :hihi:

Asielzoekers zijn bijna uitgestorven / opgeheven. In 2011 zijn er bijvoorbeeld 2.895 definitieve vergunningen verleend, plus 7.795 tijdelijke. Je dacht dat het artikel daarover ging?

In hetzelfde jaar verlieten er 32.190 Nederland. Dit alles moet je deugd doen :)

https://www.vluchtelingenwerk.nl/sites/public/u4143/VLUCHTELINGEN%20IN%20GETALLEN%202013%20versie%20de finitief.pdf

H.P.Pas
23-01-14, 17:15
Huh?

Het hoeft helemaal niet in een klasje. Het kan ook ala Eke. Verstaan en verstaanbaar maken kan in praktijkvormen binnen een half jaar.

Met gemotiveerde deelnemers zal dat in de regel wel lukken. (Al zijn talenknobbels ongelijk verdeeld.)
Het probleem is de ongemotiveerde en/of volstrekt ongetalenteerde rest. Het idee achter deze maatregel is om die onder druk te zetten; dat lijkt me, om redenen voornoemd, een rijkelijk hopeloze onderneming

cummonisto
23-01-14, 17:37
Zijn de gaskamers nou nog niet klaar?

Ibrah1234
23-01-14, 23:35
Met gemotiveerde deelnemers zal dat in de regel wel lukken. (Al zijn talenknobbels ongelijk verdeeld.)
Het probleem is de ongemotiveerde en/of volstrekt ongetalenteerde rest. Het idee achter deze maatregel is om die onder druk te zetten; dat lijkt me, om redenen voornoemd, een rijkelijk hopeloze onderneming

Er bestond blijkbaar wel voldoende motivatie naar Nederland te emigreren.

Om voornoemde redenen lijkt mij een verblijf in Nederland om daar een bestaan op te bouwen een rijkelijk hopeloze onderneming zonder beheersing van de Nederlandse taal.

Gemakshalve ga ik ervan uit dat het hier economische vluchtelingen betreft maar in opgemelde zaak is de kwalificatie economische parasieten op zijn plaats.

Ik koester derhalve dan ook geen enkele sympathie voor een dergelijk ingenomen standpunt.

Het conflicteert grootschalig beredenerend vanuit het principe van redelijkheid en billijkheid.

H.P.Pas
24-01-14, 07:32
Gemakshalve ga ik ervan uit dat het hier economische vluchtelingen betreft maar in opgemelde zaak is de kwalificatie economische parasieten op zijn plaats.

Dat is inderdaad uiterst gemakzuchtig.


Ik koester derhalve dan ook geen enkele sympathie voor een dergelijk ingenomen standpunt.

Mijn standpunt is puur praktisch. Ik denk, dat die maatregel geen moer gaat uithalen en daarom geen goede maatregel is.
En ik heb kort toegelicht waarom ik dat denk. Blij word ik daarvan netzomin als jij.

super ick
24-01-14, 07:35
Met gemotiveerde deelnemers zal dat in de regel wel lukken.

Mooi, dan hebben we die in ieder geval geholpen, een groot pluspunt. Alleen daarvoor zou je het al moeten doen.


Het probleem is de ongemotiveerde en/of volstrekt ongetalenteerde rest. Het idee achter deze maatregel is om die onder druk te zetten; dat lijkt me, om redenen voornoemd, een rijkelijk hopeloze onderneming

O, dus omdat mensen er geen zin in hebben laten we ze maar in een kansloze positie omdat er zogezegd toch geen beginnen aan is? Ik vind dat een slecht uitgangspunt. Dat softe gedoe moet maar eens afgelopen zijn. Niet op komen dagen moet onherroepelijk leiden tot stopzetten bijstand.
Als een paar uurtjes taalles al teveel gevraagd is.....

super ick
24-01-14, 07:37
Zijn de gaskamers nou nog niet klaar?

Waar zie jij een verband tussen gaskamers en de taal leren?

Tamme idioot :moe:

H.P.Pas
24-01-14, 07:43
Mooi, dan hebben we die in ieder geval geholpen, een groot pluspunt. Alleen daarvoor zou je het al moeten doen.

Die komen zonder bijstandskorting ook wel; ze zijn al gemotiveerd.



O, dus omdat mensen er geen zin in hebben laten we ze maar in een kansloze positie omdat er zogezegd toch geen beginnen aan is? Ik vind dat een slecht uitgangspunt. Dat softe gedoe moet maar eens afgelopen zijn. Niet op komen dagen moet onherroepelijk leiden tot stopzetten bijstand.
Als een paar uurtjes taalles al teveel gevraagd is.....

Met mensen waar, om welke redenen dan ook, niks mee te is beginnen is inderdaad niks te beginnen.
Onbevredigend maar het is niet anders.
Het mag natuurlijk niet het uitgangspunt zijn. Soms is het wel de slotconclusie.
Met soft of hard heeft dat niets te maken, wel met realiteitszin.

super ick
24-01-14, 07:53
Die komen zonder bijstandskorting ook wel; ze zijn gemotiveerd.



Met mensen waar, om welke reden dan ook, niks mee te beginnen is is inderdaad niks te beginnen.
Onbevredigend maar het is niet anders.

Nu doe je net alsof er maar twee groepen zijn. De supergemotiveerden en de rest waar geen land mee te bezeilen is. Ik denk juist dat de meesten een zetje nodig hebben om van hun plaats te komen.

Laten we dat dan duidelijk constateren. Nu wijzen we maar wat en scheren een grote groep over 1 kam. Ik vind het overigens helemaal geen probleem als die catagorie zou vertrekken omdat het ze te moeilijk wordt gemaakt. Nog een bijkomend voordeel. Misschien zijn wij juist het land waar het erg fijn toeven is voor bankliggers. Als deze actie een bijdrage kan zijn om dat imago af te breken dan juich ik dat toe.

H.P.Pas
24-01-14, 08:11
Zijn de gaskamers nou nog niet klaar?

Doen we niet aan.
Willen we onszelf niet aandoen.
Snappu ?

H.P.Pas
24-01-14, 08:27
Ik denk juist dat de meesten een zetje nodig hebben om van hun plaats te komen.



Punt is dat er altijd een restgroep zal zijn waar je geen raad mee weet. Hoe groot of hoe klein die groep is, hangt er onder andere vanaf hoe slim je die zetjes weet uit te delen maar hij is er altijd.
Ik houd dit niet voor een slim zetje.

cummonisto
24-01-14, 09:07
Waar zie jij een verband tussen gaskamers en de taal leren?

Tamme idioot :moe:
Nou heel simpel je wil ze geen uitkering geven en ook geen werk.

rest maar een ding dat ze zelf die kamers gaan bouwen hebben ze tenminste een beetje werk.

cummonisto
24-01-14, 09:11
Wat doe je met een Hollander die 30 jaar in de bijstand loopt?

Ibrah1234
24-01-14, 10:50
Wat doe je met een Hollander die 30 jaar in de bijstand loopt?

In de bijstand vertoeven is geen benijdenswaardige situatie communisto. Veel mensen zouden er alles voor over hebben om aan een betaalde baan te geraken.

Een ondernemer kan van de een op de andere dag in bijstand belanden en aangewezen zijn op de voedselbank. Schrijnende gevallen alom.

Als ik dan dit soort verhalen lees dan draait mij de maag er van om. Enkele reis land van herkomst is wellicht een betere optie.

mark61
24-01-14, 11:06
In de bijstand vertoeven is geen benijdenswaardige situatie communisto. Veel mensen zouden er alles voor over hebben om aan een betaalde baan te geraken.

Een ondernemer kan van de een op de andere dag in bijstand belanden en aangewezen zijn op de voedselbank. Schrijnende gevallen alom.

Als ik dan dit soort verhalen lees dan draait mij de maag er van om. Enkele reis land van herkomst is wellicht een betere optie.

Huh? Voor een Hollander is het schrijnend maar voor 'allochtonen' is het een feest?

Vooral niet ingaan op wat ik zeg.

Er zijn 100.000 vacatures en 668.000 werklozen. Nogmaals de vraag: om wie gaat het hier eigenlijk, en hoeveel, en hoe groot is hun kans ergens aangenomen te worden überhaupt.

Je gaat zien dat het om 55+ers gaat en wat éénoudergezinnen. Employability nul. Geen werkgever gaat ze aannemen, fantastisch Nederlands of niet.

Soldim
24-01-14, 12:17
Er zijn 100.000 vacatures en 668.000 werklozen. Nogmaals de vraag: om wie gaat het hier eigenlijk, en hoeveel, en hoe groot is hun kans ergens aangenomen te worden überhaupt.

Je gaat zien dat het om 55+ers gaat en wat éénoudergezinnen. Employability nul. Geen werkgever gaat ze aannemen, fantastisch Nederlands of niet.

Ik denk dat globaal genomen zo'n 5% van de beroepsbevolking unemployable is (kan 3% zijn, of 8% -- maar in ieder geval in die buurt).

Dan zijn er van die 700.000 werkelozen dus ongeveer een 250.000 tot 300.000 die ook bij de florerenste economie niet aan de slag kunnen, hoever je kun uitkeringen ook naar beneden schroeft. Wat er dan, voor mij, overblijft is de etische vraag of je die mensen wilt laten creperen.

mark61
24-01-14, 12:29
Ik denk dat globaal genomen zo'n 5% van de beroepsbevolking unemployable is (kan 3% zijn, of 8% -- maar in ieder geval in die buurt).

Dan zijn er van die 700.000 werkelozen dus ongeveer een 250.000 tot 300.000 die ook bij de florerenste economie niet aan de slag kunnen, hoever je kun uitkeringen ook naar beneden schroeft. Wat er dan, voor mij, overblijft is de etische vraag of je die mensen wilt laten creperen.

De beroepsbevolking is momenteel 8 miljoen. Dus dan gaat het om 400.000 mensen ongeveer. Er zitten er ook ca. 400.000 in de bijstand.

mark61
24-01-14, 13:34
Getallen, altijd vervelend als ze in de weg staan van je heilige verontwaardiging.

Joesoef
24-01-14, 14:03
Wat voor een nivo Nederlands moet je dan behalen voor een beetje bijstand, wat gebeurd er als je zakt?

Soldim
24-01-14, 14:49
Wat voor een nivo Nederlands moet je dan behalen voor een beetje bijstand, wat gebeurd er als je zakt?

Mijn mot je niet frage :D

super ick
24-01-14, 15:05
Wat voor een nivo Nederlands moet je dan behalen voor een beetje bijstand, wat gebeurd er als je zakt?

Mijn idee is niet om de taal op de klassieke wijze aan te leren vanuit de schoolbanken maar meer om het te leren spreken door het te doen. Spreken en verstaan. Dat is voor velen een vooruitgang.

Een beetje bijstand is ineens een heleboel als je die hele uitgavenpot bij elkaar telt. Als mensen de taal leren dan begrijpen ze de mores van het land waar ze verblijven ook beter. Komen ze uit hun isolement, krijgen ze meer contact met autochtonen en worden ze zelfredzamer.

Ik begrijp echt al die reacties niet met allerlei redenen om het vooral maar NIET te doen. Belachelijk.

mark61
24-01-14, 15:39
Mijn idee is niet om de taal op de klassieke wijze aan te leren vanuit de schoolbanken maar meer om het te leren spreken door het te doen. Spreken en verstaan. Dat is voor velen een vooruitgang.

Een beetje bijstand is ineens een heleboel als je die hele uitgavenpot bij elkaar telt. Als mensen de taal leren dan begrijpen ze de mores van het land waar ze verblijven ook beter. Komen ze uit hun isolement, krijgen ze meer contact met autochtonen en worden ze zelfredzamer.

Ik begrijp echt al die reacties niet met allerlei redenen om het vooral maar NIET te doen. Belachelijk.

Ik vind het fantastisch, maar dit bericht heeft als insteek 'kosten voor de samenleving'. We rekenen even voor hoe je een bezuiniging daarop kan vergeten, tenzij je mensen de straat op wil jagen.

Je kan ze natuurlijk ook efficiënt bij elkaar zetten in kampementen :hihi: Molukker-stylee. Dat scheelt pas kosten.

Nogmaals de vraag: over wie gaat het eigenlijk? Die 55+ers of éénoudergezinnen, of is er nog een andere categorie?

Wie is er geïsoleerd?

super ick
24-01-14, 15:57
Ik vind het fantastisch, maar dit bericht heeft als insteek 'kosten voor de samenleving'. We rekenen even voor hoe je een bezuiniging daarop kan vergeten, tenzij je mensen de straat op wil jagen.

Je kan ze natuurlijk ook efficiënt bij elkaar zetten in kampementen :hihi: Molukker-stylee. Dat scheelt pas kosten.

Nogmaals de vraag: over wie gaat het eigenlijk? Die 55+ers of éénoudergezinnen, of is er nog een andere categorie?

Wie is er geïsoleerd?

Ik lees alleen maar weer bezwaren. Weet je wat? Doen we er toch helemaal niets aan. Ook goed.

Ik heb nu alles al gelezen. gaskamers, beetje bijstand, kampementen.

Ik heb nog wel gezocht naar aantallen niet westerse allochtonen met een bijstandsuitkering. In 2009 waren dat er 144.000. Ongetwijfeld is daarvan een deel de taal onvoldoende machtig. Die zou je vooruit moeten willen helpen als samenleving. Als het moet met wat gezonde dwang. Voor henzelf maar ook omdat we van het idee van krijgen van geld, zonder er iets terug voor te hoeven doen, af moeten.

Kom net uit Rotterdam Zuid. Verhoudingsgewijs veel mensen zonder werk en straten vol pleuriszooi. Ik snap daar helemaal niets van. Klagen bij de gemeente, dat kan wel. Mensen beginnen er uit zichzelf niet aan. Dan moet het initiatief van de gemeente komen en mensen die niets doen gemobiliseerd worden voor enkele uren per dag. Wijk schoon houden, groen bijhouden, etc. Gevolg is dat ze meer betrokken raken bij bewoners en de sociale controle groter wordt. Precies waar het nu te vaak aan ontbreekt in woonwijken in onze steden.

In die wijken is er ook sprake van eenzaamheid onder ouderen. Kan ook een mooi item zijn om eens een beetje te gaan babbelen bij die mensen, boodschapje doen, stukje wandelen, medicijnen ophalen.

Nu komen er vast WEER allerlei argumenten waarom we hier echt niet aan moeten beginnen.

mark61
24-01-14, 16:28
Ik lees alleen maar weer bezwaren. Weet je wat? Doen we er toch helemaal niets aan. Ook goed.

Ik heb nu alles al gelezen. gaskamers, beetje bijstand, kampementen.

Ik heb nog wel gezocht naar aantallen niet westerse allochtonen met een bijstandsuitkering. In 2009 waren dat er 144.000. Ongetwijfeld is daarvan een deel de taal onvoldoende machtig.

Ongetwijfeld is 95% 55+. Te ja of te nee? Jij en Ibrah weigeren stomweg in te gaan op mijn, en andermans posts. Waarom?

Ik wil weten waarover dit gaat; voor welk probleem dit een oplossing is. Jullie willen daar helemaal niet over nadenken en roepen maar wat.

Vacatures vs. werklozen. Hoor ik ook geen commentaar op.


het idee van krijgen van geld, zonder er iets terug voor te hoeven doen, af moeten.

Dat roept 'de poletiek' al decennia, en steeds weer komt er niks van terecht. Ben je dat vergeten? Er is blijkbaar geen oplossing, anders was die al gevonden.

Je kan mensen aan het werk zetten, maar binnen de kortste keren verdringen ze echte banen en vormen ze oneerlijke concurrentie voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Voor elke bijstandstrekker die je zo aan het werk zet wordt er een minimumloner werkloos. Dat schiet lekker op.

Jij reageert hier vanuit je emotie, en ik zet er feiten tegenover. Ik zou jou graag hetzelfde willen zien doen.

Is het zo moeilijk om eerst rustig de feiten te bespreken en er dan pas een mening over te hebben?



Kom net uit Rotterdam Zuid. Verhoudingsgewijs veel mensen zonder werk en straten vol pleuriszooi. Ik snap daar helemaal niets van. Klagen bij de gemeente, dat kan wel. Mensen beginnen er uit zichzelf niet aan. Dan moet het initiatief van de gemeente komen en mensen die niets doen gemobiliseerd worden voor enkele uren per dag. Wijk schoon houden, groen bijhouden, etc. Gevolg is dat ze meer betrokken raken bij bewoners en de sociale controle groter wordt. Precies waar het nu te vaak aan ontbreekt in woonwijken in onze steden.

Ik snap ook niet waarom mensen hun eigen leefomgeving vervuilen, maar ik zie er ook zo gauw geen oplossing voor. Ik zou zeggen dat dat voor 95% door jongeren wordt veroorzaakt; ik zie dan meer in een sociale dienstplicht, i.p.v. van brakke senioren aan het werk te zetten.

Magoed, ga je gang, en jaag die Marokkaanse en Turkse oudjes met een bezem de straat op.

Ibrah1234
24-01-14, 20:22
Ongetwijfeld is 95% 55+. Te ja of te nee? Jij en Ibrah weigeren stomweg in te gaan op mijn, en andermans posts. Waarom?

Welnee joh. Overdag werken en ook met dit koude weer wordt de mountainbike ook nog wel van stal gehaald. :o

Ibrah1234
24-01-14, 20:24
Wat voor een nivo Nederlands moet je dan behalen voor een beetje bijstand, wat gebeurd er als je zakt?

Het gaat er denk ik om dat men a priori weigert überhaupt deel te nemen aan een taalcursus.

Bijdragen aan je eigen werkeloosheid vind ik niet kunnen.

Ibrah1234
24-01-14, 20:33
Huh? Voor een Hollander is het schrijnend maar voor 'allochtonen' is het een feest?

Wat ik slechts wil aangeven is dat het voor niemand een feest is in de bijstand te geraken. Je zal maar als kostwinner van het gezin in een dergelijke situatie terecht komen. Dat wens je niemand toe.

Maar weigeren een taalcursus te volgen komt mij voor als het bijdragen aan je eigen werkeloosheid. Daar mag naar mijn bescheiden mening best een sanctie op staan.

Uiteindelijk gaat het om de elasticiteit van de belastingbetaler. Ik waag te betwijfelen dat de rek onbeperkt is.

Ibrah1234
25-01-14, 16:00
Ik denk dat globaal genomen zo'n 5% van de beroepsbevolking unemployable is (kan 3% zijn, of 8% -- maar in ieder geval in die buurt).

Dan zijn er van die 700.000 werkelozen dus ongeveer een 250.000 tot 300.000 die ook bij de florerenste economie niet aan de slag kunnen, hoever je kun uitkeringen ook naar beneden schroeft. .

Hoe is het dan mogelijk dat ruim 600.000 Oost-Europeanen (http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/3/Forse-toename-van-immigranten-uit-Oost-Europa-1194505W/) hier wel een baantje kunnen vinden?

De afgelopen 5 jaar zelfs meer dan 150.000.

Of zitten die werklozen waar jij het over hebt allemaal in een rolstoel of lopen ze op krukken?

knots71karel
25-01-14, 18:58
Hoe is het dan mogelijk dat ruim 600.000 Oost-Europeanen (http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/3/Forse-toename-van-immigranten-uit-Oost-Europa-1194505W/) hier wel een baantje kunnen vinden?

De afgelopen 5 jaar zelfs meer dan 150.000.

Of zitten die werklozen waar jij het over hebt allemaal in een rolstoel of lopen ze op krukken?

Ik heb verpleegkunde /thuis zorg en er komt ook een vrouw uit Polen , die spreekt na 3 jaar vloeiend Nederlands !
En studeert ook nog eens aan een hoge school , wat ze zelf betaald :duim:

H.P.Pas
25-01-14, 19:27
Hoe is het dan mogelijk dat ruim 600.000 Oost-Europeanen (http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/3/Forse-toename-van-immigranten-uit-Oost-Europa-1194505W/) hier wel een baantje kunnen vinden?



Die zijn in de regel goed opgeleid, jong en gezond; geen sociale probleemgevallen, eerder een brain-drain.

FIY:

Migration in der EU: Personenfreizügigkeit mit Kollateralschaden - Schweiz: Standard - tagesanzeiger.ch (http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/Personenfreizuegigkeit-mit-Kollateralschaden/story/17834956)


Die Zuwanderer, die etwa in Deutschland selbst aus de ärmsten EU-Staaten Rumänien und Bulgarien ankommen, sind in der Regel besser qualifiziert als die einheimische Bevölkerung. 29 Prozent haben einen Hochschulabschluss im Vergleich zu 19 Prozent im Gastland.

Ibrah1234
25-01-14, 19:56
Die zijn in de regel goed opgeleid, jong en gezond; geen sociale probleemgevallen, eerder een brain-drain.

FIY:

Migration in der EU: Personenfreizügigkeit mit Kollateralschaden - Schweiz: Standard - tagesanzeiger.ch (http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/Personenfreizuegigkeit-mit-Kollateralschaden/story/17834956)

Serieus? Wellicht dat de ballotage van Zwitserland zwaarder is. Je komt er ook niet zomaar in. Ik meen voor toelating dat je moet kunnen aantonen over voldoende middelen van bestaan te beschikken of betaalde arbeid.

Hier in Nederland zijn de Oost-Europeanen voornamelijk werkzaam in de bouw, verpleging, klusbedrijven en de tuinbouw.

In het Westland kunnen ze geen Nederlanders krijgen die bereid zijn in de kassen te werken. Vrijwel allemaal Oost-Europeanen. Belachelijke situatie.

H.P.Pas
25-01-14, 21:19
Serieus? Wellicht dat de ballotage van Zwitserland zwaarder is. .

Lezen: Dit artikel gaat over de EU; niet over Zwitserland.

Afgezien daarvan: voor verpleging is een vakopleiding vereist.
Voor een klusbedrijf zijn vaklui (timmerman, metselaar,electricien, dakdekker of, nog mooier , een combinatie daarvan) natuurlijk goud waard.

Ibrah1234
25-01-14, 22:01
Trouw: (http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3374246/2013/01/09/Liever-de-bijstand-dan-de-kas.dhtml) Liever in de bijstand dan in de kas

knuppeltje
26-01-14, 08:27
Ik heb verpleegkunde /thuis zorg en er komt ook een vrouw uit Polen , die spreekt na 3 jaar vloeiend Nederlands !
En studeert ook nog eens aan een hoge school , wat ze zelf betaald :duim:

Kan ze je ook niet helpen met de spelling? :haha:

super ick
26-01-14, 09:51
Kan ze je ook niet helpen met de spelling? :haha:

Leuk hoor.
Je weet toch dat de man ernstig ziek is en daardoor grote beperkingen heeft? Hij heeft het diverse keren uitgelegd.

Zlfs zndr klnkrs knnn w lkr ng bgrpn. k snp dus nt wrm j z mlk dt.

super ick
26-01-14, 09:59
Getallen, altijd vervelend als ze in de weg staan van je heilige verontwaardiging.

Je schiet zelf ook uit de heup. Je pakt zelf lukraak wat groepen, nergens zie ik een link, en vervolgens moet een ander dat klakkeloos aannemen.

Ik vind dat er iedere keer maar op gewezen wordt dat we de mensen waar we toch niets mee kunnen maar met rust moeten laten. Tenminste.......als er ideeën geuit worden om het eens anders te gaan doen.

Aan de andere kant.......als de insteek is dat het toch gaat om een stel onwillige, onkundige niksnutten en men dingen juist NIET wil doen omdat het toch geen nut heeft dan stigmatiseren we ineens den bijstandtrekkers en geven we deze mensen geen kans om mee te doen in de maatschappij.

Om mensen te laten bewegen is er een combinatie nodig van de wortel en de stok. Worteltje na worteltje hebben decennia lang niet geholpen.

Karin.N
26-01-14, 10:24
Er is een groep die simpelweg niet mee kan komen in de maatschappij. En er is een groep die het wel zou kunnen, maar die vinden het wel best.
In de schuldhulpverlening kom je beide groepen tegen. Groep 2 zie je steeds 1 gezin uit dezelfde familie. Zij hebben grote aankopen gedaan: bijv meerdere televisies, scooters, kleding etc. Dit wordt verdeeld onder de hele familie of verkocht en opbrengst gedeeld. Vervolgens vraagt het gezin schuldsanering aan. 3 tot 5 jaar onder bijstandsniveau. Vervolgens gata het volgende gezin binnen dezelfde familie dit traject afleggen. Eerst aankopen doen (worden die bedrijven nou nooit wijzer :vreemd:) dan via de gemeente voor hulp. Deze mensen weten exact waar ze recht op hebben. Grote mond en dito houding doet de rest. En ja, helaas dit is de werkelijkheid. M'n "kleine" zusje maakt dit geregeld mee (werkt in de schuldhulpverlening). De eerste groep schaamt zich. Die nemen dan weer met moeite het geld uit de extra potjes aan voor bijv. een nwe wasmachine.

Karin.N
26-01-14, 10:27
Leuk hoor.
Je weet toch dat de man ernstig ziek is en daardoor grote beperkingen heeft? Hij heeft het diverse keren uitgelegd.

Zlfs zndr klnkrs knnn w lkr ng bgrpn. k snp dus nt wrm j z mlk dt.

Ben bij George op bezoek geweest. Was echt gezellig en een ontzettend aardige man :duim:

Kom binnenkort weer langs met stukje taart .

(leen)
26-01-14, 12:34
Die zijn in de regel goed opgeleid, jong en gezond; geen sociale probleemgevallen, eerder een brain-drain.

FIY:

Migration in der EU: Personenfreizügigkeit mit Kollateralschaden - Schweiz: Standard - tagesanzeiger.ch (http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/Personenfreizuegigkeit-mit-Kollateralschaden/story/17834956)

Nou de oosteuropese metaalbewerkers die ik op de werven tegenkom voldoen allerminst aan dat profiel.
En ik heb het niet over een enkeling,of alleen staalboeren.
Zijn door de regel 40'er en werken al al 25 jaar, wel mensen die willen en daar door kunnen.

(leen)
26-01-14, 12:39
Kan ze je ook niet helpen met de spelling? :haha:

Gemene ouwe homo.

En nu mag je kiezen uit fiel, sapiëns of erectus.

Ibrah1234
26-01-14, 13:36
Nou de oosteuropese metaalbewerkers die ik op de werven tegenkom voldoen allerminst aan dat profiel.
En ik heb het niet over een enkeling,of alleen staalboeren.
Zijn door de regel 40'er en werken al al 25 jaar, wel mensen die willen en daar door kunnen.

Ze hebben hier een heel dorp gebouwd voor Oost-Europeanen die de centrale bij Delfzijl bouwen. Ooit eens gevraagd of eentje mijn tuin kon spitten.

Twee kratjes bier in de schuur was voldoende vertelde hij. Ik kwam 2 uurtjes terug en de tuin was omgespit en het bier op.

De buurman vertelde me dat ze met scheppen formaat sneeuwschuiver het klusje in no time hadden geklaard en hij ze niet zag slikken met een bierfles aan de mond. Leek wel een loden pijpen die slokdarmen waar een fles bier in een paar seconden in leeg gegoten werd.

Volgens hem hadden ze ze vingers zo dik als onze polsen :hardlach:

Hardwerkende kerels die niet te beroerd zijn om te werken. Ik mag dat wel.

Totaal geen respect voor die lapzwansen die weigeren een cursus Nederlands te leren.

Karin.N
26-01-14, 15:08
Het is niet voor iedereen weggelegd om de taal te leren. Zeker als je al ouder bent en vroeger weinig tot geen onderwijs hebt gehad, dan kan het heel erg lastig zijn.

CONTRA
26-01-14, 15:16
Ze hebben hier een heel dorp gebouwd voor Oost-Europeanen die de centrale bij Delfzijl bouwen. Ooit eens gevraagd of eentje mijn tuin kon spitten.

Twee kratjes bier in de schuur was voldoende vertelde hij. Ik kwam 2 uurtjes terug en de tuin was omgespit en het bier op.

De buurman vertelde me dat ze met scheppen formaat sneeuwschuiver het klusje in no time hadden geklaard en hij ze niet zag slikken met een bierfles aan de mond. Leek wel een loden pijpen die slokdarmen waar een fles bier in een paar seconden in leeg gegoten werd.

Volgens hem hadden ze ze vingers zo dik als onze polsen :hardlach:

Hardwerkende kerels die niet te beroerd zijn om te werken. Ik mag dat wel.

Totaal geen respect voor die lapzwansen die weigeren een cursus Nederlands te leren.

mede dankzy jou is er dus werkloosheid onder de nederlanders

Ibrah1234
26-01-14, 15:19
mede dankzy jou is er dus werkloosheid onder de nederlanders

Nu heb ik het weer gedaan :handbang:

Ibrah1234
26-01-14, 15:28
Het is niet voor iedereen weggelegd om de taal te leren. Zeker als je al ouder bent en vroeger weinig tot geen onderwijs hebt gehad, dan kan het heel erg lastig zijn.

Het gaat er denk ik niet om of het moeilijk is of dat je een dergelijke cursus wel of niet haalt. De weigering sec is verwerpelijk.

Is het dan de bedoeling naar Nederland te emigreren en de rest van je leven je hand op te houden?

Het zal mijn tijd wel duren maar in het oosten draaien de fabrieken overuren om ons te voorzien van elektronica zoals pc's, Ipads, mobiele telefoons en weet ik veel wat nog meer. Het ene record na het andere in handelsoverschotten wordt gebroken.

Ze schijnen er nog gebouwen te hebben die we hier vroeger ook hadden. Zijn van die gebouwen met lange pijpen waar rook uit komt. O ja... fabrieken heten die dingen geloof ik.

Dat is een onhoudbare situatie. Dit duurt geen decennia meer.

super ick
26-01-14, 15:29
Ze hebben hier een heel dorp gebouwd voor Oost-Europeanen die de centrale bij Delfzijl bouwen. Ooit eens gevraagd of eentje mijn tuin kon spitten.

Twee kratjes bier in de schuur was voldoende vertelde hij. Ik kwam 2 uurtjes terug en de tuin was omgespit en het bier op.

De buurman vertelde me dat ze met scheppen formaat sneeuwschuiver het klusje in no time hadden geklaard en hij ze niet zag slikken met een bierfles aan de mond. Leek wel een loden pijpen die slokdarmen waar een fles bier in een paar seconden in leeg gegoten werd.

Volgens hem hadden ze ze vingers zo dik als onze polsen :hardlach:

Hardwerkende kerels die niet te beroerd zijn om te werken. Ik mag dat wel.

Totaal geen respect voor die lapzwansen die weigeren een cursus Nederlands te leren.

Men spreekt van een loden pijp als iemand in staat is hete drank, koffie of thee snel leeg te drinken.

Ibrah1234
26-01-14, 15:39
Men spreekt van een loden pijp als iemand in staat is hete drank, koffie of thee snel leeg te drinken.

Weggelopen uit een tête-à-tête avec Knuppel? :vingers:

super ick
26-01-14, 15:42
Weggelopen uit een tête-à-tête avec Knuppel? :vingers:

En jij? Met die middelvingertjes? Waaruit ben jij weggelopen? Jij bent toch volwassen?

Uitdrukkingen worden wel vaker verkeerd gebruikt. Ik lees het dus maak er een opmerking over. Je maakt het veel erger dan het is door mij met Knuppel te vergelijken.

Ibrah1234
26-01-14, 15:48
Rustig aan kerel. Niet serieus opvatten.

Onschuldig grapje. Ik zit vaak glimlachend de discussie tussen jou en Knuppel te volgen.

Best amusant :hardlach:

kwinkslag (http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=kwinkslag)

Karin.N
26-01-14, 15:55
Het gaat er denk ik niet om of het moeilijk is of dat je een dergelijke cursus wel of niet haalt. De weigering sec is verwerpelijk.

Is het dan de bedoeling naar Nederland te emigreren en de rest van je leven je hand op te houden?

Het zal mijn tijd wel duren maar in het oosten draaien de fabrieken overuren om ons te voorzien van elektronica zoals pc's, Ipads, mobiele telefoons en weet ik veel wat nog meer. Het ene record na het andere in handelsoverschotten wordt gebroken.

Ze schijnen er nog gebouwen te hebben die we hier vroeger ook hadden. Zijn van die gebouwen met lange pijpen waar rook uit komt. O ja... fabrieken heten die dingen geloof ik.

Dat is een onhoudbare situatie. Dit duurt geen decennia meer.

Je kunt niet iedereen hetzelfde etiketje opplakken.

Hoe je het ook bekijkt er blijft altijd een groep over die simpelweg niet mee kan komen. En ja, er is ook een groep die best zou kunnen, maar niet willen.

Maar welke werkgever zit te wachten of iemand uit groep 2? Waarmee ik niet zeg dat we de mensen in groep 2 maar met rust moeten laten.

Ibrah1234
26-01-14, 16:10
Hoe je het ook bekijkt er blijft altijd een groep over die simpelweg niet mee kan komen.

Wat is er nu moeilijk aan om tomaten van een plant te trekken. Dat kun je volgens mij zelfs een aap leren :cool:

super ick
26-01-14, 17:14
Rustig aan kerel. Niet serieus opvatten.

Onschuldig grapje. Ik zit vaak glimlachend de discussie tussen jou en Knuppel te volgen.

Best amusant :hardlach:

kwinkslag (http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=kwinkslag)

Ik druk ook vaak lachend op 'plaats snelle reactie'. Zoals nu.

super ick
26-01-14, 17:15
Wat is er nu moeilijk aan om tomaten van een plant te trekken. Dat kun je volgens mij zelfs een aap leren :cool:

Tomaatjes behoren geknipt te worden en niet getrokken.

Ibrah1234
26-01-14, 17:29
Tomaatjes behoren geknipt te worden en niet getrokken.

Ik weet niet hoe ze het in de kwekerijen doen maar er zit een soort knobbeltje (verdikking) op het takje. Als je daar op drukt laat het takje los van de plant.

Als hobbykweker oogst ik ze zo.

Karin.N
26-01-14, 17:44
Wat is er nu moeilijk aan om tomaten van een plant te trekken. Dat kun je volgens mij zelfs een aap leren :cool:

Ik geloof niet dat het zin heeft jou duidelijk te maken waarom wel en waarom niet.

Ibrah1234
26-01-14, 17:55
Ik geloof niet dat het zin heeft jou duidelijk te maken waarom wel en waarom niet.

Je hebt maar voortdurend over een groep 'die niet mee kan komen'. Zitten die mensen in een rolstoel of zijn ze geestelijk gehandicapt?

Ik denk dat je eerder kunt spreken van een groep die niet mee wil komen.

Leg mij dan eens uit dat kwekers uit het Westland busladingen met mensen hebben ontvangen welke in de bijstand vertoefden en dat amper een handjevol bereid was uiteindelijk daar ook aan het werk te gaan.

Dat is toch al werk van het niveau sociale werkplaats?

Karin.N
26-01-14, 18:18
Je hebt maar voortdurend over een groep 'die niet mee kan komen'. Zitten die mensen in een rolstoel of zijn ze geestelijk gehandicapt?

Ik denk dat je eerder kunt spreken van een groep die niet mee wil komen.

Leg mij dan eens uit dat kwekers uit het Westland busladingen met mensen hebben ontvangen welke in de bijstand vertoefden en dat amper een handjevol bereid was uiteindelijk daar ook aan het werk te gaan.

Dat is toch al werk van het niveau sociale werkplaats?

Lees mijn post. Ik geef duidelijk aan dat er 2 groepen zijn. Sorry, maar heb geen zin om jou eea uit te gaan leggen. Ik zie nu al dat je toch niets met de uitleg doet of eea niet goed zal lezen of begrijpen.

Ibrah1234
26-01-14, 18:36
Lees mijn post. Ik geef duidelijk aan dat er 2 groepen zijn. Sorry, maar heb geen zin om jou eea uit te gaan leggen. Ik zie nu al dat je toch niets met de uitleg doet of eea niet goed zal lezen of begrijpen.

Sorry, ik zit ook in de verkeerde groep. Is allemaal veel te moeilijk voor mij.

knuppeltje
27-01-14, 08:53
Gemene ouwe homo.

En nu mag je kiezen uit fiel, sapiëns of erectus.

Ach wat zijn we weer hevig verontwaardigd. Als ik het echt als een gemene kat had bedoeld, dan had ik er echt geen smiley bij gezet. Ik houd het dus maar bij homo sapiens.

knuppeltje
27-01-14, 08:56
Leuk hoor.
Je weet toch dat de man ernstig ziek is en daardoor grote beperkingen heeft? Hij heeft het diverse keren uitgelegd.

Zlfs zndr klnkrs knnn w lkr ng bgrpn. k snp dus nt wrm j z mlk dt.

Ik ben zelf ervaringsdeskundige op dat gebied, je hoeft me wat dat betreft dus echt niets te vertellen.

Ook voor jou: als ik het echt als een gemene kat had bedoeld, dan had ik die smiley er niet bijgezet.

super ick
27-01-14, 09:47
Ik ben zelf ervaringsdeskundige op dat gebied, je hoeft me wat dat betreft dus echt niets te vertellen.

Ook voor jou: als ik het echt als een gemene kat had bedoeld, dan had ik die smiley er niet bijgezet.

Bot en dom is ook erg.

knuppeltje
27-01-14, 11:34
Bot en dom is ook erg.

Moet je niet meer doen dus. :gsm:

mark61
27-01-14, 13:26
Hoe is het dan mogelijk dat ruim 600.000 Oost-Europeanen (http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/3/Forse-toename-van-immigranten-uit-Oost-Europa-1194505W/) hier wel een baantje kunnen vinden?

Je moet wel je eigen bron goed lezen. Het gaat om 139.000 Oost-Europeanen, niet 600.000. De andere zijn hoogstwaarschijnlijk hoogopgeleiden.

Het aantal migranten dat uit andere EU-landen naar Nederland is gekomen, is de afgelopen vijf jaar met 153.000 toegenomen tot bijna 600.000. Het grootste deel daarvan, 139.000, komt uit Midden- en Oost-Europese landen, zoals Polen, Roemenië en Bulgarije.

mark61
27-01-14, 13:43
Je schiet zelf ook uit de heup. Je pakt zelf lukraak wat groepen, nergens zie ik een link, en vervolgens moet een ander dat klakkeloos aannemen.

Ik vind dat er iedere keer maar op gewezen wordt dat we de mensen waar we toch niets mee kunnen maar met rust moeten laten. Tenminste.......als er ideeën geuit worden om het eens anders te gaan doen.

Aan de andere kant.......als de insteek is dat het toch gaat om een stel onwillige, onkundige niksnutten en men dingen juist NIET wil doen omdat het toch geen nut heeft dan stigmatiseren we ineens den bijstandtrekkers en geven we deze mensen geen kans om mee te doen in de maatschappij.

Om mensen te laten bewegen is er een combinatie nodig van de wortel en de stok. Worteltje na worteltje hebben decennia lang niet geholpen.

Ik stel vragen waarop ik geen antwoord krijg, en maak een educated guess over om welke groepen het gaat. Op grond van ervaring, wat ik zo gelezen heb her en der.

Niemand komt met een onderbouwd weerwoord. Te lui om het op te zoeken? Hiero: Elsevier.nl - Wie zitten er in de bijstand? (http://www.elsevier.nl/Algemeen/nieuws/2012/9/Wie-zitten-er-in-de-bijstand-ELSEVIER349027W/) 57% allochtoon, de helft ouder dan 45 jaar, een kwart alleenstaande ouder. Dus dat heb ik aardig ingeschat, zou ik zeggen.

Ik heb hier helemaal niet beweerd dat mensen niet moeten werken. Het ging over verplichte taalcursussen als nuttig om werk te vinden. Ik bestrijd dat.

mark61
27-01-14, 13:47
Totaal geen respect voor die lapzwansen die weigeren een cursus Nederlands te leren.

Spraken die Nederlands dan? Of deed dat er eigenlijk niet toe?

mark61
27-01-14, 13:50
Het gaat er denk ik niet om of het moeilijk is of dat je een dergelijke cursus wel of niet haalt. De weigering sec is verwerpelijk.

Wie heeft het over weigeren dan? Je fantaseert er maar op los.

Ibrah1234
27-01-14, 13:52
Je moet wel je eigen bron goed lezen. Het gaat om 139.000 Oost-Europeanen, niet 600.000. De andere zijn hoogstwaarschijnlijk hoogopgeleiden.

Hetgeen je stelt klopt. Laat onverlet dat het in totaal 600.000 immigranten uit EU landen betreft welke schijnbaar redelijk succesvol de arbeidsmarkt hebben betreden.

Pas heeft ook reeds eerder gesteld (alsmede voorzien van bron) dat het overig segment voornamelijk zou bestaan om hoogopgeleiden maar daarover heerst bij mij nog steeds twijfel.

mark61
27-01-14, 13:52
Men spreekt van een loden pijp als iemand in staat is hete drank, koffie of thee snel leeg te drinken.

Rubberen Robbie - de Ambulance - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Q-tEFVgqtsU)

In Leie gebruiken we looien pèpen voor andere doeleinden.

super ick
27-01-14, 14:29
Rubberen Robbie - de Ambulance - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Q-tEFVgqtsU)

In Leie gebruiken we looien pèpen voor andere doeleinden.

Rubberen Robbie :hihi: hoe komen ze er op?

super ick
27-01-14, 14:33
Ik stel vragen waarop ik geen antwoord krijg, en maak een educated guess over om welke groepen het gaat. Op grond van ervaring, wat ik zo gelezen heb her en der.

Niemand komt met een onderbouwd weerwoord. Te lui om het op te zoeken? Hiero: Elsevier.nl - Wie zitten er in de bijstand? (http://www.elsevier.nl/Algemeen/nieuws/2012/9/Wie-zitten-er-in-de-bijstand-ELSEVIER349027W/) 57% allochtoon, de helft ouder dan 45 jaar, een kwart alleenstaande ouder. Dus dat heb ik aardig ingeschat, zou ik zeggen.

Ik heb hier helemaal niet beweerd dat mensen niet moeten werken. Het ging over verplichte taalcursussen als nuttig om werk te vinden. Ik bestrijd dat.

Getallen zeggen mij in deze niets. Al zijn het er 'maar' 10.000. Dat vind ik ook veel en is zeker de moeite waard.

Ja dat stelt de schrijver. Ik denk daar ook anders over en heb ook diverse redenen opgesomd waarom het vooral nuttig is. Zeker als je het aanleren van de taal op de goede manier aanbied.

jan28
31-01-14, 12:33
Nederlands leren is op zich geen slecht idee maar het mag niet afgedwongen worden. En zeker niet door het onthouden van bijstand aan mensen. Dat is een grondrecht. Nederland begint steeds meer op Amerika te lijken met al die rare rechtse plannen... Bovendien is een vreemde taal leren op latere leeftijd helemaal niet makkelijk. Ik kan het weten want ik probeer nu de taal van een ander land te leren...

Umarvlie
31-01-14, 13:01
Rubberen Robbie :hihi: hoe komen ze er op?

't was een fenomeen in Leiden en omstreken. ok op de piraat toendertijd.

mark61
31-01-14, 13:35
Rubberen Robbie :hihi: hoe komen ze er op?

Das cultuur :ego: De zanger was geloof ik leraar Nederlands aan een middelbare school, althans, dat verhaal ging toen.

Rubberen Robbie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rubberen_Robbie)

Blijkbaar een parodie op Plastic Bertrand :hihi: