PDA

Bekijk Volledige Versie : Achmea heft Agis op



Olive Yao
24-01-14, 00:23
.
Volgens een persbericht (https://www.achmea.nl/pers/paginas/default.aspx) van het bedrijf Achmea van dinsdag 21 januari j. l. heft Achmea per 1 januari 2015 Agis op. Achmea plaatst de Agis-verzekerden dan - blijkbaar - over naar een ander merk van Achmea, in het persbericht staat Zilveren Kruis.
De media zullen er wel spoedig meer over berichten.

Waarschijnlijk hadden ze dit voor 1 januari 2014 al beslist, maar maken ze het nu pas bekend, nu de uiterste datum om van zorgverzekeraar te veranderen voor dit jaar verstreken is.

Olive Yao
27-01-14, 19:28
.
In 2008 is een fusie tussen Achmea en Agis tot stand gekomen. Agis zou vijf jaar lang “relatief autonoom” blijven. Daar maakte Achmea twee of drie jaar later al een einde aan. Agis was alleen nog een merk van Achmea. Nu heft Achmea ook dat merk op.

Zo schakel je een concurrent uit. De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft het nakijken.

De overname leidt nu echter tot grote technische moeilijkheden. Nou dat weer.

knots71karel
27-01-14, 19:42
.
In 2008 is een fusie tussen Achmea en Agis tot stand gekomen. Agis zou vijf jaar lang “relatief autonoom” blijven. Daar maakte Achmea twee of drie jaar later al een einde aan. Agis was alleen nog een merk van Achmea. Nu heft Achmea ook dat merk op.

Zo schakel je een concurrent uit. De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft het nakijken.

De overname leidt nu echter tot grote technische moeilijkheden. Nou dat weer.
Ik vraag me af wat de gevolgen zijn voor de consument , ik ben al jaren verzekerd bij Agis ,
en ben nu helaas voor hun ; ''dure klant" per dag kost ik ong 100 euro !

Olive Yao
27-01-14, 19:49
.



Ik vraag me af wat de gevolgen zijn voor de consument, ik ben al jaren verzekerd bij Agis, en ben nu helaas voor hun; ''dure klant" per dag kost ik ong 100 euro!

Achmea zal je overzetten van Agis naar Zilveren Kruis, maar je kunt je natuurlijk elders verzekeren.
Elke zorgverzekering moet hetzelfde wettelijke pakket verzekeren. Dat staat in de zorgverzekeringswet. In zoverre is er geen verschil tussen zorgverzekeringen. Zorgverzekeraars mogen jou ook niet weren omdat je een dure klant bent. Is geloof ik ook wettelijk vastgelegd.
Achmea botst nogal eens met ziekenhuizen, en dan kunnen verzekerden van Achmea soms niet naar dat ziekenhuis. Als jij helaas vaak naar het ziekenhuis moet, is dat iets om in het oog te houden.

Soldim
28-01-14, 14:36
.
In 2008 is een fusie tussen Achmea en Agis tot stand gekomen. Agis zou vijf jaar lang “relatief autonoom” blijven. Daar maakte Achmea twee of drie jaar later al een einde aan. Agis was alleen nog een merk van Achmea. Nu heft Achmea ook dat merk op.

Zo schakel je een concurrent uit.

Dat is precies wat de regering wilde, de zorgkosten terug dringen door die verantwoordelijkheid naar de verzekeringing door te schuiven en diezelfde verzekeringen meer macht te geven.

Nu er, behalve de ziekenhuizen, andere zwaargewichten aan de onderhandelings tafels zitten blijken de zorg kosten plotseling wel beheersbaar te zijn. Cq. een ingreep in de vrije markt door de overheid die het beoogde effect heeft.

Olive Yao
28-01-14, 23:57
.



Dat is precies wat de regering wilde, de zorgkosten terug dringen door die verantwoordelijkheid naar de verzekeringing door te schuiven en diezelfde verzekeringen meer macht te geven.

Nu er, behalve de ziekenhuizen, andere zwaargewichten aan de onderhandelings tafels zitten blijken de zorg kosten plotseling wel beheersbaar te zijn. Cq. een ingreep in de vrije markt door de overheid die het beoogde effect heeft.

Ha Soldim!

marktaandelen zorgverzekeraars in 2007:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Marktaandeel_zorgverzekeraars.JPG


marktaandelen zorgverzekeraars in 2009:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/Zorgverzekeraars_Nederland_marktverdeling_2009_%28 cijfers_nza.nl%29.png/800px-Zorgverzekeraars_Nederland_marktverdeling_2009_%28 cijfers_nza.nl%29.png

Uvit omvat o. a. VGZ.

Is je stelling:
Een marktaandeel van kleiner dan zeg 20% is te klein om scherp met ziekenhuizen te kunnen onderhandelen op prijzen. Een marktaandeel moet groter dan 20% zijn, bij voorkeur minstens 30%, om scherp met ziekenhuizen te kunnen onderhandelen op prijzen.

Denk je daarom dat zorgverzekeraars voor 2009 niet scherp op prijzen konden onderhandelen? Denk je dat Menzis en de overige zelfstandigen dat niet kunnen? CZ kan het in ieder geval wel met 20%.

Ik denk dat scherp met ziekenhuizen onderhandelen op prijzen afhangt van twee factoren:

1. De wil om dat te doen. Daarom moeten zorgverzekeraars er belang bij hebben. Die factor poogde de zorgverzekeringswet in te voeren.

2. De macht om dat te doen.
Maar ik denk niet dat die macht er pas is bij een marktaandeel boven zeg 20%. Evenmin is het marktaandeel de enige factor die de macht van een zorgverzekeraar in onderhandelingen met ziekenhuizen bepaalt.

Toen Slotervaart en Achmea ruzie hadden zei Menzis tegen Achmea-verzekerden dat die zich beter bij Menzis konden verzekeren.

Volgens mij konden zowel Achmea als Agis ook voor hun fusie al scherp met ziekenhuizen onderhandelen als ze dat wilden. Nuttig effect van de overname voor die onderhandelingen is volgens mij niet gebleken.

Isch
28-01-14, 23:59
Kunnen ze misschien ook karin. n opheffen? :slaap:

Soldim
29-01-14, 07:12
.


Ha Soldim!

marktaandelen zorgverzekeraars in 2007:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Marktaandeel_zorgverzekeraars.JPG


marktaandelen zorgverzekeraars in 2009:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/Zorgverzekeraars_Nederland_marktverdeling_2009_%28 cijfers_nza.nl%29.png/800px-Zorgverzekeraars_Nederland_marktverdeling_2009_%28 cijfers_nza.nl%29.png



Interessante grafiekjes -- waarom zijn in 2009 the kleintjes in 'overige' gerangschikt?



Is je stelling:
Een marktaandeel van kleiner dan zeg 20% is te klein om scherp met ziekenhuizen te kunnen onderhandelen op prijzen. Een marktaandeel moet groter dan 20% zijn, bij voorkeur minstens 30%, om scherp met ziekenhuizen te kunnen onderhandelen op prijzen.


Het gaat, naar mijn inzicht, eerder om lokale monopolies. In het grootste deel van het land hebben ziekenhuizen (en andere zorg instellingen) lokale monopolies, indien de ziekenhuizen onderhandelen met een veelvoud van verzekeraars is het duidelijk waar de macht ligt. En inderdaad, toen de situatie zo was stegen de zorgkosten zonder uitzondering opophoudelijk.

De insteek van de verzekeringen bij de fusies was om tegenover de monopolies van de zorginstellingen een machtsblok de creeeren, en zo de kostenstijgingen in de hand te houden. Het lijkt er nu op dat dit succesvol is.



Denk je daarom dat zorgverzekeraars voor 2009 niet scherp op prijzen konden onderhandelen? Denk je dat Menzis en de overige zelfstandigen dat niet kunnen? CZ kan het in ieder geval wel met 20%.


Ongetwijfeld zijn er subtiliteiten en uitzonderingen, maar sinds 2007 is ook voor CZ de lokale markt concentratie beduidend toegenomen.



1. De wil om dat te doen. Daarom moeten zorgverzekeraars er belang bij hebben. Die factor poogde de zorgverzekeringswet in te voeren.

2. De macht om dat te doen.
Maar ik denk niet dat die macht er pas is bij een marktaandeel boven zeg 20%. Evenmin is het marktaandeel de enige factor die de macht van een zorgverzekeraar in onderhandelingen met ziekenhuizen bepaalt.


Eens en eens.



Toen Slotervaart en Achmea ruzie hadden zei Menzis tegen Achmea-verzekerden dat die zich beter bij Menzis konden verzekeren.


Dat onderstreept, in dit voorbeeld, dus de zeer grote marktmacht van het Slotervaart ziekenhuis? En in het algemeen is kostnehandhaving niet het belang van een machtspartij die als monopolist een product aanbied.


Volgens mij konden zowel Achmea als Agis ook voor hun fusie al scherp met ziekenhuizen onderhandelen als ze dat wilden. Nuttig effect van de overname voor die onderhandelingen is volgens mij niet gebleken.

Uiteraard is corelatie geen cuasatie, maar de insteek van de zorgverzekeraars bij de fuesies zijn redelijk duidelijk. En die doelstelling wordt nu langzaam bereikt. Ik mis de data die het tegendeel aantonen.