PDA

Bekijk Volledige Versie : Obama wil Guantanamo Bay eindelijk sluiten



Umarvlie
29-01-14, 08:51
WASHINGTON - Tijdens zijn State of the Union voor het Amerikaanse Congres dinsdag zei president Barack Obama dat 2014 dan eindelijk het jaar moet zijn dat de gevangenis Guantanamo Bay gesloten wordt. „Terreur moet niet alleen bestreden worden door veiligheidsoperaties en militaire acties, maar ook door trouw te blijven aan onze constitutionele idealen en een voorbeeld te zijn voor de rest van de wereld”, zei Obama.

Dit jaar zou het ideale jaar zijn voor de sluiting, die samen moet vallen met de terugtrekking van de laatste Amerikaanse troepen uit Afghanistan. „Onze troepen hebben een ondersteunende rol gekregen, sinds de Afghanen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid. Onze missie daar, Amerika's langste oorlog, komt dit jaar eindelijk tot een einde”, zei Obama.

Toch ligt er nog altijd gevaar op de loer. In landen als Jemen, Somalië en Mali moeten terreurnetwerken nog altijd tegen worden gegaan, „maar de Verenigde Staten moeten niet constant op voet van oorlog leven. Daarom heb ik verantwoorde limieten opgelegd voor de inzet van 'drones'. We zullen niet veiliger leven wanneer mensen in het buitenland denken dat we zomaar aanvallen in hun landen”, zei Obama.

De president zei ook te blijven strijden tegen nieuwe gevaren zoals 'cyberaanvallen'. Wel worden wat hem betreft de surveillanceprogramma's herzien, in samenwerking met het Congres. „Het essentiële werk van onze inlichtingendiensten stoelt op het publieke vertrouwen, in binnen- en buitenland, dat de privacy van de gewone burger niet wordt aangetast”, aldus Obama, die daarmee verwees naar de felle kritiek op de afluisterpraktijken van de NSA, vorig jaar geopenbaard door klokkenluider Edward Snowden.

(Bron: Telegraaf)

Ik had begr

Karin.N
29-01-14, 17:05
Het had nooit geopend mogen worden en het wordt zeker tijd dat het sluit.

Ben nog steeds van mening dat een open samenleving op haar kracht moet vertrouwen en niet moet veranderen in een gesloten angstige samenleving waarin opsluiting, afluisteren, martelingen voorkomen.

mark61
29-01-14, 17:12
Ik had begr

Wat had je begr? :hihi:

Dat roept O al jaren en ook dit jaar zal er weer niets van terechtkomen.

Een schande voor hem, Amerika, en het euh Vrije Westen.

Isch
30-01-14, 00:15
Doe het dan, motherfucker.

Praatjes, praatjes, praatjes!

Umarvlie
30-01-14, 06:59
Wat had je begr? :hihi:

Ha... ja weet niet wat hier is misgegaan, maar ik had begrepen dat het probleem was dat niemand de gevangenen wilde overnemen en daarom Guantanamo bay opengehouden moest worden. Zijn er nu opeens allemaal landen die de gevangenen daar over willen nemen dan?

Nederlandertje
30-01-14, 08:47
Ha... ja weet niet wat hier is misgegaan, maar ik had begrepen dat het probleem was dat niemand de gevangenen wilde overnemen en daarom Guantanamo bay opengehouden moest worden. Zijn er nu opeens allemaal landen die de gevangenen daar over willen nemen dan?

Er zijn al wel landen die bepaalde gevangenen opgenomen hebben en misschien zijn ze wel met meerdere landen in gesprek over de rest van de gevangenen. We zullen het wel zien dit jaar of hij eindelijk zijn belofte na komt.

super ick
30-01-14, 08:57
Wat is het probleem? Zet die gasten weer af waar je ze opgepikt hebt.

mark61
31-01-14, 12:02
Ha... ja weet niet wat hier is misgegaan, maar ik had begrepen dat het probleem was dat niemand de gevangenen wilde overnemen en daarom Guantanamo bay opengehouden moest worden. Zijn er nu opeens allemaal landen die de gevangenen daar over willen nemen dan?

Nee. Nou ja, wel een paar landen die graag wat van die mensen willen martelen. Dat vinden ze in Amerika dan ook weer niet netjes. Ze willen graag dat martelen onder eigen controle houden.

knuppeltje
31-01-14, 12:41
Nee. Nou ja, wel een paar landen die graag wat van die mensen willen martelen. Dat vinden ze in Amerika dan ook weer niet netjes. Ze willen graag dat martelen onder eigen controle houden.

Hield ze toch niet tegen om ze daar naar toe te transporteren om het daar te doen.

mark61
31-01-14, 13:31
Hield ze toch niet tegen om ze daar naar toe te transporteren om het daar te doen.

Ah, maar dat was vóór Obama :) Rendition, dat wou ie dacht ik ook afschaffen. Hoewel ik me afvraag of er onder zijn bewind niet ook gevalletjes zijn geweest.

super ick
31-01-14, 16:21
Ah, maar dat was vóór Obama :) Rendition, dat wou ie dacht ik ook afschaffen. Hoewel ik me afvraag of er onder zijn bewind niet ook gevalletjes zijn geweest.

Geen oorlog zonder martelingen.
Niet dat ik voorstander ben van marteling maar ik kan zomaar een paar voorbeelden bedenken waar het uitslaan van een paar tanden tientallen doden kan voorkomen.
Er is natuurlijk altijd een overtreffende trap en de verhoudingen moeten niet zoek raken.

mark61
31-01-14, 16:54
Geen oorlog zonder martelingen.
Niet dat ik voorstander ben van marteling maar ik kan zomaar een paar voorbeelden bedenken waar het uitslaan van een paar tanden tientallen doden kan voorkomen.
Er is natuurlijk altijd een overtreffende trap en de verhoudingen moeten niet zoek raken.

Dat wordt altijd gesuggereerd, maar niemand heeft ooit een concreet voorbeeld. Wel zijn er CIA- en MI6-agenten die zeiden dat marteling nooit wat zinnigs oplevert.

7asousind
01-02-14, 02:57
Fucin jewslaves! Het einde is in zicht en jullie eindbestemming is Djahanam. Met jullie zogenaamde democratie/vrijheid en shit.

7asousind
01-02-14, 05:14
The Light Reloaded Pt. 21 (Gaza's November Victory) - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=QQKt3EDgeJI)

knuppeltje
01-02-14, 08:38
Dat wordt altijd gesuggereerd, maar niemand heeft ooit een concreet voorbeeld. Wel zijn er CIA- en MI6-agenten die zeiden dat marteling nooit wat zinnigs oplevert.

Even die CIA en M16 daargelaten, hoeveel onschuldigen zijn er al niet wereldwijd gemarteld en heeft martelingen, zogenaamd voor de vrede en veiligheid, al niet geleid tot nog meer gruwelijke vervolging van heel veel onschuldige mensen en onderdrukking van een hele bevolking.

super ick
01-02-14, 15:14
Dat wordt altijd gesuggereerd, maar niemand heeft ooit een concreet voorbeeld. Wel zijn er CIA- en MI6-agenten die zeiden dat marteling nooit wat zinnigs oplevert.

Onschuldigen zeggen inderdaad alles wat je wilt horen als je ze in plakjes begint te snijden.

Belagers van onschuldige burgers een beetje aanpakken en bedreigen zodat hun maatjes opgepakt of neergeschoten kunnen worden voordat ze nog meer vrouwen en kinderen vermoorden en/of verkrachten kan wat mij betreft door de beugel. We hebben het zelf gedaan en het werkte.

knuppeltje
01-02-14, 15:18
Onschuldigen zeggen inderdaad alles wat je wilt horen als je ze in plakjes begint te snijden.


Ik vrees dat dat ook voor schuldigen geldt.

super ick
01-02-14, 15:20
Even die CIA en M16 daargelaten, hoeveel onschuldigen zijn er al niet wereldwijd gemarteld en heeft martelingen, zogenaamd voor de vrede en veiligheid, al niet geleid tot nog meer gruwelijke vervolging van heel veel onschuldige mensen en onderdrukking van een hele bevolking.

Hele slechte mensen martelen heel veel goede mensen om de verkeerde redenen of zonder reden. Goede mensen martelen soms een enkele slechterik om te voorkomen dat hij of zijn kompanen nog meer slechte dingen gaan doen. Zij gebruiken veel minder grove methoden dan de slechteriken.
Zo en nu doet papa het lampje uit en ga maar lekker slapen. Ik heb al onder je bedje gekeken, er ligt echt niemand onder. Het kacheltje staat aan, welterusten. Boeven bestaan niet, slaap lekker.

knuppeltje
01-02-14, 15:26
Hele slechte mensen martelen heel veel goede mensen om de verkeerde redenen of zonder reden. Goede mensen martelen soms een enkele slechterik om te voorkomen dat hij of zijn kompanen nog meer slechte dingen gaan doen. Zij gebruiken veel minder grove methoden dan de slechteriken.
Zo en nu doet papa het lampje uit en ga maar lekker slapen. Ik heb al onder je bedje gekeken, er ligt echt niemand onder. Het kacheltje staat aan, welterusten. Boeven bestaan niet, slaap lekker.

Voor mij zijn alle mensen die martelen slecht. Misschien ben ik een beetje overgevoelig, maar toch.

super ick
01-02-14, 15:35
Voor mij zijn alle mensen die martelen slecht. Misschien ben ik een beetje overgevoelig, maar toch.

Nee naïef.

knuppeltje
01-02-14, 15:39
Nee naïef.

Na, gelukkig denk ik daar anders over.

mark61
02-02-14, 02:38
Belagers van onschuldige burgers een beetje aanpakken en bedreigen zodat hun maatjes opgepakt of neergeschoten kunnen worden voordat ze nog meer vrouwen en kinderen vermoorden en/of verkrachten kan wat mij betreft door de beugel. We hebben het zelf gedaan en het werkte.

Ja, maar dat is niet hoe het werkt. Mensen die martelen leuk vinden rechtvaardigen zo hun bezigheden.

Wie zijn wij en hoe werkte het?

De enige vrouwen en kinderen die momenteel vermoord worden zijn diegenen die Obama's drones op hun hoofd krijgen.

De NSA had het druk met Duitse en Braziliaanse bedrijven afluisteren; Boston gebeurde ondertussen zonder dat ze enig idee hadden.

9/11 is bedacht door 19 man die daarbij het leven lieten. Plus een sukkelaar die nooit meedeed. De hele Amerikaanse inspanning daarna was gericht op het vinden van meer verantwoordelijken / schuldigen, die echter nooit gevonden zijn.

Hopeloos.

Martelen is bah en zinloos. Zie de Amerikaanse cursussen voor Latijns-Amerikaanse dictators.

mark61
02-02-14, 02:43
Goede mensen martelen soms een enkele slechterik om te voorkomen dat hij of zijn kompanen nog meer slechte dingen gaan doen. Zij gebruiken veel minder grove methoden dan de slechteriken.

Ja joh? Ben je daar zeker van?

Jack Nicholson? A few good men?

Nee, ik geloof er niet in.

Nog afgezien van het feit dat je verlagen tot het niveau van je tegenstanders eigenlijk niks oplevert, behalve een vermeerdering van 'slechtheid'.

Ik dacht dat per jaar 200.000 Amerikanen in het verkeer sterven. 9/11 was 3.000 doden. De VS is vervolgens verantwoordelijk voor ca. 1 miljoen doden; doodt elke dag mensen; 13.000 Amerikanen worden per jaar door andere Amerikanen vermoord.

Miljarden worden besteed aan het 'bestrijden' van mensen die misschien, ooit, Amerikanen iets zouden willen aandoen. Vooral Amerikanen die bezig zijn vreemde landen binnen te vallen.

Moreel gezien gaat dit nergens meer over. Praktisch gezien ook niet.

super ick
02-02-14, 10:22
Ja joh? Ben je daar zeker van?

Jack Nicholson? A few good men?

Nee, ik geloof er niet in.

Nog afgezien van het feit dat je verlagen tot het niveau van je tegenstanders eigenlijk niks oplevert, behalve een vermeerdering van 'slechtheid'.

Ik dacht dat per jaar 200.000 Amerikanen in het verkeer sterven. 9/11 was 3.000 doden. De VS is vervolgens verantwoordelijk voor ca. 1 miljoen doden; doodt elke dag mensen; 13.000 Amerikanen worden per jaar door andere Amerikanen vermoord.

Miljarden worden besteed aan het 'bestrijden' van mensen die misschien, ooit, Amerikanen iets zouden willen aandoen. Vooral Amerikanen die bezig zijn vreemde landen binnen te vallen.

Moreel gezien gaat dit nergens meer over. Praktisch gezien ook niet.

Persoonlijk heb ik er geen deel aan genomen. Het ging ook niet verder dan wat rake klappen. De informatie was wel van direct levensbelang. Het gebeurt in vrijwel alle gewapende conflicten zoveel is zeker.

Ik heb het niet specifiek over Amerikanen en Guantanomo Bay. Deze gevangen zijn eerst de wereld over gesleurd en daarna op Cuba gewaterboard oid. Dat heeft m.i. geen enkele zin. Die hebben geen actuele informatie meer over waar die bermbommen liggen of waar die paar 'terroristen' zich ophouden.

Nogmaals ik ben tegen maar ik ben ook tegen oorlog en toch lijkt het bijna een soort natuurverschijnsel.