PDA

Bekijk Volledige Versie : Tesla Model S



super ick
03-02-14, 08:30
Reportage - Met de Tesla Model S op de elektrische snelweg | Auto video's - AutoWeek.nl (http://www.autoweek.nl/video/3834/reportage-met-tesla-model-s-op-elektrische-snelweg)

knuppeltje
03-02-14, 09:53
Autoverkoper geworden? :hihi:

super ick
03-02-14, 11:02
Autoverkoper geworden? :hihi:

Nee maar wel autoliefhebber en overweeg om deze Tesla aan te schaffen. Ik heb mijn agenda er eens bij gepakt en 9 vd 10 keer is de actieradius ruim voldoende en ik heb altijd nog een auto om op terug te vallen.

Wat ben je vrolijk vandaag? Is je krulspeldenset gemaakt? :hihi:

knuppeltje
03-02-14, 11:17
Nee maar wel autoliefhebber en overweeg om deze Tesla aan te schaffen. Ik heb mijn agenda er eens bij gepakt en 9 vd 10 keer is de actieradius ruim voldoende en ik heb altijd nog een auto om op terug te vallen.

Wat ben je vrolijk vandaag? Is je krulspeldenset gemaakt? :hihi:

Blijf met je ongewassen tengels van mijn krulspelden af ja! Koop ze zelf maar. :gsm:

Shit, was ik de dag weer zo vrolijk begonnen, krijg ik dit weer. :boos:

Karin.N
03-02-14, 12:01
:hihi:

Soldim
03-02-14, 12:38
9 vd 10 keer is de actieradius ruim voldoende

Wat rijdt je kleine stukkies man.

Ibrah1234
03-02-14, 13:03
Wat rijdt je kleine stukkies man.

Menigeen met elke dag 500 km (http://www.carros.nl/autotests/33787-tesla-model-s-alles-is-anders/) rijden :wow:

Soldim
03-02-14, 13:15
Menigeen met elke dag 500 km (http://www.carros.nl/autotests/33787-tesla-model-s-alles-is-anders/) rijden :wow:

Dat is voor degene met de grootste accus, de 'normale' doet op papier 280 km, in de praktijk (temperaturen onder de 20 graden :) ), zal dat op 200 km uitkomen. 100 km heen, 100 km terug.

mark61
03-02-14, 14:05
Wat rijdt je kleine stukkies man.

Verreweg de meeste mensen. Het gaat altijd over actieradius, maar bijna zestig procent van de autoritten is korter dan tien kilometer, terwijl ruim negentig procent korter dan vijftig kilometer [is]. (http://www.milieucentraal.nl/nieuwsbrief/consumenten/mei-2013/elektrische-auto-komt-verder-dan-u-denkt/)

Ik denk ook dat steeds minder mensen met de auto op vakantie gaan. Je zou dan een benzine-auto kunnen huren voor die 3 weken.

mark61
03-02-14, 14:07
In Nederland reizen we gemiddeld 30 kilometer per dag verdeeld over drie ritten2. Daarbij zijn twee ritten korter dan 7,5 kilometer. Van de ritten van minder dan 7,5 kilometer wordt 35% met de fiets afgelegd, nog eens 35% wordt met auto verreden en het overige aandeel is verspreid over andere vervoersmiddelen. Bij de ritten tussen de 7,5 en 15 kilometer is het aantal gefietste ritten nog kleiner. Naarmate de af te leggen afstand toeneemt zien we het gebruik van de fiets snel afnemen. Mensen zien de fiets niet als een vervoersmiddel voor de lange afstand omdat de reistijd te groot wordt, daarbij komen ook allerlei fysieke ongemakken die mensen weerhoudt om de fiets voor langere afstanden te pakken. Feit blijft dat de auto al bij zeer kleine afstanden een grote populariteit geniet, al bij een afstand van 2.5-3.7 is de auto met een aandeel van 50% oververtegenwoordigd.

Achtergrond E-fiets | Fietsnet.nl (http://www.fietsnet.nl/e-fiets-mobiliteit/achtergrond-e-fiets)

mark61
03-02-14, 14:11
Personenauto’s rijden gemiddeld 37 kilometer per dag

In 2010 reden Nederlandse personenauto’s in binnen- en buitenland gemiddeld 13,3 duizend kilometer. Dit is 2,1 procent minder dan in het jaar ervoor. Diesels en zware auto’s rijden gemiddeld het meest. Naarmate auto’s ouder worden, rijden ze steeds minder.

CBS - Personenauto’s rijden gemiddeld 37 kilometer per dag - Webmagazine (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3579-wm.htm)

Ibrah1234
03-02-14, 14:23
Personenauto’s rijden gemiddeld 37 kilometer per dag

In 2010 reden Nederlandse personenauto’s in binnen- en buitenland gemiddeld 13,3 duizend kilometer. Dit is 2,1 procent minder dan in het jaar ervoor. Diesels en zware auto’s rijden gemiddeld het meest. Naarmate auto’s ouder worden, rijden ze steeds minder.

CBS - Personenauto’s rijden gemiddeld 37 kilometer per dag - Webmagazine (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3579-wm.htm)

Je vraagt je af wat dat met de automobielbranche gaat doen. Vooral garages et cetera. Zo'n elektromotor vergt natuurlijk amper nog onderhoud.

mark61
03-02-14, 14:34
Je vraagt je af wat dat met de automobielbranche gaat doen. Vooral garages et cetera. Zo'n elektromotor vergt natuurlijk amper nog onderhoud.

Tot nu toe nog wel, al wordt voorzien dat dat inderdaad minder wordt. Maar de planeet naar de gallemiezen helpen omdat het anders zo zielig is voor garages lijkt me niet de juiste prioriteitstelling.

Sowieso raakt die olie op. Of dat nu vroeg of laat is.

knuppeltje
03-02-14, 14:52
Nou ja, voor de gewone pendelaar is het nog steeds niks die actieradius. Als elke bouwvakkers-asosbak het er nu mee moest doen, dan ging de minstens de helft van de Randstad plat.

En dan te bedenken dat er al in 1898 een elektrische auto was.

De allereerste Porsche: een elektrische koets met 5 pk motor - ECONOMIE - PAROOL (http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/3585866/2014/01/29/De-allereerste-Porsche-een-elektrische-koets-met-5-pk-motor.dhtml)

super ick
03-02-14, 15:57
Dat is voor degene met de grootste accus, de 'normale' doet op papier 280 km, in de praktijk (temperaturen onder de 20 graden :) ), zal dat op 200 km uitkomen. 100 km heen, 100 km terug.

280 km. Dan kan ik heel Nederland bestrijken en voor de terugweg, indien nodig weer opladen. Ik ga voor de grootste. Daar kom ik minimaal 350 km mee. Dat is in 99 pct van de gevallen ruim voldoende.

super ick
03-02-14, 16:01
Nou ja, voor de gewone pendelaar is het nog steeds niks die actieradius. Als elke bouwvakkers-asosbak het er nu mee moest doen, dan ging de minstens de helft van de Randstad plat.

En dan te bedenken dat er al in 1898 een elektrische auto was.

De allereerste Porsche: een elektrische koets met 5 pk motor - ECONOMIE - PAROOL (http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/3585866/2014/01/29/De-allereerste-Porsche-een-elektrische-koets-met-5-pk-motor.dhtml)

Welnee. 350 km en dan opladen onder het werk. Heb je weer 350 km. En dan ga ik van winterse omstandigeheden uit. En doorrijden want dat doen die bouwvuckers ook.

mark61
03-02-14, 16:04
Nou ja, voor de gewone pendelaar is het nog steeds niks die actieradius.

Jawel, want de meeste mensen rijden dus weinig km's, woon-werkverkeer. Als je even hierboven leest.

Het commentaar gaat dan altijd over die 1% of minder der Nederlandse zakenlui die inderdaad veel moeten rijden. Maar de meeste mensen echt niet.

Das ook logisch, want bijzonder weinig mensen hebben zin om per dag meer dan 2 uur (retour) te pendelen. En dat is max. 50km one-way. Zelfs als mensen 100km van hun werk wonen, wat zeer extreem is, kan je dan nog op je werk opladen.

Ik had allang zo'n ding gehad als ze niet zo duur waren in aanschaf.

Ibrah1234
03-02-14, 16:08
Welnee. 350 km en dan opladen onder het werk. Heb je weer 350 km. En dan ga ik van winterse omstandigeheden uit. En doorrijden want dat doen die bouwvuckers ook.

In de Elsevier van het weekend nog een artikel gelezen over een test met de Tesla. Men was lyrisch.

Ze schijnen van Noord-Duitsland tot in de wintersportgebieden een heel netwerk aan oplaadpalen te hebben langs een bepaalde snelwegte hebben neergezet zodat je nooit met lege accu komt te staan.

Zo uit mijn hoofd was een half uurtje laden voldoende. Pin me er niet op vast. Precies de tijd wat de ANWB adviseert voor minimale rusttijden merkte de tester op.

Kopje koffie drinken na een paar honderd kilometer in de auto en je auto is vol als je een broodje met koffie hebt genuttigd.

super ick
03-02-14, 17:17
In de Elsevier van het weekend nog een artikel gelezen over een test met de Tesla. Men was lyrisch.

Ze schijnen van Noord-Duitsland tot in de wintersportgebieden een heel netwerk aan oplaadpalen te hebben langs een bepaalde snelwegte hebben neergezet zodat je nooit met lege accu komt te staan.

Zo uit mijn hoofd was een half uurtje laden voldoende. Pin me er niet op vast. Precies de tijd wat de ANWB adviseert voor minimale rusttijden merkte de tester op.

Kopje koffie drinken na een paar honderd kilometer in de auto en je auto is vol als je een broodje met koffie hebt genuttigd.

Volgens Tesla is de actieradius van de 85kwh ruim 500 km. In het filmpje kan je zien dat je 80pct op kan laden in 20 minuten. Dat is 400 km. Wil ie ermee naar Spanje dan kan je 4 uur achter elkaar rijden en in de pauze laden.

Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die hier niet mee toe kunnen komen. Die echt langer dan 400 km achter elkaar rijden en niet die 20 minuten hebben om op te laden.
Dus ook het bouwvakkersvolk kan er gemakkelijk mee naar en van het werk. Al vind ik het wel zonde om 5 van die Knuppelfiguren in zo'n mooie auto te zetten.

super ick
03-02-14, 17:30
.

Ik had allang zo'n ding gehad als ze niet zo duur waren in aanschaf.

Dergelijke auto's kunnen wel eens sneller binnen handbereik komen dan je denkt. Motorslijtage is nauwelijks aanwezig want bijna heen draaiende delen. Onderhoud miniem en nauwelijks verbruik. Schrijf zo'n auto eens af in 10 jaar in vergelijking met de huidige auto met 2000 liter brandstof per jaar en een verbruik van 1 op 10 en de nodige slijtage en het reguliere onderhoud.
Nu is deze Tesla best een sjieke auto. Vergelijkbaar met een dure Audi of Mercedes. Dan valt de vergelijking nog meer in het voordeel uit van Tesla.

Volgens mij is het heel goed mogelijk een goedkope electrische auto te maken maar gebeurt dat niet omdat de betreffende industrie hun marge wil handhaven. Of beter nog (voor den aandeelnazi) vergroten. Als mensen nu 20.000 voor een middenklasse auto willen uitgeven dan doen ze dat ook voor een electrische. Dus waarom goedkoop maken?

mark61
03-02-14, 21:48
Volgens mij is het heel goed mogelijk een goedkope electrische auto te maken maar gebeurt dat niet omdat de betreffende industrie hun marge wil handhaven. Of beter nog (voor den aandeelnazi) vergroten. Als mensen nu 20.000 voor een middenklasse auto willen uitgeven dan doen ze dat ook voor een electrische. Dus waarom goedkoop maken?

Ik denk dat het simpeler is. In principe moeten modellen hun kostprijs opbrengen. De kleine aantallen maken ze nog duur, en die accu's zijn verschrikkelijk duur, nu nog in ieder geval.

De goedkoopste is toch 30.000 ofzo? Hoewel, een Zoe is 21.000 zien ik.

Tomas
03-02-14, 22:18
Ja, massaproductie. Aan een EV is aardig veel totaal anders dan in een ICE. Alles moet elektrisch, wat dus ook geldt voor de stuurbekrachtiging en de rembekrachtiging. Dat kostte al veel geld. Gelukkig hebben hybrides dat probleem ook, en kost een vacuum pomp tegenwoordig nog maar een fraktie tov een jaar of vijf geleden. Toen kostte een battrijpack ala Leaf ook nog een godsvermogen, nu recentelijk verkrijgbaar op ebay voor ongeveer 6500 dollar. Nog maar een fraktie. Hetzelfde geldt voor de laders, inverters en motoren. Voor EV's worden daar nogal extreme eisen aan gesteld. Zo zijn inverters allang in massaproductie. Voor zonneinstallaties b.v. Maar als je daar een 20 of 30kW uitvoering voor wilt hebben moet je diep in de buidel tasten. Laat staan voor een 100kW of meer voor een leuke auto.

Soldim
04-02-14, 08:31
Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die hier niet mee toe kunnen komen. Die echt langer dan 400 km achter elkaar rijden en niet die 20 minuten hebben om op te laden.

Ik rijdt de 635 km naar ons hutje in Frankrijk met 5 minuten plaspauze ergen halverwege in de Franse Jura. De 835 km naar NL oor met een keer 5 minuten plaspauze, tenzij Mrs. Soldim een keer wil stoppen voor koffie :hihi:

super ick
04-02-14, 08:44
Ik denk dat het simpeler is. In principe moeten modellen hun kostprijs opbrengen. De kleine aantallen maken ze nog duur, en die accu's zijn verschrikkelijk duur, nu nog in ieder geval.

De goedkoopste is toch 30.000 ofzo? Hoewel, een Zoe is 21.000 zien ik.

Massaproductie maakt ze betaalbaar.

Dan nog gaat het langzaam. Te langzaam. En de mensen blijven vastgeroest zitten in hun actieradiusdogma.

Vorig jaar wilde ik een snorscooter kopen voor een nichtje dat 16 werd. Sta ik te kijken naar een leuk model blijkt het een electrische te zijn. En niets duurder dan de gemiddelde brandstofscooter. Actieradius blijkt 85 km te zijn, daar waar 100 opgegeven was. Dat is ruim voldoende voor een scooter. Wie gaat er 80 km achter elkaar op een scooter zitten?
De lader zit onder de buddy dus een stopcontact is voldoende. Na 1 uur laden kan ze er weer 60 km mee rijden. Ze zijn gek op dat ding. Iedereen gebruikt hem.

Ik snap echt niet waarom die niet de brandstofscooter hebben verdrongen. Het zit tussen de oren denk ik. Of de overheid moet een zetje geven op 1 of andere manier.

super ick
04-02-14, 08:46
Ik rijdt de 635 km naar ons hutje in Frankrijk met 5 minuten plaspauze ergen halverwege in de Franse Jura. De 835 km naar NL oor met een keer 5 minuten plaspauze, tenzij Mrs. Soldim een keer wil stoppen voor koffie :hihi:

Nou ja, dan neem je er een bak koffie bij en maak je van die 5 minuten 20 minuten. Als 1 op 10 rijdt ben je ongeveer 100 euro kwijt aan brandstof. Die verdien je dan met dat kwartiertje extra weer terug. Toch?

Alleen een trekhaak is tot nu toe nog wel een probleem....... Niet dat ik die nodig heb maar het kan een nadeel zijn voor de sleurhut.
Even doorsparen voor een bast hutje dan maar :hihi:

Ibrah1234
04-02-14, 10:51
Ik snap echt niet waarom die niet de brandstofscooter hebben verdrongen. Het zit tussen de oren denk ik. Of de overheid moet een zetje geven op 1 of andere manier.

Dat snap ik ook niet. Op de MB heb ik een bidon accu laten installeren. Je kunt amper zien dat de fiets elektrisch is. Ik gebruik de ondersteuning overigens vrijwel alleen tegen de wind in.

knuppeltje
04-02-14, 11:16
Massaproductie maakt ze betaalbaar.

Dan nog gaat het langzaam. Te langzaam. En de mensen blijven vastgeroest zitten in hun actieradiusdogma.

Vorig jaar wilde ik een snorscooter kopen voor een nichtje dat 16 werd. Sta ik te kijken naar een leuk model blijkt het een electrische te zijn. En niets duurder dan de gemiddelde brandstofscooter. Actieradius blijkt 85 km te zijn, daar waar 100 opgegeven was. Dat is ruim voldoende voor een scooter. Wie gaat er 80 km achter elkaar op een scooter zitten?
De lader zit onder de buddy dus een stopcontact is voldoende. Na 1 uur laden kan ze er weer 60 km mee rijden. Ze zijn gek op dat ding. Iedereen gebruikt hem.

Ik snap echt niet waarom die niet de brandstofscooter hebben verdrongen. Het zit tussen de oren denk ik. Of de overheid moet een zetje geven op 1 of andere manier.

Ik snap niet dat die vieze benzine-fijnstof-spuiters nog verkocht mogen worden.

knuppeltje
04-02-14, 11:49
Hoe meer elektrisch we gaan rijden in plaats van op de fossiele, ben ik acuut voor, hoe meer elektriciteit er moet worden opgewekt. Nog meer kolencentrales of meer kernenergie? Plaats genoeg voor windmolens op zee. Maar ook dat kost veel geld, en er wordt nu als beweerd dat die dingen helemaal niet zo rendabel zijn, en dat als ze versleten zijn ze ook weer veel geld gaan kosten om ze op te ruimen.
Misschien is die Belgische uitvinding van een soort grote bromtollen aan een kabel verankerd in zee een geweldig idee. Door de golfbewegingen wordt de kabel waaraan die tol hangt steeds op- of afgerold en kan zo constant zorgen dat er door het mechanisme in de tol stroom opgewekt wordt, zonder van de wind afhankelijk te zijn.
Die Belgen zijn van plan om er daarvan een heel stel tussen hun windmolens op zee te plaatsen, daar liggen die dingen ook niet in de weg voor de scheepvaart, want die moet toch al met die molens rekening houden. Het rendement van zo'n windmolenpark op zee zou daardoor heel veel groter worden.
Op het land is er steeds meer weerstand tegen windmolens, althans hier. Het zou goed zijn dat er van af nu elk nieuw te bouwen huis, kantoor of bedrijfspand verplicht energie neutraal moet zijn, en dat er op bestaande daken veel meer collectoren worden geplaatst. Dat kan allemaal best. En daarvan verwacht ik eigenlijk nog het meeste rendement, als het gebeurt.

Ibrah1234
04-02-14, 11:52
Ik snap niet dat die vieze benzine-fijnstof-spuiters nog verkocht mogen worden.

Zou zo'n scooter net als met een fiets met een zwaarder accupakketje niet te upgraden zijn? Bij die fietsen kun je ook al 48V 10A bidons krijgen zag ik. Dat is bijna een halve kilowatt.

Hoe zit dat eigenlijk in Duitsland. Was er laatst nog even en daar zag ik legio fietsen met 500W motoren (45 km/h).

Of is de wetgeving daar anders dat je zonder verzekeringsplaatje die dingen kunt kopen?

super ick
04-02-14, 11:56
Ik snap niet dat die vieze benzine-fijnstof-spuiters nog verkocht mogen worden.

Dat is wel erg rigoreus. Het zou echter makkelijk kunnen. Elektrische scooters zijn niet duurder dan middenklasser benzinescooters.

BTW, het gekochte snorscootertje bleek een bromscooter. Aan het stuur zit een knop. of 30 km p/u max of 45 km p/u. Er zit gek genoeg wel een oranje plaatje op.

Ibrah1234
04-02-14, 11:57
Hoe meer elektrisch we gaan rijden in plaats van op de fossiele, ben ik acuut voor, hoe meer elektriciteit er moet worden opgewekt. Nog meer kolencentrales of meer kernenergie? Plaats genoeg voor windmolens op zee. Maar ook dat kost veel geld, en er wordt nu als beweerd dat die dingen helemaal niet zo rendabel zijn, en dat als ze versleten zijn ze ook weer veel geld gaan kosten om ze op te ruimen.
Misschien is die Belgische uitvinding van een soort grote bromtollen aan een kabel verankerd in zee een geweldig idee. Door de golfbewegingen wordt de kabel waaraan die tol hangt steeds op- of afgerold en kan zo constant zorgen dat er door het mechanisme in de tol stroom opgewekt wordt, zonder van de wind afhankelijk te zijn.
Die Belgen zijn van plan om er daarvan een heel stel tussen hun windmolens op zee te plaatsen, daar liggen die dingen ook niet in de weg voor de scheepvaart, want die moet toch al met die molens rekening houden. Het rendement van zo'n windmolenpark op zee zou daardoor heel veel groter worden.
Op het land is er steeds meer weerstand tegen windmolens, althans hier. Het zou goed zijn dat er van af nu elk nieuw te bouwen huis, kantoor of bedrijfspand verplicht energie neutraal moet zijn, en dat er op bestaande daken veel meer collectoren worden geplaatst. Dat kan allemaal best. En daarvan verwacht ik eigenlijk nog het meeste rendement, als het gebeurt.

Peakoil of zoiets was het probleem zo uit mijn hoofd. Als iedereen in de VS thuis zou komen om 18:00 en de auto zou gaan opladen dan zouden er honderden energiecentrales bijgebouwd moeten worden.

Uitgesmeerd over een hele dag was het met de bestaande capaciteit te doen of er zouden slechts enkele centrales toegevoegd moeten worden aan het netwerk.

Iets van dergelijke strekking.

Die Tesla zal iets van 50.000 watt nodig hebben? Reken maar uit. Wagenpark VS X 50.000

Dat is een niet te overbruggen gigantische vraag.

super ick
04-02-14, 11:58
Zou zo'n scooter net als met een fiets met een zwaarder accupakketje niet te upgraden zijn? Bij die fietsen kun je ook al 48V 10A bidons krijgen zag ik. Dat is bijna een halve kilowatt.

Hoe zit dat eigenlijk in Duitsland. Was er laatst nog even en daar zag ik legio fietsen met 500W motoren (45 km/h).

Of is de wetgeving daar anders dat je zonder verzekeringsplaatje die dingen kunt kopen?

Volgens mij hebben we die elektrische fietsen onlangs nog helemaal uitgeplozen in een ander topic.

Ibrah1234
04-02-14, 12:07
Volgens mij hebben we die elektrische fietsen onlangs nog helemaal uitgeplozen in een ander topic.

Het gaat erom als alle fietsen, scooters en auto's in de toekomst zich elektrisch voortbewegen, in die richting gaan we denk ik wel, dat het eigenlijk vanwege peakoil niet kan.

Ready?
04-02-14, 12:27
Ik zag hem laatst langsrijden, mooie auto. Ik denk er sowieso aan om elektrisch te gaan rijden binnen nu en 3 jaar.

mark61
04-02-14, 12:36
Peakoil of zoiets was het probleem zo uit mijn hoofd. Als iedereen in de VS thuis zou komen om 18:00 en de auto zou gaan opladen dan zouden er honderden energiecentrales bijgebouwd moeten worden.

Na, dat hoeft niet zo dramatisch te zijn. Je kan overdag laden, en 's avonds na ca. 11.00 uur, dan loopt het verbruik meestal dramatisch terug.

En ja, er moet meer in opslagmogelijkheden worden geïnvesteerd. Plan-Lievense bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens een Britse docu gezien over stroommanagement. Zit iemand in een bunker (geheime locatie) de netwerken in de gaten te houden, en hij kijkt tv. Want in de rust van een voetbalwedstrijd teren miljoenen Britten hun waterkoker aan voor de thee :hihi:

Dan schakelt ie snel een Franse centrale bij. Ech waar :)

super ick
04-02-14, 13:42
Het gaat erom als alle fietsen, scooters en auto's in de toekomst zich elektrisch voortbewegen, in die richting gaan we denk ik wel, dat het eigenlijk vanwege peakoil niet kan.

Een fiets elektrisch voortbewegen heeft geen positieve invloed op het milieu. Dan beter zelf helemaal zelf blijven trappen.

knuppeltje
04-02-14, 13:49
Dat is wel erg rigoreus. Het zou echter makkelijk kunnen. Elektrische scooters zijn niet duurder dan middenklasser benzinescooters.

BTW, het gekochte snorscootertje bleek een bromscooter. Aan het stuur zit een knop. of 30 km p/u max of 45 km p/u. Er zit gek genoeg wel een oranje plaatje op.

Je weet dat ik niet van halve maatregelen houd.

knuppeltje
04-02-14, 14:01
Na, dat hoeft niet zo dramatisch te zijn. Je kan overdag laden, en 's avonds na ca. 11.00 uur, dan loopt het verbruik meestal dramatisch terug.

En ja, er moet meer in opslagmogelijkheden worden geïnvesteerd. Plan-Lievense bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens een Britse docu gezien over stroommanagement. Zit iemand in een bunker (geheime locatie) de netwerken in de gaten te houden, en hij kijkt tv. Want in de rust van een voetbalwedstrijd teren miljoenen Britten hun waterkoker aan voor de thee :hihi:

Dan schakelt ie snel een Franse centrale bij. Ech waar :)

Dat denk ik ook.

En dat is op voldoende schaal, en wat is voldoende, nog een heel gedoe.

Oplossing: voetbal en waterkokers verbieden. Zijn we meteen nog van een heel stel andere maatschappelijke problemen af. :denk:

Die Belgen hadden laatst een of ander groot bassin dat ze lieten leeglopen om zo tijdens een te grote piek even bij te springen. Die gasten zijn zo gek nog niet.

knuppeltje
04-02-14, 14:06
Een fiets elektrisch voortbewegen heeft geen positieve invloed op het milieu. Dan beter zelf helemaal zelf blijven trappen.

Ik denk dat er wel héél veel automobilisten dagelijks met een e-bike of e-scooter naar het werk zouden kunnen gaan. Dat zou dus wel degelijk helpen.

knuppeltje
04-02-14, 14:18
Wat ik ook al niet begrijp is dat er nog steeds niet alle trams allang vervangen zijn door elektrisch aangedreven stadsbussen. Die kun je op dezelfde manier als trams van stroom laten voorzien, maar je hoeft er geen rails voor aan te leggen, en ze maken geen lawaai en ze wegen ook veel minder, waardoor ze ook veel zuiniger zijn volgens mij.

mark61
04-02-14, 14:23
Die Belgen hadden laatst een of ander groot bassin dat ze lieten leeglopen om zo tijdens een te grote piek even bij te springen. Die gasten zijn zo gek nog niet.

Ja, dat is het plan-Lievense, al had hij dat in het IJsselmeer voorzien: Plan Lievense - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense)

mark61
04-02-14, 14:26
Een fiets elektrisch voortbewegen heeft geen positieve invloed op het milieu. Dan beter zelf helemaal zelf blijven trappen.

Wel als je daarmee mensen uit de auto krijgt. Zoals gezegd zijn veel autoritjes erg kort, en vinden mensen een fiets voor woon-werkverkeer vaak bezwaarlijk vanwege de inspanning (ook: bezwete kleren als je aankomt) en tijd. Een elektrische fiets kan dan de 'actieradius' vergroten.

Toch kom je al aardig wat mensen tegen die woon-werkverkeer op de fiets doen, en kantoorkleren meenemen. Hebben dan ook een douche op werk, denk ik.

mark61
04-02-14, 14:34
Wat ik ook al niet begrijp is dat er nog steeds niet alle trams allang vervangen zijn door elektrisch aangedreven stadsbussen. Die kun je op dezelfde manier als trams van stroom laten voorzien, maar je hoeft er geen rails voor aan te leggen, en ze maken geen lawaai en ze wegen ook veel minder, waardoor ze ook veel zuiniger zijn volgens mij.

Dat vraag ik me ook al tijden af, ook wat betreft treinen. Eén antwoord is natuurlijk dat trams en treinen een veel grotere passagierscapaciteit hebben. Bovendien, met het drukke verkeer van nu, zijn aparte tram- of busbanen handig, en valt het verschil eigenlijk een beetje weg.

Wat natuurlijk ook speelt is de historie. Die tramrails en bovenleiding liggen er nou eenmaal al.

Jij hebt het over trolleybussen; dat vereist ook een dure infrastructuur. Rijden ze eigenlijk nog in Arnhem? Dat was toch de enige stad in NL die ze had?

Ik weet wel dat treinen inefficiënt lijken omdat ze dacht ik gemiddeld 1000 kilo ijzer per passagier voortbewegen. Ik dacht wel es, die spoorlijnen asfalteren, als vrije busbanen. Maar in een trein kunnen zó duizend mensen, das 20 bussen :) Met 19 meer 'chauffeurs', ook een flinke kostenpost.

En snelheid natuurlijk. Geen bus kan op tegen de TGV.

Wel leuk om daarover na te denken.

mark61
04-02-14, 14:44
Overzichtje: FuckYeahTrams | Advantages & disadvantages of trams (http://fuckyeahtrams.tumblr.com/post/552941158/advantages-disadvantages-of-trams)

super ick
04-02-14, 14:45
Wat ik ook al niet begrijp is dat er nog steeds niet alle trams allang vervangen zijn door elektrisch aangedreven stadsbussen. Die kun je op dezelfde manier als trams van stroom laten voorzien, maar je hoeft er geen rails voor aan te leggen, en ze maken geen lawaai en ze wegen ook veel minder, waardoor ze ook veel zuiniger zijn volgens mij.

Trolleybussen rijden in Arnhem maar dat systeem was destijds te duur. Wellicht tijd om het eens opnieuw te bekijken met de (technische) kennis van nu.

Soldim
04-02-14, 14:48
Wat ik ook al niet begrijp is dat er nog steeds niet alle trams allang vervangen zijn door elektrisch aangedreven stadsbussen. Die kun je op dezelfde manier als trams van stroom laten voorzien, maar je hoeft er geen rails voor aan te leggen, en ze maken geen lawaai en ze wegen ook veel minder, waardoor ze ook veel zuiniger zijn volgens mij.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybuses_in_Z%C3%BCrich.

Maar de vervoers-capaciteit is minder dan van trams.

Ibrah1234
04-02-14, 14:52
Ja, dat is het plan-Lievense, al had hij dat in het IJsselmeer voorzien: Plan Lievense - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense)

Is dat het totaal aan opgeslagen vermogen (20GW/h) wat de turbines binnen een bepaalde periode (dag, uur, maand) kunnen produceren of kan dat geleverd worden als om acht uur 's-avonds 9 miljoen auto's ineens aan de lader gaan?

9 miljoen keer 50.000 watt... het lijkt mij sterk maar je zegt het dus zal het wel zo zijn.

super ick
04-02-14, 14:56
Is dat het totaal aan opgeslagen vermogen (20GW/h) wat de turbines binnen een bepaalde periode (dag, uur, maand) kunnen produceren of kan dat geleverd worden als om acht uur 's-avonds 9 miljoen auto's ineens aan de lader gaan?

9 miljoen keer 50.000 watt... het lijkt mij sterk maar je zegt het dus zal het wel zo zijn.

Lees en verrijk u:

http://www.zerauto.nl/wp-content/uploads/2013/01/Kopie-van-Laadstrategie-elektrisch-wegvervoer-jan13.pdf

mark61
04-02-14, 15:09
Trolleybussen rijden in Arnhem maar dat systeem was destijds te duur. Wellicht tijd om het eens opnieuw te bekijken met de (technische) kennis van nu.

Oi, hij rijdt nog steeds hoor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_trolleybus#Ontwikkelingen_2010-2013

mark61
04-02-14, 15:10
Is dat het totaal aan opgeslagen vermogen (20GW/h) wat de turbines binnen een bepaalde periode (dag, uur, maand) kunnen produceren of kan dat geleverd worden als om acht uur 's-avonds 9 miljoen auto's ineens aan de lader gaan?

9 miljoen keer 50.000 watt... het lijkt mij sterk maar je zegt het dus zal het wel zo zijn.

Ik zeg niks, Lievense / Wiki zegt :)

Ibrah1234
04-02-14, 15:42
Lees en verrijk u:

http://www.zerauto.nl/wp-content/uploads/2013/01/Kopie-van-Laadstrategie-elektrisch-wegvervoer-jan13.pdf

Lieve mijnheer nogmaals. Men streeft naar snelladers zodat een auto in een zo kort mogelijke tijd kan worden opgeladen. Als je een auto wil opladen in 10 minuten dan heb je een vermogen nodig van 155.000!!!! watt.

Dat is net zoveel als 500 grote TV's aanzetten.

Als alle auto's in Nederland en België aan de lader gaan dan is er net zoveel stroom nodig wat in totaal alle landen binnen Europa produceren.

Maar misschien heeft Mark wel gelijk en kun je het uit het IJsselmeer halen.

Ik zal je link in elk geval vanavond even doorlezen want ik zit hier op het werk tussentijds even mee te loeren.

Misschien is het allemaal al opgelost dit probleem. Je ne sais pas.

mark61
04-02-14, 15:48
Lieve mijnheer nogmaals. Men streeft naar snelladers zodat een auto in een zo kort mogelijke tijd kan worden opgeladen. Als je een auto wil opladen in 10 minuten dan heb je een vermogen nodig van 155.000!!!! watt.

Dat is net zoveel als 500 grote TV's aanzetten.

Als alle auto's in Nederland en België aan de lader gaan dan is er net zoveel stroom nodig wat in totaal alle landen binnen Europa produceren.

Maar misschien heeft Mark wel gelijk en kun je het uit het IJsselmeer halen.

Nogmaals, ik zeg niks. Maar jij gaat uit van het worst case scenario. In werkelijkheid wordt er dus heel weinig gereden met auto's, in Nederland. Lang niet alle auto's rijden elke dag, en lang niet allemaal hoeven ze elke dag te worden opgeladen. Zelfs het woon-werkverkeer is zo'n korte afstand dat voor de meesten 1x per 2, 3 dagen opladen genoeg is.

knuppeltje
04-02-14, 17:17
Dat vraag ik me ook al tijden af, ook wat betreft treinen. Eén antwoord is natuurlijk dat trams en treinen een veel grotere passagierscapaciteit hebben. Bovendien, met het drukke verkeer van nu, zijn aparte tram- of busbanen handig, en valt het verschil eigenlijk een beetje weg.

Wat natuurlijk ook speelt is de historie. Die tramrails en bovenleiding liggen er nou eenmaal al.

Jij hebt het over trolleybussen; dat vereist ook een dure infrastructuur. Rijden ze eigenlijk nog in Arnhem? Dat was toch de enige stad in NL die ze had?

Ik weet wel dat treinen inefficiënt lijken omdat ze dacht ik gemiddeld 1000 kilo ijzer per passagier voortbewegen. Ik dacht wel es, die spoorlijnen asfalteren, als vrije busbanen. Maar in een trein kunnen zó duizend mensen, das 20 bussen :) Met 19 meer 'chauffeurs', ook een flinke kostenpost.

En snelheid natuurlijk. Geen bus kan op tegen de TGV.

Wel leuk om daarover na te denken.

Die capaciteit zou op drukke tramlijnen wel eens een belemmering kunnen zijn. Maar niet op minder drukke lijnen. Daarbij is de investering in zo'n trolleybus veel geringer dan in een tram, en dus zou en op die drukke lijnen er een aantal extra kunnen inzetten. Je bent er in ieder geval veel flexibeler mee met het inzetten. Bussen kunnen zomaar van de ene lijn afgeplukt worden en ergens anders worden ingezet.
Ik weet niet of bij gladheid die trolleys veiliger zijn dan trams, en dat is misschien ook een punt. Maar eigenlijk geldt dat ook voor gewone stadsbussen.

Die rails kan men dan gewoon opruimen, of laten liggen, en de leidingen handhaven voor die trolleys.

Van die elektromagnetische zwevers, dat vind ik wel mooi, die kunnen ook heel hard en maken tot een snelheid van 300 km heel weinig lawaai. Volgens mij kun je ook daarin een heleboel passagiers proppen. Die moeten maar denken: in Japan is dat nog erger.
Voor treinen vind ik dat wel wat. Waarom ze die dingen tot nu toe zo hoog boven het maaiveld laten gaan snap ik echt niet. Dat kan toch op hetzelfde niveau als met gewone treinen? Dan heb je ook nog eens veel minder landschapsvervuiling als met een gewone trein. Misschien een veel grotere investering, maar gezien de ellende met de Fyra en de HSL, is de vraag hoeveel.
Motten we wel die dingen niet bij Ansaldo Breda gaan kopen, anders krijgen we weer een bak ellende over ons heen.

Magneetzweeftrein - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein)

Nog even die trolleybussen:

Trolleybus - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Trolleybus)

super ick
04-02-14, 21:13
Oi, hij rijdt nog steeds hoor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_trolleybus#Ontwikkelingen_2010-2013

Weet ik, ik kom er een paar keer per jaar. Ik bedoelde eigenlijk dat het destijds te duur was om nationaal uit te rollen.

super ick
04-02-14, 21:33
Lieve mijnheer.

Ik hou ook van jou. :koppel:


Men streeft naar snelladers zodat een auto in een zo kort mogelijke tijd kan worden opgeladen. Als je een auto wil opladen in 10 minuten dan heb je een vermogen nodig van 155.000!!!! watt.

Dat is net zoveel als 500 grote TV's aanzetten.

Ja, en? Veel stroom.




Als alle auto's in Nederland en België aan de lader gaan dan is er net zoveel stroom nodig wat in totaal alle landen binnen Europa produceren.

Als alle auto's tegelijk gaan tanken staat ook alles stil. Gebeurt niet. Niet alle auto's gaan tegelijk aan de oplader. Je zou ook kunnen denken aan een hoog tarief om overdags op te laden en een laag tarief voor snachts. Dat je de boel aansluit en de toevoer snachts wordt gereguleerd afhankelijk van het aantal aangesloten voertuigen.


Maar misschien heeft Mark wel gelijk en kun je het uit het IJsselmeer halen.

Voordat we massaal over moeten stappen staan we er een stuk gunstiger voor. Dan is wellicht 1 keer per week laden voldoende. Dat is overigens in de meeste gevallen nu al zo. Zie de post van Mark over het autogebruik mbt de kilometers. Ruim meer dan helft van de mensen kan nu al meerdere dagen toe met 1 volle accu.


Ik zal je link in elk geval vanavond even doorlezen want ik zit hier op het werk tussentijds even mee te loeren.

Om je doet wel een beetje badinerend ( lieve mijnheer) maar leest de info niet? :zwaai:

mark61
04-02-14, 23:37
Die capaciteit zou op drukke tramlijnen wel eens een belemmering kunnen zijn. Maar niet op minder drukke lijnen. Daarbij is de investering in zo'n trolleybus veel geringer dan in een tram, en dus zou en op die drukke lijnen er een aantal extra kunnen inzetten. Je bent er in ieder geval veel flexibeler mee met het inzetten. Bussen kunnen zomaar van de ene lijn afgeplukt worden en ergens anders worden ingezet.

Minder flexibel, zou ik zeggen. Je haakt zo een extra stel aan een tram. Extra bus is extra chauffeur is extra kosten.

Maar goed, daar zullen wel een hoop knappe koppen over hebben nagedacht. En waarschijnlijk is er niet één zaligmakend antwoord op.

mark61
04-02-14, 23:39
Weet ik, ik kom er een paar keer per jaar. Ik bedoelde eigenlijk dat het destijds te duur was om nationaal uit te rollen.

Oh OK.

super ick
05-02-14, 08:57
Minder flexibel, zou ik zeggen. Je haakt zo een extra stel aan een tram. Extra bus is extra chauffeur is extra kosten.

Maar goed, daar zullen wel een hoop knappe koppen over hebben nagedacht. En waarschijnlijk is er niet één zaligmakend antwoord op.

Kan zo'n bus eigenlijk een stukje rijden zonder bovenleiding? Ik denk het niet. Volgens mij hebben die geen accu of brandstofmotor. Dan zijn ze niet veel flexibeler dan een tram.
Als je ze zou uitrusten met een accupakket dan zou je deels, in buitenwijken, bovenleiding kunnen neerzetten en in het centrum niet. Of omgedraaid. En snachts opladen. Dat zou een mooi systeem zijn.

knuppeltje
05-02-14, 09:02
Kan zo'n bus eigenlijk een stukje rijden zonder bovenleiding? Ik denk het niet. Volgens mij hebben die geen accu of brandstofmotor. Dan zijn ze niet veel flexibeler dan een tram.
Als je ze zou uitrusten met een accupakket dan zou je deels, in buitenwijken, bovenleiding kunnen neerzetten en in het centrum niet. Of omgedraaid. En snachts opladen. Dat zou een mooi systeem zijn.

Yep, en dat gebeurt ook als die naar de remise rijdt. Daarvoor hebben die accu's aan boord.

knuppeltje
05-02-14, 09:07
Minder flexibel, zou ik zeggen. Je haakt zo een extra stel aan een tram. Extra bus is extra chauffeur is extra kosten.

Maar goed, daar zullen wel een hoop knappe koppen over hebben nagedacht. En waarschijnlijk is er niet één zaligmakend antwoord op.

Ik weet niet of dat met die trolleys niet zou kunnen, lijkt mij sterk. Die kosten? Net zo goed dat je nu halflege trams ziet, zie je dan halflege trolleys. Dat is toch geen verschil?

Tig keer en...., denk ik, en dan wordt het gelukkig nog niet zalig, mogelijk wel veel beter dan nu.

Soldim
05-02-14, 09:39
Kan zo'n bus eigenlijk een stukje rijden zonder bovenleiding? Ik denk het niet. Volgens mij hebben die geen accu of brandstofmotor.

Ja, maar ze hebben een vrij lichte motor, dus de acceleratie verre van indrukwekkend. Maar meer dan voldoende om een gedeelte waar de bovenleiding door een kraan kapot is getrokken te overbruggen, om om een wegafzetting te omzeilen.

knuppeltje
05-02-14, 10:30
Ja, maar ze hebben een vrij lichte motor, dus de acceleratie verre van indrukwekkend. Maar meer dan voldoende om een gedeelte waar de bovenleiding door een kraan kapot is getrokken te overbruggen, om om een wegafzetting te omzeilen.

Ook dat. Bijzonder flexibel dus.

Soldim
05-02-14, 10:47
Ook dat. Bijzonder flexibel dus.

Inzetten op een alternatief traject gaat niet.

Toevallig heb ik de jarenlange discussie in Zurich gevolgd of de lijnen die naar mijn werk leiden omgezet moeten worden van gewone bussen naar trolleybussen of trams. Investering voor trolleybussen is een 40 miljoen euro, voor trams zou meer dan drie keer zoveel nodig zijn. Capaciteit van de trams zou een 50% hoger zijn.

Ze hebben voor trolleybussen besloten, zou in 2017 operationeel moeten zijn. Projecties geven aan dat er dan nog steeds capaciteit problemen te verwachten zijn. We hebben net een huis op loopafstand van het werk gekocht, 'mir is es egal'.

Tomas
05-02-14, 10:51
Ik vind maar 1 vorm van het hedendaagse openbaar vervoer aangenaam en efficient, en dat is een ondergrondse. Daar zouden ze heel Nederland mee mogen ondertunnelen van mij. Al het andere schiet niet op, kan je beter lopen, is onaangenaam of irriteert me mateloos.

knuppeltje
05-02-14, 11:05
Inzetten op een alternatief traject gaat niet.

Toevallig heb ik de jarenlange discussie in Zurich gevolgd of de lijnen die naar mijn werk leiden omgezet moeten worden van gewone bussen naar trolleybussen of trams. Investering voor trolleybussen is een 40 miljoen euro, voor trams zou meer dan drie keer zoveel nodig zijn. Capaciteit van de trams zou een 50% hoger zijn.

Ze hebben voor trolleybussen besloten, zou in 2017 operationeel moeten zijn. Projecties geven aan dat er dan nog steeds capaciteit problemen te verwachten zijn. We hebben net een huis op loopafstand van het werk gekocht, 'mir is es egal'.

Overal waar die bedrading in de lucht hangt toch? Valt er ergens op een drukke lijn eentje uit, en is het op een andere lijn veel rustiger dan kan er daarvan eentje tijdelijk op die drukke lijn worden ingezet. Daarbij, is gezien de veel lagere investering een extra bus voor achter de hand, best mogelijk volgens mij.

Mir auch, met mijn e-bike.

knuppeltje
05-02-14, 11:06
Ik vind maar 1 vorm van het hedendaagse openbaar vervoer aangenaam en efficient, en dat is een ondergrondse. Daar zouden ze heel Nederland mee mogen ondertunnelen van mij. Al het andere schiet niet op, kan je beter lopen, is onaangenaam of irriteert me mateloos.

En max 50, en niet meer auto's in die stad.

mark61
05-02-14, 11:23
Ik vind maar 1 vorm van het hedendaagse openbaar vervoer aangenaam en efficient, en dat is een ondergrondse. Daar zouden ze heel Nederland mee mogen ondertunnelen van mij. Al het andere schiet niet op, kan je beter lopen, is onaangenaam of irriteert me mateloos.

De RandstadRail presteert boven verwachting. Maar dat is eigenlijk een bovengrondse metro annex tram. Wat vind je niet goed aan een tram? Teveel haltes?

Randstadrail – Succes in beeld | PV Tech Consult (http://www.pvtc.nl/?page_id=87)

Tomas
05-02-14, 13:09
Heb niet zoveel ervaring met de tram. Ik kan me niet herinneren er ooit ingezeten te hebben. Het lijkt mij een bovengrondse metro met het nadeel van verkeershinder.

H.P.Pas
05-02-14, 13:11
Ik vind maar 1 vorm van het hedendaagse openbaar vervoer aangenaam en efficient, en dat is een ondergrondse.

Interessant, ik heb daar altijd het gevoel dat ik als oud vuil door een riool gesleurd wordt; ik heb er niet zo op.
Snel is natuurlijk het wel. Als je in de buurt van een station moet zijn.

Tomas
05-02-14, 13:47
Interessant, ik heb daar altijd het gevoel dat ik als oud vuil door een riool gesleurd wordt; ik heb er niet zo op.
Snel is natuurlijk het wel. Als je in de buurt van een station moet zijn.

Naast snel, zijn de meeste metrostations verwarmd en droog. Je hoeft bijna nooit lang te wachten. Het bestuderen van het tijdschema is niet nodig, wel de overstappunten natuurlijk. Ik ken geen metronetwerk waar niet alles in een stad dicht bij een station is. Dichtbij is natuurlijk een relatief begrip. Je weet de mijne nu. Het kan wel eens extreem druk zijn in de spits in een metro, maar als je die massa met bussen, trollies of trams zou moeten vervoeren, heb je een serieus probleem. Daar zou Alqaida zelfs afstand van nemen.

Ibrah1234
05-02-14, 15:18
Nogmaals, ik zeg niks. Maar jij gaat uit van het worst case scenario. In werkelijkheid wordt er dus heel weinig gereden met auto's, in Nederland. Lang niet alle auto's rijden elke dag, en lang niet allemaal hoeven ze elke dag te worden opgeladen. Zelfs het woon-werkverkeer is zo'n korte afstand dat voor de meesten 1x per 2, 3 dagen opladen genoeg is.

Ik wil de ingenieuren hier op het forum niet tegenspreken. Je zal wel gelijk hebben. Maar bij mijn weten moet een energie-infrastructuur voorbereid zijn op de hoogst mogelijke vraag van bedrijven en particulieren. Ze gaan per definitie uit van een worst case scenario lijkt mij.

Met nog een margin of safety daar bovenop dunkt me.

naam
05-02-14, 23:35
regelmatig in de Tesla gereden, geweldige auto. zeker aanschaffen als je het op de zaak kan doen. Snel confortabel en met voldoende range.

super ick
06-02-14, 09:08
regelmatig in de Tesla gereden, geweldige auto. zeker aanschaffen als je het op de zaak kan doen. Snel confortabel en met voldoende range.

Ik wil altijd eerst een week lang in een auto rijden alvorens ik er 1 koop. Dat wordt moeilijk. Ik wacht net zolang tot dat wel mogelijk is. Vooral nu want het is best een stap. Zo heb ik ook bedenkingen bij dat grote touchscreen. Als ik het warm wil hebben wil ik eigenlijk liever direct aan een knop draaien of drukken en niet een menu in moeten. Dergelijke dingen wil ik zeker een langere periode ervaren voordat ik besluit.