PDA

Bekijk Volledige Versie : Godsdienst !



knots71karel
03-02-14, 19:16
'Opinie - Thomas von der Dunk − 03/02/14, 06:00
http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2014/14/11/5/20140202223736/media_xl_2078975.jpg
© REUTERS. Israëlische premier Benjamin Netanyahu.
COLUMN 'Religie en de moderne seculiere wereld: dat is bij alle drie godsdien*sten met een heilig boek een probleem. Misschien bij het christendom nog het minste, omdat zij het minste aan regeltjes hechten', schrijft Thomas von der Dunk. 'Maar ook het christendom kent verstokte conservatieven.'





Een godsdienst waarvan de meest onverdraagzame aanhan*gers zichzelf voor altijd onder de grond verstoppen, dat heeft ook wel wat

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2014/15/8/13/20140202224637/media_l_2078938.jpg© reuters.
Imam in ballingschap Fethullah Gülen.


Ik ben het zelden eens met Benjamin Netanyahu. En te vertrouwen is hij evenmin. Zo is zijn jongste voorstel om Palestina aan de Palestijnen terug te geven, mits de kolonisten er kunnen blijven wonen zoals er ook Arabieren in Israël mogen wonen. Zowel onoprecht als vals.

Het is onoprecht, omdat hij weet dat dit voor zijn coalitiepartners onaanvaardbaar is, achter wie hij zich zo tegenover Kerry als zogenaamd vredelievend kan verschuilen. En het is vals, omdat de joodse kolonisten op de westelijke Jordaanoever hun land van de Palestijnen geroofd hebben, terwijl de islamitische bewo*ners binnen Israël daar legaal verblijven. Dat is ook iets dat Frits Bolkestein almaar hardnekkig weigert te snappen, omdat zijn geestelijke ontwikkeling in dat opzicht sinds 1945 stil is blijven staan.

Maar wat zijn eigen familieperikelen betreft heeft de Israëlische premier het morele gelijk aan zijn kant: dat hij het prima vindt dat zijn zoon Yair trouwt met een Noorse christin. Veel orthodoxe joden ontploften na de bekendma*king daarvan echter van woede. Netanya*hu's streng religieuze zwager reageerde dat 'Yair spuugt op het graf van zijn grootouders'.

Mocht het huwelijk inderdaad doorgaan, zo berichtte de Volkskrant woens*dag, dan gaat hij zich de haren uit het hoofd trekken en zichzelf begraven. Kijk, dat is nog eens een gezellige godsdienst. Doet een beetje denken aan de vervloekingen die de Turkse imam in ballingschap Fethullah Gülen recentelijk over de Turkse premier uitsprak.

Anderzijds: een godsdienst waarvan de meest onverdraagzame aanhan*gers zichzelf voor altijd onder de grond verstoppen, dat heeft ook wel wat. Dat zouden ook andere zwaar-gelovi*gen eens wat vaker moeten doen.





Christenen mogen eigenlijk alles eten en kennen geen heilige koeien of onreine varkens


Christendom hecht het minste aan regeltjes
Religie en de moderne seculiere wereld: dat is bij al die drie godsdien*sten met een heilig boek een probleem. Misschien bij het christendom nog het minste, omdat zij minder aan regeltjes hechten. christenen mogen bijvoorbeeld eigenlijk alles eten en kennen geen heilige koeien of onreine varkens. Kom daar maar eens bij de andere twee om.

Weliswaar kent het christendom van huis uit een hinderlijke universele bekeringsdrift, net als de islam, en in tegenstelling tot het Jodendom - zelfs de meest fanatieke chassidische joden kan het niet zo veel schelen wat niet-joden uitspoken.

Berg je alleen op sabbath in bepaalde wijken van Jeruzalem, indien je het waagt in een auto te stappen. Je wordt terplekke bijkans gestenigd - ja, ook zonder dat er zoals in Afghanistan keurig een sharia-rechtbank aan te pas komt. Die hebben zij die dáár uit naam van hun God handelen, niet nodig.
Minder voor laten schrijven wat men geloven moet
Het tweede dat het christendom in de praktijk op de concurrentie voor heeft - niet zozeer van 'nature', maar omdat het chris*ten*dom histo*risch zo sterk met het sterk individualistische Westen samenvalt - is dat men minder door de voorou*ders laat voorschrijven wat men zelf geloven moet.

Zo'n opmerking als van die zwager van Netanyahu, die zijn neef met zijn grootouders chanteert, zou bij ons toch tamelijk ondenkbaar zijn: alsof neeflief het onvervreembaar eigen*dom zou zijn van een bepaald geloof.

Dat is in de sterk patriarchale wereld van het Midden-Oosten zeer gebruikelijk: geen sprake van dat je even op eigen houtje van God kan wisselen. Op geloofsafval staat weliswaar niet overal meteen zoals in Afghanistan de doodst*raf, maar het maakt je wel, vanwe*ge de grote sociale afhankelijkheid van het eigen familiecollec*tief, veel meer tot een outcast.





Ook het christendom kent verstokte conservatieven, voor wie de wereld niet genoeg kan blijven zoals zij vroeger was


Verstokte conservatieven
Zeker: ook het christendom kent verstokte conservatieven, voor wie de wereld niet genoeg kan blijven zoals zij vroeger was. Van roomse zijde meldde zich laatst in de Volkskrant de hooggeleerde Olaf van Boetzelaer: een echte katho*liek gehoorzaamt altijd onvoorwaardelijk zijn bisschop. Laat nu net de nieuwe opperbisschop dat niet meer willen.

En goed godsdien*stig getikt kan men in christelijke kring ook zijn. Op 30 december stond een portret van de protestantse zendeling Mattheüs van der Steen in de krant. Die geneest in Birma massaal kreupelen en blinden door handopleg*ging en verme*nigvuldigt in Afrika kippen net zolang tot niemand in het dorp meer honger heeft. Al*thans, dat beweert hijzelf.

Mattheüs over de journa*list Karel Smouter die ter controle in persoon naar Birma afreisde en daar de blinden nog steeds blind aantrof: 'Ik vind het verschrikkelijk als ze me een leugenaar noemen. Ik heb daar erg mee geworsteld, ik was zo boos op Smouter. Maar je moet je vijanden liefheb*ben'. Kijk: dat is nu toch weer best fideel van onze evangelist. Daar kunnen ze nu weer bij de Taliban wat van opsteken.

Welke religie is het meest vrouwonvriendelijk?
Tenslotte het thema 'God en de vrouw' (Het niet minder vruchtbare thema 'God en de vrede' laat ik dit keer rusten). In de Volkskrant woedde recent een hevige discus*sie welke religie het meest vrouw(on)vrien*delijk was. Jij! Nee jij! Joost Eerdmans, niet gehin*derd door enige historische zelfken*nis, begon laatst een campagne tegen geschei*den zwem*men voor vrouwen en dito gymles voor meisjes: leve het achterlij*ke moslimgevaar!

Ook in het Marokkanenvrije VVD-villadorp waar ik vandaan kom, bestond echter tot in de jaren zeven*tig een apart damesbad, en gymnastiek hadden wij in christelijke tijden op school ook altijd onge*mengd. Misschien is dat terecht veranderd, maar het tegendeel is geen grond voor hysterie.

Dat geldt ook voor de nieuwste PVV-steen des aanstoots: dat sommige moslim*vrou*wen per se een vrouwelijke arts willen. Achterlijk! Ach: wíj vinden het weer normaal dat een vrouw altijd door een vrouwelij*ke agent wordt gefouilleerd. Wat heb je liever aan je lijf: een arts die intie*mer tewerk gaat, maar je wel kent, of een agent, die je niet kent, maar zelden zo intiem gaat. Daarover mag u eens nadenken - en ook zij die steeds hard met Wilders meeschreeuwen, moeten toch eens een poging daartoe doen.

Thomas von der Dunk is cultuurhistoricus en columnist voor Volkskrant.nl

miss-lele
03-02-14, 22:49
Atheïsten met hun kruistochten weer :hihi:

Soldim
04-02-14, 07:36
Atheïsten met hun kruistochten weer :hihi:

Atheisten met kruistochten?

je hebt er geloof ik weinig kaas van gegeten. :hihi:

super ick
04-02-14, 07:55
Atheisten met kruistochten?

je hebt er geloof ik weinig kaas van gegeten. :hihi:

Ja het is de wereld op zijn kop.

Als die zgn. milde gelovigen nu die hardliners eens een harde trap onder hun reet zouden geven..... Zij maken hun geloof te schande met hun discriminerende regels. Als de mensen elkaar nu eens zouden vinden op basis van gelijkheid en godsdienst als iets privé zouden beschouwen. Dan waren die hardliners snel uitgekakt.

miss-lele
04-02-14, 20:13
Atheisten met kruistochten?

je hebt er geloof ik weinig kaas van gegeten. :hihi:


en jij al al helemaal niet :hihi:

miss-lele
04-02-14, 20:14
Ja het is de wereld op zijn kop.

Als die zgn. milde gelovigen nu die hardliners eens een harde trap onder hun reet zouden geven..... Zij maken hun geloof te schande met hun discriminerende regels. Als de mensen elkaar nu eens zouden vinden op basis van gelijkheid en godsdienst als iets privé zouden beschouwen. Dan waren die hardliners snel uitgekakt.

ja he ..doen alsof niet-gelovig zijn de norm is ..lang leven de gelijkheid. :hihi:

GesluierdeVrouw
04-02-14, 20:43
ja he ..doen alsof niet-gelovig zijn de norm is ..lang leven de gelijkheid. :hihi:

Mooi gezegd miss lele.

miss-lele
04-02-14, 20:49
Mooi gezegd miss lele.
je prikt zo door al die hypocrieten heen joh :haha:

knots71karel
04-02-14, 21:08
je prikt zo door al die hypocrieten heen joh :haha:

Niet zo moeilijk ,voor zgn ''nieuw komers'' prik ik dwars door jou heen ! met je beide nicks je zelf beantwoorden en het uiteraard roerend eens zijn , met je eigen antwoord !
:zwaai:

miss-lele
04-02-14, 21:13
Niet zo moeilijk ,voor zgn ''nieuw komers'' prik ik dwars door jou heen ! met je beide nicks je zelf beantwoorden en het uiteraard roerend eens zijn , met je eigen antwoord !
:zwaai:


ach ja natuurlijk..want 2 nieuwkomer die tegelijk reageren op een topic is onmogelijk ...hoe doe je dat toch!? :hihi:

knots71karel
05-02-14, 20:43
ach ja natuurlijk..want 2 nieuwkomer die tegelijk reageren op een topic is onmogelijk ...hoe doe je dat toch!? :hihi:

Op zich is dat niet onmogelijk , wel toeval , afgezien daarvan als je voor het eerst op een forum komt en echt nieuw bent dan ,stel je als regel je meestal ff voor .
En ik merk gewoon dat jullie hier al jaren posten ( net zoals ik ) en wel met mijn zoveelste nick .:jeweetog:

super ick
06-02-14, 07:20
ja he ..doen alsof niet-gelovig zijn de norm is ..lang leven de gelijkheid. :hihi:

Het menselijk zijn is de basis voor gelijkheid. Niet de godsdienst. Die maakt mensen niet gelijk. Die verdeeld mensen.

super ick
06-02-14, 07:21
je prikt zo door al die hypocrieten heen joh :haha:

Goh, je hebt je oordeel wel erg snel klaar.

miss-lele
07-02-14, 06:20
Op zich is dat niet onmogelijk , wel toeval , afgezien daarvan als je voor het eerst op een forum komt en echt nieuw bent dan ,stel je als regel je meestal ff voor .
En ik merk gewoon dat jullie hier al jaren posten ( net zoals ik ) en wel met mijn zoveelste nick .:jeweetog:

het universum is ook toevallig ontstaan, dus why not :hihi:

miss-lele
07-02-14, 06:21
Het menselijk zijn is de basis voor gelijkheid. Niet de godsdienst. Die maakt mensen niet gelijk. Die verdeeld mensen.

wat versta jij hier onder ??

miss-lele
07-02-14, 06:22
Goh, je hebt je oordeel wel erg snel klaar.

Reactie #4?????????? :hihi:

super ick
07-02-14, 08:13
wat versta jij hier onder ??

Dat je moet kijken naar wat mens doet en hoe hij zich gedraagt en niet domweg naar waar hij zegt in te geloven. Als je dat doet kan een ongelovige een betere vriend en een beter mens zijn dan een moslim.

Of omgedraaid natuurlijk.

Ik kijk dus naar de mens en wat hij doet en niet naar wat hij zegt of zegt in te geloven.

super ick
07-02-14, 08:16
Reactie #4?????????? :hihi:

O? Ontken je het bestaan van reli-idioten en de ellende die zij veroorzaken? Dat is geen vooroordeel maar een feit.
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat alle moslims reli-idioten zijn.

miss-lele
07-02-14, 08:58
O? Ontken je het bestaan van reli-idioten en de ellende die zij veroorzaken? Dat is geen vooroordeel maar een feit.
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat alle moslims reli-idioten zijn.

ik ontken helemaal niets.
wel meteen ffe melden volgende keer.
idioten heb je in alle soorten en maten.

miss-lele
07-02-14, 09:00
Dat je moet kijken naar wat mens doet en hoe hij zich gedraagt en niet domweg naar waar hij zegt in te geloven. Als je dat doet kan een ongelovige een betere vriend en een beter mens zijn dan een moslim.

Of omgedraaid natuurlijk.

Ik kijk dus naar de mens en wat hij doet en niet naar wat hij zegt of zegt in te geloven.
ik vraag naar jouw interpretatie.
Wil je overigens zeggen dat een gelovige geen mens is dan??
iedereen gelooft..jij ook...de een in een god, de ander in de natuur en de ander in de evo theorie.

The_Grand_Wazoo
07-02-14, 09:07
Atheïsten met hun kruistochten weer :hihi:

Wat bedoel je precies met je opmerking? Welke kruistocht heb je het over?

miss-lele
07-02-14, 09:10
Wat bedoel je precies met je opmerking? Welke kruistocht heb je het over?

zoek en gij zult vinden.

Soldim
07-02-14, 10:05
zoek en gij zult vinden.

je hebt het antwoord dus niet.

miss-lele
07-02-14, 10:14
je hebt het antwoord dus niet.
o jawel hoor.
jij hebt het antwoord ook, je doet alleen alsof je neus bloed.

super ick
07-02-14, 16:47
ik vraag naar jouw interpretatie.
Wil je overigens zeggen dat een gelovige geen mens is dan??
iedereen gelooft..jij ook...de een in een god, de ander in de natuur en de ander in de evo theorie.

Hoe denk jij daar over dan? Nu graag jou interpretatie.
natuurlijk niet.
Het is heel gebruikelijk om alleen mensen die in god geloven, gelovigen te noemen.

miss-lele
08-02-14, 06:16
Hoe denk jij daar over dan? Nu graag jou interpretatie.
natuurlijk niet.
Het is heel gebruikelijk om alleen mensen die in god geloven, gelovigen te noemen.

Ik vroeg als eerst..je hebt geen antwoord gegeven.

super ick
08-02-14, 07:53
Ik vroeg als eerst..je hebt geen antwoord gegeven.

Post 17 heb ik het al uitgelegd. Ik kijk naar mensen en wat zij doen, hoe ze zich gedragen. Niet waar ze zeggen in te geloven.

nu jij of wacht laat ik het maar direct specifiiek maken. Als jij een dochter hebt mag die dan met een niet moslim trouwen?

miss-lele
08-02-14, 08:02
Post 17 heb ik het al uitgelegd. Ik kijk naar mensen en wat zij doen, hoe ze zich gedragen. Niet waar ze zeggen in te geloven.

nu jij of wacht laat ik het maar direct specifiiek maken. Als jij een dochter hebt mag die dan met een niet moslim trouwen?
geloven is ook iets wat bij de acties of de reacties van de mens hoort.

2 neen , mijn dochter mag niet met een niet-moslim trouwen.
maar een niet-gelovige zou ook niet zijn dochter met een moslim huwen.

bovendien is dit argument van je zwak...zat niet gelovigen die niet met niet gelovigen trouwen al dan niet om religieuze redenen.

knots71karel
08-02-14, 12:11
het universum is ook toevallig ontstaan, dus why not :hihi:

NEE hoor het Universum is gemaakt door een boven natuurlijk wezen (een van die vele Godjes) !
vraag rijst waar kwam die God vandaan ???
:vreemd:

super ick
08-02-14, 14:49
2 neen , mijn dochter mag niet met een niet-moslim trouwen.[/FONT][/COLOR]

Discriminatie in de meest pure vorm.

Jij mag niets meer zeggen over anderen als je er zelf dergelijke standpunten op na houdt.

:zwaai: :zwaai: xenofoobje.

knots71karel
08-02-14, 18:59
NEE hoor het Universum is gemaakt door een boven natuurlijk wezen (een van die vele Godjes) !
vraag rijst waar kwam die God vandaan ???
:vreemd:
Ik neem het niemand kwalijk ,als ze op deze vraag met hun bek vol tanden staan !
:hihi: