PDA

Bekijk Volledige Versie : VN: "Beleid van Vaticaan maakte misbruik mogelijk"



Marsipulami
05-02-14, 12:30
VN: "Beleid van Vaticaan maakte misbruik mogelijk"


Belga

wo 05/02/2014 - 12:44 Joris Truyts

Een commissie van de Verenigde Naties heeft vandaag een vernietigend rapport voorgesteld over kindermisbruik door geestelijken. Het beleid van het Vaticaan heeft het mogelijk gemaakt dat priesters tienduizenden kinderen konden misbruiken, luidt het.


Het Vaticaan heeft de reputatie van de kerk systematisch boven de bescherming van kinderen gesteld, staat in het rapport van de Commissie voor de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties. "De commissie is er ernstig bezorgd over dat het Vaticaan de omvang van de misdrijven niet erkent en niet de nodige maatregelen heeft genomen om de zaken van kindermisbruik aan te pakken en kinderen te beschermen."

"Het Vaticaan heeft praktijken en beleidsmaatregelen aangenomen die ertoe hebben geleid dat het misbruik kon voortgaan en dat de daders ongestraft bleven", luidt het ook. Door dat beleid van het Vaticaan hebben geestelijken de voorbije decennia tienduizenden kinderen kunnen aanranden en verkrachten, aldus het rapport. Er wordt onder meer verwezen naar de praktijk om daders van misbruik te verplaatsen van parochie naar parochie.

De commissie vraagt dat het Vaticaan onmiddellijk alle geestelijken van wie geweten is dat ze kinderen hebben misbruikt, uit hun functie zet en overdraagt aan het gerecht. De commissie wil ook dat het Vaticaan zijn archieven openstelt over alle misbruikzaken, waardoor de daders en "diegenen die hielpen om de misdrijven te verbergen" bestraft kunnen worden.

De experts van de VN willen voorts dat het Vaticaan een onafhankelijk onderzoek uitvoert naar alle zaken van seksueel misbruik en hoe daarop geregeerd is door de kerkelijke autoriteiten. Ze dringen er ook op aan dat er strenge regels zouden komen inzake een meldingsplicht van misbruik bij de politie.

In het rapport wordt ten slotte kritiek geleverd op de standpunten van de Heilige Stoel over homoseksualiteit, anticonceptie en abortus. De aanbevelingen van de commissie zijn niet-bindend en er is geen mechanisme om ze af te dwingen. Voor het onderzoek onderwierpen ze midden vorige maand vertegenwoordigers van het Vaticaan aan een verhoor (kleine foto).

Onlangs raakte bekend dat de voormalige paus Benedictus tijdens de laatste twee jaar van zijn pontificaat 400 priesters ontslagen heeft wegens kindermisbruik. De huidige paus Franciscus heeft een commissie opgericht om kindermisbruik in de kerk aan te pakken.

Marsipulami
05-02-14, 12:30
Die VN commissie kan zich maar beter terug storten op het dossier van zwarte piet.

CONTRA
05-02-14, 13:53
VN: "Beleid van Vaticaan maakte misbruik mogelijk"


duh! wat een open deur

knuppeltje
05-02-14, 14:40
Wisten we allang.

Marsipulami
05-02-14, 15:12
Ja, ik vraag me ook af waarom een batterij duurbetaalde VN-experts zich maandenlang moeten bezighouden met een rapport waarvan de conclusies enkele decennia geleden ook al bekend waren in de dichtstbijzijnde stamkroeg.

Misschien kunnen ze het probleem in Syrië proberen op te lossen. Dat lijkt me een nuttigere besteding van het gemeenschapsgeld waarmee ze betaald worden.

mark61
05-02-14, 23:37
Ja, ik vraag me ook af waarom een batterij duurbetaalde VN-experts zich maandenlang moeten bezighouden met een rapport waarvan de conclusies enkele decennia geleden ook al bekend waren in de dichtstbijzijnde stamkroeg.

Hoe kan jij dat als katholiek dan verteren? Iedereen wist het, al decennialang, en geen katholiek die er wat aan deed.

Dus je geeft eindelijk toe dat de katholieke kerk een criminele organisatie is.

Gefeliciteerd. Alleen ben je derhalve niet goed bij je hoofd, of zelf crimineel.

Marsipulami
06-02-14, 01:10
Hoe kan jij dat als katholiek dan verteren?

Ik heb tot heden niets van dat alles verteerd en wens dat ook in de toekomst niet te doen.


Iedereen wist het, al decennialang, en geen katholiek die er wat aan deed.

Klopt niets van. Ik denk dat geen enkele maatschappelijke instantie meer aandacht en zorg heeft besteed aan het remediëren en voorkomen van kindermisbruik dan de katholieke kerk.


Dus je geeft eindelijk toe dat de katholieke kerk een criminele organisatie is.

Zeker niet, maar een organisatie met anderhalf miljard leden kan er wel zeker van zijn dat er wel enkele leden zijn die een scheve schaats rijden.

super ick
06-02-14, 07:43
Klopt niets van. Ik denk dat geen enkele maatschappelijke instantie meer aandacht en zorg heeft besteed aan het remediëren en voorkomen van kindermisbruik dan de katholieke kerk.

Lees de titel nog eens......:wow:

knuppeltje
06-02-14, 08:25
Ik heb tot heden niets van dat alles verteerd en wens dat ook in de toekomst niet te doen.

Klopt niets van. Ik denk dat geen enkele maatschappelijke instantie meer aandacht en zorg heeft besteed aan het remediëren en voorkomen van kindermisbruik dan de katholieke kerk.

Zeker niet, maar een organisatie met anderhalf miljard leden kan er wel zeker van zijn dat er wel enkele leden zijn die een scheve schaats rijden.

Wel steeds dat beleid van de de kerk verdedigd.

Van het onder het tapijt houden, zul je wel bedoelen.

Enkele?

mark61
06-02-14, 10:56
Ik denk dat geen enkele maatschappelijke instantie meer aandacht en zorg heeft besteed aan het remediëren en voorkomen van kindermisbruik dan de katholieke kerk.

Jij denkt maar een eind raak. Dat is een volkomen leugen. Waar het VN-rapport dan ook naar verwijst, is het staande beleid van de kerk om de gepleegde misdaden te verhullen en de daders actief te onttrekken aan justitie.

De enige juiste handelwijze was geweest om de misdaad aan te geven bij het gerecht en de dader zich te laten aangeven. Tenslotte zijn priesters etc. absolute gehoorzaamheid aan de kerk verschuldigd.

Remediëren? Door misdadigers over te plaatsen zodat ze elders nog meer misdaden konden plegen? Door de slachtoffers emotioneel onder druk te zetten en om te kopen? Gatverdamme man.

Voorkomen door nieuwe slachtoffertjes te leveren?

Je bent echt gestoord.

mark61
06-02-14, 10:57
Lees de titel nog eens......:wow:

Hij erkent alles wat er in dat VN-rapport staat, was al decennialang bekend, maar toch ook weer niet, want de kerk deed er alles aan te 'remediëren en voorkomen'.

Wie het begrijpt mag het zeggen.

Eke
06-02-14, 15:17
Hij erkent alles wat er in dat VN-rapport staat, was al decennialang bekend, maar toch ook weer niet, want de kerk deed er alles aan te 'remediëren en voorkomen'.

Wie het begrijpt mag het zeggen.


Ikke. Kom net binnen vallen. Je hebt het vast over Mars.
De kerk gaf remedies aan de ene kant (ga jij maar naar een andere standplaats, dan is het leed in het morrende dorp opgelost (!!!) en aan de andere kant voorkwam zij misbruik....Ja, hoe eigenlijk, Mars ?? 6 Rondjes om de kerk heen ?

super ick
06-02-14, 15:27
Ikke. Kom net binnen vallen. Je hebt het vast over Mars.
De kerk gaf remedies aan de ene kant (ga jij maar naar een andere standplaats, dan is het leed in het morrende dorp opgelost (!!!) en aan de andere kant voorkwam zij misbruik....Ja, hoe eigenlijk, Mars ?? 6 Rondjes om de kerk heen ?

Een predator plaatsen in een nieuwe omgeving met nieuwe argeloze mensen maakt de organisatie direct medeplichtig.

Stel je eens voor dat een peuterspeelzaal een kindermisbruiker niet aan zou geven maar over zou plaatsen. Het hek gaat van de dam. Waarom niet bij de kerk? Feitelijk is dat nog erger omdat het voor die mensen een moreel baken was, een steun en toeverlaat. En uitgerekend die misbruikt hen.

Eke
06-02-14, 16:06
Een predator plaatsen in een nieuwe omgeving met nieuwe argeloze mensen maakt de organisatie direct medeplichtig.

Stel je eens voor dat een peuterspeelzaal een kindermisbruiker niet aan zou geven maar over zou plaatsen. Het hek gaat van de dam. Waarom niet bij de kerk? Feitelijk is dat nog erger omdat het voor die mensen een moreel baken was, een steun en toeverlaat. En uitgerekend die misbruikt hen.

Ja joh, het is ook een nep-remedie !!!

Alles wat ín-naam-van-God wordt gedaan draagt het gevaar in zich van machtsmisbruik.

mark61
06-02-14, 16:08
Ikke. Kom net binnen vallen. Je hebt het vast over Mars.
De kerk gaf remedies aan de ene kant (ga jij maar naar een andere standplaats, dan is het leed in het morrende dorp opgelost (!!!) en aan de andere kant voorkwam zij misbruik....Ja, hoe eigenlijk, Mars ?? 6 Rondjes om de kerk heen ?

Een remedie is de 'infectiehaard' verplaatsen? Hoe dat zo?

Het voorkomen begrijp jij dus ook niet.

Eke
06-02-14, 16:52
Een remedie is de 'infectiehaard' verplaatsen? Hoe dat zo?

Het voorkomen begrijp jij dus ook niet.


Je bent serieus bezig, Mark. Dat is toch grappig op zich: het probleem verplaatsen naar een andere gemeenschap en denken dat het dan behandeld is ?

Voor uitleg van preventiemaatregelen moet je bij Mars zijn. Ja die, zes rondjes rond de kerk was ook pure (on)gein.

Volgende keer zet ik er een emoticon bij :hihi: :o

mark61
06-02-14, 17:06
Je bent serieus bezig, Mark. Dat is toch grappig op zich: het probleem verplaatsen en denken dat het dan behandeld is ?

Voor uitleg van preventiemaatregelen moet je bij Mars zijn. Ja die, zes rondjes rond de kerk was ook pure (on)gein.

Oh ik dacht dat je serieus was toen je zei dat je Mars begreep.

Wat er grappig is aan het verkrachten van kinderen, het bevorderen daarvan, en tegelijkertijd het baken van moraliteit uithangen ontgaat me ten enen male.

De Stichting Martijn is er niks bij.

Eke
06-02-14, 17:42
Wat er grappig is aan het verkrachten van kinderen, het bevorderen daarvan, en tegelijkertijd het baken van moraliteit uithangen ontgaat me ten enen male.
.

Je zou weer eens uit moeten. Naar een cabaretier....Is grappig en toch schokkend-soms.



Karl Marx :"De geschiedenis herhaalt zich. Eerst als tragedie, dan als klucht !

Marsipulami
11-06-15, 14:48
VN-soldaten ruilen vaak hulpgoederen voor seks


Vandaag om 14:22 door nadb, veya, jvt | Bron: bbc

Blauwhelmen van de Verenigde Naties (VN) ruilen tijdens missies regelmatig goederen voor seks. Dat blijkt uit een voorlopig rapport van het Bureau voor Intern Toezicht (OIOS) van de VN. Uit het rapport blijkt zelfs dat een op de drie slachtoffers in Haïti minderjarig was.

De onderzoekers ondervroegen onder andere 231 Haïtianen die seks hadden met soldaten in ruil voor levensmiddelen. Naast Haïti zou seksueel misbruik vooral voorkomen bij missies in Afrika. Tussen 2008 en 2013 zijn volgens het rapport 480 klachten van seksuele uitbuiting en misbruik gedaan.

‘Vrouwen uit rurale gebieden in Haïti noemden honger en nood aan medicatie als de belangrijkste reden om seks te hebben. Bij stedelijke vrouwen ging het eerder om gsm’s en laptops’, aldus de onderzoekers.

In het rapport staat ook dat sommige vrouwen de insignes van de soldaten bijhielden en ermee dreigden hun ontrouw bekend te maken via sociale media als ze niet betaalden.

De onderzoekscommissie klaagt aan dat het probleem veel te weinig onderzocht wordt door de VN. ‘De bevraging in twee landen met vredesmissies tonen aan dat seksueel misbruik in ruil voor hulpmiddelen nog steeds heel gebruikelijk is, maar dat het te vaak in de doofpot wordt gestoken’, klinkt het.

Ze wijzen erop dat elk van de gevallen in de Haïti volstrekt tegen de regels is. De VN verbiedt de ‘uitruil van geld, werk, goederen en diensten voor seks’.

BELFASTCELTIC
12-06-15, 19:49
2015 jaar, en we leven nog lang, Leve Het Vaticaan. Voor incest moet je in oranje protestant zion staphorst zyn, het verrotste van het verrotste van 'nedeland'.