PDA

Bekijk Volledige Versie : Electrische fiets in een handomdraai



super ick
18-02-14, 07:14
FlyKly Smart Wheel and Smart Light (http://www.flykly.com)

Actieradius ruim voldoende voor woonwerkverkeer en door iedereen in 5 minuten gemonteerd.

Hoe maak je een beproeft concept simpel en bereikbaar. Goed gedaan!

Joesoef
18-02-14, 10:08
Sorry. Ze een ding op een gewone voorvork, vragen om problemen. Zijn best wat krachten die vrijkomen. Dan dat gewicht er nog bij.....

Niet doen.

Ibrah1234
18-02-14, 10:57
Sorry. Ze een ding op een gewone voorvork, vragen om problemen. Zijn best wat krachten die vrijkomen. Dan dat gewicht er nog bij.....

Niet doen.

Mwahhh... valt heel erg mee. Ik heb ook een standaard MTB laten ombouwen. Normaal is 250 watt maar ik heb er een 500 watt motor op laten zetten.

De motor zit dan reeds ingebouwd in een speciaal achterwiel wat qua uiterlijk en kleurstelling niet afwijkt.

Voorwielmotor (http://www.rat-holland.nl/epages/61661998.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61661998/Products/%22160%20-%20Motor%20250W%20voorwiel%22)

super ick
18-02-14, 14:22
Sorry. Ze een ding op een gewone voorvork, vragen om problemen. Zijn best wat krachten die vrijkomen. Dan dat gewicht er nog bij.....

Niet doen.

Het is productierijp dus uitgetest. Ik mag aannemen dat het dan werkt ook. De krachten vallen volgens mij wel mee.

Ibrah1234
18-02-14, 14:43
Burn rubber.


http://www.youtube.com/watch?v=XjZ4V2hVT_Q

knuppeltje
19-02-14, 08:38
Er zijn daarbij toch wel wat problemen. Het gewicht van de motor zit dan normaliter hoger dan bij een middenmoter, die aan de trapas zit en voor de stabiliteit veel beter is. Een motor in het voorwiel is daarom al helemaal niet best. Zeker niet voor oudere mensen. Bij een ATB, of vergelijkbare fiets, is het andersom. Daar zit de trapas weer hoger dan de achternaaf, maar daar rijden maar weinig oude mensen mee.

Normaliter is bij een gewone e-bike met de motor in het achterwiel, die motor met kabeltjes via het frame aangesloten op de fietscomputer en de accu. Indien dat achterwiel met motor voor een lekke band, of iets anders, uit het frame gehaald moet worden, dan moeten de kabels los van het wiel. Het probleem is dan dat na het terugplaatsen van het wiel de fietscomputer niet meer werkt zonder die weer opnieuw in te stellen. Daarvoor heb je zelf, of de fietsenmaker, de software van betreffende merk nodig. Bij een middenmotor heb je dat probleem niet omdat de motor aan de trapas zit.

Een middenmotor schijnt ook beter te zijn indien een e-bike is uitgerust met een derailleur. Van alle achtertandwielen gebruik je er toch maar een bepaald aantal. Maar die verslijten bij een e-bike met wielmoter blijkbaar sneller dan bij een gewone fiets, Als die tandwielen versleten zijn dan moet je vaak het hele blok tandwielen vervangen. Een dure zaak.

De onderstaande is al helemaal niet geschikt voor oudere mensen:

Super e-bike voor Nederlandse soldaten gaat 70 km per uur - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1787813/2014/02/05/Super-e-bike-voor-Nederlandse-soldaten-gaat-70-km-per-uur.dhtml)

Ibrah1234
19-02-14, 09:37
Ik (ben of heb?) inmiddels twee keer lek gereden. Band in een paar minuten verwisseld met de Gaadi binnenband (http://www.gaadi.nl/index.php?id=2%2Findex.php&L=3).

Daarvoor hoef je het wiel er niet uit te halen. Ik heb er altijd twee van in mijn stuurtas. Hoe komen ze er op. :nerveus:


Maar je hebt wel gelijk met met aandrijving op de trapas alleen vind ik het er dan weer uitzien als een soort van snorfiets.


http://www.youtube.com/watch?v=35C0ejj8GN4&feature=player_embedded

knuppeltje
19-02-14, 09:42
[QUOTE=Ibrah1234;5304017]Ik (ben of heb?) inmiddels twee keer lek gereden. Band in een paar minuten verwisseld met de Gaadi binnenband (http://www.gaadi.nl/index.php?id=2%2Findex.php&L=3).

Daarvoor hoef je het wiel er niet uit te halen. Ik heb er altijd twee van in mijn stuurtas. Hoe komen ze er op. :nerveus:


Maar je hebt wel gelijk met met aandrijving op de trapas alleen vind ik het er dan weer uitzien als een soort van snorfiets.



Met een motor in het achterwiel?

super ick
19-02-14, 09:46
Ik (ben of heb?) inmiddels twee keer lek gereden. Band in een paar minuten verwisseld met de Gaadi binnenband (http://www.gaadi.nl/index.php?id=2%2Findex.php&L=3).

Daarvoor hoef je het wiel er niet uit te halen. Ik heb er altijd twee van in mijn stuurtas. Hoe komen ze er op. :nerveus:


Maar je hebt wel gelijk met met aandrijving op de trapas alleen vind ik het er dan weer uitzien als een soort van snorfiets.


http://www.youtube.com/watch?v=35C0ejj8GN4&feature=player_embedded

Handig die band.
Voel je dat niet op een gladwegdek?

super ick
19-02-14, 09:53
Een middenmotor schijnt ook beter te zijn indien een e-bike is uitgerust met een derailleur. Van alle achtertandwielen gebruik je er toch maar een bepaald aantal. Maar die verslijten bij een e-bike met wielmoter blijkbaar sneller dan bij een gewone fiets, Als die tandwielen versleten zijn dan moet je vaak het hele blok tandwielen vervangen. Een dure zaak.

De onderstaande is al helemaal niet geschikt voor oudere mensen:

Super e-bike voor Nederlandse soldaten gaat 70 km per uur - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1787813/2014/02/05/Super-e-bike-voor-Nederlandse-soldaten-gaat-70-km-per-uur.dhtml)

Welnee, een blok van 9 versnellingen, Shimano al voor € 25,95 op fietsweb

Voor ouderen is een electrische fiets zowiezo moeilijk handelbaar. Lastig even de bagagedrager op te lichten om uit het schuurtje te draaien als de accu achterop zit. LAnge stukken en boodschappen lekker met de auto doen. korte stukjes zelf trappen zonder electra.

knuppeltje
19-02-14, 10:37
Welnee, een blok van 9 versnellingen, Shimano al voor € 25,95 op fietsweb

Voor ouderen is een electrische fiets zowiezo moeilijk handelbaar. Lastig even de bagagedrager op te lichten om uit het schuurtje te draaien als de accu achterop zit. LAnge stukken en boodschappen lekker met de auto doen. korte stukjes zelf trappen zonder electra.

Alle waren naar zijn geld, ook met die dingen. En bij een e-bike verslijten ze veel sneller dan bij een gewone fiets, ook de goede die drie keer zoveel kosten bij de fietsweb.

Als het er eentje is met een middenmotor dan valt dat allemaal best mee. Daarbij hebben niet werkende ouderen veel meer tijd om boodschappen doen dan werkenden. Alles hoeft dus niet in één keer mee naar huis gesleept te worden.

Ibrah1234
19-02-14, 11:42
Welnee, een blok van 9 versnellingen, Shimano al voor € 25,95 op fietsweb

Voor ouderen is een electrische fiets zowiezo moeilijk handelbaar. Lastig even de bagagedrager op te lichten om uit het schuurtje te draaien als de accu achterop zit. LAnge stukken en boodschappen lekker met de auto doen. korte stukjes zelf trappen zonder electra.

Klopt, er moest bij inderdaad een andere cassette op en de prijs was zo ongeveer het bedrag wat je noemt.

Ibrah1234
19-02-14, 11:44
Met een motor in het achterwiel?

Met trapasaandrijving zit er een raar blok in het midden. De grap is natuurlijk dat anderen niet kunnen zien waarom je zo hard gaat :D

Alhoewel ik zwaardere accu's wil dus uiteindelijk toch een frametas erop laat zetten.

18652

Ibrah1234
19-02-14, 11:47
Handig die band.
Voel je dat niet op een gladwegdek?

Ik voel het niet echt en heb de fiets later bij de fietsenboer gebracht om de binnenband te verwisselen.

The_Grand_Wazoo
19-02-14, 12:51
Stelletje opa's

Karin.N
19-02-14, 13:14
Stelletje opa's

Echte kerels fietsen gewoon op eigen kracht door weer en wind :ego:

H.P.Pas
19-02-14, 13:42
Echte kerels fietsen gewoon op eigen kracht door weer en wind :ego:


Boudewijn De Groot Jimmy Hoe sterk is de eenzame fietser.wmv - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=H2tQByk6Qo0)

Ibrah1234
19-02-14, 13:46
Ja ja, de auto laten staan en met de huifkar verder kan ook :haha:

(leen)
19-02-14, 19:56
Lijkt mooi, nu nog een importeur die een ce verklaring op deze machine gaat regelen.

super ick
19-02-14, 20:00
Echte kerels fietsen gewoon op eigen kracht door weer en wind :ego:

Voorlopig hou ik het lekker op de motor. Fit blijf ik in de dojo.

CONTRA
19-02-14, 22:32
Stelletje opa's

je loopt achter de feiten aan ouwe.....



http://blog.thuisbezorgd.nl/wp-content/uploads/2013/04/new_york_pizza_fiets.jpg

Pizzabezorger verruilt scooter voor fiets

De komende tijd zul je in de stad steeds vaker een pizzabezorger op de fiets zien. New York Pizza zet de komende tijd namelijk 300 milieuvriendelijke e-bikes in om de dagelijkse bezorging van pizza’s nog schoner te maken.

De circa 300 fietsen van een bekend Nederlands fietsenmerk werden de afgelopen tijd uitvoerig getest. Volgens New York Pizza zullen de fietskoeriers per jaar bijna 800.000 ritten maken. Dat betekent dat ongeveer 300 brommers overbodig zullen worden. De pizzaketen zegt dat dit past in hun doelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

De energie die de elektrische scooter gebruikt is maar een fractie van wat een brommer nodig heeft. Daarnaast stoot een brommer uitlaatgassen uit en een e-bike niet. De techniek helpt de bezorgers een handje om de bestellingen op tijd te bezorgen. Volgens het bedrijf dat de fietsen ontworpen heeft is fietsen op de e-bike ongeveer hetzelfde als fietsen op een normale fiets met windkracht 6 in de rug.
Pizzabezorger verruilt scooter voor fiets - Blog Thuisbezorgd.nl (http://blog.thuisbezorgd.nl/pizzabezorger-verruilt-scooter-voor-fiets/)

Joesoef
20-02-14, 06:16
Lijkt mooi, nu nog een importeur die een ce verklaring op deze machine gaat regelen.

CE kan je er gewoon opplakken, is geen regeling. Zegt alleen dat het voldoet aan europese standaard en dat doet het of niet.

super ick
20-02-14, 07:55
Stelletje opa's

Langzaam maar zeker krijgen ebikes een wat beter imago. Denk dat veel mensen er nog niet achter zijn dat je met een sterke ebike makkelijk 20 km woonwerk kunt overbruggen..........als het weer het toelaat.

knuppeltje
20-02-14, 08:28
Met trapasaandrijving zit er een raar blok in het midden. De grap is natuurlijk dat anderen niet kunnen zien waarom je zo hard gaat :D

Alhoewel ik zwaardere accu's wil dus uiteindelijk toch een frametas erop laat zetten.

18652

Flink blok. Hoe zit dat met de windvang als je met volle snelheid over de weg gaat racen?

knuppeltje
20-02-14, 08:36
Langzaam maar zeker krijgen ebikes een wat beter imago. Denk dat veel mensen er nog niet achter zijn dat je met een sterke ebike makkelijk 20 km woonwerk kunt overbruggen..........als het weer het toelaat.

In 2012 werden er in Nederland al 171.000 van verkocht.

Stijging aantal verkochte e-bikes in 2012 - QWIC (http://www.qwic.nl/nl-NL/blog/2013/01/20/223-stijging-aantal-verkochte-e-bikes-in-2012.html)

super ick
20-02-14, 09:23
Flink blok. Hoe zit dat met de windvang als je met volle snelheid over de weg gaat racen?

Je kunt hem alleen binnen gebruiken.

super ick
20-02-14, 09:28
In 2012 werden er in Nederland al 171.000 van verkocht.

Stijging aantal verkochte e-bikes in 2012 - QWIC (http://www.qwic.nl/nl-NL/blog/2013/01/20/223-stijging-aantal-verkochte-e-bikes-in-2012.html)

De meeste kopers zijn ouder dan 46.
Wel opvallend is dat er ruim 10 km meer per week meer mee gereden wordt.

Ik ben niet zo'n fietsfanaat omdat het mij te traag gaat. Ik verveel me op een fiets maar als er met net zoveel inspanning harer dan 30 km/u en sommigen zelfs 45 km/u gereden kan worden dan ga ik het overwegen.

Ibrah1234
20-02-14, 10:35
De meeste kopers zijn ouder dan 46.
Wel opvallend is dat er ruim 10 km meer per week meer mee gereden wordt.

Ik ben niet zo'n fietsfanaat omdat het mij te traag gaat. Ik verveel me op een fiets maar als er met net zoveel inspanning harer dan 30 km/u en sommigen zelfs 45 km/u gereden kan worden dan ga ik het overwegen.

Ik vind 50 km/h met slechts een fietshelm op soms al veel te hard gaan Super Ick. Ken zelf iemand met een fiets die 85 km/u gaat maar dat kan eigenlijk niet zonder motorhelm en beschermende kleding. Maar dat ziet er dan weer niet uit op een fiets. :)

Op drukke fietspaden ga ik nooit harder dan 30 km/h. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje als je met 50 km/h scholieren op de fiets nadert waarvan er net eentje naar links schiet.

Moet er niet aan denken om met 50 km/h onbeschermd ergens bovenop te knallen.

super ick
20-02-14, 22:16
Ik vind 50 km/h met slechts een fietshelm op soms al veel te hard gaan Super Ick. Ken zelf iemand met een fiets die 85 km/u gaat maar dat kan eigenlijk niet zonder motorhelm en beschermende kleding. Maar dat ziet er dan weer niet uit op een fiets. :)

Op drukke fietspaden ga ik nooit harder dan 30 km/h. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje als je met 50 km/h scholieren op de fiets nadert waarvan er net eentje naar links schiet.

Moet er niet aan denken om met 50 km/h onbeschermd ergens bovenop te knallen.

Watje.

Ibrah1234
21-02-14, 09:55
Nou, ik ben wel eens onderuit gegaan met een gewone racefiets en dat liep gelukkig goed af. Degene die mijn achterwiel aantikte minder en had een fikse hoofdwond en een gebroken arm.

Verkijk je maar niet op de mogelijke consequenties van ongelukken met dergelijke snelheden.

knuppeltje
21-02-14, 12:47
Nou, ik ben wel eens onderuit gegaan met een gewone racefiets en dat liep gelukkig goed af. Degene die mijn achterwiel aantikte minder en had een fikse hoofdwond en een gebroken arm.

Verkijk je maar niet op de mogelijke consequenties van ongelukken met dergelijke snelheden.

Onze super doet graag een beetje stoer. Maar inderdaad, met de fiets is 30 km/h voor de meeste oudere mensen al meer dan genoeg.

super ick
21-02-14, 16:18
Nou, ik ben wel eens onderuit gegaan met een gewone racefiets en dat liep gelukkig goed af. Degene die mijn achterwiel aantikte minder en had een fikse hoofdwond en een gebroken arm.

Verkijk je maar niet op de mogelijke consequenties van ongelukken met dergelijke snelheden.

Het was maar een geintje. Fietsen zijn niet gebouwd voor dergelijke snelheden. Stuur orrecries kun je vergeten en de remweg is veel te lang. Wel leuk voor de rustige stukken maar het lijkt me ook niet comfortabel om langere tijd dergelijke snelheden op een fiets te rijden.

super ick
21-02-14, 16:19
Onze super doet graag een beetje stoer. Maar inderdaad, met de fiets is 30 km/h voor de meeste oudere mensen al meer dan genoeg.

Ik maakte slechts een grapje.

(leen)
21-02-14, 21:15
CE kan je er gewoon opplakken, is geen regeling. Zegt alleen dat het voldoet aan europese standaard en dat doet het of niet.

Maarzo een ce plakken is een economisch delict.
Eerst een r.i. maken waarin je bepaalt of je onder de regelgeving gaat vallen,
Daarna een conformiteitsverklaring waarin je o.a. verklaart onder welke norm je valt en verklaar je tevens dat je aan deze normen voldoet.
Inc gebruikers handleiding in de taal van het kopende land.

Daarna heb je recht op vrij handelsverkeer binnen de eu.

Tenzij je denkt dat ce staat voor chinese equipment, maar als er dan eens wat leuks gebeurd smullen de advocaten van je bloed.

knots71karel
21-02-14, 21:37
voorlopig hou ik het lekker op de motor. Fit blijf ik in de dojo.

is ook leuk!

knuppeltje
22-02-14, 09:08
Maarzo een ce plakken is een economisch delict.

Je moest eens weten hoeveel economische delicten er dagelijks plaatsvinden. :)

Joesoef
22-02-14, 11:15
Maarzo een ce plakken is een economisch delict.
Eerst een r.i. maken waarin je bepaalt of je onder de regelgeving gaat vallen,
Daarna een conformiteitsverklaring waarin je o.a. verklaart onder welke norm je valt en verklaar je tevens dat je aan deze normen voldoet.
Inc gebruikers handleiding in de taal van het kopende land.

Daarna heb je recht op vrij handelsverkeer binnen de eu.

Tenzij je denkt dat ce staat voor chinese equipment, maar als er dan eens wat leuks gebeurd smullen de advocaten van je bloed.


CE mag je naar eigen inzicht ergens opplakken, een ri is vrij te interpreteren. Niet te verwarren met NEN.

(leen)
22-02-14, 15:14
CE mag je naar eigen inzicht ergens opplakken, een ri is vrij te interpreteren. Niet te verwarren met NEN.

Op het moment dat je ce plakt conformeer je jezelf aan de regels, en dat betekent volgen van deze.
Wel naar eigen inzicht maar het produkt moet daar dan wel aan voldoen.