PDA

Bekijk Volledige Versie : Tutu: "Liefde kent geen wetenschappelijke basis of genetische oorzaak"



Marsipulami
23-02-14, 17:24
Tutu: "Liefde kent geen wetenschappelijke basis of genetische oorzaak"

AP - zo 23/02/2014 - 17:25 Alexander Verstraete


De Zuid-Afrikaanse aartsbisschop op rust Desmond Tutu heeft in een mededeling fel uitgehaald naar de Oegandese president Yoweri Museveni omdat hij afgelopen week de deur weer op een kier zette om de omstreden antihomowet in zijn land alsnog te ondertekenen. Museveni wil zijn uiteindelijke beslissing nu laten afhangen van wetenschappelijk onderzoek, zeer tot ongenoegen van Tutu.

Museveni heeft de voorbije maanden al meermaals zijn kar gekeerd wat de omstreden antihomowet betreft die het Oegandese parlement heeft goedgekeurd. Nu eens liet hij verstaan de wet te zullen ondertekenen, dan weer stelde hij zich terughoudend op.

Afgelopen week verklaarde hij dat hij een team wetenschappers heeft ingeschakeld om te onderzoeken of homoseksualiteit al dan niet een genetische oorzaak heeft. Zij zouden hem hebben verteld dat ze geen individueel gen konden vinden, wat moet bewijzen dat homoseksueel gedrag niet natuurlijk is maar wel "aangeleerd".

Meteen stuurde Museveni hen opnieuw het laboratorium in om na te gaan of homoseksualiteit misschien door een combinatie van genen wordt veroorzaakt. Na dreigende taal van de Amerikaanse president Barack Obama heeft hij zelfs Amerikaanse wetenschappers uitgenodigd deze piste te onderzoeken. Als evenwel ook daarvoor geen bewijs wordt gevonden, zal hij de omstreden wet ondertekenen.

"Wetenschap mag geen rechtvaardiging voor discriminatie zijn"

Dit jongste manoeuvre van de Oegandese president is allesbehalve naar de zin van aartsbisschop Tutu. In een mededeling roept hij Museveni vandaag met aandrang op de wet hoe dan ook niet te ondertekenen. "Liefde kent geen wetenschappelijke basis of genetische oorzaak", zegt Tutu. "Wetenschap kan dan ook nimmer of nooit een rechtvaardiging voor vooroordelen en discriminatie zijn."

Nog volgens Tutu zijn mensen nu eenmaal erg divers waardoor tolerantie is aangewezen net als genade en respect voor de ander. Tot slot geeft hij Museveni nog een flinke veeg uit de pan door hem aan te moedigen van richting te veranderen en zich op wetgeving tegen verkrachting en pedofilie te richten. "Zo'n wetgeving zal kinderen en gezinnen beter beschermen dan het criminaliseren van vrijwillige daden van liefde tussen volwassenen."

mark61
23-02-14, 17:36
Ja, die Tutu is me dr eentje :)

Joesoef
23-02-14, 18:39
Goeie vent voor in het Varticaan.

super ick
23-02-14, 20:28
Volgens is het zijn eigen schuld dat ie zwart is. Dus ik discrimineer niet.

mark61
24-02-14, 13:38
Oegandese president tekent antihomowet

door Laura Klompenhouwer
Buitenland

De Oegandese president Yoweri Museveni heeft vandaag een controversiële antihomowet getekend. Dat meldt persbureau AP. De nieuwe wetgeving houdt in dat zware straffen worden uitgedeeld voor homoseks. Nadat Museveni had getekend, kreeg hij applaus.

Onder de nieuwe wetgeving riskeren homoseksuelen die voor het eerst veroordeeld worden veertien jaar gevangenisstraf. De maximumstraf is levenslang. Het Oegandese parlement wilde aanvankelijk dat op sommige homoseksuele handelingen de doodstraf zou komen te staan, maar dit werd na internationale kritiek afgezwakt. Homoseksualiteit was al verboden in Oeganda.

‘Homoseksualiteit is onnatuurlijk’

Het Oegandese parlement nam de wet in december aan. Museveni gaf eerst aan dat hij de wet niet zou tekenen, maar kwam daar van terug. Wetenschappers hebben volgens hem aangetoond dat homoseksualiteit niet genetisch is bepaald. Als westerse wetenschappers hem het tegendeel kunnen bewijzen, wil hij eventueel van zijn besluit terugkomen. Museveni volgens de Oegandese tv-zender NTV:

“Deze wet was noodzakelijk door provocaties van arrogante en roekeloze Westerse groeperingen die naar onze scholen komen om homo’s te rekruteren.”

“Geen enkele studie toont aan dat je van nature homoseksueel kunt zijn.”

Internationale kritiek

Mensenrechtenorganisaties en de internationale gemeenschap hebben veel kritiek, maar de wet is in Oeganda populair. Meerdere Europese landen hebben gedreigd de ontwikkelingshulp stop te zetten of te verminderen. President Obama riep Museveni op de wet niet te tekenen. Als hij dit wel zou doen, zou dit de betrekkingen met Washington onder druk zetten, zei Obama.

De gepensioneerde Zuid-Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu zei gisteren dat het tekenen van de wet verkeerd zou zijn.

“Er is nooit een wetenschappelijke rechtvaardiging voor vooroordelen en discriminatie, nooit.”

Vorig jaar publiceerde Amnesty International een rapport over de verontrustende opmars van homofobie, nu al in 37 Afrikaanse landen. Iedere discussie over mogelijke wetgeving draagt bij aan een klimaat van angst en straffeloosheid.

Oegandese president tekent antihomowet - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/02/24/oegandese-president-tekent-antihomowet/)

“Deze wet was noodzakelijk door provocaties van arrogante en roekeloze Westerse groeperingen die naar onze scholen komen om homo’s te rekruteren.”

Huh? Wat er gebeurde was dat arrogante en roekeloze Amerikaanse evangelisten naar Oeganda kwamen om het volk op te stoken tegen homofielen.

Ibrah1234
24-02-14, 13:49
Het eerste wat in mij opkwam was het album Tutu van Miles Davis.

Moest even opzoeken wie die andere Tutu is. Maar Super heeft wel gelijk. Betreft een zwarte man in een paarse jurk.

Volgens mij kan hij maar beter niet in een dergelijke outfit gaan shoppen in Arizona :)

Bofko
24-02-14, 13:57
Museveni gaf eerst aan dat hij de wet niet zou tekenen, maar kwam daar van terug. Wetenschappers hebben volgens hem aangetoond dat homoseksualiteit niet genetisch is bepaald. Als westerse wetenschappers hem het tegendeel kunnen bewijzen, wil hij eventueel van zijn besluit terugkomen.

Museveni is hiermee gedekt, denkt-ie . :haha:

mark61
24-02-14, 14:17
Museveni is hiermee gedekt, denkt-ie . :haha:

Ja hij vindt er niks aan, moet aan die ontwikkelingshulpdollars en euro's denken.

Verder moet hij dan nog even homofilie bij dieren verklaren. Maar dat ontkennen zulke lui natuurlijk gewoon. Of zouden die westerlingen ook dieren rekruteren voor hun vuige praktijken?

mark61
24-02-14, 14:19
Goeie vent voor in het Varticaan.

Tis alleen een Anglicaan. Daar hebben ze het niet zo op in Rome.

mark61
24-02-14, 14:21
Volgens is het zijn eigen schuld dat ie zwart is. Dus ik discrimineer niet.


Het eerste wat in mij opkwam was het album Tutu van Miles Davis.

Moest even opzoeken wie die andere Tutu is. Maar Super heeft wel gelijk. Betreft een zwarte man in een paarse jurk.

Volgens mij kan hij maar beter niet in een dergelijke outfit gaan shoppen in Arizona :)

Waar slaan deze commentaren in godsnaam op? Homofobie in een aanvaardbaar jasje steken?

Ibrah1234
24-02-14, 14:26
Waar slaan deze commentaren in godsnaam op? Homofobie in een aanvaardbaar jasje steken?

Ja precies. Dat was de insteek van de bijdrage. Een uiting van homofobie. Pfffff... :aanwal:

Ga even achter je toetsenbord weg en een blokje om ofzo. Je bent weer aan het doordraven.

super ick
24-02-14, 15:22
Waar slaan deze commentaren in godsnaam op? Homofobie in een aanvaardbaar jasje steken?

Ik wil aantonen dat het dom is om de suggestie te wekken dat homoseksualiteit een keuze is. Vandaar mijn uitlating 'eigen schuld dat hij zwart is'. Die is in mijn ogen nl van dezelfde orde.

Eerst vragen en dan pas piepen, opaatje.:fplet:

knuppeltje
25-02-14, 08:26
Heel af en toe, als ik weer eens iets heel moois voorbij zie komen, heb ik zelfs de neiging om te denken dat god toch bestaat, en dat ik hem daar heel dankbaar voor moet zijn. Maar zoiets roept toch echt heel andere gevoelens bij me op.

super ick
25-02-14, 10:21
Heel af en toe, als ik weer eens iets heel moois voorbij zie komen, heb ik zelfs de neiging om te denken dat god toch bestaat, en dat ik hem daar heel dankbaar voor moet zijn.

Keep on dreaming.:jumping::jumping::jumping::jumping:

mark61
26-02-14, 00:26
Ik wil aantonen dat het dom is om de suggestie te wekken dat homoseksualiteit een keuze is. Vandaar mijn uitlating 'eigen schuld dat hij zwart is'. Die is in mijn ogen nl van dezelfde orde.

Eerst vragen en dan pas piepen, opaatje.:fplet:

Ik vind dat u maar wat duidelijker moet formuleren :ego:

super ick
26-02-14, 07:40
Ik vind dat u maar wat duidelijker moet formuleren :ego:

U zou ook eerst kunnen informeren alvorens van leer te trekken.:gsm:

mark61
26-02-14, 13:27
U zou ook eerst kunnen informeren alvorens van leer te trekken.:gsm:

Ik zal het voortaan in voorkomende gevallen doen.