PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Europees parlement is in feite overbodig



super ick
25-02-14, 14:52
OPINIE Hoe kan er sprake zijn van een Europees parlement als er niet zoiets is als een Europees volk? Dit orgaan vertegenwoordigt de burgers niet, schrijft Jean Wanningen.


Een parlement, een volksvertegenwoordiging, veronderstelt een volk. Maar er is geen Europees volk.
'In mei valt voor het eerst echt wat te kiezen', schreef Michiel van Hulten (de Volkskrant, 8 februari) als reactie op Adriaan Schout, die betoogde dat het Europees Parlement (EP) geen echt parlement was. De heer Van Hulten stelt daartegenover dat het EP wel degelijk wat voorstelt en op vrijwel gelijke voet staat met de Europese Raad van Ministers. Hij heeft natuurlijk gelijk dat het belangrijk is om te gaan stemmen op 22 mei: het is de laatste kans voor de kiezer om het proces van sluipende soevereiniteitsoverdracht aan Brussel te stoppen en waar mogelijk terug te draaien. Maar Van Hultens visie op het democratisch gehalte van het EP behoeft enige nuancering.

Een parlement, een volksvertegenwoordiging, veronderstelt een volk. Maar er is geen Europees volk, hoe kan er dan sprake zijn van een Europees parlement? Het is waar dat het EP na 'Lissabon' meer invloed heeft gekregen, maar op het wezenlijke terrein van economische en monetaire zaken heeft het niets in te brengen. Ja, het kan de hele Europese Commissie naar huis sturen, maar dat is meer een theoretische dan een praktische bevoegdheid. En tot slot is er geen sprake van een Europese regering, een Europese staat en een echte Europese machtenscheiding. Het EP zit er dus eigenlijk voor spek en bonen.

Volgens Van Hulten zal die Europese staat er ook niet komen, want 'de hoogtijdagen van het integratie-federalisme' zijn volgens hem voorbij. Dat valt nog maar te bezien. Wie Eurocommissaris Reding hoort spreken, vorige week maandag nog in Cambridge, hoort iets heel anders. Mevrouw Reding zei daar letterlijk: 'In my personal view, the eurozone should become the United States of Europe.' Opvallend dat ze alleen over de eurozone sprak en niet over de EU als geheel. Klaarblijkelijk durfde ze het niet aan om haar gastheren te zeer voor het hoofd te stoten. Maar de richting waarin word gedacht is helder.


Waar dit soort ongekozen bureaucraten steevast aan voorbijgaan is aan de vraag wat de volken van de EU willen.
Willen de volken van de EU wel centraal bestuur?
Waar dit soort ongekozen bureaucraten steevast aan voorbijgaan is aan de vraag wat de volken van de EU willen. Willen die wel een gecentraliseerd bestuur vanuit Brussel en Straatsburg? Voelen zij zich wel vertegenwoordigd door het EP? De opvatting die steeds vaker en steeds luider klinkt, is 'zakkenvullers'. 'Over de rug van de hardwerkende belastingbetaler', wordt er vaak nog aan toegevoegd. Het EP mist de band met de burger, deze voelt zich niet vertegenwoordigd. Sterker, die burger is 'Brussel' zat. Daarmee voldoet het parlement niet aan de belangrijkste vereiste van zijn bestaansrecht: het is een van de burger 'verweesd' parlement.

Het democratisch tekort van 'Brussel' komt ook op een andere manier naar voren. Men is als de dood voor referenda over de vraag 'in of uit' de EU, zoals de Britse premier Cameron wil. Daarom probeert men ook zo lang mogelijk een verdragswijziging uit te stellen, want dan ontkomt men er niet aan. Die vraag wordt nog eens versterkt door het gedrag van de Commissie.

Het soevereine Zwitserland wordt gedreigd met sancties vanwege de uitkomst van een volksraadpleging die de Commissie onwelgevallig is; sommige EU-adviseurs verlaten voortijdig het overleg tussen de VS en de EU over het vrijhandelsverdrag TTIP omdat de democratie buiten spel wordt gezet; regeringsleiders van eurozonelidstaten (Griekenland, Italië) worden door de Commissie gedwongen hun biezen te pakken. En dan heb ik het nog niet eens over de toenemende politieke rol van de Europese Centrale Bank, die samen met de Commissie economische hervormingen wil afdwingen bij zwakke eurolanden. Is er iets gevraagd aan de bevolking van die landen?


De realiteit is dat de Commissie zich steeds meer en steeds nadrukkelijker bemoeit met het leven van burgers en bedrijven, terwijl die daar helemaal geen behoefte aan hebben.
Debat
Maar dit is nog niet alles. In een 'normaal' parlement dient er sprake te zijn van een debat. Niet alleen tussen de parlementsleden onderling en de regering die zij moeten controleren, maar ook met de achterban. Nu is dat in de eigen taal vaak al moeilijk genoeg, laat staan in de 24 talen die het EP rijk is. En gelet op de expansiedrift van de Commissie worden het er vast nog meer. Dat dit niet zelden leidt tot de spreekwoordelijke babylonische spraakverwarring moge duidelijk zijn.

Een volgend punt is de enorme regel- en bemoeizucht. Op papier wordt het subsidiariteitsbeginsel gehuldigd. Minister Timmermans is met een lijstje naar Brussel gereisd. Maar de realiteit is dat de Commissie zich steeds meer en steeds nadrukkelijker bemoeit met het leven van burgers en bedrijven, terwijl die daar helemaal geen behoefte aan hebben. Van de hoeveelheid water die maximaal mag worden doorgespoeld bij een bezoek aan het toilet tot het maximaal toegestane aantal watt van de stofzuiger, van het geluid van de grasmaaier tot de lengte van condooms, alles wil de Commissie in wetgeving vastleggen. En het EP gaat ermee akkoord.

Om kort te gaan, dit EP ontbeert een staatsrechtelijke grondslag want er is geen Europees volk, de (Europese) burger voelt zich niet vertegenwoordigd en heeft geen idee wat zich in het EP allemaal afspeelt. Het EP is dus in feite overbodig. En het scheelt nog geld ook. Veel geld.

Jean Wanningen is hoofdredacteur van DDS Finance International

'Het Europees parlement is in feite overbodig' - opinie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3603317/2014/02/25/Het-Europees-parlement-is-in-feite-overbodig.dhtml)

Soldim
25-02-14, 14:58
OPINIE Hoe kan er sprake zijn van een Europees parlement als er niet zoiets is als een Europees volk? Dit orgaan vertegenwoordigt de burgers niet, schrijft Jean Wanningen.


Een parlement, een volksvertegenwoordiging, veronderstelt een volk.

Er bestaat ook geen Nederlands volk. Afschaffen dat gedoe in Den Haag dan maar?

Ik ken weinig landen die meer dan een samenraapsel van verschillende groepen zijn die toevallig binnen dezelfde grens vallen. Hoe die groepen verder samenwerken is in principe aan hen; mij lijkt een democratische samenwerkings vorm niet de slechtste.

mark61
26-02-14, 00:13
OPINIE Hoe kan er sprake zijn van een Europees parlement als er niet zoiets is als een Europees volk? Dit orgaan vertegenwoordigt de burgers niet, schrijft Jean Wanningen.

Een parlement, een volksvertegenwoordiging, veronderstelt een volk.

Nee, dat doet het niet. Griezelig nationalisme. Opzettelijk of onopzettelijk vermengen van verschillende betekenissen van het woord 'volk'.

Bofko
26-02-14, 01:48
Nee, dat doet het niet. Griezelig nationalisme. Opzettelijk of onopzettelijk vermengen van verschillende betekenissen van het woord 'volk'.

Yep. Het is gewoon stam-denken. Een mandingo uit Gambia vroeg mij 15 jaar geleden tot welke stam ik behoorde.......

Ik denk dat vele euro-sceptische Nederlanders een hekel hebben aan 'knoflooklanden' en best een economische unie aan zou willen gaan met alleen Duitsland bijv. . Had je bij deze chauvinisten 70 jaar geleden niet mee aan kunnen komen, dus er verandert best wel wat.

De keuze wel of geen Europa is eigenlijk een non-issue voor Nederland, We kunnen maar beter mee gaan in die vaart der volkeren.De verandering werkt namelijk veel verder door (heeft een grotere impact) dan het principe. Globalisering ( en de EU is een uiting daarvan) hou je niet tegen dus kun je er maar beter mee dealen.

De PVV, die zich nu profileert met anti-EU, is de partij van de ontevredenen, die steken gigantisch veel tijd in wat 'we' hadden kunnen hebben.Met 0 kans om dat ooit waar te kunnen maken. Een van de eerste levenslessen is dat geluk zit in wat je hebt, en ontevredenheid in wat je niet hebt en mijmeringen over wat je had kunnen hebben.Ontevredenheid maakt ongelukkig.

super ick
26-02-14, 07:55
Nee, dat doet het niet. Griezelig nationalisme. Opzettelijk of onopzettelijk vermengen van verschillende betekenissen van het woord 'volk'.

1 zinnetje. Meer niet?

Valt me een beetje tegen. :hihi:

knuppeltje
26-02-14, 08:03
Volgens mij is voor hem een dorp met vijf huizen al veel te groot om te besturen.

super ick
26-02-14, 08:55
Volgens mij is voor hem een dorp met vijf huizen al veel te groot om te besturen.

NIet erg sterk om direct weer op de man te gaan spelen.

knuppeltje
26-02-14, 09:40
NIet erg sterk om direct weer op de man te gaan spelen.

Moet die maar niet zo uit zijn nek lullen.

super ick
26-02-14, 10:18
Moet die maar niet zo uit zijn nek lullen.

Tokkies, allemaal!

Zoooo, klaaar!
mamma komt zo je broekje ophijsen

Umarvlie
26-02-14, 10:31
De hele wereld is overbodig - maar lullig als die er opeens niet meer zou zijn - hebben we niets meer om op te staan.

knuppeltje
26-02-14, 11:04
Tokkies, allemaal!

Zoooo, klaaar!
mamma komt zo je broekje ophijsen

Dat zal best als jij het zegt.

Och god toch, wat een schitterende argumentatie alweer. Heb je nog meer van zulken?

knuppeltje
26-02-14, 11:05
De hele wereld is overbodig - maar lullig als die er opeens niet meer zou zijn - hebben we niets meer om op te staan.

Geen poot.

mark61
26-02-14, 13:18
1 zinnetje. Meer niet?

Valt me een beetje tegen. :hihi:

Omdat me toen de lust tot verder lezen verging. Na vluchtige lezing las ik:

Het soevereine Zwitserland wordt gedreigd met sancties vanwege de uitkomst van een volksraadpleging die de Commissie onwelgevallig is

Er staan twee aperte leugens in dat ene zinnetje. Is gewoon vermoeiend.

super ick
26-02-14, 21:55
Omdat me toen de lust tot verder lezen verging. Na vluchtige lezing las ik:

Het soevereine Zwitserland wordt gedreigd met sancties vanwege de uitkomst van een volksraadpleging die de Commissie onwelgevallig is

Er staan twee aperte leugens in dat ene zinnetje. Is gewoon vermoeiend.

Ook twee waarheden. Zwitserland is (wel) soeverein en de uitkomst was de commissie niet blij mee.

Nu Oekraïne er nog bij.

BTW, het is 'slechts' een opinie. Heeft Jean nu echt nergens een punt?

H.P.Pas
26-02-14, 22:21
Ook twee waarheden. Zwitserland is (wel) soeverein en de uitkomst was de commissie niet blij mee.



Er is geen sprake van 'sancties'.
Zwitserland wenst bepalingen van een gesloten verdrag niet meer uit te voeren. De EU beschouwt zich op zijn beurt dan niet meer gebonden aan andere bepalingen van datzelfde verdrag.
Niet meer dan een logische consequentie.

super ick
27-02-14, 07:38
Er is geen sprake van 'sancties'.
Zwitserland wenst bepalingen van een gesloten verdrag niet meer uit te voeren. De EU beschouwt zich op zijn beurt dan niet meer gebonden aan andere bepalingen van datzelfde verdrag.
Niet meer dan een logische consequentie.

Verkeerd woordgebruik. Geen man overboord.

mark61
27-02-14, 15:13
Verkeerd woordgebruik. Geen man overboord.

Jawel, want het gaat over essentiële verschillen. Dus als zo'n man zulke leugens opschrijft, om hem moverende redenen, heb ik al geen zin meer de rest te lezen en te becommentariëren.

Snap je?

H.P.Pas
27-02-14, 15:37
Verkeerd woordgebruik. .


Loaded language. (http://en.wikipedia.org/wiki/Loaded_language) Het Euro-sceptische discours staat daar bol van. Vermoeiend.


Geen man overboord.

Wel degelijk:

From The Analects of Confucius, Book 13, Verse 3


Tsze-lu said, “The ruler of Wei has been waiting for you, in order with you to administer the government. What will you consider the first thing to be done?”

The Master replied, “What is necessary is to rectify names.” “So! indeed!” said Tsze-lu. “You are wide of the mark! Why must there be such rectification?”

The Master said, “How uncultivated you are, Yu! A superior man, in regard to what he does not know, shows a cautious reserve.



“If names be not correct, language is not in accordance with the truth of things. If language be not in accordance with the truth of things, affairs cannot be carried on to success.





PS
Het idee van het parlement als 'volksvertegenwoordiging', een soort inspraak-orgaan, stamt uit een monarchistische ideeënwereld. In een eigentijds staatsbestel is het parlement de wetgevende macht. Als hij die term zou hanteren is de bodem al bij voorbaat uit zijn verhaal gevallen; het is niet in te zien waarom in de EU een wetgevende macht overbodig zou zijn.
Zo zie je maar hoe belangrijk woordgebruik kan zijn.

Charlus
28-02-14, 07:32
Waarom zegt-ie niet: het Europese parlement is overbodig? Dat 'in feite' (= 'ik lul maar wat voor me uit') maakt het artikel overbodig.

Juffrouw_Saartje
28-02-14, 20:02
Waar was je taal piranja? Long time no see.

H.P.Pas
28-02-14, 21:30
De hele wereld is overbodig - maar lullig als die er opeens niet meer zou zijn - hebben we niets meer om op te staan.

Not so bad. Wij zijn ook overbodig.

(leen)
28-02-14, 23:42
Not so bad. Wij zijn ook overbodig.

En slechts een micron van een micronseconde in de tijdlijn, hoewel een aantal 1/6000 als absoluut ziet.