PDA

Bekijk Volledige Versie : Knesset: Palestijnse christenen zijn geen Arabieren



Giuseppe
25-02-14, 22:10
Israel's legislative branch, known as the Knesset, passed a controversial bill into law that defines 1948 Christians Palestinians as ''non-Arabs'', Israeli media reported.

The new law – passed on Monday with a vote of 31 in favor and 6 against – for the first time differentiates Christian Palestinians from the rest of the Palestinian community, who had survived the 1947-48 ethnic cleansing by Zionist forces, and remained within the 1948 territories.

"This is a historic law. It's the first time there is separate representation for Christians," Likud Beytenu coalition chairman Yariv Levin, who proposed the bill, was quoted by the Israeli press prior to the the vote.

"Soon we'll expand on this and give [Christians] all the separate representation they deserve," he added.

Previously, Levin justified the bill as ''an important, historic step that could introduce balance to the State of Israel, and connect us [Jews] with the Christians, I am careful not to refer to them as Arabs, because they are not Arabs.''

''We and the Christians have a lot in common. They're our natural allies, a counterweight to the Muslims that want to destroy the country from within... We will use an iron hand and demonstrate zero tolerance of Arabs who tend to identify with the terror of the Palestinian state,'' he added.

According to reports, the law will enforce a separate representation on the Advisory Committee for Equal Opportunity within the Employment Commission, by extending the number of panel members to ten, adding specific seats for the ultra-Orthodox, Druze, Christian, Circassian populations, and others.

'Palestinian Christians are Arabs'

CIA statistics put the Arab Christian population living in Occupied Palestine at around 123,000. These people will be directly affected by the new law.

Arab members of the Knesset unanimously condemned the bill as a ''racist'' act and a ''divide-and-conquer'' tactic.

"Colonialists try to separate groups of natives. The prime example of this is South Africa," MK Hanin Zoabi of the Arab political party, Balad, reportedly said to the media after the vote.

"We are the natives here and we have a clear identity, [we] are Palestinians, part of the Arab nation, and your law will fail. Part of the Zionist project is to oppress our identity, but I have the right to speak in the name of Palestinians."

Khalid Musmar, an official for the Palestinian National Council, told Al-Akhbar, ''The Palestinian Christian community will rebuke this before anyone else. The Palestinian Christians are Arab despite the wishes of anyone in the Knesset or otherwise.''

''They have always said they were Arabs and have fought side-by-side with their Muslim brethren, from the times of the Crusades to today. The Palestinian community, in all it's colors and creeds, is a unified Arab community confronting occupation. They are struggling for a Palestinian nation with Jerusalem as it's capital. This will not change by the acts of Knesset or anyone else,'' the official said.

''The community in 1948 will not remain quiet. This is a major move by the forces of occupation and colonization, and there will be mobilizations just like how we saw the creation and continuation of Land Day protests within 1948 lands. We will see protests in the future.''

''If [Israel] wants to do right to the Palestinians in general and Christians in particular,'' said Jumana, from the Galilee region of northern occupied Palestine, during a separate conversation with Al-Akhbar, ''let them approve the return of the refugees and internally displaced Palestinians from the two Christian villages of Ekrith and Birem, who already have a court ruling allowing them to return to their destroyed villages.''

She added that this law comes at a time when ''the government is attempting to make the drafting to the Israeli Army obligatory to Palestinian Christians, [and] this is completely not acceptable, since this is their way of dividing the Palestinian minority and fragmenting the community as a whole.''

In a similar vein, a 1948 Palestinian Christian from Nazareth, who requested anonymity due to the sensitivity of the matter, told Al-Akhbar, ''I think [Levin's comments] are outrageous and untrue. It is part of Israel's broader attempt to segment and fragmentize the Palestinian community from one another inside Israel. Other examples of this are with the Bedouins and the Druze, and this is part of [Israel's] attempt to break up what is a cohesive community. It won't work.''

''I see myself as an Arab and so do other Palestinian Christians. [Levin's] logic only reaffirms the agenda to separate and break-up minorities within minorities,'' she added.

''There should be more representation of Palestinians in Israel in general. Christian Palestinians are just as repressed as Muslims.''


Bron. (http://english.al-akhbar.com/content/israeli-knesset-passes-bill-differentiating-christian-palestinians-1948-palestinian-communit)


Israël, een lichtend voorbeeld voor de regio. :tik:

mark61
26-02-14, 00:11
Griezels.

knuppeltje
26-02-14, 08:40
Volgens mij zijn Palestijnen Palestijnen, en geen Arabieren, ook al heb je ze daarmee makkelijk tot de vijand gerekend. Maar of ze nu joods, christelijk, moslim of maanblaffers zijn maakt voor mij geen verschil.

super ick
26-02-14, 09:10
Schurkenstaat.

knuppeltje
26-02-14, 09:20
Schurkenstaat.

Wat u zegt meneer...je reinste schurkenstaat.

vitalis
26-02-14, 09:31
Wat u zegt meneer...je reinste schurkenstaat.

En maar doorgaan met haatzaaien....

knuppeltje
26-02-14, 09:51
En maar doorgaan met haatzaaien....

De waarheid is hard, ik weet het.

vitalis
26-02-14, 09:58
De waarheid is hard, ik weet het.

Ja, dat zeiden de nazi's ook toen ze Joden schurken noemden...

super ick
26-02-14, 10:15
Ja, dat zeiden de nazi's ook toen ze Joden schurken noemden...

Niet direct met de nazi's aan komen kakken. Schurken is een normaal Nederlands woord waar nazi's geen patent op hebben.

vitalis
26-02-14, 10:18
Niet direct met de nazi's aan komen kakken. Schurken is een normaal Nederlands woord waar nazi's geen patent op hebben.

Hij vindt dat een Jodenstaat een schurkenstaat is. Dat betekent dus dat hij Joden in het algemeen schurken vindt. Dat is een ernstige vorm van antisemitisme en dus ook racisme. Propaganda naar het model van Goebbels.

Umarvlie
26-02-14, 10:21
Hij vindt dat een Jodenstaat een schurkenstaat is. Dat betekent dus dat hij Joden in het algemeen schurken vindt. Dat is een ernstige vorm van antisemitisme en dus ook racisme. Propaganda naar het model van Goebbels.

De staat Israel toont nogal wat overeenkomsten met het Nazi-rijk van Hitler dus ja, dan kun je dat een schurkenstaat noemen.

super ick
26-02-14, 10:25
Hij vindt dat een Jodenstaat een schurkenstaat is. Dat betekent dus dat hij Joden in het algemeen schurken vindt.

Stropopredenering ©Mark61

vitalis
26-02-14, 10:27
De staat Israel toont nogal wat overeenkomsten met het Nazi-rijk van Hitler dus ja, dan kun je dat een schurkenstaat noemen.

Ik ken heel wat staten die veel meer overeenkomsten vertonen met een nazistaat dan Israël. De meesten grenzen direct aan Israël.

Umarvlie
26-02-14, 10:30
Ik ken heel wat staten die veel meer overeenkomsten vertonen met een nazistaat dan Israël. De meesten grenzen direct aan Israël.

Tuurlijk, wereldwijd zijn er vele schurkenstaten ... naar we hadden het hier over Israel. Of mag Israel maar doen wat ze willen want er zijn nog ergere landen? Dat mes snijd aan twee kanten.

Ibrah1234
26-02-14, 10:37
Tuurlijk, wereldwijd zijn er vele schurkenstaten ... naar we hadden het hier over Israel. Of mag Israel maar doen wat ze willen want er zijn nog ergere landen? Dat mes snijd aan twee kanten.

Dit klemt temeer daar Israël vrijwel een exclusieve belangstelling geniet. De overige schurkenstaten komen niet eens ter sprake.

vitalis
26-02-14, 10:42
Tuurlijk, wereldwijd zijn er vele schurkenstaten ... naar we hadden het hier over Israel. Of mag Israel maar doen wat ze willen want er zijn nog ergere landen? Dat mes snijd aan twee kanten.

Het feit dat hierbij door sommigen zeer eenzijdig de nadruk op Israël wordt gelegd spreekt al boekdelen...

Umarvlie
26-02-14, 10:49
Het feit dat hierbij door sommigen zeer eenzijdig de nadruk op Israël wordt gelegd spreekt al boekdelen...

Het topic in deze post is: "Knesset: Palestijnse christenen zijn geen Arabieren"

De nadruk op Israel is dus on-topic - of vergis ik me en is de Knesset niet het Israelisch parlement? Het staat je in ieder geval vrij om een ander topic met nieuws over andere schurkenstaten te openen als je dat liever is hoor.

vitalis
26-02-14, 10:51
Het topic in deze post is: "Knesset: Palestijnse christenen zijn geen Arabieren"

De nadruk op Israel is dus on-topic - of vergis ik me en is de Knesset niet het Israelisch parlement? Het staat je in ieder geval vrij om een ander topic met nieuws over andere schurkenstaten te openen als je dat liever is hoor.

Weet je wat, ga lekker samen met anderen je frustraties wegschelden op Israël.

knuppeltje
26-02-14, 11:00
Hij vindt dat een Jodenstaat een schurkenstaat is. Dat betekent dus dat hij Joden in het algemeen schurken vindt. Dat is een ernstige vorm van antisemitisme en dus ook racisme. Propaganda naar het model van Goebbels.

Dat zei ik niet en dat bedoel, ik ook niet. Ik heb het in deze alleen over de zionistische kolonisten. En ik zit er echt niet naast als ik zeg dat kolonisten schurken zijn. Dat die ook joods kunnen zijn, zal me totaal worst wezen.

Het verschil tussen die kolonisten en nazi's heb ik hier al dikwijls aangegeven. Het doen voorkomen alsof ik die op een lijn zet is dan ook een regelrechte schurkenstreek. Pleurt dus op met je Goebels.

knuppeltje
26-02-14, 11:01
De staat Israel toont nogal wat overeenkomsten met het Nazi-rijk van Hitler dus ja, dan kun je dat een schurkenstaat noemen.

De verschillen zijn levensgroot.

Karin.N
26-02-14, 11:49
De staat Israel toont nogal wat overeenkomsten met het Nazi-rijk van Hitler dus ja, dan kun je dat een schurkenstaat noemen.

Nee, die vele overeenkomsten zie ik niet.

Ik zie wel vergelijkingen bij het intimideren van mensen. Bijvoorbeeld het tegenhouden van palestijnse kinderen bij een checkpoint. Kinderen weet niet zeker of ze wel of niet naar school kunnen. Dit komt mi overeen met de de eerste periode van de jodenvervolging hier in Nederland.

Umarvlie
26-02-14, 11:56
Weet je wat, ga lekker samen met anderen je frustraties wegschelden op Israël.

Ik scheld niet, en ik ben niet degene die hier gefrusteerd reageerd. Maar goed - dat zul je toch nooit zien.

Karin.N
26-02-14, 11:56
Ik ken heel wat staten die veel meer overeenkomsten vertonen met een nazistaat dan Israël. De meesten grenzen direct aan Israël.

Nee, ook zij vertonen geen vele overeenkomsten met nazi Duitsland.

vitalis
26-02-14, 11:59
Nee, die vele overeenkomsten zie ik niet.

Ik zie wel vergelijkingen bij het intimideren van mensen. Bijvoorbeeld het tegenhouden van palestijnse kinderen bij een checkpoint. Kinderen weet niet zeker of ze wel of niet naar school kunnen. Dit komt mi overeen met de de eerste periode van de jodenvervolging hier in Nederland.

Karin, dit zijn beveiligingsmaatregelen. Het is nog niet zo lang geleden dat Palestijnen vanuit zowel de westoever als vanuit de Gazastrook onbelemmerd Israël konden binnenkomen. Velen deden dat ook en hadden hun dagelijks werk in Israël. Totdat de grote golf terroristische aanslagen begon. Ben je dat vergeten?

mark61
26-02-14, 13:13
Hij vindt dat een Jodenstaat een schurkenstaat is. Dat betekent dus dat hij Joden in het algemeen schurken vindt. Dat is een ernstige vorm van antisemitisme en dus ook racisme. Propaganda naar het model van Goebbels.

Jodenstaat? Ben je een antisemiet? Israël is een multi-etnische staat :ego:

Jij stelt Israël gelijk aan 'joden'; je bent dus een antisemiet.

mark61
26-02-14, 13:14
Stropopredenering ©Mark61

:hihi: Na ik had de Nederlandse versie nog nooit gehoord. Blijf het maar als strop-op-redenering lezen, en vraag me dan af wat dat betekent. Opstropen ken ik wel hehe.

vitalis
26-02-14, 14:53
Jodenstaat? Ben je een antisemiet? Israël is een multi-etnische staat :ego:

Jij stelt Israël gelijk aan 'joden'; je bent dus een antisemiet.

Als iemand het woord Joden gebruikt denk jij dus meteen aan antisemitisme. Wie is hier nu de echte antisemiet?

super ick
26-02-14, 16:07
:hihi: Na ik had de Nederlandse versie nog nooit gehoord. Blijf het maar als strop-op-redenering lezen, en vraag me dan af wat dat betekent. Opstropen ken ik wel hehe.

Toch zie je het hier vaak gebeuren. Er worden woorden bij de ander in de mond gelegd en vervolgens wordt er een heel betoog op gemaakt.

Schurkenstaat => dus je vind alle joden schurken en voor je het weet ben je antisemiet.

Zo ben je ook snel gebombardeerd tot islamofoob. Ook hier is geen sprake van een fobie maar wordt de term gebruikt om iemand of een groep met een bepaalde mening in een hokje te plaatsen.

Ik zoek liever naar de bedoeling van iemand en ben er van overtuigd dat in het eggie de soep niet zo heet gegeten wordt........ Wat het ook wel weer een beetje leuk maakt. Zaken aanzetten om de boel scherp te zetten. Ik hou er wel van.

H.P.Pas
26-02-14, 16:13
Toch zie je het hier vaak gebeuren.



Deze post ga ik op een functietoets zetten:
Het liefst is mij een twistgesprek
als ik en ik graag voeren.
Daar ik direkt
die grote bek
zo mieters weet te snoeren.

........

super ick
26-02-14, 16:19
........

John O' Mill

Zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet.

Oiseau
26-02-14, 17:01
Israël is indirect te danken aan de Nazi´s. Paradoxaal gedragen de Israëli´s zich niet beter dan de Nazi´s van toen. Israël is een Nazi staat gesteund door Amerika en Europa die op een gegeven moment ook hun handen in onschuld zullen wassen en Israël afstoten.

Dat er nog Palestijnen zijn is een God´s wonder.

CONTRA
26-02-14, 18:16
Dat er nog Palestijnen zijn is een God´s wonder.

het is by myn weten nooit politiek beleid van israel geweest de palestynen te willen vernietigen. tydens 65 jaar joodse bezetting en onderdrukking zyn er alleen maar palestynen bygekomen en heeft israel dit niet geprobeerd tegen te gaan door massaal te moorden of te steriliseren

vitalis
26-02-14, 18:25
het is by myn weten nooit politiek beleid van israel geweest de palestynen te willen vernietigen. tydens 65 jaar joodse bezetting en onderdrukking zyn er alleen maar palestynen bygekomen en heeft israel dit niet geprobeerd tegen te gaan door massaal te moorden of te steriliseren

Nee, maar andersom wel.

Oiseau
26-02-14, 18:39
het is by myn weten nooit politiek beleid van israel geweest de palestynen te willen vernietigen. tydens 65 jaar joodse bezetting en onderdrukking zyn er alleen maar palestynen bygekomen en heeft israel dit niet geprobeerd tegen te gaan door massaal te moorden of te steriliseren

Het is meer om zichzelf te beschermen tegen miljoenen Arabieren die moeten zolang mogelijk in slaap gesust worden. Dus denk als Israëli die praktisch een Nazi is die langer wil daar zijn als bezitter.

Oiseau
26-02-14, 18:42
Nee, maar andersom wel.

Arabieren hebben nooit eerder de Joden uitgemoord en Hitler was geen Arabier of Molsim.
Lafheid om met alle macht van de wereld deze weerloze volk van de Palestijnen te verjagen en het leven zuur te maken.

Eigenlijk laffe volk zijn jullie.

vitalis
26-02-14, 19:05
Arabieren hebben nooit eerder de Joden uitgemoord en Hitler was geen Arabier of Molsim.
Lafheid om met alle macht van de wereld deze weerloze volk van de Palestijnen te verjagen en het leven zuur te maken.

Eigenlijk laffe volk zijn jullie.

Je hebt een erg eenzijdig beeld. Ik raad je aan eens wat te lezen over de geschiedenis van Palestina.

Oiseau
26-02-14, 19:14
Je hebt een erg eenzijdig beeld. Ik raad je aan eens wat te lezen over de geschiedenis van Palestina.

Dat spelletje van de Joden trappen we niet in. De huidige situatie is zo schrijnend en jullie laatste apartheid staat wordt gezien voor de enige democratie die de Palestijnen mag opsluiten en onderdrukken.

Leer mens te zijn !

vitalis
26-02-14, 19:16
Dat spelletje van de Joden trappen we niet in. De huidige situatie is zo schrijnend en jullie laatste apartheid staat wordt gezien voor de enige democratie die de Palestijnen mag opsluiten en onderdrukken.

Leer mens te zijn !

Leer in te zien dat elke zaak twee kanten heeft.

CONTRA
26-02-14, 19:22
Je hebt een erg eenzijdig beeld. Ik raad je aan eens wat te lezen over de geschiedenis van Palestina.

http://bashers.nl/wp-content/uploads/2010/11/obj0581-e1290778480396.jpg

Oiseau
26-02-14, 19:25
Leer in te zien dat elke zaak twee kanten heeft.

Dus de sterke kant mag de zwakke kant onderdrukken.
De Joden zouden beter de Thora goed moeten lezen en uit hun geschiedenis lering trekken. Het is niet de schuld van de Palestijnen maar van de criminele bloeddorstige zionisten onder ze die vuile spelletjes denken te kunnen spelen zonder ooit gestraft te worden.

Een Jood met eer en trots onderdrukt de zwakkeren niet en vergiet geen bloed van onschuldigen in hun eigen Huizen.

knots71karel
26-02-14, 21:34
Israel een lichtend voorbeeld voor de REGIO ?
Gepubliceerd:
Laatste update:
18 februari 2014 17:16







Weer tientallen doden door aanslagen IrakEen reeks bomaanslagen in de Iraakse hoofdstad Bagdad en de stad Hilla heeft aan zeker 49 mensen het leven gekost.http://bin.snmmd.nl/m/m1mxh17apu5r_std640.jpgWeer aanslagen in Irak Fotoserie (javascript:void(0))Video (http://www.zie.nl/video/m1mzh0ofvouk)


Dat hebben de politie en artsen meegedeeld.
In het ziekenhuis in Hilla, ongeveer honderd kilometer ten zuidwesten van Bagdad, zijn 35 lijken binnengebracht. Er zouden daar zeven autobommen zijn ontploft. In voornamelijk door sjiieten bewoonde wijken van Bagdad werden veertien mensen gedood door explosies.
In Irak is het geweld tussen de sjiieten, die de meerderheid van de bevolking vormen, en de soennieten sterk toegenomen. Deze maand zijn door aanslagen al meer dan vierhonderd mensen omgekomen.

dank zij HET LICHTENDE VOORBEELD VAN iSRAEL ! :duim:

super ick
26-02-14, 21:39
Israel een lichtend voorbeeld voor de REGIO ?
Gepubliceerd:
Laatste update:
18 februari 2014 17:16







Weer tientallen doden door aanslagen IrakEen reeks bomaanslagen in de Iraakse hoofdstad Bagdad en de stad Hilla heeft aan zeker 49 mensen het leven gekost.http://bin.snmmd.nl/m/m1mxh17apu5r_std640.jpgWeer aanslagen in Irak Fotoserie (javascript:void(0))Video (http://www.zie.nl/video/m1mzh0ofvouk)


Dat hebben de politie en artsen meegedeeld.
In het ziekenhuis in Hilla, ongeveer honderd kilometer ten zuidwesten van Bagdad, zijn 35 lijken binnengebracht. Er zouden daar zeven autobommen zijn ontploft. In voornamelijk door sjiieten bewoonde wijken van Bagdad werden veertien mensen gedood door explosies.
In Irak is het geweld tussen de sjiieten, die de meerderheid van de bevolking vormen, en de soennieten sterk toegenomen. Deze maand zijn door aanslagen al meer dan vierhonderd mensen omgekomen.

dank zij HET LICHTENDE VOORBEELD VAN iSRAEL ! :duim:

Dat lijkt me een heel andere problematiek.

knots71karel
26-02-14, 22:02
Dat lijkt me een heel andere problematiek.

Ach waar het mij omgaat is het eeuwige gezeik over dat kut iSRAEL (ik sta ook niet achter hun denkwijze en doen en laten ) , maar er zijn veel ergere dingen op deze wereld en over hun eigen moordpartijen (onderling ) wordt niet gesproken .
Als je op N.V.D.D een topic over Kiev opend , krijg je niet eens reactie,s ! totaal onbelangrijk .
Maar als een Jood of Amerikaan een scheet laat is het WERELD NIEUWS .:hardlach:


En dan te bedenken dat te het halve Midden Oosten in de ''brand staat''.
:verward:

Oiseau
26-02-14, 22:28
Ach waar het mij omgaat is het eeuwige gezeik over dat kut iSRAEL (ik sta ook niet achter hun denkwijze en doen en laten ) , maar er zijn veel ergere dingen op deze wereld en over hun eigen moordpartijen (onderling ) wordt niet gesproken .
Als je op N.V.D.D een topic over Kiev opend , krijg je niet eens reactie,s ! totaal onbelangrijk .
Maar als een Jood of Amerikaan een scheet laat is het WERELD NIEUWS .:hardlach:


En dan te bedenken dat te het halve Midden Oosten in de ''brand staat''.
:verward:

Elke probleem heeft een kern. Israël was vanaf het begin een probleem wat betreft het midden oost met alle gevolgen van dien.

Het is niet minder dan logisch dat ze van alles zullen doen om de hele regio te destabiliseren en indien nodig de hele wereld. Europeanen hebben een monster gecreëerd die ze zelf niet meer in bedwang zullen kunnen houden.

De westerse beschaving draait over lijken van de zwakkeren.

pizatie
26-02-14, 22:46
joodse tuig daar in tel aviv.

knuppeltje
27-02-14, 08:25
Ik ken heel wat staten die veel meer overeenkomsten vertonen met een nazistaat dan Israël. De meesten grenzen direct aan Israël.

Geen enkele in die regio daaraan voldoet, ook Israël niet.

knuppeltje
27-02-14, 08:27
Karin, dit zijn beveiligingsmaatregelen. Het is nog niet zo lang geleden dat Palestijnen vanuit zowel de westoever als vanuit de Gazastrook onbelemmerd Israël konden binnenkomen. Velen deden dat ook en hadden hun dagelijks werk in Israël. Totdat de grote golf terroristische aanslagen begon. Ben je dat vergeten?

Totale onzin.

vitalis
27-02-14, 08:29
Totale onzin.

Jij bent het dus vergeten.

knuppeltje
27-02-14, 08:51
Jij bent het dus vergeten.

:moe:

H.P.Pas
27-02-14, 10:41
Totale onzin.


Het is toch echt zo.
Voorvechter van die politiek waren Rabin en na hem Peres.
De Israëlische verkiezingen van 1996, die tegen alle prognoses in knap door de tot dan toe betrekkelijk onbekende Netayahu werden gewonnen, maakten daaraan abrupt een einde.
Hij had 'bestrijding van terrorisme tot zijn hoofd-agendapunt gemaakt en werd kort voor de verkiezingen door Hamas op zijn wenken bediend met een serie 'succesvolle' aanslagen (o.a. in TelAviv).

,

knuppeltje
27-02-14, 12:27
Het is toch echt zo.
Voorvechter van die politiek waren Rabin en na hem Peres.
De Israëlische verkiezingen van 1996, die tegen alle prognoses in knap door de tot dan toe betrekkelijk onbekende Netayahu werden gewonnen, maakten daaraan abrupt een einde.
Hij had 'bestrijding van terrorisme tot zijn hoofd-agendapunt gemaakt en werd kort voor de verkiezingen door Hamas op zijn wenken bediend met een serie 'succesvolle' aanslagen (o.a. in TelAviv).

,

Oké. Maar daar stel ik toch wel wat tegenover. Naast de gevolgen van de toen al vele onteigeningen op De West Bank, konden ook toen al vele Palestijnen hun land niet meer bereiken omdat dat tot veiligheidsgebied ten behoeven van de neergestreken kolonisten werd verklaard of doordat er wegen werden afgesloten of omgelegd, en al die Palestijnen daarmee hun broodwinning verloren. Dat is in de loop der jaren alsmaar uitgebreid. Tegenwoordig zijn de herders in het zuiden van Israël hun benodigde waterputten, en daardoor hun kuddes schapen en inkomstenbron kwijt, omdat het leger die putten voor hen tot verboden gebied heeft verklaard.

In Israël zelf is de zaak nog vele malen erger gesteld, maar als het zo door gaat dan wordt het in de bezette gebieden net zo erg.

Alles bij elkaar genomen, was die zogenaamde vrijheid van reizen prima, maar waren ook toen de vrijheidsbeperkingen verschrikkelijk. Hebben we het nog niet over al het toen ook al bestaande gedoe bij de checkpoints. Karin kan iedereen hier haarfijn uitleggen hoe dat er naar toe kan gaan.

Het een kan niet, zeker niet in dit geval, het andere wegpoetsen.

vitalis
27-02-14, 12:27
Het is toch echt zo.
Voorvechter van die politiek waren Rabin en na hem Peres.
De Israëlische verkiezingen van 1996, die tegen alle prognoses in knap door de tot dan toe betrekkelijk onbekende Netayahu werden gewonnen, maakten daaraan abrupt een einde.
Hij had 'bestrijding van terrorisme tot zijn hoofd-agendapunt gemaakt en werd kort voor de verkiezingen door Hamas op zijn wenken bediend met een serie 'succesvolle' aanslagen (o.a. in TelAviv).

,

Het begon al onder zijn voorganger Barak die met alle macht probeerde vrede met de Palestijnen te breken. Daar had hij ook draagvlak voor onder zijn achterban. De Palestijnen bedankten hem met een golf terroristische aanslagen. Tot op de huidige dag bepaalt deze reactie de Israëlische politiek.

knuppeltje
27-02-14, 12:31
Jij bent het dus vergeten.

Welnee. Ik stel alleen dat die zogenaamde reisvrijheid van je in schril contrast stond met alle vrijheidsbeperkingen die, ook toen al, door de kolonisten aan de Palestijnen werden opgelegd.

vitalis
27-02-14, 12:34
Welnee. Ik stel alleen dat die zogenaamde reisvrijheid van je in schril contrast stond met alle vrijheidsbeperkingen die, ook toen al, door de kolonisten aan de Palestijnen werden opgelegd.

Er waren wel checkpoints, maar er was geen sprake van een muur of een veiligheidshek, ook niet rondom Gaza. Iedereen kon betrekkelijk gemakkelijk de grens over en zijn werk doen in Israël. Door de terroristische acties is dat allemaal kapot gemaakt. Israël moest zich wel beschermen.

knuppeltje
28-02-14, 10:02
Er waren wel checkpoints, maar er was geen sprake van een muur of een veiligheidshek, ook niet rondom Gaza. Iedereen kon betrekkelijk gemakkelijk de grens over en zijn werk doen in Israël. Door de terroristische acties is dat allemaal kapot gemaakt. Israël moest zich wel beschermen.

Een gruwelijke bezetter die beschermd moet worden, gekker moet het niet worden.:maf3:

H.P.Pas
28-02-14, 11:54
Een gruwelijke bezetter die beschermd moet worden, gekker moet het niet worden.:maf3:

Kind van de rekening waren vooral gruwelijke buspassagiers en restaurantbezoekers.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de enig correcte reactie was geweest zich blijmoedig psalmenzingend op te laten blazen voor het goede doel.
Maar ja, wat wil je; de mens is zwak.

CONTRA
28-02-14, 12:54
Iedereen kon betrekkelijk gemakkelijk de grens over

bron?

knuppeltje
28-02-14, 13:56
Kind van de rekening waren vooral gruwelijke buspassagiers en restaurantbezoekers.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de enig correcte reactie was geweest zich blijmoedig psalmenzingend op te laten blazen voor het goede doel.
Maar ja, wat wil je; de mens is zwak.

Nee, een einde aan de bezetting maken kon ook. Of: er een één staat van maken met voor iedereen gelijke rechten, had ook gekund.

Verder ben ik tegen elk bloedvergieten. Maar degenen die dat van andere verzetsbewegingen wel accepteert en niet van Palestijnen, is voor mij hypocriet.

Giuseppe
28-02-14, 15:36
Honorary whites - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Honorary_whites)


:tik:

super ick
28-02-14, 15:48
Het is toch echt zo.
Voorvechter van die politiek waren Rabin en na hem Peres.
De Israëlische verkiezingen van 1996, die tegen alle prognoses in knap door de tot dan toe betrekkelijk onbekende Netayahu werden gewonnen, maakten daaraan abrupt een einde.
Hij had 'bestrijding van terrorisme tot zijn hoofd-agendapunt gemaakt en werd kort voor de verkiezingen door Hamas op zijn wenken bediend met een serie 'succesvolle' aanslagen (o.a. in TelAviv).

,

terroristen gedijen ook het best icm met hardliners. Consensuszoekers uebben ze niets aan. Liefst zien ze direct een reactie. Chaos en angst creëren is het doel.

super ick
28-02-14, 15:52
Nee, een einde aan de bezetting maken kon ook. Of: er een één staat van maken met voor iedereen gelijke rechten, had ook gekund.

Verder ben ik tegen elk bloedvergieten. Maar degenen die dat van andere verzetsbewegingen wel accepteert en niet van Palestijnen, is voor mij hypocriet.

Vertroebelde kokerblik.

H.P.Pas
28-02-14, 16:02
Nee, een einde aan de bezetting maken kon ook. Of: er een één staat van maken met voor iedereen gelijke rechten, had ook gekund.



Die ontwikkelimg was was sluipend aan de gang. Er werkten meer dan 100.000 Palestijnen in Israël, tendens sterk stijgend. Israëlische bedrijven begonnen te outsourcen naar Palestijse autonomie-gebieden; er ontstond steeds meer economische vervlechting.
Dat paste de betonkoppen aan beide zijden van de streep niet in de kraam en ze hebben het proces in eendrachtige samenwerking de nek omgedraaid.

H.P.Pas
28-02-14, 16:07
bron?

Mijn geheugen, dat in de regel zo slecht niet is.

De bijbehorende cijfertjes kun je hier (http://focus-migration.hwwi.de/index.php?id=5246&L=1) terugvinden

super ick
28-02-14, 17:32
Die ontwikkelimg was was sluipend aan de gang. Er werkten meer dan 100.000 Palestijnen in Israël. tendens sterk stijgend. Israëlische bedrijven begonnen te outsourcen naar Palestijse autonomie-gebieden; er ontsond steeds meer economische vervlechting.
Dat paste de betonkoppem aan beide zijden van de streep niet in de kraam en ze hebben het proces in eendrachtige samenwerking de nek omgedraaid.

Verfrissende helikopterblik.

CONTRA
28-02-14, 20:15
De bijbehorende cijfertjes kun je hier (http://focus-migration.hwwi.de/index.php?id=5246&L=1) terugvinden

uit jouw bron: "In the early 1990s the Israeli army sealed the areas off ever more frequently. Palestinians were unable to pursue their occupations in Israel’s fields and cities or were only able to do so sporadically."

dit staat haaks op vryheid van beweging die volgens vitalis betrekkelyk makkelyk was voor de bouw vd apartheidsmuur.

wat we in onderstaande bron lezen is dat de bezette gebieden en de bewegingsvryheid van palestynen in de jaren 90 stapsgewys onder strikte kontrole van 'israel' kwam te staan. dit was nog voor de grote golf aan palestynse zelfmoordaanslagen. die begon pas in 2001 tydens de 2e intifada. voor die tyd was er druppelsgewys af en toe een zelfmoordaanslag. toch waren de bezette gebieden toen al onder intensieve kontrole van 'israel' met drastische gevolgen voor de palestynse vryheid van beweging

Hollow Land: Israel's Architecture Of Occupation van Eyal Weizman: 'Throughout the years of occupation, restrictions on Palestinian movement gradually increased. Travel permits were first introduced with the creation in 1981 of the Civil Administration a subsidiary of the IDF. Their use accelerated during the first Intifada, when villages, towns and cities were placed under curfew for extended periods. In 1991, for the duration of the first Gulf War, Israeli Prime minister Yitzhak Shamir ordered the closure of the entire Occupied Territories for the first time from Israel and the rest of the world. During the Oslo years, the politics of closure was further extended, perfected and normalized. During 1994, Israeli secrurity control retreated into the roadways that connected centres of Palestinian population. between 1994 and 1999, Israel installed 230 checkpoints and imposed 499 days of closures. Israeli sovereignty was exercised in its ability to block, filter and regulate movement in the entire Occupied Territories, and between it and the 'outside'. The occupation effectvively shifted to the road network, working as a system of on/off valves of checkpoints and roadblocks. The Israelis occupying forces further ruled by modulating flows of other kinds: labor, goods, energy and waste. Even the level of flow in the water pipes connecting the separate Palestinian enclaves throughout the territories was controlled by the Civil Administration.'

H.P.Pas
28-02-14, 21:13
uit jouw bron: "In the early 1990s the Israeli army sealed the areas off ever more frequently. Palestinians were unable to pursue their occupations in Israel’s fields and cities or were only able to do so sporadically."

dit staat haaks op vryheid van beweging die volgens vitalis betrekkelyk makkelyk was voor de bouw vd apartheidsmuur.


De politiek is een aantal malen veranderd, rond 2000 ging definitief de rem erop. (Tweede intifada aan de éne, muurbouw aan de andere kant.)
Dit grafiekje (http://focus-migration.hwwi.de/typo3_upload/groups/3/focus_Migration_Publikationen/Laenderprofile/bilder/Country-profiles/cp-13-israel/fig5_gr.gif) en dit lijstje (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks#Total_number_o f_fatalities.2C_by_year)illustreren dat keurig.
Trek in gedachte de ontwikkeling tussen 1996 en 1999 door (wat toen zeker niet onmogelijk leek); het was intussen een ander land geweest.

mark61
01-03-14, 02:21
Die ontwikkelimg was was sluipend aan de gang. Er werkten meer dan 100.000 Palestijnen in Israël, tendens sterk stijgend. Israëlische bedrijven begonnen te outsourcen naar Palestijse autonomie-gebieden; er ontstond steeds meer economische vervlechting.

Dat wel. Maar de juridische en sociale situatie van de inwoners van de bezette gebieden bleef onhoudbaar. Die economische vervlechting veranderde niets aan het gegeven van een 'kamp' met rechteloze inwoners, gedirigeerd door militair bestuur, bewoners die ook niet autonoom een economie konden opbouwen. Het leek en lijkt zo nog het meest op die Noord-Koreaanse 'speciale economische zone'. Een reservoir goedkope gastarbeiders.

super ick
01-03-14, 08:03
Dat wel. Maar de juridische en sociale situatie van de inwoners van de bezette gebieden bleef onhoudbaar. Die economische vervlechting veranderde niets aan het gegeven van een 'kamp' met rechteloze inwoners, gedirigeerd door militair bestuur, bewoners die ook niet autonoom een economie konden opbouwen. Het leek en lijkt zo nog het meest op die Noord-Koreaanse 'speciale economische zone'. Een reservoir goedkope gastarbeiders.

Dit is wel heel erg eenzijdig.
Er is daar altijd een schrijnend tekort aan van alles en nog wat maar de kalashnikovs en munitie zijn nooit op. De onderdrukking van de eigen bevolking en corruptie zijn ook grote problemen die niet volledig en ook noet grotendeels op Israel af te schuiven zijn.

Aan dit verhaal zitten echt twee kanten.

knuppeltje
01-03-14, 08:05
Vertroebelde kokerblik.

Ga koken.

super ick
01-03-14, 08:06
Ga koken.

:hihi:

Je argumentatie is steeds dezelfde. Volledige schuld aan 1 kant leggen. Dat is echt niet het geval.

Ja zelfs Hamas is de schuld van Israel want als die de Palestijnen zouden knuffelen dan waren het allemaal vreedzame dadelboeren geworden.

zo en nu doet mamma echt het lampje uit. Morgen leest ze weer een ander sprookje voor

knuppeltje
01-03-14, 08:19
Die ontwikkelimg was was sluipend aan de gang. Er werkten meer dan 100.000 Palestijnen in Israël, tendens sterk stijgend. Israëlische bedrijven begonnen te outsourcen naar Palestijse autonomie-gebieden; er ontstond steeds meer economische vervlechting.
Dat paste de betonkoppen aan beide zijden van de streep niet in de kraam en ze hebben het proces in eendrachtige samenwerking de nek omgedraaid.

Daar geloof ik helemaal niets van. Daarvoor zouden de de rechten van de Palestijnen in Israël op papier minimaal hetzelfde moeten zijn als voor de joodse burgers, maar niets is minder waar, ze zijn in de loop der jaren geen spat verbeterd en de positie van de Palestijnen is er alleen maar dramatisch slechter geworden. Hoe, dat heb ik hier al dikwijls uitgelegd. Dat er veel Palestijnen in Israël werkten doet daar helemaal niets aan af. Dat waren gewoon goedkope arbeidskrachten die wat moesten om te overleven. Maar dat veranderde helemaal niets ten goeden voor hun rechtspositie.
Op dit moment werken er noodgedwongen vele Palestijnen als bouwvakker in de bezette gebieden voor de kolonisten, wat moeten ze anders om in leven te blijven? So what? Komt daarmee een einde aan de rechtsongelijkheid?

Betonkoppen moeten gepeld worden

knuppeltje
01-03-14, 08:20
Verfrissende helikopterblik.

Ga toch koken.

knuppeltje
01-03-14, 08:21
:hihi:

Je argumentatie is steeds dezelfde. Volledige schuld aan 1 kant leggen. Dat is echt niet het geval.

Ja zelfs Hamas is de schuld van Israel want als die de Palestijnen zouden knuffelen dan waren het allemaal vreedzame dadelboeren geworden.

zo en nu doet mamma echt het lampje uit. Morgen leest ze weer een ander sprookje voor

Ga toch koken.

super ick
01-03-14, 08:31
Daar geloof ik helemaal niets van. Daarvoor zouden de de rechten van de Palestijnen in Israël op papier minimaal hetzelfde moeten zijn als voor de joodse burgers, maar niets is minder waar, ze zijn in de loop der jaren geen spat verbeterd en de positie van de Palestijnen is er alleen maar dramatisch slechter geworden. Hoe, dat heb ik hier al dikwijls uitgelegd. Dat er veel Palestijnen in Israël werkten doet daar helemaal niets aan af. Dat waren gewoon goedkope arbeidskrachten die wat moesten om te overleven. Maar dat veranderde helemaal niets ten goeden voor hun rechtspositie.
Op dit moment werken er noodgedwongen vele Palestijnen als bouwvakker in de bezette gebieden voor de kolonisten, wat moeten ze anders om in leven te blijven? So what? Komt daarmee een einde aan de rechtsongelijkheid?

en

O,o wat een interpretatie weer.

Overal waar economische welvaart heerst worden arbeiders, meestal laaggeschoolden uit omringende landen aangetrokken.
In dit voorbeeld moeten ze helemaal niet om te overleven. Ik heb nog nooit 1 foto gezien van een Palestijn die ondervoed was. Zij hebben allemaal voldoende te eten. Geen vliegjes op het gezicht. Zelfs kinderen lopen in Adidasshirtjes en hebben Nikes aan de voeten.

Stop met liegen.

knuppeltje
01-03-14, 08:43
O,o wat een interpretatie weer.

Overal waar economische welvaart heerst worden arbeiders, meestal laaggeschoolden uit omringende landen aangetrokken.
In dit voorbeeld moeten ze helemaal niet om te overleven. Ik heb nog nooit 1 foto gezien van een Palestijn die ondervoed was. Zij hebben allemaal voldoende te eten.
Lieg toch niet zo ongenadig en ga zelf koken.

Alles is interpretatie, ook jouw priksels.

Niet alleen aangetrokken, ontelbaren vertrokken, en vertrekken er steeds meer vrijwillig uit zichzelf naar betere oorden omdat er thuis niets dan armoede is. We zien de gevolgen daarvan dagelijks bij het nieuws. Als al die economische vluchtelingen thuis een goede boterham zouden kunnen verdienen, of dat er een sociaal opvangnet zou zijn, dan bleven ze grosso modo wel daar. Helaas werden ze, en op vele plaatsen nog steeds, alleen maar rechteloos uitgebuit.

Dat moest er nog bij komen ook, de straten vol met uitgehongerde lijken. Maar ondanks jou mening, werkten en werken ze toch echt om een beetje fatsoenlijk te kunnen overleven omdat dat anders niet mogelijk was en is.

Kortom: ik lieg niet.

super ick
01-03-14, 08:52
Alles is interpretatie, ook jouw priksels.

Niet alleen aangetrokken, ontelbaren vertrokken, en vertrekken er steeds meer vrijwillig uit zichzelf naar betere oorden omdat er thuis niets dan armoede is. We zien de gevolgen daarvan dagelijks bij het nieuws. Als al die economische vluchtelingen thuis een goede boterham zouden kunnen verdienen, of dat er een sociaal opvangnet zou zijn, dan bleven ze grosso modo wel daar. Helaas werden ze, en op vele plaatsen nog steeds, alleen maar rechteloos uitgebuit.

Dat moest er nog bij komen ook, de straten vol met uitgehongerde lijken. Maar ondanks jou mening, werkten en werken ze toch echt om een beetje fatsoenlijk te kunnen overleven omdat dat anders niet mogelijk was en is.

Kortom: ik lieg niet.

Dan ben je totaal verkeerd geïnformeerd. Palestijnen hebben gemiddeld geen lager welvaartsniveau dan in de omringende lande.
Ze moeten dus niet, ze willen. Wat ik overigens een goede zaak vind. Het is echter wel totaal iets anders.

Is Israel een schurkenstaat? Ja, ik vind van wel. Erger dan de omringende landen? Nee, dat zeker niet. Is de situatie waarin Israel verkeert vergelijkbaar met de onze? Wij die zo makkelijk het vingertje heffen? Ik dacht het niet. Hebben de buurlanden pogingen gedaan Israel te vernietigen? Jazeker. Heeft dat consequenties voor de verhoudingen vandaag de dag? Uiteraard.

Het is natuurlijk een achterhaald idee om een land te stichten op basis van een geloof. Historisch hadden ze wellicht een punt vanwege hun nonstop aanwezigheid in het gebied. Het is echter toch gebeurt conform internationaal recht.

knuppeltje
01-03-14, 09:13
Dan ben je totaal verkeerd geïnformeerd. Palestijnen hebben gemiddeld geen lager welvaartsniveau dan in de omringende lande.
Ze moeten dus niet, ze willen. Wat ik overigens een goede zaak vind. Het is echter wel totaal iets anders.

Is Israel een schurkenstaat? Ja, ik vind van wel. Erger dan de omringende landen? Nee, dat zeker niet. Is de situatie waarin Israel verkeert vergelijkbaar met de onze? Wij die zo makkelijk het vingertje heffen? Ik dacht het niet. Hebben de buurlanden pogingen gedaan Israel te vernietigen? Jazeker.

Heeft dat consequenties voor de verhoudingen vandaag de dag? Uiteraard.

Het is natuurlijk een achterhaald idee om een land te stichten op basis van een geloof. Historisch hadden ze wellicht een punt vanwege hun nonstop aanwezigheid in het gebied. Het is echter toch gebeurt conform internationaal recht.

Een nergens toe dienende vergelijking, anders dan om een en ander goed te praten.

Altijd weer die buurlanden. Al decennialang is er geen enkele kans dat dat die weer een oorlog tegen Israël beginnen. Maar toch is het idee alleen al dat dat mogelijk zou kunnen zijn genoeg blijkbaar genoeg om zo'n 8 miljoen Palestijnen in Israël en de bezette gebieden te onderdrukken en uit te buiten, terwijl dat twee afzonderlijke kwesties zijn die niets met elkaar te maken hebben maar altijd maar weer worden misbruikt om die wantoestand goed te praten. Hoe hypocriet ben je dan wel niet.
Stel je voor dat wij na de Tweede op eenzelfde manier met de Duitsers zouden zijn blijven omgaan. Je moet er niet aan denken.

Dat zien we dagelijks, en ook hoe totaal geschift dat is.

mark61
01-03-14, 10:41
Dit is wel heel erg eenzijdig.
Er is daar altijd een schrijnend tekort aan van alles en nog wat maar de kalashnikovs en munitie zijn nooit op. De onderdrukking van de eigen bevolking en corruptie zijn ook grote problemen die niet volledig en ook noet grotendeels op Israel af te schuiven zijn.

Aan dit verhaal zitten echt twee kanten.

Hoezo eenzijdig? Landbouw is een belangrijke pijler van de economie daar. Als je niet ongestoord kan landbouwen, door vernietiging van je gewassen; door het stelen van essentieel water, door volledige rechteloosheid (militair bestuur per decreet), door (opzettelijke) vertraging van de invoer van grond- en hulpstoffen en (opzettelijke) vertraging van de uitvoer van bederfelijke waar, door checkpoints, door het opblazen van essentiële schakels in het transport (haven, luchthaven) kan je niet doen alsof die Palestijnen wel zouden kunnen, maar te beroerd zijn om te werken. Geen mens kan zo ondernemen.

Onderdrukking door eigen leiders en corruptie heeft daar niets mee te maken.

mark61
01-03-14, 10:52
Ja zelfs Hamas is de schuld van Israel want als die de Palestijnen zouden knuffelen dan waren het allemaal vreedzame dadelboeren geworden.

Als er geen Israël was was er zeker geen Hamas. Heel simpel. Overigens hielp Israël bij het opzetten van Hamas omdat ze die aanvankelijk zagen als een prima concurrent voor de PLO. Niks beters dan je vijand te verdelen. Werkte ook prima, jammer van de 'bijwerking' van aanslagen :cheefbek:

1,3 miljoen man bijeendrijven in een openluchtkamp leidt natuurlijk tot snelkookpantaferelen. Wat kan je anders verwachten?

Het waren ooit vreedzame dadelboeren. Tot ze aangevallen, verdreven of onderworpen werden en hun dadelpalmen vernietigd. Kom op hé.

Als immigrerende Europese joden zich hadden gevoegd naar een locale staat was er ook niks aan de hand. Maar de Entente had het Osmaanse rijk vernietigd en knutselde naar eigen inzicht maar wat opvolgerstaten in elkaar, al 'vergaten' ze wat voor Palestina te verzinnen.

Dat is natuurlijk een krankzinnige gang van zaken waar de Duitse bezetting van Europa niks bij was. 'Zelfs' Duitsland verzon geen nieuwe landen waarbij half Nederland opeens bij Denemarken hoorde, en de andere helft bij Frankrijk. Palestina en omliggende streken hadden 400 jaar deel uitgemaakt van het Osmaanse rijk en die situatie was gedurende die tijd grotendeels stabiel.

Iedereen hier beschouwt die politieke en sociale verwoesting van half continent maar als normaal, terwijl het natuurlijk voor de inwoners krankzinnig was.

super ick
01-03-14, 15:04
Hoezo eenzijdig? Landbouw is een belangrijke pijler van de economie daar. Als je niet ongestoord kan landbouwen, door vernietiging van je gewassen; door het stelen van essentieel water, door volledige rechteloosheid (militair bestuur per decreet), door (opzettelijke) vertraging van de invoer van grond- en hulpstoffen en (opzettelijke) vertraging van de uitvoer van bederfelijke waar, door checkpoints, door het opblazen van essentiële schakels in het transport (haven, luchthaven) kan je niet doen alsof die Palestijnen wel zouden kunnen, maar te beroerd zijn om te werken. Geen mens kan zo ondernemen.

Onderdrukking door eigen leiders en corruptie heeft daar niets mee te maken.

Dat klimaat is niet alleen door Israel gecreëerd.

super ick
01-03-14, 15:15
Als er geen Israël was was er zeker geen Hamas. Heel simpel. Overigens hielp Israël bij het opzetten van Hamas omdat ze die aanvankelijk zagen als een prima concurrent voor de PLO. Niks beters dan je vijand te verdelen. Werkte ook prima, jammer van de 'bijwerking' van aanslagen :cheefbek:

1,3 miljoen man bijeendrijven in een openluchtkamp leidt natuurlijk tot snelkookpantaferelen. Wat kan je anders verwachten?

Het waren ooit vreedzame dadelboeren. Tot ze aangevallen, verdreven of onderworpen werden en hun dadelpalmen vernietigd. Kom op hé.

Als immigrerende Europese joden zich hadden gevoegd naar een locale staat was er ook niks aan de hand. Maar de Entente had het Osmaanse rijk vernietigd en knutselde naar eigen inzicht maar wat opvolgerstaten in elkaar, al 'vergaten' ze wat voor Palestina te verzinnen.

Dat is natuurlijk een krankzinnige gang van zaken waar de Duitse bezetting van Europa niks bij was. 'Zelfs' Duitsland verzon geen nieuwe landen waarbij half Nederland opeens bij Denemarken hoorde, en de andere helft bij Frankrijk. Palestina en omliggende streken hadden 400 jaar deel uitgemaakt van het Osmaanse rijk en die situatie was gedurende die tijd grotendeels stabiel.

Iedereen hier beschouwt die politieke en sociale verwoesting van half continent maar als normaal, terwijl het natuurlijk voor de inwoners krankzinnig was.

Daar ben ik het niet mee eens. Dat is een aanname. Zie andere moslimlanden, die neigen ook naar islamisme die dan door wensdenkers heel optimistisch islamdemocraten genoemd worden. Israel komt er daar niet aan te pas. Palestijnen waren, net als Egyptenaren en Libiërs doodziek van 'hun' eigen corrupte bestuurders.

Die paar vreedzame dadelboeren hadden zich niet voor de politieke kar van omringende Arabische landen moeten laten spannen. Het ging hen nl niet om die paar boeren en dat kutstukje land maar om die joden.

Daar ben ik het mee eens. Grenzen zijn door anderen op een tekentafel getrokken. Ineens hadden nomaden een nationaliteit en dus een paspoort nodig. Neem bijvoorbeeld de Koerden. Een veel grotere groep dan de Palestijnen die door dezelfde methode verweesd zijn geraakt. Onderdrukt in Turkije, Iran, Irak. Wel beschouwd zou daar veel meer aandacht naar moeten gaan.

CONTRA
01-03-14, 17:14
rond 2000 ging definitief de rem erop. (Tweede intifada aan de éne, muurbouw aan de andere kant.)
Dit grafiekje (http://focus-migration.hwwi.de/typo3_upload/groups/3/focus_Migration_Publikationen/Laenderprofile/bilder/Country-profiles/cp-13-israel/fig5_gr.gif) en dit lijstje (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks#Total_number_o f_fatalities.2C_by_year)illustreren dat keurig.

dat lystje illustreert keurig wat ik in mn vorige post schreef:
'de grote golf aan palestynse zelfmoordaanslagen begon pas in 2001 tydens de 2e intifada.'
dit zou dus volgens vitalis moeten betekenen dat er voor 2001 redelyke vryheid van beweging was en palestynen relatief makkelyk konden reizen naar 'israel' en de gekoloniseerde gebieden. dat was echter niet het geval. de westbank en gaza waren toen al kontrolestaten waar de bezetter de vryheid van beweging van palestynen kontroleerde en reguleerde.

dat er in de jaren 90 veel palestynen werkten in 'israel' en in de gekoloniseerde gebieden zegt niet dat de vryheid van beweing soepel was. palestynen met pasjes en werkvergunningen werden net zo hard onderworpen aan de 'israelische' kontrolestaat. ook zy hadden te maken met wegversperringen willekeurige arrestaties checkpoints avondklok razzias wachttorens en andere 'israelische' bezettingsmechanismen.


Trek in gedachte de ontwikkeling tussen 1996 en 1999 door (wat toen zeker niet onmogelijk leek); het was intussen een ander land geweest.

ben bang van niet aangezien in de jaren 90 de bezette gebieden al kontrolestaten waren:
'During the Oslo years, the politics of closure was further extended, perfected and normalized. During 1994, Israeli secrurity control retreated into the roadways that connected centres of Palestinian population. between 1994 and 1999, Israel installed 230 checkpoints and imposed 499 days of closures. Israeli sovereignty was exercised in its ability to block, filter and regulate movement in the entire Occupied Territories, and between it and the 'outside'.

knots71karel
02-03-14, 20:51
Totale onzin.
NEE DAT IS HET NIET , op de eerste plaats wil ik zeggen dat IK het huidige doen en laten van de Israeli ten strengste afkeur !
Maar het is wel en gevolg van het verleden, en nogmaals herhaal ik wat ik al vaker heb gezegd :ISRAEL IS EEN ENORME VERGISSING !
Maar de foute voorlichting is bij jou wel erg geslaagd , de haat spat er nog steeds van af .
Het speldeknopje op de wereld kaart dat Israel uiteindelijk is , beheerst het hele doen en laten van mensen zoals jij .Tientallen topic vinden gretig aftrek zo lang het maar over de gehate Joden gaat.
Over andere landen die nog tien x erger zijn hoor je hier niks ! en tot nu toe komen er daar dagelijks meer MOSLIMS om het leven door ( menings verschillen onderling ) afgelopen jaar alleen in Syrie al meer dan alle (vreselijke moordpartijen van de ISRAELI op de onschuldige Palestijntjes) zamen !e
En dan no g ff dit o ironie .............
Palestina is momenteel een van de veiligste landen van het MIDDEN OOSTEN !
Dat eeuwige gezeik over dat KUT staatje Israel is hier wel erg overdreven , terwijl de rest van de regio zowat in de brand staat en er honderden doden vallen , staat hier ISRAEL nog steeds met stip op nummer en van de Topic,s ! opvallend genoeg ??? SYRIE ? wat is daar aan de hand toch niks ? Egypte ? hardstikke veilig .om nog maar niet te spreken van sommige landen in AFRIKA die zuchten onder de rondtrekkende plunderende rebellen die uit naam van ALLAH zich zelf verheven hebben tot een stelletje moordenaars , dit tuig doet meer schade aan goede naam van de Moslims , want zij , zijn geen echte MOSLIMS !
Maar daar wordt niet over gesproken .
:fpotver: