PDA

Bekijk Volledige Versie : Russische straaljagers 'gevechtsklaar'



Umarvlie
27-02-14, 09:33
MOSKOU - Het Russische ministerie van Defensie liet donderdag weten gevechtsvliegtuigen in paraatheid te hebben gebracht aan de westelijke grens, waarvan een deel langs Oekraïne loopt. „Er worden constant patrouilles door gevechtsvliegtuigen uitgevoerd,” aldus het departement.

De Russische president Vladimir Poetin liet woensdag weten „met spoed” te testen of het Russische leger in het westen en midden van het land gevechtsklaar is.

Rusland zal alles doen om de rechten van de landgenoten in Oekraïne te beschermen en zal in actie komen als die rechten worden geschonden. Deze mededeling stuurde het ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou donderdag de wereld in.

Rusland zegt zich zorgen te maken om de schending van de mensenrechten van etnische Russen in Oekraïne en met name op het schiereiland de Krim. Daar raakten etnische Russen, die fel gekant zijn tegen de nieuwe regering in Kiev, slaags met aanhangers.

(Bron: Telegraaf)

Ben benieuwd hoever Poetin bereid is om te gaan. Vooral ook omdat US zich er nog niet echt tegen aan bemoeit is dit ook een goede graadmeter over hoe serieus EU wordt genomen door Rusland.

Karin.N
27-02-14, 10:40
Poetin wil gewoon terug naar die goeie ouwe tijd toen er nog mooie gordijnen hingen tussen oost en west europa. Toen ging het nog ergens over, heden ten dage zijn het vooral moslims en de polen, roemenen en bulgaren (en homo's :hihi:) die het (europese/nederlandse) nieuws beheersen :rolleyes:

knuppeltje
27-02-14, 12:33
Poetin wil gewoon terug naar die goeie ouwe tijd toen er nog mooie gordijnen hingen tussen oost en west europa. Toen ging het nog ergens over, heden ten dage zijn het vooral moslims en de polen, roemenen en bulgaren (en homo's :hihi:) die het (europese/nederlandse) nieuws beheersen :rolleyes:

En vooral over die smerige homo's, bah. :gechoquee

mark61
27-02-14, 13:35
Ben benieuwd hoever Poetin bereid is om te gaan. Vooral ook omdat US zich er nog niet echt tegen aan bemoeit is dit ook een goede graadmeter over hoe serieus EU wordt genomen door Rusland.

Ik denk dat het vnl. gaat over de Russische vloot op de Krim. Die is essentieel voor Rusland. Die oefeningen waren overigens al eerder gepland; dat komt gewoon toevallig goed uit nu.

Wel denk ik dat Poetin het streven heeft de Sovjet-Unie te herstellen, maar hij weet gewoon dat Oekraïne verloren is.

Hij kletst trouwens over 'landgenoten'. 'Etnische' Russen in Oekraïne zijn Oekraïeners, geen 'landgenoten'. Behalve misschien die op de Krim, dat pas sinds 1954 bij Oekraïne hoort. De Krim-Tataren zijn overigens niet zo van die Russische overheersing gecharmeerd, na wat ze onder Stalin hebben meegemaakt.

Leuk stukje: Opgefokte mannen en heel veel belangen: vijf vragen over de Krim - Buitenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3604522/2014/02/27/Opgefokte-mannen-en-heel-veel-belangen-vijf-vragen-over-de-Krim.dhtml)

knuppeltje
27-02-14, 13:40
Ik denk dat het vnl. gaat over de Russische vloot op de Krim. Die is essentieel voor Rusland. Die oefeningen waren overigens al eerder gepland; dat komt gewoon toevallig goed uit nu.

Wel denk ik dat Poetin het streven heeft de Sovjet-Unie te herstellen, maar hij weet gewoon dat Oekraïne verloren is.

Hij kletst trouwens over 'landgenoten'. 'Etnische' Russen in Oekraïne zijn Oekraïeners, geen 'landgenoten'. Behalve misschien die op de Krim, dat pas sinds 1954 bij Oekraïne hoort. De Krim-Tataren zijn overigens niet zo van die Russische overheersing gecharmeerd, na wat ze onder Stalin hebben meegemaakt.

Leuk stukje: Opgefokte mannen en heel veel belangen: vijf vragen over de Krim - Buitenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3604522/2014/02/27/Opgefokte-mannen-en-heel-veel-belangen-vijf-vragen-over-de-Krim.dhtml)

Buitengewoon goed. Ik denk dat hij hetzelfde spelletje gaat spelen als met Georgië. Heeft hij die Krimmers al een Russisch paspoort beloofd?

Tomas
27-02-14, 13:49
Ik heb vandaag helemaal geen zin in een mening.

mark61
27-02-14, 14:14
Buitengewoon goed. Ik denk dat hij hetzelfde spelletje gaat spelen als met Georgië. Heeft hij die Krimmers al een Russisch paspoort beloofd?

Ik denk niet dat hij zich een oorlog kan veroorloven. Das net iets te dol. Het is ook niet zo dat al die 'Russen' in Oekraïne bij Rusland willen horen. Velen zijn wel degelijk Oekraïners, maar willen gewoon een goede band met Rusland.

Misschien dat ze al / nog een Russisch paspoort hebben. In ieder geval is de Krim autonoom.

mark61
27-02-14, 14:15
Ik heb vandaag helemaal geen zin in een mening.

Dat hoeft ook niet mien jong :hihi:

Joesoef
27-02-14, 14:21
De Krim. Vanavond even paar verhalen lezen van Paustovski lezen :slaap:

knuppeltje
27-02-14, 14:37
Ik denk niet dat hij zich een oorlog kan veroorloven. Das net iets te dol. Het is ook niet zo dat al die 'Russen' in Oekraïne bij Rusland willen horen. Velen zijn wel degelijk Oekraïners, maar willen gewoon een goede band met Rusland.

Misschien dat ze al / nog een Russisch paspoort hebben. In ieder geval is de Krim autonoom.

Ik bedoelde eigenlijk dat hij ook daar de hele boel zal willen destabiliseren als hij zijn zin niet krijgt, al is het maar door die gaskraan een slinger te geven. Wat er dan daarna nog meer kan gebeuren?

Umarvlie
27-02-14, 14:39
... Krim ... paar verhalen ...

De gebroeders Krimm?

super ick
27-02-14, 14:43
Ik denk niet dat hij zich een oorlog kan veroorloven. Das net iets te dol. Het is ook niet zo dat al die 'Russen' in Oekraïne bij Rusland willen horen. Velen zijn wel degelijk Oekraïners, maar willen gewoon een goede band met Rusland.

Misschien dat ze al / nog een Russisch paspoort hebben. In ieder geval is de Krim autonoom.

Ik vind het een belachelijk idee dat het nu gebracht wordt als een soort keuze tussen Europa en Rusland.

mark61
27-02-14, 14:47
Ik bedoelde eigenlijk dat hij ook daar de hele boel zal willen destabiliseren als hij zijn zin niet krijgt, al is het maar door die gaskraan een slinger te geven. Wat er dan daarna nog meer kan gebeuren?

Ik denk niet dat hij zit te wachten op oorlog, vluchtelingenstromen, ongein. Georgië is te overzien, 46 miljoen man is wat anders. Besides, wat heeft hij te winnen? Niks.

In één keer de gaskraan dichtgooien leidt zo'n beetje tot hetzelfde.

Hij zal wel hetzelfde doen als de vorige keer. Rustig afwachten tot het stof neerdaalt en dan met de volgende bazen zaken doen. Ging met Timosjenko ook zo, de vorige keer.

Ik begrijp feitelijk niet waar het over gaat. Over niks, denk ik. Hormonen en stoer doen. Als ie dan Oekraïne in zijn invloedssfeer heeft, wat dan? De verantwoordelijkheid voor 46 miljoen paupers. Vette lol.

mark61
27-02-14, 14:48
Ik vind het een belachelijk idee dat het nu gebracht wordt als een soort keuze tussen Europa en Rusland.

Ik ook. Het is een nepkeuze opgelegd door EU en Rusland. Ik begrijp werkelijk niet waar de EU mee bezig is. Nooit geweten dat het een imperialistisch blok is met als doel invloed buiten de eigen grenzen.

Misschien takel ik af en begrijp ik het allemaal niet meer zo, maar wat is 'ons' belang hier, anders dan 46 miljoen sloebers uit de buurt houden?

super ick
27-02-14, 14:49
De verantwoordelijkheid voor 46 miljoen paupers. Vette lol.

Die schuift hij fijn in de schoot van de EU.

mark61
27-02-14, 15:10
Die schuift hij fijn in de schoot van de EU.

Nou volgens mij wil hij ze juist zelf hebben. Waarvoor, beats me.

The_Grand_Wazoo
27-02-14, 16:32
Die vluchtelingen zullen 'm een rotzorg zijn, itt de ijsvrije haven.

mark61
27-02-14, 17:06
Die vluchtelingen zullen 'm een rotzorg zijn, itt de ijsvrije haven.

Dat begrijp ik, maar ik zie niemand die dat bedreigt.

Maar als hij Oekraïne 'inpalmt', zal hij in de ogen van de wereld verantwoordelijk zijn voor het wel en wee van een failliet land en 46 miljoen armen. Dat begrijpt hij zelf ook wel. Das niet de publiciteit waar hij de laatste tijd (Syrië, Sotsji) zo naarstig naar op zoek is. En ik denk ook niet dat hij er honderden miljarden tegenaan wil gaan smijten.

Dus ik schat dat ie verder lekker afwacht tot er weer een Oekraïener met de pet in de hand om goedkoop gas komt bedelen.

The_Grand_Wazoo
27-02-14, 17:36
Dat Putin dat gevaar wel ziet, dat kan ik begrijpen.
En de EU doet er alles aan om de Russische positie te ondersteunen met die resolutie. Als de Oekraone EU lid wordt, heeft Rusland dan z'n haven nog?

mark61
27-02-14, 18:04
Dat Putin dat gevaar wel ziet, dat kan ik begrijpen.
En de EU doet er alles aan om de Russische positie te ondersteunen met die resolutie. Als de Oekraone EU lid wordt, heeft Rusland dan z'n haven nog?

Ondermijnen bedoel je? Of ondersteunen door ondermijning? :)

Na, om te beginnen heeft de EU daar geen trek in, en verder blijft Oekraïne soeverein. Ik denk niet dat ze gauw dat verdrag zouden opzeggen, geeft alleen maar nodeloze ergernis. Bovendien is het een marinebasis, die dus moeilijk als een soort 'bezettingsmacht' kan worden gezien. Ze kunnen moeilijk de Dnjepr opstomen, of wat daar voor rivier is. Het gaat om het projecteren van Russische zeemacht in de Middellandse Zee. Ik denk dat de EU slim genoeg is om geen ruzie te gaan zoeken. Maar misschien heb je gelijk en zijn ze niet slim :)

Je hebt al iets vergelijkbaars met Königsberg / Kaliningrad (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliningrad), dat nu al een vrolijke Russische enclave in de EU is. Ik hoor daar nooit iets opgewondens over.

Oiseau
27-02-14, 19:17
Krimm wordt Russisch anders groot kans op burgeroorlog in Oekraïne.
Hoeveel miljarden heeft Europa voor de Russen?

The_Grand_Wazoo
27-02-14, 19:22
Mark61 (geen reply functie)- ik bedoel ondersteunen
EU neemt een resolutie aan waarin aan de Oekraïne op termijn EU lidmaatschap toegezegd. Dat lijkt mij precies wat de Russen wensen om een goed excuus te gaan zoeken voor een inval.

Karin.N
27-02-14, 20:08
Zal een combi zijn van stoer gedrag en de in mijn ogen typisch Russische achterdocht.

Oiseau
27-02-14, 20:24
Het beleg van Sarajevo was weer 21 jaar geleden.
Europa kan blijkbaar moeilijk risicoanalyses maken.

mark61
27-02-14, 23:31
Mark61 (geen reply functie)- ik bedoel ondersteunen
EU neemt een resolutie aan waarin aan de Oekraïne op termijn EU lidmaatschap toegezegd. Dat lijkt mij precies wat de Russen wensen om een goed excuus te gaan zoeken voor een inval.

Nou ja, dat ondermijnt dus de huidige Russische positie, en ondersteunt dan hun reactie, zoals jij beschrijft :)

Maar dat lijkt me wat dol. Je kan niet zomaar een soeverein land gaan binnenvallen omdat het een verdrag sluit.

Het lijkt er op dit moment op dat ze een 'zaak bouwen' waarin Russen worden bedreigd. Terwijl er bij mijn weten geen enkele Rus wordt bedreigd. Janoekovitsj zoekt bescherming 'tegen extremisten', bijvoorbeeld.

In feite is het eerder andersom :cheefbek:

super ick
28-02-14, 07:16
Nou ja, dat ondermijnt dus de huidige Russische positie, en ondersteunt dan hun reactie, zoals jij beschrijft :)

Maar dat lijkt me wat dol. Je kan niet zomaar een soeverein land gaan binnenvallen omdat het een verdrag sluit.

Het lijkt er op dit moment op dat ze een 'zaak bouwen' waarin Russen worden bedreigd. Terwijl er bij mijn weten geen enkele Rus wordt bedreigd. Janoekovitsj zoekt bescherming 'tegen extremisten', bijvoorbeeld.

In feite is het eerder andersom :cheefbek:

De langste hebben is kennelijk ook belangrijk. In Oekraïne is een bokser, Klitsko leider van de oppositie. Nu heeft Rusland er ook een bokser, ex wereldkampioen, naar toegestuurd.

super ick
28-02-14, 07:18
Ik ook. Het is een nepkeuze opgelegd door EU en Rusland. Ik begrijp werkelijk niet waar de EU mee bezig is. Nooit geweten dat het een imperialistisch blok is met als doel invloed buiten de eigen grenzen.

Misschien takel ik af en begrijp ik het allemaal niet meer zo, maar wat is 'ons' belang hier, anders dan 46 miljoen sloebers uit de buurt houden?

Een zo groot mogelijk verenigd Europa. De droom van de Europese politici. Precies de reden waarom Europa eerder veel te vroeg is uitgebreid met corrupte Oost Europese landen. Die behalve tientallen arme sloebers niets te bieden hebben.

vitalis
28-02-14, 08:07
Een zo groot mogelijk verenigd Europa. De droom van de Europese politici. Precies de reden waarom Europa eerder veel te vroeg is uitgebreid met corrupte Oost Europese landen. Die behalve tientallen arme sloebers niets te bieden hebben.

Je moet er in eerste instantie ook niet van uit gaan dat zij ons iets te bieden hebben, beter is de vraag te stellen of wij hen iets te bieden hebben.

knuppeltje
28-02-14, 09:51
Ik denk niet dat hij zit te wachten op oorlog, vluchtelingenstromen, ongein. Georgië is te overzien, 46 miljoen man is wat anders. Besides, wat heeft hij te winnen? Niks.

In één keer de gaskraan dichtgooien leidt zo'n beetje tot hetzelfde.

Hij zal wel hetzelfde doen als de vorige keer. Rustig afwachten tot het stof neerdaalt en dan met de volgende bazen zaken doen. Ging met Timosjenko ook zo, de vorige keer.

Ik begrijp feitelijk niet waar het over gaat. Over niks, denk ik. Hormonen en stoer doen. Als ie dan Oekraïne in zijn invloedssfeer heeft, wat dan? De verantwoordelijkheid voor 46 miljoen paupers. Vette lol.

Het gaat er niet om wat wij denken wat hij te winnen heeft, maar wat Put denkt wat hij te winnen heeft. Het zou best kunnen dat hij Oekraïne niet uit elkaar wil laten vallen. Maar wel dat hij het wel helemaal binnen zijn invloedssfeer wil houden. En daarvoor kan die gaskraan wel eens een belangrijke rol gaan spelen. Als hij daaraan een slinger tegen de klok in geeft, of de gasprijs flink verhoogd, dan zou het wel eens kunnen dat ze in Kiev wel eens heel onrustig kunnen worden.

Kortom, de patatten zin nog niet binnen.

mark61
28-02-14, 12:58
Een zo groot mogelijk verenigd Europa. De droom van de Europese politici. Precies de reden waarom Europa eerder veel te vroeg is uitgebreid met corrupte Oost Europese landen. Die behalve tientallen arme sloebers niets te bieden hebben.

Er wordt uitdrukkelijk geroepen dat lidmaatschap niet aan de orde is, en ze weten in Brussel precies hoe Europeanen momenteel over uitbreiding denken. Ik zou eerst es ff de financiën op orde brengen en kijken hoe dat afloopt met die Bulgaren enzo.

Ik zou eerst es wat doen aan eh 'corrigerend management', want Bulgarije en Roemenië zijn hopeloos corrupte tenten. Hongarije zakt snel af.

En ff die groei afwachten.

mark61
28-02-14, 12:59
Het gaat er niet om wat wij denken wat hij te winnen heeft, maar wat Put denkt wat hij te winnen heeft. Het zou best kunnen dat hij Oekraïne niet uit elkaar wil laten vallen. Maar wel dat hij het wel helemaal binnen zijn invloedssfeer wil houden. En daarvoor kan die gaskraan wel eens een belangrijke rol gaan spelen. Als hij daaraan een slinger tegen de klok in geeft, of de gasprijs flink verhoogd, dan zou het wel eens kunnen dat ze in Kiev wel eens heel onrustig kunnen worden.

Kortom, de patatten zin nog niet binnen.

Ja, maar mijn vraag was: wat heeft hij feitelijk aan die 'invloedssfeer'? Hij heeft Wit-Rusland toch al :hihi:

knuppeltje
28-02-14, 13:51
Ja, maar mijn vraag was: wat heeft hij feitelijk aan die 'invloedssfeer'? Hij heeft Wit-Rusland toch al :hihi:

Jawel, maar je weet het nooit zeker met die gasten. Zal zijn ego wel zijn.

Giuseppe
28-02-14, 15:16
De westerse wereld moet niet zo verontwaardigd en schijnheilig doen. De Krim is voor Rusland wat Bahrein voor de Amerikanen is; strategisch van groot belang in verband met de Russische vloot. De bezetting van Bahrein door Saudische troepen, daar hoor je toch ook niemand over? Nou dan.

H.P.Pas
28-02-14, 15:19
Een zo groot mogelijk verenigd Europa. De droom van de Europese politici.
Dat is voor Europese policitici eerder een nachtmerrie. Ik ken er geen, die daar voor te porren is.
Sommige 'moderne' Oekraïners (Klitschko cs), zouden dat mogeljk wel willen.
Een economisch en politiek enigermate functionerende Oekraïne is natuurlijk wel een Europees belang. Een crimineel armenpakhuis als naaste buur levert een hoop problemen.

super ick
28-02-14, 15:57
Je moet er in eerste instantie ook niet van uit gaan dat zij ons iets te bieden hebben, beter is de vraag te stellen of wij hen iets te bieden hebben.

Helpen en ontwikkelen kan altijd alleen aub niet in de vorm van nog een donorland binnen de EU. De catastrofe is zo al groot genoeg.

The_Grand_Wazoo
28-02-14, 15:57
De westerse wereld moet niet zo verontwaardigd en schijnheilig doen. De Krim is voor Rusland wat Bahrein voor de Amerikanen is; strategisch van groot belang in verband met de Russische vloot. De bezetting van Bahrein door Saudische troepen, daar hoor je toch ook niemand over? Nou dan.

Verontwaardiging en schijnheiligheid zijn twee gangbare instrumenten binnen de politiek in het algemeen en de buitenlandse politiek in het bijzonder. Het doet er niet toe of je standpunt schijnheilig is, als je je belangen maar behartigt.

super ick
28-02-14, 16:00
Dat is voor Euopese policitici eerder een nachtmerrie. Ik ken er geen, die daar voor te porren is.
Sommige 'moderne' Oekraïners zouden (Klitschko cs), zouden dat mogeljk wel willen.
Een economisch en politiek enigermate functionerende Oekraïne is natuurlijk wel een Europese belang. Een crimineel armenpakhuis als naaste buur levert een hoop problemen.

Wat staan Verhofstad en die idioot van Balen dan daar dan te zwatelen? Die geven een signaal aan de Oekrainers af.
dezelfde politici hebben eerder de EU uitgebreid met landen die miljarden gekost hebben.

H.P.Pas
28-02-14, 16:35
Wat staan Verhofstad en die idioot van Balen dan daar dan te zwatelen? Die geven een signaal aan de Oekrainers af.

Vertel het mij, ik weet van niks.


dezelfde politici hebben eerder de EU uitgebreid met landen die miljarden gekost hebben.

Die 'Griekse' miljarden zijn gebruikt om banken in de oude EU te redden die als dronken matrozen met kredieten gesmeten hebben. In een fatsoenlijk gereguleerde financiële markt was dat wat moeilijker geweest maar daar hebben de Britten nooit aangewild.
Sowieso is denk ik de toelating van Engeland enige echte strategische fout van de EU geweest.
Ook dit is natuurlijk nutteloos gepraat achteraf; echt interessant is de vraag 'wat gaan we nu doen'. Daar hoor ik zo weinig over

Giuseppe
28-02-14, 16:59
Verontwaardiging en schijnheiligheid zijn twee gangbare instrumenten binnen de politiek in het algemeen en de buitenlandse politiek in het bijzonder. Het doet er niet toe of je standpunt schijnheilig is, als je je belangen maar behartigt.

En daar mag de Oekraïne de vruchten van plukken.


http://i62.tinypic.com/333fk3b.gif

Giuseppe
28-02-14, 17:02
echt interessant is de vraag 'wat gaan we nu doen'. Daar hoor ik zo weinig over

Uit de EU, terug naar de gulden/franc/mark/peseta/lire/enz.


Aldus de eurofoben.

H.P.Pas
28-02-14, 17:13
eurofoben.

Die houden we erin. :tik:

super ick
28-02-14, 17:30
Die houden we erin. :tik:

Niet wat mij betreft. Tegenstanders als angstigen afschilderen, want foob staat voor fobie is angst, vind ik generaliserend. Alsof er geen diverse argumenten bestaan.

Giuseppe
28-02-14, 17:44
Niet wat mij betreft. Tegenstanders als angstigen afschilderen, want foob staat voor fobie is angst, vind ik generaliserend. Alsof er geen diverse argumenten bestaan.

Nee, eurofiel is een genuanceerde term. :moe:

Giuseppe
28-02-14, 17:45
Rusland wordt niet gerund door idioten (https://www.groene.nl/artikel/rusland-wordt-niet-gerund-door-idioten)


Lezen.

H.P.Pas
28-02-14, 22:10
Alsof er geen diverse argumenten bestaan.

Noem er eens een paar. Zonder 'loaded language' gewoon sec en to the point.
Mijn voorspelling:
Je meeste punten zullen erop uitdraaien dat Brussel te weinig bevoegdheden heeft, niet teveel.

H.P.Pas
28-02-14, 22:35
Rusland wordt niet gerund door idioten (https://www.groene.nl/artikel/rusland-wordt-niet-gerund-door-idioten)


Lezen.

Degelijk verhaal; ik val er niet van om. Ik heb nooit het idee gehad dat Rusland door idioten werd geregeerd.
Het zijn vaklui, zoals Kissinger ook een vakman was.

Giuseppe
28-02-14, 23:12
Ik moet nu wel lachen om Obama's waarschuwing richting de Russen. Doet me denken aan de beroemde rode lijn omtrent Syrië. Totaal ongeloofwaardig. In het Kremlin zullen ze in ieder geval niet onder de indruk zijn. De Russen zullen de Krim bezetten en daar zal de VS of de EU helemaal niets aan kunnen doen.

Doei.

H.P.Pas
28-02-14, 23:29
De Russen zullen de Krim bezetten en daar zal de VS of de EU helemaal niets aan kunnen doen.



Liever niet denk ik; als ze het noodzakelijk vinden zullen ze zich door de VS niet laten weerhouden.

knuppeltje
01-03-14, 08:31
Sowieso is denk ik de toelating van Engeland enige echte strategische fout van de EU geweest.
Ook dit is natuurlijk nutteloos gepraat achteraf; echt interessant is de vraag 'wat gaan we nu doen'. Daar hoor ik zo weinig over

En dat we ze erin hebben gehouden.

Veel te weinig.

super ick
01-03-14, 08:42
Nee, eurofiel is een genuanceerde term. :moe:

Voor hen die geen enkele vorm van kritiek over de EU willen horen, ja.

super ick
01-03-14, 08:43
Ik moet nu wel lachen om Obama's waarschuwing richting de Russen. Doet me denken aan de beroemde rode lijn omtrent Syrië. Totaal ongeloofwaardig. In het Kremlin zullen ze in ieder geval niet onder de indruk zijn. De Russen zullen de Krim bezetten en daar zal de VS of de EU helemaal niets aan kunnen doen.

Doei.

Ik vrees dat je gelijk hebt.

Ik verwacht geen totale invasie maar de belangen zullen ze militair veilig stellen. Luchthavens en havens.

knuppeltje
01-03-14, 08:44
Voor hen die geen enkele vorm van kritiek over de EU willen horen, ja.

Die zijn allang uitgestorven.

Mark
01-03-14, 09:09
nu op russische staats tv: een mooie documentaire over de geschiedenis van de krim en over procedurefouteh gemaakt tijdens het weggeven aan Ukraine

wat een toeval!

knuppeltje
01-03-14, 09:20
nu op russische staats tv: een mooie documentaire over de geschiedenis van de krim en over procedurefouteh gemaakt tijdens het weggeven aan Ukraine

wat een toeval!

Ze zijn zeker nog heel boos op die vermaledijde Chroesjtsjov?

Karin.N
01-03-14, 09:22
Ze zijn zeker nog heel boos op die vermaledijde Chroesjtsjov?

Hij was leuk toen ie met z'n schoen op tafel mepte!

knuppeltje
01-03-14, 09:23
Toch was ie wel leuk toen ie met z'n schoen op tafel mepte!

Maar iets minder met die verscheping van die raketjes naar ome Fidel.

mark61
01-03-14, 10:31
Ze zijn zeker nog heel boos op die vermaledijde Chroesjtsjov?

Hé, was dat geen Oekraïener? :hihi:

Nikita Chroesjtsjov - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikita_Chroesjtsjov)

Karin.N
01-03-14, 10:50
Maar iets minder met die verscheping van die raketjes naar ome Fidel.

Om scheefgroei tegen te gaan, had ie wel gelijk :student:

Stalinist kan ook nog wel op mijn cv, naast moslimbasher, islamfoob, moslimknuffelaar, antisemiet :hihi:

super ick
01-03-14, 15:38
Noem er eens een paar. Zonder 'loaded language' gewoon sec en to the point.
Mijn voorspelling:
Je meeste punten zullen erop uitdraaien dat Brussel te weinig bevoegdheden heeft, niet teveel.

Internationaal zaken doen buiten de EU is voor handelsland Nederland moeilijker geworden. Waar men voorheen afspraken onderling kon maken moeten ze Zich nu aan allerlei EU regels houden.

Kosten die Nederland moet betalen. Dat geld komt niet terug.

Aanbestedingen die Europees MOETEN plaats vinden.

Toestroom buitenlandse arbeiders op de Nederlandse markt terwijl we zelf nog veel werkelozen hebben.

Komt puntje bij paaltje dan is er geen cohesie. Nemen we allemaal een eigen standpunt in.

Dansen naar de pijpen van Frankrijk en Duitsland. Obama belt naar Berlijn en niet naar Brussel als het belangrijk wordt.

H.P.Pas
01-03-14, 20:58
Internationaal zaken doen buiten de EU is voor handelsland Nederland moeilijker geworden. Waar men voorheen afspraken onderling kon maken moeten ze Zich nu aan allerlei EU regels houden.


Dat is zo lang als het breed is. De EU heeft natuurlijk een veel sterkere onderhandelingspositie dan Nederland alleen en kan dus gunstigere afspraken bedingen.
Overigens was die vrijheid om naar buiten te onderhandelen precies het verschil tussen EEG en EFTA. Het model bevredigde kennelijk niet want met uitzondering van Noorwegen en Zwitserland zijn alle EFTA-landen geheel vrijwillig naar de EU overgelopen.


Kosten die Nederland moet betalen. Dat geld komt niet terug.

Natuurlijk komt dat terug. Vergemakkelijken van het onderlinge handelsverkeer is een hoofdtaak van de EU. Nederland als handelsland profiteert daarvan met volle teugen.



Aanbestedingen die Europees MOETEN plaats vinden.


Beter spelende concurrentie. Wat is daarmee mis ? Goed voor de opdrachtgever in casu de belastingbetaler.



Toestroom buitenlandse arbeiders op de Nederlandse markt terwijl we zelf nog veel werkelozen hebben.


Die zijn dan kennelijk voor de werkgever aantrekkelijker dan Nederlanders.
Nu is de ene arbeider de andere niet en voor werklozen geldt hetzelfde. Je zal het probleem dus iets gedetailleerder moeten bekijken als je er iets zinnigs over wilt zeggen.
Eén aspect is het grijze circuit:
Zwartwerkers, dumpinglonen en schijnzelfstandigen, die de werkgever goedkoper komen. Daar iets tegen te doen heeft Nederland geheel in eigen hand (al zal dat niet gaan zonder de ene of andere VVD-er voor het hoofd te stoten) .
Een tweede is uitkeringstoerisme, een (vooralsnog potentieel) probleem dat door Cameron in de mode is gebracht.
Ook dat heeft Nederland (en Engeland) grotendeels in eigen hand al zal dàt dan weer niet gaan zonder een paar SP-ers boos te maken. Een Europese regeling analoog de bestaande voor ouderdomspensioenen, waarbij de lasten evenredig gedeeld worden tussen gastland en herkomstland, zou daar waarschijnlijk zijn nut hebben maar dat zet een minimum aan coördinatie van sociale wetgeving vooruit. Daartegen heeft met name Engeland zich atijd heftig verzet.
Tenslotte lijkt het erop, dat het Nederlandse onderwijs niet de mensen aflevert waar de beroepswereld op zit te wachten. Dat is dan weer voor 100% een Nederlands probleem.


Komt puntje bij paaltje dan is er geen cohesie. Nemen we allemaal een eigen standpunt in.

Dat wordt niet beter als we weer allemaal op eigen houtje ageren.
En of we het nou leuk vinden of niet, de meeste grote problemen en belangen die we hebben en kunnen alleen gemeenschappelijk aangepakt of verdedigd worden.
En met de kleine zou de EU zich niet bezig moeten houden. Dat is een punt dat je jammer genoeg niet noemt; dan hadden we nog een beetje samen kunnen kankeren. Dat is dan wel een discussie die binnen de EU plaats moet hebben; niet zonder de EU.


Dansen naar de pijpen van Frankrijk en Duitsland. Obama belt naar Berlijn en niet naar Brussel als het belangrijk wordt

Je zult nooit bereiken dat hij naar den Haag belt. Als je wilt dat hij naar Brussel belt zal Brussel meer bevoegdheden moeten hebben. Toch ?

Giuseppe
01-03-14, 21:16
het zou mij niet verbazen als de eurofoben poetin hoog hebben staan.
een sterke man die de soevereiniteit van zijn land en volk verdedigt.
zouden de eurofoben, een eeuw na de desastreuze eerste wereldoorlog, weer snakken naar het nationalisme?
trots op eigen land! hek eromheen, we hebben niemand nodig! geen enkele immigrant erin (vertrekken mag altijd).
en natuurlijk de vlag laten wapperen.
de wereld is afhankelijk van ons en niet omgekeerd. toch?

:tik:

knots71karel
01-03-14, 21:47
Die vluchtelingen zullen 'm een rotzorg zijn, itt de ijsvrije haven.

Die ijsvrije haven klopt ,maar het is tevens een moeilijke plaats , je kunt geen kant op met je vloot !
De Bosperus afsluiten en ze zitten als ratten in de val .

super ick
01-03-14, 22:49
Dat is zo lang als het breed is. De EU heeft natuurlijk een veel sterkere onderhandelingspositie dan Nederland alleen en kan dus gunstigere afspraken bedingen.
Overigens was die vrijheid om naar buiten te onderhandelen precies het verschil tussen EEG en EFTA. Het model bevredigde kennelijk niet want met uitzondering van Noorwegen en Zwitserland zijn alle EFTA-landen geheel vrijwillig naar de EU overgelopen.

Natuurlijk komt dat terug. Vergemakkelijken van het onderlinge handelsverkeer is een hoofdtaak van de EU. Nederland als handelsland profiteert daarvan met volle teugen.



Beter spelende concurrentie. Wat is daarmee mis ? Goed voor de opdrachtgever in casu de belastingbetaler.



Die zijn dan kennelijk voor de werkgever aantrekkelijker dan Nederlanders.
Nu is de ene arbeider de andere niet en voor werklozen geldt hetzelfde. Je zal het probleem dus iets gedetailleerder moeten bekijken als je er iets zinnigs over wilt zeggen.
Eén aspect is het grijze circuit:
Zwartwerkers, dumpinglonen en schijnzelfstandigen, die de werkgever goedkoper komen. Daar iets tegen te doen heeft Nederland geheel in eigen hand (al zal dat niet gaan zonder de ene of andere VVD-er voor het hoofd te stoten) .
Een tweede is uitkeringstoerisme, een (vooralsnog potentieel) probleem dat door Cameron in de mode is gebracht.
Ook dat heeft Nederland (en Engeland) grotendeels in eigen hand al zal dàt dan weer niet gaan zonder een paar SP-ers boos te maken. Een Europese regeling analoog de bestaande voor ouderdomspensioenen, waarbij de lasten evenredig gedeeld worden tussen gastland en herkomstland, zou daar waarschijnlijk zijn nut hebben maar dat zet een minimum aan coördinatie van sociale wetgeving vooruit. Daartegen heeft met name Engeland zich atijd heftig verzet.
Tenslotte lijkt het erop, dat het Nederlandse onderwijs niet de mensen aflevert waar de beroepswereld op zit te wachten. Dat is dan weer voor 100% een Nederlands probleem.

Dat wordt niet beter als we weer allemaal op eigen houtje ageren.
En of we het nou leuk vinden of niet, de meeste grote problemen en belangen die we hebben en kunnen alleen gemeenschappelijk aangepakt of verdedigd worden.
En met de kleine zou de EU zich niet bezig moeten houden. Dat is een punt dat je jammer genoeg niet noemt; dan hadden we nog een beetje samen kunnen kankeren. Dat is dan wel een discussie die binnen de EU plaats moet hebben; niet zonder de EU.

Je zult nooit bereiken dat hij naar den Haag belt. Als je wilt dat hij naar Brussel belt zal Brussel meer bevoegdheden moeten hebben. Toch ?

Nederland mocht echt die eilanden in het MO niet baggeren omdat ze lid zijn van de EU.

Handelsbetrekkingen, niets mis mee maar graag baas over eigen portemonnee.

Uitbuiting zul je bedoelen. Het zijn niet de tandartsen en advocaten die de concurrentie zgn aan moeten gaan. Het zijn de beroepen waarvan je van het salaris nauwelijks de vaste lasten kunt betalen. Die laten ze uitvoeren door Moelanders die op campings met vijf man in een caravan wonen.
Het is een grote nivelleerpartij waarvan het einde nog lang niet in zicht is.

De USE, United States of Europe. Alleen zie ik geen mensen hun hand op het hart leggen bij het horen van het Europese volkslied. Verstandshuwelijken. Kan je beter een goede LAT relatie hebben.

Die hebben ze behalve als het een paar grote landen even niet goed uitkomt.

super ick
01-03-14, 22:53
Dat is zo lang als het breed is. De EU heeft natuurlijk een veel sterkere onderhandelingspositie dan Nederland alleen en kan dus gunstigere afspraken bedingen.
Overigens was die vrijheid om naar buiten te onderhandelen precies het verschil tussen EEG en EFTA. Het model bevredigde kennelijk niet want met uitzondering van Noorwegen en Zwitserland zijn alle EFTA-landen geheel vrijwillig naar de EU overgelopen.

Natuurlijk komt dat terug. Vergemakkelijken van het onderlinge handelsverkeer is een hoofdtaak van de EU. Nederland als handelsland profiteert daarvan met volle teugen.



Beter spelende concurrentie. Wat is daarmee mis ? Goed voor de opdrachtgever in casu de belastingbetaler.



Die zijn dan kennelijk voor de werkgever aantrekkelijker dan Nederlanders.
Nu is de ene arbeider de andere niet en voor werklozen geldt hetzelfde. Je zal het probleem dus iets gedetailleerder moeten bekijken als je er iets zinnigs over wilt zeggen.
Eén aspect is het grijze circuit:
Zwartwerkers, dumpinglonen en schijnzelfstandigen, die de werkgever goedkoper komen. Daar iets tegen te doen heeft Nederland geheel in eigen hand (al zal dat niet gaan zonder de ene of andere VVD-er voor het hoofd te stoten) .
Een tweede is uitkeringstoerisme, een (vooralsnog potentieel) probleem dat door Cameron in de mode is gebracht.
Ook dat heeft Nederland (en Engeland) grotendeels in eigen hand al zal dàt dan weer niet gaan zonder een paar SP-ers boos te maken. Een Europese regeling analoog de bestaande voor ouderdomspensioenen, waarbij de lasten evenredig gedeeld worden tussen gastland en herkomstland, zou daar waarschijnlijk zijn nut hebben maar dat zet een minimum aan coördinatie van sociale wetgeving vooruit. Daartegen heeft met name Engeland zich atijd heftig verzet.
Tenslotte lijkt het erop, dat het Nederlandse onderwijs niet de mensen aflevert waar de beroepswereld op zit te wachten. Dat is dan weer voor 100% een Nederlands probleem.

Dat wordt niet beter als we weer allemaal op eigen houtje ageren.
En of we het nou leuk vinden of niet, de meeste grote problemen en belangen die we hebben en kunnen alleen gemeenschappelijk aangepakt of verdedigd worden.
En met de kleine zou de EU zich niet bezig moeten houden. Dat is een punt dat je jammer genoeg niet noemt; dan hadden we nog een beetje samen kunnen kankeren. Dat is dan wel een discussie die binnen de EU plaats moet hebben; niet zonder de EU.

Je zult nooit bereiken dat hij naar den Haag belt. Als je wilt dat hij naar Brussel belt zal Brussel meer bevoegdheden moeten hebben. Toch ?

......

knuppeltje
02-03-14, 08:23
Stalinist kan ook nog wel op mijn cv, naast moslimbasher, islamfoob, moslimknuffelaar, antisemiet :hihi:

Jij kan daarmee overal solliciteren.

The_Grand_Wazoo
02-03-14, 09:29
En daar mag de Oekraïne de vruchten van plukken.


http://i62.tinypic.com/333fk3b.gif

Zoals je het nu formuleert lijkt het alsof de Oekraine een slachtoffer is van buitenlandse machinaties. Naar mijn idee is dat nauwelijks het geval. Als de buitenlanden 'oprecht' hadden gehandeld, zou de Oekraine dan wel beter af zijn geweest?

super ick
02-03-14, 14:03
Zoals je het nu formuleert lijkt het alsof de Oekraine een slachtoffer is van buitenlandse machinaties. Naar mijn idee is dat nauwelijks het geval. Als de buitenlanden 'oprecht' hadden gehandeld, zou de Oekraine dan wel beter af zijn geweest?

Dat is een soort westerse eigenschap. Daar waar het niet goed gaat altijd naar een externe oorzaak zoeken, desnoods is het onze schuld.
Gaat het ergens goed dan zoeken we niet naar een externe oorzaak, dan doen de mensen dat wel zelf.
Micro zie je dat ook. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij het vroeger op school zelf heeft verkloot en daarna niet de ruggengraat heeft gehad er alsnog zelf wat van te maken door eens aan te gaan pakken. Nee het is altijd de schuld van de bedrijven, de gemeente, de maatschappij. Maakbaarheidsdenkers voeden dat ook door de maatschappij verantwoordelijk te maken en blijven trachten deze catagorie het naar de zin te maken ipv ze een eens een paar ontzettende trappen onder hun reet te geven.

Zo, en nu Feijenoord-Ajax.

Giuseppe
02-03-14, 15:32
Zoals je het nu formuleert lijkt het alsof de Oekraine een slachtoffer is van buitenlandse machinaties. Naar mijn idee is dat nauwelijks het geval. Als de buitenlanden 'oprecht' hadden gehandeld, zou de Oekraine dan wel beter af zijn geweest?

oekraïne is al lange tijd een speelbal van buitenlandse mogendheden, vooral tussen europa en rusland. van soevereiniteit is nooit echt sprake geweest.

Giuseppe
02-03-14, 16:32
Dat is een soort westerse eigenschap. Daar waar het niet goed gaat altijd naar een externe oorzaak zoeken, desnoods is het onze schuld.
Gaat het ergens goed dan zoeken we niet naar een externe oorzaak, dan doen de mensen dat wel zelf.
Micro zie je dat ook. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij het vroeger op school zelf heeft verkloot en daarna niet de ruggengraat heeft gehad er alsnog zelf wat van te maken door eens aan te gaan pakken. Nee het is altijd de schuld van de bedrijven, de gemeente, de maatschappij. Maakbaarheidsdenkers voeden dat ook door de maatschappij verantwoordelijk te maken en blijven trachten deze catagorie het naar de zin te maken ipv ze een eens een paar ontzettende trappen onder hun reet te geven.

Zo, en nu Feijenoord-Ajax.

inderdaad, zoals de schuld hier ook steeds bij brussel en immigranten wordt gelegd. :tik:

The_Grand_Wazoo
02-03-14, 17:07
Zo, en nu Feijenoord-Ajax.

Overduidelijk de schuld van Ajax.

super ick
02-03-14, 20:24
het zou mij niet verbazen als de eurofoben poetin hoog hebben staan.
een sterke man die de soevereiniteit van zijn land en volk verdedigt.
zouden de eurofoben, een eeuw na de desastreuze eerste wereldoorlog, weer snakken naar het nationalisme?
trots op eigen land! hek eromheen, we hebben niemand nodig! geen enkele immigrant erin (vertrekken mag altijd).
en natuurlijk de vlag laten wapperen.
de wereld is afhankelijk van ons en niet omgekeerd. toch?

:tik:

Knap hoor. Een karikatuur schetsen en er vervolgens een plasje over doen. Volgens mij heeft Nederland die houding juist nooit gehad.
Of schets je misschien je buurman ofzo?

super ick
02-03-14, 20:28
inderdaad, zoals de schuld hier ook steeds bij brussel en immigranten wordt gelegd. :tik:

Straks ga je nog een betoog houden dat we zonder Brussel vergaan.

super ick
02-03-14, 20:28
Overduidelijk de schuld van Ajax.

Je bedoelt die goal van Feijenoord?

Giuseppe
02-03-14, 20:28
''In de 21ste eeuw val je geen land meer binnen zoals in de 19de eeuw'', zei Kerry in een interview met nieuwszender CBS.


:haha: :haha: :haha:


americans, gotta love 'em!

super ick
02-03-14, 20:33
''In de 21ste eeuw val je geen land meer binnen zoals in de 19de eeuw'', zei Kerry in een interview met nieuwszender CBS.


:haha: :haha: :haha:


americans, gotta love 'em!

We kunnen niet anders, volgens Putin. De doema heeft er ook om gevraagd.

Krim weer bij Rusland. Glas, plas, was.

Giuseppe
02-03-14, 20:35
Knap hoor. Een karikatuur schetsen en er vervolgens een plasje over doen. Volgens mij heeft Nederland die houding juist nooit gehad.
Of schets je misschien je buurman ofzo?

neuh, we hebben het afgelopen decennium in nederland niks gemerkt van de eurofobe houding van de populisten en hun sympathisanten. :haha:


Straks ga je nog een betoog houden dat we zonder Brussel vergaan.

nee, dat is jouw niveau van betoog houden. ik ben meer van de nuances.

Giuseppe
02-03-14, 20:36
We kunnen niet anders, volgens Putin. De doema heeft er ook om gevraagd.

Krim weer bij Rusland. Glas, plas, was.

zoon en moeder weer herenigd. :boogjes:

knuppeltje
03-03-14, 08:21
We kunnen niet anders, volgens Putin. De doema heeft er ook om gevraagd.

Andersom. Put vroeg de doema om toestemming.

super ick
03-03-14, 09:41
Andersom. Put vroeg de doema om toestemming.


Ook Russische Doema wil dat president Poetin in actie komt - Buitenland - De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1803106/2014/03/01/Ook-Russische-Doema-wil-dat-president-Poetin-in-actie-komt.dhtml)

Rss24.nl - Doema vraagt Poetin om maatregelen Krim (http://www.rss24.nl/newsitem/421356-doema-vraagt-poetin-om-maatregelen-krim.html)

@Paulslettenhaar RT @FD_Nieuws: Doema vraagt Poetin om maatregelen Krim http://t.co/lsr1MIuttV #FD-Politiek en Twitter (http://politiekentwitter.nl/2014/03/01/paulslettenhaar-rt-fd_nieuws-doema-vraagt-poetin-om-maatregelen-krim-httpt-colsr1miuttv-fd/)

Mark
03-03-14, 10:08
nu maar hopen dat china hun burgers in siberie niet gaan "beschermen" in de toekomst

Umarvlie
03-03-14, 10:54
nu maar hopen dat china hun burgers in siberie niet gaan "beschermen" in de toekomst

China stond (niet geheel verbazingwekkend) wel achter Rusland in deze. Dus het zou zo maar kunnen.

knuppeltje
03-03-14, 11:11
Rss24.nl - Doema vraagt Poetin om maatregelen Krim (http://www.rss24.nl/newsitem/421356-doema-vraagt-poetin-om-maatregelen-krim.html)

Zoals ik al zei: Put vroeg en kreeg die toestemming.

Soldim
03-03-14, 11:49
Zoals ik al zei: Put vroeg en kreeg die toestemming.

Hmm, ik lees toch echt:

"De Doema, het lagerhuis van het Russische parlement, heeft president Vladimir Poetin gevraagd om maatregelen te nemen om de situatie op het Oekraïense schiereiland de Krim te stabiliseren."

Daar is niet Poetin maar de Doema de vragende partij.

Umarvlie
03-03-14, 11:50
Merkel: Poetin is contact met realiteit kwijt
MOSKOU - Na een telefoongesprek met Poetin zou Angela Merkel aan Barack Obama verklaard hebben dat de Russische president "alle voeling met de werkelijkheid verloren lijkt te hebben". Dat meldt de New York Times op basis van een bron dichtbij de Amerikaanse regering.

In de officiële mededeling over het gesprek tussen de twee leiders staat te lezen dat Poetin heeft aanvaard om een "contactgroep" op te richten waarin kan gestart worden met een politieke dialoog over Oekraïne. Poetin zei tegen Merkel dat de maatregelen die Moskou heeft genomen, moeten bekeken worden vanuit de buitengewone situatie waarin de Russische burgers en de Russisch-sprekende inwoners verkeren na de onrust in Oekraïne.

Volgens een bron dichtbij de Amerikaanse regering zou Merkel tegen Obama hebben gezegd dat de Rus "alle voeling met de realiteit heeft verloren" en "in een andere wereld leeft".

(Bron: Telegraaf)

Umarvlie
03-03-14, 11:51
Hmm, ik lees toch echt:

"De Doema, het lagerhuis van het Russische parlement, heeft president Vladimir Poetin gevraagd om maatregelen te nemen om de situatie op het Oekraïense schiereiland de Krim te stabiliseren."

Daar is niet Poetin maar de Doema de vragende partij.

Formeel heb je gelijk, maar ik denk wel dat Poeting hun "gezegd" heeft dat ze hem dit moeten vragen. Kan me vergissen natuurlijk maar denk het niet.

knuppeltje
03-03-14, 13:57
Hmm, ik lees toch echt:

"De Doema, het lagerhuis van het Russische parlement, heeft president Vladimir Poetin gevraagd om maatregelen te nemen om de situatie op het Oekraïense schiereiland de Krim te stabiliseren."

Daar is niet Poetin maar de Doema de vragende partij.

Jawel, maar Put had blijkbaar in eerste instantie al goedkeuring aan de Doema gevraagd om in te grijpen (zie die ene link). Dat zal wel politiek spel zijn geweest, want ik denk niet dat de Doema nee zou durven zeggen, maar toch. Zoiets van: vinden jullie het goed dat ik die gasten rond de oren mep? Zekers Put, maak in godsnaam snel een eind aan dat gedoe. Maakt niet uit wat het kost. Zoiets dus, maar dan anders.

Overigens zag ik gisteren in Buitenhof hetzelfde verhaal passeren door een Ruslandcorrespondent.

Soldim
03-03-14, 14:21
'k Sprak net met een Oekrainsche collega. Die kijkt er nogal anders tegen aan; huidige machthebbers zijn 'nationalistische fascisten' de de geheel nieuwe term etnische Oekrainers geintroduceerd hebben. Zij zouden in democratische verkiezingen nooit een mandaat krijgen. Hij steunt de acties van Putin en snapt niet dat Europese leiders zich achter de fascisten scharen.

(Hij maakte zich de meeste zorgen om hoe hij z'n familie daar weg zou moeten krijgen indien het verder escaleert)

Umarvlie
03-03-14, 15:09
'k Sprak net met een Oekrainsche collega. Die kijkt er nogal anders tegen aan; huidige machthebbers zijn 'nationalistische fascisten' de de geheel nieuwe term etnische Oekrainers geintroduceerd hebben. Zij zouden in democratische verkiezingen nooit een mandaat krijgen. Hij steunt de acties van Putin en snapt niet dat Europese leiders zich achter de fascisten scharen.

(Hij maakte zich de meeste zorgen om hoe hij z'n familie daar weg zou moeten krijgen indien het verder escaleert)

Tja, dat land lijkt ook in 2 groepen verdeeld, pro-Russisch en pro-Europa. Dan zijn er ook nogal wat etnische Russen schijnbaar met name op de Krim maar ook in het oosten. Misschien dat Oekraine in 2 stukken uiteen gaat vallen? Of dat Rusland landje pik gaat doen?

CONTRA
03-03-14, 15:38
de geheel nieuwe term etnische Oekrainers geintroduceerd hebben.

dat geldt voor elke etnische groep. etniciteit is een verzinsel

pizatie
03-03-14, 18:54
ik ben normaal tegen russia maar in deze sta ik wel achter ze. het kan niet zo zijn dat Israel invloed krijgt in de kiv want in west ukrien zitten veel al veel zionisten en die westers zijn.

H.P.Pas
03-03-14, 20:16
Nederland mocht echt die eilanden in het MO niet baggeren omdat ze lid zijn van de EU.


Verhaal ken ik niet. Hb je details ?


Handelsbetrekkingen, niets mis mee maar graag baas over eigen portemonnee.

Bekt leuk. Wat betekent het?


Uitbuiting zul je bedoelen. Het zijn niet de tandartsen en advocaten die de concurrentie zgn aan moeten gaan. Het zijn de beroepen waarvan je van het salaris nauwelijks de vaste lasten kunt betalen. Die laten ze uitvoeren door Moelanders die op campings met vijf man in een caravan wonen.



Niemand belet Nederland CAO-lonen bindend te verkaren en dat ook werkelijk te controleren. Zwitsers doen dat al sinds 10 jaar; het importeren van ongeschoolde buitenlanders wordt daardoor veel minder aantrekkelijk. De Zwitserse 'massa-immigratie betreft vnl. hoogggeschoolden. Het enige bezwaar is, zoals ik al eerder zei, dat je daarmee een paar VVD-ers voor het hoofd stoot.


Het is een grote nivelleerpartij waarvan het einde nog lang niet in zicht is.


Dat is een wilde bewering en volstrekt uit de lucht gegrepen.



De USE, United States of Europe. Alleen zie ik geen mensen hun hand op het hart leggen bij het horen van het Europese volkslied.

Dat verhoede God.


Verstandshuwelijken. Kan je beter een goede LAT relatie hebben..

Een LAT-relatie hangt net zo goed van wederzijdse verplichtingen aan elkaar.
Vrije partnerkeuze kun je sowieso vergeten Nederland ligt waar het ligt: in Europa.

Gedicteerd door de techniek zijn de Europeanen heel dicht bij elkaar komen te liggen; dat heet globalisering. De EU (niet de USE) is niet de oorzaak van het proces maar een mogelijk antwoord daarop.




Die hebben ze behalve als het een paar grote landen even niet goed uitkomt


In Europa bestaan geen grote landen meer.
Afgezien daarvan. Kleinere EU-landen hebben in Brussel wel degelijk iets in te brengen; in sommige gevallen tot een vetorecht toe.

Giuseppe
03-03-14, 23:25
Why Russia no longer fears the West. (http://www.politico.com/magazine/story/2014/03/russia-vladimir-putin-the-west-104134.html#.UxUKC_l5OnA)


:tik:

Ibrah1234
04-03-14, 05:24
Het zijn de beroepen waarvan je van het salaris nauwelijks de vaste lasten kunt betalen. Die laten ze uitvoeren door Moelanders die op campings met vijf man in een caravan wonen.
Het is een grote nivelleerpartij waarvan het einde nog lang niet in zicht is.

Uit ontkenning van bovenstaand zal blijken hoe wereldvreemd enkelen wel niet zijn. We hebben het hier al eens eerder over gehad.

Ken iemand die binnenkort stopt met zijn aannemersbedrijfje om redenen zoals jij hierboven beschrijft. Je kunt het die mensen niet kwalijk nemen zich slachtoffer van "Europa" te voelen.

Soldim
04-03-14, 06:28
Uit ontkenning van bovenstaand zal blijken hoe wereldvreemd enkelen wel niet zijn. We hebben het hier al eens eerder over gehad.

Maar, dat is een probleem van en door de Nedelandse politiek -- die hebben geen zin bepaalde regels te handhaven.


Ken iemand die binnenkort stopt met zijn aannemersbedrijfje om redenen zoals jij hierboven beschrijft. Je kunt het die mensen niet kwalijk nemen zich slachtoffer van "Europa" te voelen.

Ze zijn echter slachtoffer van de VVD, maar durven dat niet te zeggen of worden door hun omveld niet verstaan als ze het al zeggen.

super ick
04-03-14, 07:50
Hmm, ik lees toch echt:

"De Doema, het lagerhuis van het Russische parlement, heeft president Vladimir Poetin gevraagd om maatregelen te nemen om de situatie op het Oekraïense schiereiland de Krim te stabiliseren."

Daar is niet Poetin maar de Doema de vragende partij.

Lamaar. Hij plakt zelfs nog de tekst die begint met, Doema vraagt.

super ick
04-03-14, 08:10
Verhaal ken ik niet. Hb je details ?

Bekt leuk. Wat betekent het?



Niemand belet Nederland CAO-lonen bindend te verkaren en dat ook werkelijk te controleren. Zwitsers doen dat al sinds 10 jaar; het importeren van ongeschoolde buitenlanders wordt daardoor veel minder aantrekkelijk. De Zwitserse 'massa-immigratie betreft vnl. hoogggeschoolden. Het enige bezwaar is, zoals ik al eerder zei, dat je daarmee een paar VVD-ers voor het hoofd stoot.


Dat is een wilde bewering en volstrekt uit de lucht gegrepen.



Dat verhoede God.


Een LAT-relatie hangt net zo goed van wederzijdse verplichtingen aan elkaar.
Vrije partnerkeuze kun je sowieso vergeten Nederland ligt waar het ligt: in Europa.

Gedicteerd door de techniek zijn de Eupeanen heel dicht bij elkaar komen te liggen; dat heet globalisering. De EU (niet de USE) is niet de oorzaak van het proces maar een mogelijk antwoord daarop.




In Europa bestaan geen grote landen meer.
Afgezien daarvan. Kleinere EU-landen hebben in Brussel wel degelijk iets in te brengen; in sommige gevallen tot een vetorecht toe.

Om buiten Europa zaken te doen heeft Nederland Wuropa niet nodig, nooit nodig gehad. Daar zijn meer regels voor gekomen. Nederland is minder vrij zelf regels te maken. Die Palmeilanden zijn gebaggerd door ons, niet omdat we bij de EU hoorden maar door onze expertise.

Dat betekend dat je baas over eigen geld dient te blijven en niet op commando van Brussel weer enkele miljarden dient over te maken en vervolgens diezelfde miljarden dient te bezuinigen. Samenwerking en handelsverdragen zijn prima maar dit concept gaat m.i. Veel te ver. Landen, mensen die niets met elkaar hebben worden tot elkaar veroordeeld. Zie mijn opmerking over het Europese volkslied.

Die CAO lonen waren altijd het zoethoudertje om arbeiders met reële angst voor oneerlijke concurrentie rustig te houden. Die CAO lonen zijn ook bindend maar makkelijk te omzeilen door met ZZP-ers te gaan werken. Dat is precies wat gebeurt en dan zijn er geen regels die bescherming bieden. Zij nemen het stucwerk per huisje aan voor een prijs waar wij onze woonlasten, energierekening en ziektekosten niet van kunnen betalen.

Hoezo? Als er geld naar armere landen toe blijft gaan in de vorm van subsidies en reddingsplannen dan komt dat bij de rijken vandaan.

Wij hebben geen vrije partnerkeuze maar horen wel een keuze te hebben in hoeverre we lotsverbonden met elkaar zijn. Ik geloof niet in een Spanje dat op termijn Duitsland voorbij streeft op economisch vlak. Dat gaat niet gebeuren door diverse oorzaken, oa de diversiteit, die toch blijft bestaan.

We zien het nu weer met Oekraïne. Met wie heeft Obama een uur aan de telefoon gezeten? Inderdaad, met Angela Merkel. Als het er op aankomt heeft Rompuy niets in te brengen. Eerst Berlijn en Parijs bellen.

Ik ben niet tegen EEN EU maar in DEZE vorm zitten er teveel haken en ogen aan. Een groep te verschillende landen, te snel bijeen gedrukt in een te strak keurslijf.

knuppeltje
04-03-14, 09:07
Zal wel aan de prijs gelegen hebben, en we hebben ze ook niet allemaal aangelegd. Jan de Nul is trouwens een van de grootste bedrijven ter wereld in deze branche.

Palmeilanden - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Palmeilanden)

super ick
04-03-14, 09:21
Zal wel aan de prijs gelegen hebben, en we hebben ze ook niet allemaal aangelegd. Jan de Nul is trouwens een van de grootste bedrijven ter wereld in deze branche.

Palmeilanden - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Palmeilanden)

Alles is een kwestie van prijs en kwaliteit. Ik heb het slechts als voorbeeld gebruikt van zaken doen buiten Europa.

knuppeltje
04-03-14, 09:56
Om buiten Europa zaken te doen heeft Nederland Wuropa niet nodig, nooit nodig gehad. Daar zijn meer regels voor gekomen. Nederland is minder vrij zelf regels te maken. Die Palmeilanden zijn gebaggerd door ons, niet omdat we bij de EU hoorden maar door onze expertise.

Dat betekend dat je baas over eigen geld dient te blijven en niet op commando van Brussel weer enkele miljarden dient over te maken en vervolgens diezelfde miljarden dient te bezuinigen. Samenwerking en handelsverdragen zijn prima maar dit concept gaat m.i. Veel te ver. Landen, mensen die niets met elkaar hebben worden tot elkaar veroordeeld. Zie mijn opmerking over het Europese volkslied.

Die CAO lonen waren altijd het zoethoudertje om arbeiders met reële angst voor oneerlijke concurrentie rustig te houden. Die CAO lonen zijn ook bindend maar makkelijk te omzeilen door met ZZP-ers te gaan werken. Dat is precies wat gebeurt en dan zijn er geen regels die bescherming bieden. Zij nemen het stucwerk per huisje aan voor een prijs waar wij onze woonlasten, energierekening en ziektekosten niet van kunnen betalen.

Hoezo? Als er geld naar armere landen toe blijft gaan in de vorm van subsidies en reddingsplannen dan komt dat bij de rijken vandaan.

Wij hebben geen vrije partnerkeuze maar horen wel een keuze te hebben in hoeverre we lotsverbonden met elkaar zijn. Ik geloof niet in een Spanje dat op termijn Duitsland voorbij streeft op economisch vlak. Dat gaat niet gebeuren door diverse oorzaken, oa de diversiteit, die toch blijft bestaan.

We zien het nu weer met Oekraïne. Met wie heeft Obama een uur aan de telefoon gezeten? Inderdaad, met Angela Merkel. Als het er op aankomt heeft Rompuy niets in te brengen. Eerst Berlijn en Parijs bellen.

Ik ben niet tegen EEN EU maar in DEZE vorm zitten er teveel haken en ogen aan. Een groep te verschillende landen, te snel bijeen gedrukt in een te strak keurslijf.

Dat ze dat bij het bedrijfsleven niet snappen. Bij het VNO-NCW vinden ze juist dat Brussel de bevoegdheid moet krijgen om, waar nodig, in te grijpen in de economie van de lidstaten, en dat de munt niet zonder zonder politiek bestuur kan, en dat niet valt te ontkomen aan een veel effectiever toezicht op de economische en financiële discipline van de lidstaten, en dat Nederland daarbij weer een voortrekker moet worden van verdere economische en sociale eenwording. Oké, niet teveel ambtenaren, maar toch. Dat is ook allemaal om onze handelspositie mondiaal te versterken, geloof het of niet, maar eendracht maakt macht.

Daar zijn we allemaal alleen maar beter geworden. Het heeft geen zin om alleen maar aan te komen met het feit dat we daarop nu een gedeelte moeten afschrijven.

Het is de vrije markt die dit fenomeen 'ZZP'er' juist toestaat. Niet een teveel aan regelgeving. In Duitsland kennen ze niet eens een minimum loon. Dat zou je ook oneerlijke concurrentie ten opzichte van de andere landen van de EU kunnen noemen. Toch zijn ze in Duitsland niet geneigd om daar snel verandering in aan te brengen, ook al gaan er daarvoor stemmen op. Kortom: alleen meer regelgeving kan hierin verandering brengen, maar ik denk niet dat dat zonder Brussel zomaar gaat gebeuren. ZZP'ers en flexwerkers vangen juist als eerste bij een recessie de klappen op. Al die ZZP'ers zonder werk worden niet opgenomen in de werkloosheidscijfers, want het zijn zelfstandigen, en houden dan zo de officiële werkloosheidscijfers veel lager dan in werkelijkheid is.

Dat is het probleem niet. Waar het om gaat is dat de lidstaten er een fatsoenlijke boekhouding op na houden en niet de de boel belazeren. Even rijk waren ze nooit en dat zullen ze ook nooit worden. Met of zonder lidmaatschap van de EU en met of zonder euro. Ik begrijp helemaal niet waarom de notoire tegenstanders van de EU altijd maar aankomen met het verhaal dat de voorstanders ervan willen dat er in alle lidstaten een zelfde welstand onder de bevolking zou moeten worden bereikt. Niets is er minder waar. Waar het om gaat is stabiliteit.

Volgens de media heeft hij heel lang met Put gebeld, maar is er volgens de media geen moer mee opgeschoten. Of hij met Angela heeft gebeld, weet ik niet.

Daar is nog heel wat werk aan. Een tandje hoger geschakeld zou beter zijn.

Mark
04-03-14, 10:36
geloof me als bedrijf buiten nederland/europa sta je er 90% alleen voor... politieke hulp/invloed is heel beperkt.

ik geloofde vroeger ook dat een bezoek van de koningin tot contracten leidde... maar heb in de praktijk ervaren dat het precies andersom in... contracten waar wij hard voor vechten worden uitgesteld tot ze kwam en dan was het "door haar invloed" dat het getekend was.. allemaal bullshit. misschien dat shell er iets aan heeft maar de rest allemaal niet

over baggeren: het is een mooi verhaal dat nederlandse waterbouwers de wereldtop zijn... en op bepaalde punten is het ook waar... maar qua baggeren is nu CHEC het chinese staats bedrijf nr 1. qua omzet.

knuppeltje
04-03-14, 10:50
Alles is een kwestie van prijs en kwaliteit. Ik heb het slechts als voorbeeld gebruikt van zaken doen buiten Europa.

En daarin staan we sterker als Europa dan als klein landje alleen. Geldt ook voor de andere lidstaten.

Isch
04-03-14, 16:49
Ik vind Putin wel echt een bad ass hoor. Gewoon schijt aan iedereen.

Umarvlie
05-03-14, 08:05
Ik vind Putin wel echt een bad ass hoor. Gewoon schijt aan iedereen.

Welnee, hij is gewoon een goede strateeg. Hij heeft ook al lang gezien dat de VS steeds minder geneigd zijn om internationaal in te grijpen en dat Europa niet in staat is het te doen dus hij springt gewoon op de kansen die hem worden geboden. Eerst in Syrie begon hij al te dreigen (chemische wapens issue) en nu grijpt hij de kans in de Oekraine.

Ik denk dat het uiteindelijk wel met een "sisser" zal aflopen maar dat Rusland het voor mekaar krijgt om zijn positie ten aanzien van de Krim en de Ukraine behoorlijk te verstevigen. Denk dat in de toekomst we wel vaker de spierballen van Rusland zullen zien en dat Europa zich zal moeten bezinnen op die voortdurende bezuinigingen op defensie, ten minste als we inderdaad als Europa een "wereldmacht" willen zijn.

Umarvlie
05-03-14, 09:16
Rusland zinspeelt op sancties tegen EU en VS
MOSKOU - Westerse sancties tegen Rusland zullen niet onbeantwoord blijven. De Russische Eerste Kamer, de Federatieraad, werkt al aan wetgeving die het mogelijk maakt om eigendommen en tegoeden van Amerikaanse en Europese bedrijven en particulieren in beslag te nemen. Dat meldde persbureau RIA Novosti woensdag.

De Russische politiek wil zulke maatregelen nemen als het Westen daadwerkelijk strafmaatregelen neemt vanwege de Russische inmenging in Oekraïne. EU-leiders nemen daar donderdag een besluit over.

„De wet is bedoeld om de president en de regering mogelijkheden te geven om onze soevereiniteit te beschermen”, aldus Andrej Klisjas, de voorzitter van de grondwettelijke commissie die sancties aan het uitwerken is.

Europa en de VS eisen dat de Russische militairen op het Oekraïense schiereiland de Krim onmiddellijk terugkeren naar hun kazernes. Rusland moet volgens het Westen bovendien in gesprek gaan met de nieuwe machthebbers in Kiev, die aantraden na het gedwongen vertrek van president Viktor Janoekovitsj

Rusland vindt dat het alle recht heeft om militair in te grijpen in het buurland, mocht dat nodig zijn om Russen die daar wonen te beschermen. President Vladimir Poetin ontkende woensdag echter dat het al zover is. Militairen die vliegvelden en andere strategische plekken op de Krim hebben ingenomen, zouden „plaatselijke zelfverdedigingstroepen” zijn.

Aan die bewering wordt ten westen van de Krim echter weinig geloof gehecht. Hoewel de soldaten in kwestie geen insignes dragen en nogal zwijgzaam zijn, is het volgens het Westen en de Oekraïense interim-regering duidelijk dat het wel degelijk Russen zijn.

(Bron: Telegraaf)

super ick
05-03-14, 10:30
En daarin staan we sterker als Europa dan als klein landje alleen. Geldt ook voor de andere lidstaten.

Europa doet geen zaken. Bedrijven doen zaken.

Sjezus man, kijk eens over dat bord heen en kom van je roze wolk.

Tomas
05-03-14, 11:29
Europa doet geen zaken. Bedrijven doen zaken.

Sjezus man, kijk eens over dat bord heen en kom van je roze wolk.

Ja maar als je bedrijven corrupt en incompetent zijn dan heb je met een grotere, sterkere, vooral militaire sterkere overheid meer kans om nog wat binnen te halen of af te dwingen in 't buutenlân. Ik denk dat Knuppeltje, zijn achtergrond kennende, dat bedoelt.

Tomas
05-03-14, 11:31
De Krim wordt weer Russisch zoals het hoort, en over een week zijn we het en masse vergeten. Ik in ieder geval wel.

knuppeltje
05-03-14, 11:40
Europa doet geen zaken. Bedrijven doen zaken.

Sjezus man, kijk eens over dat bord heen en kom van je roze wolk.

Tja dat wel, maar bedrijven komen dan nog wel eens protectionistische handelsbeperkingen tegen die door de plaatselijke overheden zijn ingesteld.

En wie denk jij dat die eventuele protectionistische handelsbeperkingen kunnen helpen opheffen? Bedrijven zelf staan daar echt niet sterk in en in sommige gevallen willen die juist die protectionistische beperkingen voor buitenlandse bedrijven. Om te bereiken dat die beperkingen worden opgeheven zijn bijvoorbeeld op dit moment Amerika en de EU weer met elkaar in onderhandeling, zodat het Europese bedrijfsleven meer mogelijkheden in Amerika krijgt. Maar hetzelfde geldt ook voor onderhandelingen met andere economische machtsblokken als China, India, Rusland en Japan, bijvoorbeeld

Je kletst dus weer eens uit je nek met je roze wolk.

H.P.Pas
05-03-14, 11:54
Europa doet geen zaken. Bedrijven doen zaken.



Zo was het ten tijde van de VOC.
Intussen is de wereld iets gecompliceerder geworden.
Echt waar.

Tomas
05-03-14, 12:20
Zo was het ten tijde van de VOC.
Intussen is de wereld iets gecompliceerder geworden.
Echt waar.


Er zijn ook mensen die het omgekeerde beweren. Landen doen geen zaken, maar bedrijven runnen landen.

Ik vind geen van beiden echt steek houden. De globalisering zorgt er voor dat de meest innovatieve bedrijven heel snel heel groot kunnen worden, en net zo snel weer ten onder gaan. Ze hebben invloed in de politiek, no doubt. Maar ook dat is slechts bij de waan van de dag. Bedrijven die te veel politieke macht lijken te krijgen zijn heel kwetsbaar.

mark61
05-03-14, 13:23
Denk dat in de toekomst we wel vaker de spierballen van Rusland zullen zien en dat Europa zich zal moeten bezinnen op die voortdurende bezuinigingen op defensie, ten minste als we inderdaad als Europa een "wereldmacht" willen zijn.

Ik vind het allemaal nogal primitief. Rusland heeft geen verdiencapaciteit buiten het verkopen van grondstoffen, net als een Saoedi-Arabië. En dat is het eigenlijke probleem. Spierballen laten rollen helpt niet veel, behalve dan voor de bühne. Veel geluk met het overnemen van failliete boedels van landen.

Vroeg of laat zijn die olie en gas op, en dan staan ze daar, op de taiga.

super ick
05-03-14, 15:50
En wie denk jij dat die eventuele protectionistische handelsbeperkingen kunnen helpen opheffen? Bedrijven zelf staan daar echt niet sterk in en in sommige gevallen willen die juist die protectionistische beperkingen voor buitenlandse bedrijven. Om te bereiken dat die beperkingen worden opgeheven zijn bijvoorbeeld op dit moment Amerika en de EU weer met elkaar in onderhandeling, zodat het Europese bedrijfsleven meer mogelijkheden in Amerika krijgt. Maar hetzelfde geldt ook voor onderhandelingen met andere economische machtsblokken als China, India, Rusland en Japan, bijvoorbeeld.

Handelsbeperkingen worden vanzelf geslecht als het produkt of in ons geval meestal de dienst waardevol is.
Ik heb het hele verhaal van enkele CEO's vorige week op de radio gehoord. Zij waren eensluidend; Europa werkt tegen mbt zaken doen buiten Europa maar onze gepensioneerde bouwvakker weet het vast zeker. Zoek anders even op Wiki.

CONTRA
05-03-14, 18:30
Oorlog tegen de oorlog! Geen druppel bloed voor de 'natie'!

De machtsstrijd tussen oligarchische clans in Oekraïne dreigen tot een gewapend internationaal conflict te escaleren. Het Russische kapitalisme heeft tot oog de Oekraïense staatsmacht opnieuw in te richten om hun lang geplande imperialistische en expansionistische agenda in de Krim en het oosten van Oekraïne door te voeren – zij hebben sterke economische, financiële en politieke belangen in deze regio.

Tegen de achtergrond van een nieuwe ronde van dreigende economische crisis in Rusland probeert het regime Russisch nationalisme op te stoken om de aandacht af te leiden van de groeiende sociaal-economische problemen van de werkers: armzalige lonen en pensioenen, de ontmanteling van de beschikbare gezondheidszorg, het onderwijs en de andere sociale diensten. Onder dekking van het gedonder van nationalistische en militante retoriek is het makkelijker om, gebaseerd op reactionaire, conservatieve waarden en repressieve wetgeving, de formatie van de autoritaire ondernemingsstaat af te ronden.

De acute economische en politieke crisis in Oekraïne hebben tot een vergrootte confrontatie geleid tussen de 'oude' en 'nieuwe' oligarchische clans waarvan de eerstgenoemde gebruik heeft gemaakt van ultra-rechtse en ultra-nationalistische formaties om een coup te plegen in Kiev. De politieke elites op de Krim en van oost-Oekraïne hebben niet de intentie hun macht en bezit te delen met de opvolgende regeerders uit Kiev en proberen te steunen op hulp van de Russische overheid. Beide zijden hebben naar de heersende nationalistische hysterie gegrepen: respectievelijk Oekraïens en Russisch. Er zijn gewapende botsingen en bloedvergieten. De westerse machten hebben hun eigen belangen en aspiraties en hun interventie in het conflict zou kunnen leiden tot een Derde Wereldoorlog.

Oorlogvoerende klieken van bazen laten zoals altijd ons gewone mensen: de loonarbeiders, werkelozen, studenten, pensioengerechtigden, vechten voor hun belangen... Ons drogerend met de nationalistische drugs, zetten ze ons tegen elkaar op waarbij we onze werkelijke behoeften en belangen vergeten. Wij geven niet om hun 'naties'. Waar we om geven zijn vitalere en drukkendere problemen – hoe we de eindjes aan elkaar knopen in het systeem dat zij hebben gesticht om ons tot slaaf te maken en te onderdrukken.

We zullen niet zwichten voor de nationalistische vergiftiging. Naar de hel met hun staat en 'natie', hun vlaggen en ministeries! Dit is niet onze oorlog, en we zouden er niet op in moeten gaan, betalend met ons bloed voor hun paleizen, bankrekeningen en het genot om in het pluche te zitten van de autoriteiten. Als de bazen in Moskou, Kiev, Lviv, Kharkiv, Donetsk, Simferopol, [Washington en Brussel] met de oorlog beginnen, is het onze taak ons hier met alle middelen tegen te verzetten!

Geen oorlog tussen de 'naties' – Geen vrede tussen de klassen!

KRAS, Sectie van de Internationale Arbeiders Associatie (AIT/IWA) in Rusland
Internationalisten uit Oekraïne, Rusland, Moldavië, Israël, Litouwen
Anarchistische Federatie Moldavië
Fractie van Revolutionaire Socialisten (Oekraïne)

H.P.Pas
05-03-14, 19:24
Handelsbeperkingen worden vanzelf geslecht als het produkt of in ons geval meestal de dienst waardevol is.



Welnee.
Bij elke handelsbeperking die opgeheven wordt is een verliezende een een winnende partij.
Kans op succes bestaat dus alleen bij pakketoplossingen waar iedereen iets inlevert en er iets voor terugkrijgt.
Polderen of verzuipen, 't is niet anders.

super ick
06-03-14, 07:46
Welnee.
Bij elke handelsbeperking die opgeheven wordt is een verliezende een een winnende partij.
Kans op succes bestaat dus alleen bij pakketoplossingen waar iedereen iets inlevert en er iets voor terugkrijgt.
Polderen of verzuipen, 't is niet anders.

Welja.

Ik kan bijvoorbeeld nog begrijpen dat een land om de eigen agrarische sector te beschermen niet overspoeld wil worden met aardappels of uien uit een ander land voor een kwart van de prijs. Je kunt ze zelf produceren en hangt de producenten als land ook op aan allerlei kostbare regels. Dan moet je ook niet toestaan dat het elders gekocht gaat worden waar die regels niet gelden.

Unieke producten en diensten, zoals wij onlangs Engeland hebben geholpen weer droge voeten te krijgen. Als dergelijke pompen alleen in IJsland hadden gestaan dan hadden die Engelsen ze ook gebruikt.

knuppeltje
06-03-14, 08:23
Ja maar als je bedrijven corrupt en incompetent zijn dan heb je met een grotere, sterkere, vooral militaire sterkere overheid meer kans om nog wat binnen te halen of af te dwingen in 't buutenlân. Ik denk dat Knuppeltje, zijn achtergrond kennende, dat bedoelt.

Nou nee, dat bedoel ik niet. Ik heb het dan ook niet over militaire macht of over corrupte bedrijven gehad.

knuppeltje
06-03-14, 08:25
Handelsbeperkingen worden vanzelf geslecht als het produkt of in ons geval meestal de dienst waardevol is.


Only in your dreams.

knuppeltje
06-03-14, 08:44
Welja.

Ik kan bijvoorbeeld nog begrijpen dat een land om de eigen agrarische sector te beschermen niet overspoeld wil worden met aardappels of uien uit een ander land voor een kwart van de prijs. Je kunt ze zelf produceren en hangt de producenten als land ook op aan allerlei kostbare regels.

Dan moet je ook niet toestaan dat het elders gekocht gaat worden waar die regels niet gelden.

Unieke producten en diensten, zoals wij onlangs Engeland hebben geholpen weer droge voeten te krijgen. Als dergelijke pompen alleen in IJsland hadden gestaan dan hadden die Engelsen ze ook gebruikt.

En juist agrarische producten vormen nog steeds een heel groot deel van onze export.

Je bent dus niet voor de vrije markt. Dat is protectionistisch en prijsopdrijvend. Slecht voor de consument.

Voor bepaalde agrarische producten, genetisch gemodificeerde tarwe of mais bijvoorbeeld, willen landen in Europa niet dat die hier geïmporteerd worden en zo in ons voedsel terecht komen en wegens gevaar voor de aantasting van de genendiversiteit van die granen en het mogelijke risico op lange termijn voor de volksgezondheid. De Amerikanen zijn daar weer heel boos over. En zo zijn er wereldwijd talloze protectionistische handelsbeperkingen die er enkel maar voor dienen dat de eigen producenten beschermd worden.
Hebben we het nog niet over de problemen van het vestigen van buitenlandse bedrijven in bepaalde landen, of over concurrentievervalsende staatssteun.

Tja, dat is nu net geen goed voorbeeld. Dat gaat niet over handel en barrières.

knuppeltje
06-03-14, 08:45
Welnee.
Bij elke handelsbeperking die opgeheven wordt is een verliezende een een winnende partij.
Kans op succes bestaat dus alleen bij pakketoplossingen waar iedereen iets inlevert en er iets voor terugkrijgt.
Polderen of verzuipen, 't is niet anders.

Leve het poldermodel.

super ick
06-03-14, 09:49
En juist agrarische producten vormen nog steeds een heel groot deel van onze export.

Je bent dus niet voor de vrije markt. Dat is protectionistisch en prijsopdrijvend. Slecht voor de consument.

Voor bepaalde agrarische producten, genetisch gemodificeerde tarwe of mais bijvoorbeeld, willen landen in Europa niet dat die hier geïmporteerd worden en zo in ons voedsel terecht komen en wegens gevaar voor de aantasting van de genendiversiteit van die granen en het mogelijke risico op lange termijn voor de volksgezondheid. De Amerikanen zijn daar weer heel boos over. En zo zijn er wereldwijd talloze protectionistische handelsbeperkingen die er enkel maar voor dienen dat de eigen producenten beschermd worden.
Hebben we het nog niet over de problemen van het vestigen van buitenlandse bedrijven in bepaalde landen, of over concurrentievervalsende staatssteun.

Tja, dat is nu net geen goed voorbeeld. Dat gaat niet over handel en barrières.

Deels terechte opmerkingen maar je vergeet wel een paar zaken. Je kunt bijvoorbeeld niet onze boeren opzadelen, met allerlei prijsopdrijvende maatregelen op het gebied van milieu om aardappelen te kweken en vervolgens toestaan dat aardappelen voor een kwart van de prijs geimporteerd worden uit bijv. Turkije waar al die regelgeving niet heerst.

Datzelfde geintje van die concurrentie in de bouw. Die komt tot stand door buitenlandse arbeiders zodanig af te knijpen als ZZP-er dat autochtonen tegen hetzelfde loon niet in staat zijn hun woonlasten, energierekening en ziektekosten te betalen. Dat waren ze overigens al nauwelijks.

Kortom, ik ben wel voor een vrije markt maar dan wel een level playing field.

Concurrentievervalsende staatssteun is nu Europese steun geworden. Ook concurrentievervalsend alleen op een ander niveau maar verder exact hetzelfde.

knuppeltje
06-03-14, 10:31
Deels terechte opmerkingen maar je vergeet wel een paar zaken. Je kunt bijvoorbeeld niet onze boeren opzadelen, met allerlei prijsopdrijvende maatregelen op het gebied van milieu om aardappelen te kweken

en vervolgens toestaan dat aardappelen voor een kwart van de prijs geimporteerd worden uit bijv. Turkije waar al die regelgeving niet heerst.

Datzelfde geintje van die concurrentie in de bouw. Die komt tot stand door buitenlandse arbeiders zodanig af te knijpen als ZZP-er dat autochtonen tegen hetzelfde loon niet in staat zijn hun woonlasten, energierekening en ziektekosten te betalen. Dat waren ze overigens al nauwelijks.

Kortom, ik ben wel voor een vrije markt maar dan wel een level playing field.

Concurrentievervalsende staatssteun is nu Europese steun geworden. Ook concurrentievervalsend alleen op een ander niveau maar verder exact hetzelfde.

Deels? Daarbij zijn en worden ook onze landbouw en ander bedrijfsleven allerlei prijsopdrijvende maatregelen opgelegd vanuit milieu-overwegingen. Daaraan is dus niets nieuws.

Daarvoor zijn juist handels verdragen nodig.
Wij wat meer van die Turkse patatten, en zij meer van onze bloembollen. Zoiets dus.

Dat is helemaal geen geintje, maar de vrije markt. Maar ook om dat te pareren, als we dat willen, hebben we Brussel als centraal overlegorgaan nodig. Verwachten dat landen zelf daaraan zomaar een eind maken is zelfbedrog.

Ook daarvoor zijn onderhandelingen nodig, en hoe meer we dat gezamenlijk als EU doen met andere grote economische blokken, hoe effectiever.

Als dat al is, dan zou dat ten voordele van de bedrijven in de EU betekenen. Maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt als het het om grote economische blokken gaat. Die liggen nu ver op ons voor als het om economische groei gaat, die hebben dus veel in de pap te brokkelen. Als wij in Europa niet veel beter gaan samenwerken, dan raken we alleen maar meer achterop. Wij kunnen zo veel blaffen als we willen, maar de karavaan trekt verder.

Oké, wat pompen aan Engeland leveren als ze daar natte voeten krijgen, dat zal altijd wel lukken.

mark61
06-03-14, 13:53
http://cdn.mg.co.za/crop/content/cartoons/2014/03/06/russiasputininukraine.jpg/600x400/