PDA

Bekijk Volledige Versie : Honderd mensen vrijwillig een weekendje de cel in



Marsipulami
28-02-14, 08:48
Honderd mensen vrijwillig een weekendje de cel in


vr 28/02/2014 - 06:36 Stéphanie Borgers Honderd vrijwilligers worden drie dagen lang opgesloten in de nieuwe gevangenis van Beveren. Dit om de procedures en de veiligheidssystemen uit te testen voor de opening van 17 maart. De deelnemers zijn vooral personeel van justitie, maar ook twee journalisten, onder wie VRT-journaliste Machteld Libert, gaan de cel in.

"Een misdrijf plegen had ik er niet meteen voor over. Maar eens een paar nachten in de cel opgesloten zitten, dat wil ik al lang aan den lijve ondervinden. Nu de nieuwe gevangenis van Beveren moet getest worden, grijp ik de kans", zegt Machteld Libert (foto).

Vanaf 13.30 uur deze namiddag wordt ze in de boeien geslagen en afgevoerd naar de gevangenis in Beveren, waar ze tot zondagavond als echte gedetineerde haar tijd zal doorbrengen. Daarbij hoort dan ook een naaktfouillering, en de wandel- en werkmomenten bepaald door het gevangenispersoneel. Het grootste deel van de tijd zullen de testpersonen in hun cel spenderen.

Ze zal ook een bepaalde rol moeten spelen. "Die ligt klaar in mijn cel. Daar staat in welk regime ik heb en wanneer ik buiten mag", geeft ze nog mee.

Het is de eerste keer dat er in België een testweekend wordt uitgevoerd. Op 17 maart ontvangt de nieuwe gevangenis haar eerste echte gedetineerden.

knuppeltje
28-02-14, 10:09
En ze hebben bij jullie al zo'n groot cellentekort.

Marsipulami
28-02-14, 12:13
En ze hebben bij jullie al zo'n groot cellentekort.

Tja, onder die vrijwillige gedetineerden zitten topambtenaren, rechters, politici, journalisten. Volgens mij zitten die daar wel op hun plaats. Het hoeft niet altijd het onderdrukte proletariaat te zijn dat wordt opgesloten. Ik hoop dat de raadkamer de verlenging van hun aanhouding vonnist.