PDA

Bekijk Volledige Versie : Het nature nurture debat in het multiculturele Nederland



super ick
28-02-14, 17:24
Het blad Nieuwe Revu interviewde me en vroeg me naar mijn gedachten over IQ en etnische verschillen. Dat kwam goed uit. Het onderwerp interesseert me omdat ik benieuwd ben naar de oorzaak van maatschappelijke verschijnselen. Ik heb me daar flink in verdiept, tientallen wetenschappelijke artikelen gelezen, tientallen wetenschappelijke boeken, de pro’s, de contra’s, en daarnaast sta ik een tijdje in contact met wetenschappers in de wereld die hier onderzoek naar doen.

Nu ben ik zelf natuurlijk geen wetenschapper. Ik ben journalist. Opiniemaker zoals u wilt. En ik zeg gewoon wat ik vind, dat doe ik altijd.

Ik zou zeggen; koop de Nieuwe Revu deze week. Het is een kritisch, maar fair interview.

Het nature nurture debat vindt in de wetenschap al zeker honderd jaar plaats. Buiten de wetenschap krijgen we over het algemeen maar één versie van de waarheid te horen: Het absolute geloof in de maakbaarheid. Dat geloof zegt: Er zijn geen verschillen tussen mensen. Er is alleen opvoeding. Af en toe bereikt een enkel nature boek de massa, zoals onlangs de bestseller van Dick Schwaab. Schwaab vermijdt het gevoelige onderwerp van de etnische verschillen. Verder slaagt hij erin om in een heel dik boek over hersenen het woord ‘IQ’ niet één keer te laten vallen.

Maar goed. Dat is dan toch de nature kant. Dat is al heel wat. Al vijftig jaar worden we in het Westen gebrainwashed door de vanzelfsprekendheid van de sociale maakbaarheid van mensen. De armoede in Afrika wordt verklaard door het kolonialisme. De homohaat in Oeganda komt door blanke predikers. Dat er in Zuid-Afrika om de vier minuten een vrouw verkracht wordt komt door de apartheid. En zo nog even verder. Van ieder probleem in de wereld zijn de blanken de schuld. Nou ja, de blanke mannen. Dat is natuurlijk een vorm van racisme, maar als het over blanke mannen gaat, dan mag het niet zo heten.



Enfin. Ik zei dus wat dingen die ik vind. Wat ik in essentie vind, is dat de biologie een zeer belangrijk verklaringsmodel is.

Nature dus. Zeker, ook nurture. Maar nature wordt zwaar onderschat.

Vervolgens brak op het internet het nature nurture debat buiten de wetenschap uit.

Dat ging zo.

Om te beginnen werd mijn website meer dan een dag plat gelegd door een DDOS aanval.

Vervolgens deed iemand aangifte tegen me, om me het zwijgen op te leggen:

Dave Ensberg ‏@Dave_Ensberg 5 u Zojuist voor ‘t eerst en hopelijk voor het laatst een klacht ingediend bij @adbRADAR nav interview @nieuwerevu met @JoostNiemoller. #racisme



En toen kwamen de reacties. Hieronder een greep eruit:



Op Twitter:



✈Marrek Boerema✈ ‏@SIGILIX 44 min.

#BINGO voor @nieuwehufters! Je moet wat over hebben om Utøya te bereiken maar @JoostNiemoller geeft niet op. pic.twitter.com/fHaV9dFSkw

Ger Hijstek ‏@GHijstek 3 u

@JoostNiemoller mag van mij rassentheorieën verkondigen, dan mag ik hem een (neo)nazi noemen, vrijheid, blijheid.

Amma Asante ‏@Amma_Asante 3 u

@kizamag @JoostNiemoller @thierrybaudet @nieuwerevu heeft ie zelf z’n IQ laten testen? Kan niet erg hoog zijn met zulke domme uitspraken

max lerou ‏@maxlerou 12 u

Soms lijkt twitter wel wat op een groot bordeel, maar @JoostNiemoller zie ik als een gore hoer met puisten

Carel Bruring ‏@CarelBruring 15 uur

Zelden lees je meer zulk onversneden racisme als van @JoostNiemoller ‘Zwarten hebben een lager IQ en verkrachten vaker’ - Nieuwe Revu (http://www.revu.nl/nu-in-revu/zwarten-hebben-lager-iq-verkrachten-vaker/) …

Chadr Hari ‏@CHADinAMSTERDAM 26 feb.

And please believe that you’re getting accosted when I see you in Amsterdam, @JoostNiemoller. We’ll silence that cowardice, quick fast.

Chadr Hari ‏@CHADinAMSTERDAM 26 feb.

@hanwil56 @JoostNiemoller You both can burn in a hell reserved for racists nimrods. I have no time, no patience for subhumans like you two.

Chadr Hari ‏@CHADinAMSTERDAM 26 feb.

When I see @JoostNiemoller on the streets of Amsterdam, I’m slapping the shit out him.





Op Facebook



Darryl Danchelo Ik wil ook graag in dat debat. Ik neuk die heleJoost Niemoller met zijn achterhaalde white supremacy, eurocentrische rassenleer bullshit tories (no homo)

Nelson Fortes Deze nazaat van de duivel zou niet zoveel aandacht moeten verdienen!

Morena Taborda T is ook wetenschappelijk aangetoond dat eenzame onaantrekkelijke racisten discussies graag uit de weggaan,omdat ze anders niet kunnen slapen

Alise Shortcut bedoel je het IQ van de Nederlandse pedofielen in NL, heb je het nu over educatie of over IQ?

Roel Determeijer Ik denk dat meneer Niemöller gewoon niet zo goed is gebleken in vechten of neuken (er zijn overigens nul wetenschappelijke onderzoeken die dat bestrijden!), en daarom dus maar intelligentie probeert op te eisen als kwaliteit die hem dankzij z’n witte huid toekomt. Wel sportief dat hij, ondanks het faliekant missen van ook die laatste strohalm, iedereen toch veel plezier toewenst.

Susie Raben OMG!!!!!!!! Waarom neemt iedereen joost zo serieus? Bizar.

Andger van der Land ”… IQ, testosteron, karaktertrekken…” — Wel, vooruit: dan voeren we speciaal voor jou een fijn eenpersoonsrasje in, Joost. En nu maar lekker slapen.

Greg Enser Susie Raben, ik weet niet of je het weet, maar waar rook is, is er vuur en ik weet niet of jij of de ‘niet-serieuze’ Joost Niemoller de afgelopen maanden hebben gevolgd wat er gaande is, maar gezien die omstandigheden is het- op z’n zachtst uitgedrukt – niet erg verstandig om het bekende olie op het vuur te gooien met vergelijkingen die, volgens het artikel, figuren als Hans Janmaat e.d. bijna het nakijken geven….







Van de Nieuwe Revu website:



Kristel Broekhuizen · Kwaliteitmedewerker bij Interpolis

Deze man hoort dan dus duidelijk tot de blanken groep mannen met een laag iq! Belachelijk bericht, alsof iemand er überhaupt op zit te wachten. Zullen we het ook maar niet over zijn eq hebben..

William Wjeo Frans-janga · Albeda College

Het wordt tijd dat mensen verder kjken dan kleur want dat is best wel zielig

Aaf Bax-Sankes

En wie heeft de hoogste IQ voor pedofilie? Onder welke ras komt het vaak voor? Ik hoop dat het ook onderzocht is door die meneer die dit geschreven heeft.

Boukje Valkenburg · Assendelft

Alleen door de “kop” van het artikel ben ik al uitgelezen! Een hoger IQ (als daar al sprake van is) is zeker geen garantie voor slimme uitspraken. Daar is deze man het ultieme vb van! Geef deze mensen geen platform: IGNORE! En verlaag je niet door uitspraken van dezelfde strekking te doen!

Victoria de Vries · Volgen · Artiest bij Wooden Handicraft Victoria de Vries

ach! die is gewoon knettergek man!!

Jochem De Vries · Hervormd Lyceum West

Volgens mij heeft Niemöller zelf een laag IQ.

Het nature nurture debat in het multiculturele Nederland :: De nieuwe realist (http://joostniemoller.nl/2014/02/het-nature-nurture-debat-in-het-multiculturele-nederland/)

Giuseppe
28-02-14, 17:51
De Nieuwe Revu hoopt verkoopcijfers op te krikken door racist Joost Niemöller te interviewen

Niemöller gaat verder dan de PVV en, vroeger, Hans Janmaat. 'Ja. Ik vind bepaalde dingen. Eén ervan is dat heel veel gedrag etnisch en genetisch bepaald is', zegt hij deze week in Nieuwe Revu. 'Ik baseer me onder andere op The Bell Curve, de bestseller van de Amerikaanse wetenschappers Richard Hernstein en Charles Murray. Zij schrijven dat het gemiddelde IQ van zwarten ongeveer 85 en dat van blanken 100 is. Noord-Afrikanen scoren ook lager dan wij. Er is een duidelijk verband tussen IQ en criminaliteit, weten we uit onderzoek. Linkse wetenschappers roepen graag dat criminaliteit door sociale achterstand komt, maar in The Bell Curve wordt aangetoond dat dat verband heel klein is.'

Dat The Belle Curve ontelbaar keer is weerlegd en weersproken zegt Joost Niemöller of de journalist er niet bij. Hij gaat nog verder in het stuk en geeft aan dat de verkrachters in India donkerder gekleurd moeten zijn dan de rest van de bevolking en heeft het over aggressie in donkergekleurde leeuwen en genenplaatjes. Een en al onzin. Rabiate racistische gevaarlijke onzin.

Niemöller is gewoon weer uit de mottenballen gehaald zodat de Nieuwe Revu haar dalende verkoopcijfers weer kon opkrikken. Racisme scoort tegenwoordig zoals De Telegraaf Media Groep dat liet zien. Triest.


[bron: roet in het eten.]

Giuseppe
28-02-14, 18:06
Voor de rest is Niemöller het reageren niet waard.

H.P.Pas
01-03-14, 00:37
Voor de rest is Niemöller het reageren niet waard.


Hij heft zijn onderwerp niet helder op een rijtje, zoveel is duidelijk:

. 'Ja. Ik vind bepaalde dingen. Eén ervan is dat heel veel gedrag etnisch en genetisch bepaald is', zegt hij deze week in Nieuwe Revu.

etnisch = nurture
genetisch = nature

Dit helpt dus niet echt verder, Niemöller is inderdaad niet zo interessant.
Is dat een vrijbrief om hem met gewelddadige anale seks te bedreigen ?
Lijkt me niet. Die Facebook-reacties zijn wel degelijk interessant. En zorgelijk.
Aan de auteurs daarvan is een steekje los.
Genetisch, etnisch of psychosomatisch geïnduceerd, dat zal me een worst wezen.

super ick
01-03-14, 08:21
Hij heft zijn onderwerp niet helder op een rijtje, zoveel is duidelijk:


etnisch = nurture
genetisch = nature

Dit helpt dus niet echt verder, Niemöller is inderdaad niet zo interessant.
Is dat een vrijbrief om hem met gewelddadige anale seks te bedreigen ?
Lijkt me niet. Die Facebook-reacties zijn wel degelijk interessant. En zorgelijk.
Aan de auteurs daarvan is een steekje los.
Genetisch, etnisch of psychosomatisch geïnduceerd, dat zal me een worst wezen.

Ik heb me er geen mening over gevormd omdat ik er niet uitkom. Natuurlijk wil ik graag geloven dat we allemaal, op ieder vlak volkomen gelijk zijn. De fysieke kenmerken en prestaties op sommige vlakken van zwarte mannen kunnen niet onopgemerkt blijven. De aanleg is groter. Dat kan niet anders. Zij zijn op bepaalde vlakken superieur aan Chinezen, blanken, Aziaten en Eskimo's.

Waarom zouden er op een ander vlak geen verschillen kunnen zijn? Of mag dat gewoon van veel mensen niet?

Mark
01-03-14, 09:06
ik vind het idee wel mooi dat we allemaal genetisch hetzelfde zijn.

er is dus geen excuus voor het falen van grote delen van de wereld, we hebben allemaal dezelfde genetische start gehad.

knuppeltje
01-03-14, 09:22
ik vind het idee wel mooi dat we allemaal genetisch hetzelfde zijn.

er is dus geen excuus voor het falen van grote delen van de wereld, we hebben allemaal dezelfde genetische start gehad.

Maar vanaf toe deed de evolutie haar werk.

mark61
01-03-14, 10:36
Ik heb me er geen mening over gevormd omdat ik er niet uitkom. Natuurlijk wil ik graag geloven dat we allemaal, op ieder vlak volkomen gelijk zijn. De fysieke kenmerken en prestaties op sommige vlakken van zwarte mannen kunnen niet onopgemerkt blijven. De aanleg is groter. Dat kan niet anders. Zij zijn op bepaalde vlakken superieur aan Chinezen, blanken, Aziaten en Eskimo's.

Waarom zouden er op een ander vlak geen verschillen kunnen zijn? Of mag dat gewoon van veel mensen niet?

Ten eerste is 'intelligentie' een vaag begrip, dat niemand goed kan definiëren.

Ten tweede is het in ieder geval in het westen bedacht, waardoor het 'culturally biased' is: als wij bepalen wat intelligent is, logisch dat 'wij' er dan ook het best in scoren. Dat gaat heel diep, op bijvoorbeeld rekenkundig gebied of ruimtelijk inzicht. Dan is het dus een tautologie. 'Wij' zijn goed in 'wij' zijn.

Ten derde spelen omgevingsfactoren natuurlijk een rol, ook en zeker op de lange termijn.

Tenslotte vraag ik me dan af wat voor zin een en ander heeft. Vrouwen scoren misschien ook wel lager op IQ-tests. En dan? Ze zijn dom, en dus....? En dus wat?

Isch
01-03-14, 14:50
Net wat ik wilde zeggen mark.


beter dat je daar misschien bij hebt gezet, bij het vrouwenstuk. Andersss :kwaad:

The_Grand_Wazoo
01-03-14, 15:00
Net wat ik wilde zeggen mark.


beter dat je daar misschien bij hebt gezet, bij het vrouwenstuk. Andersss :kwaad:

En ze zijn slapper, dus kan je dat soort dingen ongestraft zeggen :-) .

super ick
01-03-14, 15:01
Ten eerste is 'intelligentie' een vaag begrip, dat niemand goed kan definiëren.

Ten tweede is het in ieder geval in het westen bedacht, waardoor het 'culturally biased' is: als wij bepalen wat intelligent is, logisch dat 'wij' er dan ook het best in scoren. Dat gaat heel diep, op bijvoorbeeld rekenkundig gebied of ruimtelijk inzicht. Dan is het dus een tautologie. 'Wij' zijn goed in 'wij' zijn.

Ten derde spelen omgevingsfactoren natuurlijk een rol, ook en zeker op de lange termijn.
?

Dat valt mee hoor. De tests zijn heel divers.

Ja, in eerste instantie was dat ook de draai die ik er aan wilde geven als uitleg maar ik kwam tot de conclusie dat het wel allemaal essentiële dingen waren. Intelligentie wordt ook afgemeten aan meerdere zaken. Liever een tien voor wis- en natuurkunde dan voor gymnastiek zeg maar.

Omgevingsfactoren spelen zeker een rol. Zeer zeker als het generaties aan de gang is.

Karin.N
01-03-14, 15:01
Net wat ik wilde zeggen mark.


beter dat je daar misschien bij hebt gezet, bij het vrouwenstuk. Andersss :kwaad:

Ik had hem hoogst persoonlijk aan de hooivork geregen :roker:

Karin.N
01-03-14, 15:03
En ze zijn slapper, dus kan je dat soort dingen ongestraft zeggen :-) .

En ze zijn vooral wijzer :lekpuh:

super ick
01-03-14, 15:26
En ze zijn vooral wijzer :lekpuh:

Diskriminasie !!

Isch
01-03-14, 15:46
Wazoo, wil je me testen? Vraag mark maar hoe sterk ik ben, :ego:

Maar ja, ik mag geen ouderen meer slaan, :jammer:

Karin.N
01-03-14, 19:21
Diskriminasie !!


Ja, und?

Vrouwen mogen gewoon meer dan mannen :ego:

Karin.N
01-03-14, 19:22
Wazoo, wil je me testen? Vraag mark maar hoe sterk ik ben, :ego:

Maar ja, ik mag geen ouderen meer slaan, :jammer:

Als ze er om vragen wel hoor :bril:

vitalis
01-03-14, 20:25
Ja, und?

Vrouwen mogen gewoon meer dan mannen :ego:

Maar kunnen ze ook meer?

Karin.N
01-03-14, 22:35
Maar kunnen ze ook meer?

Das vragen naar de bekende weg :haha:

knuppeltje
02-03-14, 08:32
Als ze er om vragen wel hoor :bril:

En dan vragen ze zich af waarom sommige mannen naar een honkbalknuppel grijpen of aan de drank gaan. :confused:

knuppeltje
02-03-14, 08:34
Das vragen naar de bekende weg :haha:

Wrijf het er maar weer in. :jammer:

Umarvlie
03-03-14, 07:08
Das vragen naar de bekende weg :haha:


Pff... vrouwen kunnen "multitasken" zoals ze zelf claimen maar maken het maar half af..... mannen doen maar 1 ding maar dat is dan wel weer perfect :D

Karin.N
03-03-14, 08:58
Pff... vrouwen kunnen "multitasken" zoals ze zelf claimen maar maken het maar half af..... mannen doen maar 1 ding maar dat is dan wel weer perfect :D

Ben er in ieder geval wel achter gekomen dat mannen erg geïnteresseerd zijn in het huishouden. Heb sinds kort een nieuwe site over het huishouden en gemiddeld trek ik 55% mannelijke bezoekers vs 45 % vrouwelijke bezoekers. Bij aanvraag nieuwsbrief idem dito. :hihi: (gemiddelde tijd op de site 12 minuten)

Dus hup vort, terug naar je keuken en neem Vitalis gezellig mee :ego:

Umarvlie
03-03-14, 09:30
Ben er in ieder geval wel achter gekomen dat mannen erg geïnteresseerd zijn in het huishouden. Heb sinds kort een nieuwe site over het huishouden en gemiddeld trek ik 55% mannelijke bezoekers vs 45 % vrouwelijke bezoekers. Bij aanvraag nieuwsbrief idem dito. :hihi: (gemiddelde tijd op de site 12 minuten)

Dus hup vort, terug naar je keuken en neem Vitalis gezellig mee :ego:

Natuurlijk willen wij mannen weten over het huishouden - kijken of die vrouwen inderdaad wel doen wat ze moeten doen! Anders lopen ze maar wat aan te klooien en dat kunnen we niet hebben natuurlijk.

Overigens, voordat je slecht over mij gaat denken - dat ik niets doe in huis en zo ... tijdens het stofzuigen til ik mijn voeten op - dus ook ik help mee in het huishouden!

super ick
03-03-14, 09:34
Ben er in ieder geval wel achter gekomen dat mannen erg geïnteresseerd zijn in het huishouden. Heb sinds kort een nieuwe site over het huishouden en gemiddeld trek ik 55% mannelijke bezoekers vs 45 % vrouwelijke bezoekers. Bij aanvraag nieuwsbrief idem dito. :hihi: (gemiddelde tijd op de site 12 minuten)

Dus hup vort, terug naar je keuken en neem Vitalis gezellig mee :ego:

Denk dat die 55% mannen info willen om hun vrouw beter te kunnen controleren.

Hoi schat ik heb de hele middag in de keuken gestaan. O volgens de site van Karin duurt dit gerecht maar anderhalf uur. Daarna vallen de klappen, uiteraard want er is er maar 1 de baas!

Umarvlie
03-03-14, 10:05
Maar heren als jullie interesse hebben, heb wekelijks een heel huishoudschema voor jullie, kunnen jullie je vrouw verrassen .

Mijn voruw heeft al haar eigen schema waar ze content mee is dus dat is niet nodig.

mark61
03-03-14, 19:55
Net wat ik wilde zeggen mark.


beter dat je daar misschien bij hebt gezet, bij het vrouwenstuk. Andersss :kwaad:

:hihi: Jah ik bedoelde maar, je kan wel elke groep aangrijpen.

mark61
03-03-14, 19:57
Dat valt mee hoor. De tests zijn heel divers.

Nou nee, die tests gaan uit van westerse concepten, westerse abstracties, westerse beelden en afbeeldingen.

H.P.Pas
03-03-14, 21:01
Nou nee, die tests gaan uit van westerse concepten, westerse abstracties, westerse beelden en afbeeldingen.

En daarom kunnen Amerikaanse zwarten er minder goed mee overweg dan Chinese immigranten (die het overigens ook beter doen dan WASPs) ?
Ik heb van de 'Bell curve' niet zo'n hoge pet op en kan daar een rij van argumenten voor bedenken.
'Westerse' abstracties' horen daar niet bij.
Overigens was Darwin de eerste westerse wetenschapper die zich over het probleem heeft gebogen. (In de 'Descent of man'). Hij hield het (gewetensvol bioloog als hij was) op nurture.

En hier blijf ik bij:



Niemöller is inderdaad niet zo interessant.
Is dat een vrijbrief om hem met gewelddadige anale seks te bedreigen ?
Lijkt me niet. Die Facebook-reacties zijn wel degelijk interessant. En zorgelijk.

mark61
03-03-14, 22:16
En daarom kunnen Amerikaanse zwarten er minder goed mee overweg dan Chinese immigranten (die het overigens ook beter doen dan WASPs) ?

Neuh, die had ik niet in gedachten. Mijn opmerkingen waren meer algemeen.

Giuseppe
03-03-14, 22:16
Dit helpt dus niet echt verder, Niemöller is inderdaad niet zo interessant.
Is dat een vrijbrief om hem met gewelddadige anale seks te bedreigen ?
Lijkt me niet. Die Facebook-reacties zijn wel degelijk interessant. En zorgelijk.

nee, maar zulke idiote reacties zijn wel te verwachten na zulke idiote uitspraken. zoals je ook dergelijke reacties leest als zo'n shariagek in de media gaat roepen dat moslims superieur zijn en de rest naar de hel gaat. soort zoekt soort zullen we maar zeggen.
interessanter vind ik dezelfde soort reacties op (naar mijn mening geweldige) zangeres anouk, die zich uitsprak tegen het fenomeen zwarte piet.

super ick
04-03-14, 07:47
Nou nee, die tests gaan uit van westerse concepten, westerse abstracties, westerse beelden en afbeeldingen.

Met divers bedoel ik verschillende vlakken. Ruimtelijk inzicht, rekenen, taal, verbanden, organisatie, logica, etc.

Wat zijn westerse abstracties of beter wellicht, kan je een voorbeeld geven van een oosterse abstractie?

pizatie
04-03-14, 18:08
ik ben op de eerste plaats moslim

mark61
04-03-14, 23:51
Met divers bedoel ik verschillende vlakken. Ruimtelijk inzicht, rekenen, taal, verbanden, organisatie, logica, etc.

Wat zijn westerse abstracties of beter wellicht, kan je een voorbeeld geven van een oosterse abstractie?

Klein voorbeeld:

People who read English often assume that it is natural to scan a visual field from left to right and from top to bottom. In the United States it is typical for the "on" position of a toggle switch to be "up", whereas in the UK, Australia, and New Zealand it is "down." Also, in these countries, North is the top of a map, up is usually the larger quantity and better, as well. As another example, Japanese do not place an X in a check-box to indicate acceptance—this indicates refusal.

In het algemeen:

Cultural bias is the phenomenon of interpreting and judging phenomena by standards inherent to one's own culture. The phenomenon is sometimes considered a problem central to social and human sciences, such as economics, psychology, anthropology, and sociology.

Cultural bias - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_bias)

Nee :)

super ick
05-03-14, 07:40
Klein voorbeeld:

People who read English often assume that it is natural to scan a visual field from left to right and from top to bottom. In the United States it is typical for the "on" position of a toggle switch to be "up", whereas in the UK, Australia, and New Zealand it is "down." Also, in these countries, North is the top of a map, up is usually the larger quantity and better, as well. As another example, Japanese do not place an X in a check-box to indicate acceptance—this indicates refusal.

In het algemeen:

Cultural bias is the phenomenon of interpreting and judging phenomena by standards inherent to one's own culture. The phenomenon is sometimes considered a problem central to social and human sciences, such as economics, psychology, anthropology, and sociology.

Cultural bias - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_bias)

Nee :)

Dat lijken geen hemelsbrede verschillen die die makkelijk overbrugbaar zijn toch? Ik bedoel.....zet die Japanner toch een vinkje?

Die tests kloppen inderdaad niet omdat itt wat de deskundigen zeggen, (lees degene die de tests afnemen), je ze kunt beïnvloeden door ze domweg te oefenen. Je hersenen laten wennen aan het zien van bepaalde verbanden. Ook ruimtelijk inzicht is oefenbaar. De bekende opengevouwen kubussen met afbeeldingen op de zijvlakken waar je dan de dichtgevouwen kubus bij moet zoeken.
Zeker tegenwoordig. Vroegah was het zoeken in de bieb, nu helpt dhr Google een handje.

mark61
05-03-14, 13:30
Dat lijken geen hemelsbrede verschillen die die makkelijk overbrugbaar zijn toch? Ik bedoel.....zet die Japanner toch een vinkje?

Die tests kloppen inderdaad niet omdat itt wat de deskundigen zeggen, (lees degene die de tests afnemen), je ze kunt beïnvloeden door ze domweg te oefenen. Je hersenen laten wennen aan het zien van bepaalde verbanden. Ook ruimtelijk inzicht is oefenbaar. De bekende opengevouwen kubussen met afbeeldingen op de zijvlakken waar je dan de dichtgevouwen kubus bij moet zoeken.
Zeker tegenwoordig. Vroegah was het zoeken in de bieb, nu helpt dhr Google een handje.

Het gaat erom dat de ene groep respondenten voorbereid is op bepaalde stilzwijgende aannames / conventies, en andere niet.

Aborigines, althans de meeste, doen bij mijn weten niet aan getallen. Ze weten wel wat meer en minder enzo is, en ver en dichterbij, maar zonder getallen. Moeders weten wel of al hun kinderen in beeld zijn, maar tellen ze niet. Dan zeggen ze in het Engels, ff vertaald, bijvoorbeeld: 'dat is een klein beetje heel ver weg'. Die hebben dus al een achterstand bij getalsvragen. Maar natuurlijk veranderen mensen en culturen en nemen ze dingen over.

Maar sec mensen uit verschillende culturen dezelfde tests laten uitvoeren levert dus verschillende resultaten op. Die niks zeggen over zoiets als 'intelligentie', tenzij je dat begrip van tevoren hebt gedefinieerd volgens een bepaalde cultuur.

Verder zal opvoeding, armoede, ondervoeding, sociale positie van een minderheidsgroep in een meerderheidsgroep, en nog tig omgevingsfactoren een rol spelen. Met zulke tests toon je vast iets aan, maar wat, dat is onduidelijk.