PDA

Bekijk Volledige Versie : Weggepeste homo moet schuiladres verlaten



super ick
06-03-14, 10:48
Amersfoort Doodsbedreigingen, lekgestoken autobanden en veel, heel veel scheldkanonnades. Voor de 27-jarige homoseksueel Henk uit Amersfoort was het aan de orde van de dag in zijn buurt, totdat hij vorig jaar zomer door de gemeente in veiligheid werd gebracht. Nu moet hij terug.

Moedeloos staart Henk voor zich uit. Wéér een avond die hij op zijn schuiladres in het centrum van Amersfoort moet doorbrengen. Wéér een avond waarop hij niet zijn eigen bed in kan duiken, omdat hij niet naar huis kan. 'Soms denk ik: komt het ooit nog goed?'

Als 22-jarige koopt Henk 5 jaar geleden een flat in de Amersfoortse achterstandswijk Liendert. Een droom, waar hij hard voor heeft moeten werken. Zijn oase van rust duurt niet lang. 'Al snel kreeg ik te maken met allochtonen die het op mij voorzien hadden,' vertelt hij. 'Een stuk of 30, 40. Als homoseksueel heb je volgens hen geen recht op een leven, en moet je dood.'

Kruipen
Om ervoor te zorgen dat zijn belagers niet zien waar hij precies woont, kruipt hij dikwijls over de galerij naar huis. Vanaf 2012 wordt de situatie nóg erger. 'Ik kon de hond niet uitlaten of naar de supermarkt zonder bedreigd te worden. Ze gooiden ook stenen door mijn autoruiten en naar mijn hond.'

Het stadhuis biedt hem augustus vorig jaar een tijdelijk huis aan. 'Het huurcontract daarvan loopt eind april af,' weet Henk. Hij vreest dat het dan gedaan is met zijn veiligheid. 'Ik zit gevangen. Als ik mijn huis verkoop, ga ik de schuldsanering in vanwege de restschuld die overblijft na de verkoop. Ik word dan nogmaals gestraft voor mijn geaardheid. Dat is toch bizar?'

Noodkreet
Henk plaatst dinsdag een noodkreet op sociale media, die inmiddels door duizenden mensen is gedeeld. Nog diezelfde dag wordt hij uitgenodigd op het stadhuis. 'We werken samen met het slachtoffer aan een oplossing voor zijn situatie,' reageert verantwoordelijk wethouder Cees van Eijk (GroenLinks) na afloop van dit gesprek in een brief aan de gemeenteraad.

'Het verhaal is schokkend en we kunnen ons hier niet bij neerleggen. De politie heeft intensief met het slachtoffer opgetrokken, maar tot ons aller spijt nog geen succesvolle stappen kunnen zetten om de daders aan te pakken,' aldus Van Eijk. De gemeente wil in verband met de privacy van het slachtoffer verder niet op de situatie ingaan. 'Uitgangspunt voor hem en de gemeente is dat hij een veilige woonomgeving moet hebben.'

Restschuld
Of dat gaat lukken? Henk heeft er zijn twijfels over. 'Al sinds ik hier zit wordt mij voorgehouden dat het allemaal wel goed komt. Het is voor mij nu eerst zien, dan geloven. Een optie zou zijn dat de gemeente de restschuld van mijn huis op zich neemt. Want terug? Dat nooit.'

Het is niet voor het eerst dat een Amersfoorter vanwege zijn geaardheid zijn huis moet verlaten. In 2010 viel de 25-jarige Maicel hetzelfde lot ten deel. Bekender is het voorbeeld van Ton en Hans uit Utrecht. Volgens Philip Tijsma, woordvoerder van COC Nederland, worden jaarlijks 30 homoseksuelen hun huis uit gepest. 'Maar toch is het elke keer weer schrikken als je zoiets hoort.' Het COC gaat contact zoeken met Henk, in de hoop iets voor hem te kunnen betekenen.

Weggepeste homo moet schuiladres verlaten - AD.nl (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3608355/2014/03/06/Weggepeste-homo-moet-schuiladres-verlaten.dhtml)