PDA

Bekijk Volledige Versie : Wetsvoorstel Irak: meisjes huwbaar als ze 9 jaar zijn



knuppeltje
10-03-14, 11:25
voorstel Irak: meisjes huwbaar als zij 9 jaar oud zijn
VAN ONZE BUITENLANDREDACTIE − 10/03/14, 00:00

Enkele tientallen vrouwen hebben zaterdag in de Iraakse hoofdstad Bagdad geprotesteerd tegen een wetsvoorstel dat de huwelijksleeftijd voor meisjes verlaagt naar 9 jaar. De ontwerpwet werd eind februari goedgekeurd door de regering en gaat nu naar het parlement.

AMSTERDAM - 'Op deze dag van vrouwen rouwen de vrouwen van Irak', riepen de demonstranten. Het was zaterdag Internationale Vrouwendag. 'Wij vinden dit een misdaad tegen de menselijkheid', zei Hanaa Eduar, een Iraakse mensenrechtenactivist. 'Meisjes worden beroofd van een normale jeugd.'

De wet is gebaseerd op de klassieke sjiitische jurisprudentie. Die bevat een leeftijdsgrens van 9 jaar voor meisjes en 13 jaar voor jongens. Ruim 60 procent van de Iraakse bevolking is sjiitisch. De kwestie raakt de kern van de politieke tegenstellingen in Irak, waar sjiieten de regering domineren en steeds meer proberen hun religieuze opvattingen aan de samenleving op te leggen.

Volgens de wet bereiken meisjes de puberteit zodra ze 9 jaar zijn en zijn ze daarmee klaar voor het huwelijk. Het voorstel staat bekend als de Jafer-wet, genoemd naar imam Jafer al-Sadiq, een rechtsgeleerde uit de 8ste eeuw.

Sjiitische partijen trachtten in 2003 al eens een dergelijke wet door te voeren, tijdens de Amerikaanse bezetting van Irak. Dat ging toen niet door, als gevolg van maatschappelijk verzet. Sindsdien is de kwestie blijven sluimeren.

De belangrijkste sjiitische geestelijke van Irak, grootayatollah Ali al-Sistani, schreef ooit, in zijn boek Minhaj as-Salihin, dat mannen geen geslachtsgemeenschap mogen hebben met meisjes jonger dan 9 jaar, maar 'wat betreft alle andere vormen van plezier, zoals lustvol aanraken, kussen, omhelzen en het tegen de dijen wrijven van de penis, is er geen probleem'.

Van de vroegere Iraanse leider ayatollah Khomeini is hetzelfde citaat bekend, nog met de toevoeging 'zelfs als zij een zuigeling is'. De mensenrechtengroep Justice for Iran citeerde dit onlangs in een rapport over kindhuwelijken aan de Mensenrechtenraad van de VN.

In het sjiitische buurland werd kort na de islamitische revolutie van 1979 de huwelijksleeftijd voor meisjes verlaagd van 18 naar 9 jaar, een beslissing van Khomeini. In 2002, onder de hervormingsgezinde president Mohammad Khatami, werd de ondergrens verhoogd van 9 naar 13 jaar, onder druk van de inmiddels krachtige Iraanse vrouwenbeweging.

Wel kunnen meisjes onder de 13 jaar nog trouwen met instemming van de vader en een rechter. Volgens Justice for Iran gebeurt dit steeds vaker; in 2010 716 keer, het jaar ervoor 449 keer. In 2011 trouwden 39.831 Iraanse meisjes jonger dan 15 jaar. Overigens wordt de gemiddelde huwelijksleeftijd in Iran steeds hoger: voor vrouwen 27 jaar en voor mannen nog iets hoger.

Minister Lilianne Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking) richt een Fonds voor Bestrijding van Kindhuwelijken op, zo maakte ze zaterdag bekend. Ze stopt 5 miljoen euro in het fonds. (Volkskrant.nl)

En de gekte gaat maar door.

mark61
10-03-14, 11:46
Irak pedostaat. Nog es wat anders dan Martijn.

knuppeltje
10-03-14, 11:50
Irak pedostaat. Nog es wat anders dan Martijn.

Die Sistani is als het om geloofszaken gaat bij mijn weten op papier de de meest gewichtige imam in Irak en hij heeft zijn opleiding in Iran gehad.

mark61
10-03-14, 12:56
Die Sistani is als het om geloofszaken gaat bij mijn weten op papier de de meest gewichtige imam in Irak en hij heeft zijn opleiding in Iran gehad.

Jah verder is het best een aardige vent.

super ick
10-03-14, 15:23
Jah verder is het best een aardige vent.

Hitler was ook een toffe peer voor zijn herdershond.

mark61
10-03-14, 15:47
Hitler was ook een toffe peer voor zijn herdershond.

Nou dan.

Umarvlie
10-03-14, 15:55
Wat een waardeloos land is dat waar 13 jarige jongetjes al als loonslaaf aan de bak moeten om een gezin te onderhouden. 't is gewoon mensonteerend.

Eke
10-03-14, 16:31
Wat een waardeloos land is dat waar 13 jarige jongetjes al als loonslaaf aan de bak moeten om een gezin te onderhouden. 't is gewoon mensonteerend.

Hallooo, Umarvlie. Je hebt het over Irak,he. Het land is nog lang niet hersteld van de oorlogen en het geweld erna. Veel kinderen hebben hun ouders verloren of een van hun ouders. Er is een lading zwerfkinderen. Veel kinderen in gebieden waar zwaar gevochten is blijken misvormd ter wereld te komen, enz.

(leen)
10-03-14, 16:43
Wat een waardeloos land is dat waar 13 jarige jongetjes al als loonslaaf aan de bak moeten om een gezin te onderhouden. 't is gewoon mensonteerend.

Alleen als ze trouwen he,
Gelukkig is het voor de 9 jarige vrouwen niet echt erg om aan de man te geraken, het doet maar even pijn moet je maar denken.

Karin.N
10-03-14, 17:03
Wat een waardeloos land is dat waar 13 jarige jongetjes al als loonslaaf aan de bak moeten om een gezin te onderhouden. 't is gewoon mensonteerend.


Ik denk niet dat veel jongetjes van 13 zullen trouwen, zullen vooral oudere mannen zijn die hier (mis) gebruik van maken :boos:

mark61
10-03-14, 17:13
800.000 wezen, zag ik gisteren. De staatsweeshuizen zijn verschrikkelijk.

CONTRA
10-03-14, 17:50
Van de vroegere Iraanse leider ayatollah Khomeini is hetzelfde citaat bekend, nog met de toevoeging 'zelfs als zij een zuigeling is'. De mensenrechtengroep Justice for Iran citeerde dit onlangs in een rapport over kindhuwelijken aan de Mensenrechtenraad van de VN.


jaja net als het fabeltje zeker van geiten neuken

CONTRA
10-03-14, 17:52
voorstel Irak: meisjes huwbaar als zij 9 jaar oud zijn


geldt dit ook voor die zogenaamde tydelyke huwelyken?

Eke
10-03-14, 18:10
800.000 wezen, zag ik gisteren. De staatsweeshuizen zijn verschrikkelijk.

Het is inderdaad verschrikkelijk, Mark. Als je je in de situatie van Irakeese kinderen gaat verdiepen merk je ook hoe ontzettend weerloos die kinderen zijn en hoe ze aan het overleven zijn, hoe jong ze ook zijn......

Dan is die achterhaalde praat over opgeilen aan jonge kinderen en huwen vanaf 9 jaar van een andere orde.
Het moet heel duidelijk gemaakt worden hoe gevaarlijk kinder/puberzwangerschappen zijn.
Studies uit ouwe boeken (grootayatollah Sistani is een expert op het gebied van biografieën ) mogen niet meer maatgevend zijn voor deze tijd want nu is overtuigend bewezen dat de meisjes inderdaad kunnen doodgaan tijdens/na bevallingen omdat ze niet volgroeid zijn. En er kan nog veel meer ellende volgen. Ook voor de zuigeling.

pizatie
10-03-14, 22:02
Hitler was ook een toffe peer voor zijn herdershond. hij heeft veel goede dingen gedaan. hij vocht tegen de marokkaanse slaven van frankrijk ,

Isch
10-03-14, 23:04
Gatverdamme.

stok in hun reet en in de fik steken.

super ick
11-03-14, 07:24
jaja net als het fabeltje zeker van geiten neuken

Is dat een fabeltje dan? Dan ga ik direct mijn beeld van de moslimman wat bijstellen.

knuppeltje
11-03-14, 08:12
jaja net als het fabeltje zeker van geiten neuken

Zou best kunnen. En geiten neuken kwam ook elders voor. Tip: Padre Padrone. Het boek dus.

knuppeltje
11-03-14, 08:13
geldt dit ook voor die zogenaamde tydelyke huwelyken?

Ik weet het niet. Maar ook in dat geval heb ik er geen goed woord voor over.

knuppeltje
11-03-14, 08:14
hij heeft veel goede dingen gedaan. hij vocht tegen de marokkaanse slaven van frankrijk ,

Jij zou best met hem op de foto hebben gewild, neem ik aan.

super ick
11-03-14, 13:53
Zou best kunnen. En geiten neuken kwam ook elders voor. Tip: Padre Padrone. Het boek dus.

Misschien kan je leeftijd van 9 ook downplayen. Wellicht dat Google uitsluitsel kan geven en komt het ergens op de wereld ook bij niet moslims voor. Kan dat onderwerp voortaan ook weggewuifd worden.

knuppeltje
12-03-14, 09:17
Misschien kan je leeftijd van 9 ook downplayen. Wellicht dat Google uitsluitsel kan geven en komt het ergens op de wereld ook bij niet moslims voor. Kan dat onderwerp voortaan ook weggewuifd worden.

Ik weet echt niet wat dit met dat geitenneuken te maken heeft.

Giuseppe
12-03-14, 11:15
mooie wederopbouw. het regime van saddam hoessein lijkt opeens op een democratisch paradijs. de verenigde staten en bondgenoten worden bedankt.

Karin.N
12-03-14, 12:49
mooie wederopbouw. het regime van saddam hoessein lijkt opeens op een democratisch paradijs. de verenigde staten en bondgenoten worden bedankt.


Gifgasaanval op Halabja - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gifgasaanval_op_Halabja)


Denk je dat de slachtoffers het met je eens zijn, een democratisch paradijs? :tik:


Zijn de VS en bondgenoten ook verantwoordelijk voor de opvattingen van bepaalde geestelijken? :tik:

Ik denk eerder dat de verwijzing naar 9 jaar te maken heeft met de leeftijd waarop Aicha voor het eerst geslachtsgemeenschap had met de profeet Mohammed. Ik geloof niet dat de VS en bondgenoten verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor dit huwelijk. :tik:

Giuseppe
12-03-14, 13:15
Gifgasaanval op Halabja - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gifgasaanval_op_Halabja)


Denk je dat de slachtoffers het met je eens zijn, een democratisch paradijs? :tik:


Zijn de VS en bondgenoten ook verantwoordelijk voor de opvattingen van bepaalde geestelijken? :tik:

Ik denk eerder dat de verwijzing naar 9 jaar te maken heeft met de leeftijd waarop Aicha voor het eerst geslachtsgemeenschap had met de profeet Mohammed. Ik geloof niet dat de VS en bondgenoten verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor dit huwelijk. :tik:

bah, wat een onbezonnen reactie weer.


je hebt mijn sarcasme niet door, prima. maar bespaar me je hypocrisie door naar een massamoord te verwijzen alsof ik saddam hoessein aan het verheerlijken ben. karin gaat ff geschiedenisles geven. vertel me, wie gaf hem die wapens op de eerste plaats? en wie steunde zijn dictatuur tot de golfoorlog? overigens is het niet eens zeker of saddam halabja heeft aangevallen, maar goed, ik bespaar je de details.

de vs en bondgenoten zijn verantwoordelijk voor de chaos waaruit die gestoorde lui hun macht hebben kunnen uitbreiden en hun opvattingen kunnen opleggen. en die opvatting over de huwelijksleeftijd is een minderheidsopvatting. de leeftijd waarop aisha huwde is een eeuwige vraagstuk waarop geleerden nooit een eenduidig antwoord hebben kunnen geven (sommigen bronnen hebben het over 12, 16 en zelfs ouder). maar goed, je bent het blijkbaar eens met de perverse geestelijken die menen de waarheid in pacht te hebben. wees trots op jezelf.


tfoe.

Karin.N
12-03-14, 13:21
bah, wat een onbezonnen reactie weer.


je hebt mijn sarcasme niet door, prima. maar bespaar me je hypocrisie door naar een massamoord te verwijzen alsof ik saddam hoessein aan het verheerlijken ben. karin gaat ff geschiedenisles geven. vertel me, wie gaf hem die wapens op de eerste plaats? en wie steunde zijn dictatuur tot de golfoorlog? overigens is het niet eens zeker of saddam halabja heeft aangevallen, maar goed, ik bespaar je de details.

de vs en bondgenoten zijn verantwoordelijk voor de chaos waaruit die gestoorde lui hun macht hebben kunnen uitbreiden en hun opvattingen kunnen opleggen. en die opvatting over de huwelijksleeftijd is een minderheidsopvatting. de leeftijd waarop aisha huwde is een eeuwige vraagstuk waarop geleerden nooit een eenduidig antwoord hebben kunnen geven (sommigen bronnen hebben het over 12, 16 en zelfs ouder). maar goed, je bent het blijkbaar eens met de perverse geestelijken die menen de waarheid in pacht te hebben. wees trots op jezelf.


tfoe.

Jouw insteek was me al langer duidelijk hoor, mijn reactie was om jou te kietelen, en hoe is dat weer gelukt :tik:


Ik houd niet van onderbuiken, niet bij hollanders maar ook niet bij giuseppes.

Maar onderbuik ondertussen maar fijn door met Henk en Ingrid! Veel plezier :tik:

Giuseppe
12-03-14, 13:34
Jouw insteek was me al langer duidelijk hoor, mijn reactie was om jou te kietelen, en hoe is dat weer gelukt :tik:


Ik houd niet van onderbuiken, niet bij hollanders maar ook niet bij giuseppes.

Maar onderbuik ondertussen maar fijn door met Henk en Ingrid! Veel plezier :tik:

eerst inhoudelijk reageren en dan onderbuik roepen. met je verborgen islamofobe boodschapjes, je bent op nvdd mooi op je plekje.

Umarvlie
14-03-14, 14:55
Gatverdamme.

stok in hun reet en in de fik steken.

Hmmm .. maar het zijn kennelijk niet alleen de "wijze" heren daar...

Irak worstelt met huwelijk vanaf 9 jaar
BAGDAD - Een omstreden wet in Irak die regelt dat sjiitische meisjes vanaf hun 9e jaar kunnen trouwen, roept niet alleen verzet op. Vrijdag gingen tientallen streng religieuze vrouwen de straat op in de stad Al-Nasiriya om juist hun steun te betuigen voor het wetsvoorstel.

Een van hen was een vrouwelijk parlementslid van de sjiitische partij Al-Fadhila. Volgens haar is de tegendemonstratie bedoeld om te laten zien dat de vrouwen die de afgelopen dagen tegen de wet hebben geprotesteerd niet namens alle Iraakse vrouwen spreken.

Op dit moment kunnen alle meisjes in Irak pas trouwen vanaf hun 18e en met speciale toestemming op hun 15e. De nieuwe wet houdt ook in dat echtgenotes met hun man naar bed moeten gaan als hij dat wil.

Mensenrechtenorganisaties en veel mensen in Irak vinden dat de wet een teruggang in de tijd betekent voor vrouwenrechten en hebben erop aangedrongen dat de regering in Bagdad de wet terugtrekt. Het parlement moet de wet nog goedkeuren.

(Bron: Telegraaf)

super ick
15-03-14, 07:47
. De nieuwe wet houdt ook in dat echtgenotes met hun man naar bed moeten gaan als hij dat wil.


(Bron: Telegraaf)

Dat vind ik dan wel weer een goede zaak.

Als je vrouw weigert bel je de politie, moet ze alsnog en krijgt ze een boete.

Charlus
15-03-14, 10:49
Wellicht dat Google uitsluitsel kan geven en komt het ergens op de wereld ook bij niet moslims voor.
Laten we het hopen.

Charlus
15-03-14, 10:55
Een omstreden wet in Irak die regelt dat sjiitische meisjes
De eenvoudigste oplossing voor die meisjes is dat ze van hun geloof afstappen.

knuppeltje
15-03-14, 11:59
De eenvoudigste oplossing voor die meisjes is dat ze van hun geloof afstappen.

Dat lijkt jou wel een veilig iets in Irak. :duim:

Charlus
15-03-14, 13:11
Dat lijkt jou wel een veilig iets in Irak. :duim:
Niet zo negatief over de Islam. Er is geen dwang in religie.

(leen)
15-03-14, 20:31
Dat lijkt jou wel een veilig iets in Irak. :duim:

Natuurlijk, in geloof is geen dwang, toch?

Charlus
16-03-14, 16:00
Zou best kunnen. En geiten neuken kwam ook elders voor. Tip: Padre Padrone. Het boek dus.
Ook? Moslims zijn geitenneukers? Of alleen vroeger? Tja, als jij't zegt.

Padre Padrone is dubieus als historische bron maar ik geloof best dat ver van huis, geen auto of ander snel transport, niets anders bij de hand dan geiten, knallend libido, je moet toch wat... Aard van het beestje.

Ineens vraag ik mij af of het geiteneuken of geitenneuken is. De spellingcontrole van maroc rekent beide fout.

mark61
16-03-14, 16:21
"Texas. Where men are men and sheep are afraid."

Urban Dictionary: sheep-humpers (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=sheep-humpers)

Ook: Wyoming, Missouri, Wales, Australië.

super ick
16-03-14, 16:30
"Texas. Where men are men and sheep are afraid."

Urban Dictionary: sheep-humpers (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=sheep-humpers)

Ook: Wyoming, Missouri, Wales, Australië.

Nu begrijp ik ook waar de uitdrukking 'arm schaap' vandaan komt.

Charlus
16-03-14, 19:01
Urban Dictionary: sheep-humpers (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=sheep-humpers)
Derived from their time-honored tradition of engaging in anal intercourse (fucking) ovine mammals (sheep).

Geitenneukers waren/zijn homo's.

super ick
16-03-14, 20:18
Derived from their time-honored tradition of engaging in anal intercourse (fucking) ovine mammals (sheep).

Geitenneukers waren/zijn homo's.

Nee hetero's die aan anale seks doen. Homo's neuken de bokken.

Charlus
17-03-14, 08:05
Nee hetero's die aan anale seks doen. Homo's neuken de bokken.
I stand corrected.