PDA

Bekijk Volledige Versie : ING wil betalingsgedrag klanten verkopen



knuppeltje
11-03-14, 09:47
Moeten ze verbieden. Dat zal ongetwijfeld zorgen voor nog veel meer ongewenste spammail.


ING wil betalingsgedrag klanten verkopen - Economie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3610336/2014/03/10/ING-wil-betalingsgedrag-klanten-verkopen.dhtml)

Bofko
12-03-14, 03:01
Spammail .......


Schijnt tegenwoordig erger te zijn dan honger...


Wat een non-issue is het toch eigenlijk, niet ?

Ik zou tegen de verwende westerse burger willen zeggen : don't be afraid of the ING.
Gebruik je hersens en niet je associaties...
Als er iets makkelijk is, is het je eigen firewall maken tegen ongewenste commerciele escapades

Dat hele verzamelen van informatie over klanten, en de 'gevaarlijke' implicaties voor privacy die dat zou kunnen hebben is een hele grote farce. 1984 2.0 bestaat helemaal niet , zoals 1984 1.0 ook niet bestond.

Wat zijn de implicaties van wikileaks ? Inmiddels vergeten toch ?

knuppeltje
12-03-14, 09:25
Spammail .......


Schijnt tegenwoordig erger te zijn dan honger...


Wat een non-issue is het toch eigenlijk, niet ?

Ik zou tegen de verwende westerse burger willen zeggen : don't be afraid of the ING.
Gebruik je hersens en niet je associaties...
Als er iets makkelijk is, is het je eigen firewall maken tegen ongewenste commerciele escapades

Dat hele verzamelen van informatie over klanten, en de 'gevaarlijke' implicaties voor privacy die dat zou kunnen hebben is een hele grote farce. 1984 2.0 bestaat helemaal niet , zoals 1984 1.0 ook niet bestond.

Wat zijn de implicaties van wikileaks ? Inmiddels vergeten toch ?

Nou ja, ik wil al die ongevraagde reclame niet op mijn scherm. Ook niet in de brievenbus en daarop heb ik dan ook al jaren geleden twee anti-stickers geplakt.

super ick
12-03-14, 09:26
Nou ja, ik wil al die ongevraagde reclame niet op mijn scherm. Ook niet in de brievenbus en daarop heb ik dan ook al jaren geleden twee anti-stickers geplakt.

Kapitaal, tfoe!

Oud links....:schreeuw:

knuppeltje
12-03-14, 09:33
Kapitaal, tfoe!

Oud links....:schreeuw:

HuH, wablief?

Bofko
13-03-14, 03:27
Nou ja, ik wil al die ongevraagde reclame niet op mijn scherm. Ook niet in de brievenbus en daarop heb ik dan ook al jaren geleden twee anti-stickers geplakt.

De wereldvreemdheid spat van je af, knuppeltje.

In gedachtegangen van 40 jaar geleden blijven steken getuigt eigenlijk van een ontzettende denkluiheid. Het is een te gemakkelijke linkse hobby vind ik. Verkondigd vanuit een comfortabele, welvarende leunstoel. Met een gemakkelijk morele superioriteit ... want wie is er niet voor gelijkheid en eerlijk delen en solidair met de 'zwakkere'.......

Wist je dat de zwakke eigenlijk het liefst gewoon bij de sterke wil horen ? En als dat lukt zich als die sterke gaat gedragen ? M.a.w. 'de zwakkere' creeert geen betere wereld als hij het voor het zeggen krijgt.

Bofko
13-03-14, 04:02
Misschien moeten we van het begrip 'zwakkere' loskoppelen van groepen zoals bejaarden, allochtonen ,vrouwen en homo's en koppelen aan individuen. Bespaart een hoop gigantisch irritante betutteling en fout financieel beleid.

knuppeltje
13-03-14, 09:04
De wereldvreemdheid spat van je af, knuppeltje.

:haha: Als jij het zegt Bof, dan moet dat wel zo zijn.

super ick
13-03-14, 09:50
:haha: Als jij het zegt Bof, dan moet dat wel zo zijn.

Hèhè, eindelijk! Er is wellicht nog hoop.

super ick
13-03-14, 09:56
Misschien moeten we van het begrip 'zwakkere' loskoppelen van groepen zoals bejaarden, allochtonen ,vrouwen en homo's en koppelen aan individuen. Bespaart een hoop gigantisch irritante betutteling en fout financieel beleid.

Dat is ook een beetje een links stuipje. Hele groepen zielig verklaren en je daarvoor inzetten. Vroeger waren dat de arbeiders. Die zijn nu relatief welvarend en dus is men overgestapt naar een nieuwe zielige groep. Een soort zieligheidsindustrie waar veel geld in omgaat en baantje te vergeven zijn. Op een gegeven moment moet je dat wel in stand blijven houden maar of dat goed is voor die groepen.
Ik heb eens een artikel gelezen waarin de mate van inburgering van niet westerse allochtonen in Duitsland en Nederland met elkaar vergeleken werd. Taal, werk, etc. In Duitsland bleek het beter te gaan terwijl die er minder aan gedaan hadden.

knuppeltje
13-03-14, 09:58
Hèhè, eindelijk! Er is wellicht nog hoop.

:maf3:

super ick
13-03-14, 10:02
:maf3:

Is het nog een beetje te verwerken voor je?

Eke
13-03-14, 13:41
Wat een non-issue is het toch eigenlijk, niet ?



Ik wil graag een transparante bank die zich met haar oorspronkelijke zaken bezighoudt . Een bank waarbij je kunt sparen en waarbij je kunt lenen. Okay, het is een gunst naar die bank : ze mag mijn rekeningen overmaken.En ik zal de moeite doen steeds wat van m'n geld op te nemen op het moment dat het nodig is.

Is haar oorspronkelijke zaak zoveel mogelijk winst genereren ? Ten koste van wie trouwens ?
Nee, ze moet betrouwbaar zijn.

Dus als je twijfelt aan je bank:

Home - Overstapservice (http://www.overstapservice.nl)

mark61
13-03-14, 14:46
Is haar oorspronkelijke zaak zoveel mogelijk winst genereren ?

Ja. Dat heb je zo met commerciële banken.

Het is natuurlijk wel zo dat de ING uiteindelijk teruggaat op de eh Postcheque- en Girodienst? :haha: En toen de Postgiro; die was bedoeld als publiek nutsbedrijf zonder winstoogmerk.

In het kader van de privatisering kan je dus in deze moderne tijd niet eens meer naar een niet-commerciële bank.

Je hebt twee 'ethische' banken, maar de ASN is al overgenomen door de grootste boevenbank van Nederland, en is nu dus staatsbank. Voor theosofen ben ik bang.

Maar ik overweeg toch ernstig naar de ASN te gaan.

Umarvlie
13-03-14, 14:49
Het is natuurlijk wel zo dat de ING uiteindelijk teruggaat op de eh Postcheque en Girodienst? :haha: En toen de Postbank; die was bedoeld als publiek nutsbedrijf zonder winstoogmerk.

NMB - Nederlands Middenstands Bank (http://www.ing.nl/de-ing/over-de-ing/de-ing-wie-zijn-wij/geschiedenis/) - NMB denkt met u mee was de slogan, deze zijn samengegaan met Postbank dus die handelsgeest was er toch ook al.

mark61
13-03-14, 15:16
NMB - Nederlands Middenstands Bank (http://www.ing.nl/de-ing/over-de-ing/de-ing-wie-zijn-wij/geschiedenis/) - NMB denkt met u mee was de slogan, deze zijn samengegaan met Postbank dus die handelsgeest was er toch ook al.

Ik vond het even interessant om terug te gaan naar een NIET-commerciële bank. Voor onze jeugdige kijkertjes die zich dat ws. niet kunnen voorstellen :hihi:

Hoewel de Rabobank officieel dacht ik ook niet 'commercieel' is. Maar niet vies van geld maken.

Umarvlie
13-03-14, 15:25
Ik vond het even interessant om terug te gaan naar een NIET-commerciële bank. Voor onze jeugdige kijkertjes die zich dat ws. niet kunnen voorstellen :hihi:

Ja, die spaarboekjes he... die kan ik me ook nog herinneren, dat was wat met je spaarcentjes naar het postkantoor. Bijschrijven en stempeltje erbij en dan maar hopen dat je dat boekje niet kwijtraakte.

mark61
13-03-14, 16:38
Ja, die spaarboekjes he... die kan ik me ook nog herinneren, dat was wat met je spaarcentjes naar het postkantoor. Bijschrijven en stempeltje erbij en dan maar hopen dat je dat boekje niet kwijtraakte.

Dat was de Rijkspostspaarbank. Die is pas later gefuseerd met de PCGD, dat was een no-nonsense bank met de eerste geautomatiseerde overschrijfmogelijkheid.

Sparen deed ik bij de Leidse Spaarbank. Die had een bankbus rondrijden :) Zou nu niet meer kunnen, die was nu al overvallen voor ie de straat uit reed :cheefbek:

Eke
13-03-14, 16:40
Ja. Dat heb je zo met commerciële banken.
.

:hihi: Misschien leg ik me daar niet bij neer ???? Bij de teloorgang van de Postcheque- en Girodienst. de Nutsspaarbank en de enige echte Boerenleenbank .Instellingen zonder winstoogmerk.

Misschien voel ik de ontzetting nog toen mensen in de VS een hypotheek aangesmeerd werd die ze eigenlijk niet konden betalen en toen op straat gezet werden? Terwijl ze al jaren het huis huurden...
Maar ook dichter bij huis ! Hoor,hoor ! De verhalen zijn nog lang niet verstomd.

Commercie wint het van civilisatie. Dat is een heilloze weg.

Eke
13-03-14, 16:56
Ja, die spaarboekjes he... die kan ik me ook nog herinneren, dat was wat met je spaarcentjes naar het postkantoor. Bijschrijven en stempeltje erbij en dan maar hopen dat je dat boekje niet kwijtraakte.

Mijn boekje heb ik gecasht toen ik allang geen kind meer was. Rente over rente over rente :hihi:
Paar tientjes werden paar honderd gulden.

Karin.N
13-03-14, 17:23
Ik heb al heel jong een banktrauma opgelopen. Was begin jaren 70 en ik ging met m'n moeder 25 gulden storten. Ik heel bezorgd: ik krijg toch wel hetzelfde briefje terug? Ja hoor daar zouden ze voor zorgen. Nou mooi niet dus :fplet:

Bofko
17-03-14, 03:20
:haha: Als jij het zegt Bof, dan moet dat wel zo zijn.

Kennelijk twijfel je niet aan je eigen overtuiging. Mijn boodschap is dat je je niet kunt verstoppen achter goede bedoelingen.

mark61
17-03-14, 15:44
ING doet voorlopig geen test met gebruik van betaalgegevens klanten - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/17/ing-doet-voorlopig-geen-test-met-gebruik-van-betaalgegevens-klanten/)

Schielijk afgeblazen :) Publicitaire ramp, verkeerd gecommuniceerd. Ik dacht dat ze daar dikbetaalde experts voor hadden.

H.P.Pas
17-03-14, 18:22
De wereldvreemdheid spat van je af, knuppeltje.

In gedachtegangen van 40 jaar geleden blijven steken getuigt eigenlijk van een ontzettende denkluiheid. Het is een te gemakkelijke linkse hobby vind ik. Verkondigd vanuit een comfortabele, welvarende leunstoel. Met een gemakkelijk morele superioriteit ... want wie is er niet voor gelijkheid en eerlijk delen en solidair met de 'zwakkere'.......

Wist je dat de zwakke eigenlijk het liefst gewoon bij de sterke wil horen ? En als dat lukt zich als die sterke gaat gedragen ? M.a.w. 'de zwakkere' creeert geen betere wereld als hij het voor het zeggen krijgt.

Een mooie ontboezeming maar in dit topic niet op zijn plaats.
Dat een bankier, net als een notaris, een advocaat , een arts of een sociaal werker, de hem toevertrouwde clienten-data vertrouwelijk dient te behandelen (en daartoe in de regel ook een wettelijke verplicht is) lijkt me nogal klontjes. En, als het al een stokpaard zou zijn, zeker geen van oud-links.

CONTRA
17-03-14, 19:15
Kapitaal, tfoe!

Oud links....:schreeuw:

ja man. oprotten met die linkse geitenwollensokken kruidenthee drinkende neo-hippies met hun red de zeehondjes mentaliteit. ze moeten zich maar eens aanpassen aan het nieuwe rechts. spam is leuk en privacygegevens van klanten verkopen is top! weg met die ouwe saaie linkse rooie losers die gesteld zyn op privacy en niet van spam houden

super ick
18-03-14, 08:50
ja man. oprotten met die linkse geitenwollensokken kruidenthee drinkende neo-hippies met hun red de zeehondjes mentaliteit. ze moeten zich maar eens aanpassen aan het nieuwe rechts. spam is leuk en privacygegevens van klanten verkopen is top! weg met die ouwe saaie linkse rooie losers die gesteld zyn op privacy en niet van spam houden

Macrobiotische zemelcakebakker!

super ick
18-03-14, 08:51
Een mooie ontboezeming maar in dit topic niet op zijn plaats.
Dat een bankier, net als een notaris, een advocaat , een arts of een sociaal werker, de hem toevertrouwde clienten-data vertrouwelijk dient te behandelen (en daartoe in de regel ook een wettelijke verplicht is) lijkt me nogal klontjes. En, als het al een stokpaard zou zijn, zeker geen van oud-links.

Het zijn slechts statistieken.

knuppeltje
18-03-14, 09:41
Ook statistieken kunnen bij verkeerd gebruik een heel groot gevaar vormen.

H.P.Pas
18-03-14, 13:29
Het zijn slechts statistieken.

Dan heb je niet goed gelezen:


'Stel dat iemand jaarlijks een paar honderd euro uitgeeft bij tuincentrum A, dan kan het voor tuincentrum B heel interessant zijn om diegene een scherp aanbod te doen, zodat diegene volgende aankoop bij tuincentrum B komt doen', geeft Hagenaars als voorbeeld

Nederlandertje
18-03-14, 15:59
Ik heb al heel jong een banktrauma opgelopen. Was begin jaren 70 en ik ging met m'n moeder 25 gulden storten. Ik heel bezorgd: ik krijg toch wel hetzelfde briefje terug? Ja hoor daar zouden ze voor zorgen. Nou mooi niet dus :fplet:

Had je het briefje gemerkt dan?

super ick
18-03-14, 16:58
Dan heb je niet goed gelezen:

Dat heb ik inderdaad niet gezien.

Op deze wijze vind er sturing plaats want de bank geeft uiteraard het tuincentrum de kans die het meest betaald voor de informatie en niet die met de beste kwaliteit prijsverhouding.

Slechte zaak.

Joesoef
18-03-14, 19:12
Wat de ING had moeten doen7 Door Steeph 12:00 maandag 17 maart 2014 Thema Economie Sargasso.nl


ING kwam met het plan om de financiële handel en wandel van haar klanten vrijwillig te vertalen naar mooie aanbiedingen om extra geld aan uit te geven. Los van de privacydiscussie, is deze benadering van ING een gemiste kans.


Laten we eerst even beginnen met waartoe banken op aarde zijn. Vanuit mijn perspectief als consument, bestaan banken om mijn geld veilig en een beetje waardevast te kunnen bewaren. Als ik diezelfde bank vervolgens ook nog kan gebruiken om geld van en naar andere mensen en bedrijven te kunnen verplaatsen, zonder het eerst in cash om te moeten zetten, is het helemaal top.


Daar valt eigenlijk verder niet echt op te concurreren. En misschien is een markt ook niet zo’n goed idee voor wat in essentie een nutsfunctie is. Maar goed, het is toch een markt. Dus waar kunnen de diverse banken zich dan op onderscheiden? Op drie vlakken:


Zo renderend mogelijk met mijn geld omgaan (lage kosten, hoge rente).
Zo netjes mogelijk met mijn geld omgaan (duidelijk beleid over waar ze het wel en niet in beleggen).
Zo makkelijk mogelijk met mijn geld laten omgaan middels slimme aanvullende diensten (denk pinnen en iDeal).
Eigenlijk komt het er allemaal neer op dat ik zoveel mogelijk de juiste dingen kan doen met mijn geld, tegen zo min mogelijke kosten. En het ontvangen van advertenties op basis van mijn betaalgedrag past daar dus niet in. Want die zijn alleen maar bedoeld om meer geld uit te geven.


En dat roept gelijk de vraag op waarom ING niet iets heeft bedacht om juist minder geld uit te geven. Immers, als je dan toch het betaalgedrag analyseert, kan je ook eenvoudig zien waar er nog wat te besparen valt.


Zo zou de bank kunnen zien dat iemand van 35 jaar al zeker vijf jaar lang geen kosten maakt op het vlak van gezondheid, maar wel een dure ziektekostenverzekering heeft met laag eigen risico. Een tip op dit punt kan al snel honderden euro’s opleveren.


Of mij vertellen dat het helemaal niet slim is om steeds bij tankstation X te tanken, terwijl twee straten verder een tankstation zit die consequent vier cent per liter goedkoper is.


Of aangeven dat mijn automatische overboeking naar een gezamenlijke rekening beter een dag of zes later gepland kan worden, omdat die gezamenlijke rekening zelden rood staat terwijl mijn eigen rekening dat wel regelmatig doet als gevolg hiervan. Spaart ook weer een paar euro.


Ze hebben al die gegevens en kunnen net zo goed als aanbiedingen van derden mij van echt goed advies voorzien. Gemiste kans dus.


Overigens ben ik van mening dat banken als ING geen van beide diensten zou moeten aanbieden. Hun IT-omgeving en ondersteunende afdelingen worden er alleen maar groter, logger, complexer en duurder van. En daar is niemand bij geholpen.


Update (12:45 uur): Gelijk met het verschijnen van dit stuk trok ING het plan in.

CONTRA
18-03-14, 19:22
Zo zou de bank kunnen zien dat iemand van 35 jaar al zeker vijf jaar lang geen kosten maakt op het vlak van gezondheid, maar wel een dure ziektekostenverzekering heeft met laag eigen risico. Een tip op dit punt kan al snel honderden euro’s opleveren.

Of mij vertellen dat het helemaal niet slim is om steeds bij tankstation X te tanken, terwijl twee straten verder een tankstation zit die consequent vier cent per liter goedkoper is.

Of aangeven dat mijn automatische overboeking naar een gezamenlijke rekening beter een dag of zes later gepland kan worden, omdat die gezamenlijke rekening zelden rood staat terwijl mijn eigen rekening dat wel regelmatig doet als gevolg hiervan. Spaart ook weer een paar euro.

als ik dat zou willen van myn bank maak ik wel een afspraak met een van hun adviseurs.
ik wil niet ongevraagd en ongewenst advies krygen. dank u.



Gemiste kans dus.

mooi zo. die kans wil ik welbewust missen

sandraaaa
20-03-14, 21:21
helemaal top