PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen ‘tsunami’ na openstellen grens voor Bulgaren en Roemenen



mark61
12-03-14, 14:53
door Sheila Kamerman en Petra de Koning
Binnenland

Sinds het begin van dit jaar hebben zich 614 Roemenen en 340 Bulgaren gemeld bij Nederlandse gemeenten. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Sociale Zaken.

In dezelfde tijd kwamen er bijna zesduizend Polen naar Nederland. Vorig jaar voorspelden partijen als SP en PVV een ‘tsunami’ of ‘massale instroom’ van Bulgaren en Roemenen, die vanaf 1 januari geen werkvergunning meer nodig hebben in de EU. Migratie-experts voorspelden dat de aantallen laag zouden blijven.

Kamer praat over arbeidsmigratie

Morgen praat de Tweede Kamer met minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken, PvdA) over arbeidsmigratie. Het afgelopen half jaar gingen zulke bijeenkomsten bijna alleen over Bulgaren en Roemenen – en over Asschers pogingen om ‘Brussel’ ervan te overtuigen dat het vrije verkeer in Europa ook nadelen heeft.

De minister zelf waarschuwde in augustus vorig jaar dat in Nederland ‘code oranje’ gold, alsof de dijken op doorbreken stonden. Hij zegt nu dat de lage cijfers hem “niet zoveel zeggen”.

Geen (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/12/geen-tsunami-na-openstellen-grens-voor-bulgaren-en-roemenen/)

Tsjee. Angst en paniek zaaien, en dan, niks. Bummer.

Soldim
12-03-14, 15:20
Tsjee. Angst en paniek zaaien, en dan, niks. Bummer.

Komt natuurlijkw el lekker uit, die cijfers zo vlak voor de gemeenteraad verkiezingen :hihi:

mark61
12-03-14, 15:31
Komt natuurlijkw el lekker uit, die cijfers zo vlak voor de gemeenteraad verkiezingen :hihi:

Nou eigenlijk niet, tenslotte zag Asscher ook een tsunami komen. Ingezet op het verkeerde onderwerp. Ken gebeuren.

De PVV rechts proberen in te halen, het lukt, en dan tegen een betonnen muur rijden.

Echt slim.

Karin.N
12-03-14, 16:50
Laten we heel wel zijn: als die Bulgaren en Roemenen zich niet gemeld zouden hebben plus die 5 tot 10 miljoen euri's die jaarlijks naar Marokko gaan terugkomen, is Nederland toch helemaal uit de crisis. Ik bedoel maar als de dames en heren politici zich hier al druk om kunnen maken, zijn echte hervormingen toch helemaal niet nodig. :zucht: (hypotheekrente, zorg etc)

En dan nog verwachten dat ik weet op wie en wat ik ga stemmen :haha:

ik vrees dat ik een keer oversla (ben er toch niet dus dat komt goed uit :hihi:

super ick
12-03-14, 20:22
ik vrees dat ik een keer oversla (ben er toch niet dus dat komt goed uit :hihi:

Geef je Turkse buurman een volmacht.

Tomas
12-03-14, 20:40
Naief. Ze komen wel. Of ze zijn er al, maar nog niet geregistreerd. Ging met de Polen ook zo. Ook eerst niks aan de hand, terwijl ondertussen campings 365 dagen per jaar vol zitten. Over een jaar is de berichtgeving hierover totaal anders.

Karin.N
12-03-14, 20:42
Geef je Turkse buurman een volmacht.

Mijn buurman is een SGPer, dacht dus niet dat ie mijn stemkaart krijgt :fplet:

Zit te denken aan een meer ludieke actie. Stemkaart opsturen, heb geen zin meer in politici die de waan van de dag volgen en vooral niet aan lange termijndenken doen :hihi:

super ick
13-03-14, 08:34
Mijn buurman is een SGPer, dacht dus niet dat ie mijn stemkaart krijgt :fplet:

Zit te denken aan een meer ludieke actie. Stemkaart opsturen, heb geen zin meer in politici die de waan van de dag volgen en vooral niet aan lange termijndenken doen :hihi:

Dan moet je blanco stemmen. Als je niet stemt wordt je stem naar rato verdeeld. De grootste partij heeft er dan het meeste baat bij.

mark61
13-03-14, 10:16
Dan moet je blanco stemmen. Als je niet stemt wordt je stem naar rato verdeeld. De grootste partij heeft er dan het meeste baat bij.

Dat is altijd zo'n onzin joh. Je stem wordt helemaal niet verdeeld, want je hebt niet gestemd.

Hardnekkig misverstand. Ik snap niet waarom mensen dat denken.

Karin.N
13-03-14, 10:58
Heb inmiddels hoogst persoonlijk mijn stemkaart afgeleverd op het gemeente huis met mijn uitleg erbij waarom ik niet ga stemmen (uiteraard niet verteld dat ik next week in Afrika zit, magoed).

Was lachen, mocht door richting een aantal raadsleden (ambtenaar die mij hielp kon het erg waarderen) die aanwezig waren. Was mooi. Meteen ook even de absurde VVD poster hier in de gemeente aangekaart. Wat mot ik met een poster die 's avonds de veiligheid van mijn dochters belooft? Hoe gaan ze die veiligheid garanderen? En hoe is het met die andere poster, wij verspillen niet uw belastinggeld?

Was heel leuk, zij vonden het duidelijk minder, maar ja, was dan ook goed op dreef :haha:

Men vond mij wel erg direct, was wel een beetje pijnlijk vonden ze. ach gut


tis dat ik geen 2de paspoort heb, anders hadden ze dat ook gehad!

Umarvlie
13-03-14, 12:20
We hebben het over gemeenteraads verkiezingen. Dus laten we niet doen alsof het allemaal politieke Einsteins zijn he. Meeste doen het raadslidmaatschap "er effe bij". Dat maakt het ook zo fijn dat zovele belangrijke zaken nu in de gemeente worden geduwd. Daar is meestal noch de tijd, noch de kunde.