PDA

Bekijk Volledige Versie : De jezuïetenstreken van paus Franciscus



Marsipulami
16-03-14, 08:06
De jezuïetenstreken van paus Franciscus

Gehoorzaam én tegendraads

Ronald van Raak: 08-12-2013 12:58 uur


Paus Franciscus heeft radicale kritiek op de markt, de financiële sector en de kapitalistische mentaliteit. Zulke linkse geluiden heb ik vanuit het Vaticaan nog nooit gehoord. Wat is hier aan de hand? Iemand wees mij op ‘Jezuïeten grappen’, een nieuw boek van de Amsterdamse jezuïet Nikolaas Sintobin, over wat het betekent om jezuïet te zijn. Dit boek maakt het optreden van Franciscus – de eerste jezuïet die paus werd – iets beter te begrijpen. De jezuïet die gehoorzaamheid zwoor aan de paus is als paus gehoorzaam gebleven aan zichzelf.

Grote schoonmaak en bescheidenheid…

‘Er zijn drie dingen die zelfs God niet weet: 1. het aantal religieuze congregaties voor vrouwen; 2. de som geld die franciscanen verborgen houden; 3. wat de jezuïeten echt denken en wat het volgende is dat ze gaan ondernemen.’ Zo luidt een bekende grap over jezuïeten. Franciscus heeft veel mensen verrast. Door zijn optreden: een groot engagement met de armen en een sobere levensstijl. Maar ook door zijn beleid: zijn harde kritiek op de financiële markten en grote schoonmaak bij de Vaticaanse bank. En vooral door zijn bescheidenheid, door mensen niet de maat te nemen. Veel mensen volgen met interesse de ontwikkelingen in het Vaticaan, waar zich de grootste veranderingen lijken af te tekenen sinds het Tweede Vaticaans Concilie.

…en gehoorzaam én tegendraads

Het optreden van paus Franciscus is beter te begrijpen als we bedenken wat deze jezuïet ten diepste drijft. Iets daarvan wordt duidelijk in ‘Jezuïeten grappen’. Aan de hand van twintig grappen – die tegelijk vooroordelen zijn over jezuïeten – geeft Sintobin inzicht in wat jezuïeten zoal beweegt. Interessant is zijn gedachte over vrijheid in gebondenheid: ‘De sterke gehoorzaamheidstraditie maakt, paradoxaal genoeg, dat er veel ruimte ontstaat voor vertrouwen, creativiteit en persoonlijke vrijheid. Veel jezuïeten schrikken er niet voor terug om tegendraads te zijn en op te komen voor wat hen ter harte gaat, ook al lijkt hun standpunt niet meteen te stroken met wat hoort.’

Aandacht en zorg voor de concrete mens

Je ziet het terug bij deze paus: domicilie kiezen in het gastenverblijf, rondrijden in een oude Renault 4 en de curie onder curatele stellen, het strookt niet met wat ‘hoort’ in het Vaticaan, maar wel met wat volgens veel katholieken hoort te gebeuren. In korte hoofdstukjes bespreekt Sintobin ook verschillende aspecten van de spiritualiteit van de jezuïeten. Hij spreekt over cura personalis, de aandacht en zorg voor de concrete mens. Misschien verklaart dit waarom de paus weigert mensen te veroordelen. Hij noemt ook de modo de proceder, een manier van werken die principiële openheid vraagt, ook voor wat oncomfortabel kan zijn. Misschien maakt dit begrijpelijk waarom juist deze paus zo moedig de hervorming van het Vaticaan op zich neemt.

Ronald van Raak is Tweede Kamerlid voor de SP

knuppeltje
16-03-14, 08:23
Hij is dus feitelijk een doorsnee populist.

Joesoef
16-03-14, 08:25
Welkom op ons Vlaams katholieke forum.

Marsipulami
16-03-14, 11:08
Welkom op ons Vlaams katholieke forum.

Er is niks mis met het hebben van een open geest.

H.P.Pas
16-03-14, 12:55
Er is niks mis met het hebben van een open geest.

Zolang hij maar niet Hollands, gereformeerd of atheïstisch denkt. Er zijn grenzen tenslotte.

Joesoef
16-03-14, 13:25
Er is niks mis met het hebben van een open geest.

Zoals condooms, abortus en euthanasie.

Marsipulami
16-03-14, 13:29
Zoals condooms, abortus en euthanasie.

Zijn dat de ingrediënten van een open geest ?

Marsipulami
16-03-14, 15:15
Zolang hij maar niet Hollands, gereformeerd of atheïstisch denkt. Er zijn grenzen tenslotte.

Niks mis met het verdedigen van een identiteit.

mark61
16-03-14, 16:06
Niks mis met het verdedigen van een identiteit.

Dat is het tegengestelde van een open geest hebben. Je kletst er weer vrolijk op los.

Marsipulami
16-03-14, 16:35
Dat is het tegengestelde van een open geest hebben. Je kletst er weer vrolijk op los.

Tja, dus mensen met een gezond identiteitsbesef kunnen geen open geest hebben. Ik heb alweer iets bijgeleerd van mark61. :fpiraat:

super ick
16-03-14, 16:37
Tja, dus mensen met een gezond identiteitsbesef kunnen geen open geest hebben. Ik heb alweer iets bijgeleerd van mark61. :fpiraat:

Mensen met een gezond identiteitsbesef niet nee maar jij hebt dat niet.

Marsipulami
16-03-14, 16:47
Mensen met een gezond identiteitsbesef niet nee maar jij hebt dat niet.

Enne, wat is er ongezond aan mijn identiteitsbesef ?

H.P.Pas
16-03-14, 17:24
Enne, wat is er ongezond aan mijn identiteitsbesef ?

Je ziekelijke behoefte aan kunstmatige vijandbeelden.

mark61
16-03-14, 17:39
Tja, dus mensen met een gezond identiteitsbesef kunnen geen open geest hebben. Ik heb alweer iets bijgeleerd van mark61. :fpiraat:

Het sleutelwoord is hier verdedigen. Niet hebben, jezuïet. Jij bent zelf het levende bewijs, met je donquichote-bezigheden.

Marsipulami
16-03-14, 17:40
Je ziekelijke behoefte aan kunstmatige vijandbeelden.

Ik heb het nooit zo aangevoeld dat de mensen die er een andere mening dan ikzelf op na houden, mijn vijanden zouden zijn. Ik vind het gewoon een prettige vrijetijdsbesteding om over allerlei zaken argumenten uit te wisselen met mensen die een andere mening dan ikzelf hebben.

Marsipulami
16-03-14, 17:45
Het sleutelwoord is hier verdedigen. Niet hebben, jezuïet. Jij bent zelf het levende bewijs, met je donquichote-bezigheden.

Eh ? Dus mensen die een gezond identiteitsbesef hebben, mogen die identiteit niet verdedigen ?

En wat heeft Don Quichotte hiermee te maken ?

super ick
16-03-14, 18:37
Enne, wat is er ongezond aan mijn identiteitsbesef ?

Je katholieke kokerblik en je katholieke oogkleppen. Ik vrees dat die alleen nog operabel verwijderd kunnen worden.

H.P.Pas
16-03-14, 19:05
Eh ? Dus mensen die een gezond identiteitsbesef hebben, mogen die identiteit niet verdedigen ?


Ze mogen wel maar hebben die behoefte niet zo.



En wat heeft Don Quichotte hiermee te maken ?

Die had een dringende behoefte de goede zaak tegen vijandig gezinde windmolens te verdedigen.
Net als jij.

CONTRA
16-03-14, 19:32
Er is niks mis met het hebben van een open geest.

je bedoelt open geest (http://www.anoiksis.nl/content/zelfbeschikking) als de psychotische toestand waar schizofrenen en psychotici in verkeren?

Marsipulami
16-03-14, 19:49
je bedoelt open geest (http://www.anoiksis.nl/content/zelfbeschikking) als de psychotische toestand waar schizofrenen en psychotici in verkeren?

Nee hoor, ik bedoel met open geest gewoon ruimdenkendheid en de bereidheid om andersdenkenden onbevooroordeeld tegenmoet te treden.

super ick
16-03-14, 20:03
Nee hoor, ik bedoel met open geest gewoon ruimdenkendheid en de bereidheid om andersdenkenden onbevooroordeeld tegenmoet te treden.


Schizofrenie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie)