PDA

Bekijk Volledige Versie : Krimkatholieken vrezen het ergste



Marsipulami
17-03-14, 16:14
Krimkatholieken vrezen het ergste

Robin de Wever − 17/03/14, 14:46

© ap. Pro-Russische betogers zondagavond in Simferopol.

Het referendum over de Krim maakt Oekraïens-katholieken nerveus. Kunnen zij straks nog ongestoord ter kerke gaan als Vladimir Poetin de dienst uitmaakt? .

Velen durven niet meer naar de kerk te gaan. Lokale provocateurs maken hen uit voor nationalisten en fascisten
Priester Mykhailo Milchakovskyi

Aartsbisschop Sviatoslav Shevchuk hoopte 'oprecht en ten diepste' dat zijn landgenoten 'broederlijke en vriendschappelijke banden met Rusland' zouden krijgen. Kort nadat de eerste Russische soldaten zich op de Krim vestigden riep de leider van de Oekraïens-katholieke kerk buitenlandse kerken op om 'niet onverschillig' te zijn en zich uit te spreken tegen Poetins invasie.

Het bleef oorverdovend stil.

Vooruit, paus Franciscus had een paar dagen eerder opgeroepen om voor de bewoners van het schiereiland te bidden, maar dat appèl was geen politiek statement. Van de machtige Russisch-orthodoxe kerk hoeven de Oekraïens-katholieken ook weinig steun te verwachten: die is zwaar op de hand van Poetin.

Voor Moskou zijn katholieken niet alleen andersgelovigen, maar ook (pseudo)westerlingen en dus dissidenten. Het negatieve beeld werd onlangs versterkt toen de Oekraïens-katholieke kerk partij koos voor de nieuwe regering in Kiev - Poetins tegenstander.

Uitgemaakt voor nationalist en fascist

'De orthodoxen hebben altijd verkondigd dat zij in de meerderheid waren', vertelt de Oekraïens-katholieke priester Mykhailo Milchakovskyi aan Catholic News Service. 'Ze hebben er alles aan gedaan om ons het leven zuur te maken. We hebben geen idee of ze zich christelijk zullen gedragen als ze de vrije hand krijgen.'

De voortekenen zijn ongunstig, meent Milchakovskyi. 'Velen durven niet meer naar de kerk te gaan. Lokale provocateurs maken hen uit voor nationalisten en fascisten.'

Kerk is orthodox, maar ook Rooms

Religieus en kerkrechtelijk is de Oekraïens-katholieke kerk een apart geval. Haar liturgie is orthodox: ze komt voort uit de kerken die zich een millennium geleden losmaakten van Rome en die grote nadruk leggen op rituelen en iconen. Toch hoort ze wel bij Rome, want al in 1596 werd ze een soort buitengewoon filiaal van de rk-kerk. Van de 2 miljoen inwoners van de Krim is ongeveer 10 procent Oekraïens-katholiek.

Of de kerk legaal blijft als de Krim zich bij Rusland aansluit is onduidelijk. In ieder geval heeft Rusland tot nu toe geweigerd om de Oekraïens-katholieke kerken op haar huidige grondgebied te erkennen. Van oudsher zien de Russisch-orthodoxen hen als overlopers. Ze weken immers van het rechte pad af door 400 jaar geleden de paus te erkennen.

'Bang dat Poetin ons gaat vervolgen'

Welke wetten er na de annexatie gaan gelden is onduidelijk. Milchakovskyi: 'We zijn bang dat onze gebouwen in beslag worden genomen en dat onze geestelijken worden opgepakt.' Zaterdag leek daar al sprake van, toen drie priesters werden ontvoerd. Het liep met een sisser af: na een paar uur mochten ze weer gaan.

Toch is de kerk bepaald niet gerust. 'De internationale gemeenschap praat wat af en kritiseert Rusland', schreef bisschop Bronislaw Bernacki van Odessa-Simferopol woensdag op de website van zijn bisdom. 'Maar ze doet precies wat Poetin verwacht: niets.'

Umarvlie
17-03-14, 16:30
Waarom zouden deze mensen zich meer zorgen moeten maken dan de Krim Tartaren en Oekrainers? maw waarom ze als een uitzonderlijk groepje neerzetten? Of zijn de twee eerder genoemde groepen van minder belang?

mark61
17-03-14, 16:38
Waarom zouden deze mensen zich meer zorgen moeten maken dan de Krim Tartaren en Oekrainers? maw waarom ze als een uitzonderlijk groepje neerzetten? Of zijn de twee eerder genoemde groepen van minder belang?

Het zijn Oekraïners, maar van een slag dat de Russisch-orthodoxe kerk niet pruimt. Lees het artikel maar. Dus ja, extra zorgen.

Tomas
17-03-14, 16:58
Ik moet ze ook niet.

super ick
18-03-14, 09:00
Het zijn Oekraïners, maar van een slag dat de Russisch-orthodoxe kerk niet pruimt. Lees het artikel maar. Dus ja, extra zorgen.

Dit gaat tussen katholieken en orthodoxen. Dus dat komt helemaal goed. Pas als de atheïsten zich er mee gaan bemoeien, dan gaat het fout want dat is allemaal tuig.

sandraaaa
20-03-14, 21:21
doe er waat aan

H.P.Pas
20-03-14, 22:32
doe er waat aan

Geregeld:

Om een gebruiker van je negeer lijst te verwijderen moet je de box naast een naam afvinken en op de 'Sla Veranderingen Op' knop drukken.

Om een gebruik toe te voegen moet je een naam in het lege tekstvak invoeren en dan 'Oké' drukken.

Mark
21-03-14, 08:53
ik weet niet over de krim, maar rusland staat vol met protestantse en katholieke kerken, nooit een probleem mee gezien. In St Petersburg staan er zelfs in 1 wijk 3 lutherse kerken.
Volgens mij is er geen onderdrukking van andere geloven in Rusland...

Mark
21-03-14, 08:53
Ik moet ze ook niet.

hey hey hey wat meer respect, ik ben katholiek en voel me nu beledigd.

Umarvlie
21-03-14, 08:58
ik weet niet over de krim, maar rusland staat vol met protestantse en katholieke kerken, nooit een probleem mee gezien. In St Petersburg staan er zelfs in 1 wijk 3 lutherse kerken.
Volgens mij is er geen onderdrukking van andere geloven in Rusland...

Nu ja, daarom snapte ik het artikel ook al niet - volgens mij is het eerder een etnisch dan religieus probleem.

super ick
21-03-14, 11:20
Nu ja, daarom snapte ik het artikel ook al niet - volgens mij is het eerder een etnisch dan religieus probleem.

Jawel maar onze ubertrol trekt zaken erg graag uit zijn verband als het hem zo uitkomt. Komt iets hem niet uit dan dringt niets tot hem door.