PDA

Bekijk Volledige Versie : Zweedse ‘seriemoordenaar’ zat twintig jaar onschuldig opgesloten



Marsipulami
19-03-14, 16:48
Zweedse ‘seriemoordenaar’ na meer dan twintig jaar vrijgelaten

Vandaag om 16:32 door mtm | Bron: BELGA

Zweedse ‘seriemoordenaar’ na meer dan twintig jaar vrijgelatenFoto: EPA

Een Zweed, die lang gold als de bekendste seriemoordenaar van Scandinavië, is vrijgelaten. Hij werd eerder al vrijgesproken. De 64-jarige Sture Bergwall zat meer dan twintig jaar in de gesloten psychiatrie. De man blijft wel in psychiatrische behandeling.

Bergwall, die zich ook even Thomas Quick noemde, bekende in het begin van de jaren negentig 33 moorden. Voor acht daarvan werd hij tot levenslang veroordeeld. De man werd vanaf 1991 geïnterneerd.

Aandacht

Bij gebrek aan bewijzen werd Bergwall later echter vrijgepleit. Na psychotherapie stelde hij ook bekend te hebben onder invloed van geneesmiddelen en alleen tot bekentenissen te zijn overgegaan om aandacht te krijgen. De ene aanklacht na de andere werd ingetrokken. De laatste vrijspraak dateert van juli 2013.

De veroordeling van Bergwall wordt beschouwd als een van de grootste gerechtelijke dwalingen in Zweden. Vooral de snelheid waarmee hij schuldig werd bevonden aan acht moorden tussen 1976 en 1988, wordt aan de kaak gesteld.

Op zijn blog heeft Bergwall laten verstaan dat hij naar de bergen in het noorden van Zweden wil verhuizen. Hij wil een boek schrijven over zijn wedervaren.

super ick
19-03-14, 17:19
Moet de titel niet iets zijn zoals 'atheïstische rechters sluiten onschuldige 20 jaar op'?

Marsipulami
19-03-14, 17:23
Moet de titel niet iets zijn zoals 'atheïstische rechters sluiten onschuldige 20 jaar op'?

Tja, de levensbeschouwelijke denominatie van de rechters is mij niet bekend. Maar ik geloof dat er maar weinig katholieken zijn in Zweden, als het dus geen atheïstische rechters waren dan toch zeker protestantse rechters en dat verklaart ook al heel wat.

super ick
19-03-14, 22:09
Tja, de levensbeschouwelijke denominatie van de rechters is mij niet bekend. Maar ik geloof dat er maar weinig katholieken zijn in Zweden, als het dus geen atheïstische rechters waren dan toch zeker protestantse rechters en dat verklaart ook al heel wat.

Ja die zijn ook slecht. Ik zeg martelen tot ze zich bekeren of op de brandstapel met die ketters, allemaal!

sandraaaa
20-03-14, 21:24
levenslang moet ie de bak in

super ick
20-03-14, 22:28
levenslang moet ie de bak in

Wie??