PDA

Bekijk Volledige Versie : Italiaanse non verbaast publiek en jury in ‘The Voice Italië’



Marsipulami
20-03-14, 16:01
Italiaanse zuster verbaast publiek en jury in ‘The Voice Italië’

door KN

The Voice IT | Serie 2 | Blind 2 | Suor Cristina Scuccia - #TEAMJ-AX - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=TpaQYSd75Ak)

Italiaanse zuster verbaast publiek en jury in ‘The Voice Italië’


[MET FILMPJE] De 25-jarige Italiaanse zuster Cristina Scuccia heeft woensdag met een geweldig optreden in de blind auditions van ‘The Voice Italië’ het publiek en de jury verbaasd.


De zuster zong ‘No one’ van de Amerikaanse zangeres Alicia Keys zo goed dat alle vier juryleden voor haar kozen.

Dit tot grote vreugde bij haar medezusters die in de coulissen stonden. De zuster op het podium deed de jury versteld staan. Het publiek reageerde enthousiast op haar optreden.

Zuster Cristina is lid van de zusters Ursulinen van de Heilige Familie in Milaan.

Bekijk hier het verbluffende optreden van zuster Cristina dat nu de hele wereld overgaat.

Marsipulami
22-03-14, 22:35
Behalve het publiek en de jury lijkt moeder overste ook erg blij te zijn in het filmpje.

Juffrouw_Saartje
23-03-14, 07:03
Opmerkelijk vond ik:

Dat de non op minuut 6.50 een ijselijke kreet slaakt en vervolgens een I love you handgebaar maakt.

Dat J-AX hevig geëmotioneerd raakte en tranen in zijn ogen had. Op minuut 4.38 zegt hij dat als hij haar ontmoet had op de mis toen hij nog kind was, dat hij nu Paus was geweest, dat hij alle functies had doorlopen.

Heb jij enig idee wat die tattoe van J-AX betekent met 'shall triumph' als ondertiteling op minuut 6.27?

Het publiek ging bij haar eerste zin massaal staan, en het dak ging eraf! Wat vind jij ervan Marsipulami? Passend of niet?

Marsipulami
23-03-14, 10:56
Het publiek ging bij haar eerste zin massaal staan, en het dak ging eraf! Wat vind jij ervan Marsipulami? Passend of niet?

Tja, ik weet niet hoe zo'n programma's gemaakt worden. Dat het publiek vanaf de eerste zin uit zijn dak ging vind ik niet echt normaal. Tenminste als de artiest werkelijk een onbekende zou zijn voor het publiek. Bij reeds beroemde artiesten is een staande ovatie vanaf de eerste noten wel mogelijk omdat het publiek al vooraf weet wat er verder gaat komen.

Juffrouw_Saartje
23-03-14, 13:56
Tja, ik weet niet hoe zo'n programma's gemaakt worden. Dat het publiek vanaf de eerste zin uit zijn dak ging vind ik niet echt normaal. Tenminste als de artiest werkelijk een onbekende zou zijn voor het publiek. Bij reeds beroemde artiesten is een staande ovatie vanaf de eerste noten wel mogelijk omdat het publiek al vooraf weet wat er verder gaat komen.

Ik geloof wel in de oprechtheid van het publiek. Ik vond haar zelf erg mooi zingen, en ze zag er ook mooi uit, met een zeer vriendelijke uitstraling.

Mijn vraag was meer of jij het als katholiek passend vindt om als non voor the voice auditie te doen en wat je van de reactie van J-AX vindt, die overduidelijk geraakt was.

Marsipulami
23-03-14, 16:36
Mijn vraag was meer of jij het als katholiek passend vindt om als non voor the voice auditie te doen

Oh ? Waarom zou ik dat dan niet passend vinden ? Ik zou zeggen, meer van dat. Voor het overige stonden haar medezusters en moeder overste ook mee te huppelen in het publiek. Tenslotte verwacht ze nog een telefoon van papa Francesco om haar te feliciteren.

Het komt wel vaker voor dat religieuzen de muzikale toer opgaan. Met dit nummer stonden 3 Franse priesters enkele jaren een hele tijd op nr. 1 in de Franse hitparade.

Les Prêtres - Spiritus Dei (Sarabande) - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=l7Z-kK8DUMs)


en wat je van de reactie van J-AX vindt, die overduidelijk geraakt was

Tja, hij zal het nummer hebben gewaardeerd.

Marsipulami
23-03-14, 17:03
En dit was een wereldhit:

Soeur Sourire The Singing Nun) Dominique 1963 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=10mMDtpfcQM)

H.P.Pas
23-03-14, 17:50
En dit was een wereldhit:

Hebben we het al eens over gehad.
(http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/227466-rabbijn-trouwt-dominee-3.html#post3371110)
Loflied op theïstische massamoord.

Marsipulami
23-03-14, 18:23
Hebben we het al eens over gehad.
(http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/227466-rabbijn-trouwt-dominee-3.html#post3371110)
Loflied op theïstische massamoord.

Dominicus Guzman stierf in 1221. Hij begon zijn strijd tegen de katharen in 1206. Het wapen dat hij daarbij gebruikte was predicatie.

Dominicus Guzman - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominicus_Guzman)

Op het concilie van Toulouse 1229 werd besloten om de Katharen te gaan vervolgen. Dat was dus 8 jaar na de dood van père Dominique. De oprichting van Inquisitie tegen de Katharen kwam er in 1233. In 1329 kwam een einde aan de vervolging van de Katharen.

Katharen - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Katharen#Inquisitie)

Het is niet netjes om mensen die al 8 tot 108 jaar dood zijn als dader aan te wijzen van moorden die na hun overlijden zijn gepleegd.

H.P.Pas
23-03-14, 19:21
Op het concilie van Toulouse 1229 werd besloten om de Katharen te gaan vervolgen.

Albigenserkreuzzug (http://de.wikipedia.org/wiki/Albigenserkreuzzug)


Der Albigenserkreuzzug (1209 bis 1229) war ein von Papst Innozenz III. initiierter Kreuzzug gegen die von der katholischen Kirche als ketzerisch betrachtete Glaubensgemeinschaft der Katharer in Okzitanien (Südfrankreich). Die Katharer wurden aufgrund ihres frühen Wirkens in der französischen Stadt Albi auch als Albigenser bezeichnet. Der Albigenserkreuzzug leitete den Untergang der Katharer ein und brachte als politisches Ergebnis die Eingliederung Okzitaniens in den Herrschaftsbereich der französischen Krone. Im Unterschied zu anderen Kriegen, die gegen die Katharer und andere christliche Häresien unternommen wurden, besaß nur der Albigenserkreuzzug von 1209 bis 1229 den offiziellen Status eines Kreuzzugs.
() Ebenfalls 1229 fand in Toulouse eine kirchliche Synode statt, die sich mit dem weiteren Vorgehen gegen die Katharer befasste. Damit war der Albigenserkreuzzug offiziell beendet.


PS: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Cathars_expelled.JPG/260px-Cathars_expelled.JPG

Verdrijving van de Katharen uit Carcassonne --1209

super ick
23-03-14, 19:32
Hebben we het al eens over gehad.
(http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/227466-rabbijn-trouwt-dominee-3.html#post3371110)
.

Dat maakt hem niets uit.

H.P.Pas
23-03-14, 19:41
Dominicus Guzman stierf in 1221.

De door hem gestichte Dominicaner Orde (ook wel Predikheren-Orde genoemd) was van meet af aan zeer actief in de Inquisitie en stond derhalve in de volksmond bekend als
'Domini canes' : 'honden van de Heer'.

Marsipulami
23-03-14, 20:02
Albigenserkreuzzug (http://de.wikipedia.org/wiki/Albigenserkreuzzug)

Dominicus was bij leven tegen de kruistocht tegen de Albigenzen en tegen het gebruik van geweld tegen de Albigenzen.



In de zomer van 1209 bereikt het Noord-Franse leger het zuiden. Het gaat er bijzonder hard en wreed aan toe. De gevangengenomen Katharen hebben de keus tussen bekering of de vuurdood. Tegen het einde van 1210 lijkt het doel van de kruistocht bereikt, maar dan keert graaf Raymond van Toulouse zich tegen de Franse koning. En zo gaat de oorlog nog twintig jaar door. Al die tijd heeft Dominicus zich verre gehouden van het krijgsgeweld en is hij ook nooit bij een ketterverbranding aanwezig geweest.


In 1211 keert Dominicus naar Zuid-Frankrijk terug. Hij trekt weer predikend rond, al is dat geen sinecure in die dagen van oorlog. Hij wordt drie keer tot bisschop gekozen. Alle keren weigert hij. Zijn bescheidenheid en zijn verlangen te blijven prediken waren redenen, maar ook wilde hij ver blijven van politiek en geweld waarmee hij als bisschop te maken zou krijgen. Wel liet hij zich steeds meer door bisschop Fulco van Toulouse in dienst nemen. Ofschoon een krachtig tegenstander van de ketterij, was hij uit op verzoening en probeerde hij het oorlogsgeweld tegen te gaan.


Dossiers - Dominicus -Lucepedia (http://www.lucepedia.nl/asp/invado.asp?t=media_detail&id=25613&d_id=564)

H.P.Pas
23-03-14, 20:41
Dominicus

Wat dacht je om te beginnen van Ik zat er naast; sorry Pas, dat je ik je geheel ten onrechte van onfatsoelijk gedrag beschuldigd heb ?
:aanwal: Het is maar een suggestie..

Marsipulami
23-03-14, 21:20
Wat dacht je om te beginnen van Ik zat er naast; sorry Pas, dat je ik je geheel ten onrechte van onfatsoelijk gedrag beschuldigd heb ?
:aanwal: Het is maar een suggestie..

Bizarre reactie van uwentwege. Ik dacht aangetoond te hebben (met de nodige argumenten en links naar serieuze naslagwerken) dat Dominicus de opvattingen van Katharen enkel had bestreden op geweldloze wijze via het vrije woord van de prediking.

De inquisitie tegen Katharen werd pas opgericht na zijn dood en hij was bij leven een tegenstander van oorlog/kruistocht tegen de Katharen. Blijkbaar wens je enkel je eigen posts te lezen.

In jouw geval lijkt me het adagium dat (desgevallend anti-katholieke): "overtuigingen gevaarlijker vijanden zijn der waarheid dan leugens", zeker op te gaan.

H.P.Pas
23-03-14, 22:54
Bizarre reactie van uwentwege.

:moe: De vermoorde onschuld..
Nu zijn we weer eens aangeland op zo'n punt op de discussie waar medeprikkers veelal tegen je beginnen te schelden. Onverstandig misschien maar volstrekt begrijpelijk.
Recapituleren we even:
- De zg. Albigenzen-kruistocht (1209 bis 1229) was bloederige slachtpartij; achteraf bezien zeker geen ereblad in de kerkgeschiedenis. (Destijds zag de kerk dat anders, uitroeien van ketterij heette een nobel doel te zijn.)
- Dominicus (over wie verder niet zoveel met zekerheid bekend is) nam daaraan deel. (Altijd opgewekt en blijmoedig stralend als we soeur Sourire mogen geloven).
- Die deelname beweerde jij, klopt niet, want:

Dominicus Guzman stierf in 1221.
()
Op het concilie van Toulouse 1229 werd besloten om de Katharen te gaan vervolgen. Dat was dus 8 jaar na de dood van père Dominique.


Derhalve, meen jij, maak ik mij schuldig aan onfatsoelijk gedrag:


Het is niet netjes om mensen die al 8 tot 108 jaar dood zijn als dader aan te wijzen van moorden die na hun overlijden zijn gepleegd.

Echter werd in Toulouse niet het begin maar het einde van de kruistocht verkondigd:

Albigenserkreuzzug (http://de.wikipedia.org/wiki/Albigenserkreuzzug)

Ebenfalls 1229 fand in Toulouse eine kirchliche Synode statt, die sich mit dem weiteren Vorgehen gegen die Katharer befasste. Damit war der Albigenserkreuzzug offiziell beendet.


Je zat er dus naast (dat kan gebeuren) en hebt mij ten onrechte van onfatsoenlijk gedrag beticht. Dat is niet netjes als het opzettelijk gebeurt. Als het bij vergissing gebeurt zou je er even bij stil kunnen staan, maar neen, het komt zoals het komen moet:

inzoverre blijf je jezelf trouw: Straal negeren wat de ander zegt en over iets anders beginnen.

Dat patroon herhaalt zich zo hardnekkig, dat ik aan je goede trouw nietr meer zo mag geloven. Het is een misselijkmakende tactiek. Als mensen je daarvoor verrot schelden kan ik het ze niet kwalijk nemen. Het is rot.

Over het andere waarover je begint valt nog wel iets te zeggen. Het klinkt als volgt: D. had met die slachtpartijen niets te maken, hij wenste te overtuigen door prediking en niet door geweld.
Drie kanttekeningen:
- Met hagiografiën als historische bron is, zacht uitgedrukt, een zekere voorzichigheid op zijn plaats. Veel meer dan dat is over D. niet bekend. Wat hij tijdens die kruistocht precies gedaan en gelaten heeft zullen we dus nooit weten.
- Als hij, wat op zich wel plausibel is, achter het front opereerde, moet hij wel precies geweten hebben wat er aan de hand was; om zijn preken te houden heeft hij noodzakelijkerwijs over lijkenbergen moeten klimmen.
- Hij heeft zich tegen de nietsontziende pauselijke politiek niet verzet. Had hij dat wel gedaan hadden we dat waarschijnlijk wèl geweten. En had de paus hem niet heilig verklaard.

Marsipulami
23-03-14, 23:39
:moe: Nu zijn we weer eens aangeland op zo'n punt op de discussie waar medeprikkers veelal tegen je beginnen te schelden. Onverstandig misschien maar volstrekt begrijpelijk.
Recapituleren we even:
- De zg. Albigenzen-kruistocht (1209 bis 1229) was bloederige slachtpartij; achteraf bezien zeker geen ereblad in de kerkgeschiedenis. (Destijds zag de kerk dat destijds anders, uitroeien van ketterij heette een nobel doel te zijn.)
- Dominicus (over wie verder niet zoveel met zekerheid bekend is) nam daaraan deel. (Altijd opgewekt en blijmoedig stralend als we soeur Sourire mogen geloven).
- Die deelname beweerde jij, klopt niet, want:


Derhalve, meen jij, maak ik mij schuldig aan onfatsoelijk gedrag:


Echter werd in Toulouse niet het begin maar het einde van de kruistocht verkondigd:


Je zat er dus naast (dat kan gebeuren) en hebt mij ten onrechte van onfatsoenlijk gedrag beticht. Dat is niet netjes als het opzettelijk gebeurd. Als het bij vergissing gebeurd zou je er even bij stil kunnen staan, maar neen, het komt zoals het komen moet:

Dat patroon herhaalt zich zo hardnekkig, dat ik aan je goede trouw nier meer zo mag geloven. Het is een misselijkmakende tactiek. Als mensen je daarvoor verrot schelden kan ik het ze niet kwalijk nemen. Het is rot.

Over het andere waarover je begint valt nog wel iets te zeggen. Het klinkt als volgt: D. had met die slachtpartijen niets te maken, hij wenste te overtuigen door prediking en niet door geweld.
Drie dingen kanttekeningen:
- Met hagiografiën als historische bron is, zacht uitgedrukt, een zekere voorzichigheid op zijn plaats. Veel meer dan dat is over D. niet bekend. Wat hij tijdens die kruistocht precies gedaan en gelaten heeft zullen we dus nooit weten.
- Als hij, wat op zich wel plausibel is, achter het front opereerde, moet hij wel precies geweten hebben wat er aan de hand was; om zijn preken te houden heeft hij noodzakelijkerwijs over lijkenbergen moeten klimmen.
- Hij heeft zich tegen de nietsontziende pauselijke politiek niet verzet. Had hij dat wel gedaan hadden we dat waarschijnlijk wèl geweten. En had de paus hem niet heilig verklaard.


a) Dominicus begon aan zijn (vreedzame) predicatie tegen de Katharen in 1206.
b) De oorlog / kruistocht tegen de Albigenzen begon in 1209. Dominicus heeft deze kruistochten/oorlogen nooit gesteund.
c) Oorlogen/kruistochten tegen de Katharen dienen onderscheiden te worden van kerkelijke vervolgingen (Inquisitie) tegen Katharen. De inquisitie tegen de Katharen (1229) kwam pas op gang 8 jaar na de dood van Dominicus.
d) U stelt dat we over Dominicus enkel over hagiografische bronnen beschikken die met een korrel zout moeten genomen worden. Prima, kan u mij informeren over de niet-hagiografische bronnen waarover u beschikt dewelke zonder korrel zout als waarheid kunnen geaccepteerd worden?
e) Dominicus werd niet door Innocentius III heilig verklaard maar door Gregorius IX. Deze laatste werd pas paus lang na de dood van Dominicus.
f) Dominicus was -louter intellectueel- een tegenstander van de Katharen, maar heeft nooit kruistochten of inquisitie of enig geweld tegen Katharen gesteund.

H.P.Pas
24-03-14, 00:07
a) Dominicus begon aan zijn (vreedzame) predicatie tegen de Katharen in 1206.
b) De oorlog / kruistocht tegen de Albigenzen begon in 1209. Dominicus heeft deze kruistochten/oorlogen nooit gesteund.
c) Oorlogen/kruistochten tegen de Katharen dienen onderscheiden te worden van kerkelijke vervolgingen (Inquisitie) tegen Katharen. De inquisitie tegen de Katharen (1229) kwam pas op gang 8 jaar na de dood van Dominicus.
d) U stelt dat we over Dominicus enkel over hagiografische bronnen beschikken die met een korrel zout moeten genomen worden. Prima, kan u mij informeren over de niet-hagiografische bronnen waarover u beschikt dewelke zonder korrel zout als waarheid kunnen geaccepteerd worden?
e) Dominicus werd niet door Innocentius III heilig verklaard maar door Gregorius IX. Deze laatste werd pas paus lang na de dood van Dominicus.
f) Dominicus was -louter intellectueel- een tegenstander van de Katharen, maar heeft nooit kruistochten of inquisitie of enig geweld tegen Katharen gesteund.

Tot zover Dominicus anno 1209.
:moe:
Nu nog iets op te merken over Marsupilami anno 2014 ?

Marsipulami
24-03-14, 07:51
Nu nog iets op te merken over Marsupilami anno 2014 ?

Beschik je wat hem betreft over andere dan hagiografische bronnen ?

H.P.Pas
24-03-14, 10:46
Beschik je wat hem betreft over andere dan hagiografische bronnen ?

:) Een aardige grap, toegegeven.
Als je het, zoals te vrezen, voor een passend antwoord aanziet, is te voorzien, dat je nog vaak uitgescholden zult worden.
Jouw keus.

super ick
24-03-14, 13:36
:) Een aardige grap, toegegeven.
Als je het, zoals te vrezen, voor een passend antwoord aanziet, is te voorzien, dat je nog vaak uitgescholden zult worden.
Jouw keus.

Don't feed the trol

Marsipulami
24-03-14, 13:42
:) Een aardige grap, toegegeven.
Als je het, zoals te vrezen, voor een passend antwoord aanziet, is te voorzien, dat je nog vaak uitgescholden zult worden.
Jouw keus.

Kijk, jij kwam aandraven met de stelling dat de ode van soeur Sourir aan Dominicus in feite een loflied was voor theïstische massamoord.

Ik heb dan aangetoond dat Dominicus moeilijk kon verantwoordelijk zijn voor de vervolging van de Katharen door de inquisitie omdat die inquisitie pas na de dood van Dominicus werd ingesteld.

Naast de inquisitie (individuele vervolging) echter was er ook nog sprake van kruistochten (collectieve vervolging) tegen de Katharen. Jij merkte terecht op dat de 1e kruistocht tegen de Katharen al tijdens het leven van Dominicus werd georganiseerd.

Dat laatste - 1e kruistocht tegen Katharen tijdens leven van Dominicus- had ik -toegegeven- over het hoofd gezien in mijn eerste commentaar. Na degelijk historisch wetenschappelijk onderzoek -via google- is echter gebleken dat Dominicus niet betrokken was bij kruistochten of enig ander geweld tegen Katharen. Het enige wapen dat Dominicus heeft gebruikt tegen de Katharen is vreedzame predicatie en open dialoog.

Dus jouw stelling dat een loflied voor Dominicus een loflied is voor theïstische massamoord daar klopt nog steeds niets van. Ook niet na jouw bijkomende argumentatie. Ik had me niet vergist wat de geweldloosheid van Dominicus betreft en hoef me dus ook nergens voor te verontschuldigen.

Ik heb voor het overige van bij het begin bewust vermeden om de verdediging van de pausen in die tijd op me te nemen, alsook bewust vermeden om de dominicanerorde in haar geheel te gaan verdedigen, omdat dit een heel stuk moeilijker zou zijn.

knuppeltje
25-03-14, 08:58
Ik heb dan aangetoond dat Dominicus moeilijk kon verantwoordelijk zijn voor de vervolging van de Katharen door de inquisitie omdat die inquisitie pas na de dood van Dominicus werd ingesteld.


Dat is te kort door de bocht, Mars.

Inquisitie bestond al veel langer. Ook dat behoorde tot de taken van de bisschoppen. Juist het feit dat vele bisschoppen, en zeer zeker in Occitanië, het gebied waar de Katharen leefden, naar de zin van de paus niet hard genoeg optraden tegen ketters en afvalligen, zorgde ervoor dat hij die taak van inquisitie overdroeg aan de Dominicaner orde. Terecht werden die later als "de honden van god" genoemd. Eigen schuld - dikke bult.

Marsipulami
12-04-14, 13:36
Original Big surprise for Bride and Groom...Chris and Leah Wedding 5 April 2014 - YouTube (http://youtu.be/XYKwqj5QViQ)



Halleluja! Zingende priester breekt alle records en wordt overstelpt met 'aanzoeken'
Door: Karen Van Eyken

11/04/14 - 10u05 Bron: Irish Times

Wat een fenomeen: priester Ray Kelly heeft niet alleen het koppel dat hij in de echt verbond tot tranen toe bewogen maar ook massaal onze surfers beroerd. Meer dan een miljoen lezers lieten zich in vervoering brengen door de fabelachtige performance van de Ierse geestelijke en hielpen HLN.be mee aan een absoluut bezoekersrecord. Ondertussen kan ook de priester zelf de tel maar moeilijk bijhouden nadat het YouTube-filmpje viraal ging. Zijn mailbox puilt uit van de aanvragen van aanstaande bruidsparen: "Wilt U alstublieft onze huwelijksmis leiden?".


Zijn hemelse versie van het liedje 'Hallelujah' (oorspronkelijk van Leonard Cohen, maar klik hier voor de tekst van Kelly) deed de haren rechtveren op ontelbare armen op Aarde. Nauwelijks drie dagen nadat de video van de huwelijksmis van Leah en Chris O'Kane in het Ierse gehucht Oldcastle online werd gezet, zagen al zo'n zes miljoen mensen hem aan het werk. Tot dusver was zijn prachtige stemgeluid enkel lokaal bekend, maar sinds die dag heeft zijn talent de landsgrenzen overschreden.

"De gigantische respons heeft me enorm verbaasd en overdonderd", aldus Kelly. "Ik kreeg vandaag zelfs een telefoontje om te zeggen dat mijn foto te zien was op een groot scherm op Times Square in New York." De priester kan er maar niet van over hoe snel de video zich verspreidde op het internet. "Het is gewoonweg fenomenaal, de mensen moeten zeker de hele nacht opgebleven zijn om de beelden te bekijken."


Zestigtal koppels

Dat onverwachte succes heeft ook zo zijn gevolgen. Ray kelly kan de aanvragen nauwelijks bijhouden. "Ik checkte mijn mailbox en die zat vol verzoeken", verklapte de priester aan de Irish Times. "Zeker een zestigtal koppels mailden hun huwelijksdatum door met de vraag of ik erbij kon zijn."

Toch is de man niet van plan om zijn carrière een nieuwe wending te geven. "Ik hou ervan om priester te zijn en dat blijft mijn hoogste prioriteit, maar het zou fijn zijn mocht ik nog wat meer kunnen zingen."

Derde album

Binnenkort viert de Ier zijn vijfentwintigjarig jubileum als priester. Een goed moment om zijn derde album uit te brengen. Het bereik van de voorgaande albums ging niet verder dan de parochie. Het staat al bij voorbaat vast dat deze worp het merkelijk beter zal doen. En dat is prima want de opbrengst is ook nu weer bestemd voor enkele lokale goede doelen.

Voor wie er maar niet genoeg van kan krijgen, voegen we onder dit artikel nog een performance toe van Ray Kelly tijdens een andere huwelijksmis. Ook dat is weer genieten.

Met meer dan 1 miljoen surfers zorgde priester Ray Kelly voor een absoluut record op HLN.be. Hij kreeg wellicht wel wat hulp van bovenaf en die was ook nodig om beter te doen dan de 'blonde koffie van Joyce' en het ontroerende kerstverhaal dat we tijdens de feestdagen publiceerden.

Marsipulami
20-04-14, 17:16
De marketingmachine van de kerk draait op volle toeren



Sofie Mulders − 20/04/14, 13u03


dm Analyse Dat nonnen en priesters kunnen zingen, is niet zo verwonderlijk. Daar worden ze voor opgeleid. Maar waarom veroveren Cristina Scuccia en Ray Kelly wereldwijd het hart van mensen als ze Cyndi Lauper of Leonard Cohen brengen? .

Dit is niet echt. Opgezet spel. Dat dacht je direct als je de zingende non Cristina Scuccia zag passeren in je Facebookfeed. Je zou dat kunnen wijten aan een wantrouwig temperament. Maar een week geleden was er nog het filmpje First Kiss geweest, waarin twee mensen die elkaar zogezegd voor het eerst zagen uitgebreid kusten, en achteraf gewoon acteurs bleken te zijn voor een modecampagne.

Ondertussen blijkt Scuccia hardnekkiger vol te houden dan aanvankelijk gedacht. Haar auditie voor de Italiaanse The Voice - waarin ze 'No One' van Alicia Keys bracht - is zo'n dertig miljoen keer bekeken op internet. En voorlopig is ze niet van YouTube weg te slaan, want woensdagavond won ze van een diep gedecolleteerde collega-zangeres de battle met 'Girls Just Wanna Have Fun', een nummer waarmee een rosse Cyndi Lauper begin jaren tachtig een ode bracht aan het olijke leven dat meisjes willen leiden.

De 25-jarige non eigende zich op overtuigende wijze Laupers leuze toe, weliswaar in habijt en niet zonder naar de hemel te wijzen bij de zin 'Oh daddy dear, you're still number one'. Allemaal uitstekend voor de kijkcijfers, dat spreekt vanzelf.

Lees verder onder het filmpje. .


Maar er was nog nieuws uit de clan der zingende gelovigen deze week. De Ierse priester Ray Kelly, die een koppel trouwers had verrast met een live gezongen 'Halleluja' in de mis, krijgt aanbiedingen van platenmaatschappijen, zei hij deze week op BBC. Dat zijn filmpje - net als dat van Scuccia - bijna dertig miljoen keer bekeken is op internet, zal daar niet vreemd aan zijn.

Ook priesters willen gewoon wat lol hebben, zou je kunnen denken, maar dat verklaart nog niet waarom de mensheid collectief ontroerd wordt bij het zien van priesters en nonnen die zich op de markt van het populaire genre storten, en de ziel uit hun lijf zingen op de tonen van Leonard Cohen of Alicia Keys. "Als het toch ooit nog van trouwen zou komen, dan met deze man in mijn mis", schreef iemand over Kelly op Facebook. Als zelfs de grootste cynici overstag dreigen te gaan, dan is er misschien meer aan de hand. Dan vallen we misschien voor de puurheid die deze mensen lijken uit te stralen. Dan geloven we misschien dat het toch nog kan, gewoon ergens goed in zijn - zonder veel blingbling of tralala of poeha - en daar wereldwijd geapprecieerd voor worden. Dan zijn we misschien aangetrokken door dit soort van gelovigen: vrouwen en mannen die met beide voeten in de wereld staan, en niet vies zijn van profane bezigheden. Zoals ook paus Franciscus dezer dagen illustreert.

Aan businessschools leren studenten over kenterende CEO's, die nieuw leven kunnen blazen in een organisatie die op sterven staat. Tegenwoordig, zo schrijft The Economist deze week, kan Jorge Bergoglio daaraan worden toegevoegd. Toen Franciscus aantrad, was het bedrijf in crisis. Schandalen joegen potentiële klanten weg, nieuwe werknemers aanwerven was moeilijk (ondanks het uitzicht op levenslang werk in een slabakkende economie) en de financiën van de firma waren een puinhoop.

In één jaar tijd heeft Franciscus het tij kunnen keren. De CEO is populair, schrijft het Britse zakenblad, omdat hij enkele cruciale managementtechnieken heeft toegepast: focussen op de kerntaak (de armen helpen) en een minder strikte houding tonen dan zijn voorgangers in de basisprincipes van de organisatie (abortus en het homohuwelijk).

Zou werk maken van pr ook geen goede managementtechniek zijn? En zou het dus toch geen toeval zijn dat Cristina Scuccia en Ray Kelly in enkele weken tijd het internet en onze geesten innemen? Zou het dus allemaal toch een uitgekiende marketingstrategie zijn van de katholieke kerk om het geblutste imago weer op te poetsen en de verloren grip weer steviger te maken? Vast wel, zou een wantrouwig mens nu denken.

super ick
21-04-14, 09:13
Natuurlijk!

Als mensen een leuk liedje horen gaan ze direct weer naar de kerk en vergeten de achterhaalde standpunten op het gebied van abortus, euthanasie en sexuele geaardheid. Ook grootschalig kindermisbruik wordt direct vergeten en vergeven.

Wat zouden ze graag willen.

Juffrouw_Saartje
22-04-14, 06:06
Ondertussen zit ik met een onbegrijpelijke like in mijn maag en ik hou niet van onbegrijpelijke likes. Ik zie mij voorlopig genoodzaakt om deze terug te trekken....