PDA

Bekijk Volledige Versie : Uiterst besmettelijke en dodelijke ebola-virus opnieuw in opmars



Marsipulami
23-03-14, 23:41
At least 59 people dead in Guinea Ebola outbreak


By Christabelle Fombu and Susanna Capelouto, CNN

March 23, 2014 -- Updated 1528 GMT (2328 HKT)


(CNN) -- An Ebola outbreak has killed at least 59 people in Guinea, UNICEF said, as the deadly hemorrhagic fever has quickly spread from southern communities in the West African nation.

Experts in the country had been unable to identify the disease, whose symptoms -- diarrhea, vomiting and fever -- were first observed last month.

Health Minister Remy Lamah said Saturday initial test results confirm the presence of a viral hemorrhagic fever, which according to the U.S. Centers for Disease Control and Prevention refers to a group of viruses that affect multiple organ systems in the body.

In a written statement, UNICEF said at least 59 out of 80 people who contracted Ebola have died. At least three of the victims were children.

UNICEF has prepositioned supplies and stepped up communication on the ground to sensitize medical staff and local populations on how to avoid contracting the illness, Agoya added.

Isolation units

The Guinean Health Ministry warned that the disease is mainly spread from infected people, from objects belonging to ill or dead people, and by the consumption of meat from animals in the bush.

So far, most of the cases have been in the forest area of southern Guinea, and health officials say they are offering free treatment for all patients.

They've urged people to stay calm, wash their hands and report all cases to authorities.

The international medical charity Medecins Sans Frontieres announced on Saturday it was reinforcing its medical and logistics teams in Guinea in response to the epidemic.

It is also flying in 33 tons of medicines and equipment and setting up isolation units in the three affected areas in the country.

"Isolation units are essential to prevent the spread of the disease, which is highly contagious," Dr. Esther Sterk, MSF tropical medicine adviser, said in a written statement. "Specialized staff are providing care to patients showing signs of infection."


CNN's Marie-Louise Gumuchian and Nana Karikari-apau contributed to this report

super ick
24-03-14, 08:22
Hè shit.....

In een oogwenk las ik geen opmars maar mars. Ik wilde al een rondje geven.

Marsipulami
24-03-14, 08:48
Hè shit.....

In een oogwenk las ik geen opmars maar mars. Ik wilde al een rondje geven.

He, ho, stop ! Straks ga je nog beweren dat ik een onaardig persoon ben. :fpiraat:

Mark
24-03-14, 14:38
Ik heb in Guinee gewoond, dat wordt nog wat dit te bedwingen :( meest onontwikkelde land wat ik ooit gezien heb

mark61
24-03-14, 15:33
Ik heb in Guinee gewoond, dat wordt nog wat dit te bedwingen :( meest onontwikkelde land wat ik ooit gezien heb

Moet je Burkina Faso proberen. Ebola-uitbraken zijn meestal heel kort. De incubatietijd is zó kort, dat een epidemie niet eens tijd heeft zich te verspreiden.

Lijkt me een van de ergste ziektes die je kan krijgen, brrrr.

Marsipulami
28-03-14, 10:24
Ebola bereikt hoofdstad Guinee


vr 28/03/2014 - 08:17 Dominique Fiers

In Conakry, de hoofdstad van het West-Afrikaanse land Guinee, zijn vier mensen besmet geraakt met het ebolavirus. Ze zijn in quarantaine geplaatst. Het nieuws heeft paniek veroorzaakt in de hoofdstad met twee miljoen inwoners. Het ebolavirus is erg besmettelijk en meestal dodelijk. Eerder vielen in het zuidoosten van het land al 66 doden door het virus.


De vier zieken zijn opgenomen in een groot ziekenhuis in Conakry en onmiddellijk in quarantaine geplaatst om verdere verspreiding van het virus te vermijden. Het gaat om andere gevallen dan de drie - waarvan twee dodelijk - waarvan vorige week sprake was. Uit analyses van het Pasteurinstituut in Dakar blijkt dat die patiënten uiteindelijk niet besmet waren met ebola.

Het nieuws dat het virus vanuit het zuidoosten van het land opgerukt is naar Conakry in het noordwesten van het land veroorzaakt grote ongerustheid en paniek. Er bestaan immers geen medicijnen of vaccins om het virus te bestrijden. Guinee is een van de armste landen ter wereld. De bewoners van de hoofdstad leven er in erg armoedige en onhygiënische omstandigheden.

Volgens het Guineese ministerie van Volksgezondheid zijn er sinds januari in heel het land 103 verdachte gevallen gemeld van koorts met inwendige bloedingen, de meeste daarvan in het zuiden van het land. Daar zijn intussen 66 mensen overleden.

Het ergst getroffen zijn de steden Guéckédou, Macenta, Kissidougou en Kankan. Intussen zijn ook de gezondheidsdiensten in de buurlanden van Guinee in hoogste staat paraatheid. In Liberia is er melding van zes vermoedelijke gevallen van Ebola, vijf onder hen zijn intussen overleden. In Sierra Leone is er sprake van twee meldingen. Ook daar is een van de patiënten intussen overleden.

Marsipulami
28-03-14, 22:19
Buitenlandse Zaken raadt reizen naar Guinee af wegens ebola

Belga

vr 28/03/2014 - 21:15 Zico Saerens

Buitenlandse Zaken raadt alle niet-essentiële reizen naar Guinee af en adviseert Belgen ter plaatse om de hygiënische voorschriften zeer strikt te respecteren. Dat advies komt er nadat er onlangs een epidemie van ebola is uitgebroken. Sinds vandaag zijn er ook gevallen gemeld in de hoofdstad Conakry.

In Guinee, in het Westen van Afrika, is onlangs een epidemie van ebola uitgebroken. Al meer dan zestig mensen zijn daardoor om het leven gekomen. Ook buurland Liberia wordt getroffen, vooral aan de grens met Guinee.

"In deze context wordt het afgeraden om zich te verplaatsen of te verblijven in de gebieden die getroffen zijn door de hemorragische koorts, tenzij om dwingende redenen", klinkt het bij buitenlandse zaken.

Het virus veroorzaakt hevige bloedingen en is bijzonder besmettelijk. Tot op vandaag is er geen vaccinatie noch een therapie voorhanden.

Marsipulami
28-03-14, 22:37
Guinea deadly epidemic confirmed as Ebola virus - YouTube (http://youtu.be/00NE21sas9I)

Marsipulami
31-03-14, 12:12
Ebolavirus duikt op in Liberia


Twee mensen in Liberia hebben het dodelijke ebolavirus opgelopen. Dat heeft de Liberiaanse minister van volksgezondheid zondagavond gezegd. Een van de twee is overleden.


Het virus dook eerder deze maand op in Guinee, dat aan Liberia grenst, en heeft daar al zeker zeventig levens geëist.

Een van de Liberianen die besmet is geraakt is getrouwd met een man uit Guinee. Zij bezweek aan de ziekte. De tweede zieke patiënt is een zus van de overleden vrouw. Zij is in quarantaine geplaatst.

Er bestaat geen vaccin of een behandeling voor ebola. Het virus veroorzaakt zware koorts en hevige bloedingen. De uitbraak in Guinee is de eerste in West-Afrika in twintig jaar.

Marsipulami
31-03-14, 17:56
‘Ebola-uitbraak van ongeziene omvang’

Vandaag om 17:47 door jvt | Bron: Reuters


De hulporganisatie Artsen zonder Grenzen zegt dat de ebola-uitbraak in Guinee een ‘ongeziene epidemie’ is. Sinds de uitbraak van het besmettelijke virus is het dodental opgelopen tot 78.

‘We staan voor een epidemie van een ongeziene omvang als het gaat over de verspreiding in het land’, zegt Mariano Lugli van Artsen Zonder Grenzen.

De hulporganisatie zegt dat ze bij bijna alle recente Ebola-uitbraken betrokken was, vooral in afgelegen delen van Centraal -Afrikaanse landen. Maar Guinee strijdt nu tegen de ziekte op verschillende locaties waarvan sommige op honderden kilometers van elkaar.

‘Deze geografische spreiding is zorgwekkend omdat ze de taken van de organisaties die de uitbraak onder controle willen krijgen erg zal bemoeilijken’, verklaart Lugli.

Het aantal slachtoffers blijft intussen stijgen. Maandag stond de teller op 78 doden over heel het land, zo deelde het ministerie van Gezondheid mee. Bovendien zijn er nog eens 122 patiënten, waarvan vermoed wordt dat ze de symptomen hebben. De meesten zijn uit het zuidoosten afkomstig.

Ook het zuidelijke buurland Liberia is getroffen. Vijf mensen stierven er vorige week al, vooral in gebieden die rechtstreeks aan Guinee grenzen. Senegal had zaterdag al zijn landsgrenzen met Guinee gesloten uit vrees voor de uitbreiding van het virus.

Marsipulami
03-04-14, 14:17
‘Ontsnapte’ ebolapatiënte brengt tientallen mensenlevens in gevaar

Vandaag om 14:03 door jns | Bron: BELGA

‘Ontsnapte’ ebolapatiënte brengt tientallen mensenlevens in gevaarIn Liberia stierven al zeker twee mensen aan ebola. In buurland Guinee werden al 83 dodelijke slachtoffers geteld. Foto: AFP

Een met het ebolavirus besmette vrouw is in het West-Afrikaanse land Liberia uit het ziekenhuis gevlucht en heeft vervolgens het leven van tientallen mensen in gevaar gebracht. De zieke vrouw nam een taxi om haar man op te zoeken. Op die manier besmette ze mogelijk verschillende mensen met het dodelijke virus.






Volgens de Amerikaanse ambassade in Monrovia raakte de vrouw geïnfecteerd toen ze haar zieke en intussen overleden zus verzorgde. Zaterdagnacht liep de dame weg uit de geïsoleerde afdeling van een ziekenhuis in de Liberiaanse hoofdstad en nam ze een taxi om haar man te bezoeken, schrijft de Front Page Africa. In het voertuig bevonden zich vijf andere mensen. De zieke vrouw zette laat haar reis nog verder met een motortaxi.

Gezin in quarantaine

De gezondheidsdiensten konden de zwaar zieke vrouw intussen opsporen. Ze werd met heel haar gezin in haar woning onder quarantaine geplaatst. De mensen met wie ze in contact kwam, werden geïnformeerd en naar verluidt door de medische diensten gecontroleerd.

Het ebolavirus dook enkele weken geleden op in buurland Guinee. Daar vielen al 83 dodelijke slachtoffers en raakten nog eens 127 mensen besmet met het virus. In Liberia stierven zeker twee mensen aan ebola. Naast de ene bevestigde zieke, zijn er volgens de regering nog een dozijn verdachte gevallen.

Dagenlange marteling

Weinig virussen worden zo gevreesd als ebola. Afhankelijk van het type, kan tot 90 procent van de geïnfecteerden binnen de tien dagen overlijden. Er bestaat nog geen vaccin tegen het virus. Meestal overlijden de patiënten na een dagenlange marteling aan een shock veroorzaakt door bloedverlies.

Marsipulami
05-04-14, 15:39
Boze Guinezen bestormen centrum AzG voor ebola


Een woedende menigte heeft in Guinee een behandelcentrum aangevallen waar Artsen zonder Grenzen de uitbraak van de dodelijke ziekte ebola probeert tegen te gaan.


Foto: AFP

Het centrum in de plaats Macenta heeft de deuren moeten sluiten, meldt de medische hulporganisatie vrijdag. ''We hebben al onze medewerkers geëvacueerd'', aldus een woordvoerder tegen persbureau Reuters.

De aanvallers beschuldigen de hulpverleners ervan dat ze de ziekte naar de zuidoostelijke plaats in het Afrikaanse land hebben gebracht.



Ebola heeft de afgelopen tijd meer dan tachtig levens geëist in Guinee. De zeer dodelijke ziekte heeft in meerdere plaatsen in Guinee de kop opgestoken en zelfs in buurland Liberia. Artsen zonder Grenzen spreekt van een ongekende epidemie.



Conakry


De AzG-medewerkers werken behalve in de Macenta, ook in de hoofdstad Conakry en de plaats Guekedou. In alle plaatsen heeft Artsen zonder Grenzen zogeheten isolatie-units opgezet. Dat moet voorkomen dat de ziekte zich verder verspreidt.

Het gaat in Guinee om de zogeheten Zaïre-variant van het ebolavirus. Dat is de agressiefste en dodelijkste vorm; negen op de tien mensen overlijdt eraan. Er bestaat geen vaccin of behandeling voor de ziekte.

Zes dingen die u moet weten over ebola

Door: ANP

mark61
05-04-14, 17:39
Afrikaanse logica.

Hawa
05-04-14, 19:32
ebola -virus
ja nachtmerrie
in Afrika.

Guinee..Liberia...Sierra Leona

en dan...Mali.....Senegal....en al die buurlanden.

Eerst die wapens
dan die ziektes
dan die wapens
wederom die ziektes
het
zijn diamanten
het zijn kindsoldaten
het zijn
bloedmonsters
het zijn
dode
monsters
in bloed
in landen
waar
zon
schijnt
zo
hel
ach ja zo
Nederland is koud
en griep
ook
die
aids
bestreden hoor
riepen we in koor.

We kunnen trouwen met je eigen lul
is homoseksueel...

ben blij
ik kan trouwen met mijn eigen lul
en die anderen Ebola-virus

is niet
wat is het wel

apen eten
is het wel
apen eten

Apen is het eerste
wat mens heeft aanschouwt
maar men doet maar
zoals Aap

Neukie neukie
lekker mannetje
beter dan vrouwtje
homoseksueeltje
in inteeltje.

alles wat je neukt
is je eigen
keus.

inteelt
ja
inteelt
genen op loop
mannen en vrouwen naar de sloop
wij zijn zo blij
met al die
mannen
die mannen
slopen.
ik hou van mannen
ik neuk met mannen
en niet met vrouwen.

mag hoor?

Ik zeg.....als ze mij waren tegen gekomen, dan
ja dat kan ook....moesten ze huilen...omdat ik meisje was.

en die gevoel...
is mijn gevoel
en die gevoel
was hun gevoel..
en dan
in mijn ogen
niet homo
maar toch
bi-seksueel!

CONTRA
05-04-14, 20:22
We kunnen trouwen met je eigen lul

ik kan trouwen met mijn eigen lul

Neukie neukie
lekker mannetje


:verward:

super ick
06-04-14, 08:38
:verward:

Ja, het komt niet over zonder de muziek erbij. Je weet toch?

Marsipulami
21-06-14, 16:44
‘Ebola-epidemie niet meer controleerbaar’


Vandaag om 12:03 door lbo | Bron: der spiegel


De Ebola-epidemie in het westen van Afrika is niet meer onder controle. Dat zegt Artsen zonder Grenzen.


De hulporganisatie waarschuwt ervoor dat ze tegen de grenzen van haar kunnen aanzit. Op dit moment zijn er 40 medewerkers van Artsen zonder Grenzen aan het werk tegen ebola in het gebied, maar dat zijn er niet voldoende om nieuwe uitbraken van de dodelijke ziekte te kunnen bestrijden.

De epidemie van ebola die nu woedt in West-Afrika is de grootste ooit. Er zijn tot nu toe al meer dan 330 doden gevallen. In maart stierven al zeker 111 mensen in Guinee aan het virus. De ziekte werd ook vastgesteld in Liberia en Marokko. De vorige ergste uitbraak dateert van 1976, in Congo. Toen stierven 280 mensen aan de virusziekte.

Voorlopig is er nog geen officieel werkend vaccin voor mensen ontwikkeld tegen het virus.

Marsipulami
02-07-14, 14:37
Crisisvergadering voor meest dodelijke uitbraak ebola-virus ooit


Vandaag om 14:27 door lbo | Bron: guardian, belga

Een aantal West-Afrikaanse gezondheidsministers is woensdag in de Ghanese hoofdstad Accra samengekomen voor een tweedaagse crisisvergadering over het ebola-virus. Doel is de tot nog toe wereldwijd zwaarste uitbraak van de ziekte onder controle te brengen en de samenwerking tussen de landen in de getroffen gebieden te optimaliseren. De bijeenkomst wordt georganiseerd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), nadat de zware epidemie de voorbije weken steeds meer mensenlevens eiste.

Ondanks de pogingen die landen al hebben ondernomen om de uitbraak van ebola aan te pakken en de ziekte in te dijken, verspreidt de ziekte zich steeds verder. Gezondheidsorganisaties vrezen dat de epidemie nog maanden kan duren: volgens WHO-cijfers zijn tot eind juni in Guinee, Liberia en Sierra Leone al 759 gevallen bevestigd. Daarvan stierven 467 patiënten aan het virus.

‘Zwaarste uitbraak’

Het ergst getroffen blijft Guinee, waar de ziekte in maart voor het eerst was uitgebroken. ‘De huidige uitbraak is de zwaarste aller tijden, niet alleen wat het aantal gevallen en doden betreft, maar ook wat betreft de geografische spreiding’, meldt de WHO. Bovendien is het ook de eerste keer dat de ziekte op meerdere plekken tegelijk woedt. Tenslotte gaat het ook om de ergste variant van alle soorten. Genoeg redenen om dringend maatregelen te nemen.

‘Ziekte niet meer onder controle’

Aan de vergadering nemen de bevoegde ministers uit elf landen in de regio deel naast vele internationale VN-experten, het Rode Kruis, het Instituut Pasteur en Artsen zonder Grenzen. Ze moeten middelen en manieren vinden om de huidige epidemie in te dijken en toekomstige ebola-uitbraken te verhinderen. De WHO heeft het over de nood aan drastische maatregelen om de ziekte te bestrijden en om te vermijden dat de ebola ook overwaait naar andere landen. Twee weken geleden nog trok Artsen Zonder Grenzen aan de alarmbel omdat de uitbraak niet meer onder controle is.

Inwendige en uitwendige bloedingen

Ebola is in 90 procent van de gevallen dodelijk. Het virus veroorzaakt onder andere inwendige en uitwendige bloedingen en gaat gepaard met hoge koorts. Het kan drie weken duren voordat iemand die besmet is ziekteverschijnselen toont.

super ick
02-07-14, 17:47
Hoorde vandaag op de radio dat patiënten door familie uit het ziekenhuis gehaald worden en meegenomen worden naar huis omdat zij denken dat de overheid ze anders een dodelijke injectie geeft. Hierdoor wordt de besmetting nog erger.

Hawa
02-07-14, 20:03
Ik denk dat het meer gaat om grond aan de grond te krijgen.
Eerst was dit virus wel te bestrijden in volledige isolatie. Met medicatie en zo.
Nu is het wederom een epidemie. En ook nog in die vergankelijke wereld die wij het noemen.
Hoe kunnen volkeren in Afrika net zo zijn als wij.

Wij kunnen een puistje al op internet uit gaan zoeken.

Alles wat ziek is, gaat daar wel dood met god wil.

Het vechten is tegen die bierkaai, die anderen er van maken.

Injectie spuiten en dan de dood in, dat is toch niet de wil van Allah, of Gods wil.

Het zelfde gebeurd in Pakistan en India waar je kinderen niet in mag enten tegen polio.
Het ergste is dat fanaten hele bevolkingsgroepen uitspelen tegen het westen met goede wil.

Propaganda is hier ook onderhevig aan jihadies die denken dat het westen satan moet zijn.

Terwijl satan niet eens het ergste is in zijn soort in islam gelovigen.

Het addertje is zoals altijd die verdeel en heers. Mensen niet helpen maar bang maken en vooral afschermen van westerse bemoeienissen.

Wel te verstaan ben je wel een blanke zool, en je ziet die onheil dus wel, maar ik vertel het wel eventjes aan jezelf hoe die vork in steel zit.

Het is moeilijk om mensen te veranderen omdat ze aan bepaalde tradities zitten en geloven.
Hier in Nederland is wel eventjes anders, maar toch als je ons ziet op die internet elk puistje en ongemak onderzoeken op sites op internet denk je toch ook dat je de kanker hebt.

Als je dit omdraait kan je je ook wel invoelen in al die mensen die ziekmakende ebola patienten gaan verstoppen
omdat het ook iets met familie patronen te maken heeft.

Dus wees kostbaar met deze mens.
heb mededogen met deze mens
omdat deze mens net zo dom is
als al die mensen die internet gebruiken om te gaan ontdekken
welke aandoeningen ze mogelijk kunnen hebben
oorzaak en gevolg
maar toch
godswil\
die is onbeperkt.

Ik hoop dat ebola virus zo snel mogelijk wordt uitgebannen.

Hulde aan Artsen zonder grenzen!

cummonisto
03-07-14, 00:26
Ik wist niet dat HAWA een lul had.

super ick
03-07-14, 08:36
.


Wel te verstaan ben je wel een blanke zool, en je ziet die onheil dus wel, maar ik vertel het wel eventjes aan jezelf hoe die vork in steel zit.



!

Blanke zool? Vorige keer was ik 'die vieze blanke'. En dan durf jij hier nog de moralist uit te hangen?

Je weet toch dat je strafbaar bent? Of is dat alleen als er vieze zwarte geroepen wordt?

Marsipulami
24-07-14, 08:45
Hoofdbestrijder ebola zelf besmet

Door: redactie − 23/07/14, 14u31 − Bron: ANP


De arts die de aanpak van ebola in Sierra Leone leidt, is zelf met het virus besmet. De regering van het West-Afrikaanse land heeft dat bekendgemaakt. De 39-jarige viroloog Sheik Umar Khan is door het ministerie van Volksgezondheid "een nationale held'' genoemd .


Sheik Umar Khan werd uitgeroepen tot volksheld.

In Sierra Leone, Guinee en Liberia zijn meer dan 600 mensen gestorven aan de ziekte, waartegen geen medicijn of vaccin bestaat. Meer dan 90 procent van de mensen die met het virus zijn besmet, sterft.

Khan heeft meer dan 100 patiënten die met het virus waren besmet, behandeld. Hij is overgebracht naar een kliniek die door Artsen zonder Grenzen wordt geleid. Eind vorige maand zei hij dat hij bang was zelf ook met ebola te worden besmet. "Ik ben bang voor mijn leven, moet ik zeggen omdat ik mijn leven koester''. Toen toonde hij geen verschijnselen van de ziekte, zoals diarree, hoge koorts en hoofdpijn.

Zondag overleden drie verpleegkundigen die in hetzelfde centrum als Khan werkten, aan ebola. .

Marsipulami
26-07-14, 08:30
Eerste ebola dode in Nigeria

za 26/07/2014 - 05:08 Christine van Tichel

Het dodelijke ebola-virus dat in Westelijk Afrika is uitgebroken blijft zich verspreiden. Er is nu ook een eerste dode gevallen in Nigeria.


De man heeft het virus waarschijnlijk in Liberia opgelopen na contact met zijn zus. Zij is ook overleden aan de gevolgen van het virus.

De man stierf in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos. Daar is veel onrust, want met zo'n 14 miljoen inwoners is dat de op één na grootste stad in Afrika. Het is niet duidelijk of er nog meer mensen in Nigeria besmet zijn geraakt.

Marsipulami
28-07-14, 08:35
Eerste geval ebola bevestigd in hoofdstad van Sierra Leone



27/07/14, 16u54 − Bron: Belga



© ap. De Arwa-kliniek in Freetown werd gesloten nadat bij een arts Ebola werd vastgesteld.

In Freetown, de hoofdstad van het straatarme West-Afrikaanse Sierra Leone, is een eerste bevestigd geval van ebola geregistreerd. Het gaat om een vrouw die door haar familie met geweld uit het ziekenhuis werd weggehaald, wat tot een grote opsporingsactie leidde. .

De 32-jarige vrouw werd woensdag in een openbaar ziekenhuis in een buitenwijk van Freetown opgenomen met symptomen van ebolakoorts. Een test bevestigde dat het om het virus ging. Vrijdag echter kwamen haar vader en moeder haar met geweld uit het ziekenhuis weghalen, waarna de autoriteiten zich genoodzaakt zagen een opsporingsbericht te verspreiden. De vrouw wilde uiteindelijk terugkeren naar het ziekenhuis, maar stierf onderweg.

Bloedstalen van de moeder en vader van de vrouw worden onderzocht. Haar woning in een wijk van Freetown en iedereen die er verbleef, werden in quarantaine gezet voor 21 dagen. Het ministerie van Volksgezondheid verzekert dat er verhoogde waakzaamheid geldt in Freetown en dat preventiecampagnes werden versterkt. De autoriteiten vragen de bevolking elk verdacht geval dringend te melden. Er wordt ook een bijzonder behandelingscentrum voor ebola opgetrokken.

Het virus maakte volgens de autoriteiten al meer dan 200 doden in Sierra Leone. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is het land het nieuwe epicentrum geworden van de epidemie, die begin dit jaar uitbrak in buurland Guinee. Ook Liberia is getroffen, en vrijdag raakte bekend dat een besmette man uit Liberia met een vliegtuig naar Nigeria reisde en daar overleed. Er zijn nu al meer dan 1.000 gevallen geteld, waarvan 660 met dodelijke afloop. .

Marsipulami
29-07-14, 11:42
Amerikaanse arts besmet met dodelijke ebola

Kent Brantly, een Amerikaanse dokter die ebolapatiënten verzorgde, is in Liberia zelf besmet geraakt met het dodelijke virus. Hij is al de derde arts op minder dan een week tijd die besmet werd met ebola. Volgens David McRay, zelf arts en woordvoerder van de familie van Brantly, is het nog onbekend hoe hij besmet is geraakt en heeft hij alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen om zichzelf en zijn ondergeschikten te beschermen.

Buitenland di 29/07/2014 - 08:48

Hawa
29-07-14, 17:39
Het aller ergste is wel dat stammen de bevolking ophitsen dat het westen dit virus dus verspreid.

Mensen gaan onderduiken die ernstig ziek zijn.
Sommigen gaan vluchten en bereiken die hulpposten dus wel. Maar dan is het al te laat.

Dit virus wordt verspreid door urine,poep en kots.

Wat een achterlijke wereld heerst er nog in Afrika...

Het zijn fetisj priester die dit verzinnen zij willen gewoon die macht houden in hun geld en vooral macht om al die onwetenden te misleiden in hun macht structuur van zeg maar onverschilligheid.

En ze geloven allemaal in die God/Allah die toch wel de allerhoogste moet zijn en overal bij helpt.

Marsipulami
04-08-14, 17:20
Dokters slaan op de vlucht voor ebola

Eline Delrue − 04/08/14, 06u38

© reuters.

Het dodelijke ebolavirus doet de ziekenhuizen van het West-Afrikaanse Sierra Leone leeglopen. Dokters en verpleegkundigen slaan er op de vlucht, uit schrik om besmet te raken. Om diezelfde reden blijven ook patiënten met andere gezondheidsproblemen weg. .

Artsen en verpleegkundigen in getroffen ebolagebieden weigeren nog op te dagen in het ziekenhuis zolang ze geen degelijke opleiding en beschermingspakken krijgen. "Het gaat zo ver dat het hele departement infectieziektes soms leeg staat", weet Hilde De Clerck, medisch coördinator bij Artsen Zonder Grenzen. "Die dokters hebben te veel collega's ziek zien vallen of sterven. De angst om zelf besmet te raken is te groot."

De Clerck, die momenteel in het isolatiecentrum van Sierra Leone werkt, maakt voor de zesde keer van dichtbij een ebolacrisis mee. Maar nooit eerder had de epidemie zo'n impact, stelt ze. "Het aantal patiënten en doden is groter dan ooit en het virus is geografisch gezien extreem verspreid."

In Sierra Leone, Guinee en Liberia raakten al ruim 1.300 inwoners besmet, meer dan 700 van hen lieten het leven. Onder de dodelijke slachtoffers zaten ook twee topdokters. Die cijfers jagen ook artsen in andere West-Afrikaanse landen de daver op het lijf. Zo gaf dokter Dodi Abdallah uit Ghana te kennen dat ook hij op de vlucht zal slaan als de eerste ebolapatiënt zich meldt. "Mijn collega's en ik voelen ons echt niet veilig", bekende hij aan een lokaal radiostation. "Onze ziekenhuizen zijn simpelweg niet klaar om zo'n dodelijk virus de baas te kunnen."

Spat bloed

Dat artsen in Sierra Leone en andere ebolagebieden het hazenpad kiezen, is "niet meer dan een logische reactie", duidt Jan Clerinx van het Instituut voor Tropische Geneeskunde. "Bij ebolapatiënten zijn eenvoudige handelingen al erg risicovol. Denk maar aan bloed nemen, een infuus steken of in de mond kijken zonder handschoenen. Bovendien gaat het met ebola van kwaad naar erger: hoe zieker de patiënt wordt, hoe hoger de besmettingsgraad stijgt. Een spat bloed of braaksel van een patiënt kan de dood betekenen van die dokter. En hoeveel patiënten zul je als arts nog redden als je jezelf de dood in jaagt?"

Behalve de dokters mijden ook de inwoners zelf de reguliere ziekenhuizen. Sommige klinieken zien nog maar een vijfde van hun normale patiëntenbestand, vertelt Hilde De Clerck. "Mensen met andere gezondheidsproblemen durven niet meer op consultatie te komen. Ze hebben gehoord dat er ebolapatiënten gestorven zijn in het ziekenhuis en gaan ervan uit dat ze er ook besmet zullen raken.

Malaria

"Nochtans zouden de hospitalen nu heel wat consultaties voor malaria mogen verwachten, want het regenseizoen is nog aan de gang en er zijn nog vrij veel muggen. De gezondheidspromotie hamert er daarom sterk op: heb je koorts, kom dan alstublieft naar het ziekenhuis."

Al blijft het voor de hospitalen ook zaak om hun dokters terug te winnen. Maar hoe pak je zo'n leegloop aan? "Met veel middelen", stelt Jan Clerinx. "Maak de ziekenhuizen sterker met extra, goed geschoold personeel en geef beschermingsmateriaal. Met handschoenen kom je al een heel eind verder."

Marsipulami
04-08-14, 17:29
Tweede geval van ebola in Nigeria


Vandaag om 16:45 door evg | Bron: Reuters

In de miljoenenstad Lagos is een tweede geval van besmetting met ebola ontdekt. Het gaat om de dokter die een andere patiënt met ebola had behandeld en in Nigeria is gestorven aan de ziekte.

De man die in juli overleed in Lagos, had de ziekte opgelopen in Liberia, en vloog later naar Nigeria, nog voor hij wist dat hij de ziekte had. Op het vliegtuig doken de eerste symptomen van de ziekte op. Toen hij aankwam ion Nigeria gaf hij over en had hij diarree.

In Liberia zijn al honderden mensen gestorven aan het ebola-virus, dat in deze variant erg dodelijk is. In Liberia, Guinee en Sierra Leone samen heeft ebola nu al 826 doden gemaakt sinds de start van de epidemie in februari.

De vrees dat het virus zich verder verspreidt in Afrika, en ook naar de rest van de wereld, wordt alleen maar groter nu er ook in Nigeria een tweede geval van ebola is gevonden. ‘Een van de dokters die de ebola-patiënt heeft behandeld, heeft een positieve test voor ebola afgelegd’, aldus de Nigeriaanse minister van Gezondheid. ‘Van de zeventig mensen die in het oog werden gehouden, zijn er nu acht in quarantaine geplaatst.’

Lagos is de grootste stad in Afrika, met 21 miljoen inwoners, en een van de meest bevolkte steden ter wereld, echter ook zonder een goed uitgebouwd gezondheidszorg.

mark61
04-08-14, 17:50
Komkommertijd. Het jaarlijks aantal doden door HIV / AIDS is nog steeds 1,3 miljoen, op de voet gevolgd door TBC en malaria, enfin, das terug naar 600.000. Elk jaar weer. Terwijl ebola maar af en toe opduikt.

Als je je druk wilt maken om dodelijke epidemieën liggen die meer voor de hand. Maar blijkbaar zijn ze saai.

Marsipulami
04-08-14, 18:10
Komkommertijd. Het jaarlijks aantal doden door HIV / AIDS is nog steeds 1,3 miljoen, op de voet gevolgd door TBC en malaria, enfin, das terug naar 600.000. Elk jaar weer. Terwijl ebola maar af en toe opduikt.

Als je je druk wilt maken om dodelijke epidemieën liggen die meer voor de hand. Maar blijkbaar zijn ze saai.



Niet 1.3 maar 1.5 miljoen doden per jaar.


Forse daling van aantal aidsdoden in 2013


16/07/2014 om 12:42 door Jta | Bron: belga

Het aantal aidsdoden is er in 2013 sterk op achteruitgegaan. Vorig jaar maakte de ziekte 1,5 miljoen doden, of 11,8 procent minder dan een jaar ervoor. Het gaat om de sterkste daling sinds de piek van de epidemie in 2005, meldt UNAIDS woensdag. ‘Een einde maken aan de aids-epidemie is mogelijk’, zei een optimistische UNAIDS-directeur Michel Sibidé.

Sinds 2005 daalt het aantal doden als gevolg van aids gemiddeld met goed 100.000, maar in 2013 maakte aids 200.000 minder dodelijke slachtoffers. Dat blijkt uit het jaarverslag van de VN-experten, woensdag voorgesteld in Genève. Sinds de piek van 2005 gaat het wereldwijd om een daling met 35 procent.

Het aantal nieuwe hiv-infecties, het virus dat aids veroorzaakt, is gedaald van 2,2 miljoen in 2012 naar 2,1 miljoen in 2013. Het aantal nieuwe besmettingen van kinderen is ook gedaald, van 270.000 naar 240.000. Sinds 2005 is het aantal nieuwe infecties wereldwijd gedaald met 27,6 procent.

Daarnaast blijven de financiële middelen die naar de strijd tegen aids gaan verder stijgen, ondanks de crisis. In 2013 werd 19,1 miljard dollar (of 14 miljard euro) ter beschikking gesteld. Tien jaar eerder ging het om slechts 4,6 miljard dollar. UNAIDS schat dat er jaarlijks wel tussen de 22 en 24 miljard dollar nodig is om de strijd tegen aids te financieren.

Ondanks al die positieve berichten is het aantal mensen die met het aids-virus moeten leven in 2013 wel gestegen, van 34,6 miljoen in 2012 naar 35 miljoen in 2013.

mark61
04-08-14, 19:34
Niet 1.3 maar 1.5 miljoen doden per jaar.[INDENT]

Niemand weet het precieze getal, dus doe niet zo parmantig.

Dus vanwaar die hysterische aandacht voor zoiets minors als ebola?

Marsipulami
04-08-14, 20:13
Niemand weet het precieze getal, dus doe niet zo parmantig.


Nou UNAIDS met een jaarlijks budget van 14 miljard euro zou toch iets zinnigs moeten kunnen zeggen over het aantal aids-slachtoffers.


Dus vanwaar die hysterische aandacht voor zoiets minors als ebola?

Ziektes komen en gaan op de planeet. Belangrijk om het risico in te schatten is de besmettingskans en de dodelijkheid alsook beschikbare therapieën. Ebola is extreem besmettelijk en extreem dodelijk en er is geen vaccin.

De aidsepidemie is ook begonnen met enkele zieken. De pestepidemie in de 14e eeuw waarbij een kwart van de wereldbevolking omkwam op enkele jaren tijd is ook begonnen met enkele zieken.

Marsipulami
04-08-14, 20:40
Drie nieuwe gevallen van ebola in Nigeria


Vandaag om 18:39 door evg | Bron: Reuters

In de miljoenenstad Lagos zijn drie nieuwe besmettingen met ebola ontdekt. Het gaat om een dokter die een andere patiënt met ebola had behandeld en in Nigeria is gestorven aan de ziekte en twee andere mensen die contact hadden met diezelfde patiënt.

De eerste man die in Nigeria overleed aan ebola, had de ziekte opgelopen in Liberia, en vloog later in juli naar Lagos, nog voor hij wist dat hij de ziekte had. Op het vliegtuig doken de eerste symptomen van de ziekte op. Toen hij aankwam in Nigeria gaf hij over en had hij diarree.

‘Een van de dokters die de ebola-patiënt heeft behandeld, heeft een positieve test voor ebola afgelegd’, aldus de Nigeriaanse minister van Gezondheid maandag. ‘Van de zeventig mensen die in het oog werden gehouden, zijn er nu acht in quarantaine geplaatst.’ Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er in totaal al vier gevallen van ebola ontdekt in Nigera. Het gaat dus om de dokter, de man die is gestorven en nog twee anderen die contact hadden met de gestorven patiënt en nu in een isolatieruimte liggen.

De vrees dat het virus zich verder verspreidt in Afrika, en ook naar de rest van de wereld, wordt alleen maar groter nu er ook in Nigeria verschillende gevallen van ebola zijn gevonden. Lagos is de grootste stad in Afrika, met 21 miljoen inwoners, en een van de drukst bevolkte steden ter wereld, echter ook zonder een goed uitgebouwde gezondheidszorg.

In Liberia, Guinee, Sierra Leone en Nigeria samen heeft ebola nu al 887 doden gemaakt sinds de start van de epidemie in februari. Dat op een totaal van 1.603 besmette slachtoffers.

Amerikaanse patiënten

Er zijn ook twee Amerikanen besmet geraakt met ebola. Ze verbleven toen in Liberia en één van hen is al overgebracht naar de VS. De toestand van de in de VS behandelde dokter is volgens de eerste berichten licht verbeterd. 'Het is bemoedigend dat het hem beter lijkt te gaan', zei de directeur van de Amerikaanse epidemiologische dienst CDC, Tom Frieden, op de Amerikaanse zender CBS.

Het UZ Emory in Atlanta, waar hij behandeld wordt, wil voorlopig geen commentaar kwijt. De 33-jarige Kent Brantly is overigens de eerste in de VS behandelde ebolapatiënt ooit. Frieden toonde zich strijdlustig: 'We weten nu hoe we ebola kunnen stoppen', zei hij. 'De uitbraak is momenteel buiten controle geraakt, maar we kennen nu de methodes hoe we de epidemie moeten bestrijden en de tests zijn positief.'

De CDC-directeur kondigde aan dat de komende 30 dagen in totaal 50 Amerikaanse experten naar West-Afrika gestuurd zullen worden. Dinsdag wordt de aankomst van de met ebola besmette Amerikaanse missiezuster Nancy Writebol in de VS verwacht. Ze werkte net als Brantly voor de hulporganisatie Samaritan’s Purse. De arts was zaterdag al in de VS gearriveerd.

Marsipulami
05-08-14, 14:52
Amerikanen met ebola kregen experimenteel medicijn


Vandaag om 14:31 door lavs | Bron: CNN

De twee Amerikaanse hulpverleners die besmet raakten met ebola, kregen een experimenteel medicijn toegediend dat enkel getest was op apen. Dat meldt CNN.

Twee weken geleden raakten dokter Kent Brantly en Nancy Writebol, die werkten in een ziekenhuis in Liberia, besmet met het dodelijke ebolavirus. Ze waren er slecht aan toe toen donderdag flacons met een experimenteel medicijn aankwamen in het ziekenhuis in Liberia waar ze behandeld werden. Brantly’s toestand verbeterde snel nadat hij het geneesmiddel toegediend kreeg. Enkele dagen later werd hij overgebracht naar een ziekenhuis in Atlanta, waar hij verder verzorgd wordt in een isolatiekamer. Writebols toestand verbeterde pas na een tweede injectie. Ze wordt dinsdag overgebracht naar de Verenigde Staten.

Het experimentele medicijn, dat ZMapp heet, is ontwikkeld door het biotechnologische bedrijf Mapp Biopharmaceutical in San Diego. De behandeling was nog nooit getest op mensen, maar kleine experimenten met apen gaven veelbelovende resultaten. Zes van de acht besmette apen die de injectie kregen, overleefden de ziekte.

Het geneesmiddel is een serum dat antilichamen van muizen bevat. Door muizen bloot te stellen aan het ebolavirus, maakt hun immuunsysteem antilichamen aan die in hun bloed terechtkomen. De antistoffen verhinderen dat het virus nieuwe cellen binnendringt en infecteert.

Het is ongewoon dat medicijnen die niet getest zijn op mensen gegeven worden aan zieke patiënten buiten klinische proeven. Toch laat de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) uitzonderingen toe als de ziekte dodelijk is. Gewoonlijk duurt het lang om daarvoor goedkeuring te krijgen van de FDA, maar Brantly en Writebol kregen het medicijn al na een week. Er zijn momenteel geen plannen om het experimentele serum aan besmette Afrikanen te geven. Daarvoor zijn momenteel ook niet genoeg dosissen beschikbaar.

In Liberia, Guinee, Sierra Leone en Nigeria samen heeft ebola nu al 887 doden gemaakt sinds de start van de uitbraak in februari. Minstens 1.603 mensen raakten besmet. Er zijn nog geen vaccins beschikbaar op de markt.

Marsipulami
06-08-14, 14:13
Voor het eerst ebolapatiënt overgevlogen naar Europa

06/08/14, 12u03 − Bron: Belga


Een met het ebolavirus besmette Spanjaard wordt door de Spaanse regering vanuit West-Afrika naar zijn eigen land overgevlogen. Een toestel van de Spaanse luchtmacht zal vandaag van Madrid naar Liberia vliegen om de geestelijke op te halen. Bij het transport worden de strengste veiligheids- en quarantainemaatregelen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in acht genomen, zo benadrukt het ministerie van Defensie. .

Spanje is daarmee het tweede westerse land, na de Verenigde Staten, dat tijdens de huidige epidemie een met het ebolavirus geïnfecteerde burger terughaalt uit het westen van Afrika.

De 75-jarige geestelijke Miguel Pajares heeft in de Liberiaanse hoofdstad Monrovia gewerkt in een ziekenhuis dat intussen gesloten werd. Daar verzorgde hij onder meer de ziekenhuisdirecteur, die zelf aan ebola stierf. Maandag was bij een onderzoek gebleken dat hij eveneens met het virus besmet was. De Spaanse ministeries van Volksgezondheid, Defensie en Binnenlandse Zaken hebben daarom nu beslist om de man terug te halen.

Via een petitie op het internet hadden tienduizenden Spanjaarden al opgeroepen om Pajares weer naar zijn vaderland te brengen. Die reactie stond in schril contrast met de opinie in de Verenigde Staten. Daar hadden heel wat mensen zich uitgesproken tegen een repatriëring, uit vrees dat de ziekte zich daarna ook in de VS zou kunnen verspreiden. .

mark61
06-08-14, 14:56
Nou UNAIDS met een jaarlijks budget van 14 miljard euro zou toch iets zinnigs moeten kunnen zeggen over het aantal aids-slachtoffers.

Ebola is extreem besmettelijk en extreem dodelijk en er is geen vaccin.

De schatting van de WHO heeft een enorme marge: WHO | Number of deaths due to HIV/AIDS (http://www.who.int/gho/hiv/epidemic_status/deaths/en/). In Afrika is het niet mogelijk nauwkeurige schattingen te maken. Laat staan te tellen.

Nee, ebola is niet extreem besmettelijk. Het kan niet door de lucht worden overgebracht, zoals bijvoorbeeld griep, en tijdens de incubatietijd zijn (toekomstige) patiënten niet besmettelijk. Intensief lichamelijk contact (met 'lichaamssappen') is vereist.

De sterfte is ca. 70%. Die van AIDS was tot voor kort 100%.

Je doet alsof ebola een nieuwe ziekte is, terwijl hij al decennia bestaat. 40 jaar geleden voor het eerst wetenschappelijk vastgelegd; dat zegt niets over de verdere historie. Wat die 40 jaar ons wel vertelt is dat epidemieën kort en hevig zijn. Dat komt o.a. door de korte incubatietijd en het snelle ziekteverloop, wat de ziekte juist minder 'epidemisch' maakt.

Echt, wauwel toch niet zoveel.

cummonisto
06-08-14, 15:19
Monsieur ebola is niet racistisch,hij zal geen verschil maken tussen zwart en wit.

Marsipulami
06-08-14, 17:57
Nee, ebola is niet extreem besmettelijk.

Zeg dat maar aan die artsen en verpleegkundigen met hun astronautenpak die ondertussen aan de ziekte overleden zijn. Of de dokters die op de vlucht geslagen zijn in de ziekenhuizen van Sierra Leone.

Marsipulami
06-08-14, 18:21
Ebola duikt op in Saudi-Arabië


Het lijkt erop dat ebola, na West-Afrika, nu ook het Midden-Oosten heeft bereikt. In Saudi-Arabië zou een man zijn overleden aan het dodelijk virus, zo melden Arabische media op basis van informatie van het ministerie van Volksgezondheid.

Gisteren werd bekend dat de 45-jarige man werd onderzocht, nadat er vermoed werd dat hij besmet raakte tijdens een zakenreis in Sierra Leone. Het is het eerste geval van ebola in Saudi-Arabië en ook in Azië, sinds in het westen van Afrika de ebola-epidemie uitbrak.

Ondertussen zou ebola al 932 slachtoffers hebben geëist. De meeste doden vielen in de drie landen waar de epidemie het meest heerst: Sierra Leone, Liberia en Guinee. Verder zijn er slachtoffers in Nigeria geregistreerd.


Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg Spitsnieuws op Facebook!

SportFreak
06-08-14, 18:26
Er zijn vandaag 2 doden in Nigeria te melden en eerder 1 in Saudi Arabie...in Spanje heb je iemand met ebola maar hij is in behandeling

Er zijn in totaal iets van 1000 mensen aan ebola doodgegaan

SportFreak
06-08-14, 18:45
Ebola: Nigerian Health Minister Confirms Death of Nurse

06.08.2014 By BellaNaija.com

http://www.bellanaija.com/wp-content/uploads/2014/08/Ebola-August-2014-BellaNaija.com-01.jpg


NTA News is reporting that the Nigerian Health Minister Professor Onyebuchi Chukwu has confirmed the death of the second Ebola victim.

She was a Nigerian nurse who came in contact with late Liberian-American Ebola victim Patrick Sawyer.

“Nigeria has now recorded 7 confirmed cases of Ebola Virus Disease (EVB).” Chukwu said.

Those who have died include the “index patient” – Patrick who got the virus from his sister and a nurse who treated him.

“All the Nigerians diagnosed with EBV were primary contacts” of Patrick Sawyer, the minister added.

SportFreak
06-08-14, 18:52
Domme CNN

https://pbs.twimg.com/media/BuXO8L_IQAA1C5T.jpg

Marsipulami
06-08-14, 19:03
Volgens onderstaand artikeltje waren er maanden geleden ook al gevallen in Marokko.

2 cas de Fièvre Ebola au Maroc : L'Algérie en état d'alerte | Directinfo (http://directinfo.webmanagercenter.com/2014/04/10/2-cas-de-fievre-ebola-au-maroc-lalgerie-en-etat-dalerte/)

Marsipulami
06-08-14, 19:43
Ebola Spreads to Philippines, Morocco and Brazil

Sunday, August 3, 2014 21:43

(Before It's News)

The Phillipines has reported the country's first suspected cases of the Ebola virus. According to the country's health officials, seven workers who returned to the Phillipines from Sierra Leone are showing symptoms symilar to that of the tropical virus.

The Minister of Internal Affairs, Mr. Morris Dukuly, has disclosed that a Liberian has died of the deadly Ebola virus in Morocco.

A man who landed at Guarulhos airport in São Paulo, in the morning, was taken to hospital Emilio Ribas, capital of the Central Region and is hospitalized in an isolated area. The African, whose name was not revealed, undergoes tests that may reveal contamination Ebola.

Marsipulami
07-08-14, 16:32
Nee, ebola is niet extreem besmettelijk.

Video: First Ebola victim arrives in Spain under tight security - YouTube (http://youtu.be/2eHr5sroQZ4)

super ick
07-08-14, 17:36
Ik denk dat het weer een Joods complot is.

Marsipulami
07-08-14, 17:46
Ik denk dat het weer een Joods complot is.


Israel Studies Ebola for Ethnic Cleansing in Gaza (https://www.facebook.com/fareedzakaria/posts/10152136854181330)

super ick
07-08-14, 18:36
Israel Studies Ebola for Ethnic Cleansing in Gaza (https://www.facebook.com/fareedzakaria/posts/10152136854181330)

Aha, ik dacht even dat ik niet serieus genomen werd.

Marsipulami
11-08-14, 16:44
Hongersnood in geïsoleerde door Ebola getroffen regio's


11/08/2014 om 15:43 - Bijgewerkt om 15:42

De uitbraak van Ebola maakte in West-Afrika al bijna 1.000 slachtoffers. Maar extreme maatregelen om de epidemie in te perken, zouden tot een nieuwe groep slachtoffers kunnen leiden: zij die omkomen door hongersnood.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) noemde de recente ebola-uitbraak een internationale gezondheidscrisis. Daarop werden vooral in de vier getroffen landen in West-Afrika - Nigeria, Liberia, Sierra Leone en Guinea - extreme maatregelen genomen om de verspreiding van de ziekte tegen te gaan.

Quarantaine verhindert voedseltoevoer

De hardst getroffen noordelijke provincies van Liberia werden onder quarantaine geplaatst. De overheid stelde het leger aan om de verplaatsing van mensen uit de regio te beperken. Vooral de route van het noorden naar de hoofdstad Monrovia wordt verhindert.

Maar de wegblokkades, reisrestricties en de quarantaine verhinderen zo ook de voedseltoevoer naar de regio. Handelaars kunnen niet meer naar de hoofdstad reizen om hun voorraden aan te vullen. Boeren kunnen hun gewassen niet oogsten. Voedseltekorten en prijzen die de lucht inschieten en zo onbetaalbaar worden voor de arme bevolking, zijn daar het gevolg van.

Liberia keurde wel de levering van noodpakketten goed ter compensatie voor de gezinnen die direct getroffen waren door de epidemie. Ook voor hulpverleners zouden er zulke pakketten beschikbaar worden gemaakt. Daarnaast werd overwogen om een deel van de lonen vooruit te betalen van ambtenaren die nu vastzitten in de quarantainezones. Maar voor velen komt die hulp niet snel genoeg. Behalve de dreiging van Ebola is er nu ook die van de hongersnood in de getroffen en nu ook geïsoleerde gebieden.

Ook Sierra Leone nam maatregelen en mobiliseerde 1.500 troepen om twee door Ebola getroffen regio's in het oosten van het land te helpen isoleren.

Sluiten van grenzen voor burgers uit getroffen regio

Andere landen reageerden op de melding van de WHO met het sluiten van de grenzen. Toch had de gezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties niet opgeroepen tot reis- of handelsrestricties.

Guinea zei de grenzen met getroffen buurlanden Sierra Leone en Liberia te willen sluiten, maar kwam later op die uitspraak terug door te zeggen enkel de controle aan de grenzen te zullen opvoeren.

Zambia weigert ondertussen dat burgers uit de vier getroffen West-Afrikaanse landen het grondgebied betreden en Tsjaad heeft alle vluchten vanuit Nigeria geannuleerd.

India besloot dan weer de waakzaamheid op de luchthavens in het land te verhogen en opende ook een noodhulplijn. Ongeveer 45.000 Indische burgers leven in West-Afrika en er wordt gedacht dat velen zullen terugkeren als de epidemie verergert.

Tekort aan medische experts

West-Afrika wordt getroffen door de ergste ebola-epidemie sinds de ontdekking ervan meer dan vier decennia geleden. Nigeria roept op om vrijwilligers te sturen. Er is een gebrek aan medisch personeel en de getroffen regio roept op om experts te sturen om te helpen bij de inperking van de epidemie.

Bijna 1.000 mensen zijn gestorven aan de ziekte tijdens de recente uitbraak. Wie besmet is met het ebolavirus kan binnen enkele dagen al overlijden. Symptomen van de ziekte zijn hoge koorts, spierpijn, braken, diarree en in sommige gevallen het falen van organen en bloedingen. Tussen de 60 en 90 procent van wie besmet raakt met het virus, sterft er ook aan.

Marsipulami
14-08-14, 15:27
Eén vraag over Ebola die niemand kan (wil) beantwoorden

door John Diks op aug.12, 2014, onder Gezondheid

Meer dan 170 hulpverleners besmet met Ebola

Hoe is het mogelijk dat méér dan 170 gezondheidsmedewerkers zijn besmet met het Ebola virus?

Dat is de ene vraag over Ebola die niemand lijkt te kunnen (willen) beantwoorden. De “Wereld Gezondheid Organisatie” (WHO) meldt dit als een feit, maar er wordt geen uitleg gegeven waarom dit gebeurt. “We zijn er gewoon zeker van dat besmetting via de lucht niet kan plaatsvinden en dat besmetting een nauw contact met de lichaamsvloeistoffen van een geïnfecteerd persoon vereist”, aldus het standpunt van de WHO.

Als dit waar is, hoe komt het dan dat méér dan 170 gezondheidsmedewerkers besmet zijn met het levensgevaarlijke virus? Deze medewerkers zijn van top tot teen gekleed in kleding die speciaal ontworpen is om de verspreiding van het virus te voorkomen. De vraag rijst dus: “Hoe kan dit gebeuren?”

Deze gezondheidsmedewerkers nemen buitengewone maatregelen om besmetting met het virus te voorkomen. Als het zo gemakkelijk is voor het virus om zich te verspreiden, wat is dan de kans voor de totale bevolking?

ebolaMomenteel zijn er meer dan 1,700 personen officieel besmet en meer dan 900 mensen zijn eraan gestorven. Maar een ambtenaar van “Samaritan’s Purge” zegt dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk veel hoger liggen.

Ken Isaacs, de vice-president van “Program and Government Relations for Samaritan’s Purse”, schildert een nog somberder beeld. Volgens de WHO heeft West-Afrika 1,711 diagnoses geteld en 932 doden nu al. Dit zou slechts een kleine fractie van het werkelijke aantal kunnen vertegenwoordigen. “Wij denken dat deze cijfers slechts 25 tot 50 procent vertegenwoordigen van wat er werkelijk gebeurt”, zei Isaacs

Doden liggen op straat

In een zes uur durend gesprek met de president van Liberia, vorige week, keken medewerkers van Samaritan’s Purse en SIM steeds somberder, toen ambtenaren uitlegden hoe ernstig de situatie is in hun land. Honderden doden liggen in de straten. “Het heeft een sfeer van apocalyps”, zei Isaacs na het aanhoren van de status update van het Liberiaanse Ministerie van Gezondheid.

“Lichamen liggen in de straten, bendes dreigen ziekenhuizen in brand te steken, ik geloof dat deze ziekte het potentieel heeft om een nationaal veiligheidsrisico voor veel landen te worden”, aldus Isaacs, “tot nu is ons antwoord een mislukking”.

Isaac zegt dat de epidemie een paniek in de wereld kan veroorzaken, die binnenkort zomaar gerechtvaardigd kan zijn. “We moeten het hier nu uitvechten of we moeten het ergens anders doen.

Marsipulami
17-08-14, 17:51
Ebolakliniek geplunderd in Liberia, patiënten op de vlucht

door Laura Klompenhouwer

Buitenland Boze buurtbewoners van een quarantainecentrum voor ebolapatiënten in de Liberiaanse hoofdstad Monrovia hebben de kliniek gisteravond bestormd. Plunderaars stalen matrassen en medicijnen. Tientallen met het virus besmette mensen sloegen op de vlucht, bericht persbureau AFP.

De autoriteiten in Liberia vrezen nu dat het ebolavirus zich verder zal verspreiden in de grootste sloppenwijk van de hoofdstad, West Point, waar de plundering plaatsvond. De buurtbewoners waren boos dat patiënten uit andere delen van de stad werden overgebracht naar het centrum in hun buurt, verklaarde onderminister van volksgezondheid Tobert Nyenswah tegenover persbureau AP. Sommige van de gestolen spullen zaten onder het bloed, braaksel en ontlasting, melden getuigen.

De politie greep in om de orde in West Point te herstellen, maar de autoriteiten vrezen dat het ebolavirus zich in de sloppenwijk zal verspreiden. De sloppenwijk telt minstens vijftigduizend, maar waarschijnlijk eerder tussen de zestig- honderdduizend, inwoners.

De huidige ebola-epidemie in West-Afrika heeft het leven gekost aan 1145 mensen, van wie 413 in Liberia. Het dodental ligt volgens de Wereldgezondheidsorganisatie vermoedelijk hoger. Het gaat om de grootste uitbraak van het virus tot nu toe. Het virus werd eind vorig jaar vastgesteld in Guinee en heeft zich verspreid in Sierra Leone, Liberia en mogelijk ook Nigeria.

Het virus wordt overgedragen via ‘directe besmetting’, zoals bijvoorbeeld door het eten van besmet vlees, het aanraken van bloed van slachtoffers, seks met een ebolapatiënt of door het gebruik van niet-steriele naalden. Het virus verspreid zich niet via lucht.

Eke
17-08-14, 18:41
O Mars, wat een drama,he !


Voorlichting, voorlichting, voorlichting.

In de sloppenwijken is geen elektriciteit en geen tv. Of zie ik dat verkeerd ?

Wat doen bv de kerken en moskeeën aan verspreiding van informatie ? Want de gezondheidsmedewerkers hebben hun handen vol.....




O ja, ook overleden mensen kunnen nog even besmettelijk zijn, dat miste ik in het rijtje van je bovenstaande posting.

super ick
17-08-14, 18:42
Ebolakliniek geplunderd in Liberia, patiënten op de vlucht

door Laura Klompenhouwer

Buitenland Boze buurtbewoners van een quarantainecentrum voor ebolapatiënten in de Liberiaanse hoofdstad Monrovia hebben de kliniek gisteravond bestormd. Plunderaars stalen matrassen en medicijnen. Tientallen met het virus besmette mensen sloegen op de vlucht, bericht persbureau AFP.

De autoriteiten in Liberia vrezen nu dat het ebolavirus zich verder zal verspreiden in de grootste sloppenwijk van de hoofdstad, West Point, waar de plundering plaatsvond. De buurtbewoners waren boos dat patiënten uit andere delen van de stad werden overgebracht naar het centrum in hun buurt, verklaarde onderminister van volksgezondheid Tobert Nyenswah tegenover persbureau AP. Sommige van de gestolen spullen zaten onder het bloed, braaksel en ontlasting, melden getuigen.

De politie greep in om de orde in West Point te herstellen, maar de autoriteiten vrezen dat het ebolavirus zich in de sloppenwijk zal verspreiden. De sloppenwijk telt minstens vijftigduizend, maar waarschijnlijk eerder tussen de zestig- honderdduizend, inwoners.

De huidige ebola-epidemie in West-Afrika heeft het leven gekost aan 1145 mensen, van wie 413 in Liberia. Het dodental ligt volgens de Wereldgezondheidsorganisatie vermoedelijk hoger. Het gaat om de grootste uitbraak van het virus tot nu toe. Het virus werd eind vorig jaar vastgesteld in Guinee en heeft zich verspreid in Sierra Leone, Liberia en mogelijk ook Nigeria.

Het virus wordt overgedragen via ‘directe besmetting’, zoals bijvoorbeeld door het eten van besmet vlees, het aanraken van bloed van slachtoffers, seks met een ebolapatiënt of door het gebruik van niet-steriele naalden. Het virus verspreid zich niet via lucht.

Ebola of niet, de achterlijken moeten chaos schoppen. Dat lijkt ook wel een hardnekkig virus.

Marsipulami
17-08-14, 20:11
Wat doen bv de kerken en moskeeën aan verspreiding van informatie ?

Ik zou de verspreiding van informatie overlaten aan mensen die er iets van kennen.


O ja, ook overleden mensen kunnen nog even besmettelijk zijn, dat miste ik in het rijtje van je bovenstaande posting.

Dat is de logica zelve. Zo'n virus vermenigvuldigt zich in het lichaam vanaf de besmetting tot aan de dood van de patiënt. Een pas gestorven patiënt is dus logischerwijze meer besmettelijk dan iemand die pas geïnfecteerd is.

Maar wat belangrijker is de vraag of ebola zich ook niet via de luchtwegen (en dus niet enkel via lichaamsvochten maar zoals een gewoon griepje) kan verspreiden. Blijkbaar zijn er al 170 hulpverleners, goed voorgelicht en met beschermende kledij en allerlei ontsmettingsprocedures toch besmet geraakt. Dat is ongeveer 1/6 e van het totale aantal besmettingen.

En volgens dit artikeltje ( Is Ebola een bedreiging? Enkele verontrustende feiten … | Beurs.com (http://www.beurs.com/2014/08/13/is-ebola-een-bedreiging-enkele-verontrustende-feiten/52551) ) bewees een studie uit 2012 dat Ebola kan overgedragen worden van een varken op een aap zonder fysiek contact en zonder dat de twee dieren in dezelfde kooi zaten.

Hawa
19-08-14, 15:15
Inmiddels op het nieuws: zestien vluchtelingen terug.

En voor Super ick die mensen zijn echt niet achterlijk. In onze ogen misschien, maar let wel...
Het verschil in weten en niet weten is nogal een verschil met hun toch?
dat dien je te weten dat deze mensen begraven willen worden bij hun voorouders.
Als ebola virus patienten worden opgesloten en niemand er nog bij mag is iets afschuwelijks in hun ogen.

Het aller ergste is wel in deze landen dat er vele mensen dood gaan en ze weten niet eens waar aan.
Meestal is dit de wil van Allah/God.

Vele kleine kinderen gaan dood bij de geboorte of door ondervoeding.
Vele mensen gaan dood aan de malaria of de gevolgen hiervan.

Dit erge virus snappen die mensen niet, ze worden overvallen door monsters in rare pakken.

Iedereen wordt bang gemaakt door dit virus.

Ook de handel uit betreffende landen worden de dupe van dit virus.

In Nederland kan je alles wat je wilt weten op internet opzoeken, je kan gewoon met de dokter praten via de telefoon, en we zijn verzekert tot op zekere hoogte dat wel, maar dan we krijgen hulp en gaan niet dood.

Je kan beter zeggen in plaats van achterlijk: onwetend.

Eke
19-08-14, 15:31
Ik zou de verspreiding van informatie overlaten aan mensen die er iets van kennen.

Eke : Wat je niet weet kun je meestal gewoon leren. .



Dat is de logica zelve

Voor jou wel dus. Mijn opmerking was bedoeld als aanvulling op het lijstje,voor mensen die weinig bekend zijn met besmettingsgevaar.



Zo'n virus vermenigvuldigt zich in het lichaam vanaf de besmetting tot aan de dood van de patiënt. Een pas gestorven patiënt is dus logischerwijze meer besmettelijk dan iemand die pas geïnfecteerd is.

Maar wat belangrijker is de vraag of ebola zich ook niet via de luchtwegen (en dus niet enkel via lichaamsvochten maar zoals een gewoon griepje) kan verspreiden. Blijkbaar zijn er al 170 hulpverleners, goed voorgelicht en met beschermende kledij en allerlei ontsmettingsprocedures toch besmet geraakt. Dat is ongeveer 1/6 e van het totale aantal besmettingen.

Onderzoek daarna vraagt nog even tijd. Of is het inmiddels bekend ?

En volgens dit artikeltje ( Is Ebola een bedreiging? Enkele verontrustende feiten … | Beurs.com (http://www.beurs.com/2014/08/13/is-ebola-een-bedreiging-enkele-verontrustende-feiten/52551) ) bewees een studie uit 2012 dat Ebola kan overgedragen worden van een varken op een aap zonder fysiek contact en zonder dat de twee dieren in dezelfde kooi zaten.

************************************************** ********************************************

Umarvlie
19-08-14, 17:01
Ebola-alarm in Duitsland
BERLIJN - Een uitzendbureau in Berlijn is afgesloten nadat een 30-jarige vrouw onwel was geworden. Ze heeft mogelijk ebola opgelopen in Afrika.

Vanwege de onwelwording van de vrouw werd een ambulance opgeroepen. Toen de ambulancemedewerkers arriveerden bij het uitzendbureau meldde de vrouw dat ze vermoedde met ebola te zijn besmet. Dat melden Duitse media.

De vrouw had hoge koorts en had problemen met haar bloedsomloop. Ze was onlangs kort in Afrika geweest.

De vrouw wordt naar een speciale kliniek gebracht voor onderzoek. Alle kantoormedewerkers zijn in quarantaine geplaatst. Het gebied is volledig afgezet door de politie.

(Bron: Telegraaf)

Je kan erop wachten maar het gaat natuurlijk een keer overwaaien.

super ick
19-08-14, 17:08
Inmiddels op het nieuws: zestien vluchtelingen terug.

En voor Super ick die mensen zijn echt niet achterlijk. In onze ogen misschien, maar let wel...
Het verschil in weten en niet weten is nogal een verschil met hun toch?
dat dien je te weten dat deze mensen begraven willen worden bij hun voorouders.
Als ebola virus patienten worden opgesloten en niemand er nog bij mag is iets afschuwelijks in hun ogen.

Het aller ergste is wel in deze landen dat er vele mensen dood gaan en ze weten niet eens waar aan.
Meestal is dit de wil van Allah/God.

Vele kleine kinderen gaan dood bij de geboorte of door ondervoeding.
Vele mensen gaan dood aan de malaria of de gevolgen hiervan.

Dit erge virus snappen die mensen niet, ze worden overvallen door monsters in rare pakken.

Iedereen wordt bang gemaakt door dit virus.

Ook de handel uit betreffende landen worden de dupe van dit virus.

In Nederland kan je alles wat je wilt weten op internet opzoeken, je kan gewoon met de dokter praten via de telefoon, en we zijn verzekert tot op zekere hoogte dat wel, maar dan we krijgen hulp en gaan niet dood.

Je kan beter zeggen in plaats van achterlijk: onwetend.

Ik neem aan dat ze echt wel voorgelicht worden door behandelaars. Altijd maar weer die uitvluchten dat ze het niet weten, kunnen weten of zielig zijn. Achterlijk is het.

Overigens hoorde ik vanmiddag op de radio dat enkele besmette artsen opmerkelijke vooruitgang boeken dankzij een nieuw medicijn

Hawa
19-08-14, 17:42
Het nieuwe medicijn is er nog niet. En die dame in Duitsland heeft geen ebola,zij heeft dus griep hiep e de piep.

achja super is jou super visie ik heb familie er wonen....dus

Ik zoek het wel weer in gri gri.

Marsipulami
20-08-14, 17:23
Bloed van ebola-overlevers sleutel tot genezing?


woensdag 20 augustus 2014, 14u05
Bron: independent.co.uk
Auteur: lbo

De ergste ebola-epidemie ooit heeft in West-Afrika al meer dan 1.200 doden geëist en het ziet er voorlopig niet naar uit dat er snel een einde zal komen aan de epidemie. Een vaccin tegen het virus is er nog steeds niet, maar er komen nu wel stemmen op om het bloed van overlevers van ebola te gebruiken als ‘medicijn’.


De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie, red.) onderzoekt of het mogelijk is om het bloed van patiënten die niet stierven aan het ebola-virus te gebruiken om het virus tegen te gaan. Mensen die het virus overleefden hebben namelijk mogelijk een natuurlijke immuniteit ontwikkeld tegen ebola. Met het bloedplasma van die ‘overlevers’ kan de infectie die ebola veroorzaakt mogelijk bestreden worden.

Eerder onderzoek toont aan dat deze methode wel eens zou kunnen werken. In 1995 werden bij een uitbraak van ebola in Congo 8 mensen behandeld met een ‘bloedtherapie’ op basis van bloed van patiënten die niet gestorven waren aan ebola. Zeven van die acht mensen stierven niet, hoewel het sterfpercentage op dat moment op 80 procent lag.

Experimentele fase

Hoewel latere studies ook tegenovergestelde resultaten hadden en deze manier van werken nog in een experimentele fase zit en zeker nog niet algemeen kan worden toegepast, is deze strategie wel de moeite waard om te proberen, vindt David Wood van de WHO, omdat de huidige epidemie voorlopig niet kan worden ingedijkt. Wood noemt deze oplossing een haalbare optie. Het is volgens Mary Kate Hart, een wetenschapster die onderzoek doet naar het immuunsysteem, alvast geen gek idee om te proberen. Zo kreeg een Amerikaanse hulpverlener die vorige maand in Liberia besmet was geraakt met ebola, bloed van een 14-jarige die de ziekte overwon. De toestand van de hulpverlener gaat er steeds op vooruit, al is het nog te vroeg om te zeggen of dit kwam door de bloedtransfusie of door het eigen immuunsysteem van de hulpverlener.

Zo’n 40 procent van de mensen die geïnfecteerd raken met ebola tijdens deze epidemie, sterft niet. Onderzoekers zijn nu op zoek naar de mensen die zonder enige vorm van behandeling genazen van het virus.

Hawa
20-08-14, 17:33
Het is nog steeds zo dat er te veel slachtoffers vallen. In Sierra Leone zijn het die mensen die hun eigen slachtoffers gaan begraven met alle gevolgen van dien. Artsen zonder grenzen die daar werken hebben behoefte aan meer beschermde kleding zoals laarzen en beschermende pakken.

Heel veel mensen zijn dus bang.

Als je malaria hebt vertoon je al dit virus. Koorts-diarree--misselijk- en overgeven is al ebola variant.

Ik hoop dat zo spoedig mogelijk meer hulp komt. En dat al die mensen in die landen gewoon niet bang hoeven te zijn.

Maar je eigen familie niet kunnen begraven is wel het allerergste.

Zoals al die criminelen die hier worden doodgeschoten in Nederland van Marokkaanse afkomst gaan gewoon begraven worden in Marokko.

Hallo?

super ick
20-08-14, 19:20
Het nieuwe medicijn is er nog niet. En die dame in Duitsland heeft geen ebola,zij heeft dus griep hiep e de piep.

achja super is jou super visie ik heb familie er wonen....dus

Ik zoek het wel weer in gri gri.

Ebolaparienten die behandeld worden krijgen echt wel de nodige voorlichting. Waarom ze in quarantaine moeten wordt ongetwijfeld uitgelegd.

Marsipulami
24-08-14, 06:25
Tot 2 jaar cel voor wie ebola-patiënt verbergt in Sierra Leone



AP - za 23/08/2014 - 21:58 - Gianni Paelinck

Het parlement in Sierra Leone heeft een wet goedgekeurd waardoor wie een ebolapatiënt verbergt, een gevangenisstraf tot 2 jaar kan oplopen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de echte omvang van de ebola-epidemie niet bekend omdat heel wat patiënten zich - met hulp van familie en vrienden - verstoppen. Sierra Leone is met bijna 400 eboladoden hard getroffen door het virus.

Heel wat mensen in de getroffen verbergen kennelijk hun zieke familieleden omdat ze bang zijn, maar daardoor creëren ze wel een groot probleem, want zo geraakt de ziekte meer en meer verspreid. De WHO krijgt zo ook geen zicht om de echte omvang van de epidemie waardoor die onderschat wordt. In buurland Liberia worden nieuwe zorgcentra bijvoorbeeld plots overspoeld door zieken die zich een hele tijd verborgen hielden.

Om die mensen nu te ontraden zich te verbergen en om de bevolking te dwingen samen te werken met de autoriteiten. Wie nu nog een ziek familielid verbergt, kan 2 jaar cel krijgen. De president van Sierra Leone moet wel nog zijn goedkeuring geven.


Eerste Brit met ebola


Een Brit die in Sierra Leone woont, is besmet met het ebolavirus. Dat heeft het ministerie van Gezondheid in Groot-Brittannië bevestigd. Het gaat om de eerste Britse patiënt met ebola.

Het Britse ministerie van Gezondheid zegt dat gezondheidswerkers ter plaatse de situatie opvolgen en nagaan of de Britse patiënt de juiste verzorging krijgt. "Het risico op een ebola-uitbraak in Groot-Brittannië zelf blijft evenwel bijzonder klein", klinkt het.

Marsipulami
24-08-14, 23:44
Eerste gevallen van ebola in Congo

zo 24/08/2014 - 19:44 - Gianni Paelinck

In Congo zijn 2 mensen gestorven aan het ebolavirus. Dat meldt het Congolese ministerie van Gezondheid. Het gaat om de eerste gevallen van ebola in Congo sinds het uitbreken van de huidige epidemie in het westen van Afrika. Volgens de Congolese overheid hebben de gevallen in Congo evenwel niets te maken met die grote epidemie en zou het gaan om een andere variant.

De besmetting situeert zich in de Evenaarsprovincie, in het noorden van Congo. Tot nu werden vooral de West-Afrikaanse landen Guinee, Liberia, Sierra Leone en Nigeria getroffen.

Eerder liet de Wereldgezondheidsorganisatie WHO weten dat er recent tientallen Congolezen zijn gestorven aan symptomen die doen denken aan ebola, maar volgens de WHO ging het evenwel niet om het virus. De Congolese overheid liet daarop 8 mensen testen en die onderzoeken hebben nu zeker 2 ebolagevallen bevestigd.

Het is niet de eerste keer dat Congo getroffen wordt door ebola. Het virus werd in 1976 zelfs ontdekt in dat Centraal-Afrikaanse land. Sindsdien zijn er al 6 uitbraken geweest. In 2012 vielen daarbij in Congo nog zo'n 30 doden. Het land heeft dan ook veel meer ervaring met de ziekte dan de getroffen landen in West-Afrika.

Bij de huidige epidemie in West-Afrika zijn er in totaal al 2.615 gevallen geregistreerd, 1.427 mensen stierven. Het gaat om de dodelijkste uitbraak van ebola ooit.

Marsipulami
26-08-14, 14:43
http://youtu.be/JgZ4kZGrJV8

Hawa
28-08-14, 15:54
Bedankt Marsipulami dat je dit allemaal mededeelt. Het is vreselijk.
Vooral omdat je je dierbaren niet mag begraven en je kinderen nooit meer mag vasthouden omdat dan.....

Ik heb een vraag, ze zeggen dat dit virus veroorzaakt wordt door het eten van dieren uit de jungle.
Zeg met andere woorden Apen.

In voormalig Congo eet men ook Apen. Maar deze variant aan Ebola is weer anders dan in Sierra Leone,Liberia,Guinee en Nigeria.

Als het eten van Apen deze ebola veroorzaakt waarom gaan ze het dan niet verbieden?

super ick
28-08-14, 17:07
Bedankt Marsipulami dat je dit allemaal mededeelt. Het is vreselijk.
Vooral omdat je je dierbaren niet mag begraven en je kinderen nooit meer mag vasthouden omdat dan.....

Ik heb een vraag, ze zeggen dat dit virus veroorzaakt wordt door het eten van dieren uit de jungle.
Zeg met andere woorden Apen.

In voormalig Congo eet men ook Apen. Maar deze variant aan Ebola is weer anders dan in Sierra Leone,Liberia,Guinee en Nigeria.

Als het eten van Apen deze ebola veroorzaakt waarom gaan ze het dan niet verbieden?

Hoogstwaarschijnlijk wordt het overgebracht door vleermuizen net zoals het verwante Marburgvirus.

Hawa
01-09-14, 17:07
Ja bedankt super ick, maar ik heb ook gelezen in Trouw dat al die gevallen te verklaren zijn,
Bijvoorbeeld in Liberia waar Maraboet,vrouw iedereen wilde helpen met haar gri-gri. Zij is overleden en het virus kon zijn gang wel gaan.
Begrafenissen waar iedereen er bij staat en hun rituelen doen is dit virus ook weer verspreidt.
Ook zegt men dat dit virus uit de grote Congo rivier de boosdoener moet zijn.
Vleermuizen heb ik ook gelezen...
Maar dat laatste wat je schrijft weet ik niks van af.(Marburgvirus)
Wat is Marburgvirus.......

Marsipulami
08-09-14, 20:15
WHO verwacht 'exponentiële groei' ebola-gevallen in Liberia


De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) verwacht de komende drie weken een 'exponentiële groei' aan ebola-gevallen in het Afrikaanse land Liberia. - ANP

Volgens WHO verspreidt het ebolavirus zich in een rap tempo en komen er 'vele duizenden nieuwe gevallen' bij.

De WHO noemt de taxi's die in Liberia gebruikt worden voor het vervoer van besmette patiënten een 'belangrijke bron van potentiële virusoverdracht'.

Hulporganisaties zouden hun inspanningen bij de strijd tegen ebola minimaal moeten verdrievoudigen, aldus de WHO.

De VN-organisatie liet weten dat in veertien van de vijftien regio's van Liberia ebola is geconstateerd. Wanneer er een nieuw behandelcentrum wordt geopend, is dat binnen een korte tijd overspoeld met patiënten.

Zeker 2.100 mensen, uit de Afrikaanse landen Guinee, Liberia, Sierra Leone en Nigeria, zijn aan het virus overleden. Alleen al in Liberia heeft de ziekte bijna 1.100 levens geëist. Ook Guinee en Sierra Leone zijn zeer zwaar getroffen door de ebola-epidemie.

Volgens de VN-organisatie kwamen er 79 hulpverleners om het leven.

super ick
09-09-14, 21:32
Ja bedankt super ick, maar ik heb ook gelezen in Trouw dat al die gevallen te verklaren zijn,
Bijvoorbeeld in Liberia waar Maraboet,vrouw iedereen wilde helpen met haar gri-gri. Zij is overleden en het virus kon zijn gang wel gaan.
Begrafenissen waar iedereen er bij staat en hun rituelen doen is dit virus ook weer verspreidt.
Ook zegt men dat dit virus uit de grote Congo rivier de boosdoener moet zijn.
Vleermuizen heb ik ook gelezen...
Maar dat laatste wat je schrijft weet ik niks van af.(Marburgvirus)
Wat is Marburgvirus.......

Marburgvirus - Wikipedia (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Marburgvirus)

mark61
10-09-14, 00:17
Als het eten van Apen deze ebola veroorzaakt waarom gaan ze het dan niet verbieden?

Is wel verboden, trekken mensen zich niks van aan. Afrikaanse landen zijn niet bepaald zo ingericht als Europese.

Marsipulami
10-09-14, 11:10
"Officiële doden (2.296) zijn topje van de ijsberg"

De cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie geven slechts een deel van het totale aantal slachtoffers weer. Dat zegt Christopher Stokes, directeur van Artsen Zonder Grenzen België, in Knack. "In de WHO-statistieken tellen alleen de bevestigde besmettingen. (...) Het echte cijfer ligt wellicht drie tot vier keer hoger, want de meeste zieken raken nooit in onze centra en sterven thuis."

Bovendien legt de epidemie samen met de rest van het land ook de ziekenhuizen plat. "In Monrovia, een stad met evenveel inwoners als Brussel, zijn alle ziekenhuizen gesloten, het medisch personeel is dood of op de vlucht geslagen", zegt Stokes. "Gevolg: slachtoffers van een verkeersongeval worden niet meer geholpen, bevallingen met complicaties lopen fataal af." Ook malaria en hiv maken volgens Stokes veel meer slachtoffers door gebrek aan medicatie. .

Marsipulami
18-09-14, 01:07
Obama: Ebola Outbreak Threat to Global Security - YouTube (http://youtu.be/9n9KSuvMPqk)

Obama: "Wereld moet nu snel actie ondernemen tegen ebola-epidemie"

Door: redactie
17/09/14 - 06u36 Bron: Belga

De Amerikaanse president Barack Obama roept de internationale gemeenschap in het kader van de ebola-epidemie op om snel actie te ondernemen en zo te voorkomen dat honderdduizenden mensen met het virus geïnfecteerd raken. Momenteel heeft het ebola-virus in West-Afrika al aan meer dan 2.400 mensen het leven gekost.


"Het gaat om een epidemie die niet enkel een bedreiging vormt voor de regionale veiligheid, het is ook een potentiële bedreiging voor de veiligheid wereldwijd indien deze landen instorten, hun economie implodeert en de mensen panikeren", waarschuwde Obama in Atlanta waar hij de grote lijnen van het Amerikaanse actieplan toelichtte.

Hij verklaarde voorts dat de Verenigde Staten bereid zijn om een voortrekkersrol te spelen. Obama had het onder andere over de oprichting van een militair commandocentrum in Liberia, van waaruit de inspanningen in de hele regio gecoördineerd zouden kunnen worden. Ook wil hij een luchtbrug inleggen om het nodige materiaal snel tot in West-Afrika te krijgen. De VS sturen bovendien circa 3.000 militairen naar West-Afrika om het ebola-virus te bestrijden.

Marsipulami
19-09-14, 20:40
.

Acht ebola-werkers vermoord in Guinee; VN sturen speciale missie

door Philippus Zandstra

Buitenland In het zuidoosten van Guinee zijn de lichamen gevonden van acht voorlichters die de lokale bevolking waarschuwden voor de risico’s van ebola. Ondertussen hebben de VN besloten tot het sturen van een speciale missie naar West-Afrika, waar het virus al 2.630 slachtoffers heeft gemaakt.

Volgens een woordvoerder van de autoriteiten tegenover Reuters werden de acht lichamen aangetroffen in de latrine van een dorp. De premier van Guinee, Mohamed Saïd Fofana, zegt echter in een eerder opgenomen tv-boodschap dat er zeven lichamen zijn gevonden. Er missen volgens de premier nog twee mensen.

Zes mensen zijn gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij het incident, dat afgelopen dinsdag plaatsvond. Het team bestond uit een aantal overheidsfunctionarissen, twee medische hulpverleners en een priester. Daarnaast werd het team vergezeld door drie journalisten.

Speciale VN-gezant voor aanpak ebola

Tijdens een sessie van de VN-Veiligheidsraad hebben de leden de huidige uitbraak van ebola bestempeld tot ‘een bedreiging voor de internationale vrede en veiligheid’. De Veiligheidsraad riep alle landen op om experts, veldhospitalen en voorraden naar de getroffen landen te sturen. Frankrijk heeft al toegezegd een militair veldziekenhuis naar Guinee te sturen.

VN-secretaris Ban Ki-moon kondigde vannacht daarnaast aan een speciale missie naar West-Afrika te sturen. Er wordt een speciale gezant aangewezen die volgens Moon ‘een snelle en massieve mobilisatie’ van mensen, materieel en financiële bronnen moet regelen.

Het virus heeft inmiddels aan 2.630 mensen het leven gekost. Autoriteiten in de getroffen landen zien de inspanningen om het virus te bestrijden bemoeilijk worden door vooroordelen over ebola en een gebrek aan informatie.

In Sierra Leone mag de bevolking vanaf vandaag voor drie dagen niet meer de straat op; de overheid hoopt zo verdere besmettingen te voorkomen en via huis-aan-huisbezoeken nieuwe gevallen van ebola te identificeren. Om de maatregel af te dwingen zet de overheid twintigduizend mensen in.

super ick
19-09-14, 22:26
Is wel verboden, trekken mensen zich niks van aan. Afrikaanse landen zijn niet bepaald zo ingericht als Europese.

Daar plukken ze dan nu de vruchten van.

Marsipulami
21-09-14, 18:19
Piot vreest ook Ebola op andere continenten


Vandaag om 15:28 door bvb | Bron: BELGA

Peter Piot, de Belgische co-ontdekker van het ebola-virus, heeft tegenover het Duitse magazine Der Spiegel gezegd voor een uitdijing van de in West-Afrika woedende ziekte naar andere continenten te vrezen.

'Er moet maar één van de vele Indiërs die in West-Afrika leven geïnfecteerd raken, tijdens de incubatietijd van de ziekte familieleden in India bezoeken en die aansteken', zei Piot. 'Ook in Indië dragen artsen en verpleegsters dikwijls geen beschermende handschoenen. Zij zullen zich snel infecteren en het virus verspreiden'.

De Belgische baron is er zeker van dat ebolazieken naar Europa zijn gekomen en daar op een behandeling hopen. Mogelijk zullen zij enkele Europeanen aansteken en die zullen dan sterven. Anderzijds is Piot ervan overtuigd dat een dergelijke uitbraak van de ziekte in Europa en Noord-Amerika snel in te dammen is. In Afrika daarentegen kan de epidemie een hele regio destabiliseren.

'En het moet ons allen nu duidelijk worden: dit is niet meer zomaar een epidemie maar wel een humanitaire catastrofe', zei de Belgische arts. 'Ik kan alleen maar hopen dat we erin slagen er snel greep op te krijgen. Ik heb werkelijk nooit gedacht dat het zo erg zou worden'.

Spaanse priester besmet

Spanje haalt ondertussen opnieuw een met ebola besmette priester op uit Afrika. Zondag is een ambulancevliegtuig van het type C-130 uit Madrid daarvoor naar Sierra Leone vertrokken, aldus het Spaanse ministerie van Defensie. Het risico voor de volksgezondheid is bijna onbestaande, verzekerde een woordvoerster van het Gezondheidsministerie.

De betrokken priester werkt al twaalf jaar in de hoofdstad van Sierra Leone, Freetown, voor een ngo. Bij hem is vrijdag ebola vastgesteld. Hij is de tweede ebola-patiënt die Spanje repatrieert. Zijn voorganger was de 75-jarige priester Miguel Pajares. Vijf dagen na zijn overbrenging uit Liberia overleed hij en werd hij daarmee het eerste Europese ebola-slachtoffer.

Een van de twee Nederlandse artsen die uit Sierra Leone waren teruggehaald omdat zij contact hadden gehad met mensen die later ebola bleken te hebben, heeft malaria. Dit heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zondag laten weten. De arts is in het weekeinde naar het Leids Universitair Medisch Cenrtrum (LUMC) in Leiden gebracht omdat er koorts was vastgesteld, een verschijnsel van zowel ebola als malaria. Er zijn tests gedaan om uit te sluiten dat de arts naast malaria ook ebola heeft. De uitslag daarvan wordt op zijn vroegst dinsdagavond verwacht.

De twee artsen werkten in een lokaal ziekenhuis in Sierra Leone. Daar kwamen ze in contact met mensen die later overleden aan het potentieel dodelijke ebola-virus. Ze keerden vorige week zondag terug naar Nederland en werden 24 uur ter observatie opgenomen in het LUMC.

Marsipulami
26-09-14, 17:30
Twee ebola-slachtoffers ‘herrijzen’ uit de dood

vrijdag 26 september 2014, 14u46
Bron: the new dawn
Auteur: skn

Twee vrouwen die aan ebola stierven, zijn herrezen uit de dood. Dat meldt de lokale Liberiaanse krant ‘The New Dawn’.

Beide vrouwen stierven aan de ziekte in twee verschillende dorpen in de Liberiaanse regio Nimba. Hun plotselinge terugkeer uit de dood leidt nu tot grote paniek bij de plaatselijke bevolking.

Volgens een correspondent van ‘The New Dawn’ herrezen de veertigjarige Dorris Quoi uit ‘Hope Village Community’ en de zestigplusser Ma Kebeh uit de ‘Catholic Community’ uit de dood toen autoriteiten maandag op het punt stonden beide vrouwen te begraven.

Maar dit mirakel werd niet met groot gejuich onthaald door de dorpelingen, integendeel. Toen het nieuws bekend raakte heerste er bij de plaatselijke bevolking voornamelijk ongeloof en paniek. Een aantal bewoners beschreven de verschijning van Doris Quoi als de verschijning van een geest. En geesten horen volgens de dorpelingen dood te zijn en zich niet onder de levende te bevinden.

Dit zijn volgens de lokale krant de eerste gevallen van mensen die herrijzen sinds de uitbraak van ebola West-Afrika teistert.

Een voor de hand liggende verklaring is dat beide vrouwen onterecht dood werden verklaard, wellicht omdat ze in coma lagen of schijndood waren.

Bofko
26-09-14, 18:09
Heel goed mogelijk. Dit soort praktijken kwam in europa tot pakweg WOII ook voor. En dat noemden ze wonderen.
Waar kennis ontbreekt heerst associatie.

Hawa
27-09-14, 17:44
dit wordt genoemd schijndood.

Als je lijken aan schouwt wil niet zeggen dat ze ook echt dood zijn.

Hoeveel mensen worden wel niet levend begraven?

Is hier wel eens onderzoek naar gedaan.

Maar die onderzoek zal er wel nooit komen omdat:Doden spreken niet.

Hawa
27-09-14, 17:50
Verschillen in geloof zoals moslim/christen is niet zelfde bij het begraven.
Moslims worden gelijk begraven.
Christenen wonen nog wel zeven dagen op deze planeet aarde.
Er zijn meer christenen herrezen uit die dood volgens mij dan moslims.
denk hier maar eventjes over na.

en al die boeken die er over geschreven zijn maken je ook helemaal in de war.
en vooral die mensen die de dood ervaren hebben liegen er ook niet om.

Het leven is voor mij nog steeds een groot raadsel.

en de dood is nog erger.....als je opstaat!

super ick
28-09-14, 17:47
dit wordt genoemd schijndood.

Als je lijken aan schouwt wil niet zeggen dat ze ook echt dood zijn.

Hoeveel mensen worden wel niet levend begraven?

Is hier wel eens onderzoek naar gedaan.

Maar die onderzoek zal er wel nooit komen omdat:Doden spreken niet.

Vroeger kwam dat hier vaak voor om twee redenen

1) Medisxhe wetenschap was zover nog niet om hersendood te constateren
2) Er was haast bij het begraven want koelingen bestonden nog niet

Hawa
29-09-14, 18:46
Dit weet ik wel, maar ik bedoel in islam.
Daar dient het lichaam zelfde dag nog te begraven te worden.

Het lichaam wordt gewassen, de nagels worden geknipt en het lichaam in witte doek gelegd.
Dan gaan al die mannen het dode lichaam begraven, vrouwen mogen niet eens mee.

In islam geloof mag je niet gecremeerd worden zoals hindoes dus doen.

Ik vind hindoes met hun geloof wel erg spiritueel omdat ze met het dode lichaam allemaal versieringen aanbrengen,geuren en vooral bloemen, daarna gaat het lichaam op een mooie brandstapel vanuit visioen.

Deze verschillen in begraven en ritueel heb ik gevolgd door die Bijlmermeer ramp.
Ik zag vooral Ghanezen, Surinamers,Hindoes en moslims heb ik hierbij niet eens gezien.

Samen met mijn man heb ik dit afschuwelijke drama gezien.

Later ging mijn man dus ook dood,hij was moslim, en mijn man is terug bij zijn voorouders.

Mijn man lag wel een week in die koelcel...daarna begraven...in moslim cultuur gebeurd dit bijna dus nooit.

Het was dus wachten op al die dierbaren van ver en daarom duurde dit proces dus langer.

maar goed je kan dus nog leven...
hoe kunnen ze weten
klopgeest
gebeurd in het westen maar gebeurd dit ook in Afrika.

super ick
30-09-14, 08:33
Dit weet ik wel, maar ik bedoel in islam.
Daar dient het lichaam zelfde dag nog te begraven te worden.

Het lichaam wordt gewassen, de nagels worden geknipt en het lichaam in witte doek gelegd.
Dan gaan al die mannen het dode lichaam begraven, vrouwen mogen niet eens mee.

In islam geloof mag je niet gecremeerd worden zoals hindoes dus doen.

Ik vind hindoes met hun geloof wel erg spiritueel omdat ze met het dode lichaam allemaal versieringen aanbrengen,geuren en vooral bloemen, daarna gaat het lichaam op een mooie brandstapel vanuit visioen.

Deze verschillen in begraven en ritueel heb ik gevolgd door die Bijlmermeer ramp.
Ik zag vooral Ghanezen, Surinamers,Hindoes en moslims heb ik hierbij niet eens gezien.

Samen met mijn man heb ik dit afschuwelijke drama gezien.

Later ging mijn man dus ook dood,hij was moslim, en mijn man is terug bij zijn voorouders.

Mijn man lag wel een week in die koelcel...daarna begraven...in moslim cultuur gebeurd dit bijna dus nooit.

Het was dus wachten op al die dierbaren van ver en daarom duurde dit proces dus langer.

maar goed je kan dus nog leven...
hoe kunnen ze weten
klopgeest
gebeurd in het westen maar gebeurd dit ook in Afrika.

Mensen kunnen in een soort schijndood vervallen. Er is dan nauwelijks een hartslag of ademhaling aanwezig. Vroeger voelden en luisterden artsen daar naar.
Daarom kijken ze tegenwoordig naar de hersenactiviteit. Het lichaam reageert dan niet meer op pijnprikkels en de ogen reageren niet meer op licht.

Marsipulami
30-09-14, 23:58
Eerste geval van ebola vastgesteld in VS



30/09/14, 23u35 − Bron: ANP, Belga


dm UPDATE In de Verenigde Staten is voor het eerst een patiënt gediagnosticeerd met het ebola-virus. Dat heeft een woordvoerder van de Amerikaanse centra voor controle en preventie van ziektes (CDC) gezegd. De man uit de Amerikaanse staat Texas was eerder naar Liberia gereisd en is opgenomen in een ziekenhuis in Dallas. Meer details zullen later worden bekendgemaakt op een persconferentie. .

"Gezien de symptomen en de recente reizen van de patiënt hebben we de man in het ziekenhuis opgenomen en in quarantaine geplaatst om na te gaan of hij geïnfecteerd is met het ebola-virus", klonk het aanvankelijk in een perscommuniqué van het ziekenhuis. Onderzoek wees vervolgens uit dat de man inderdaad besmet was geraakt. Over de identiteit van de patiënt of de manier waarop hij het virus opliep is voorlopig niets bekend.

In de VS zijn eerder enkele Amerikanen behandeld die het virus in West-Afrika hadden opgelopen en werden gerepatrieerd.

Door de ebola-epidemie in West-Afrika zijn al meer dan 3000 mensen gestorven. Vooral Liberia, Sierra-Leone en Guinee zijn getroffen. .

super ick
01-10-14, 08:39
Wat zou het toch mooi zijn als er een veel agressiever virus zou opduiken waar iedereen resistent voor is, behalve katholieke kindermisbruikers.

Marsipulami
04-10-14, 14:41
Ebolapaniek in asielcentrum van Sint-Truiden


Vandaag om 06:46 door kidr | Bron: BELGA

De komst deze week van vluchtelingen uit West-Afrika zorgt voor grote onrust bij het personeel van het asielcentrum in Sint-Truiden. 'Wij lopen nu zelf ook risico op besmetting', vrezen de personeelsleden die aan de directeur een open brief hebben overhandigd met hun grieven.

'Bovendien is ons gevraagd om hierover te zwijgen, ook tegen onze familie en dat vinden we vreemd', luidt het in het Belang van Limburg. De asielzoekers worden in Brussel gescreend en in Sint-Truiden worden ze ook nog eens elke dag gecontroleerd op koorts, maar dat is volgens de personeelsleden niet genoeg. 'De incubatietijd van het virus varieert van 2 tot 21 dagen. Hoe kun je dan weten of de mensen die binnenkomen, besmet zijn of niet? De asielzoekers uit de risicolanden leven ook gewoon tussen de andere vluchtelingen in Sint-Truiden, zonder dat ze extra worden afgeschermd. Ook wij als personeel lopen kans op besmetting.'

Zowel bij de federale overheidsdienst voor Volksgezondheid als bij die voor opvang van asielzoekers (Fedasil) wijzen ze er op dat er helemaal geen reden is tot paniek.

Hawa
04-10-14, 18:12
Wat zou het toch mooi zijn als er een veel agressiever virus zou opduiken waar iedereen resistent voor is, behalve katholieke kindermisbruikers.

Wat ben je toch hond super-ick!

Je hebt overal kindmisbruik...

Je moet vooral geloven in je eigen geloof en als je man bent kan je ook misbruikt worden maar de meerderheid zijn allemaal jonge meisjes toch?

Onder moslims worden ook genoeg meisjes verkracht en misbruikt maar dat is allemaal onder de gordel der liefde bedekt.
Helaas is dit het relaas. En maar zieken over pedofielen. Pedofiel zit in je geest. En het wil niet eens zijn dat je gewoon kinderen misbruikt.
Kinderen misbruiken is ziek. En dit gebeurd overal en nergens. Je kan hier niks tegen doen omdat die machthebbers geld hebben om kinderen te kopen en te verhandelen.
Als dit nog steeds gebeurd op deze wereld noem ik dit afschuwelijk.
Iedereen met macht kan meisjes en vrouwen kopen en verhandelen.
Dit wordt allemaal onder die mantel van liefde geoorloofd.
Nou....
Als ik niet wil dan wil ik niet...Als ze mij willen verkopen dan mag ik diegene wel kogel door zijn kop schieten?
Al die verachtelijke mannen moeten zich doodschamen, ook die vaders, die het misbruik van hun kinderen gewoon toe staan, omdat die kliek van het geld al die mannen en vrouwen in het gezicht staan zeiken.
En die grote VN-organisatie die vrouwenhandel gewoonweg in Bosnie hebben toegestaan, en waar geen kip naar gekraaid heeft moeten worden ontmanteld, maar dan kom je in die macht en die macht heeft geld, en die macht heeft wapens, en die snoeren wel je mond en keel.

Marsipulami
05-10-14, 11:37
Peter Piot: ‘In 1976 ontdekte ik ebola, nu vrees ik voor een onvoorstelbare tragedie’

"Dit is niet langer een epidemie, dit is een humanitaire catastrofe."


Vandaag om 09:02 door Kim De Raedt | Bron: Der Spiegel


Vlaming Peter Piot trok in de jaren zeventig naar Congo voor de eerste uitbraak van het ebolavirus. Hij was een van de ontdekkers van het virus en is ook internationaal geroemd om zijn kennis over infectieziekten. Maar anno 2014 ziet hij de situatie somber in. ‘Ik vrees voor een onvoorstelbare tragedie. Ik had nooit gedacht dat het zo erg kon worden’, vertelt hij in een interview aan de krant Der Spiegel.

Veertig jaar nadat Peter Piot een van de ontdekkers was van het virus in Congo, is er nog niet veel geweten over ebola. In het begin werd zelfs even gedacht dat het om een variant van gele koorts ging. ‘Ik weet nog heel goed hoe ik betrokken raakte bij het onderzoek. Op een dag in september bracht een piloot van Sabena ons laboratorium een blauwe thermosfles, met een brief van een dokter in Kinshasa. De fles bevatte een bloedstaal van een Belgische non uit Yambuku, die bijzonder ziek geworden was door een mysterieuze ziekte. Vermoedelijk een vorm van gele koorts’, vertelt Peter Piot zijn verhaal aan Der Spiegel.

Onwetend over het gevaar dat zich in de fles school, begon het team het bloedstaal te onderzoeken. Ze gingen de strijd aan met enkel een witte labojas en een paar handschoenen, zonder elke vorm van andere bescherming. ‘We dienden het staal toe aan muizen en andere proefdieren, maar er gebeurde niks. Pas na een paar dagen begonnen alle dieren een voor een te sterven. Toen al wisten we dat we met een zeer dodelijk virus te maken hadden.’ Pas na een lange tijd van onderzoek toonde het virus zijn ware gelaat onder de microscoop. De gekende wormachtige krul dook op, en had niks weg van gele koorts. Laat staan dat ze het virus konden in verband brengen met een andere ziekte.

Kuifje in Congo

Intussen was de Belgische non overleden in Yambuku, en werd er meteen een klein hospitaal opgericht voor nieuwe gevallen. Toen de Belgische regering iemand vroeg om af te reizen naar de regio, aarzelde Peter Piot geen seconde. ‘Ik was 27 en voelde me net als mijn kinderheld Kuifje. En ik beken, ik werd ook aangetrokken door de kans iets helemaal nieuws te ontdekken.’

Het was daar ter plaatse dat Piot ook de naam ebola bedacht. ‘We hebben met ons team lang gedaan over die discussie. We wilden absoluut niet kiezen voor de naam Yambuku virus, dat zou het dorpje voorgoed gestigmatiseerd hebben. Onze Amerikaanse teamleider stelde voor dat we op een kaart de dichtstbijzijnde rivier zouden zoeken, en het virus daarnaar te vernoemen.’ De ebolarivier is dus eigenlijk de schuldige.

Van zeer lokaal naar dichtbevolkte gebieden

Na Yambuku ging Peter Piot weer aan de slag als algemeen onderzoeker en richtte hij zijn pijlen onder meer op de strijd tegen aids. Dat hij anno 2014 opnieuw zijn hoofd zou moeten breken over het dodelijke ebolavirus, had de Vlaming nooit kunnen inschatten. ‘Ik dacht altijd dat ebola geen grote problemen zou veroorzaken, omdat de opstoten van het virus altijd kort en zeer lokaal waren. Maar dat veranderde in juni dit jaar. Het werd me duidelijk dat er iets fundamenteel anders was aan deze uitbraak. Vlamingen zijn meestal niet zo emotioneel, maar deze keer maak ik me echt zorgen.’

Vooral de locatie van de ebola-uitbraak speelt de wereld op dit moment parten. De meeste gevallen laten zich optekenen in de grensstreek van Guinee, Sierra Leone en Liberia, een zeer dichtbevolkt gebied. Intussen heeft het virus ook al de hoofdsteden Monrovia en Freetown bereikt, met ongekende gevolgen.

‘Niks veranderd op dertig jaar tijd’

‘Dit is niet langer een epidemie, dit is een humanitaire catastrofe. Deze ebola-uitbraak kan een hele regio lamleggen, ik kan alleen maar hopen dat we het onder controle krijgen. Ik had nooit gedacht dat het zo erg kon worden. Ik herinner me nog elke dag de patiënten in Yambuku. Ze stierven moederziel alleen in hun huisjes en we konden niks voor hen doen. Nu dertig jaar kunnen we nog steeds niks doen, zeer deprimerend. Maar dat geeft me wel de motivatie om iets te doen voor de slachtoffers. Het wordt dringend tijd dat de wereld actie onderneemt. Niet alleen medisch personeel, maar ook vrachtwagens, jeeps en voedsel naar de regio’s sturen. Nu’, besluit Piot zijn pleidooi.

Marsipulami
06-10-14, 17:14
"40 procent kans dat ebola ons land deze maand bereikt"

Redactie − 06/10/14, 14u03 − Bron: Belga, Reuters

"Vliegtuigpassagiers zullen het virus binnenloodsen"


Uit een studie van de Northeastern University in Boston blijkt dat er veertig procent kans is dat het ebolavirus tegen eind oktober België bereikt. Volgens het onderzoek zullen vliegtuigpassagiers het virus onbewust Europa binnenloodsen, meldt VTM NIEUWS. De wetenschappers berekenden via verspreidingspatronen en met een analyse van het luchtvaartverkeer hoe snel de dodelijke virusziekte zich over de wereld kan verspreiden.

In Frankrijk geldt het hoogste risico, volgens de studie bestaat er 75 procent kans dat het ebolavirus zich daar manifesteert. De zwaarst getroffen landen, Guinee, Sierra Leone en Liberia, hebben veel Franssprekende inwoners en drukke reisroutes naar Frankrijk. Voor Groot-Brittannië is er 50 procent kans dat het ebolavirus het land wordt binnengebracht via Heathrow, één van de grootste luchthavens ter wereld.

Spanje en Zwitserland lopen met elk 14 procent het minste risico op een besmetting binnen de landsgrenzen, schrijft Reuters.

"Zolang het virus West-Afrika in zijn greep houdt en mogelijk nog erger wordt, zoals sommigen voorspellen, is het maar een kwestie van tijd vooraleer een besmet persoon op een vliegtuig richting Europa belandt", zegt Derek Gatherer van de Lancester-universiteit aan Reuters.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) legt momenteel geen vliegbeperkingen op aan luchtvaartorganisaties. De organisatie moedigt maatschappijen zelfs aan om naar ebolalanden te blijven vliegen omdat dat van humanitair belang is. Daarom vliegt bijvoorbeeld de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines nog steeds op de getroffen landen Liberia, Guinee en Sierra Leone.

Luchtverkeer

Maar volgens professor Alex Vespignani van de universiteit van Boston veranderen de risico's dagelijks zolang het virus in de regio woekert, en zullen vliegtuigpassagiers de ziekte onbewust verspreiden.

Volgens de laatste stand zijn nu zeker 7.492 mensen besmet geraakt met het virus, en zijn er 3.439 mensen overleden. Om de uitbraak te bestrijden, gaan de Verenigde Naties helikopters, voertuigen en motoren inzetten in de hard getroffen Afrikaanse landen. De VN wil haast maken met de aanpak van de ebola-uitbraak.

super ick
06-10-14, 17:56
Z
Wat zou het toch mooi zijn als er een veel agressiever virus zou opduiken waar iedereen resistent voor is, behalve katholieke kindermisbruikers.

Wat ben je toch hond super-ick!

Je hebt overal kindmisbruik...

Je moet vooral geloven in je eigen geloof en als je man bent kan je ook misbruikt worden maar de meerderheid zijn allemaal jonge meisjes toch?

Onder moslims worden ook genoeg meisjes verkracht en misbruikt maar dat is allemaal onder de gordel der liefde bedekt.
Helaas is dit het relaas. En maar zieken over pedofielen. Pedofiel zit in je geest. En het wil niet eens zijn dat je gewoon kinderen misbruikt.
Kinderen misbruiken is ziek. En dit gebeurd overal en nergens. Je kan hier niks tegen doen omdat die machthebbers geld hebben om kinderen te kopen en te verhandelen.
Als dit nog steeds gebeurd op deze wereld noem ik dit afschuwelijk.
Iedereen met macht kan meisjes en vrouwen kopen en verhandelen.
Dit wordt allemaal onder die mantel van liefde geoorloofd.
Nou....
Als ik niet wil dan wil ik niet...Als ze mij willen verkopen dan mag ik diegene wel kogel door zijn kop schieten?
Al die verachtelijke mannen moeten zich doodschamen, ook die vaders, die het misbruik van hun kinderen gewoon toe staan, omdat die kliek van het geld al die mannen en vrouwen in het gezicht staan zeiken.
En die grote VN-organisatie die vrouwenhandel gewoonweg in Bosnie hebben toegestaan, en waar geen kip naar gekraaid heeft moeten worden ontmanteld, maar dan kom je in die macht en die macht heeft geld, en die macht heeft wapens, en die snoeren wel je mond en keel.

Zo te zien ben jij ook tegen kindermisbruik. Waarom ben ik dan een hond?

super ick
06-10-14, 17:58
"40 procent kans dat ebola ons land deze maand bereikt"

Redactie − 06/10/14, 14u03 − Bron: Belga, Reuters

"Vliegtuigpassagiers zullen het virus binnenloodsen"


Uit een studie van de Northeastern University in Boston blijkt dat er veertig procent kans is dat het ebolavirus tegen eind oktober België bereikt. Volgens het onderzoek zullen vliegtuigpassagiers het virus onbewust Europa binnenloodsen, meldt VTM NIEUWS. De wetenschappers berekenden via verspreidingspatronen en met een analyse van het luchtvaartverkeer hoe snel de dodelijke virusziekte zich over de wereld kan verspreiden.

In Frankrijk geldt het hoogste risico, volgens de studie bestaat er 75 procent kans dat het ebolavirus zich daar manifesteert. De zwaarst getroffen landen, Guinee, Sierra Leone en Liberia, hebben veel Franssprekende inwoners en drukke reisroutes naar Frankrijk. Voor Groot-Brittannië is er 50 procent kans dat het ebolavirus het land wordt binnengebracht via Heathrow, één van de grootste luchthavens ter wereld.

Spanje en Zwitserland lopen met elk 14 procent het minste risico op een besmetting binnen de landsgrenzen, schrijft Reuters.

"Zolang het virus West-Afrika in zijn greep houdt en mogelijk nog erger wordt, zoals sommigen voorspellen, is het maar een kwestie van tijd vooraleer een besmet persoon op een vliegtuig richting Europa belandt", zegt Derek Gatherer van de Lancester-universiteit aan Reuters.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) legt momenteel geen vliegbeperkingen op aan luchtvaartorganisaties. De organisatie moedigt maatschappijen zelfs aan om naar ebolalanden te blijven vliegen omdat dat van humanitair belang is. Daarom vliegt bijvoorbeeld de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines nog steeds op de getroffen landen Liberia, Guinee en Sierra Leone.

Luchtverkeer

Maar volgens professor Alex Vespignani van de universiteit van Boston veranderen de risico's dagelijks zolang het virus in de regio woekert, en zullen vliegtuigpassagiers de ziekte onbewust verspreiden.

Volgens de laatste stand zijn nu zeker 7.492 mensen besmet geraakt met het virus, en zijn er 3.439 mensen overleden. Om de uitbraak te bestrijden, gaan de Verenigde Naties helikopters, voertuigen en motoren inzetten in de hard getroffen Afrikaanse landen. De VN wil haast maken met de aanpak van de ebola-uitbraak.

Ebola hoeven we hier niet bang voor te zijn. De besmetting kan makkelijk voorkomen worden als je de regels in acht neemt.
Uit koppigheid en onwetendheid doen ze dat in Afrika vaak niet. Daarom grijpt het daar om zich heen.

pizatie
06-10-14, 18:18
Ebola hoeven we hier niet bang voor te zijn. De besmetting kan makkelijk voorkomen worden als je de regels in acht neemt.
Uit koppigheid en onwetendheid doen ze dat in Afrika vaak niet. Daarom grijpt het daar om zich heen.

het is heel eng dat het dichtbij is . schiphol moet goed in de gaten gehouden worden wie er binnen komt uit afrikaanse landen.

Marsipulami
06-10-14, 18:49
Ebola hoeven we hier niet bang voor te zijn. De besmetting kan makkelijk voorkomen worden als je de regels in acht neemt.
Uit koppigheid en onwetendheid doen ze dat in Afrika vaak niet. Daarom grijpt het daar om zich heen.

Ik zou toch maar uitkijken. Er worden verschillende dingen met grote stelligheid beweerd over dat virus. Paradoxaal genoeg wordt ook gezegd dat er nog maar weinig over geweten is.

1) Het virus kan alleen worden overgedragen door lichaamsvochten. Dat is twijfelachtig omdat uit experimenten gebleken is dat dieren in verschillende kooien zonder fysiek contact het virus toch bleken over te dragen (via luchtwegen). Het enorme aantal hulpverleners dat al aan ebola overleden is kan het vermoeden alleen maar bevestigen dat men nog niet goed weet hoe het virus wordt overgedragen.

2) Incubatietijd is maximum 21 dagen. Dat is ook maar een schatting. Destijds sprak men over de incubatietijd voor aids dat was toen max 5 jaar. Tegenwoordig spreekt men van 10 jaar.

3) Men zou enkel besmettelijk zijn als er al duidelijke symptomen zijn van de ziekte. Of dat klopt is ook maar de vraag. Er is alvast minstens één patiënt van west Afrika naar de VS gevlogen, gezond en wel, maar nadien ziek geworden. De kans bestaat dat Afrikanen die zich bedreigd voelen naar een ander land reizen en daar de ziekte verspreiden.

4) Ook al zouden de beweringen helemaal kloppen tot dusver. Virussen muteren voortdurend waardoor er ook andere eigenschappen naar voor komen. Als een besmetting via luchtwegen niet mogelijk is dan kan dat er via mutaties nog altijd van komen.

Marsipulami
06-10-14, 19:41
Kan een gemuteerd ebolavirus zich via de lucht verspreiden?

16/09/14, 12u47 − Bron: bbc.com

dm Ebola Wat als het ebolavirus muteert en zich over de hele wereld verspreidt? Michael T. Osterholm, directeur van het Center for Infectious Disease Research and Policy aan de Universiteit van Minnesota, vroeg zich in The New York Times af of dokters iets verzwijgen. "Onzin en naast de kwestie", klonk het meteen.

De ebola-uitbraak maakte in West-Afrika al meer dan 2.400 dodelijke slachtoffers, en het virus lijkt nog niet meteen onder controle. Die situatie zet de deur wagenwijd open voor allerlei doemscenario's.

Het huidige ebolavirus is enkel overdraagbaar via direct contact met 'lichaamssappen' van een patiënt. Een gemuteerde versie zou je plots ook ziek kunnen maken door gewoon dezelfde lucht in te ademen. In dat geval kan de ziekte met het vliegtuig de wereld rondreizen en moeten we volgens experts rekenen op een dodentol van 1,2 miljoen.

"Waarom zijn de bevoegde instanties zo bang om dat te bespreken?" schrijft Osterholm in The New York Times. "Het gevaar is reëel, en als we het negeren, is de wereld niet voorbereid op de epidemie."

Heel onwaarschijnlijk

Een dergelijk scenario is mogelijk, maar heel onwaarschijnlijk, stelde het National Insitute of Allergy and Infectious Diseases meteen gerust. "Wat veel waarschijnlijker is, is dat de situatie nog verder uit de hand loopt als we niet snel op grotere schaal ingrijpen."

Marsipulami
06-10-14, 19:53
Besmetting Ebola door de lucht?

In een artikel dat verscheen in 2012 in het blad Nature was te lezen dat in een experiment waar een groep met Ebola-besmette varkens een groep apen besmette. De varkens en apen zaten in aparte hokken, gescheiden van elkaar waardoor lichamelijk contact onmogelijk was.

De wetenschappers die dit experiment hebben uitgevoerd geven 3 mogelijke mechanismes op voor de overbrenging van het virus, dit zijn:

Aerosol
Kleine of grote druppels in de lucht
Fomieten

De overbrenging via een aerosol zou betekenen dat het virus dus ook via de lucht verspreid kan worden, als dit het geval is maakt dit het virus gevaarlijker dan initieel werd gedacht, iemand kan namelijk besmet raken zonder in contact te zijn gekomen met de besmette persoon. Bij bijvoorbeeld hoesten kunnen er kleine en grote druppeltjes voor een bepaalde tijd in de lucht blijven hangen, dit betekent dat de besmetting niet direct na een hoestbui waarbij veel speeksel vrijkomt hoeft plaats te vinden. De apen kunnen ook zijn besmet door fomieten, dit zijn objecten die een virus kunnen dragen. Bij het schoonmaken van de kooien zouden door druppeltjes die vanaf de grond opspatte de apen besmet kunnen zijn geraakt. De wetenschappers geven wel aan dat de grond met een waterspuit onder zeer lage druk is schoongemaakt, dit vermindert de kans van fomieten die zo hoog kunnen komen.

Het is niet zo dat dit betekent dat het virus via de lucht kan worden overgebracht, maar dit is wel een reële mogelijkheid. In de meeste voorlichtingen over het virus wordt dit onderzoek niet genoemd, terwijl het wel in een van de meest prestigieuze wetenschappelijke bladen heeft gestaan.

Ebola virus - ook via de lucht? | Mens en Gezondheid: Ziekten (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/137858-ebola-virus-)

Marsipulami
07-10-14, 07:41
Vrouw met ebola besmet in Spanje


MADRID - Een Spaanse verpleegster is de eerste persoon die in Europa besmet is geraakt met het ebolavirus.

De Spaanse minister van Gezondheid Ana Mato heeft maandagavond bevestigd dat een Spaanse verpleegster in een ziekenhuis in Madrid besmet is geraakt. Eerder hadden bronnen op het ministerie al gezegd dat twee testen bij de vrouw positief waren.

Volgens de minister zijn alle protocollen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO gevolgd. De besmette vrouw was op vakantie gegaan nadat de ebolapatiënt die zij in Madrid behandelde, een Spaanse geestelijke, op 25 september overleed. Zij zou maar twee keer in de kamer van de geestelijke zijn geweest. 5 dagen na het overlijden van de priester werd de vrouw ziek. De 44-jarige vrouw ging vervolgens zelf naar het ziekenhuis in haar woonplaats Alcorcón, bij Madrid. Dat meldde de krant El Pais. Zij is getrouwd en heeft geen kinderen.

Crisisteam

Het crisisteam van het ministerie is in spoedzitting bij elkaar gekomen. De besmette vrouw werkt in het Madrileens ziekenhuis Carlos III. Ze verzorgde daar de met ebola besmette Spaanse priester Manuel García Viejo. De man was vanuit Sierra Leone overgebracht naar een ziekenhuis in de Spaanse hoofdstad.

García Viejo was het tweede Spaanse slachtoffer van de uitbraak van ebola in West-Afrika. De missionaris Miguel Pajares overleed half augustus in een ziekenhuis in Madrid, nadat hij in Liberia met het ebolavirus was besmet. 30 verpleegkundigen en artsen die de twee geestelijken hebben behandeld, worden in de gaten gehouden.

Marsipulami
12-10-14, 10:55
Ebola Scare on US Airways Flight 845 from Philadelphia to Punta Cana - October 8th 2014 - YouTube (http://youtu.be/LJhWVsx1U8c)


Ebolagrapjes maak je beter niet tijdens een vliegtuigreis

10/10/2014 • 11:40

Ook dat nog - Een grappenmaker heeft overlast veroorzaakt door aan boord van een vliegtuig - en na een niesbui - te verkondigen dat hij was besmet met het dodelijke ebolavirus. Daarop besloten de autoriteiten in te grijpen.

Marsipulami
12-10-14, 14:38
Amerikaanse verpleegkundige test positief op ebola

Door: redactie
12/10/14 - 12u04 Bron: CNN

EBOLA Een Amerikaanse gezondheidsmedewerker van het Texaanse ziekenhuis Presbyterian heeft positief getest op ebola. Dat laat het hospitaal weten in een persbericht. De verpleegkundige heeft de ziekte opgelopen bij de verpleging van een andere ebola-patiënt in het ziekenhuis.

De verpleger maakte vrijdagavond melding van koorts en werd vervolgens geïsoleerd en getest. De naam van de patiënt is niet naar buiten gebracht. Een tweede test moet de uitslag nog bevestigen. Mensen die contact hebben gehad met de patiënt nadat de symptomen zich voordeden, worden gemonitord.

De verpleegkundige verzorgde de Liberiaanse ebolapatiënt Thomas Eric Duncan, die in Texas werd opgenomen met het virus, en daar onlangs overleed. Duncan was de eerste patiënt bij wie in de Verenigde Staten ebola werd vastgesteld. De diagnose werd 30 september gesteld nadat hij uit het West-Afrikaanse Liberia was gekomen voor zijn huwelijk.

De autoriteiten hielden rekening met een tweede geval en hebben zich daar op voorbereid, aldus een functionaris van de gezondheidsdienst van de staat Texas. Het is nog niet duidelijk op welk moment de verpleegkundige in contact is gekomen met Duncan.

Strenger

Na het overlijden van Duncan werd bekend dat op vijf Amerikaanse luchthavens, waaronder New York en Washington, strenger wordt gecontroleerd op ebola. 94 procent van alle reizigers uit de risicolanden komt via die steden de VS binnen.

In Spanje raakte onlangs ook een verpleger besmet met ebola. De vrouw vermoedt zelf dat ze het virus heeft opgelopen toen ze beschermende kleding uittrok en met een handschoen haar gezicht raakte. Dat gebeurde toen ze betrokken was bij de verzorging van twee Spaanse geestelijken die het virus hadden opgelopen in een ziekenhuis in Madrid. Volgens de autoriteiten lijkt het erop dat ze niemand anders heeft besmet.

super ick
12-10-14, 16:48
Ik zou toch maar uitkijken. Er worden verschillende dingen met grote stelligheid beweerd over dat virus. Paradoxaal genoeg wordt ook gezegd dat er nog maar weinig over geweten is.

1) Het virus kan alleen worden overgedragen door lichaamsvochten. Dat is twijfelachtig omdat uit experimenten gebleken is dat dieren in verschillende kooien zonder fysiek contact het virus toch bleken over te dragen (via luchtwegen). Het enorme aantal hulpverleners dat al aan ebola overleden is kan het vermoeden alleen maar bevestigen dat men nog niet goed weet hoe het virus wordt overgedragen.

2) Incubatietijd is maximum 21 dagen. Dat is ook maar een schatting. Destijds sprak men over de incubatietijd voor aids dat was toen max 5 jaar. Tegenwoordig spreekt men van 10 jaar.

3) Men zou enkel besmettelijk zijn als er al duidelijke symptomen zijn van de ziekte. Of dat klopt is ook maar de vraag. Er is alvast minstens één patiënt van west Afrika naar de VS gevlogen, gezond en wel, maar nadien ziek geworden. De kans bestaat dat Afrikanen die zich bedreigd voelen naar een ander land reizen en daar de ziekte verspreiden.

4) Ook al zouden de beweringen helemaal kloppen tot dusver. Virussen muteren voortdurend waardoor er ook andere eigenschappen naar voor komen. Als een besmetting via luchtwegen niet mogelijk is dan kan dat er via mutaties nog altijd van komen.

Denk dat het een katholiek complot is.

Wizdom
12-10-14, 17:08
Amerikaanse verpleegkundige test positief op ebola

Door: redactie
12/10/14 - 12u04 Bron: CNN

EBOLA Een Amerikaanse gezondheidsmedewerker van het Texaanse ziekenhuis Presbyterian heeft positief getest op ebola. Dat laat het hospitaal weten in een persbericht. De verpleegkundige heeft de ziekte opgelopen bij de verpleging van een andere ebola-patiënt in het ziekenhuis.

De verpleger maakte vrijdagavond melding van koorts en werd vervolgens geïsoleerd en getest. De naam van de patiënt is niet naar buiten gebracht. Een tweede test moet de uitslag nog bevestigen. Mensen die contact hebben gehad met de patiënt nadat de symptomen zich voordeden, worden gemonitord.

De verpleegkundige verzorgde de Liberiaanse ebolapatiënt Thomas Eric Duncan, die in Texas werd opgenomen met het virus, en daar onlangs overleed. Duncan was de eerste patiënt bij wie in de Verenigde Staten ebola werd vastgesteld. De diagnose werd 30 september gesteld nadat hij uit het West-Afrikaanse Liberia was gekomen voor zijn huwelijk.

De autoriteiten hielden rekening met een tweede geval en hebben zich daar op voorbereid, aldus een functionaris van de gezondheidsdienst van de staat Texas. Het is nog niet duidelijk op welk moment de verpleegkundige in contact is gekomen met Duncan.

Strenger

Na het overlijden van Duncan werd bekend dat op vijf Amerikaanse luchthavens, waaronder New York en Washington, strenger wordt gecontroleerd op ebola. 94 procent van alle reizigers uit de risicolanden komt via die steden de VS binnen.

In Spanje raakte onlangs ook een verpleger besmet met ebola. De vrouw vermoedt zelf dat ze het virus heeft opgelopen toen ze beschermende kleding uittrok en met een handschoen haar gezicht raakte. Dat gebeurde toen ze betrokken was bij de verzorging van twee Spaanse geestelijken die het virus hadden opgelopen in een ziekenhuis in Madrid. Volgens de autoriteiten lijkt het erop dat ze niemand anders heeft besmet.

Nog besmettelijker dan de griep?

Marsipulami
12-10-14, 23:37
Nog besmettelijker dan de griep?

Griep is besmettelijker dan ebola. De kans dat je overlijdt na een griepbesmetting is 1 op duizend (of tienduizend). De kans dat je overlijden zal na besmetting met ebola is 1 op twee.

Marsipulami
12-10-14, 23:45
Denk dat het een katholiek complot is.

Dat zou wel eens kunnen. De gezondheidszorg in Afrika is vrijwel volledig in handen van katholieke liefdadigheidsorganisaties. Misschien moeten we die ziekenhuizen verplichten om gratis condooms te verspreiden om ebola te voorkomen.

super ick
13-10-14, 09:11
Dat zou wel eens kunnen. De gezondheidszorg in Afrika is vrijwel volledig in handen van katholieke liefdadigheidsorganisaties. Misschien moeten we die ziekenhuizen verplichten om gratis condooms te verspreiden om ebola te voorkomen.

Goh, twee zinnen waarvan 1 leugen en een valse aantijging. Je maakt vorderingen.

Marsipulami
13-10-14, 11:56
Goh, twee zinnen waarvan 1 leugen en een valse aantijging. Je maakt vorderingen.

Een mens is nooit te oud om iets bij te leren.

Catholic Church and health care - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_health_care)

super ick
13-10-14, 16:01
Een mens is nooit te oud om iets bij te leren.

Catholic Church and health care - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_health_care)

Eerst je eigen gelinkte stuk goed doorlezen. Dan mijn reactie. Dan jouw reactie. Dan weer antwoorden.

Marsipulami
13-10-14, 16:05
Eerst je eigen gelinkte stuk goed doorlezen. Dan mijn reactie. Dan jouw reactie. Dan weer antwoorden.

Ik heb nergens gezegd dat ik met de zin: "Een mens is nooit te oud om iets bij te leren.", dat ik jou daarmee bedoelde.

Hawa
14-10-14, 18:16
En dan gaan jullie met elkaar rollebollen?
Wat is dit voor god verkloten wereld.

Laatste nieuws is wel dat er militairen uit Sierra Leone op weg naar Mali,die zogenaamde vredes missie,er een militair van die groep besmet was met ebola. En militair is gevlucht de rest in eenzame opsluiting.

En die Kut Amerikanen hebben gewoon Ebola in hun eigen huis in het zuiden van het land laten weg creeperen met alle gevolgen van dien. Stelletje racisten zijn het in mij ogen. Geld genoeg van al die olie. Op hun eigen geld gaan zitten en die man gewoonweg weigeren uit hun eigen zogenaamde ziekenhuis. Met alle gevolgen.

Dit geloof van deze shit aan die blanke kliek die daar woont denkt nog steeds dat neger niet in hemel komt.
Stelletje hypocrieten,racisten,kromgebogen kutten, waardeloze massa aan die shit aan al die mensen die slavenhandel nog steeds hanteert.

Als ze maar geld kunnen verdienen en onder die pet van hun eigen godsdienst, die hele shit van die Amerikanen vanuit het Zuiden die New-Orleans nog steeds als die wil van godswil hanteren, en waar president Bush veel te laat arriveerde.die klootzak die Irak ging binnen vallen onder valse bron vermeldingen.

Deze hele shit aan Ebola is zelfde liedje.

Nederland moet zich ook diep schamen. Eerst met die Bush zaken doen die niet kloppen en nu met die Ebola virus die zich zo hardnekkig gaat verspreiden.
En dan ook nog in Mali, waar, de Nederlandse regering nog eens 450 militairen wil stationeren, en dan komen er militairen aan met virus dat Ebola dus heet.

Ga godverdomme al die geld steken in het land Mali en wat heb je aan zogenaamde buffers die moeten vechten tegen radicalen. Die radicalen hebben alles onder controle, ze weten al die wegen van het land, ze kennen het land, ze weten die temperatuur van het land, ze kunnen zonder water, zonder eten.

Maar dit gezeik moet stoppen.

Het Ebola virus gaat zich uitbreiden, zie maar naar al die westerse landen.
Kijk naar Amerika die alles uit de hand laat lopen.

Al die rijken kijken er naar en boeken nog wel reisje op cruiseschepen, zoals die ......Tytanick!

Vieze landen zo als Amerika waar bloed aan hun nek hangt, in al die diamanten, waar kinderen,geen ouders meer hebben, en moederziel alleen achterblijven. Omdat niemand die kinderen nog wil aanraken.

Ik hoop dat spoedig zoals mogelijk Robin Hood overvallen pleegt, diamanten rooft en dit geld teruggeeft aan al die slachtoffers. Dit is volgens mij rechtvaardigheid.
Deze wereld is een grote stront bult.
Het is dweilen met die bloed aan handen.
Lekker weg kijken en naar de kerk gaan en zeggen dat jij als blanke naar de hemel stijgt die anderen die donker en zwart zijn mogen niet eens diamanten dragen toch?

kut volk!

pizatie
14-10-14, 19:04
Eerst je eigen gelinkte stuk goed doorlezen. Dan mijn reactie. Dan jouw reactie. Dan weer antwoorden.

amerika zit achter ebola zeggen ze . ik weet niet wat daar van waar is

Hawa
16-10-14, 22:17
Amerika heeft behoorlijk steken laten vallen. Lees mij frustratie dan maar eens.

Wat denk je wat er gebeurd met het Afrikaanse voetballen. Is toch ook wel erg wreed. Geen voetbal.

In Marokko gaat het gebeuren hoe dient zich Marokko te doen handhaven, van kom maar er is niks?

En dan zeggen die zogenaamde deskundigen, na zes maanden is het virus wel verdwenen.

Men zegt maar wat, men werpt miljarden aan af weer en bommen wel af...
Wat een volk.
Volk van de oorlog die haar eigen oorlog niet eens kan bestrijden. En haar eigen virus niet kan bestrijden met al die fabrieken aan farmaceutische kennis, die weten kennis maar gebruiken die kennis niet, vanwege miljarden dollars.

Het volk van de christenhonden zegeviert nog steeds.

Hawa
16-10-14, 22:31
Het westen stopt alles in de doofpot. Al die doden die verdrinken in die gammele bootjes, ze doen er niks tegen.

Die voetbalwedstrijd Servie Albanie nog steeds haat en nijd.

Lekker kijken naar niet voetballende mannen maar naar gevecht in .........wat?

Lekker makkelijk wegkijken naar al die doden die in je ogen geen doden zijn maar schimmen.

Al die dode kinderen die lijken op zingende vogels in die lucht van blauw?

Al die moeders die huilen waar je niet van kan slapen
mag je pil nemen en alles kan vergeten in pillen en hulpverlening die er bij ligt als stelletje zombies.

Vechtende mannen die denken dat ze humor mogen verspreiden waarvan niemand meer wil kijken naar hun zelfverzekerde humor die bij mij niet meer aankomt.

Zoals al die anderen wegkijken en werken en denken dat ze kinderen kunnen baren en kunnen opvoeden in dit tijdperk van zwarte piet en sinterklaas, kinderfeest, waaraan iedereen elkaar ligt af te beuken in welles en nietes spelletje.

Kinderfeest is geen spelletje is kinderfeest met grote ogen en vol met verlangen.

Hoe kunnen verknipte geesten van her en der van blank en zwart elkaar zo haten.

Iedereen haat elkaar.
Lekker haten.

Op de markt nieuwe rund.
Lekker Haatvlees,lekker mals en oh zo gewillig.Vreet je vol.
Vreet je vol en zeg je haat, maak je haat, en scherp je zwaard.
Wat Nederland.
Nederland is gas, je eet en schijt je eigen gas, in die wind van het oosten, die oosten wind.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rhhhhhhh

Marsipulami
11-12-14, 10:20
Ebola-epidemie nog lang niet onder controle


Vandaag om 06:18 door Maxie Eckert

Een jaar nadat het eerste slachtoffer van deze epidemie viel in Guinee, zijn al meer dan 6.000 mensen gestorven aan ebola. Volgens onderzoek van de UAntwerpen en UHasselt is de piek zelfs nog niet in zicht.

Voor elke regio in de getroffen West-Afrikaanse landen analyseerden de onderzoekers hoeveel mensen er besmet geraken door één ebolapatiënt. Door de cijfers naast het aantal huidige patiënten te leggen, schatten ze hoeveel personen in de getroffen landen er de komende tijd ziek zullen worden.

Vooral Sierra Leone baart Niel Hens, professor biostatistiek en vaccinologie in Antwerpen en Hasselt, zorgen. De laatste weken zijn er niet minder dan 2.400 nieuwe gevallen gemeld. 'Het aantal patiënten neemt zelfs exponentieel toe’, aldus Hens.

In Liberia (vandaag 7.200 ebolapatiënten) en Guinee (vandaag 2.100 ebolapatiënten) zal het aantal gevallen naar schatting tegen eind januari en begin februari verdubbeld zijn. Er is in de getroffen landen dringend nood aan een ebolavaccin, zegt Hens.

Hawa
11-12-14, 17:03
Het enigste licht puntje is hoop.
Ebola is hartverscheurend, inhumaan, en gewoon weg niet te bevatten is aller wreedste ziekte van deze eeuw.

Dood gaan
schreeuwen
je haren uit je hoofd trekken
je kind in je armen nemen
het aan mannen over laten
diepe rouw.

Maar dit schreeuwen laat je porieen schreeuwen
knuffelen gaat niet
aanraken is zo wreed
moederziel
alleen
al die mensen
slachtoffers
onwetend
maar ze weten meer dan ik
ze voelen meer dan ik
alleen al
als je besmet wordt
smeek je naar je moeder
je voorouders
niemand kan je nog helpen
pakken aan
nemen je mee
laatste oordeel is gevallen.

er is niemand meer!

Marsipulami
01-01-15, 18:05
WHO: Dodental ebola rondt kaap van 7.900


Vandaag om 17:40 door lbo | Bron: BELGA

De ebola-epidemie die al meer dan een jaar lelijk huishoudt in West-Afrika heeft intussen aan zeker 7.905 mensen het leven gekost. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Volgens de gezondheidsautoriteiten werden meer dan 20.200 besmettingen opgetekend. De meeste gevallen werden geregistreerd in de drie zwaarst getroffen landen Guinee, Liberia en Sierra Leone, waar meer dan 7.890 mensen stierven, aldus de WHO. De organisatie vermoedt bovendien dat heel wat gevallen onopgemerkt blijven en de werkelijke dodentol veel hoger ligt.

super ick
01-01-15, 20:52
Iedere arts die 'wij' hier grotendeels van gemeenschapsgeld opleiden zou de eerste vijf jaar na zijn/haar opleiding verplicht moeten worden in een ontwikkelingsland te werken. Hetzelfde zou kunnen gelden voor ingenieurs en andere nuttige beroepen.

Eke
23-01-15, 18:52
Mars, goed bericht in de krant over de strijd tegen ebola !!! (23 januari 2015)

WHO : Sinds enkele weken halveert het aantal nieuwe ebolapatienten in West-Afrika.
Er zijn nu voldoende bedden om patienten in isolatie te verplegen !!!
Ook de preventie is verbeterd.

Hopelijk zet dit door ! De besmettingen hebben zich weer naar het platteland verplaatst..dus er is nog wel veel werk aan de winkel.