PDA

Bekijk Volledige Versie : De meest en minst racistische landen in kaart gebracht



super ick
25-03-14, 07:51
Twee Zweedse economen die wilden nagaan in hoeverre economische vrijheid en racisme met elkaar in verband staan, baseerden zich voor hun studie op de 'World Values Survey' om de tolerantie van verschillende landen te meten. The Washington Post verfijnde hun bevindingen en visualiseerde die op een wereldkaart.
Het 'World Values Survey' is een wereldwijd onderzoeksproject dat de overtuigingen en waarden van de bevolking nagaat, en vaststelt hoe die in de loop der tijd veranderen. In de vragenlijsten dook er één vraag op die volgens de onderzoekers een goede indicatie gaf van hoe racistisch een bepaalde bevolking is. Dat was er eentje waarbij respondenten uit ruim 80 landen het antwoord 'mensen van een ander ras' konden aanduiden als antwoord op de vraag die 'Wie wil u niet als buur?' Hoe vaker mensen dat antwoord kiezen, hoe minder tolerant ze zijn tegenover andere rassen.

De Zweedse studie - van Niclas Berggren en Therese Nilsson - kwam tot het besluit dat er wezenlijk géén verband is tussen economische vrijheid en tolerantie tegenover ander rassen, al lijkt er wel een verband te bestaan met tolerantie tegenover homoseksualiteit. Maar The Washington Post dook dieper in de cijfers.

Blauwer is toleranter
The Washington Post bracht één en ander in bovenstaande kaart in beeld: hoe 'blauwer' de landen, hoe toleranter. Hoe 'roder' hoe minder geneigd om naast een buurman van een ander ras te willen wonen. Al plaatst de krant wel enkele kanttekeningen bij het resultaat.

"Het is best mogelijk dat sommige mensen logen toen ze de vraag beantwoordden", schrijft journalist Max Fisher. "Zo lijkt het alsof de Zweden toleranter zijn dan de Finnen, maar het is niet uitgesloten dat de Finse respondenten gewoon eerlijker waren toen ze de vraag beantwoordden. Anderzijds kan de bereidheid waarmee mensen vooroordelen uiten ook een indicatie van de houding tegenover ras bij een bevolkingsgroep zijn. Een tweede opmerking is dat het onderzoek niet elk jaar wordt uitgevoerd: sommige resultaten zijn heel recent, andere zijn al verschillende jaren oud. We moeten er dus vanuit gaan dat de resultaten statisch zijn, ook al is dit misschien niet het geval."

Met die opmerkingen in het achterhoofd konden wel een aantal opmerkelijke zaken worden vastgesteld:

Angelsaksische en Latijnse landen zijn het tolerantst
Dat geldt zowel voor het VK als voor de oude Britse kolonies de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Ook Latijns-Amerika komt als zeer tolerant naar voor, met uitzondering van Venezuela en de Dominicaanse Republiek.

Vier plekken zijn extreem intolerant
43,5 procent van de Indiërs wil geen buren van een ander ras. In Jordanië is dat 51,4 procent. In Bangladesh en Hong Kong liggen de cijfers nog een pak hoger, met respectievelijk 71,7 en 71,8 procent. Deze vier zijn de enige waarin meer dan 40 procent van de respondenten 'intolerant' is tegenover andere rassen.

België is tolerant
Europa is een lappendeken, met zeer tolerante landen als Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk, en een eerder intolerant Frankrijk. België zit in de 'tolerante' groep, met tussen 5 en 10 procent van de respondenten die een probleem hebben met buren van een andere afkomst.

De meest en minst racistische landen in kaart gebracht - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1633762/2013/05/16/De-meest-en-minst-racistische-landen-in-kaart-gebracht.dhtml)

knuppeltje
25-03-14, 08:23
Een lachertje.

super ick
25-03-14, 09:38
Een lachertje.

Laat me raden: Past niet in je straatje? Racisme is niet iets van gekleurde mensen? Zoiets?
Misschien kan je de bron nog niet valide verklaren of de onderzoekers deklasseren?

knuppeltje
25-03-14, 10:35
Laat me raden: Past niet in je straatje? Racisme is niet iets van gekleurde mensen? Zoiets?
Misschien kan je de bron nog niet valide verklaren of de onderzoekers deklasseren?

Dergelijke opiniepeilingen laten zelden de waarheid zien. Er staan grote landen op dat lijstje die echt helemaal blauw zijn, maar waar ze de native's nog steeds als honden of erger behandelen. Kortom: gewoon een lachertje.

pizatie
26-03-14, 21:58
het kan mij geen ruk schele of er minder of meer marokkanen er mogen zijn. bij mij is de grens wanneer je spreekt over moslims.


eerst ben ik moslim dan pas marokkaan.

vitalis
26-03-14, 22:33
Nou, ik ben niet tegen Marokkanen of moslims, maar de islam, daar ben ik niet voor.

knuppeltje
27-03-14, 08:22
Gossie, dat had je wel eens eerder mogen zeggen. :confused:

super ick
27-03-14, 08:25
Gossie, dat had je wel eens eerder mogen zeggen. :confused:

En jij? Jij bent ineens wel fan? Jij wilt wel meer islam in Nederland?

knuppeltje
27-03-14, 08:52
En jij? Jij bent ineens wel fan? Jij wilt wel meer islam in Nederland?

Ach, voor sommigen hier ben ik allang een regelrechte islam-lover. Die kunnen, vrees ik, net zo slecht lezen als jij. :giechel:

super ick
27-03-14, 10:37
Ach, voor sommigen hier ben ik allang een regelrechte islam-lover. Die kunnen, vrees ik, net zo slecht lezen als jij. :giechel:

Ik stel een serieuze vraag.

Wil jij meer invloed van islam in Nederland?

Samir75017
27-03-14, 10:58
Nou, ik ben niet tegen Marokkanen of moslims, maar de islam, daar ben ik niet voor.

http://static.giantbomb.com/uploads/original/9/99883/1507114-who_cares.jpg

Charlus
27-03-14, 11:17
Nou, ik ben niet tegen Marokkanen of moslims, maar de islam, daar ben ik niet voor.
Nogal wiedes, anders was je een moslim. Bedoel je te zeggen dat je tegen de Islam bent?