PDA

Bekijk Volledige Versie : Vergeten drama: Westelijke Sahara is het Palestina van Marokko



super ick
27-03-14, 09:35
Vergeten drama: Westelijke Sahara is het Palestina van Marokko

Er vallen gelijkenissen te trekken tussen de bezette Palestijnse gebieden en de Westelijke Sahara, die al decennialang door Marokko wordt bezet. Terwijl het ene conflict ongelooflijk gemediatiseerd is, weten maar weinig mensen wat er zich ten zuiden van Marokko afspeelt.


De Westelijke Sahara is het laatste deel van Afrika dat nog altijd niet onafhankelijk is geworden. Deze Spaanse ex-kolonie wordt al jarenlang wederrechtelijk bezet door buurland Marokko. Het Polisario is de verzetsorganisatie van het Sahrawivolk (foto Press Resistencia Saharui)
In Laayoune, de hoofdstad van de Westelijke Sahara, zijn de veiligheidsdiensten alomtegenwoordig om demonstraties uiteen te drijven. Het laatste incident dateert van 10 december 2012, toen ze met knuppels een betoging voor het kantoor van de Marokkaanse Adviesraad voor de Mensenrechten de kop indrukten.

Sinds 1975 is de Westelijke Sahara in Marokkaanse handen. Nadat de Spanjaarden na de dood van Franco waren weggetrokken, vielen Marokko en Mauritanië het territorium binnen. Tegen 1979 had intern verzet de Mauritaniërs al verdreven, maar de Marokkaanse koning Hassan II was vastberaden het gebied als zijn achtertuin te houden.

Kolonisten

Honderdduizend Marokkaanse kolonisten werden aangemoedigd met subsidies en banen om zich in de Westelijke Sahara te vestigen onder legerbescherming. Marokko vocht toen een oorlog uit tegen de inheemse Sahrawi-strijders die afliep in 1991 omdat de VN een staakt-het-vuren hadden bemiddeld en beloofden om binnen de zes maanden een onafhankelijk referendum te houden.

Dat referendum is er nooit gekomen. Marokko controleert nog altijd de Westelijke Sahara en zijn lucratieve grondstoffen zoals fosfaat en vis. Het land is nu het laatste "niet-zelfbestuurde territorium" van de VN in Afrika. Er leven 100.000 tot 140.000 Marokkaanse militairen (op een totale bevolking van amper 500.000).

Door de gevechten zijn veel van de oorspronkelijke bewoners van de Westelijke Sahara gevlucht naar kampen in het zuiden van Algerije, maar sommigen zijn als een minderheid in het gebied gebleven.

De VN-vredesmissie hier stelt weinig voor en heeft een opvallend beperkte jurisdictie: ze kreeg van de Veiligheidsraad niet eens het mandaat om mensenrechtenschendingen te onderzoeken.

Ook de toegang voor journalisten tot de Westelijke Sahara is zwaar aan banden gelegd. Daardoor is er weinig geweten over het leven van de Sahrawi in het betwiste gebied.

Discriminatie

"Onze groep is ondergedoken", zegt Fatima Tobarra, voorzitter van het Sahrawi Centrum voor Vrouwen en Kinderen aan Al Jazeera. "We wilden een officiële organisatie oprichten, maar de autoriteiten weigerden zelfs onze aanvraag te behandelen."

Het Centrum noemt discriminatie en misbruik tegen de lokale bevolking schering en inslag. "De politie bewaakt de scholen hier en intimideert de Sahrawi-kinderen. Eenmaal binnen in de school hebben ze af te rekenen met discriminatie door de leerkrachten, bijna altijd Marokkanen", vertelt Tobarra. "Onze kinderen mogen zich zelfs niet bij activiteitengroepen van Marokkaanse kinderen aansluiten."

Zo kunnen we en willen we niet leven, zegt ze. "We willen onze vrijheid heroveren, net als de mensen in andere landen zoals Tunesië en Jemen."

Straffeloosheid

Ondanks de massale aanwezigheid van veiligheidsdiensten, houden de Sahrawi al jaren manifestaties tegen de Marokkaanse overheersing en het feit dat ze zich tweederangsburgers voelen.

Khalil, een jonge activiste van de protestbeweging Coördinatie Gdeim Izik, vertelt dat de veiligheidsdiensten het gewoon zijn om preventief elke vorm van protest neer te slaan, dikwijls met knuppels. "Ze geven er niet om of je jong, oud, man of vrouw bent – als je een van de betogers bent, vallen ze je aan."

Er vallen vaak gewonden en soms ook doden, maar dan ontkent de politie elke betrokkenheid. Ook Human Rights Watch kan erover mee spreken. In 2010 werd een van hun onderzoekers ineengeslagen op klaarlichte dag. De organisatie noemde de aanval een typisch voorbeeld van de straffeloosheid voor politiegeweld.

De feitelijke leider van Coördinatie Gdeim Izik, Lahib Salhi, verwoordt het zo: "We leven hier altijd onder toezicht, onder de knuppels van de Marokkanen. De internationale gemeenschap moet doen wat ze beloofd heeft: het referendum organiseren en ons de kans geven om te leven zoals we dat willen."

Palestina

Er zijn gelijkenissen te trekken tussen de situatie in de Westelijke Sahara en Palestina, menen sommigen. Uit beide gebieden zijn gewezen grootmachten weggetrokken en kwamen er troepen van buitenaf in de plaats, op beide plaatsen wordt de inheemse bevolking onderdrukt en houden de permanente leden van de VN-Veiligheidsraad het status-quo in stand.

Maar terwijl het Israëlisch-Palestijnse conflict een van de meest gemediatiseerde verhalen ter wereld is, weten weinig mensen wat er in de Westelijke Sahara gaande is.

Veel Sahrawi geven de internationale gemeenschap de schuld. "De Marokkanen leggen beslag op ons land omdat ze dat kunnen, omdat ze sterk zijn en de steun hebben van Frankrijk, de VS en Groot-Brittannië. Maar ze weten dat hun claim vals is. Hoe lang nog zal de wereld dit onrecht pikken?", vraagt Salhi zich af.

IPS
Tom Stevenson


Vergeten drama: Westelijke Sahara is het Palestina van Marokko - DeWereldMorgen.be (http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/01/04/vergeten-drama-westelijke-sahara-het-palestina-van-marokko)

super ick
27-03-14, 11:47
34 keer gelezen maar toch maar niemand gereageerd. Misschien had ik er boven moeten zetten: Israelische soldaat laat een scheetje bij paspoortcontrole Gaza?

(leen)
27-03-14, 18:31
34 keer gelezen maar toch maar niemand gereageerd. Misschien had ik er boven moeten zetten: Israelische soldaat laat een scheetje bij paspoortcontrole Gaza?

61 keer ondertussen,
Gij zult de truukjes van Hassan 1 en 2 nooit bekritiseren...

Ibrah1234
27-03-14, 18:45
Met deze bijdrage trek je echt geen volle zalen :rolleyes:

Eke
27-03-14, 18:59
http://www.youtube.com/watch?v=WgFzLfGJi6w Intrigerende beelden....Een zangeres met mooie stem...maar..wat zingt ze ?? Wie verstaat haar ?


Een vluchtelingenkamp in Algerije ? Buurland van Marokko.

Oiseau
27-03-14, 19:03
Moet Marokko zijn Sahara en het Noorden aan de Spanjaarden teruggeven?
De rest van Marokko aan Frankrijk ..

Nee, nog beter Marokko laten annexeren door de EU dan.

Eke
27-03-14, 19:35
Moet Marokko zijn Sahara en het Noorden aan de Spanjaarden teruggeven?
De rest van Marokko aan Frankrijk ..

Nee, nog beter Marokko laten annexeren door de EU dan.

Oiseau, hoe is de geschiedenis van de grenzen van Marokko ? Hoorde dat deel van de Sahara altijd al bij Marokko of wat ? Wat is er gebeurd ?

En is het mogelijk dat Marokko en SADR een samenwerkingsverband aangaan als het eigenlijk 2 aparte staten zijn ?
Een soort win-win-situatie ? Wat denk je ?

En...zou jij een vrouw uit Sadr willen ? :rood:

Oiseau
27-03-14, 20:54
@EKe:
A- Zelfs delen van Algerije hoorden bij Marokko.
B- Nooit zullen de Sahrawi's een Eigen staat krijgen zolang Marokko een Koninkrijk is, het zijn gewoon Marokkanen.
C- Over mijn privé doe ik geen mededeling.. Ik zou nu eerder een vrouw uit gemeente Etten-leur kunnen krijgen?! hmm

Eke
27-03-14, 21:14
@EKe:

C- Over mijn privé doe ik geen mededeling.. Ik zou nu eerder een vrouw uit gemeente Etten-leur kunnen krijgen?! hmm

hmm...ja beter dicht uit de buurt, Oiseau . Spreek je een beetje Brabants ?




Het koninkrijk van Marokko is ooit heel groot geweest? Hoe oud is het, joh ?

super ick
27-03-14, 21:49
@EKe:
A- Zelfs delen van Algerije hoorden bij Marokko.
B- Nooit zullen de Sahrawi's een Eigen staat krijgen zolang Marokko een Koninkrijk is, het zijn gewoon Marokkanen.
C- Over mijn privé doe ik geen mededeling.. Ik zou nu eerder een vrouw uit gemeente Etten-leur kunnen krijgen?! hmm

Stijlorenrijk, hmmm.

Wiki says:

Uiteindelijk werd de kwestie in 1975 voorgelegd aan het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Het Hof deed vervolgens een ondubbelzinnige uitspraak: de rechtbank erkende dat er reeds vóór de Spaanse kolonisatie banden hadden bestaan tussen de Westelijke Sahara enerzijds en Marokko en Mauritanië anderzijds maar dat beide staten nooit daadwerkelijk gezag hadden uitgeoefend over het gebied. Het Hof kwam dan ook tot de conclusie dat de Westelijke Sahara gedekoloniseerd diende te worden, waarbij het zelfbeschikkingsrecht van de lokale bevolking voorop stond. Het Polisario beschouwde de uitspraak als een overwinning, omdat het de weg leek te effenen naar een onafhankelijke staat voor de Sahrawi.

Marokko koopt de wapens om WS onder controle te houden rechtstreeks van Israel. Twee onderdrukkershanden op 1 buik.

Oiseau
27-03-14, 22:07
Kaddafi leef niet meer om je te vertellen hoe de huurlingen worden geronseld,gewapend, uitbetaald en met welke doel.
Jammer voor de dagdromers maar alle Marokkanen horen onder de Marokkaanse vlag te leven.
Misschien naar Mali gaan om beter deze problematiek te begrijpen en wie echt er belang bij heeft om de boel te destabiliseren.

Eke
27-03-14, 22:38
Kaddafi leef niet meer om je te vertellen hoe de huurlingen worden geronseld,gewapend, uitbetaald en met welke doel.
Jammer voor de dagdromers maar alle Marokkanen horen onder de Marokkaanse vlag te leven.
Misschien naar Mali gaan om beter deze problematiek beter te begrijpen en wie echt belang erbij heeft om de boel te destabiliseren.

Je vindt een rechterlijke uitspraak niet bindend, Oiseau ? Er is toch uitgezocht hoe de verhoudingen waren voor de kolonisatie ...Hebben de bewoners ervoor gestemd om bij Marokko te blijven ?

Het staatje is in principe in staat zich financieel te bedruipen.
Marokko is ook in staat zich financieel te bedruipen.
Dus waarom geen statenverbond in plaats van overheersing ? Dat lijkt mij nou stabiliserend.

(leen)
27-03-14, 23:39
Kaddafi leef niet meer om je te vertellen hoe de huurlingen worden geronseld,gewapend, uitbetaald en met welke doel.
Jammer voor de dagdromers maar alle Marokkanen horen onder de Marokkaanse vlag te leven.
Misschien naar Mali gaan om beter deze problematiek te begrijpen en wie echt er belang bij heeft om de boel te destabiliseren.

Bezetters vinden zelf altijd dat ze het bij het rechte eind hebben,
Wat de internationale mogendheden vinden wuif je gewoon weg, want wij hebben gelijk, zelfs als je er zelf nooit bent geweest.

knots71karel
28-03-14, 00:00
34 keer gelezen maar toch maar niemand gereageerd. Misschien had ik er boven moeten zetten: Israelische soldaat laat een scheetje bij paspoortcontrole Gaza?

Zoiets heb ik jaren geleden ook al geopperd of Joods jongetje trap expres mier dood .

Rajawi Pow
28-03-14, 01:12
Appels vergelijken met peren. Sahara is en zal altijd bij marokko horen. Long live Almaghrib Alwatan

Ibrah1234
28-03-14, 09:50
Sahara is en zal altijd bij marokko horen. Long live Almaghrib Alwatan

Iets van gelijke strekking zullen de Chinezen roepen over Tibet en de Joden over de bezette gebieden.

Ibrah1234
28-03-14, 09:53
Marokko koopt de wapens om WS onder controle te houden rechtstreeks van Israel. Twee onderdrukkershanden op 1 buik.

Hypocrisie ten top.

vitalis
28-03-14, 15:57
Appels vergelijken met peren. Sahara is en zal altijd bij marokko horen. Long live Almaghrib Alwatan

Hiep hiep hoera voor de bezetting en lang leve de onderdrukkers...

Samir75017
28-03-14, 17:02
Comparing Palestine with the Western Sahara ... This part of the forum is definitely an intellectual desert :jammer:

super ick
28-03-14, 18:52
Comparing Palestine with the Western Sahara ... This part of the forum is definitely an intellectual desert :jammer:

En nu een inhoudelijke ipv een pedante.

tanger'73
28-03-14, 19:33
Nationalisme is volksziekte nummer 1. Zo gaat nationalisme en islam ook niet goed samen.

super ick
28-03-14, 22:51
Nationalisme is volksziekte nummer 1. Zo gaat nationalisme en islam ook niet goed samen.

Nationalisme van de kant van Marokko?

tanger'73
28-03-14, 23:34
Nationalisme van de kant van Marokko?

nationalisme met betrekking tot westelijk sahara.

Ibrah1234
29-03-14, 02:30
Comparing Palestine with the Western Sahara ... This part of the forum is definitely an intellectual desert :jammer:

Ik had van jou op zijn minst een verontwaardigde reactie verwacht als zelfgeproclameerde strijder voor de onderdrukten der aarde.

Saharianen doen er niet toe omdat je Marokkaan bent?

Rajawi Pow
29-03-14, 04:14
https://www.youtube.com/watch?v=C02vobTh9UQ#t=42

super ick
29-03-14, 16:11
Comparing Palestine with the Western Sahara ... This part of the forum is definitely an intellectual desert :jammer:

Je meet met wee maten hypocriet. Marokko is in feite nog erger bezig dan Israel.

Samir75017
29-03-14, 20:09
Je meet met wee maten hypocriet. Marokko is in feite nog erger bezig dan Israel.

Tokkie.

super ick
29-03-14, 22:28
Tokkie.

Heb je nog iets te melden ipv schelden?

het is niet jou rechtvaardigheidsgevoel of solidariteit met Palestijnen maar je onderbuik tegen Joden wat jou drijft. Anders zou je deze bezetting ook veroordelen, hypocriet.

Samir75017
29-03-14, 22:33
Heb je nog iets te melden ipv schelden?

het is niet jou rechtvaardigheidsgevoel of solidariteit met Palestijnen maar je onderbuik tegen Joden wat jou drijft. Anders zou je deze bezetting ook veroordelen, hypocriet.

Tokkie.

Rajawi Pow
29-03-14, 22:51
Heb je nog iets te melden ipv schelden?

het is niet jou rechtvaardigheidsgevoel of solidariteit met Palestijnen maar je onderbuik tegen Joden wat jou drijft. Anders zou je deze bezetting ook veroordelen, hypocriet.
Noemt ze joden?? Het zijn duivels/demons die zich hebben bekeerd tot het jodendom. Je hebt nog veel te leren vriend
http://www.youtube.com/watch?v=bl13wd70ZSg

super ick
29-03-14, 22:57
nationalisme met betrekking tot westelijk sahara.

Wat zou er moeten gebeuren dan?

super ick
29-03-14, 22:58
Noemt ze joden?? Het zijn duivels/demons die zich hebben bekeerd tot het jodendom. Je hebt nog veel te leren vriend
Farrakhan responds to charge of anti-Semitism (Al-Jazeera) - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=bl13wd70ZSg)

Blurrrrrrp

Rajawi Pow
29-03-14, 23:07
Nederland is eigenlijk ook van iedereen omdat ze 't hebben gepikt van de Noordzee.

super ick
29-03-14, 23:10
Nederland is eigenlijk ook van iedereen omdat ze 't hebben gepikt van de Noordzee.

:hihi: VMBO zwakstroom

Isch
30-03-14, 00:40
Had ik ooit een spreekbeurt over. Bleef me altijd bij. Sowieso omdat ik een kei ben in spreekbeurten, maar ook omdat het zielig is. Alles gaat om macht en tof doen. Gelukkig hebben we daar in het graf niks aan.

Rajawi Pow
30-03-14, 00:54
Had ik ooit een spreekbeurt over. Bleef me altijd bij. Sowieso omdat ik een kei ben in spreekbeurten, maar ook omdat het zielig is. Alles gaat om macht en tof doen. Gelukkig hebben we daar in het graf niks aan.
Dus als jij het voor het zeggen had in marokko dan zou je de sahara hebben weggeven aan de sa7rawa omdat je er niets aan hebt in het graf.

Rajawi Pow
30-03-14, 00:56
:hihi: VMBO zwakstroom Een niveautje hoger maar wat jij verdient in een jaar verdien ik in 2 maanden.

Olive Yao
30-03-14, 01:25
.



Dus als jij het voor het zeggen had in marokko dan zou je de sahara hebben weggeven aan de sa7rawa omdat je er niets aan hebt in het graf.

Nee, dat volgt niet.

Rajawi Pow
30-03-14, 01:51
.


Nee, dat volgt niet.Wat bedoel je?

super ick
30-03-14, 08:58
Een niveautje hoger maar wat jij verdient in een jaar verdien ik in 2 maanden.

Dat weet jij dus niet.

Jou niveau schat ik in nav je opmerkingen maar je inkomen staat daar volledig los van. Je opmerking bevestigd overigens wel mijn inschatting.

tanger'73
30-03-14, 16:15
Wat zou er moeten gebeuren dan?


Vrij simpel, zelfbeschikkingsrecht. Weinig Marokkanen die warme gevoelens koesteren voor Mahzen.

mark61
30-03-14, 16:31
Had ik ooit een spreekbeurt over. Bleef me altijd bij. Sowieso omdat ik een kei ben in spreekbeurten, maar ook omdat het zielig is. Alles gaat om macht en tof doen. Gelukkig hebben we daar in het graf niks aan.

Eh, geld, tegenwoordig, voornamelijk.

Hoewel het me bij Oekraïne inderdaad om wederzijds tof doen lijkt te gaan. Geld zit er niet in, integendeel :hihi:

tanger'73
30-03-14, 17:02
Het wegdoen van de sahara brengt maar een ruime half miljoen minder Marokkanen op. Misschien niet de moeite waard om weg te doen. :hihi:

super ick
30-03-14, 17:52
Vrij simpel, zelfbeschikkingsrecht. Weinig Marokkanen die warme gevoelens koesteren voor Mahzen.

Als iedereen er zo over dacht wordt het morgen geregeld. Helaas........

Landjepik. Geld en macht.

Opvallend ook hoe luchtig op deze bezetting, met de nodige dosis humor, gereageerd word.

mark61
30-03-14, 18:24
Het wegdoen van de sahara brengt maar een ruime half miljoen minder Marokkanen op. Misschien niet de moeite waard om weg te doen. :hihi:

Mensen die daar gaan werken krijgen toch dubbel salaris? Wel duur....

Maar die vis en fosfaat is natuurlijk nooit weg.

tanger'73
30-03-14, 18:28
Maar die vis en fosfaat is natuurlijk nooit weg.


Voor de Mahzen & bourgeoisie, helaas ziet de rest van de bevolking daar bitter weinig van terug.

The_Grand_Wazoo
31-03-14, 13:26
Had ik ooit een spreekbeurt over. Bleef me altijd bij. Sowieso omdat ik een kei ben in spreekbeurten, maar ook omdat het zielig is. Alles gaat om macht en tof doen. Gelukkig hebben we daar in het graf niks aan.



Dus als jij het voor het zeggen had in marokko dan zou je de sahara hebben weggeven aan de sa7rawa omdat je er niets aan hebt in het graf.




.


Nee, dat volgt niet.

Olijf heeft het over je conclusie (Dus als ....). Die volgt niet uit wat Isch beweert.

Isch
31-03-14, 16:40
Dus als jij het voor het zeggen had in marokko dan zou je de sahara hebben weggeven aan de sa7rawa omdat je er niets aan hebt in het graf.

Ik zou ze geven waar ze recht op hebben ja.

Isch
31-03-14, 23:47
Eh, geld, tegenwoordig, voornamelijk.

Hoewel het me bij Oekraïne inderdaad om wederzijds tof doen lijkt te gaan. Geld zit er niet in, integendeel :hihi:


Ewa, macht verkrijg je met geld. Maar dat kon je zelf wel bedenken, :ego: