PDA

Bekijk Volledige Versie : Haags raadslid mag niet zweren op Allah



Marsipulami
28-03-14, 09:08
Haags raadslid mag niet zweren op Allah



27/03/14, 20:38 − bron: ANP

18760
© Gemeente Den Haag. Hasan Küçük.


'Zo waarlijk helpe mij Allah.' Dat was de tekst waarmee het Haagse gemeenteraadslid Hasan Kücük (Islam-Democraten) donderdag zijn eed wilde afleggen bij de eerste vergadering na de verkiezingen.


Burgemeester Jozias van Aartsen stak daar echter een stokje voor. 'U weet dat de tekst anders luidt', was de koele reactie van de burgemeester. Kücük zwoer daarop alsnog: 'Zo waarlijk helpe mij God almachtig.'

Kücüks partijgenoot Tahsin Cetinkaya en Abdoe Khoulani van de islamitische Partij van de Eenheid zwoeren niet op Allah.

Raadsleden mogen kiezen uit twee zinnen als ze de eed afleggen: 'Dat verklaar en beloof ik' en 'Zo waarlijk helpe mij God almachtig'.

knuppeltje
28-03-14, 09:19
Zo zie je maar weer dat de ene god de andere niet is. Kunnen ze die vent er voortaan niet gewoon erbuiten laten? Dan heb je dergelijk gedonder ook niet meer.

mark61
28-03-14, 12:32
Tis echt bizar. In Nederland mag je dus ongelovig zijn, en christen. Andere smaken niet gewenst; dan ben je niet betrouwbaar, als je op nepgoden zweert.

Tis echt te belachelijk voor woorden.

Ibrah1234
28-03-14, 12:44
Is het geen vormvereiste?

Marsipulami
28-03-14, 14:01
De eed afleggen deed men oorspronkelijk voor God. In een vroegere samenleving waar God alom aanwezig was en door niemand in twijfel getrokken had zweren een betekenis. Het gaat over een belofte tegenover God. God zal degene die de eed aflegt in de gaten houden en desnoods in de hel gooien als hij zijn belofte breekt.

Nu die God er voor velen niet meer is zijn zo'n eden weinig meer dan folklore (zeker de seculiere variant) en zou men die praktijk bij ambtsaanvaardingen best naar de prullenmand verwijzen. Ambtdragers hebben rechten en plichten die verbonden zijn aan een ambt. Als ze zich daar niet aan houden is het een rechter en niet God die moet sanctioneren.

mark61
28-03-14, 15:51
zo'n eden

Dat Vloms hè... 'zo'n' = 'zo een' = enkelvoud. Hoe is dat zo gekomen, dat het voor meervoud is gaan gebruikt worden :hihi:

Het meervoud van 'zo'n' is 'zulke' of 'dergelijke'.

Van zuks dus.

Marsipulami
28-03-14, 16:33
Dat Vloms hè... 'zo'n' = 'zo een' = enkelvoud. Hoe is dat zo gekomen, dat het voor meervoud is gaan gebruikt worden :hihi:

Het meervoud van 'zo'n' is 'zulke' of 'dergelijke'.

Van zuks dus.

Ollanders doen dat toch ook ----->

Omroep Gelderland - Nieuws - Zo'n 500 aangiftes tegen Geert Wilders in Nijmegen (http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2054260/zon-500-aangiftes-tegen-geert-wilders-in-nijmegen.htm)

Samir75017
28-03-14, 16:55
Jesus ....

mark61
28-03-14, 16:55
Ollanders doen dat toch ook ----->

Omroep Gelderland - Nieuws - Zo'n 500 aangiftes tegen Geert Wilders in Nijmegen (http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2054260/zon-500-aangiftes-tegen-geert-wilders-in-nijmegen.htm)

Dat is een bijzondere situatie, en betekent dan 'ongeveer'. Is inderdaad een interessant, ander gebruik. Net zoals je 'Een 500 aangiftes...' kan zeggen.

Standaard: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/zon-zulke-rotzooi

Eke
28-03-14, 18:34
Tis echt bizar. In Nederland mag je dus ongelovig zijn, en christen. Andere smaken niet gewenst; dan ben je niet betrouwbaar, als je op nepgoden zweert.

Tis echt te belachelijk voor woorden.

God is de God van Abraham, Isaac en Jacob. Allah is de God van Abraham, Isaac en Jacob. God=Allah. Allah=God.

Aangezien God niet valt te begrenzen lijkt me bovenstaande simpele redenering voldoende. "Zo waarlijk helpe mij God almachtig"

PS.Uitgeweken zou kunnen worden naar het ruimere "Zo waarlijk word ik geholpen door Het Goddelijke". Dan kunnen ook mensen die niet behoren tot de Abrahamistische Godsdiensten ermee uit de voeten.
Maar eerlijk gezegd doet me het denken aan de TVserie "Are you being served? " :hihi:

tanger'73
28-03-14, 19:28
Misschien beter ook, onder hoedanigheid van haagse raadslid zou hij zijn belofte op Allah toch niet kunnen nakomen.

Marsipulami
28-03-14, 23:51
Dat is een bijzondere situatie, en betekent dan 'ongeveer'. Is inderdaad een interessant, ander gebruik. Net zoals je 'Een 500 aangiftes...' kan zeggen.

Standaard: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/zon-zulke-rotzooi

Volgens mij is "zo'n" inwisselbaar met "zulke" zowel in het zuiden als in het noorden van het NL taalgebied. Bv: Zo'n / zulke mensen; zo'n /zulke dieren; zo'n /zulke dossiers; zo'n / zulke planten; zo'n / zulke eden; zo'n / zulke prikkers; zo'n / zulke wijnen, enz.

mark61
29-03-14, 01:14
Volgens mij is "zo'n" inwisselbaar met "zulke" zowel in het zuiden als in het noorden van het NL taalgebied. Bv: Zo'n / zulke mensen; zo'n /zulke dieren; zo'n /zulke dossiers; zo'n / zulke planten; zo'n / zulke eden; zo'n / zulke prikkers; zo'n / zulke wijnen, enz.

Nee, dat doen wij hier in het noorden niet. Trust me.

Marsipulami
29-03-14, 01:49
Nee, dat doen wij hier in het noorden niet. Trust me.

OK dan, mij goed. Ik heb wel eens horen zeggen dat Nederlanders een soort Vlamingen zijn met een spraakgebrek. :fpiraat:

super ick
29-03-14, 08:20
OK dan, mij goed. Ik heb wel eens horen zeggen dat Nederlanders een soort Vlamingen zijn met een spraakgebrek. :fpiraat:

Belgen stinken.

knuppeltje
29-03-14, 09:19
Jesus ....

Laat die er vooral buiten, ja. :gsm:

knuppeltje
29-03-14, 09:21
Nee, dat doen wij hier in het noorden niet. Trust me.

Wij hier in het zuiden zelfs niet.

knuppeltje
29-03-14, 09:21
Belgen stinken.

Botterik! :gsm:

mark61
29-03-14, 11:30
OK dan, mij goed. Ik heb wel eens horen zeggen dat Nederlanders een soort Vlamingen zijn met een spraakgebrek. :fpiraat:

Moet ik echt Herrit Callewaert er weer bij halen?

super ick
29-03-14, 16:07
Botterik! :gsm:

Tja, even dom als Nederlanders hebben splaakgeblek. De smerige telingbelg.

Isch
30-03-14, 00:42
Als ie op God zweert, zweert ie op Allah, dus ja. Sommige dingen hoef je niet eens voor te vechten.

Nederlandertje
30-03-14, 01:49
Tis echt bizar. In Nederland mag je dus ongelovig zijn, en christen. Andere smaken niet gewenst; dan ben je niet betrouwbaar, als je op nepgoden zweert.

Tis echt te belachelijk voor woorden.

Allah is arabisch voor god. En je moet het in het Nederlands zeggen dus dan kom je bij god uit. Klaar einde discussie.

super ick
30-03-14, 09:02
Zo helpe mij Hari Khrisna almachtig.

super ick
30-03-14, 14:33
De teksten zijn waarschijnlijk vast gelegd in de wet. Dat zou de reden zijn. Speciaal voor mensen die geen waarde hechten aan een belofte uit Gods naam is het beloven uitgevonden.

Dat gezeik over die Godjes van iedereen begint me aardig de keel uit te hangen. Dat opdringerige. :kotsen:

tanger'73
30-03-14, 16:21
De etymologie tussen God en Allah is toch iets anders. Niet de plek en de plaats om erover uit te wijden.

mark61
30-03-14, 16:28
De etymologie tussen God en Allah is toch iets anders. Niet de plek en de plaats om erover uit te wijden.

Nee hoor. Historisch gezien gebruikten eerst Arabischsprekende 'heidenen', christenen en joden de naam Allah, daarna pas moslims. Ik zie geen bezwaar, maar in monopolies gaan opeisen wel.

Allah - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Allah#Etymology)

Zelfs Sikhs gebruiken het woord.

mark61
30-03-14, 16:29
De teksten zijn waarschijnlijk vast gelegd in de wet. Dat zou de reden zijn. Speciaal voor mensen die geen waarde hechten aan een belofte uit Gods naam is het beloven uitgevonden.

Dat gezeik over die Godjes van iedereen begint me aardig de keel uit te hangen. Dat opdringerige. :kotsen:

Die wet is dan toch wel het opdringerigst, zou ik zeggen. Is Nederland nou een theocratie of een seculier land?

tanger'73
30-03-14, 16:42
Nee hoor. Historisch gezien gebruikten eerst Arabischsprekende 'heidenen', christenen en joden de naam Allah, daarna pas moslims. Ik zie geen bezwaar, maar in monopolies gaan opeisen wel.

Allah - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Allah#Etymology)

Zelfs Sikhs gebruiken het woord.

God kun je toeschrijven aan een beeld, Allah niet. Koran vers 112.

mark61
30-03-14, 16:59
God kun je toeschrijven aan een beeld,

?

Het ging over etymologie toch?

tanger'73
30-03-14, 17:08
?

Het ging over etymologie toch?

Uit de etymologie is God niet eenduidig Allah. Het woord God heeft namelijk bij veel mensen connotaties en dat heeft Allah niet. Daarom gebruiken moslims (om buiten alle connotatie te staan) het woord God niet voor Allah.

super ick
30-03-14, 17:50
Die wet is dan toch wel het opdringerigst, zou ik zeggen. Is Nederland nou een theocratie of een seculier land?

Dan moeten we allemaal overgaan tot 'dat beloof ik'. Ik ben voor.

mark61
30-03-14, 18:21
Dan moeten we allemaal overgaan tot 'dat beloof ik'. Ik ben voor.

Yep. God moet sowieso uit de wet.

Evt. alle goden etc. in de eed.

(leen)
30-03-14, 23:32
Tis echt bizar. In Nederland mag je dus ongelovig zijn, en christen. Andere smaken niet gewenst; dan ben je niet betrouwbaar, als je op nepgoden zweert.

Tis echt te belachelijk voor woorden.

De naam god is toch random voor de god waar je in gelooft?

mark61
31-03-14, 00:14
De naam god is toch random voor de god waar je in gelooft?

Das duidelijk niet de bedoeling van de wet / eed.

super ick
31-03-14, 08:42
Yep. God moet sowieso uit de wet.

Evt. alle goden etc. in de eed.

Dus toch: zo helpe mij Hari Krisna almachtig?

Waarom halen we hem er niet helemaal uit? Dan houden we God lekker privé. Wat moet hij erbij op het werk?

mark61
31-03-14, 11:57
Dus toch: zo helpe mij Hari Krisna almachtig?

Waarom halen we hem er niet helemaal uit? Dan houden we God lekker privé. Wat moet hij erbij op het werk?

Oh ik heb hem er liever uit. Maar aangezien ie bestaat...

Isch
01-04-14, 00:09
Uit de etymologie is God niet eenduidig Allah. Het woord God heeft namelijk bij veel mensen connotaties en dat heeft Allah niet. Daarom gebruiken moslims (om buiten alle connotatie te staan) het woord God niet voor Allah.

Ik gebruik het wel.

Isch
01-04-14, 00:11
Yep. God moet sowieso uit de wet.

Evt. alle goden etc. in de eed.

Jep en in plaats daarvan iets als, dat beloof ik en als ik mn belofte verbreek mogen jullie mn piemol afhakken.

Veel beter!