PDA

Bekijk Volledige Versie : Elektrische auto kost fiscus half miljard



knuppeltje
29-03-14, 08:41
Elektrische auto kost fiscus zeker half miljard
Door: Merijn Rengers, John Schoorl − 29/03/14, 06:01
© EPA. Een populaire hybride auto: de Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Nog net voor 1 januari hebben kopers van elektrische en hybride auto's op grote schaal geprofiteerd van gunstige belastingmaatregelen. Zelfs de autobranche wil dat dit stopt.


Het fiscale voordeel is sinds 1 januari al flink teruggeschroefd, omdat niemand had voorzien dat het zo hard zou gaan.


De fiscale stimuleringsmaatregelen voor (semi-)elektrische auto's die in 2013 van kracht waren hebben zeker een half miljard euro gekost. De autobranche, die tot voor kort lobbyde voor de belastingvoordelen, keert zich nu tegen de fiscale maatregelen.

Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Vorig jaar zijn ruim 22 duizend stekkerauto's verkocht, een veelvoud van de jaren daarvoor. Dat was vooral het gevolg van de onverwacht sterk toegenomen populariteit van hybride auto's als de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid.

De terreinwagens hebben zowel een batterij als een tank en kunnen 30 kilometer op elektriciteit rijden voor zij op fossiele brandstof overschakelen. De auto's komen in aanmerking voor een groot aantal subsidieregelingen.

31 duizend euro voordeel
De financiële voordelen voor kopers van de best verkochte stekkerauto van 2013, de Mitsubishi Outlander PHEV (dealerprijs zonder BTW ruim 40 duizend euro), konden oplopen tot 31 duizend euro.

De totale kosten van het stimuleren van elektrisch rijden zijn niet bekend. Het ministerie van Economische Zaken schoot in 2013 door het hiervoor geldende plafond van 125 miljoen euro. De Belastingdienst liep honderden miljoenen mis doordat de stekkerauto's zijn vrijgesteld van fiscale bijtelling.

Het ministerie van Financiën laat weten dat vorig jaar is besloten de stapeling van subsidies in te perken, omdat er veel meer modellen in aanmerking kwamen 'voor het totale pakket aan belastingvoordelen' dan gepland. Het ministerie wijt dit aan 'snelle technologische ontwikkelingen' en evalueert in de loop van 2014 de fiscale regelingen rond zuinige auto's.

In december 2013, de topmaand voor de stekkerauto's, zijn kentekens uitgereikt voor meer dan 2.000 Volvo V60's, bijna 5.000 Mitsubishi Outlanders, ruim 700 Opel Ampera's en 577 volledig elektrische Tesla's. Volgens de kentekendienst RDW is sinds 1 januari van dit jaar - toen de fiscale voordelen werden ingeperkt - de verkoop van de hybride auto's sterk teruggevallen.

Leaserijders
De fiscale voordelen zijn vooral terechtgekomen bij leaserijders en zelfstandig ondernemers, die veel belasting betalen. zzp'ers die in 2013 een stekkerauto kochten profiteerden van een vrijstelling van de wegenbelasting, nul procent bijtelling voor privégebruik, de milieu-investeringsaftrek, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de willekeurige afschrijving, btw-aftrek en de mkb-winstvrijstelling.

De autobranche lobbyde tussen 2011 en 2013 krachtig voor de fiscale stimulering. Nu is zij van inzicht veranderd. Brancheorganisaties als de Bovag en de RAI zeggen dat de stimuleringsmaatregelen zijn doorgeschoten en de markt te veel verstoren.

'Het is raar dat Mitsubishi de eerste maanden de totale, wereldwijde productie van de Outlander PHEV naar Nederland heeft verscheept. En dat bij Volvo 60 procent van alle V60's onze kant op kwamen. De rest van Europa haalt de schouders op over die modellen, maar Nederland is in de ban ervan', zegt Tom Huyskens van de Bovag.

'Het fiscale voordeel is sinds 1 januari al flink teruggeschroefd, omdat niemand had voorzien dat het zo hard zou gaan. Wij zijn voor de toekomst voorstander van een minder rigoureus systeem', aldus Huyskens.

Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit van Natuur & Milieu, zegt nog steeds achter de fiscale maatregelen te staan. 'We wilden met zijn allen de markt voor elektrisch rijden versnellen. Dat is gebeurd. De hybrides hebben daar veel voor gedaan en hun opmars heeft geleid tot een veel betere infrastructuur voor elektrische auto's. De gebruikers van zuinige auto's zijn de grote winnaars, net als het milieu. Dat is belangrijker dan de winstgevendheid van de autobranche die wellicht in het geding is gekomen.'


Alle doemscenario's zijn uitgekomen. Er is veel geld weggegooid zonder een slag inzake duurzaamheid te hebben gemaakt.


Zware lobby
CDA-kamerlid Pieter Omtzigt, die in 2011 streed tegen het optuigen van te uitbundige regelingen voor hybrides en elektrische auto's, zegt dat de regeling meer kwaad dan goed heeft gedaan. 'Alle doemscenario's zijn uitgekomen. Er is veel geld weggegooid zonder een slag inzake duurzaamheid te hebben gemaakt. Zo weet niemand of hybrides wel worden opgeladen of gewoon op benzine rijden en intussen wel alle groene voordelen opstrijken.'

Het CDA-Kamerlid moest in 2011 het onderspit delven tegenover een zware lobby. Die werd gevoerd door Natuur & Milieu, de autobranche, de toenmalige bewindslieden van VVD en CDA die niet op hun schreden wilden terugkeren en prins Maurits van Oranje, die was ingehuurd als speciaal ambassadeur van de elektrische auto.

'We hebben de duur van de maatregelen weten te verkorten, anders was het nog veel kostbaarder geworden', zegt Omtzigt. 'Je kunt wel iets doen om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken, maar het is te gek om die auto's bijna gratis te maken.' (Volkskrant.nl)


En nu?

mark61
29-03-14, 10:27
En nu? Die hybride slagschepen eruit gooien, nogal logisch :hihi:

Tomas
29-03-14, 11:44
't is ook idioot die regelingen. Waarom een Prius hybrid 14% en was een Ampera 0%..??
Omdat je de Ampera ook kunt opladen.
Maar die bijtelling is voor leasde rijders met een tankpasje van de baas. Waarom zouden die thuis hun eigen stroom gebruiken om dat ding op te laden, als je gratis kunt tanken bij de pomp.

Voor mij zijn alle auto's met een ICE en elektro motor hetzelfde. Of ze nu parallel of serieel hybride zijn, of je ze nu wel of niet kunt opladen. Zolang er een ICE in zit, is het geen echte elektrische auto.

Alleen de Leaf, de Tresla en de Karma zijn baanbrekend. Met de Tesla voorop. Hybride hebben we al wel gehad. Al een paar jaar.

mark61
29-03-14, 12:19
't is ook idioot die regelingen. Waarom een Prius hybrid 14% en was een Ampera 0%..??
Omdat je de Ampera ook kunt opladen.
Maar die bijtelling is voor leasde rijders met een tankpasje van de baas. Waarom zouden die thuis hun eigen stroom gebruiken om dat ding op te laden, als je gratis kunt tanken bij de pomp.

Voor mij zijn alle auto's met een ICE en elektro motor hetzelfde. Of ze nu parallel of serieel hybride zijn, of je ze nu wel of niet kunt opladen. Zolang er een ICE in zit, is het geen echte elektrische auto.

Alleen de Leaf, de Tresla en de Karma zijn baanbrekend. Met de Tesla voorop. Hybride hebben we al wel gehad. Al een paar jaar.

En die nieuwe BMW dan? Nou ja, die zonder ice :hihi: En de Zoe.

Tomas
29-03-14, 12:24
Zonder ICE, is ok. Ik heb dan ook een beetje problemen met de Karma, want die kan je wel krijgen met een generator. Een ICE dus. Tesla doe dat principieel niet.

super ick
29-03-14, 15:03
Zonder ICE, is ok. Ik heb dan ook een beetje problemen met de Karma, want die kan je wel krijgen met een generator. Een ICE dus. Tesla doe dat principieel niet.

Speciaal naar Eindhoven gereden om er 1 te bestellen maar de levertijd was enkele maanden geleden nog langer dan een half jaar. Kijk eind vh jaar nog wel een keertje. Ga niet een half jaar op een auto wachten.

knuppeltje
30-03-14, 08:16
En nu? Die hybride slagschepen eruit gooien, nogal logisch :hihi:

Alle tankdoppen dichtlassen.

super ick
30-03-14, 14:14
Dat hele Priusverhaal heb ik nooit helemaal begrepen. 1 op 25 rij je ook met een schone diesel. Die heeft geen aparte elektromotoren en een levensgrote batterij die enorm milieubelastend is om te fabriceren en te recyclen. Daarnaast rijden ze gewoon 1 op 15 als je 130 mee gaat rijden met het andere verkeer. 1 op 25, ja tussen de vrachtwagens op de rechterbaan.

Politici zijn slaapkoppen.

Volledig elektrisch dat zet zoden aan de dijk. Met de verwachting dat als het eenmaal gaat lopen we betaalbare elektrische auto's kunnen gaan kopen met een grotere actieradius.

Een heel ander verhaal vind ik de elektrische snor en bromscooter. Meer dan 100 km achter elkaar rijden. Wie doet dat met zo'n slakkengang? Daar is de actieradius dus in 99,9 pct vd gevallen ruim voldoende.
De overheid zou de benzinescooter op termijn moeten verbieden.

Tomas
30-03-14, 14:30
Hybride was wel een opstapje naar volledig elektrisch. Een hybride heeft veel onderdelen die ook noodzakelijk zijn voor volledig elektrisch rijden betaalbaar gemaakt door massaproductie. Zoals stuur- en rembekrachtiging zonder motorvacuum. Om over de elektromotoren en inverters nog maar te zwijgen. Maar dat is ondertussen gemeengoed. Het voordeel voor de consument van de hybride zou ondertussen uit de verbruikscijfers moeten komen, niet uit subsidie.

Het is wel zo dat op de snelweg het verbruiksvoordeel wegvalt, maar in de stad met lage snelheden en veel starts en stops scoort een hybride echt veel beter dan enige andere ICE.

Tomas
30-03-14, 14:34
Speciaal naar Eindhoven gereden om er 1 te bestellen maar de levertijd was enkele maanden geleden nog langer dan een half jaar. Kijk eind vh jaar nog wel een keertje. Ga niet een half jaar op een auto wachten.

Alweer opzoek naar je volgende auto? Jij verslijt ze ook bij de vleet. Ik kom de laatste tijd regelmatig een Tesla S tegen. Ze lopen echt als een trein. Als ik 5 jaar geleden beter naar mijn hart had geluisterd dan naar mijn verstand, dan had ik nu goed geld verdiend aan Tesla aandelen. Ik vond het toendertijd te riskant. Was bang dat een grote autoprducent als Ford, GM ofzo ze ieder moment uit de markt kon prijzen met een goedkoper en beter alternatief. Ik heb nog altijd een te hoge pet op van grote gerenormeerde bedrijven.

super ick
30-03-14, 17:04
Alweer opzoek naar je volgende auto? Jij verslijt ze ook bij de vleet. Ik kom de laatste tijd regelmatig een Tesla S tegen. Ze lopen echt als een trein. Als ik 5 jaar geleden beter naar mijn hart had geluisterd dan naar mijn verstand, dan had ik nu goed geld verdiend aan Tesla aandelen. Ik vond het toendertijd te riskant. Was bang dat een grote autoprducent als Ford, GM ofzo ze ieder moment uit de markt kon prijzen met een goedkoper en beter alternatief. Ik heb nog altijd een te hoge pet op van grote gerenormeerde bedrijven.

:hihi: valt mee. Wij hebben twee auto's voor woon-werkverkeer en 1 voor de lol. Ik weet dat ik daarmee, in de ogen van sommigen een soort monster ben. Alledrie bij elkaar Ijn ze wel schoner dan menig oud busje. En die zijn weer wel bonton.

Mbt Tesla verbaas ik me ook. Ik denk dat, als de markt er rijp voor is, de reguliere autofabrikanten ook makkelijk elektrische auto's zullen kunnen produceren. Met dank aan Tesla die voor hen de kinderziektes eruit gehaald heeft.

Interessante vraag is wel wanneer die markt rijp is. Wat zijn de krachten erachter? Een elektrische auto zou veel goedkoper moeten zijn. Veel minder draaiende delen, dus onderhoud en storingen, nauwelijks verbruik, nauwelijks slijtage. Alleen de batterij.

mark61
30-03-14, 17:19
Interessante vraag is wel wanneer die markt rijp is. Wat zijn de krachten erachter?

Ik denk voornamelijk image. Het idee electrisch te rijden, het opladen, wat gaan de buren / collega's zeggen :hihi:

Die actieradius is dan nog wel klein, je kan overal de statistieken opzoeken van hoe verreweg de meeste ritten in NL kort zijn enzo. Het gaat er in feite alleen nog maar om wie er langere ritten maakt dan 100km. Als je van de ene naar de andere klant rijdt, als zakelijke rijder, zou je natuurlijk makkelijk tussendoor kunnen laden.

En als stadsauto heb je helemaal geen probleem. Alleen, wie gaat 35.000 uitgeven voor het boodschappenwagentje...

knuppeltje
31-03-14, 08:38
Ik denk voornamelijk image. Het idee electrisch te rijden, het opladen, wat gaan de buren / collega's zeggen :hihi:

Die actieradius is dan nog wel klein, je kan overal de statistieken opzoeken van hoe verreweg de meeste ritten in NL kort zijn enzo. Het gaat er in feite alleen nog maar om wie er langere ritten maakt dan 100km. Als je van de ene naar de andere klant rijdt, als zakelijke rijder, zou je natuurlijk makkelijk tussendoor kunnen laden.

En als stadsauto heb je helemaal geen probleem. Alleen, wie gaat 35.000 uitgeven voor het boodschappenwagentje...

Wat die denken, daar zou ik niets om geven. Maar voor mensen die in de stad wonen en geen oprit hebben is het ook al vaak lastig, zeker als er tijdens jouw afwezigheid weer eens iemand anders zijn auto voor je deur heeft geparkeerd. Tegenover mij is er al vele jaren een heel goed draaiende bloemenwinkel. Kun je nagaan hoe vaak ik al mijn auto ergens anders heb moeten parkeren.

In geen 35.000 jaar als die dingen niet veel goedkoper worden. Ook al heb je voor een boodschappen wagentje geen grote actieradius nodig.

Van mij hadden ze al die subsidiemaatregelen mogen reserveren voor auto's met alleen een elektromotor. Ze hadden er van mij zelfs meer dan nu voor mogen uittrekken.

Tomas
31-03-14, 08:44
Ik denk voornamelijk image. Het idee electrisch te rijden, het opladen, wat gaan de buren / collega's zeggen :hihi:

Als je nu tesla S zegt, dan kijken er ruim een miljard keer zoveel collega's geinteresseerd op dan een jaar of 3 geleden. Ook als je niet zoveel collega's hebt, geldt dat.

Natuurlijk is range het grote probleem. Had de leaf nog geen 100km, de Tesla kan je kopen, als je het geld hebt, met ruim 300km. Nog even wachten.

Natuurlijk had Knuppeltje het achteraf allemaal anders gedaan. Magoed, die houdt dan ook de technologische ontwikkelingen als geen ander bij.

knuppeltje
31-03-14, 08:54
Als je nu tesla S zegt, dan kijken er ruim een miljard keer zoveel collega's geinteresseerd op dan een jaar of 3 geleden. Ook als je niet zoveel collega's hebt, geldt dat.

Natuurlijk is range het grote probleem. Had de leaf nog geen 100km, de Tesla kan je kopen, als je het geld hebt, met ruim 300km. Nog even wachten.

Natuurlijk had Knuppeltje het achteraf allemaal anders gedaan. Magoed, die houdt dan ook de technologische ontwikkelingen als geen ander bij.

Ik denk dat, los van die subsidiemaatregelen voor die hybride-auto's, er van alles aan gedaan wordt om de gewone brandstofmotoren steeds zuiniger te magen. Daar heb je volgens mij geen subsidie voor nodig. Dat is al heel lang zo. Hoever dat nog kan weet ik niet, maar toch.

Indien men toch wil hebben dat men elektrisch gaat rijden, dan zou ik al die subsidie inderdaad aanwenden voor het ontwikkelen van minder dure auto's met alleen een elektromotor en die dan ook nog een behoorlijke actieradius hebben.

Tomas
31-03-14, 09:56
Ik zou subsidie alleen aanwenden voor transport door wormgaten en met step stones.

knuppeltje
31-03-14, 10:42
Ik zou subsidie alleen aanwenden voor transport door wormgaten en met step stones.

Veel succes ermee.

mark61
31-03-14, 10:47
Als je nu tesla S zegt, dan kijken er ruim een miljard keer zoveel collega's geinteresseerd op dan een jaar of 3 geleden. Ook als je niet zoveel collega's hebt, geldt dat.

Natuurlijk is range het grote probleem. Had de leaf nog geen 100km, de Tesla kan je kopen, als je het geld hebt, met ruim 300km. Nog even wachten.

Natuurlijk had Knuppeltje het achteraf allemaal anders gedaan. Magoed, die houdt dan ook de technologische ontwikkelingen als geen ander bij.

Dat is zo, die Tesla is een uithangbord. Maar dat is wel aan de 'bovenkant' van de markt. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk van komen.

Ze zouden kunnen beginnen met benzinebrommers te verbieden. Lijkt me dat de stad daar al aardig van opknapt. Die mengsmering is echt achterlijk.

mark61
31-03-14, 10:48
Wat die denken, daar zou ik niets om geven. Maar voor mensen die in de stad wonen en geen oprit hebben is het ook al vaak lastig, zeker als er tijdens jouw afwezigheid weer eens iemand anders zijn auto voor je deur heeft geparkeerd. Tegenover mij is er al vele jaren een heel goed draaiende bloemenwinkel. Kun je nagaan hoe vaak ik al mijn auto ergens anders heb moeten parkeren.

Stopcontacten neerzetten is niet zo moeilijk. Kost alleen een hoop.

Tomas
31-03-14, 10:56
Het verbaast mij hoeveel laadpalen er op industrieterreinen staan. Bijna elk gebouw heeft er wel een paar staan. En elke dag staan er wel een paar schijnheilige hybrides aan te lurken. Het is hard gegaan de laatste paar jaar.

knuppeltje
31-03-14, 11:21
Dat is zo, die Tesla is een uithangbord. Maar dat is wel aan de 'bovenkant' van de markt. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk van komen.

Ze zouden kunnen beginnen met benzinebrommers te verbieden. Lijkt me dat de stad daar al aardig van opknapt. Die mengsmering is echt achterlijk.

Dat laatste sowieso, wat mij betreft. Verder hoeft een auto met alleen een elektromotor ook veel minder te kosten dan een hybride. Laat ze dus ook maar beginnen met boodschappenformaat-auto's op fossiele brandstof flink te belasten ten voordele van electocars. Zeker zolang er blijkbaar met hybrides nog steeds zoveel gewoon getankt wordt. En in de stad heb je het meeste last van uitstoot.

knuppeltje
31-03-14, 11:33
Stopcontacten neerzetten is niet zo moeilijk. Kost alleen een hoop.

Ik vrees toch dat velen het allemaal een gedoe zullen blijven vinden. Even vijf minuten stoppen bij de pomp, en je kunt er weer honderden kilometers tegenaan.

mark61
31-03-14, 11:59
Ik vrees toch dat velen het allemaal een gedoe zullen blijven vinden. Even vijf minuten stoppen bij de pomp, en je kunt er weer honderden kilometers tegenaan.

Iedereen laadt tegenwoordig van alles op. Dus waarom geen auto.

Ibrah1234
31-03-14, 12:02
Kopje koffie, plaspauze een sigaretje en je kunt na een half uurtje aan de snellader weer 300 tot 400 km rijden.

Elektrisch auto rijden – Elektrisch op wintersport: het kán! (http://www.epyon.nl/elektrisch-op-wintersport-het-kan/)

Pomphouders zien het als een serieuze bedreiging:

LOL. Pomphouders willen verbod op snelladers langs snelweg - Autoblog.nl

(http://www.autoblog.nl/nieuws/lol-pomphouders-willen-verbod-op-snelladers-langs-snelweg-59964)
De batterijpack van mijn mountainbike doet er vooralsnog 5 uur over.

super ick
31-03-14, 15:22
Ik vrees toch dat velen het allemaal een gedoe zullen blijven vinden. Even vijf minuten stoppen bij de pomp, en je kunt er weer honderden kilometers tegenaan.

Met een beetje fantasie zou je ook aan accuwisselstations kunnen denken. Klik eruit, klik erin en je kunt ala Tesla weer 350 km verder. 502 km volgens Tesla maar gebruikers houden het op 350 'normale' kilometers. Daarnaast kan je met een zgn supercharger in een half uur voldoende laden om 270 km verder te komen. Het bereik speelt dan in 80 pct van de gevallen geen rol meer. Opladen in lunchtijd is dan genoeg voor dagelijks gebruik en anders accu wisselen.

mark61
31-03-14, 15:31
Met een beetje fantasie zou je ook aan accuwisselstations kunnen denken. Klik eruit, klik erin en je kunt ala Tesla weer 350 km verder.

Ja dat dacht ik ook altijd, maar het gaat vooralsnog om honderden kilo's. Die zijn verwerkt in het chassis :hihi:

Tegen de tijd dat dat in een handzame accu zit is het hele concept auto ws. achterhaald.

super ick
31-03-14, 16:36
Ja dat dacht ik ook altijd, maar het gaat vooralsnog om honderden kilo's. Die zijn verwerkt in het chassis :hihi:

Tegen de tijd dat dat in een handzame accu zit is het hele concept auto ws. achterhaald.

Bij Honda zit er een grote batterij in de leuning van de achterbank.

Zowiezo gaat de effectiviteit van batterijen verder toenemen icm energiezuinigere elektromotoren, wellicht ondersteund met zonnecellen over de hele auto heen in de vorm van een coating.

mark61
31-03-14, 16:45
zonnecellen over de hele auto heen in de vorm van een coating.

Ja, dat lijkt me nou wel wat.

knuppeltje
01-04-14, 08:31
Iedereen laadt tegenwoordig van alles op. Dus waarom geen auto.

Dat van alles bestaat meestal uit handzame dingen en hebben handzame accu's die je kunt wisselen. Je stopt gewoon een volle accu in dat apparaat terwijl je die lege weer oplaadt. Andere apparaten, zoals mobieltjes, plaatsje in een dock om op te laden terwijl je die dan toch kunt gebruiken zolang je aan een bureau zit.
Dat is allemaal toch heel wat makkelijker dan een accu van een auto opladen als je dat niet op je eigen erf of op je werkplek kan.

De eerste elektrische auto werd al meer dan honderd jaar geleden gemaakt. Zonder echt heel stevig sturende maatregelen, anders dan weer de accijns verhogen, zie ik het gebruik ervan niet zo gauw drastisch toenemen.

knuppeltje
01-04-14, 08:44
Met een beetje fantasie zou je ook aan accuwisselstations kunnen denken. Klik eruit, klik erin en je kunt ala Tesla weer 350 km verder. 502 km volgens Tesla maar gebruikers houden het op 350 'normale' kilometers. Daarnaast kan je met een zgn supercharger in een half uur voldoende laden om 270 km verder te komen. Het bereik speelt dan in 80 pct van de gevallen geen rol meer. Opladen in lunchtijd is dan genoeg voor dagelijks gebruik en anders accu wisselen.

Daarover is al een tijdje geleden nagedacht, maar het komt niet van de grond. Een van de problemen is dat die accu's zwaar zijn en dat je dat wisselen dan met een daarvoor geconstrueerde mechanische hulpmiddelen snel moet kunnen doen. Dat is op zich geen groot probleem, maar dan moet je alle autofabrikanten wel zover zien te brengen dat ze allemaal hun accu op eenzelfde makkelijk bereikbare plaats monteren en misschien moeten al die accu's dan ook hetzelfde zijn van omvang en model. Dat is een heel grote belemmering voor de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Maar als ik me goed herinner hadden juist de pomphouders langs de snelweg helemaal geen zin om er ook nog een accu laad en wisselstation van te maken. Daarbij stijgt ook nog eens het percentage onbemande benzinestations.

Tomas
01-04-14, 08:48
Bij Honda zit er een grote batterij in de leuning van de achterbank.

Zowiezo gaat de effectiviteit van batterijen verder toenemen icm energiezuinigere elektromotoren, wellicht ondersteund met zonnecellen over de hele auto heen in de vorm van een coating.

Die eerste sowieso geloof ik ook wel in. Ik zie een geleidelijke verbetering, niet zoals die in de computerindustrie zoals ik had gehoopt een paar jaar geleden. het is niet zo dat je ieder jaar 2x zoveel energie met dezelfde massa en volume, voor hetzelfde geld krijgt. Ik denk een verbetering van 5-15% per jaar. Maar wel met massa's aan krantenartikelen over doorbraken.

Energiezuinige elktromotoren slaat echter nergens op. Die draaien nu al zo rond de 90-99% efficient. Iedere investering naar verbetering daarin in weggegooid geld.

Dan zonnecellen. Met de huidige stand der techniek is dat nog heel ver weg. De duurste zonne cellen kunnen ongeveer 35% van de zonne-energie omzetten. Maar die zijn niet even over een auto te coaten. Coatings en flexibele cellen, die de laatste tijd zijn ontwikkeld doen het aanzienlijk minder goed. 15% is al heel wat. Punt is namelijk om de eigenschappen zoals flexibiliteit en verfbaar te ontwikkelen. Efficientie hoopt men later mee te scoren.

knuppeltje
01-04-14, 08:51
Bij Honda zit er een grote batterij in de leuning van de achterbank.

Zowiezo gaat de effectiviteit van batterijen verder toenemen icm energiezuinigere elektromotoren, wellicht ondersteund met zonnecellen over de hele auto heen in de vorm van een coating.

Dat valt niet zomaar even snel te wisselen denk ik.

Zonnecellen over de hele auto? Hoeveel vierkante meter daarvan moet je dan zelfs onder de meest gunstige omstandigheden hebben bij een middenklasser met 4 personen erin?

Ibrah1234
01-04-14, 11:03
het is niet zo dat je ieder jaar 2x zoveel energie met dezelfde massa en volume, voor hetzelfde geld krijgt. Ik denk een verbetering van 5-15% per jaar. Maar wel met massa's aan krantenartikelen over doorbraken.

Helemaal mee eens. Het gaat verdomde langzaam. Zelf heb ik voor de fiets een LifePo4 accu laten bouwen van 3.2V cellen. Maar geseald en al (20A 36V) zijn het blokken geworden wat eigenlijk niet meer geschikt is voor een huis-tuin-en keuken fiets.

Mark
01-04-14, 11:42
ik rij gewoon een 3.2 liter benzine motor. Baas betaalt benzine. stelletje hippies.:handbang:

super ick
01-04-14, 16:02
Die eerste sowieso geloof ik ook wel in. Ik zie een geleidelijke verbetering, niet zoals die in de computerindustrie zoals ik had gehoopt een paar jaar geleden. het is niet zo dat je ieder jaar 2x zoveel energie met dezelfde massa en volume, voor hetzelfde geld krijgt. Ik denk een verbetering van 5-15% per jaar. Maar wel met massa's aan krantenartikelen over doorbraken.

Energiezuinige elktromotoren slaat echter nergens op. Die draaien nu al zo rond de 90-99% efficient. Iedere investering naar verbetering daarin in weggegooid geld.

Dan zonnecellen. Met de huidige stand der techniek is dat nog heel ver weg. De duurste zonne cellen kunnen ongeveer 35% van de zonne-energie omzetten. Maar die zijn niet even over een auto te coaten. Coatings en flexibele cellen, die de laatste tijd zijn ontwikkeld doen het aanzienlijk minder goed. 15% is al heel wat. Punt is namelijk om de eigenschappen zoals flexibiliteit en verfbaar te ontwikkelen. Efficientie hoopt men later mee te scoren.

Ik nam ook een voorzetje op de toekomst. Tussen de 5 en 10 pct toename per jaar noem ik gigantisch. Als we bijv de actieradius jaarlijks met 10 pct weten te verhogen verdubbelen we in 7,5 jaar. De besparing mbt motoren hoeft niet perse op het mechanische vlak te liggen maar kan ook bereikt worden door slimmere software.
Flexibele cellen staan inderdaad in de kinderschoenen maar zijn zeker de moeite waard. Wellicht voor de energievoorziening van de LEDverlichting, kachel, airco.

super ick
01-04-14, 16:07
Dat valt niet zomaar even snel te wisselen denk ik.

Zonnecellen over de hele auto? Hoeveel vierkante meter daarvan moet je dan zelfs onder de meest gunstige omstandigheden hebben bij een middenklasser met 4 personen erin?

Wel als er uniformiteit bereikt wordt in de constructie. Dan zijn die wisselstations geen hogere wiskunde om te bouwen.
Ik ga er vanuit dat de effectiviteit in de toekomst verder toeneemt en de energieverbruikers zuiniger worden. Kijk alleen wat er bereikt is met de verlichting, gloei tov LED. Overal beetjes winst maken het op termijn haalbaar.

BTW, opvallend hoe jij bij dit onderwerp altijd denkt in onmogelijkheden. :hihi: eens moeten we dus de neuzen komen heus wel dezelfde kant op te staan. Dan raakt de ontwikkeling ook in een stroomversnelling.

Misschien zijn er ook mogelijkheden op het gebied van inductie?

mark61
02-04-14, 01:33
Even tussendoor: kwam net hierachter:

De BYD K9 is een elektrische autobus van het Chinese BYD (Build Your Dreams). Het Europese hoofdkantoor is in Rotterdam. De Europese bussen worden geproduceerd bij Auto Group Motors in Breznik, een joint venture tussen BYD en Bulmineral. Bussen van het type K9 worden onder andere ingezet in China, Nederland, Finland, Denemarken, Canada, Uruguay en de Verenigde Staten.

De maximumsnelheid van de bus is 70 kilometer per uur. De Fe-batterijen (ijzer-fosfaat-accu's) van de bus kunnen in zes uur volledig opgeladen worden. In de snelle modus kunnen de accu's tot 50 procent gevuld worden en duurt het opladen 30 minuten. Met volle accu's kan de bus onder normale omstandigheden ongeveer 250 kilometer rijden zonder te hoeven bijladen. Het bereik kan oplopen tot 300 kilometer wanneer airconditioning uit is.

In Nederland heeft de provincie Friesland zes bussen en bijbehorende oplaadpunten gekocht. Deze bussen worden sinds 25 april 2013 ingezet op het Waddeneiland Schiermonnikoog. [2]

Luchthaven Schiphol heeft daarnaast 35 bussen besteld voor het passagiersvervoer tussen de B-pier terminal en de vliegtuigen van vooral KLM Cityhopper.[5][6]

BYD K9 - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/BYD_K9)

Ik had niet gedacht dat elektrisch voor grotere voertuigen haalbaar of zelfs gunstiger was. Maar blijkbaar wel. Grotere actieradius. Gaat natuurlijk wel om 'langzaam' verkeer.

Geweldig.

mark61
02-04-14, 01:34
Electrische bussen BYD Schiermonnikoog - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=V6TBnEeepGM)

super ick
02-04-14, 07:53
Even tussendoor: kwam net hierachter:

De BYD K9 is een elektrische autobus van het Chinese BYD (Build Your Dreams). Het Europese hoofdkantoor is in Rotterdam. De Europese bussen worden geproduceerd bij Auto Group Motors in Breznik, een joint venture tussen BYD en Bulmineral. Bussen van het type K9 worden onder andere ingezet in China, Nederland, Finland, Denemarken, Canada, Uruguay en de Verenigde Staten.

De maximumsnelheid van de bus is 70 kilometer per uur. De Fe-batterijen (ijzer-fosfaat-accu's) van de bus kunnen in zes uur volledig opgeladen worden. In de snelle modus kunnen de accu's tot 50 procent gevuld worden en duurt het opladen 30 minuten. Met volle accu's kan de bus onder normale omstandigheden ongeveer 250 kilometer rijden zonder te hoeven bijladen. Het bereik kan oplopen tot 300 kilometer wanneer airconditioning uit is.

In Nederland heeft de provincie Friesland zes bussen en bijbehorende oplaadpunten gekocht. Deze bussen worden sinds 25 april 2013 ingezet op het Waddeneiland Schiermonnikoog. [2]

Luchthaven Schiphol heeft daarnaast 35 bussen besteld voor het passagiersvervoer tussen de B-pier terminal en de vliegtuigen van vooral KLM Cityhopper.[5][6]

BYD K9 - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/BYD_K9)

Ik had niet gedacht dat elektrisch voor grotere voertuigen haalbaar of zelfs gunstiger was. Maar blijkbaar wel. Grotere actieradius. Gaat natuurlijk wel om 'langzaam' verkeer.

Geweldig.

Aan de andere kant.........Er kan natuurlijk wel een behoorlijk pakket aan batterijen ingebouwd worden. Vanuit die kant bekeken is het wel weer logisch eigenlijk.

Met langzaam verkeer werken we inderdaad al veel langer met elektra. Wie kent het bakkerskarretje niet? Rijdt de ganse dag rond op 1 lading.
Waarschijnlijk heb je dan weer een gebied te pakken waar winst mbt de actieradius te halen is. Een auto hoeft geen top van 200 te hebben en in 15 of 20 seconden naar de honderd is ook prima te doen.

Volgens mij is het nu, in de meeste gevallen, al mogelijk. Als de echte wil er is en fabrikanten ze in massa gaan produceren.

knuppeltje
02-04-14, 08:41
Wel als er uniformiteit bereikt wordt in de constructie. Dan zijn die wisselstations geen hogere wiskunde om te bouwen.
Ik ga er vanuit dat de effectiviteit in de toekomst verder toeneemt en de energieverbruikers zuiniger worden. Kijk alleen wat er bereikt is met de verlichting, gloei tov LED. Overal beetjes winst maken het op termijn haalbaar.

BTW, opvallend hoe jij bij dit onderwerp altijd denkt in onmogelijkheden. :hihi: eens moeten we dus de neuzen komen heus wel dezelfde kant op te staan. Dan raakt de ontwikkeling ook in een stroomversnelling.

Misschien zijn er ook mogelijkheden op het gebied van inductie?

Dat gaat dus niet lukken. Van die accu's hoeft uniformiteit geen probleem te zijn, maar die autofabrikanten verplichten mee te werken is een onbegonnen zaak.

Ik voorspel dat indien een middenklasser op zijn elektromotor niet dezelfde actieradius krijgt als op benzine of diesel, en dat aanschaf en gebruikskosten niet duurder zijn, dat het dan echt geen massaproduct wordt zolang die vloeibare brandstof zo makkelijk te tanken blijft.

Zodra die actieradius wordt bereikt dan zullen de accuauto's ook veel goedkoper kunnen worden gemaakt, je hebt dan maar één motor onder de kap, en geen twee. Het gewicht kan dan ook veel minder worden als van een hybride, iets wat zowel het verbruik als de actieradius ten goede zal komen.

God weet wat er allemaal nog mogelijk is. Maar de eerste elektrisch voortgedreven auto reed al meer dan honderd jaar geleden.
De wankelmotor, iets waarvan men destijds heel veel verwachtte is ook al heel oud.
Waterstof, het principe is ook allang niet nieuw en ook daarvan werd iets groots verwacht.
Aardgas, kan heel makkelijk, maar we doen het niet.
Met LPG ben je weer veel ruimte kwijt aan die extra tank en is ook niet overal te tanken.
Maar al bij al, zonder dwingende maatregelen houdt de consument het bij gemak en comfort en stopt dus even bij de pomp en kan daarna weer vele honderden kilometers verder. Gemak dient de mens.

knuppeltje
02-04-14, 08:51
Ik had niet gedacht dat elektrisch voor grotere voertuigen haalbaar of zelfs gunstiger was. Maar blijkbaar wel. Grotere actieradius. Gaat natuurlijk wel om 'langzaam' verkeer.

Geweldig.

En dat met een leeg gewicht van 18 ton.

super ick
02-04-14, 10:39
Dat gaat dus niet lukken. Van die accu's hoeft uniformiteit geen probleem te zijn, maar die autofabrikanten verplichten mee te werken is een onbegonnen zaak.

Ik voorspel dat indien een middenklasser op zijn elektromotor niet dezelfde actieradius krijgt als op benzine of diesel, en dat aanschaf en gebruikskosten niet duurder zijn, dat het dan echt geen massaproduct wordt zolang die vloeibare brandstof zo makkelijk te tanken blijft.

Zodra die actieradius wordt bereikt dan zullen de accuauto's ook veel goedkoper kunnen worden gemaakt, je hebt dan maar één motor onder de kap, en geen twee. Het gewicht kan dan ook veel minder worden als van een hybride, iets wat zowel het verbruik als de actieradius ten goede zal komen.

God weet wat er allemaal nog mogelijk is. Maar de eerste elektrisch voortgedreven auto reed al meer dan honderd jaar geleden.
De wankelmotor, iets waarvan men destijds heel veel verwachtte is ook al heel oud.
Waterstof, het principe is ook allang niet nieuw en ook daarvan werd iets groots verwacht.
Aardgas, kan heel makkelijk, maar we doen het niet.
Met LPG ben je weer veel ruimte kwijt aan die extra tank en is ook niet overal te tanken.
Maar al bij al, zonder dwingende maatregelen houdt de consument het bij gemak en comfort en stopt dus even bij de pomp en kan daarna weer vele honderden kilometers verder. Gemak dient de mens.

Zoals ik al eerder zei, ik in iets andere bewoordingen: als het moet gaan de neuzen automatisch dezelfde kant op staan. Ook die van de autofabrikanten. De nood is nog niet hoog genoeg. Nu moeten overheden hard pushen om hele beperkte initiatieven te subsidiëren anders komt het helemaal nog niet van de grond. Echt doorhakken willen ze ook eigenlijk nog niet omdat het hele belastingsysteem ook nog niet op elektra is voorbereid. Stel je voor als er voor een pakweg 25% minder getankt wordt op jaarbasis.

super ick
02-04-14, 10:42
En dat met een leeg gewicht van 18 ton.

Een bus weegt normaal gemiddeld tussen de 9 en 13 ton. http://www.swov.nl/rapport/r-2003-35.pdf blz 25

Zou de rest accu zijn?

H.P.Pas
02-04-14, 11:48
Een bus weegt normaal gemiddeld tussen de 9 en 13 ton. [url]


De ene bus is de andere niet

28 ton.
(http://www.stadt-zuerich.ch/vbz/de/index/die_vbz/fahrzeuge/unsere_fahrzeuge/autobusse/mercedes_citaro_gelenk.html)

mark61
02-04-14, 12:28
Een bus weegt normaal gemiddeld tussen de 9 en 13 ton. http://www.swov.nl/rapport/r-2003-35.pdf blz 25

Zou de rest accu zijn?

14 ton incl. accu's: BYD ebus (http://de.wikipedia.org/wiki/BYD_ebus#Technik)

Ibrah1234
02-04-14, 12:49
zonnecellen over de hele auto heen in de vorm van een coating.

Ik zat al even te rekenen adv je voorbeeld. Als je het dak van een stadsbus (12 lang X 3 meter breed) zou volplakken met zonnepanelen dan heb je 36 m2 aan zonnepanelen.

Uitgaande van een gemiddelde jaaropbrengst van 80kw per jaar per vierkante meter zou de totale opbrengst 2880 kw per jaar bedragen.

Als de elektomotor in de stadsbus een 200 Kw/h exemplaar betreft dan zou je er 2 dagen (14 uur) mee kunnen rijden op volle belasting van de motor?

Of zit ik nu verkeerd te rekenen. Ik zal wel iets fout doen want dit pakt wel heel erg vreemd uit getalsmatig.

Tomas wellicht?

mark61
02-04-14, 13:46
Ik zat al even te rekenen adv je voorbeeld. Als je het dak van een stadsbus (12 lang X 3 meter breed) zou volplakken met zonnepanelen dan heb je 36 m2 aan zonnepanelen.

Uitgaande van een gemiddelde jaaropbrengst van 80kWh per jaar per vierkante meter zou de totale opbrengst 2880 kWh per jaar bedragen.

Als de elektomotor in de stadsbus een 200 kW/h exemplaar betreft dan zou je er 2 dagen (14 uur) mee kunnen rijden op volle belasting van de motor?

Of zit ik nu verkeerd te rekenen. Ik zal wel iets fout doen want dit pakt wel heel erg vreemd uit getalsmatig.

Tomas wellicht?

Als leek lijkt me dat dat prima klopt. Een bus heeft natuurlijk heel veel energie nodig, en zonnepanelen leveren niet zoveel. Dus bij de huidige stand van de technologie is het nog niet veel.

Tomas
02-04-14, 18:44
Je eenheden kloppen niet allemaal, je aannames ook niet helemaal. Je kan er iets meer mee rijden dan dat gok ik. Een km of 20 per dag gemiddeld. Afhankelijk van de zonne-panelen. Met de aller duurste zou je er misschien wel tegen de 80 mee kunnen rijden per dag.

Het verbruik van een bus is lastig in te schatten vanwege de vele starts en stops. Een start kost je vol vermogen om weer op gang te komen. Wat je met elektriek bij het remmen weer terug zou kunnen winnen, alleen denk ik dat de meeste bus chauffeurs dat geduld net hebben, en te brusk en dus met inzet van de schijfremmen, afremmen.

Een kosten/baten analyse zal wel uitwijzen dat het heel lang zal duren voor de investeringen terug verdiend zullen worden. En daar moet je nu dus voldoende geld in kas voor hebben. Dat zal bij openbaarvervoer wel weer tegenvallen.

super ick
03-04-14, 07:50
Ik zat al even te rekenen adv je voorbeeld. Als je het dak van een stadsbus (12 lang X 3 meter breed) zou volplakken met zonnepanelen dan heb je 36 m2 aan zonnepanelen.

Uitgaande van een gemiddelde jaaropbrengst van 80kw per jaar per vierkante meter zou de totale opbrengst 2880 kw per jaar bedragen.

Als de elektomotor in de stadsbus een 200 Kw/h exemplaar betreft dan zou je er 2 dagen (14 uur) mee kunnen rijden op volle belasting van de motor?

Of zit ik nu verkeerd te rekenen. Ik zal wel iets fout doen want dit pakt wel heel erg vreemd uit getalsmatig.

Tomas wellicht?

Ik neem een voorschot op de toekomst. Het gaat wellicht niet rechtstreeks om de aandrijving maar verlichting, kachel, etc. Aangenomen dat de zonnecellen efficiënter worden en apparaten energiezuiniger.

super ick
03-04-14, 07:53
Zat ook nog even te denken over eigenaren die een stekkerhybride kiezen omdat ze dan lage bijtelling hebben en het verrotten op te laden maar nonstop op de brandstofmotor rijden. Bekeuren als ze niet elektrisch rijden binnen de bebouwde kom. Of verbruikscijfers opvragen bij leasemaatschappij (km stand versus brandstofrekening) en aan de hand daarvan een naheffing sturen.

mark61
03-04-14, 10:32
Zat ook nog even te denken over eigenaren die een stekkerhybride kiezen omdat ze dan lage bijtelling hebben en het verrotten op te laden maar nonstop op de brandstofmotor rijden. Bekeuren als ze niet elektrisch rijden binnen de bebouwde kom. Of verbruikscijfers opvragen bij leasemaatschappij (km stand versus brandstofrekening) en aan de hand daarvan een naheffing sturen.

Ik zat ook zo iets te denken maar ik wist niet dat jij net zo'n stiekeme nazi was als ik :haha:

super ick
03-04-14, 14:05
Ik zat ook zo iets te denken maar ik wist niet dat jij net zo'n stiekeme nazi was als ik :haha:

Soort bonus voor schoon rijden vind ik een prima initiatief maar dan niet de stekker er niet insteken omdat je daar te belazerd voor bent. Dan ga je maar lekker op de blaren zitten, stelletje aso's.

Tomas
03-04-14, 14:08
Je mot geen subsidie geven op benzineauto's. Zo simpel is dat. Het verschil tussen de Ampera (0%) en de Prius (14%) was onverklaarbaar voor mij.

super ick
03-04-14, 17:13
Je mot geen subsidie geven op benzineauto's. Zo simpel is dat. Het verschil tussen de Ampera (0%) en de Prius (14%) was onverklaarbaar voor mij.

Volgens mij heeft die ampera een grotere actieradius. Iets van 60 km. Onderzoek heeft uitgewezen dat dat voldoende is voor 80 pct van het gebruik. In de meeste gevallen kan je er dus volledig elektrisch mee blijven rijden want s'nachts laad je hem op.
Als je dat verdomd, ja dan mag je ook geen fiscaal voordeel hebben en moet er naheffing plaats vinden.

Tomas
03-04-14, 18:47
Een lease auto hoeft niet opgeladen te worden. Nooit niet. Alleen dwazen doen dat.

super ick
03-04-14, 18:58
'Stekkerhybrides' minder zuinig


maandag 5 nov 2012, 06:33 (Update: 05-11-12, 09:15)


Opel AmperaLouis Dekker / NOS.

Door redacteur Louis Dekker

Semi-elektrische auto's blijken in de praktijk veel minder zuinig dan gedacht. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat gebruikers van de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota het voorgespiegelde extreem lage verbruik niet halen.

Op verzoek van de NOS heeft leasemaatschappij Arval een overzicht gemaakt van het brandstofverbruik van de zogeheten 'stekkerhybrides'. Ruim 60 Amperas, Volts en Priussen zijn onderzocht.

Met de drie auto's kun je extreem zuinig rijden. De fabrieksnormen zijn veelbelovend. De Toyota zou 2,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken, de Ampera en de Volt nóg minder: 1,6 liter. Omgerekend is dat een verbruik van 1 op 62,5. Voor het gros van de gebruikers blijkt dat niet haalbaar.

Actieradius


Gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan hun fabrieksnorm belooft. "Ja, daar ben ik wel van geschrokken", zegt directeur Dick Bakker van Arval. "Veel mensen gebruiken de auto niet goed. Als iemand met een Ampera of een Prius-plug-in-hybride net zo veel benzine verbruikt als u met uw oude Clio, zijn we de afgelopen jaren weinig opgeschoten."

Het lukt slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders een brandstofverbruik te scoren dat op of onder de norm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek.

Leasemaatschappij Arval: "Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij de Prius-plug-in circa 20 kilometeter. De Ampera en de Volt komen met volle batterijen drie keer zo ver."

Fiscale regelingen


Koploper in de ranglijst is een Ampera-rijder die een gemiddeld benzineverbruik van 7,8 liter per 100 kilometer scoort. "Dat is nog niet eens 1 op 13. Dan hoor je echt niet in zo'n auto thuis", zegt commercieel directeur Bakker van Arval.

Goede voorbeelden zijn er ook. Het braafste jongetje in de klas is een Ampera-chauffeur die een magische 0,4 scoort (1 liter per 250 kilometer) en kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal beschikt. Bakker wijst verder op een Prius-rijder die goed zijn best doet en per 100 kilometer slechts anderhalve liter nodig heeft.

De resultaten zijn interessant omdat het aantal 'stekkerhybrides' in ons land sterk stijgt. Met dank aan de Rijksoverheid die door vriendelijke fiscale regelingen een rode loper uitlegt voor dergelijke auto's. Concreet: geen aanschafbelasting (BPM), 0 procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Bovendien delen sommige gemeenten duizenden euro's aanschafsubsidie per auto uit.

Een investeringsaftrekpost voor bedrijven is de slagroom op de taart. Tijdschrift Autoweek rekende uit dat een zzp'er in theorie een Prius-plug-in op de kop kan tikken voor minder dan 8.000 euro. Nog geen kwart van de catalogusprijs. "Om er vervolgens privé in te rijden met 0 procent bijtelling. Tel uit je winst."

Opel ampera


Het overheidsbeleid legt Opel, Chevrolet en Toyota geen windeieren. Vooral Opel doet het goed. "We hebben al 2500 Amperas verkocht en de orderportefeuille is dik. Tel er de komende tijd maar 300 per maand bij", zegt Opel-woordvoerder Jeroen Maas.

Zustermerk Chevrolet blijft weliswaar ver achter, maar zegt de 500 ook al voorbij te zijn. De Prius-plug-in-hybride is net aan z'n opmars begonnen. Toyota-woordvoerder Guido Roozekrans: "We zijn een paar maanden bezig en liggen op schema. We denken dit jaar op 1500 uit te komen."

Arval volgt de auto's op de voet "omdat het een nieuwe ontwikkeling is en we dus nog niet echt weten hoe mensen deze auto's gebruiken", zegt Bakker. "Ik denk dat werkgevers het ook willen weten, want zij betalen de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit."

De auto's in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. "Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten," aldus Bakker.

'Stekkerhybrides' minder zuinig - NOS Nieuws (http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html)

super ick
03-04-14, 19:03
'Stekkerhybrides' minder zuinig


maandag 5 nov 2012, 06:33 (Update: 05-11-12, 09:15)


Opel AmperaLouis Dekker / NOS.

Door redacteur Louis Dekker

Semi-elektrische auto's blijken in de praktijk veel minder zuinig dan gedacht. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat gebruikers van de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota het voorgespiegelde extreem lage verbruik niet halen.

Op verzoek van de NOS heeft leasemaatschappij Arval een overzicht gemaakt van het brandstofverbruik van de zogeheten 'stekkerhybrides'. Ruim 60 Amperas, Volts en Priussen zijn onderzocht.

Met de drie auto's kun je extreem zuinig rijden. De fabrieksnormen zijn veelbelovend. De Toyota zou 2,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken, de Ampera en de Volt nóg minder: 1,6 liter. Omgerekend is dat een verbruik van 1 op 62,5. Voor het gros van de gebruikers blijkt dat niet haalbaar.

Actieradius


Gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan hun fabrieksnorm belooft. "Ja, daar ben ik wel van geschrokken", zegt directeur Dick Bakker van Arval. "Veel mensen gebruiken de auto niet goed. Als iemand met een Ampera of een Prius-plug-in-hybride net zo veel benzine verbruikt als u met uw oude Clio, zijn we de afgelopen jaren weinig opgeschoten."

Het lukt slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders een brandstofverbruik te scoren dat op of onder de norm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek.

Leasemaatschappij Arval: "Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij de Prius-plug-in circa 20 kilometeter. De Ampera en de Volt komen met volle batterijen drie keer zo ver."

Fiscale regelingen


Koploper in de ranglijst is een Ampera-rijder die een gemiddeld benzineverbruik van 7,8 liter per 100 kilometer scoort. "Dat is nog niet eens 1 op 13. Dan hoor je echt niet in zo'n auto thuis", zegt commercieel directeur Bakker van Arval.

Goede voorbeelden zijn er ook. Het braafste jongetje in de klas is een Ampera-chauffeur die een magische 0,4 scoort (1 liter per 250 kilometer) en kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal beschikt. Bakker wijst verder op een Prius-rijder die goed zijn best doet en per 100 kilometer slechts anderhalve liter nodig heeft.

De resultaten zijn interessant omdat het aantal 'stekkerhybrides' in ons land sterk stijgt. Met dank aan de Rijksoverheid die door vriendelijke fiscale regelingen een rode loper uitlegt voor dergelijke auto's. Concreet: geen aanschafbelasting (BPM), 0 procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Bovendien delen sommige gemeenten duizenden euro's aanschafsubsidie per auto uit.

Een investeringsaftrekpost voor bedrijven is de slagroom op de taart. Tijdschrift Autoweek rekende uit dat een zzp'er in theorie een Prius-plug-in op de kop kan tikken voor minder dan 8.000 euro. Nog geen kwart van de catalogusprijs. "Om er vervolgens privé in te rijden met 0 procent bijtelling. Tel uit je winst."

Opel ampera


Het overheidsbeleid legt Opel, Chevrolet en Toyota geen windeieren. Vooral Opel doet het goed. "We hebben al 2500 Amperas verkocht en de orderportefeuille is dik. Tel er de komende tijd maar 300 per maand bij", zegt Opel-woordvoerder Jeroen Maas.

Zustermerk Chevrolet blijft weliswaar ver achter, maar zegt de 500 ook al voorbij te zijn. De Prius-plug-in-hybride is net aan z'n opmars begonnen. Toyota-woordvoerder Guido Roozekrans: "We zijn een paar maanden bezig en liggen op schema. We denken dit jaar op 1500 uit te komen."

Arval volgt de auto's op de voet "omdat het een nieuwe ontwikkeling is en we dus nog niet echt weten hoe mensen deze auto's gebruiken", zegt Bakker. "Ik denk dat werkgevers het ook willen weten, want zij betalen de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit."

De auto's in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. "Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten," aldus Bakker.

'Stekkerhybrides' minder zuinig - NOS Nieuws (http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html)

Wow, € 73 doorbelasten. Gewoon 25% bijtellen.

Het is dus al twee jaar bekend!

Tomas
03-04-14, 19:14
Ja, ja. Dat is allang bekend. Toen ik er zelf een jaar of twee geleden naar keek, had ik al het idee; die ga ik niet opladen. Maar die 0% is uiteindelijk toch niet zo voordelig, want je kan dan ook geen eigen bijdrage ergens vanaf trekken. En die ampra is rete duur in de lease.

super ick
03-04-14, 19:16
Ja, ja. Dat is allang bekend. Toen ik er zelf een jaar of twee geleden naar keek, had ik al het idee; die ga ik niet opladen. Maar die 0% is uiteindelijk toch niet zo voordelig, want je kan dan ook geen eigen bijdrage ergens vanaf trekken. En die ampra is rete duur in de lease.

Loonslaaf :hihi:

Tomas
03-04-14, 19:21
Ja, ja. Tegen wil en dank.

super ick
03-04-14, 19:34
Ja, ja. Tegen wil en dank.

Welke branche werk je?

Tomas
03-04-14, 19:55
Hier doe ik alsof ik stinkend rijk ben, met een eigen jacht enzo. Dus stop met je vragen.

super ick
03-04-14, 20:01
Hier doe ik alsof ik stinkend rijk ben, met een eigen jacht enzo. Dus stop met je vragen.

Doe niet zo gek man. Niemand leest hier mee.

Tomas
03-04-14, 20:04
Dat is waar.

Tomas
03-04-14, 20:29
Maar nu je toch bezig bent, ga jij nog naar ZA? Dat was een paar jaar terug toch je plan?

knuppeltje
04-04-14, 08:36
EU: stille auto moet vanaf 2019 meer geluid maken
Door: Rolf Bos − 04/04/14, 06:56

Elektrische en hybride auto's moeten vanaf 2019 meer geluid gaan maken. Dat heeft het Europees Parlement besloten. De voertuigen vormen met hun vrijwel geruisloze 'motoren' een gevaar voor voetgangers, oordelen de parlementariërs. Vooral kinderen, fietsers en blinden lopen gevaar.

Op dezelfde dag dat de parlementariërs in Brussel een wetsvoorstel presenteerden waarin staat dat conventionele auto's vanaf 2024 nog maar 68 decibel (nu nog 74 db) mogen veroorzaken, bogen zij zich ook over een verplicht 'akoestisch waarschuwingssysteem' voor elektrische- en hybride voertuigen. Over vijf jaar moeten de nieuwe modellen meer geluid gaan maken.

Het is een van de sensaties van het rijden in een elektrisch voertuig. Het optrekken gaat bijzonder snel en de aandrijving maakt nauwelijks geluid. Daarin schuilt een gevaar voor de andere weggebruikers en voetgangers, zeker in de stad waar langzamer en dus extra stil wordt gereden. Een e-car hoor je nauwelijks aankomen.

Quiet-car rule
In verschillende steden in de Verenigde Staten rijden in vergelijking met Europa al relatief veel hybride- en elektrische auto's rijden. Daar ligt al langer een wetsvoorstel op tafel waarin staat dat deze voertuigen meer lawaai moeten maken; de zogenoemde quiet-car rule. Volgens onderzoeken zal deze regel in de toekomst levens gaan redden.

Ingenieurs van de grote autoconcerns proberen al langer oplossingen voor dit probleem te vinden, zoals het inbouwen van speakers in de bumpers. Sommige modellen, zoals de Nissan Leaf en de Japanse Toyota Prius hebben nu al een waarschuwingssysteem dat handmatig kan worden geactiveerd.

Chauffeurs van elektrische auto's in Californië doen zelf ook iets aan het 'geluidsprobleem'. Als ze in drukke straten rijden, draaien ze de raampjes van hun fluisterstille voertuigen open en zetten de stereo-installatie extra hard.
(Volkskrant.nl)

Tomas
04-04-14, 08:39
EV rijdend Amerika baalt hier ontzettend van. Er is tot nu toe nog geen enkel ongeluk veroorzaakt door dit 'probleem'. Zinloos lawaai maken omdat verveelde politici wat bedacht hebben. Misschien moet er weer een man met een rode vlag voor iedere auto uit rennen?

super ick
04-04-14, 09:41
EV rijdend Amerika baalt hier ontzettend van. Er is tot nu toe nog geen enkel ongeluk veroorzaakt door dit 'probleem'. Zinloos lawaai maken omdat verveelde politici wat bedacht hebben. Misschien moet er weer een man met een rode vlag voor iedere auto uit rennen?

Misschien moeten we EV's het geluid laten maken een groep galopperende paarden?

super ick
04-04-14, 09:43
Maar nu je toch bezig bent, ga jij nog naar ZA? Dat was een paar jaar terug toch je plan?

Was het maar waar. Ik had verwacht dat er door 'de crisis' wat gaten gingen vallen in mijn programma. Ik heb het alleen maar drukker gekregen. Verder dan een ingelast weekje vakantie ben ik de laatste twee jaar niet gekomen.

Tomas
04-04-14, 10:11
Ik dacht dat het wat meer was dan een vakantie. Meer een poging om daar wat op te zetten.

mark61
04-04-14, 10:33
Sommige modellen, zoals de Nissan Leaf en de Japanse Toyota Prius hebben nu al een waarschuwingssysteem dat handmatig kan worden geactiveerd.

Ook wel bekend als claxon. Schijnt op alle auto's te zitten :cheefbek:

Soldim
04-04-14, 11:02
Ook wel bekend als claxon. Schijnt op alle auto's te zitten :cheefbek:

Das natuurlijk geen waarschuwing systeem, die gebruik je wanneer een idioot voor je te langzaam rijdt, of wanneer de een of andere hufter je de vanzelfsprekende voorrang niet verleent. :hihi:

knuppeltje
04-04-14, 11:56
Ook wel bekend als claxon. Schijnt op alle auto's te zitten :cheefbek:

Dat was dan ook het leuke aan dat stuk.

knuppeltje
04-04-14, 12:04
Maar misschien kun je ook denken aan zoiets als bij een geluidssignaal wat er al bestaat voor het achteruit parkeren. Zodra er iemand, of een voertuig, binnen een van de snelheid van de auto afhangende radius komt, dat er dan in de auto een alarm afgaat, of dat dan de snelheid wordt verminderd, of de auto zelfs stopt.

Bij dure auto's is er al iets wat daarop lijkt. Dat zou je kunnen optimaliseren.

mark61
04-04-14, 16:21
Maar misschien kun je ook denken aan zoiets als bij een geluidssignaal wat er al bestaat voor het achteruit parkeren. Zodra er iemand, of een voertuig, binnen een van de snelheid van de auto afhangende radius komt, dat er dan in de auto een alarm afgaat, of dat dan de snelheid wordt verminderd, of de auto zelfs stopt.

Bij dure auto's is er al iets wat daarop lijkt. Dat zou je kunnen optimaliseren.

Dat lijkt me in Amsterdam niet echt praktisch. Er is altijd iemand in de buurt.

Ik vind het je reinste idioterie. Wat Tomas zegt, een man te voet met rode vlag graag.

super ick
04-04-14, 18:05
Ik dacht dat het wat meer was dan een vakantie. Meer een poging om daar wat op te zetten.

Ik kan niet lang genoeg weg. Hier te druk en een zieke partner.

knuppeltje
05-04-14, 09:05
Dat lijkt me in Amsterdam niet echt praktisch. Er is altijd iemand in de buurt.

Ik vind het je reinste idioterie. Wat Tomas zegt, een man te voet met rode vlag graag.

Ik ben voor: max 50, en niet meer auto's in die stad.

mark61
05-04-14, 10:32
Ik ben voor: max 50, en niet meer auto's in die stad.

Mannen kunnen geen 50 rennen.

super ick
05-04-14, 13:16
Mannen kunnen geen 50 rennen.

:hihi:

mark61
05-04-14, 13:57
Tsja. Misschien dat knuppeltje wel 50 rent.

knuppeltje
05-04-14, 16:39
Tsja. Misschien dat knuppeltje wel 50 rent.

Ik zal het voor de cultuurbarbaren maar weer even uitleggen, ja. Jaren geleden kwam er een tijdje wekelijks op de radio een olijke cabaretier onder het pseudoniem 'Cadillac Wieldop' voorbij. Die vertelde dan op zijn Surinaams diverse dingen over Suriname. Ook over de verkeerschaos daar. Zijn oplossing was: "Max(imaal) 50, en niet meer auto's in die stad". Vandaar dus.

mark61
05-04-14, 16:47
Ik zal het voor de cultuurbarbaren maar weer even uitleggen, ja. Jaren geleden kwam er een tijdje wekelijks op de radio een olijke cabaretier onder het pseudoniem 'Cadillac Wieldop' voorbij. Die vertelde dan op zijn Surinaams diverse dingen over Suriname. Ook over de verkeerschaos daar. Zijn oplossing was: "Max(imaal) 50, en niet meer auto's in die stad". Vandaar dus.

Oh zo. Ik had het dus over mannen met rode vlaggen. Het leek alsof je daar voor was :nerd:

super ick
05-04-14, 16:50
Ik zal het voor de cultuurbarbaren maar weer even uitleggen, ja. Jaren geleden kwam er een tijdje wekelijks op de radio een olijke cabaretier onder het pseudoniem 'Cadillac Wieldop' voorbij. Die vertelde dan op zijn Surinaams diverse dingen over Suriname. Ook over de verkeerschaos daar. Zijn oplossing was: "Max(imaal) 50, en niet meer auto's in die stad". Vandaar dus.

Ja, jij bent natuurlijk veeeel ouder. Dat was allemaal ver voor onze tijd.

Ps. Heb je ook nog een wandkoffiemolen?

knuppeltje
05-04-14, 16:59
Oh zo. Ik had het dus over mannen met rode vlaggen. Het leek alsof je daar voor was :nerd:

Nou ja. ik ging ervan uit dat het zelfs zonder een punt achter die max nog wel te begrijpen was. Niet dus. :jammer:

Je kon trouwens wel lachen met die gozer.

Ibrah1234
06-04-14, 00:33
Ik zal het voor de cultuurbarbaren maar weer even uitleggen, ja. Jaren geleden kwam er een tijdje wekelijks op de radio een olijke cabaretier onder het pseudoniem 'Cadillac Wieldop' voorbij. Die vertelde dan op zijn Surinaams diverse dingen over Suriname. Ook over de verkeerschaos daar. Zijn oplossing was: "Max(imaal) 50, en niet meer auto's in die stad". Vandaar dus.

Ik heb er eens gefietst. Zeker geen aanrader. Bijna dagelijks werd er wel iemand van het asfalt geschraapt.

super ick
06-04-14, 07:25
Ik heb er eens gefietst. Zeker geen aanrader. Bijna dagelijks werd er wel iemand van het asfalt geschraapt.

Zozo, jij fietst wel hele stukken zeg!