PDA

Bekijk Volledige Versie : Even bijpraten over de Arabische Eenheid



mark61
01-04-14, 23:04
Bibberend achter hun haag van raketten

Vroeger, in die bekende goede oude tijd, waren Arabische toppen Belangrijk Nieuws. Of in elk geval zo belangrijk dat de krant er een redacteur naartoe stuurde om er verslag van te doen. Ze waren ook best leuk: de Libische leider Gaddafi beledigde de Saoedische kroonprins Abdullah (de huidige koning) als lakei van Amerika of riep de Palestijnse leider Yasser Arafat op om de Palestijnse zaak onsterfelijk te maken door zelfmoord te plegen. En rúzie, altijd ruzie, terwijl de Arabische eenheid werd beleden en de situatie rampzalig was.

Die verdeeldheid is gebleven, de toppen zijn er ook nog, maar een redacteur gaat er niet meer heen. De jaarvergadering van de Arabische leiders is dusdanig gemarginaliseerd dat ze niet eens meer de krant haalt.

De top in Koeweit, van afgelopen week, zet ik dan ook alléén maar in de krant als aanloop naar een stukje over Arabische verdeeldheid, en met name in de Golf. De emir van Koeweit deed zijn uiterste best – hij liep voor de fotografen zelfs hand in hand rond met de oude Saoedische kroonprins Salman en de jonge Qatarese emir Tamim die elkaars bloed kunnen drinken – maar het baatte niet.

Saoedi-Arabië en Qatar hebben wel eens eerder problemen gehad, toen Tamims vader Hamad in 1995 zijn pro-Saoedische vader Khalifa terzijde schoof. Hamad richtte vervolgens de satellietzender Al-Jazeera op om de Saoedische propaganda tegen hem het hoofd te bieden, waarop de Saoediërs met Al-Arabiya kwamen om de antipropaganda weer te bestrijden. Nee, lezer, het was niet de persvrijheid die Hamad allereerst in gedachten had, zoals hier in het Westen vaak optimistisch werd gedacht. De Arabische BBC.

Nu gaat de ruzie over de fundamentalistische Moslimbroederschap, die als terroristische organisatie is bestempeld door de Saoedische koning en zijn bondgenoten, de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein (Oman en Koeweit houden zich op de vlakte). En die door Qatar juist wordt gesteund. Achter die keiharde campagne tegen de Broederschap zit angst: angst voor een fundamenteel revolutionaire beweging die niets moet hebben van erfelijke monarchieën. De Broeders zijn nu met Saoedische steun in Egypte uit de macht gezet, maar in de regio hebben hun ideeën nog genoeg aanhang.

De oude Saoedische prinsen en hun vrienden zijn doodsbenauwd. Ze zijn ook al als de dood voor de Iraanse shi’ieten aan de overkant van de Golf. Ze geven hun grote Amerikaanse beschermheer een grote mond van angst omdat die ouvertures maakt naar de Iraanse vijand en hun Egyptische coup niet steunen.

Saoedi-Arabië en de Emiraten waren in de periode 2009-2013 volgens het Zweedse onderzoekscentrum SIPRI respectievelijk de vijfde en vierde wapenimporteurs van de wereld. Daar zitten ze nu, bibberend achter de nutteloze haag van raketten die ze voor tientallen miljarden dollars hebben aangeschaft.

Carolien Roelants is Midden-Oostenexpert en scheidt op deze plek iedere dinsdag de feiten van de hypes.

Bibberend achter hun haag van raketten - nrc.nl (http://www.nrc.nl/carolien/2014/04/01/bibberend-achter-hun-haag-van-raketten/)

knuppeltje
02-04-14, 09:16
De Pan-Arabische droom is allang morsdood.

super ick
02-04-14, 10:32
De Pan-Arabische droom is allang morsdood.

Aldus onze Arabist.

tanger'73
02-04-14, 11:06
De Pan-Arabische droom is allang morsdood.


maakt toch niet uit hoeveel kruiden je in die pan propt, blijft niet te vreten.

mark61
02-04-14, 14:07
Aldus onze Arabist.

Een Arabist heeft verstand van de Arabische taal.

Hij heeft gelijk, en zo moeilijk is dat toch ook voor een leek niet vast te stellen? Of wat bedoel je?

Ik wilde maar even laten zien dat het niet gaat om soennieten vs. sji`ieten, maar koninkrijken vs. democratische / republikeinse bewegingen.

Vandaar dat het als fundamentalistisch / islamistisch beschouwde Saoedi-Arabië 'verrassenderwijze' tegen Morsi en voor de seculiere dictatuur is in Egypte.

Heb je daar wat over aan te merken? :)

Soldim
02-04-14, 14:14
Vandaar dat het als fundamentalistisch / islamistisch beschouwde Saoedi-Arabië 'verrassenderwijze' tegen Morsi en voor de seculiere dictatuur is in Egypte.

Nah, ze zijn als de dood voor de moslim broeders; als de dictatuur in Egypte uit Hindoes bestond maakt ze dat ook niets uit, ze zijn nergens voor, wel ergens heel erg tegen.

Tomas
02-04-14, 15:41
In het algemeen: Wie in eenheid gelooft, zal veel geduld moeten hebben.

knuppeltje
03-04-14, 08:41
Aldus onze Arabist.

Ik ga het niet eens proberen uit te leggen aan je, veel te vermoeiend.

knuppeltje
03-04-14, 08:44
Nah, ze zijn als de dood voor de moslim broeders; als de dictatuur in Egypte uit Hindoes bestond maakt ze dat ook niets uit, ze zijn nergens voor, wel ergens heel erg tegen.

Vooral dat ook daar de revolutie uitbreekt en er een einde komt aan aan hun bewind.

super ick
03-04-14, 10:02
Een Arabist heeft verstand van de Arabische taal.

Hij heeft gelijk, en zo moeilijk is dat toch ook voor een leek niet vast te stellen? Of wat bedoel je?

Ik wilde maar even laten zien dat het niet gaat om soennieten vs. sji`ieten, maar koninkrijken vs. democratische / republikeinse bewegingen.

Vandaar dat het als fundamentalistisch / islamistisch beschouwde Saoedi-Arabië 'verrassenderwijze' tegen Morsi en voor de seculiere dictatuur is in Egypte.

Heb je daar wat over aan te merken? :)

:hihi:

Nee hoor je hebt zeker een punt met het artikel maar om er dan een nietszeggend bevestigend zinnetje onder te zetten. Het voegde helemaal niets toe. Het was dus niet voor U bedoelt maar voor den Knuppelt.

super ick
03-04-14, 10:04
Ik ga het niet eens proberen uit te leggen aan je, veel te vermoeiend.

O na het plaatsen van je nietszeggende zinnetje onder een helder artikel ga je jezelf de rol van leraar aanmeten?

Het artikel laat aan duidelijkheid niet te wensen over, uitleg overbodig, jou zinnetje voegde niets toe.

Ps
Als ik iets wil weten kom ik niet bij jou uit. Wikipedia kan ik zelf ook vinden.

knuppeltje
03-04-14, 11:33
O na het plaatsen van je nietszeggende zinnetje onder een helder artikel ga je jezelf de rol van leraar aanmeten?

Het artikel laat aan duidelijkheid niet te wensen over, uitleg overbodig, jou zinnetje voegde niets toe.

Ps
Als ik iets wil weten kom ik niet bij jou uit. Wikipedia kan ik zelf ook vinden.

:maf:

super ick
03-04-14, 13:44
:maf:

Wat zie je eruit man! Ongevalletje gehad met de rollator?

CONTRA
03-04-14, 18:33
Nah, ze zijn als de dood voor de moslim broeders; als de dictatuur in Egypte uit Hindoes bestond maakt ze dat ook niets uit, ze zijn nergens voor, wel ergens heel erg tegen.

er is denk ik meer aan de hand. saudi arabia heeft hamas jarenlang gesteund en het broederschap jaren getolereerd na het vroeger gesteund te hebben. plotseling zyn hamas en het broederschap sinds vorige maand terroristische groeperingen en zyn ze verboden in saudi arabie. het wekt de indruk alsof ze onder druk vd vs staan

CONTRA
03-04-14, 18:37
Vooral dat ook daar de revolutie uitbreekt en er een einde komt aan aan hun bewind.

waarby ze dan gemakshalve vergeten zelf op die wyze aan de macht te zyn gekomen

super ick
03-04-14, 19:37
Ik begin steeds meer respect voor de Turken te krijgen. Die hebben het toch maar eeuwen draaiend weten te houden. Misschien hebben ze wel interesse.

mark61
03-04-14, 21:05
Ik begin steeds meer respect voor de Turken te krijgen. Die hebben het toch maar eeuwen draaiend weten te houden. Misschien hebben ze wel interesse.

:hihi: De verovering van Syrië verloopt vooralsnog moeizaam.

knuppeltje
04-04-14, 08:14
waarby ze dan gemakshalve vergeten zelf op die wyze aan de macht te zyn gekomen

Hun kortetermijngeheugen lijkt soms niet best.