PDA

Bekijk Volledige Versie : Raadslid mag niet zweren op Allah, maar soldaat wel



Marsipulami
03-04-14, 13:31
Raadslid mag niet zweren op Allah, maar soldaat wel



Robin de Wever − 28/03/14, 14:10

Jozias van Aartsen was donderdagavond onverbiddelijk. Raadslid Hasan Kucuk kon de eed niet afleggen met de woorden 'Zo waarlijk helpe mij Allah'. 'U weet dat de tekst anders luidt', berispte de Haagse burgemeester hem tijdens de raadsvergadering. Toch is Allah niet altijd verboden. Een overzicht. .


De staat mag niet één godsdienst voortrekken

Hoogleraar staats- en bestuursrecht Jit Peters over het feit dat ambtenaren wel op God mogen zweren, maar niet op Allah. Peters vindt dat de huidige regel discrimineert.

Politici: twee opties

Voor politici zijn de keuzes tijdens de eedaflegging tamelijk beperkt. De confessionele vorm ('Zo waarlijk helpe mij God almachtig') is nog steeds erg gangbaar, maar de seculiere vorm ('Dat verklaar ik' of 'Dat beloof ik') wint de laatste jaren aan populariteit. Technisch gezien is die laatste trouwens geen eed maar een belofte. Juridisch maakt het geen verschil.

Ambtenaren: gemeenten mogen kiezen

In de ambtenarij zijn de regels voor de eed minder overzichtelijk. Rijksambtenaren mogen alleen de religieuze en seculiere vorm gebruiken, terwijl gemeenten en provincies zelf kunnen kiezen welke vormen ze accepteren. Bij de gemeente Amsterdam laten personeelsleden zich soms beëdigen met de woorden 'Zo waarlijk helpe mij Allah de Erbarmer, de Barmhartige'. In sommige andere gemeenten is die vorm juist taboe.

CDA, VVD, PVV, SGP, ChristenUnie en het Kamerlid Rita Verdonk probeerden in 2009 met een motie een einde maken aan die lokale verschillen. Wat hen betreft moesten voortaan alle ambtenaren kiezen tussen de standaard confessionele en seculiere vorm.

De initiatiefnemer van die motie, CDA-Kamerlid Maartje de Pater, wilde de eed minder een geloofsbelijdenis laten zijn. Voortaan ging het niet meer om een specifieke god, maar om de erkenning van het bestaan van een god. Enkele juristen noemden het verbod discriminatie. 'De staat mag niet één godsdienst voortrekken', oordeelde hoogleraar staats- en bestuursrecht Jit Peters destijds.

Ondanks het draagvlak in de Kamer is het verbod op Allah er nooit gekomen. Gemeenten mogen nog steeds kiezen of ze bij ambtenaren de islamitische eed toestaan. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken wijst erop dat 'onder God niet per se de christelijke God verstaan hoeft te worden'. Een woordvoerder kon niet direct verklaren waarom er voor raadsleden andere regels gelden dan voor ambtenaren. .

Officieren, die den Mohammedaanschen godsdienst belijden, zullen op dezelfde wijze zijn te beëdigen als de overige officieren van de landmacht Minister van Oorlog, Nicolaas Bosboom, in een besluit uit 1916

Politie: boetes met Allah dubieus

De politie stond de islamitische eed lange tijd toe, maar deed hem in 2008 toch in de ban. Niet uit religieuze of morele overwegingen, maar omdat de regel tot onduidelijkheden leidde. Korpsen twijfelden soms aan de bewijskracht van een proces-verbaal dat niet met de enige juiste ambtseed was opgemaakt. Vooral bij gevallen van heterdaad was dat een probleem.

Defensie: 'geloofsvrijheid is belangrijk'

Bij Defensie is de islamitische eed wel toegestaan. 'Dat heeft alles te maken met Nederlands-Indië', vertelt een woordvoerder. 'We wilden de moslims destijds ruimte geven om hun eigen geloof te blijven belijden.'

Minister van Oorlog, Nicolaas Bosboom, liet het leger in 1916 weten dat 'officieren, die den Mohammedaanschen godsdienst belijden, op dezelfde wijze zullen zijn te beëdigen als de overige officieren van de landmacht'. Ze konden de standaard confessionele tekst vervangen door 'w Allahi, dat zweer ik bij Allah, den Almachtige'.

Kennelijk raakte de regel in de loop der jaren in onbruik, want in 1994 stond toenmalig staatssecretaris Meijling de islamitische eed opnieuw toe. Defensie vindt geloofsvrijheid volgens haar woordvoerder nog steeds erg belangrijk. 'Natuurlijk moet geloofsbeleving geen afbreuk doen aan je functioneren. Bij een eed is daarvan geen sprake.'

super ick
03-04-14, 13:53
Boeiend.

Atheïsme is verboden gesteld in SA deze week. Moet je dat niet plaatsen of is dat je ontgaan?

Marsipulami
03-04-14, 14:37
Boeiend.

Atheïsme is verboden gesteld in SA deze week. Moet je dat niet plaatsen of is dat je ontgaan?

Volgens mij was atheïsme daar altijd al verboden. Nu hebben ze echter een definitie van terrorisme gemaakt die zo breed is dat elke bewoner van het land daar wel onder kan vallen. Dus ook atheïsten. Geviseerd zijn echter niet de atheïsten, maar wel de potentiële Syrië-strijders uit SA. Het zijn de dissidente moslims (lees jihadisten) die in de eerste plaats geviseerd worden door die nieuwe wet.

In Saoedi-Arabië is iedere atheïst nu een terrorist - Religie - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3627061/2014/04/02/In-Saoedi-Arabie-is-iedere-atheist-nu-een-terrorist.dhtml)

Umarvlie
03-04-14, 15:23
't is voor een Moslim zowiezo beter niet bij Allah te zweren. En dan, alleen beloven is ook goed want voor een moslim maakt belofte schuld. Zo ... probleem opgelost, alleen nog maar een seculiere belofte uitspreken en god zij met ons van de gulden af!

mark61
03-04-14, 15:28
Het zijn de dissidente moslims (lees jihadisten) die in de eerste plaats geviseerd worden door die nieuwe wet.

Das gek, die kweken en onderhouden ze zelf. Maar wel graag buiten het land dus. Een vrolijk exportprodukt. Das nog es wat anders dan olie.

CONTRA
03-04-14, 18:42
dacht dat het in de eerste plaats de islam zelf is die het verbiedt te zweren op allah

super ick
03-04-14, 19:22
dacht dat het in de eerste plaats de islam zelf is die het verbiedt te zweren op allah

Gelovigen rommelen vaak zelf maar wat aan.

tanger'73
04-04-14, 19:48
dacht dat het in de eerste plaats de islam zelf is die het verbiedt te zweren op allah

zweren op Allah (swt) is dagelijkse praktijk, maar het is geen sinecure.

mark61
04-04-14, 19:52
dacht dat het in de eerste plaats de islam zelf is die het verbiedt te zweren op allah

'Bismillah...' is waarschijnlijk de meest gebruikte frase in de islamitische wereld. Maar misschien geldt dat niet als zweren.

'Wollah igzweerut' is of was een gebruikelijke Nederlands-Marokkaanse uitroep :)

CONTRA
05-04-14, 14:09
als je iets doet moet je het goed doen is myn devies. dus als ik er naast zit zit ik er meteen ook 180 graden diametraal tegenovergesteld naast. :hihi: blykt dat moslims juist alleen maar op allah moeten zweren en op niemand anders

mark61
05-04-14, 15:11
:hihi:

Muwahhidah
05-04-14, 16:16
dacht dat het in de eerste plaats de islam zelf is die het verbiedt te zweren op allahhoe kom je daarbij? zweren op Allaah Azza wa Jall is toegestaan, enkel en alleen op Hem mogen de Muslimien zweren. waar een verbod op ligt is het veelvuldig en onnodig zweren. het zweren mag gedaan worden op al zijn 99 Schone Namen, en op de Quraan mag ook gezworen worden aangezien het Woord {de Quraan} een Eigenschap van Allaah Subhanhu Wa Ta'ala is.