PDA

Bekijk Volledige Versie : De pil verkozen tot beste Belgische uitvinding



Marsipulami
04-04-14, 12:54
De pil verkozen tot beste Belgische uitvinding

VRT

De beste Belgische uitvinding is de pil

vr 04/04/2014 - 11:16 Update: vr 04/04/2014 - 12:34 Zico Saerens

De pil van dokter Ferdinand Peeters is door de Radio 1-luisteraars verkozen tot de beste Belgische uitvinding. Het anticonceptiemiddelen won met 38 procent van de stemmen en haalde het daarmee van de vier andere uitvindingen die in de shortlist waren opgenomen: het JPEG-formaat, de Mercatorprojectie, de praline en de saxofoon.


Het was het Radio 1-programma "De bende van Einstein" dat half maart zijn luisteraars opriep om Belgische uitvindingen te nomineren. Uit die longlist koos een jury, bestaande uit Jean Paul Van Bendegem, Stefan Schöning en Saskia Van Uffelen, vijf kanshebbers. Het waren opnieuw de luisteraars die mochten beslissen welke uitvinding de titel mocht dragen.

Het programma sloeg vandaag zijn tenten op in het anatomisch theater van de Bijloke in Gent voor een live-uitzending. Daarin kwamen enkele mensen pleiten voor een bepaalde uitvinding. Griet Knudde kwam de pil verdedigen. "Een absolute must voor de emancipatie", zei ze. Marc Peeters, de zoon van de uitvinder van de pil, was samen met de kleindochters van de dokter aanwezig bij de bekendmaking.

knuppeltje
05-04-14, 09:08
De pil verkozen tot beste Belgische uitvinding


Anticonceptiepil - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptiepil)

Marsipulami
05-04-14, 09:31
Anticonceptiepil - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptiepil)


Aha, alweer iets bijgeleerd. Het is geen Belgische, maar een Nederlandse uitvinding. Het doet me plezier dat ik voor deze barbaarse uitvinding nu ook de Nederlanders de schuld kan geven.

knuppeltje
05-04-14, 09:42
Aha, alweer iets bijgeleerd. Het is geen Belgische, maar een Nederlandse uitvinding. Het doet me plezier dat ik voor deze barbaarse uitvinding nu ook de Nederlanders de schuld kan geven.

Daar knapt je gemoed weer een heel stuk van op, hè. :hihi: