PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoofddoekenverbod afgevoerd in het gemeenschapsonderwijs



Marsipulami
10-04-14, 13:40
Auteur: Belga, Kevin Calluy




do 10/04/2014 - 07:53 Update: do 10/04/2014 - 11:33 Belga, Kevin Calluy Raymonda Verdyck, de topvrouw van het GO!, is verrast door de uitspraak van de auditeur van de Raad van State over het hoofddoekenverbod. Die laatste noemt het verbod "niet verenigbaar met het recht op godsdienstbeleving en de vrije meningsuiting". Volgens Verdyck kwam het algemene verbod er destijds uitgerekend na een uitspraak van de auditeur.
Het verbod op het dragen van de hoofddoek in het gemeenschaps­onderwijs is niet vol te houden. Dat zegt de auditeur van de Raad van State en staat te lezen in Het Nieuwsblad en De Standaard. Volgens de auditeur is het verbod op het dragen van religieuze tekens, dat sinds dit schooljaar van kracht is in het gemeenschapsonderwijs, niet verenigbaar met het recht op godsdienstbeleving en de vrije me­ningsuiting.

Raymonda Verdyck, topvrouw van het gemeenschapsonderwijs reageert verrast op de uitspraken van de auditeur. "We voerden een algemeen hoofddoekenverbod in omdat de auditeur zei dat de beslissing niet mocht genomen worden door een individuele school. De beslissing moest genomen worden door de raad van het gemeenschapsonderwijs, klonk het."

De auditeur verwerpt nu drie van de vier basisargumenten die het GO! aanvoerde, namelijk dat het verbod nodig zou zijn om gelijke onderwijskansen te garanderen, voor het pluralisme of nog voor de neutraliteit. Hij aanvaardt wel dat een verbod gewettigd kan zijn in geval van groepsdruk of ordeverstoring, maar dan wel in concrete gevallen en niet meteen voor iedereen in heel Vlaanderen.
De Raad van State volgt in de grote meerderheid van de gevallen het advies van de auditeur. Het arrest kan wel nog enkele maanden op zich laten wachten.
Het verbod wordt bij de Raad van State aangevochten door enkele leerlingen van het atheneum van Dendermonde, gesteund door middenveldorganisaties en de vzw Baas Over Eigen Hoofd (BOEH!).[/SIZE]

mark61
10-04-14, 13:50
Tis net Nederland af en toe. Veel gekrakeel, stof gaat liggen, hysterie zakt weg, iemand komt met een rationeel verhaal.

In Frankrijk zijn ze nog niet zover. Nog lange niet.

Oiseau
10-04-14, 15:47
Kom naar school en laat je hoofd thuis!
Dat is wat Islamhaters van Moslima's met hoofddoek willen.

http://4.bp.blogspot.com/-lwm-bRqWDX0/Tw4KvMvGPLI/AAAAAAAAAl0/iifBMEAe0Mo/s179/afro-shaking-head-no.gif

super ick
10-04-14, 16:29
Gemeenschapsonderwijs. Lijkt me heerrrlijk.

mark61
10-04-14, 22:25
Gemeenschapsonderwijs. Lijkt me heerrrlijk.

Ik vind het wat droog.

super ick
11-04-14, 07:47
Ik vind het wat droog.

Is het alleen theorie?