PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Bisschop Gijsen dreigde misbruikte jongen met de hel'



super ick
14-04-14, 07:34
Twee slachtoffers maakte oud-bisschop Jo Gijsen, zo blijkt uit uitspraken van de Klachtencommissie seksueel misbruik in de RK Kerk. Maar volgens belangenorganisaties Klokk en Mea Culpa lopen er meer zaken tegen de inmiddels overleden geestelijke. Het misbruik speelde zich af in de tijd dat Gijsen priester was in Zuid-Limburg.

Op 11 februari verklaarde de klachtencommissie twee klachten tegen Gijsen gegrond. Uit een van de adviezen blijkt dat eind jaren '50 een toen 9-jarig jongetje van zijn vader geregeld brieven moest brengen naar een kapelaan in Valkenburg. Die kapelaan was Jo Gijsen. Bij een van die gelegenheden nodigde Gijsen het jongetje uit om chocolademelk te drinken. Daarbij trok hij het jongetje op zijn schoot en ging ertoe over met de penis van het hevig geschrokken kereltje te spelen. De jongen moest hierover van Gijsen zwijgen op straffe van de hel. Dit misbruik gebeurde vaker, en de commissie verklaarde de klacht hierover gegrond.

Dit slachtoffer zegt dat de oud-bisschop hem ook heeft gedwongen tot orale seks en hem diverse malen heeft verkracht of dat heeft geprobeerd. Maar daarvoor heeft de klachtencommissie geen ondersteunend bewijs kunnen vinden. 'Waarmee overigens bepaald niet gezegd wil zijn dat de door klager gestelde handelingen niet waar zouden zijn', aldus de klachtencommissie.

Smaad
Toen de man in 2009 een klacht indiende, deed Gijsen bij de politie aangifte wegens smaad. Hij zei de man niet te kennen. Volgens de commissie klopte die bewering niet, want hij kwam regelmatig bij de familie van het slachtoffer over de vloer.

Uit de stukken van de klachtencommissie blijkt verder dat een tweede slachtoffer als kind in 1961 in een kamer van een jongensinternaat door Gijsen werd misbruikt. Dat gebeurde volgens de commissie doordat Gijsen, toen priester op seminarie Rolduc, de penis van het jongetje streelde en hem 'voorlichtte' over liefde en zaadlozingen. De Klachtencommissie acht ook deze klacht gegrond. Het gaat om internaat Bleijerheide in Kerkrade.

'Bisschop Gijsen dreigde misbruikte jongen met de hel' - Binnenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3634373/2014/04/12/Bisschop-Gijsen-dreigde-misbruikte-jongen-met-de-hel.dhtml)

Leidsch Dagblad - Bisdom erkent misbruik jongens door Gijsen (http://www.leidschdagblad.nl/algemeen/binnenland/article27040636.ece/Bisdom-erkent-misbruik-jongens-door-Gijsen?lref=L2)

Bisschop Wiertz: 'Iedereen wist dat het voorkwam. Bij een enkeling. Sporadisch' | HP/De Tijd (http://www.hpdetijd.nl/2011-12-20/bisschop-wiertz-iedereen-wist-dat-het-voor-kwam-sporadisch/)


http://vorige.nrc.nl/nieuwsthema/misbruik_kerk/article2619605.ece

En onze overheid heeft het maar aan een commissie overgelaten. Nooit is er 1 zo'n bejaarde viezerik van zijn bed gelicht. Nooit gaat er 1 katholieke kindermisbruiker de cel in. Walgelijk deze oppermannen van een organisatie die moraal predikt. Dat ze er in mogen stikken en het hele zooitje onderhetkleedvegers opgedoekt moge worden.

Marsipulami
14-04-14, 09:28
En onze overheid heeft het maar aan een commissie overgelaten. Nooit is er 1 zo'n bejaarde viezerik van zijn bed gelicht. Nooit gaat er 1 katholieke kindermisbruiker de cel in.

Behoorlijk inefficiënte justitie hebben ze daar in Nederland.

H.P.Pas
14-04-14, 11:10
Behoorlijk inefficiënte justitie hebben ze daar in Nederland.


:aanwal: Kostelijke grap.

mark61
14-04-14, 11:20
Behoorlijk inefficiënte justitie hebben ze daar in Nederland.

Wat ben je toch een walgelijk geval.

Zo'n opmerking geeft aan dat het jou gewoon helemaal, helemaal niets kan schelen. Alles moet wijken voor de heilige kerk.

Dit geeft aan dat de kerk nog steeds een criminele organisatie is die boven de wet staat. Bij elke ander organisatie had de politie een inval gedaan en alle adminstratie in beslag genomen.

Wordt zo iemand eigenlijk nog postuum bestraft door de paus? Welnee, gewoon nog een mantel der liefde eroverheen.

Ja eh, het spijt ons van 2000 jaar antisemitisme.

Ja eh, het spijt ons van 500 jaar terreur tegen niet-Europeanen en hey, Europeanen.

Ja eh, het spijt ons van het in stand houden van een massale kinderverkrachtingsorganisatie, van het intimideren van de slachtoffers, het verbergen van misdadigers, het tegenwerken van justitie, zelfs nadat de misdadigers zijn gestorven.

We zullen het niet meer doen.

Marsipulami
14-04-14, 11:52
Wat ben je toch een walgelijk geval.

Zo'n opmerking geeft aan dat het jou gewoon helemaal, helemaal niets kan schelen. Alles moet wijken voor de heilige kerk. Dit geeft aan dat de kerk nog steeds een criminele organisatie is die boven de wet staat. .

Zo'n opmerking geeft aan dat de slachtoffers jou niets kunnen schelen. Alles is goed als je maar kan natrappen naar een eerbaar instituut en mensen kan schofferen die jouw ideologie niet delen.


Bij elke ander organisatie had de politie een inval gedaan en alle adminstratie in beslag genomen.

Heb jij er een verklaring voor waarom dit in dit geval niet is gebeurd ? Volgens mij omwille van het inefficiënt functioneren van het justitieel apparaat in Nederland.


Wordt zo iemand eigenlijk nog postuum bestraft door de paus? Welnee, gewoon nog een mantel der liefde eroverheen.

Er zijn voorbeelden:


De Kadaversynode is een in januari 897 in Rome gehouden kerkelijk schijnproces waarvoor paus Stefanus VI (VII) het lijk van zijn een jaar eerder overleden voorganger Formosus liet opgraven.

Hij liet het lichaam, voorzien van pauselijke gewaden, op een troon neerzetten om het te veroordelen wegens meineed, bewust zoeken van het pausschap en het in de steek laten van zijn bisdom ten gunste van een ander bisdom. (...)

Formosus' officiële daden als paus werden tijdens de Kadaversynode ongeldig verklaard. De drie vingers van zijn rechterhand waarmee hij wijdingen had verricht, werden afgehakt. Zijn lichaam werd opnieuw begraven, vervolgens nogmaals opgegraven en in de rivier de Tiber gegooid. Een kluizenaar haalde het daaruit en begroef het weer. Stefanus' opvolger Paus Theodorus II groef het lichaam later opnieuw op en liet het in de Sint-Pieterskerk bijzetten.

(...) Een half jaar na de Kadaversynode werd paus Stefanus tijdens een volksopstand afgezet, in een kerker opgesloten en uiteindelijk gewurgd.


Kadaversynode - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kadaversynode)

Marsipulami
14-04-14, 11:53
:aanwal: Kostelijke grap.

Ik zie de humor niet van de situatie.

Ibrah1234
14-04-14, 12:05
Ik zie de humor niet van de situatie.

Omdat je nog steeds spreekt van "een eerbaar instituut".

Eerbaar: 'kuis', 'zedig', 'betamelijk', 'decent', 'fatsoenlijk', 'welvoeglijk', 'deugdzaam'.

Marsipulami
14-04-14, 12:32
Omdat je nog steeds spreekt van "een eerbaar instituut".

Eerbaar: 'kuis', 'zedig', 'betamelijk', 'decent', 'fatsoenlijk', 'welvoeglijk', 'deugdzaam'.

Ja, klopt !


De Katholieke Kerk - YouTube (http://youtu.be/QT9zu6TBTx8)

super ick
14-04-14, 13:40
Ja, klopt !


De Katholieke Kerk - YouTube (http://youtu.be/QT9zu6TBTx8)

Het is een smerige kindermisbruikersclub met heel veel bloed aan hun handen. Een hypocriet zooitje zien we al weer. Toevallig na zijn dood wordt het bekend. Daarvoor ontkent. Walgelijke toedekkers van walgelijke feiten.

Om te kotsen die hele RKK, jij inclusief want jij doet er alles aan om het goed te praten en blijft die club door dik en dun steunen. Dat maakt jou moreel verantwoordelijk voor kindermisbruik.

Eke
14-04-14, 14:17
Religies zoals Christendom en Islam zitten met een groot probleem.

Ik las net "ze zijn lekker Islamitisch bezig"..dat ging over een vermoedelijke zelfmoordaanslag. Door Boko Haram.
Ik dacht : gekaapte religie. Het ging over de strijd tussen de Noorderlingen en de Zuiderlingen in Nigeria.

Nu lees ik : "smerige kindermisbruikersclub met veel bloed aan de handen"
Dat draait dus ook niet om de christelijke religie.


Toch zijn het 100% "gelovige mensen", die mensen die ontsporen.

Moeilijk te verteren is het feit dat er verschillende gelovigen zijn die zich beter..of uitverkoren...voelen t.o.v. niet gelovigen. "We are the best". En ondertussen wordt die uitspraak diezelfde dag nog geloochenstraft... ergens dichtbij of veraf.

Wat ik positief vind is dat er momenteel een paus zit die zich weer nederig opstelt.
Maar goed, het kindermisbruik is voor veel mensen een reden geweest om af te haken.


Oh, enne, mss zitten die religies niet met een probleem :hihi: ikzelf vind het zo'n onverenigbare toestand ...een geloof met schoonheid en wijsheid............en....veel smeerlapperij/ agressie.
Uh..."die lui, die ken ik niet"...
Maar dat is natuurlijk niet waar....
Mss moeten gelovigen beginnen met het erkennen dat ze een tamelijk feilbaar mens zijn. ALLE gelovigen, over de hele wereld. En zich vervolgens voorzichtig oprichten om door te gaan met lessen te leren en hun gedrag bij te sturen.

super ick
14-04-14, 15:30
Religies zoals Christendom en Islam zitten met een groot probleem.

Ik las net "ze zijn lekker Islamitisch bezig"..dat ging over een vermoedelijke zelfmoordaanslag. Door Boko Haram.
Ik dacht : gekaapte religie. Het ging over de strijd tussen de Noorderlingen en de Zuiderlingen in Nigeria.

Nu lees ik : "smerige kindermisbruikersclub met veel bloed aan de handen"
Dat draait dus ook niet om de christelijke religie.


Toch zijn het 100% "gelovige mensen", die mensen die ontsporen.

Moeilijk te verteren is het feit dat er verschillende gelovigen zijn die zich beter..of uitverkoren...voelen t.o.v. niet gelovigen. "We are the best". En ondertussen wordt die uitspraak diezelfde dag nog geloochenstraft... ergens dichtbij of veraf.

Wat ik positief vind is dat er momenteel een paus zit die zich weer nederig opstelt.
Maar goed, het kindermisbruik is voor veel mensen een reden geweest om af te haken.


Oh, enne, mss zitten die religies niet met een probleem :hihi: ikzelf vind het zo'n onverenigbare toestand ...een geloof met schoonheid en wijsheid............en....veel smeerlapperij/ agressie.
Uh..."die lui, die ken ik niet"...
Maar dat is natuurlijk niet waar....
Mss moeten gelovigen beginnen met het erkennen dat ze een tamelijk feilbaar mens zijn. ALLE gelovigen, over de hele wereld. En zich vervolgens voorzichtig oprichten om door te gaan met lessen te leren en hun gedrag bij te sturen.

Je zou inderdaad zeggen dat, keer op keer geconfronteerd worden met het falen van gelovige mensen, deze mensen zichzelf dan eens wat nederiger op zouden gaan stellen. Helaas is het tegenovergestelde waar. Zij blijven het monopolie op moraal maar claimen. Claimen omdat zij het boek hebben waar in staat hoe het hoort. Dat ze zich daar dan vervolgens zelf in de praktijk niets van aantrekken doet daar dan kennelijk niets aan af. Nog steeds hebben velen helaas, waaronder zeker 'onze' Mars, niet door dat het aanhangen van een religie geen enkele garantie is om een beter mens te zijn.
Het bewijs zien we hier. Grootschalig schuldig maken aan 1 van de minderwaardigste vormen van misbruik, het misbruik van kinderen. En daarna nog bedreigen ook. En dat wordt doodleuk bisschop. En de organisatie probeert het te verdoezelen.
Dan kan m.i. het morele faillissement aangevraagd worden van de RKK. Ik pleit voor opheffing van deze criminele organisatie.

Marsipulami
14-04-14, 15:32
Het is een smerige kindermisbruikersclub met heel veel bloed aan hun handen. Een hypocriet zooitje zien we al weer. Toevallig na zijn dood wordt het bekend. Daarvoor ontkent. Walgelijke toedekkers van walgelijke feiten.

Tja, als je over toedekken spreekt. Volgens mij is dit geval van misbruik pas een eerste maal komen bovendrijven na de oproep van de commissie Deetman. Gysen was toen nog niet dood. Ik dacht te weten dat de commissie Deetman nauw samenwerkte met de politiek en justitie in Nederland. Of er kerkelijke functionarissen op de hoogte waren is niet af te leiden uit de berichtgeving.


Om te kotsen die hele RKK, jij inclusief want jij doet er alles aan om het goed te praten en blijft die club door dik en dun steunen. Dat maakt jou moreel verantwoordelijk voor kindermisbruik.

Geen mens is verantwoordelijk voor de (mis-)daden van een ander. Voor katholieken is dat niet anders dan voor andere mensen. Ik kots op sexueel misbruik, maar niet op de katholieke kerk.

Bij Mark61 is dat anders. Kijk maar naar je openingspost. Daar wordt een ernstig geval van kindermisbruik uit de doeken gedaan gepleegd door een vooraanstaande geestelijke en daaronder prijkt een hartje met "Mark61 likes this". Je zou eerder veronderstellen, dat hij het zou verafschuwen wat er in dat artikeltje staat, maar nee hij is er opgetogen over blijkbaar. Mark61 walgt van de katholieke kerk, maar niet van kindermisbruik.

super ick
14-04-14, 15:42
Bij Mark61 is dat anders. Kijk maar naar je openingspost. Daar wordt een ernstig geval van kindermisbruik uit de doeken gedaan gepleegd door een vooraanstaande geestelijke en daaronder prijkt een hartje met "Mark61 likes this". Je zou eerder veronderstellen, dat hij het zou verafschuwen wat er in dat artikeltje staat, maar nee hij is er opgetogen over blijkbaar. Mark61 walgt van de katholieke kerk, maar niet van kindermisbruik.

Waarom doe je dit? Uithalen naar anderen omdat je zelf de in en in rotte organisatie waar je jezelf deel van voelt niet meer kan verdedigen? Je gaat erg ver.
Ik zou je, als we oog in oog zouden staan, misschien nog 1 keer de gelegenheid bieden deze opmerking terug te nemen. Hoewel....

mark61
14-04-14, 15:53
Religies zoals Christendom en Islam zitten met een groot probleem.

Ik las net "ze zijn lekker Islamitisch bezig"..

Toch zijn het 100% "gelovige mensen", die mensen die ontsporen.

Moeilijk te verteren is het feit dat er verschillende gelovigen zijn die zich beter..of uitverkoren...voelen t.o.v. niet gelovigen. "We are the best". En ondertussen wordt die uitspraak diezelfde dag nog geloochenstraft... ergens dichtbij of veraf.

Mss moeten gelovigen beginnen met het erkennen dat ze een tamelijk feilbaar mens zijn. ALLE gelovigen, over de hele wereld. En zich vervolgens voorzichtig oprichten om door te gaan met lessen te leren en hun gedrag bij te sturen.

Ik vond dat ik dat toch even moest melden.

Ik weet niet wat de definitie van gelovige is. Ws. 'dat ze dat zelf zeggen'.

Ja, dat lijkt me wel wat. Net zo feilbaar als anders- en niet-gelovigen. Maakt echt geen klap uit.

Die constatering maakt godsdienst ook tamelijk overbodig. Leuk als hobby, zet geen zoden aan de dijk.

mark61
14-04-14, 15:55
Bij Mark61 is dat anders. Kijk maar naar je openingspost. Daar wordt een ernstig geval van kindermisbruik uit de doeken gedaan gepleegd door een vooraanstaande geestelijke en daaronder prijkt een hartje met "Mark61 likes this". Je zou eerder veronderstellen, dat hij het zou verafschuwen wat er in dat artikeltje staat, maar nee hij is er opgetogen over blijkbaar. Mark61 walgt van de katholieke kerk, maar niet van kindermisbruik.

Lul maar lekker door. Godallemachtig wat ben je sneu. Word jij ooit nog volwassen?

Jij maakt grapjes over de Nederlandse justitie; daaruit blijkt dat het onderwerp zelf je niet kan schelen.

Zoals HP Pas ook al zag.

FYI, het 'liken' van berichten is onzin. Ik likete dan ook Super's commentaar.

Je doet weer of je achterlijk bent. Dat is op geen enkele manier leuk, grappig, intelligent of zinvol.

Tomas
14-04-14, 16:22
He, gezellig!

vitalis
14-04-14, 17:00
een eerbaar instituut

ahum...

super ick
14-04-14, 21:02
Welnee, uitgesproken.

Iznogoodh
15-04-14, 19:46
Twee slachtoffers maakte oud-bisschop Jo Gijsen, zo blijkt uit uitspraken van de Klachtencommissie seksueel misbruik in de RK Kerk. Maar volgens belangenorganisaties Klokk en Mea Culpa lopen er meer zaken tegen de inmiddels overleden geestelijke. Het misbruik speelde zich af in de tijd dat Gijsen priester was in Zuid-Limburg.

Op 11 februari verklaarde de klachtencommissie twee klachten tegen Gijsen gegrond. Uit een van de adviezen blijkt dat eind jaren '50 een toen 9-jarig jongetje van zijn vader geregeld brieven moest brengen naar een kapelaan in Valkenburg. Die kapelaan was Jo Gijsen. Bij een van die gelegenheden nodigde Gijsen het jongetje uit om chocolademelk te drinken. Daarbij trok hij het jongetje op zijn schoot en ging ertoe over met de penis van het hevig geschrokken kereltje te spelen. De jongen moest hierover van Gijsen zwijgen op straffe van de hel. Dit misbruik gebeurde vaker, en de commissie verklaarde de klacht hierover gegrond.Het probleem zit hem in de macht die men zulke mensen als Gijsen geeft. Uiteindelijk zijn het de gelovige katholieken zelf die dit steeds opnieuw mogelijk maken.
De Rooms-Katholieke kerk floreert op onwetendheid.
Als de huidige Paus een wijs man is, heft hij de zaak op en voedt gelovigen op tot denkenden, kritische mensen. Waarna hij met pensioen kan.

Ibrah1234
16-04-14, 09:26
Zoals de moslimgemeenschap niet bestaat uit louter terroristen zo bestaat de RK kerk niet louter uit pedofielen.

Umarvlie
16-04-14, 09:39
...zo bestaat de RK kerk niet louter uit pedofielen.

Dat is ook niet "het" probleem waar het hier over gaat. Wel hoe de RK als instituut ermee omgegaan is.

mark61
16-04-14, 11:13
Zoals de moslimgemeenschap niet bestaat uit louter terroristen zo bestaat de RK kerk niet louter uit pedofielen.

Het verschil is dat de RK kerk een hiërarchische organisatie is die dit heeft toegestaan, toegedekt, en zelfs bevorderd.

Er is geen hiërarchische organisatie in de islam. Het is in essentie een 'anarchistische' godsdienst.

Percentages doen er dan niet meer toe.

Ibrah1234
16-04-14, 11:29
Dat is ook niet "het" probleem waar het hier over gaat. Wel hoe de RK als instituut ermee omgegaan is.

De suggestie wordt wel gewekt met termen als bijvoorbeeld "kindermisbruikersclub" en "kinderverkrachtingsorganisatie".

Volstrekt onredelijk te veronderstellen dat kindermisbruik een doelstelling is van de kerk als instituut en de clericus hier zelfs in faciliteert.

Ik ben het met je eens dat er op niet juiste wijze met de problematiek is omgesprongen en dat backfired nu.

mark61
16-04-14, 11:55
de clericus hier zelfs in faciliteert.

Ja, dat deed de clerus. Tot op het hoogste niveau.