PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse taal verplicht voor uitkering



Umarvlie
16-04-14, 08:56
Wie geen Nederlands spreekt en de taal niet wil leren, raakt binnen een jaar zijn bijstandsuitkering kwijt. De wet “Geen Nederlands, geen bijstand” moet volgend jaar al van kracht worden.

Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Klijnsma, dat naar de Raad van State is gestuurd, meldt RTL Nieuws.

Eenvoudige gesprekken
Wie een bijstandsuitkering aanvraagt, moet basaal Nederlands spreken, staat in het voorstel. Dat betekent dat je eenvoudige gesprekken moet kunnen voeren over alledaagse dingen. Bij twijfel kunnen gemeenten dat toetsen. Spreek je de taal niet, dan word je verplicht de taal te leren.

Wie weigert Nederlands te leren, wordt direct 20 procent op de bijstandsuitkering gekort. Blijkt na een half jaar dat je nog steeds verwijtbaar geen vorderingen hebt gemaakt dan word je 40 procent gekort. Wie na een jaar nog geen Nederlands spreekt, raakt de uitkering kwijt.

(Bron: Telegraaf)

Karin.N
16-04-14, 09:09
Je kunt mensen niet verplichten de taal te leren. Maar doe je een beroep op een bijstandsuitkering dan vind ik het wel terecht dat er eisen worden gesteld. En ja, dat kan het spreken van de taal zijn.

Umarvlie
16-04-14, 09:46
Ik denk dat als verplichting werk aannemen wat voorhanden is, al dan niet op niveau, en daar dan ook serieus mee omgaan, een betere vereiste is dan een taal leren, (of het wilhelmus kunnen zingen of weten wat je meenement als je koffie gaat drinken bij je buren etc wie weet wat ze nog gaan verzinnen).

Hoeveel Nederlands sprekende bijstandstrekkers zijn er die gewoon niet willen werken? Denk dat die groep nog wel eens groter zal zijn.

Overigens, denk dat je wel kan verplichten tot het leren van de taal, maar niet op deze manier.

Karin.N
16-04-14, 10:13
Ik denk dat als verplichting werk aannemen wat voorhanden is, al dan niet op niveau, en daar dan ook serieus mee omgaan, een betere vereiste is dan een taal leren, (of het wilhelmus kunnen zingen of weten wat je meenement als je koffie gaat drinken bij je buren etc wie weet wat ze nog gaan verzinnen).

Hoeveel Nederlands sprekende bijstandstrekkers zijn er die gewoon niet willen werken? Denk dat die groep nog wel eens groter zal zijn.

Overigens, denk dat je wel kan verplichten tot het leren van de taal, maar niet op deze manier.

De groep niet werkwilligen worden denk ik ook steeds harder aangepakt. Ik denk dat het inmiddels moeilijker is om een bijstandsuitkering te ontvangen dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.

Kijk eens naar de praktische kant wanneer iemand de taal niet machtig is. Niet denken in termen van "de overheid maakt het (islamitische) burgers zo lastig mogelijk". Maar wat betekent het wanneer je niet zelf met de dokter kunt praten. Niet met de onderwijzers van school kunt communiceren. Of het vriendje of vriendinnetje van je kind wat komt spelen, daar kun je niet mee praten. Dat laatste kan best nog wel eens negatieve gevolgen hebben. Mijn oudste speelde jaren geleden wel eens bij een vriendje van hem waarvan de moeder de taal niet sprak. Tijdens het spelen was er eea mis gegaan en er moest medische hulp komen. Dat gaf de nodige problemen.

Stel je jezelf eens voor, ja gaat emigreren en je leert de taal van dat land niet. Je kunt je alleen inhet nederlands redden, wat 95% van de bevolking daar niet spreekt. Hoe zou jij je voelen?

En ik weet ook dat het heel moeilijk is om een taal te leren wanneer je bijvoorbeeld zelf nooit naar schoolbent geweest. Vooral oudere vrouwen hebben hiermee te maken. Maar dat zijn bijna altijd wel vrouwen die hier al jarenlang wonen. Kennelijk vond men het wel best dat zij de taal niet leerden.

Maar wiens verantwoordelijkheid is dat nu. Van de overheid (mag zij dan dus ook mensen verplichten tot een taalcursus?), of de mensen zelf.

Umarvlie
16-04-14, 10:38
Kijk eens naar de praktische kant wanneer iemand de taal niet machtig is. Niet denken in termen van "de overheid maakt het (islamitische) burgers zo lastig mogelijk". Maar wat betekent het wanneer je niet zelf met de dokter kunt praten. Niet met de onderwijzers van school kunt communiceren. Of het vriendje of vriendinnetje van je kind wat komt spelen, daar kun je niet mee praten. Dat laatste kan best nog wel eens negatieve gevolgen hebben. Mijn oudste speelde jaren geleden wel eens bij een vriendje van hem waarvan de moeder de taal niet sprak. Tijdens het spelen was er eea mis gegaan en er moest medische hulp komen. Dat gaf de nodige problemen.

Allemaal leuk en aardig maar 1/ denk dat onder de group (Islamitisch) meer mensen Nederlands machtig zijn dan bijvoorbeeld onder de group (Europeesche) allochtonen en 2/ ik ontken niet dat Nederlands nuttig is of misschien zelfs noodzakelijk, maar vind niet dat een bijstandsuitkering hieraan moet worden opgehangen - dat is slechts een actie om onderbuik gevoelens te bevredigen.

Dus ja, Nederlands meer pushen/verplichten maar niet onder het mom van een bijstandsuitkering.

mark61
16-04-14, 11:26
Het klinkt natuurlijk goed en is ook logisch. Het zal alleen geen enkel effect hebben.

Met 700.000 werklozen is de timing ietwat ongelukkig. 54% van de bijstandstrekkers is Hollander. De helft is ouder dan 45.

De tig Oost-Europeanen die hier tot volle tevredenheid van hun bazen werken spreken over het algemeen geen woord Nederlands.

Zijn er wellicht verkiezingen in aantocht en probeert de PvdA te redden wat er te redden valt?

mark61
16-04-14, 11:27
De groep niet werkwilligen worden denk ik ook steeds harder aangepakt. Ik denk dat het inmiddels moeilijker is om een bijstandsuitkering te ontvangen dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.

Kijk eens naar de praktische kant wanneer iemand de taal niet machtig is. Niet denken in termen van "de overheid maakt het (islamitische) burgers zo lastig mogelijk". Maar wat betekent het wanneer je niet zelf met de dokter kunt praten. Niet met de onderwijzers van school kunt communiceren. Of het vriendje of vriendinnetje van je kind wat komt spelen, daar kun je niet mee praten. Dat laatste kan best nog wel eens negatieve gevolgen hebben. Mijn oudste speelde jaren geleden wel eens bij een vriendje van hem waarvan de moeder de taal niet sprak. Tijdens het spelen was er eea mis gegaan en er moest medische hulp komen. Dat gaf de nodige problemen.

Stel je jezelf eens voor, ja gaat emigreren en je leert de taal van dat land niet. Je kunt je alleen inhet nederlands redden, wat 95% van de bevolking daar niet spreekt. Hoe zou jij je voelen?

En ik weet ook dat het heel moeilijk is om een taal te leren wanneer je bijvoorbeeld zelf nooit naar schoolbent geweest. Vooral oudere vrouwen hebben hiermee te maken. Maar dat zijn bijna altijd wel vrouwen die hier al jarenlang wonen. Kennelijk vond men het wel best dat zij de taal niet leerden.

Maar wiens verantwoordelijkheid is dat nu. Van de overheid (mag zij dan dus ook mensen verplichten tot een taalcursus?), of de mensen zelf.

Dat is allemaal helemaal waar. Ik vind het debiel dat mensen de taal van het land waarin ze leven niet spreken.

Maar de suggestie wekken dat mensen werkloos zijn omdat ze geen Nederlands spreken, en meer kans op werk maken als ze Nederlands spreken, is een grapje.

Er is gebrek aan werk; vooral ongeschoold werk. Mensen die geen Nederlands spreken en werkloos zijn zullen een laag opleidingsniveau hebben.

Oiseau
16-04-14, 11:52
Symboolpolitiek. Eerst mensen met hogere opleiding strafwerk laten doen in ruil voor een uitkering en nu dit.
Nou van alles roepen omdat de politiek echte problemen niet het hoofd kan bieden. Discriminatie op de arbeidsmarkt is nog erger en daar hoef je geen analfabete glazenwasser voor te vragen. Het motto moet zijn : werken aan echte oplossingen en niet slaap lullen.

Karin.N
16-04-14, 12:12
Dat is allemaal helemaal waar. Ik vind het debiel dat mensen de taal van het land waarin ze leven niet spreken.

Maar de suggestie wekken dat mensen werkloos zijn omdat ze geen Nederlands spreken, en meer kans op werk maken als ze Nederlands spreken, is een grapje.

Er is gebrek aan werk; vooral ongeschoold werk. Mensen die geen Nederlands spreken en werkloos zijn zullen een laag opleidingsniveau hebben.

opleidingsniveau ed zegt mij eigenlijk vrij weinig :strik: Iemand met de wil om er iets van te maken, zal verder komen dan iemand die die wil niet heeft maar bijv wel makkelijker kan leren.

Mooi voorbeeld vind ik nog steeds mijn oude hulp. Sprak weinig Nederlands. Maar had schoon genoeg van schoonmaken (kan ik me voorstellen :) ). Ze was verder nooit naar school geweest, kon niet lezen en schrijven.

Een deel van het geld wat ze bij verdiende met schoonmaken zette ze om in een rijbewijs en cursussen. Het Nederlands leren was heel moeilijk gezien haar achtergrond (geen onderwijs genoten en al ruim 40 jaar oud, dan gaat leren zo wie zo moeilijker).

Ik ben indertijd een eetwinkeltje begonnen en zij kwam daar ook werken. Uiteindelijk heeft ze de hele toko overgenomen. Fantastisch! Toch behoorde Malika volgens de statistieken tot een kansloze vrouw. En zie nu!

Ik zie het verplichten van het Nederlands leren niet als een strafmiddel, maar juist als een middel om uit een uitzichtloze situatie te komen. Juist door te stellen dat bepaalde groepen mensen te dom zijn om Nederlands te leren, vind ik stuitend. Ach, die leren dat toch niet, laat ze maar.....

Al tientallen jaren speelt dat mi ook een rol bij ontwikkelingshulp. Laten "wij" de beslissingen maar nemen, want "zij" kunnen/snappen dat toch niet. Gelukkig verandert er her en der wel iets.

Je houdt altijd mensen over die domweg niet willen. Wat je ook doet, hopeloos, kansloos. Maar in de zgn uitzichtloze groep zijn er wel degelijk mensen die meer in hun mars hebben en ook meer willen. Sommige kunnen het zelf oppakken, anderen missen het zelfvertrouwen en hebben hulp nodig.

Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ieder mens de mogelijkheden en kansen krijgt. En heb je een bijstandsuitkering en je spreekt de taal niet. Wie weet wat er nog mogelijk is als je de taal wel spreekt. Al ben je niet inzetbaar voor een baan, wellicht dat je ook iets kunt betekenen voor je omgeving door een aantal uur per week vrijwilligerswerk te doen in een richting waar de interesses liggen. Bijvoorbeeld een man van 55 die wel aardig kan voetballen en die op woensdagmiddag met de jeugd uit de buurt wat gaat doen. En samen met een paar anderen erbij wellicht een buurtcompetitie kan opzetten, weet ik veel. Er is zoveel mogelijk... zonder dat je banen inneemt door het vrijwilligerswerk. Plus positiever zelfbeeld, goed voor de mensen die baat hebben bij vrijwilligerswerk etc.

Mijn motto blijft: denken in kansen en mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.

En wat de politiek betreft, tsja word niet warm of koud van het huidige politieke klimaat. En de onderbuikgevoelens die bij vele leven, tis niet 1 groep met ene onderbuik, alle groepen en gemeenschappen hebben ze. Ze houden mekaar dus in stand :strik: Wil je wat aan de onderbuik doen, dan moet je gelijkertijd alle onderbuiken aanspreken en niet slechts 1.

Eke
16-04-14, 13:53
Dus ja, Nederlands meer pushen/verplichten maar niet onder het mom van een bijstandsuitkering.

Het lijkt efficient om taal aan te leren met bijstandsbonus....
Maar ga je als overheid inderdaad zo ver om bedelaars te creeeren ?

Ik vind dat we enerzijds als samenleving en overheid de uitdaging aan moeten gaan om mensen te motiveren om Nederlands te leren praten.

En dat we anderzijds moeten voorkomen om Nederlanders en toegelaten vreemdelingen op straat te zetten.

Eke
16-04-14, 14:01
Maar de suggestie wekken dat mensen werkloos zijn omdat ze geen Nederlands spreken, en meer kans op werk maken als ze Nederlands spreken, is een grapje.
.

Dat zal ook wel van de baan afhangen, Mark. Als je een groep mensen nodig hebt die een klus klaren kun je nog wel duidelijk maken wat de bedoeling is. Samen kom je er dan wel uit.

Als je op een speelzaal of iets anders sociaals handkracht nodig hebt is het wel logisch dat diegene de taal goed genoeg beheerst. Diegene hoort er ook bij.....

Eke
16-04-14, 14:04
Het motto moet zijn : werken aan echte oplossingen en niet slaap lullen.

Volgens mij kunnen veel burgers heel goed meedenken met hun gemeente en bijdrages aan oplossingen leveren.

Eke
16-04-14, 14:17
Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ieder mens de mogelijkheden en kansen krijgt. En heb je een bijstandsuitkering en je spreekt de taal niet. Wie weet wat er nog mogelijk is als je de taal wel spreekt. Al ben je niet inzetbaar voor een baan, wellicht dat je ook iets kunt betekenen voor je omgeving door een aantal uur per week vrijwilligerswerk te doen in een richting waar de interesses liggen. Bijvoorbeeld een man van 55 die wel aardig kan voetballen en die op woensdagmiddag met de jeugd uit de buurt wat gaat doen. En samen met een paar anderen erbij wellicht een buurtcompetitie kan opzetten, weet ik veel. Er is zoveel mogelijk... zonder dat je banen inneemt door het vrijwilligerswerk. Plus positiever zelfbeeld, goed voor de mensen die baat hebben bij vrijwilligerswerk etc.

Mijn motto blijft: denken in kansen en mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.



High five, Karin :hihi:



Je schrijft ook nog over onderbuiken.

Laten we onze onderbuiken gewoon maar accepteren en niet zo giga belangrijk vinden ..... en proberen om er onze redelijkheid,en als het kan onze aardigheid tegenover te zetten. Kijk deze kanten hebben wij mensen OOK en deze kanten zijn beter voor onze samenleving.

Karin.N
16-04-14, 15:56
High five, Karin :hihi:



Je schrijft ook nog over onderbuiken.

Laten we onze onderbuiken gewoon maar accepteren en niet zo giga belangrijk vinden ..... en proberen om er onze redelijkheid,en als het kan onze aardigheid tegenover te zetten. Kijk deze kanten hebben wij mensen OOK en deze kanten zijn beter voor onze samenleving.


Is soms lastig Eke, had vanmorgen weer een aantal onderbuiken achter elkaar :loens:, word er knap moe van, zeker gezien de problemen elders op de wereld, magoed :strik:

Heb je trouwens het filmpje van Mars gezien? Leuk filmpje, doet mensen de ogen openen over moeders.

Karin.N
16-04-14, 16:11
Het lijkt efficient om taal aan te leren met bijstandsbonus....
Maar ga je als overheid inderdaad zo ver om bedelaars te creeeren ?

Ik vind dat we enerzijds als samenleving en overheid de uitdaging aan moeten gaan om mensen te motiveren om Nederlands te leren praten.

En dat we anderzijds moeten voorkomen om Nederlanders en toegelaten vreemdelingen op straat te zetten.

Bedoel je hiermee de mensen die in de toekomst gekort worden op de bijstandsuitkering? Kunnen die vervolgens bij een ander gemeenteloket aankloppen voor schuldsanering. Dus uiteindelijk gaat die wet in de praktijk niet zoveel doen dus is en blijft symboolpolitiek..

Ik zou van bijstandsuitkeringen meer maatwerk maken. Kijk wat iemand kan, nodig heeft etc. Als we de groep van werkweigeraars (welke werkgever staat te springen om deze mensen aan te nemen en wie wil de werkweigeraars graag als collega's?) even apart zetten en kijken naar de mensen die om wat voor reden dan ook een uitkering hebben. Er zitten gewoon mensen bij die er nooit uit zullen komen. Lijkt mij handiger om te kijken of er voor deze mensen iets is te doen. En ik vind ook dat wanneer er voor mensen geen perspectief is, dat de uitkering omhoog gaat.

Ik vraag me af wat het bijvoorbeeld voor iemands zelfbeeld betekent wanneer ze met anderen ijv een simpele cursus volgen. Wat doet dat met hun zelfbeeld? En wellicht dat een aantal mensen op deze manier vooruit geholpen kan worden. Al is het niet een baan, maar dat ze iets anders vinden.

Voorbeeldje uit de praktijk. Wij kennen een stel die behoorlijk in de slappe was zitten. Hun kinderen zijn goed terechtgekomen. 1 dochter is psychisch niet helemaal in orde. Ze hebben een fonds voor haar opgericht waaruit ze de rest van haar leven kan leven. Verder doet zij vrijwilligerswerk. Ze helpt iemand die op therapie basis met paarden werkt. Dat gaat prima. Deze vrouw leet nu een gelukkig leventje. In de maatschappij met werken ed kan zij gewoon niet meekomen, nu is er een oplossing. Helaas is deze oplossing voor weinigen weggelegd, voor haar kon het geregeld worden omdat haar ouders het financieel kunnen veroorloven.

Maar wat is er mis mee wanneer zij een bijstandsuitkering zou krijgen en daarnaast dit vrijwilligerswerk doet?

Je zal als overheid/samenleving moeten accepteren dat niet iedereen mee kan komen. Zoek een passende oplossing, klaar. Misschien simpel gedacht, maar zo denk ik erover.

Karin.N
16-04-14, 16:17
Allemaal leuk en aardig maar 1/ denk dat onder de group (Islamitisch) meer mensen Nederlands machtig zijn dan bijvoorbeeld onder de group (Europeesche) allochtonen en 2/ ik ontken niet dat Nederlands nuttig is of misschien zelfs noodzakelijk, maar vind niet dat een bijstandsuitkering hieraan moet worden opgehangen - dat is slechts een actie om onderbuik gevoelens te bevredigen.

Dus ja, Nederlands meer pushen/verplichten maar niet onder het mom van een bijstandsuitkering.

Wat de insteek van de politiek ook mogen zijn, ik wil op voorhand geen mensen uitsluiten. De taal leren kan nieuwe mogelijkheden scheppen, al is dat mss niet eens een baan. Ik zie het anders. Misschien zitten die mensen opgesloten in hun eigen wereldje. Door naar een cursus te gaan vergroot je je wereld. Je komt met anderen die wellicht in hetzelfde schuitje ziiten in contact. Ik zie er vooralsnog meer mogelijkheden in.

mark61
16-04-14, 17:23
Wat de insteek van de politiek ook mogen zijn, ik wil op voorhand geen mensen uitsluiten. De taal leren kan nieuwe mogelijkheden scheppen, al is dat mss niet eens een baan. Ik zie het anders. Misschien zitten die mensen opgesloten in hun eigen wereldje. Door naar een cursus te gaan vergroot je je wereld. Je komt met anderen die wellicht in hetzelfde schuitje ziiten in contact. Ik zie er vooralsnog meer mogelijkheden in.

Je raakt nu wel erg ver verwijderd van wat mevroi Klijnsma bedoelt.

Karin.N
16-04-14, 17:38
Je raakt nu wel erg ver verwijderd van wat mevroi Klijnsma bedoelt.

Weet ik, ik heb die neiging :). Ik zou het gewoon heel anders doen met de bijstandsuitkering, maar helaas.....ben niet in die positie.

Oiseau
16-04-14, 18:41
Volgens mij kunnen veel burgers heel goed meedenken met hun gemeente en bijdrages aan oplossingen leveren.

Als die burgers massaal gaan stemmen op schreeuwers die niet veel kunnen dan snijden dezelfde burgers in hun eigen vlees.

Nederlandertje
16-04-14, 19:19
Je kunt mensen niet verplichten de taal te leren. Maar doe je een beroep op een bijstandsuitkering dan vind ik het wel terecht dat er eisen worden gesteld. En ja, dat kan het spreken van de taal zijn.

Ik vind wel degelijk dat je mensen kunt verplichten de Nederlandse taal te leren om normaal in deze maatschappij te kunnen functioneren.

Oiseau
16-04-14, 19:26
Ik vind wel degelijk dat je mensen kunt verplichten de Nederlandse taal te leren om normaal in deze maatschappij te kunnen functioneren.
Dus alle mensen met een uitkering functioneren niet normaal.
En alle mensen die aan het werken zijn zijn normaal incl de criminelen die de wind in de wilgen hebben.
Straks loop je op straat en je krijgt een boete omdat je geen Nederlands spreekt..
Was ik maar een Fries dan had ik voor mijn onafhankelijkheid gestreden!

Nederlandertje
16-04-14, 22:45
Dus alle mensen met een uitkering functioneren niet normaal.
En alle mensen die aan het werken zijn zijn normaal incl de criminelen die de wind in de wilgen hebben.
Straks loop je op straat en je krijgt een boete omdat je geen Nederlands spreekt..
Was ik maar een Fries dan had ik voor mijn onafhankelijkheid gestreden!

Ik heb het niet alleen over mensen met een uitkering. Maar mensen in het algemeen.

knuppeltje
17-04-14, 09:18
Uh..verplicht goed Nederlands..., ik zou het al goed vinden als ze dat als voorwaarde voor deze site zouden invoeren. :student:

super ick
17-04-14, 09:22
We moeten af van uitkeringen krijgen zonder tegenprestatie. Werken voor je bijstandsuitkering zou veel beter zijn. Van geld krijgen wordt je inactief en na een paar jaar zit niemand meer op je te wachten. Magoed, wij domme Nederlanders gaan er altijd maar vanuit dat je moet werken voor je geld. Uitkering met 1 snabbeltje, legaal of illegaal en je hebt even veel als de buurman en er gaat een stuk minder tijd inzitten.

bt2
17-04-14, 11:33
Ik vind het niet eens zo'n gek idee. Alleen lastig te controleren lijkt me. Onderwijs op het gebied van taal moet in mijn ogen aangescherpt worden.

Nederlandertje
18-04-14, 00:55
We moeten af van uitkeringen krijgen zonder tegenprestatie. Werken voor je bijstandsuitkering zou veel beter zijn. Van geld krijgen wordt je inactief en na een paar jaar zit niemand meer op je te wachten. Magoed, wij domme Nederlanders gaan er altijd maar vanuit dat je moet werken voor je geld. Uitkering met 1 snabbeltje, legaal of illegaal en je hebt even veel als de buurman en er gaat een stuk minder tijd inzitten.

Zeg ik ook al jarenlang maar veel mensen zijn er op tegen.

Nederlandertje
18-04-14, 01:01
Ik vind het niet eens zo'n gek idee. Alleen lastig te controleren lijkt me. Onderwijs op het gebied van taal moet in mijn ogen aangescherpt worden.

Hoezo lastig te controleren?

super ick
18-04-14, 09:04
Overigens zou de taal spreken en verstaan in veel gevallen m.i. al voldoen. Dat zou de drempel ook verlagen. Niet woordjes leren uit boekjes maar praten, praten, praten. Onderdompelen zeg maar. Dan is het in een half jaar gepiept en hoeven er niet perse gekwalificeerde leerkrachten Nederlands voor geleid te worden.

mark61
18-04-14, 12:20
We moeten af van uitkeringen krijgen zonder tegenprestatie. Werken voor je bijstandsuitkering zou veel beter zijn.

Dat betekent effectief dat je het minimumloon verlaagt en 'gewone' laagbetaalden moeten concurreren met steuntrekkers. Dan worden die werkloos :zozo:

Oiseau
18-04-14, 14:52
Straks gaat iemand roepen: je bent te goed voor een uitkering want je bent een Nederlander, ga Chinees leren!
Alle Nederlanders met een uitkering aan het Chinees.

super ick
18-04-14, 18:38
Dat betekent effectief dat je het minimumloon verlaagt en 'gewone' laagbetaalden moeten concurreren met steuntrekkers. Dan worden die werkloos :zozo:

Een alleenverdiener met het minimumloon is nu beter af in de bijstand.

Dat concurreren is ook een leuke. Stel je eens voor dat je in de groenvoorziening werkt en moet constateren dat mensen jouw werk moeten doen als straf. Kan je dan ook wel mee stoppen want ook concurrentie.

Nederlandertje
18-04-14, 19:09
Straks gaat iemand roepen: je bent te goed voor een uitkering want je bent een Nederlander, ga Chinees leren!
Alle Nederlanders met een uitkering aan het Chinees.

niveau daalt weer erg met dit soort onzinnige opmerkingen.

Oiseau
18-04-14, 21:32
niveau daalt weer erg met dit soort onzinnige opmerkingen.
Jou niveau is altijd laag geweest dus nu pas worden je hersenscellen aan het echte werk gezet!

Nederlandertje
18-04-14, 21:57
Jou niveau is altijd laag geweest dus nu pas worden je hersenscellen aan het echte werk gezet!

Mijn niveau is altijd te hoog voor jou geweest. Ik probeer het nu een op jou niveau maar dat is erg onzinnig dus ga maar snel weer naar mijn eigen niveau.

Oiseau
18-04-14, 22:04
Mijn niveau is altijd te hoog voor jou geweest. Ik probeer het nu een op jou niveau maar dat is erg onzinnig dus ga maar snel weer naar mijn eigen niveau.
Ik wist niet dat je in het Marokkaanse kon denken. Terug naar je niveau is veiliger voor je en zeker omdat je hier bent voor je gemiste ontwikkeling.