PDA

Bekijk Volledige Versie : Atheïstisch Ethicus Vermeersch: "Mijn vrouw mocht van mij vreemdgaan, behalve met Filip Dewinter"



Marsipulami
25-04-14, 15:23
Vermeersch: "Mijn vrouw mocht van mij vreemdgaan, behalve met Filip Dewinter"



Hugo Camps − 25/04/14, 12u21



© Karel Duerinckx. Etienne Vermeersch laat in zijn ziel kijken door Hugo Camps

"Ik heb altijd tegen mijn vrouw gezegd: wil je vreemdgaan, doe maar. Alleen niet met Filip Dewinter." Dat zegt moraalfilosoof en opiniemaker Etienne Vermeersch in gesprek met Hugo Camps. Het interview verschijnt morgen in de weekendkrant van De Morgen. .

In de reeks 'Graafwerken' woelt columnist en interviewer Hugo Camps voortaan in de ziel van zijn geïnterviewden. De eerste die aan de beurt komt is Etienne Vermeersch.

"Ik heb altijd tegen mijn vrouw gezegd: wil je vreemdgaan, doe maar. Alleen niet met Filip Dewinter", zo begint het fragment over seks en vreemdgaan. "Als ik een partner had gehad die van de vrije liefde was geweest, zou ik dat zonder problemen aanvaard hebben. Ook van mezelf, ja. Maar alleen als mijn partner daar ook mee kon leven."

"U noemt dat 'verdraagzaamheid'. Maar daar heeft het niets mee te maken", zegt Vermeersch. "Ik ken mensen die zeer verdraagzaam zijn, maar vergaan in jaloezie. Dan wordt vreemdgaan natuurlijk moeilijk. Jaloersheid ken ik niet. Ik ben nooit afgunstig geweest op mensen die rijker of intelligenter zijn dan ik. Prestige heb ik nooit nagestreefd, daar ben ik ook te lui voor. Een beetje ijdel ben ik natuurlijk wel, maar werken heeft bij mij altijd te maken met dingen die ik graag toe." .

Chaos
Vermeersch woont residentieel, op de grens tussen Wetteren en Melle. In een halvelings geblindeerd huis, zonder ramen met uitzicht op de straat. De gedachte aan een bunker wordt versterkt door de opgestapelde dozen aan de voordeur. Een halve vrachtwagen vol oude kranten en tijdschriften, knipsels en cahiers. Binnen in zijn woonkamer is de papieren chaos al even groot. Boeken en dossiers grijpen je naar de keel. In die mate dat de heer des huizes - toch al niet van de grootsten - bijna onzichtbaar wordt. Ik verdenk Etienne Vermeersch ervan dat hij thuis zijn eigen onzichtbaarheid probeert te creëren, anders dan in zijn publieke bestaan. Hij is graag alleen, zegt hij. Vandaag is mevrouw Vermeersch naar een voorstelling van de opera La Bohème. "Als ik alleen ben, voel ik me altijd prettig."

Op 2 mei wordt de professor tachtig. Vier overbruggingen en twee stents hebben hem mede aan die gezegende leeftijd geholpen. Geen mens die het gelooft, maar op zijn verjaardag staat de geleerde een bal populaire te wachten. Ik vraag hem nu of hij dat beslist heeft in een vlaag van zinsverbijstering. Quasi verontwaardigd: "Verjaardagen zeggen mij niets, ik vergeet ze ook altijd. Ik heb met dat hele feestgedruis niets te maken. Mijn medewerkers en vrienden hebben beslist tot een academische zitting en een feest. Er zijn sprekers genodigd. Onder hen ook Mieke Van Hecke. Daar keek ik van op. Als ik het goed begrepen heb, gaat zij iets over vriendschap zeggen. Ik had altijd wel een goed contact met haar, maar vriendschap is wel heel zwaar aangedikt. Enfin, het is allemaal beslist buiten mij om."

"Dansen? Dat kan ik als de beste. Toen ik uit het klooster was getreden, kreeg ik bij de minst aanraking met een meisje een erectie. Niet te doen, natuurlijk. Om me te leren beheersen ben ik danslessen gaan volgen. Zuid-Amerikaanse en Europese dansen, chachacha, tango, paso doble... Alsof het op mijn lijf was geschreven. Ik kon ook goed jiven, zoals ze dat in Antwerpen zeggen. En walsen, natuurlijk." .

Het volledige gesprek tussen Etienne Vermeersch en Hugo Camps leest u morgen in Zeno, in de weekendkrant van De Morgen.

H.P.Pas
25-04-14, 19:53
:fpetaf: Bedankt voor de tip. Ik heb zijn petitie (http://eerbied.be/petitie/) onmiddellijk ondertekend. Het lijkt nodig te zijn.


Zonder op de concrete klachten die voorliggen te willen ingaan, is het een dwingende noodzaak aan het publiek duidelijk te maken dat een belangrijke maatschappelijke en ethische vooruitgang die door een groot deel van de bevolking wordt gesteund, hier verdacht gemaakt wordt.

.

Met deze actie willen wij voorkomen dat een positieve ontwikkeling in de mentaliteit van de artsen en dus ook hun dienstbaarheid tegenover de lijdende mens, in het tegendeel zou omslaan.

Marsipulami
25-04-14, 21:41
:fpetaf: Bedankt voor de tip. Ik heb zijn petitie onmiddellijk ondertekend.

Ik hoop dat jij en je vrouw op dezelfde lijn zitten.

mark61
25-04-14, 22:25
Idem.

H.P.Pas
25-04-14, 22:26
Ik hoop dat jij en je vrouw op dezelfde lijn zitten.

We zijn alletwee lid sinds 1984 lid van een euthanasieverening (http://de.wikipedia.org/wiki/Exit_(Schweiz)). Dank dominee Rolf Sigg (http://www.basellandschaftlichezeitung.ch/basel/baselbiet/rolf-sigg-95-kaempft-fuer-ein-humanes-sterben-und-erklaert-wieso-124977820), die ik daar zeer dankbaar voor ben.
En nu ophoepelen graag met je infantiele geklier.

mark61
25-04-14, 22:26
Ik hoop dat jij en je vrouw op dezelfde lijn zitten.

Dat is nu net totaal irrelevant. Je bent zo'n stemmingmaker waar Etienne Vermeersch het over heeft.

Meneer heeft net de vergelijking tussen euthanasie en nazipraktijken gemaakt, weet van de prins geen kwaad, krabbelt dan toch wat terug, dan toch weer niet.

En dan dit weer.

Het lijkt wel of religieuzen het patent hebben op morele morsigheid.

Marsipulami
25-04-14, 22:30
We zijn alletwee lid sinds 1984 lid van een euthanasieverening (http://de.wikipedia.org/wiki/Exit_(Schweiz)). Dank Rolf Sigg (http://www.basellandschaftlichezeitung.ch/basel/baselbiet/rolf-sigg-95-kaempft-fuer-ein-humanes-sterben-und-erklaert-wieso-124977820), die ik daar zeer dankbaar voor ben.
En nu ophoepelen graag met je infantiele geklier.

Mijn opmerking betrof het standpunt van je vrouw ivm het standpunt van Etienne Vermeersch zoals geformuleerd in de titel van deze thread.

Marsipulami
25-04-14, 22:32
Meneer heeft net de vergelijking tussen euthanasie en nazipraktijken gemaakt.

Klopt helemaal !

CONTRA
25-04-14, 22:34
Etienne Vermeersch laat in zijn ziel kijken door Hugo Camps


nog nooit van vermeersch gehoord maar het is een sympathiek mens zoals hy door hugo camps belicht wordt. leuk artikel.

H.P.Pas
25-04-14, 22:54
nog nooit van vermeersch gehoord maar het is een sympathiek mens zoals hy door hugo camps belicht wordt. leuk artikel.

Hij is hier wel eens ter sprake gebracht (door Wide-O als ik me goed herinner). Het is een scherpzinnig man, wat sommigen nerveus schijnt te maken.
Dit artikel (http://www.skepsis.nl/vermeersch3.html) is misschien iets voor je.

H.P.Pas
25-04-14, 22:56
Mijn opmerking betrof het standpunt van je vrouw ivm het standpunt van Etienne Vermeersch zoals geformuleerd in de titel van deze thread.

:aanwal:
Dat zeg ik toch, ophoepelen met je infantiele geklier.
En voor je weer gaat piepen: je slaagt erin ook Eke (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/372943-zure-buren-willen-kankerpati%EBnten-weg.html#post5325668) kwaad te krijgen. Dat zou zelfs jou te denken moeten geven.

mark61
25-04-14, 23:11
Klopt helemaal !

Dan ben je gewoon een vals varken :lachu:

Marsipulami
25-04-14, 23:23
Dan ben je gewoon een vals varken :lachu:

Ik bevestigde enkel dat ik effectief de vergelijking gemaakt had tussen euthanasie en nazi-praktijken. Ik heb daarbij geen varkens beledigt door hen vals te noemen. Volgens mij zijn varkens meestal eerlijker dan mensen en net zoals mensen een schepping van ons aller God.

H.P.Pas
25-04-14, 23:34
Volgens mij zijn varkens meestal eerlijker dan mensen en net zoals mensen een schepping van ons aller God.

I see. De keus van je avatar is daarmee wel opgehelderd.

Marsipulami
26-04-14, 01:00
I see. De keus van je avatar is daarmee wel opgehelderd.


Wij zijn 2 vrienden - YouTube (http://youtu.be/Ffr-KDpL36s)

Marsipulami
29-04-14, 23:21
:fpetaf: Bedankt voor de tip. Ik heb zijn petitie (http://eerbied.be/petitie/) onmiddellijk ondertekend. Het lijkt nodig te zijn.


Dialoog Reyers Laat Professor (ex-Jezuïet/huidig kardinaal atheïsme) Vermeersch en Rector KU Leuven (Rik Torfs) n.a.v. 80e verjaardag Etienne Vermeersch.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/reyerslaat/EP_140429_reyers%2Blaat?video=1.1954033

super ick
30-04-14, 06:28
I see. De keus van je avatar is daarmee wel opgehelderd.

Perfect pak voor een kinderlokker. Belg EN katholiek. 1+1=2

H.P.Pas
30-04-14, 09:23
Perfect pak voor een kinderlokker. Belg EN katholiek. 1+1=2

:slaap: Een Marsipulami is, anders dan een varken, geen schepsel Gods. Dat was mijn insteek.

mark61
30-04-14, 11:30
kardinaal atheïsme

En daar gaan we weer.

super ick
30-04-14, 15:12
Mijn vrouw mag van mij vreemd gaan....alleen met Filip de Winter.



Hoef ik mij geen zorgen te maken want daar schop je je hond nog vanaf.

CONTRA
30-04-14, 18:59
:slaap: Een Marsipulami is, anders dan een varken, geen schepsel Gods. Dat was mijn insteek.

een marsupilami is indirekt een schepsel van god. andré franquin is geïnspireerd door de heilige geest by zyn kreaties.

Marsipulami
30-04-14, 23:05
Perfect pak voor een kinderlokker. Belg EN katholiek. 1+1=2

Aangezien je in ongeveer de helft van je berichtjes op dit forum over kindermisbruik begint, lijkt het dat je echt wel een probleem hebt. Heb je er al eens over nagedacht om professionele hulpverlening te zoeken ? In ieder geval, veel sterkte.

Ibrah1234
01-05-14, 00:58
Perfect pak voor een kinderlokker. Belg EN katholiek. 1+1=2

Ik zal wellicht aangebeten worden door de wolfpack maar ik schaar me in dezen aan de zijde van Marsipulami.

Niet vanwege zijn overtuiging maar deze wijze van benadering is absoluut onheus en volstrekt onoirbaar.

super ick
01-05-14, 08:13
Aangezien je in ongeveer de helft van je berichtjes op dit forum over kindermisbruik begint, lijkt het dat je echt wel een probleem hebt. Heb je er al eens over nagedacht om professionele hulpverlening te zoeken ? In ieder geval, veel sterkte.

Zolang jij bezig blijft met je herhaalberichten over abortus en euthanasie blijf ik jou herinneren aan het grootschalige kindermisbruik.
Jou pakje past daar in.

super ick
01-05-14, 08:14
Ik zal wellicht aangebeten worden door de wolfpack maar ik schaar me in dezen aan de zijde van Marsipulami.

Niet vanwege zijn overtuiging maar deze wijze van benadering is absoluut onheus en volstrekt onoirbaar.

Absoluut onheus en volstrrrrrrrekt onoirbaar. Wat ben jij corrrrrect zeg! Prrrrrima.

Ik stop daar misschien mee als hij stopt met zijn herhaalberichten over zaken die al diverse malen helemaal uitgekauwd zijn en zijn beledigingen aan het adres van niet gelovigen.

Het ziet er dus naar uit dat ik door ga.

Tomas
01-05-14, 14:04
In een ander draadje is zijn enige 'morele' leidraad hoeveel geld iemand verdient. Maakt niet uit waaraan en waarmee. Of wat ie gedaan heeft. Ik denk dat z'n morele kompas stuk is. Doe anders alsof je stinkend rijk bent.

super ick
03-05-14, 08:00
Aangezien je in ongeveer de helft van je berichtjes op dit forum over kindermisbruik begint, lijkt het dat je echt wel een probleem hebt. Heb je er al eens over nagedacht om professionele hulpverlening te zoeken ? In ieder geval, veel sterkte.

Katholieke hulpverlening zeker? Nee dank je ik ben hetero. Bovendien vinden ze mij, denk ik te oud.

Marsipulami
03-05-14, 12:14
Katholieke hulpverlening zeker? Nee dank je ik ben hetero. Bovendien vinden ze mij, denk ik te oud.

Er is heel goed nieuws voor jou ! Van het wetenschapsfront: ----> "Neanderthaler was helemaal geen domme holbewoner" - Wetenschap - De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1871486/2014/05/01/Neanderthaler-was-helemaal-geen-domme-holbewoner.dhtml)