PDA

Bekijk Volledige Versie : Kardinaal Eijk betreurt misbruik mgr. Niënhaus



Marsipulami
25-04-14, 16:46
Kardinaal Eijk betreurt misbruik mgr. Niënhaus

door KN/aartsbisdom



De aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Wim Eijk, heeft met verdriet kennis genomen dat vier misbruikklachten tegen de vroegere hulpbisschop Jan Niënhaus (1929-2000) gegrond zijn verklaard.


Dat heeft het aartsbisdom in een persverklaring laten weten.

“De klachtencommissie heeft geoordeeld dat het aannemelijk is dat mgr. Niënhaus zich in deze gevallen, die dateren uit de periode vóór hij hulpbisschop was, schuldig heeft gemaakt aan seksueel misbruik”, aldus de persverklaring. “Kardinaal Eijk heeft de adviezen van de Klachtencommissie tot gegrondverklaring van deze klachten overgenomen. Kardinaal Eijk is verdrietig dat dit misbruik heeft plaatsgevonden en hoopt dat de gegrondverklaring van de klachten kan helpen in het helingsproces van de slachtoffers.”
Het aartsbisdom heeft gekozen met de gegrondverklaring naar buiten te treden naar aanleiding van vragen van De Volkskrant.

Eerder deze maand kreeg het bisdom Roermond forse kritiek omdat het niet bekend had gemaakt dat bisschop Gijsen (1932-2013) zich volgens de commissie schuldig had gemaakt aan misbruik.

super ick
25-04-14, 17:17
Kardinaal Eijk betreurt misbruik mgr. Niënhaus

door KN/aartsbisdom



De aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Wim Eijk, heeft met verdriet kennis genomen dat vier misbruikklachten tegen de vroegere hulpbisschop Jan Niënhaus (1929-2000) gegrond zijn verklaard.


Dat heeft het aartsbisdom in een persverklaring laten weten.

“De klachtencommissie heeft geoordeeld dat het aannemelijk is dat mgr. Niënhaus zich in deze gevallen, die dateren uit de periode vóór hij hulpbisschop was, schuldig heeft gemaakt aan seksueel misbruik”, aldus de persverklaring. “Kardinaal Eijk heeft de adviezen van de Klachtencommissie tot gegrondverklaring van deze klachten overgenomen. Kardinaal Eijk is verdrietig dat dit misbruik heeft plaatsgevonden en hoopt dat de gegrondverklaring van de klachten kan helpen in het helingsproces van de slachtoffers.”
Het aartsbisdom heeft gekozen met de gegrondverklaring naar buiten te treden naar aanleiding van vragen van De Volkskrant.

Eerder deze maand kreeg het bisdom Roermond forse kritiek omdat het niet bekend had gemaakt dat bisschop Gijsen (1932-2013) zich volgens de commissie schuldig had gemaakt aan misbruik.

Pas als ze dood zijn gaan ze bekennen.

Opruimen die hele smerige pedoclub. Martijn is verboden, dan de RKK ook. Die zijn minstens even erg als Martijn.

mark61
25-04-14, 17:36
Hoe komt het eigenlijk dat pas sinds een paar jaar dat misbruik wordt onderzocht, en dat die periode beperkt is tot ca. 40 jaar terug?

Daarvoor gebeurde het niet?

De kerk had zo'n wurggreep over de staat dat geen instantie onderzoek durfde te doen?

Marsipulami
25-04-14, 17:39
Ik zie twee aasgieren neerstrijken bij een kadaver.

H.P.Pas
25-04-14, 18:11
Ik zie twee aasgieren

:zozo: Je ziet ze vliegen ?

(leen)
25-04-14, 18:19
Ik zie twee aasgieren neerstrijken bij een kadaver.

Owh? had die Niënhaus nog een vriendje dan, weet jij wat wat de pers nog niet weet?

Marsipulami
25-04-14, 18:36
Vale gier op zwijn - YouTube (http://youtu.be/uIzVJt8v3CY)

vitalis
26-04-14, 02:30
Ik zie twee aasgieren neerstrijken bij een kadaver.

Mijn grootvader zei het altijd al: geen enkele paap is te vertrouwen. Vroeger had ik de neiging om te denken dat hij overdreef maar nu denk ik steeds vaker dat hij het toch bij het rechte eind had.

Marsipulami
26-04-14, 02:42
Mijn grootvader zei het altijd al: geen enkele paap is te vertrouwen. Vroeger had ik de neiging om te denken dat hij overdreef maar nu denk ik steeds vaker dat hij het toch bij het rechte eind had.

Dat het vijandsdenken jegens katholieken jou al met de paplepel werd geserveerd had ik al eerder gemerkt.

vitalis
26-04-14, 08:14
Dat het vijandsdenken jegens katholieken jou al met de paplepel werd geserveerd had ik al eerder gemerkt.

Leden van de clerus dus, daar gaat het om. Wie van hen vertrouw jij nog?

knuppeltje
26-04-14, 09:03
Het zal Eijk wel vooral spijten dat het in de openbaarheid is gekomen, denk ik.

mark61
26-04-14, 12:58
Het aartsbisdom heeft gekozen met de gegrondverklaring naar buiten te treden naar aanleiding van vragen van De Volkskrant.

Eerder deze maand kreeg het bisdom Roermond forse kritiek omdat het niet bekend had gemaakt dat bisschop Gijsen (1932-2013) zich volgens de commissie schuldig had gemaakt aan misbruik.

Dit hè. Ze leren het maar niet af. Onder het tapijt vegen tenzij het echt niet anders kan.

Dat zou die Eijk erg moeten vinden. Het varken.

Gekozen. De woordkeus alleen al.